Zie:
http://www.vlaams-blok.be en http://www.arabeuropean.org
quote:Ik kan ze allebei niet uitstaan.
Op woensdag 29 oktober 2003 10:37 schreef mant.info het volgende:
Liever Vlaams-Blok dan die AEL. Geef het door rechts gaat voor??
quote:Gelukkig voor de Belgen dat de keuze 'iets' groter is dan slechts deze 2 partijen.
Liever Vlaams-Blok dan die AEL.
Ik zie Abu Jahjah en Flippie Dewinter toch wel een beetje als 2 handen op 1 buik. Sprekend voor verschillende achterbannen hebben beiden baat bij polarisatie tussen deze achterbannen, beiden proberen nationalistische gevoelens en de angst voor elkaars achterban aan te wakkeren.
In Nederland zie je hetzelfde bij NieuwRechts, dat zich presenteert als anti-AEL-partij bij uitstek.
quote:De AEL is ook extreem-rechts.
Liever Vlaams-Blok dan die AEL. Geef het door rechts gaat voor??
quote:Dus tegen nivellering, minder overheidsingrijpen enzo?
Op woensdag 29 oktober 2003 13:08 schreef gelly het volgende:[..]
De AEL is ook extreem-rechts.
quote:Nee, ze zijn ook conservatief.
Op woensdag 29 oktober 2003 13:24 schreef NightH4wk het volgende:[..]
Dus tegen nivellering, minder overheidsingrijpen enzo?
quote:In zekere zin wel idd.
quote:Oplossing: stemplicht afschaffen?
Op donderdag 30 oktober 2003 17:16 schreef Elgigante het volgende:
Ze krijgen (vlaams blok) zo'n grote aanhang, omdat de bevolking weinig te kiezen heeft. Belgie is itt Nederland qua politiek wel een bananenrepubliek en veel mensen lopen met onvrede. Er is een grote kloof tov wallonie en eigenlijk is alls in vlaanderen beter dan daar beneden, daar speelt het vlaams blok simpel en handig op in.
Je bent dus of links (en dan worden in de meetse kiezersogen de problemen met allochtonen, criminaliteit, economie etcalleen maar groter) of ze kiezen voor Vlaams Blok, in de hoop dat de Winter een soort messias is.
quote:In principe zegt de AEL ook "Eigen volk eerst", alleen het "vol = vol" mist. (Maar ja, dat komt ook omdat het "eigen volk" van overzee komt of nog moet komen.)
Maar het VB heeft meer recht van spreken omdat zij de originele bewoners als rechtmatige bewoners van Vlaanderen zien, wat natuurlijk zo is.
De AEL wil gewoon het liefst een bezetting realiseren en van Vlaanderen (en het liefst heel Europa) een moslimstaat maken. Simpelweg neo-koloniaisme.
Alletwee de partijen worden gevoed door onvrede, door "domme" angst voor de ander. Tegenovergesteld zorgen ze bij de "andere" kant juist voor die angst.
Als bijvoorbeeld de AEL weg zou vallen, zullen veel belgen niet meer bang zijn voor de buitenlanders en zullen daarom weer op de gematigde partijen stemmen. Tuurlijk zullen er altijd radicalen bijblijven, maar voro de grote meerderheid gaat dit wel op.
quote:In zekere zin heb je gelijk, maar vergeet niet dat het VB al eerder groot is geworden zonder AEL. De AEL is een reactie op het VB. Natuurlijk katalyseren deze partijen elkaar vervolgens, maar het VB is ontstaan na eerdere ongerustheden over buitenlanders, dus helemaal verdwijnen (Zoals bij ons bijv. LPF of de Leefbaren) na het verdwijnen van de AEL zal het zeker niet.
Op vrijdag 31 oktober 2003 10:24 schreef Menyo het volgende:
Het mooie van deze 2 partijen is dat ze niet succesvol zouden zijn zonder elkaar. Het klinkt raar maar ze hebben elkaar nodig.Alletwee de partijen worden gevoed door onvrede, door "domme" angst voor de ander. Tegenovergesteld zorgen ze bij de "andere" kant juist voor die angst.
Als bijvoorbeeld de AEL weg zou vallen, zullen veel belgen niet meer bang zijn voor de buitenlanders en zullen daarom weer op de gematigde partijen stemmen. Tuurlijk zullen er altijd radicalen bijblijven, maar voro de grote meerderheid gaat dit wel op.
quote:Om die reden lijkt het mijn geen goed plan, als AEL: hier mee gaat doen aan de verkiezingen. Want dan kan de LPF op veel stemmen rekenen.
Op vrijdag 31 oktober 2003 10:24 schreef Menyo het volgende:
Alletwee de partijen worden gevoed door onvrede, door "domme" angst voor de ander. Tegenovergesteld zorgen ze bij de "andere" kant juist voor die angst.
quote:De echte AEL-tegenstanders stemmen vaak al LPF denk ik.
Op vrijdag 31 oktober 2003 12:29 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Om die reden lijkt het mijn geen goed plan, als AEL: hier mee gaat doen aan de verkiezingen. Want dan kan de LPF op veel stemmen rekenen.
quote:Ik vermoed dat het NR meer in de kaart speelt en deze partij een meer extremere aanhang bezorgt.
Op vrijdag 31 oktober 2003 12:29 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Om die reden lijkt het mijn geen goed plan, als AEL: hier mee gaat doen aan de verkiezingen. Want dan kan de LPF op veel stemmen rekenen.
ze zijn extreem links en extreem conservatief
quote:Wat een beperkte visie op links en rechts heb jij zeg
Op vrijdag 31 oktober 2003 14:11 schreef Hayek het volgende:
AEL is natuurlijk zo extreem links als de pest, ze zijn nationalistisch en collectivistisch, ze zijn alles behalve liberaal of individualistischze zijn extreem links en extreem conservatief
Maar ontopic: zowel AEL las VB zijn domme extremisten. Ik stel voor dat onze Zuiderbuurtjes overstappen op een parlement met drie kamers: een eerste en tweede net als bij ons en een derde waarin we AEL en VB stoppen. Kunnen ze lekker samen ruzie maken.
quote:Dit is de kern van het rechts-links schema
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:29 schreef Rechtse_Mensen het volgende:
Wat een beperkte visie op links en rechts heb jij zeg![]()
quote:De LPF is redelijk liberaal, maar niet op alle punten nee. Daarom is het ook geen extreem-rechtse partij zoals sommigen beweren.
