wowquote:Op donderdag 23 september 2004 00:00 schreef Sport_Life het volgende:
jeej bijna 7a uitgeklommen..
Waar zijn de klimmers??
hoe ik het begrijp klom hij daarvoor ook al maar had een tussenpoos niet geklommenquote:Op donderdag 23 september 2004 11:51 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe je in een maand van 4+ naar 6c komt? (7a tel ik nog even niet)
Maar hoe kan je je niveau verhogen? Of hoe heb jij dat gedaan? Door veel te klimmen? Training...?quote:Op donderdag 23 september 2004 15:