De LPF is ook "alles behalve liberaal of individualistisch", net als het CDA btw. Zijn dat dan ook extreem linkse partijen
quote:Je zou verwachten dat dit een aangelegenheid is voor de moslims, maar schijn bedriegt
In de islam zijn godsdienst en politiek niet van elkaar gescheiden. Pogingen om de islam tot de privé-sfeer te beperken (zogenaamde Euro-islam) zijn gericht op het uitschakelen van de islam. Secularisme wordt daarom afgewezen.
quote:En hoe moeten "alle Nederlanders" dan leven?
De AEL wil de positie van moslims op verschillende manieren te behartigen.In de eerste plaats door een moslimdemocratische politiek te voeren dat zich laat inspireren door de tijdloze normen en waarden van de islam. Het politieke programma van AEL is voor alle Nederlanders bedoeld.
quote:Juist ja..
De AEL streeft naar een islamitische samenleving, dat leeft naar de sjaria.
In het islamitische recht zijn er zaken die voorgeschreven zijn en andere zaken die weer aan de eigen inzicht worden overgelaten. Sjaria omvat aanbevolen gedrag, vormvoorschriften, morele richtlijnen en wetten die goed en kwaad van elkaar scheiden. De sjaria omvat:De ibadat, handelingen voor aanbidding. Het gaat hier om de 5 pijlers van de islam.
De sjahada, de getuigenis dat er maar een God is namelijk Allah en Mohammed (vzmh) zijn profeet is. De salat, het dagelijks 5 maal bidden. De zakat, de plicht de armen te ondersteunen met aalmoezen De sawm, het vasten in de maand Ramadhan De hadzj, het verrichten van de bedevaart naar Mekka eens in het leven. De moe'alamat. De wetten ter zake de menselijke betrekkingen.
Niet al te fris dus
quote:En wat is het dat het Vlaams-Blok wil ? Juist, assimilatie en eenheidsworst. Gedraag je je niet als een "echte" vlaming, dan moet je opzouten. En dat geldt ook voor elke Belg. Het zijn beide totalitaire partijen, waar voor een afwijkende mening geen plaatst is.
Op zaterdag 1 november 2003 00:20 schreef Hayek het volgende:
De AEL is toch wel van een heel andere orde dan vlaams blok
[..]
quote:Onzin, Vlaams Blok wil een normale liberale samenleving, alleen zonder dat buitenlanders misbruik kunnen maken van het sociale systeem. Standpunten als "geen stemrecht voor vreemdelingen" vind ik van een iets andere orde dan voor alle nederlanders de Sjaria invoeren
Op zaterdag 1 november 2003 00:29 schreef gelly het volgende:
En wat is het dat het Vlaams-Blok wil ? Juist, assimilatie en eenheidsworst. Gedraag je je niet als een "echte" vlaming, dan moet je opzouten. En dat geldt ook voor elke Belg. Het zijn beide totalitaire partijen, waar voor een afwijkende mening geen plaatst is.
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 00:47 schreef Hayek het volgende:[..]
Onzin, Vlaams Blok wil een normale liberale samenleving, alleen zonder dat buitenlanders misbruik kunnen maken van het sociale systeem. Standpunten als "geen stemrecht voor vreemdelingen" vind ik van een iets andere orden dan voor alle nederlanders de Sjaria invoeren
quote:
Maar vreemdelingen moeten ook inzien dat ze hier als gast niet alleen rechten maar ook plichten hebben. Een vreedzame samenleving kan alleen maar een samenleving zijn waarin immigranten ondubbelzinnig kiezen voor assimilatie. Zij moeten Vlaming worden onder de Vlamingen. Wie dat niet wenst of kan, moet terugkeren naar het land van herkomst.
quote:Dat vind ik niet zo'n vreemde eis, mensen mogen thuis doen wat ze willen, maar in het publieke domein moeten ze zich net zo gedragen als de rest van de bevolking. Als je dat al extreem noemt...
Op zaterdag 1 november 2003 00:49 schreef gelly het volgende:[..]
[..]
[Dit bericht is gewijzigd door Hayek op 01-11-2003 00:53]
quote:En wat is dan "normaal" ?
Op zaterdag 1 november 2003 00:51 schreef Hayek het volgende:[..]
Dat vind ik niet zo'n vreemde eis, mensen mogen thuis doen wat ze willen, maar in de openbare wereld moeten ze zich net zo gedragen als de rest van de bevolking. Als je dat al extreem noemt...
quote:In welk opzicht
Op zaterdag 1 november 2003 00:53 schreef gelly het volgende:
En wat is dan "normaal" ?
quote:en
Persvrijheid en vrije meningsuiting zijn belangrijke pijlers van de democratie. Maar in België rekent de pers het tot haar taak de derde partij in Vlaanderen dood te zwijgen of te vuur en te zwaard te bestrijden. Onze standpunten worden niet weergegeven of verdraaid, parlementaire initiatieven komen niet aan bod en de tijd dat partijkopstukken in een interview hun kijk op de actualiteit mochten geven, behoort tot een ver verleden. De pers zélf legt dus de vrije meningsuiting aan banden.
quote:
Het Vlaams Blok volgt met argusogen de concentratievorming in de binnenlandse pers. Voor ons betekenen persvrijheid en democratie immers ook dat élke politieke en maatschappelijke stroming aandacht en weerklank moet krijgen in de pers.
quote:Waarin moeten allochtonen zich assimileren, in mijn levensvisie, of die van het vlaams-blok ?
Op zaterdag 1 november 2003 00:56 schreef Hayek het volgende:[..]
In welk opzicht
quote:Aan de taal, gebruiken en gewoonten
Op zaterdag 1 november 2003 00:58 schreef gelly het volgende:
Waarin moeten allochtonen zich assimileren, in mijn levensvisie, of die van het vlaams-blok ?
quote:
[24/03/2002] - Betoging in de Vlaamse Rand rond BrusselOmdat de burgemeesters van een aantal faciliteitengemeenten rond Brussel de wetsovertredingen maar blijven opstapelen en omdat de Vlaamse politici daar veel te zwak op reageren, hielden Voorpost en de Nationalistische Studentenvereniging een betoging in Wezembeek-Oppem en Kraainem. Verschillende Vlaams Blok-mandatarissen sloten zich daarbij aan. Zo'n 250 deelnemers trokken op vreedzame wijze door de straten. De massaal uitgerukte federale politie hield zich - ondanks het betogingsverbod - gedeisd.
quote:Van wie ?
Op zaterdag 1 november 2003 01:01 schreef Hayek het volgende:[..]
gebruiken en gewoonten
quote:Ze voeren een geweldloze demonstratie tegen te zwak optredende politici? Ja, dat zijn echte neo-nazi's
Op zaterdag 1 november 2003 01:01 schreef gelly het volgende:
En om het extreem-rechtse karakter van het Vlaams-Blok maar weer eens te onderstrepen :
[..]
quote:De inheemse bevolking
Op zaterdag 1 november 2003 01:01 schreef gelly het volgende:
Van wie ?
quote:Samenspannen met Voorpost en de Nationalistische Studentenvereniging doen je reputatie iig niet goed als je beweert niets tegen allochtonen te hebben. Of je moet niet weten wat voor clubs het zijn natuurlijk.
Op zaterdag 1 november 2003 01:07 schreef Hayek het volgende:[..]
Ze voeren een geweldloze demonstratie tegen te zwak optredende politici? Ja, dat zijn echte neo-nazi's
quote:Maar kennelijk verschilt "de inheemse" bevolking al qua mening wat nou de goede normen en waarden zijn, en wat "normaal" is. Dus aan welke norm moet men zich aanpassen ? Als het aan het Vlaams-Blok ligt aan die van hen. Dat kun je alles behalve liberaal noemen. Het is zelfs totalitair.
[..]De inheemse bevolking
quote:________________
Op woensdag 29 oktober 2003 10:08 schreef AvispaCS het volgende:
Als ik de uitspraken hoor en lees van Abu Jah Jah en Filip De Winter en de programma's van beide partijen vergelijk, kan ik niet anders concluderen dan dat ze erg veel overeenkomsten vertonen. Ze zijn naar mijn mening allebei zo racistisch als maar kan. Is anderen dit ook al opgevallen?Zie:
http://www.vlaams-blok.be en http://www.arabeuropean.org
Het Vlaams Blok is een democratische partij, die Belgen en in een breder verband Europeanen vertegenwoordigt. De AEL is een antidemocratische partij, die primair de Arabischa Natie vertegenwoordigt. Daarmee is de AEL open en bloot een Paard van Troje in Europa. Hieronder zal ik 5 redenen neerzetten, waarom ze hier geen bestaansrecht hebben:
Eerste reden waarom de AEL geen bestaansrecht heeft in Nederland.
Door de islamitische onveranderlijke mensenrechten boven menselijke wetten over de mensen- rechten op grond van democratische procedures te stellen verwerpt de AEL daarmee die demo- cratische procedures. De AEL streeft ook een samenleving na, die is gebaseerd op sjaria. Zon partij kan volgens het Europese Hof nauwelijks worden gezien als een vereniging met een demo- cratisch ideaal. Het Europese Hof ziet sjaria dan ook als tegenpool van democratie. Daarom kan geconcludeerd worden, dat de eerste reden, op basis waarvan de AEL geen bestaansrecht heeft in Nederland, de opvattingen over sjaria betreffen.
Tweede reden waarom de AEL geen bestaansrecht heeft in Nederland.
De AEL streeft een staatsvorm na, die fundamenteel verschilt van die van het concept van een westerse democratie. Die staatsvorm is gebaseerd op de sjaria. Het Europese Hof ziet zoals bekend sjaria als tegenpool van democratie. Het Europese Hof vindt, zoals bleek in de zaak tegen de Welvaartspartij, dat een politieke partij mag ijveren voor een verandering van wetgeving of de wettelijke en constitutionele basis van de staat op twee voorwaarden: () (2) de voorgestelde verandering zelf moet in overeenstemming zijn met fundamentele democratische principes.
De voorgestelde sjoerademocratie is niet in overeenstemming met de fundamentele democratische principes. Dit is de tweede reden waarom de AEL in Nederland geen bestaansrecht heeft.
Derde reden waarom de AEL geen bestaansrecht heeft in Nederland
Een partij, die erop gericht is om misbruik te maken van het democratische mandaat is bezig dat concept van een democratische staat in de kern aan te tasten. Daarmee tast men de democratische principes aan. Zoals meermalen is gebleken gaat de bescherming van het Europese Hof. Wanneer democratische principes worden verworpen, dan houdt de bescherming van het Europese Hof op. Door het misbruik van het democratische mandaat heeft de AEL dan ook geen recht op bescherming van het EVRM. Dit is de derde reden waarom de AEL geen bestaansrecht heeft in Nederland.
Vierde reden waarom de AEL geen bestaansrecht heeft in Nederland
Jahjah zegt minder een bewonderaar te zijn van Farrakhan. Meer afstand neemt hij niet van de Nation of Islam. Dus het grootste deel van het gedachtengoed van de vroegere leider ervan en de Nation of Islam zal hij onderschrijven. Dat betekent, dat hij het idee van een eigen staat op etnische grondslag steunt, waarbij de blanken de rug wordt toegekeerd. Blijkbaar wil men in die staat geen blanken hebben, of invloed laten hebben. Daarmee steunt de AEL een racistische politiek. Gezien ook de antidemocratische staatsvorm sjoera, die men nastreeft, komt de casus dicht in de buurt van die van de NVU, waarbij het Europese Hof stelde, dat de NVU geen recht op bescherming aan het EVRM kon ontlenen.
Vijfde reden waarom de AEL geen bestaanrecht heeft in Nederland
Gezien het overmatige begrip voor terroristische aanslagen, het feit, dat Jahjah zelf aangaf eer- der wapens te hebben gebruikt en het feit, dat bestuursleden felle antisemitische uitingen niet af- keurden zal het Europese Hof geen bescherming willen verlenen aan de AEL.
Een politieke partij, waarvan de leiders aanzetten tot het gebruik van geweld, of een politiek voorstellen die niet voldoet aan een of meer van de regels van een democratie of is gericht op de vernietiging van de democratie en inbreuk maakt op de rechten en vrijheden toegekend onder een democratie kan geen recht claimen op bescherming van het EVRM.
JG
quote:Ik vind dat VB ook zo ondemocratisch nog niet. Er zit wel een luchtje aan, maar als ik alles zou beoordelen op z'n lucht, zou ik nooit wat lekkers vreten
Op zondag 2 november 2003 17:37 schreef Gulik het volgende:
Het Vlaams Blok is een democratische partij, die Belgen en in een breder verband Europeanen vertegenwoordigt. De AEL is een antidemocratische partij, die primair de Arabischa Natie vertegenwoordigt. Daarmee is de AEL open en bloot een Paard van Troje in Europa. Hieronder zal ik 5 redenen neerzetten, waarom ze hier geen bestaansrecht hebben:
Die AEL aan de andere kant . Als je die uitspraken van die Jahjah hoort weet je toch al wel hoe laat het is? De AEL hangt een fundamentalistische samenleving aan, alleen dat is al niet democratisch.
quote:Wat is er ondemocratisch aan een andere doelgroep qau kiezers te hebben? Ik heb de AEL nog niets ondemocratisch zien doen.
Op zondag 2 november 2003 17:37 schreef Gulik het volgende:[..]
quote:Gelukkig kennen we in Europa een mate van vrijheid waar het kiezen van je eigen levenswijze ook onder hoort. Dat de Islam oorspronkelijk niet uit Europa komt, neemt niet weg dat je als vereniging best je mening mag ventileren van jouw visie omtrent de invulling van maatschappelijke zaken vanuit het gezichtsveld van een eigen beleving die toevalligerwijs tot een religie is benoemd.
Daarmee is de AEL open en bloot een Paard van Troje in Europa.
De AEL heeft gewoon bestaansrecht in een democratie zolang zij niet de wet overtreden, welke invulling zij geven is daarbij irrelevant.
quote:Het probleem zit hem een beetje in de paradox, dat, wanneer zij hun zin krijgen, zij de democratie zullen gebruiken om een niet-democratische islamitische samenleving te stichten. En daarmee in wezen de democratie dus de nek om willen draaien, d.m.v. de democratie zelf. Paard van Troje dus
Op zondag 2 november 2003 18:24 schreef Sidekick het volgende:
Wat is er ondemocratisch aan een andere doelgroep qau kiezers te hebben? Ik heb de AEL nog niets ondemocratisch zien doen.
Dergelijke zaken hoor ik het VB niet verkondigen, ook al hebben ze af en toe dan wel 'aparte' ideeën.
quote:_______________
Op zondag 2 november 2003 18:24 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat is er ondemocratisch aan een andere doelgroep qau kiezers te hebben? Ik heb de AEL nog niets ondemocratisch zien doen.
[..]Gelukkig kennen we in Europa een mate van vrijheid waar het kiezen van je eigen levenswijze ook onder hoort. Dat de Islam oorspronkelijk niet uit Europa komt, neemt niet weg dat je als vereniging best je mening mag ventileren van jouw visie omtrent de invulling van maatschappelijke zaken vanuit het gezichtsveld van een eigen beleving die toevalligerwijs tot een religie is benoemd.
De AEL heeft gewoon bestaansrecht in een democratie zolang zij niet de wet overtreden, welke invulling zij geven is daarbij irrelevant.
De AEL heeft zich overduidelijk als antidemocratisch geuit. Om dan geen bestaansrecht te hebben is het niet nodig, dat ze zelf zich ook antidemocratisch gedragen hebben. De AEL heeft hier dus niets te zoeken. Dat ligt in lijn met jurisprudentie van het Europese Hof in Straatsburg.
Het verbaast me overigens, dat je je open en bloot een meeheuler toont van dit Paard van Troje. Blijkbaar ben je daarnaast ook een antidemocraat. Of misschien ben je wel gewoon een buitenlander, die zich niet met een Nederlandse discussie moet bemoeien.
JG
quote:Hoewel ik het totaal niet eens ben met de inhoudelijke standpunten, zie ik nergens ondemocratische maatregelen bij de AEL. Waarom is de Sharia ondemocratisch als er via verkiezingen voor wordt gekozen?
Op zondag 2 november 2003 18:29 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Het probleem zit hem een beetje in de paradox, dat, wanneer zij hun zin krijgen, zij de democratie zullen gebruiken om een niet-democratische islamitische samenleving te stichten. En daarmee in wezen de democratie dus de nek om willen draaien, d.m.v. de democratie zelf. Paard van Troje dus
.
Dergelijke zaken hoor ik het VB niet verkondigen, ook al hebben ze af en toe dan wel 'aparte' ideeën.
quote:Als dat zo duidelijk is, dan kan je me ook wel aangeven wat de AEL zo ondemocratisch maakt. Hebben ze een coupe gepleegd? Willen ze zonder aan verkiezingen te heben deelgenomen het land overnemen?
Op zondag 2 november 2003 18:33 schreef Gulik het volgende:De AEL heeft zich overduidelijk als antidemocratisch geuit.
quote:De kiezers bepalen of de AEL hier wat te zoeken hebben. DAT is democratie!
Om dan geen bestaansrecht te hebben is het niet nodig, dat ze zelf zich ook antidemocratisch gedragen hebben. De AEL heeft hier dus niets te zoeken.
quote:Bron?
Dat ligt in lijn met jurisprudentie van het Europese Hof in Straatsburg.
quote:Ik zal nooit op een partij als de AEL stemmen. De standpunten zijn mijn inziens niet positief. Maar vanuit mijn liberale oogpunt is een verbod totaal niet geoorloofd, noch is het verklaren van de AEL als ondemocratisch een gefundeerde.
Het verbaast me overigens, dat je je open en bloot een meeheuler toont van dit Paard van Troje.
quote:Ik ben een volledige autochtoon, en dit is zeker niet relevant voor een discussie die jij blijkbaar niet op inhoud kan aangaan.
Blijkbaar ben je daarnaast ook een antidemocraat. Of misschien ben je wel gewoon een buitenlander, die zich niet met een Nederlandse discussie moet bemoeien.JG
quote:Als het nu niet om de Shaira maar om de Nurnberg-wetten zou gaan, zou je dan nog voor zijn?
Op zondag 2 november 2003 19:01 schreef Sidekick het volgende:[..]
Waarom is de Sharia ondemocratisch als er via verkiezingen voor wordt gekozen?
[..]
quote:Als er ergens een meerderheid voor is (democratisch) kan dat nog het einde van de democratische rechtsstaat betekenen.
Op zondag 2 november 2003 19:01 schreef Sidekick het volgende:
Waarom is de Sharia ondemocratisch als er via verkiezingen voor wordt gekozen?
quote:______________
Op zondag 2 november 2003 19:01 schreef Sidekick het volgende:[..]
Hoewel ik het totaal niet eens ben met de inhoudelijke standpunten, zie ik nergens ondemocratische maatregelen bij de AEL. Waarom is de Sharia ondemocratisch als er via verkiezingen voor wordt gekozen?
[..]Als dat zo duidelijk is, dan kan je me ook wel aangeven wat de AEL zo ondemocratisch maakt. Hebben ze een coupe gepleegd? Willen ze zonder aan verkiezingen te heben deelgenomen het land overnemen?
[..]De kiezers bepalen of de AEL hier wat te zoeken hebben. DAT is democratie!
[..]Bron?
[..]Ik zal nooit op een partij als de AEL stemmen. De standpunten zijn mijn inziens niet positief. Maar vanuit mijn liberale oogpunt is een verbod totaal niet geoorloofd, noch is het verklaren van de AEL als ondemocratisch een gefundeerde.
[..]Ik ben een volledige autochtoon, en dit is zeker niet relevant voor een discussie die jij blijkbaar niet op inhoud kan aangaan.
Iemand die als avatar een buitenlander kiest is blijkbaar zelf een buitenlander en dus moet hij zich niet met een Nederlandse politieke discussie bemoeien.
De sjaria is niet verenigbaar met democratie. Een partij die via de democratie de sjaria wil invoeren is geen democratische partij, aldus het Europese Hof in Staatsburg.
JG
quote:Wat een ongelovelijk kul en het is nog minder geloofwaardig dat ik hier zelfs op in ga.
Op zondag 2 november 2003 19:21 schreef Gulik het volgende:
Iemand die als avatar een buitenlander kiest is blijkbaar zelf een buitenlander en dus moet hij zich niet met een Nederlandse politieke discussie bemoeien.
quote:Misschien doet dit een belletje rinkelen: Hitler was in den beginne ook democratisch verkozen.
Op zondag 2 november 2003 19:01 schreef Sidekick het volgende:
Hoewel ik het totaal niet eens ben met de inhoudelijke standpunten, zie ik nergens ondemocratische maatregelen bij de AEL. Waarom is de Sharia ondemocratisch als er via verkiezingen voor wordt gekozen?
Alleen omdat een bepaalde levenwijze oid democratisch is gekozen, wil nog niet zeggen dat de levenswijze zelf ook democratisch is. Oftewel, je kiest er als samenleving één keer voor. En dat is dan meteen de laatste keer, omdat je tegelijk met het kiezen meteen het democratische stelsel door de plee trekt. Ongeveer hetzelfde als het eenmalig kiezen voor een dictator.
quote:Een beetje jammer om de 2de WO er bij te halen.
Op zondag 2 november 2003 19:37 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Misschien doet dit een belletje rinkelen: Hitler was in den beginne ook democratisch verkozen.
quote:Ik zie nergens dat de AEL de verkiezingen wil afschaffen. Als het al wordt gekozen (en de kans is echt nihil), dan is er over 4 jaar de kans om opnieuw te stemmen. En dan kan je stemmen op een partij die het wil terugdraaien.
Alleen omdat een bepaalde levenwijze oid democratisch is gekozen, wil nog niet zeggen dat de levenswijze zelf ook democratisch is. Oftewel, je kiest er als samenleving één keer voor. En dat is dan meteen de laatste keer, omdat je tegelijk met het kiezen meteen het democratische stelsel door de plee trekt. Ongeveer hetzelfde als het eenmalig kiezen voor een dictator.
Natuurlijk kan je Hitler erbij halen, om te laten zien dat een mogelijke eerlijke verkiezing dan niet meer gaat komen, maar dan lust ik er ook nog een paar. Wie zegt dat de VVD dat niet gaat doen?
quote:Ik ben tegen de Sharia en de Nurnberg-wetten, maar als een partij het zou voorstellen, dan is het niet ondemocratisch.
Op zondag 2 november 2003 19:04 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Als het nu niet om de Shaira maar om de Nurnberg-wetten zou gaan, zou je dan nog voor zijn?
quote:Heel erg jammer dat je niet meer inhoudelijk kan reageren. Reageer inhoudelijk, of ga ergens anders heen met je dom gelul.
Op zondag 2 november 2003 19:21 schreef Gulik het volgende:Iemand die als avatar een buitenlander kiest is blijkbaar zelf een buitenlander en dus moet hij zich niet met een Nederlandse politieke discussie bemoeien.
quote:Waarom? Niks mis mee, zolang de vergelijking opgaat.
Op zondag 2 november 2003 19:46 schreef Sidekick het volgende:
Een beetje jammer om de 2de WO er bij te halen.
quote:Op het moment dat de AEL de macht krijgt, bevind je je op een hellend vlak. Invoering van de sharia betekent een langzame maar gestage inperking van onze vrijheden en een sterk toenemende invloed van religie op het publieke leven, de overheid, de politiek etc. Dit is inherent aan de sharia zelf en valt dus ook niet te ontkennen. En laat de scheiding van kerk en staat nu net één van de peilers zijn waarop onze democratie is gebouwd
Ik zie nergens dat de AEL de verkiezingen wil afschaffen. Als het al wordt gekozen (en de kans is echt nihil), dan is er over 4 jaar de kans om opnieuw te stemmen. En dan kan je stemmen op een partij die het wil terugdraaien.
Oftewel enter sharia = exit democratie.
Je kunt wel stijfkoppig blijven volhouden dat er niks aan de hand is, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij ook wel beter weet.
Zo dat was m'n laatste post voor vandaag, volgende week ofzo verder .
quote:Zolang je het niet goed onderbouwt is het wel misplaatst. Daarom kan je je maar beter op de inhoud concentreren.
Op zondag 2 november 2003 20:01 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Waarom? Niks mis mee, zolang de vergelijking opgaat.
quote:Nee, de scheiding van kerk en staat is niet inherent aan democratie. Vroeger hadden we ook een democratie hoor zonder die scheiding.
[..]Op het moment dat de AEL de macht krijgt, bevind je je op een hellend vlak. Invoering van de sharia betekent een langzame maar gestage inperking van onze vrijheden en een sterk toenemende invloed van religie op het publieke leven, de overheid, de politiek etc. Dit is inherent aan de sharia zelf en valt dus ook niet te ontkennen. En laat de scheiding van kerk en staat nu net één van de peilers zijn waarop onze democratie is gebouwd
.
Een partij als de SGP (waar ik het ook totaal niet mee eens ben) wil ook geen scheiding tussen kerk en staat. Dat maakt hen toch ook niet ondemocratisch?
Een inperking van persoonlijke vrijheden is ook gewoon een keuze (en voor de mensen die niet verder dan hun neus kijken: hier ben ik ook tegen). Sommige partijen pleiten voor hardere maateregelen voor abortus, drugs of whatever. Is zie niet in wat er ondemocratisch aan is.
quote:Ik zie het ook niet als positief, maar ik probeer niet te overdrijven om maar mijn gelijk te halen.
Je kunt wel stijfkoppig blijven volhouden dat er niks aan de hand is, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij ook wel beter weet.
quote:Kom kom. Als je zou weten wat de Shaira inhoudt, wat je dus blijkbaar niet weet, zou je weten dat het invoeren vd Shaira het einde der democratie is. Want de Shaira wetten zijn immers goddelijk en daar mag niet aan getoornd worden. Democratie en Shaira zijn elkaars tegenovergestelden.
Op zondag 2 november 2003 19:46 schreef Sidekick het volgende:[..]
Een beetje jammer om de 2de WO er bij te halen.
[..]Ik zie nergens dat de AEL de verkiezingen wil afschaffen. Als het al wordt gekozen (en de kans is echt nihil), dan is er over 4 jaar de kans om opnieuw te stemmen. En dan kan je stemmen op een partij die het wil terugdraaien.
Natuurlijk kan je Hitler erbij halen, om te laten zien dat een mogelijke eerlijke verkiezing dan niet meer gaat komen, maar dan lust ik er ook nog een paar. Wie zegt dat de VVD dat niet gaat doen?
quote:Wat heeft het "goddelijke" ermee te maken? Dat een partij zo star is ingesteld dat het duizenden jaren niet aan wetten wil komen, dan is dat toch niet meer dan gewoon star?
Op zondag 2 november 2003 20:15 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Kom kom. Als je zou weten wat de Shaira inhoudt, wat je dus blijkbaar niet weet, zou je weten dat het invoeren vd Shaira het einde der democratie is. Want de Shaira wetten zijn immers goddelijk en daar mag niet aan getoornd worden. Democratie en Shaira zijn elkaars tegenovergestelden.
Dat de AEL het nooit meer wil veranderen als het is ingevoerd, doet niet af van het feit dat je gewoon op een andere partij kan stemmen als je er vanaf wilt.
quote:___________________
Op zondag 2 november 2003 19:49 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik ben tegen de Sharia en de Nurnberg-wetten, maar als een partij het zou voorstellen, dan is het niet ondemocratisch.
[..]Heel erg jammer dat je niet meer inhoudelijk kan reageren. Reageer inhoudelijk, of ga ergens anders heen met je dom gelul.
Weet wel dat je het tegen een gezonde Nederlander hebt met hersens. Sodemieter op naar je eigen land.
Ik ga hier geen parels voor het buitenlandse zwijn gooien. Nogmaals, sodemieter op.
JG
quote:Je denkt toch niet werkelijk dat die ooit ingevoerd gaat worden ? Een beetje realiteitszin is niet verkeerd hoor. Maak je liever zorgen over het Vlaams Blok, die wel een enorme aanhang heeft en minstens zo totalitair is.
Op zondag 2 november 2003 20:15 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Kom kom. Als je zou weten wat de Shaira inhoudt, wat je dus blijkbaar niet weet, zou je weten dat het invoeren vd Shaira het einde der democratie is. Want de Shaira wetten zijn immers goddelijk en daar mag niet aan getoornd worden. Democratie en Shaira zijn elkaars tegenovergestelden.
quote:
Op zondag 2 november 2003 20:19 schreef Sidekick het volgende:[..]
Wat heeft het "goddelijke" ermee te maken? Dat een partij zo star is ingesteld dat het duizenden jaren niet aan wetten wil komen, dan is dat toch niet meer dan gewoon star?
Dat de AEL het nooit meer wil veranderen als het is ingevoerd, doet niet af van het feit dat je gewoon op een andere partij kan stemmen als je er vanaf wilt.
Shaira is een totaal systeem. Als het ingevoerd is, betekent dat per definitie het afschaffen van verkiezingen, democratie en inspraak.
Du'h. Ik dacht dat je dat toch wel wist.
quote:Als je het hebt over een totale Sharia dan wel, maar we hebben het over de AEL. Die heeft iets een iets mildere vorm in gedachten. Lees dit bericht even: http://www.geocities.com/fortuynistischnieuwsblad/sharia.html
Op zondag 2 november 2003 20:22 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
.
Nee man! Als de Shaira ingevoerd is, betekent dat PER DIRECT het einde vd parlemantaire democratie. Shaira is niet alleen strafrecht, het is ELK aspect van de overheid, het openbare leven en wat nog meer.Shaira is een totaal systeem. Als het ingevoerd is, betekent dat per definitie het afschaffen van verkiezingen, democratie en inspraak.
Du'h. Ik dacht dat je dat toch wel wist.
quote:LOL. Er IS geen mildere Shaira vorm. Shaira is shaira. Punt uit.
Op zondag 2 november 2003 20:27 schreef Sidekick het volgende:[..]
Als je het hebt over een totale Sharia dan wel, maar we hebben het over de AEL. Die heeft iets een iets mildere vorm in gedachten. Lees dit bericht even: http://www.geocities.com/fortuynistischnieuwsblad/sharia.html
En de AEL streeft de complete Shaira na.
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1047019666694.html
quote:Ah, jij denkt zeker dat Shaira alleen een strafmaat is?
Op zondag 2 november 2003 20:31 schreef gelly het volgende:
Veel nederlanders kunnen zich trouwens prima vinden in de sharia wetgeving
LOL
quote:Dan streeft de AEL geen sharia na.
Op zondag 2 november 2003 20:34 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
LOL. Er IS geen mildere Shaira vorm. Shaira is shaira. Punt uit.
quote:Kan je het ook ff hier plaatsen?
En de AEL streeft de complete Shaira na.
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1047019666694.html
quote:Je kan wel bepaalde aspecten van de Sharia nastreven. Dat is toch niet moeilijk te begrijpen?
Op zondag 2 november 2003 20:35 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ah, jij denkt zeker dat Shaira alleen een strafmaat is?
LOL
quote:Nee, het omvat meer. Maar het ene barbaarse gebruik gaat altijd vergezeld met wat anderen. Kennelijk zijn veel nederlanders daar voor. Je hebt een te rooskleurig beeld van de westerse "beschaving".
Op zondag 2 november 2003 20:35 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ah, jij denkt zeker dat Shaira alleen een strafmaat is?
LOL
quote:_________________
Op zondag 2 november 2003 20:31 schreef gelly het volgende:
Veel nederlanders kunnen zich trouwens prima vinden in de sharia wetgeving
Je bedoelt zeker buitenlanders met een ten onrechte verstrekt Nederlands paspoort. Echte Nederlanders hebben niks met de sjaria. Degenen die ten onrechte een Nederlands paspoort hebben ontvangen dienen het juiste paspoort te verkrijgen, of een nieuw soort identiteitsbewijs, dat meer is dan een veredeld reisdocument wat het paspoort nu feitelijk is, nl. een document, wat daadwerkelijk de identiteit weergeeft. Dat betekent, dat alleen echte Nederlanders en mensen met een duidelijk verwante cultuur voor een dergelijk identiteitsbewijs in aanmerking kunnen komen.
JG
quote:Lees gewoon het partij programma, daar staat wel degelijk dat ze het volledige Islamitische systeem willen invoeren
Op zondag 2 november 2003 20:27 schreef Sidekick het volgende:
Als je het hebt over een totale Sharia dan wel, maar we hebben het over de AEL. Die heeft iets een iets mildere vorm in gedachten. Lees dit bericht even: http://www.geocities.com/fortuynistischnieuwsblad/sharia.html
quote:Je moet goed realiseren dat de meeste moslims zijn opgegroeid met het idee van een pan-arabische gemeenschap, ofwel een totale islamitische staat. Dat is ook een sterke invloed bij de AEL.
In de islam zijn godsdienst en politiek niet van elkaar gescheiden. Pogingen om de islam tot de privé-sfeer te beperken (zogenaamde Euro-islam) zijn gericht op het uitschakelen van de islam. Secularisme wordt daarom afgewezen.
Daarnaast is het van belang de strijdbaarheid van de islam te bewaren. Door de islam tot het simpel navolgen van vormvoorschriften en een conservatieve moraal te reduceren (zogenaamde Amerikaanse islam), wordt de islam als inspiratiebron van menselijke bevrijding uitgeschakeld. Dat dient met kracht te worden bestreden.
En helemaal gatenkaas is de verklaring "Allah heeft voor hen die een valse getuigenis afgeeft een zware bestraffing". Iemand die niet in de hersenspinsels van Mohammed gelooft, gelooft natuurlijk ook niet in die zware bestraffing door Allah, daar hij niet in dat Hersenspinsel van Mohammed gelooft.
quote:Getuige de benaming "Grond van de oorlog" voor een land dat nog niet islamitisch is.
Op zondag 2 november 2003 20:55 schreef Hayek het volgende:
Ze zijn allemaal grootgebracht met het ultieme doel van een pan-arabische staat.
quote:Onderbouwing was m.i. hiet niet nodig. Het voorbeeld spreekt voor zich. Vooral aangezien ik in jou te maken denk te hebben met iemand met een meer dan gemiddelde dosis 'algemene ontwikkeling' en historisch besef. Al begin ik er nu wel aan te twijfelen.
Op zondag 2 november 2003 20:09 schreef Sidekick het volgende:
Zolang je het niet goed onderbouwt is het wel misplaatst. Daarom kan je je maar beter op de inhoud concentreren.
Bovendien, het was geen verwijzing naar WOII, maar juist naar de periode ervoor.
Toch zo sneu dat sommigen verwijzingen naar WOII meteen maar afdoen als zijnde goedkoop en niet terzake doend. Daarmee meteen maar even 48 jaar geschiedenisles door de plee trekkend.
quote:Ohja? Wanneer dan? Daarmee kom je trouwens ook aan de definitie van een 'moderne democratie'.
Nee, de scheiding van kerk en staat is niet inherent aan democratie. Vroeger hadden we ook een democratie hoor zonder die scheiding.
quote:Jahoor, in mijn ogen weldegelijk
Een partij als de SGP (waar ik het ook totaal niet mee eens ben) wil ook geen scheiding tussen kerk en staat. Dat maakt hen toch ook niet ondemocratisch?
Maar het VB is een ander verhaal.
quote:Omdat het in deze gevallen om een 'verbod' gaat en niet om een 'gebod'. En omdat er achter de voorbeelden die jij noemt (abortus etc.) een dieper liggend universeel ethisch probleem schuilgaat, wat ook weldegelijk relevant is zonder het religieuze kader. En je kunt praten als Brugman, maar bij het gebod '5x bidden per dag' is dit toch echt niet het geval.
Een inperking van persoonlijke vrijheden is ook gewoon een keuze (en voor de mensen die niet verder dan hun neus kijken: hier ben ik ook tegen). Sommige partijen pleiten voor hardere maateregelen voor abortus, drugs of whatever. Is zie niet in wat er ondemocratisch aan is.
quote:Ik ook niet. In dit geval overdrijf ik niet
Ik zie het ook niet als positief, maar ik probeer niet te overdrijven om maar mijn gelijk te halen.
Overigens grappig om te zien dat sommige moslims de sharia ook als alternatief zien voor een democratie, d.w.z. het één sluit het ander uit. Zie bijvoorbeeld de reactie in http://www.startpunt.nu/forums/islam/viewtopic.php?TopicID=4 van Halima op '04-22-2002 at 07:01 AM':
"Ik begrijp best dat een islamistsche staat geen leven heeft als weinig mensen er wat in zien. We moeten het daarom de komende 100 jaar met de democratie doen."
En de rest van haar verhaal ovder de sharia.
quote:Blijkbaar is het niet te lezen voor niet-abonnee's. Laat ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om er zelf wat van te vinden
Op zondag 2 november 2003 20:37 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dan streeft de AEL geen sharia na.
[..]Kan je het ook ff hier plaatsen?
quote:bron: Trouw
AEL wil sharia via democratie invoeren
Jahjah: Als er honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af
door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2003-03-08DEN HAAG, TILBURG - Is de Arabisch-Europese Liga nu vóór of tegen de sharia, de wetgeving ontleend aan de Koran? Vóór, zegt leider Dyab Abou Jahjah. De liga wil islamitische wetten invoeren in Nederland en de rest van Europa, maar wel via de democratie. Hij hield dit zijn gehoor voor tijdens een lezingenreeks in Nederland.
Jahjah voltooit vandaag in Amsterdam zijn toernee van een week. De Libanese Belg kwam de lancering van de Nederlandse tak aan de Arabisch-Europese Liga (AEL) opluisteren. In het concept-programma van AEL Nederland staat dat die tegen de 'blinde toepassing' van de sharia is. ,,Sommige media hebben hieruit geconcludeerd dat de AEL tegen de sharia is. Ten onrechte'', aldus Jahjah.,,Wij wijzen de sharia niet af. Een moslim kan niet tegen de sharia zijn, want het is zijn plicht om hiernaar te streven. Alleen vinden wij dat je de sharia niet aan anderen moet opleggen. Je moet proberen haar langs democratische weg te verwerkelijken.''
Jahjah zegt dat de sharia niet alleen uit straffen bestaat, maar een totaalpakket van rechten en plichten is. De sharia voorziet bijvoorbeeld in maatregelen tegen armoede. ,,Als er in een land honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af. Als alle voorzieningen er zijn en hij steelt, dan mag je hakken.''
Hiernaar gevraagd, veroordeelt Jahjah de dreigende steniging van overspelige vrouwen in Nigeria. ,,Want daar genieten burgers nog niet alle islamitische rechten.'' Hij wijst er verder op dat een ontrouwe vrouw volgens islamitisch recht niet zómaar mag worden gestenigd. ,,Vier getuigen moeten de daad met eigen ogen hebben gezien. Dat soort waarborgen wordt vaak vergeten. Het beeld van islamitische wetten is gebaseerd op de excessen.''
Geïnspireerd op de sharia wil de AEL onder meer de verkoop van alcohol door supermarkten verbieden en de huwbare leeftijd voor meisjes verlagen naar zestien. ,,Volgens de islamitische waarden en normen is een meisje volwassen met veertien, dus een meisje van zestien is dat zeker.''
Moslims die in Nederland op eigen houtje islamitische straffen willen uitdelen, vindt Jahjah extremistisch. ,,Maar ik vind de mensen ook extremistisch die zeggen: islam is alleen mijn persoonlijke spiritualiteit, zonder politieke connotatie. Dat is een marginaal groepje.''
Jahjah vindt dat moslims hun streven naar de sharia niet moeten verhullen. ,,Je moet niet liegen over de islam. Zelfs de meeste autochtonen hebben dat door.''
Wie de moeite neemt om dit stukje door te lezen, ziet dat het allemaal iets genuanceerder ligt dan wel wordt beweerd, ook bij de AEL.
Aan de andere kant geeft het artikeltje ook weer genoeg stof tot nadenken over Jahjah's houding tegenover andersdenkenden. Vooral de laatste twee alinea's getuigen van een misplaatst superioriteitsgevoel van iemand die zelf nog niet bewezen heeft meer dan een splintergroepering te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |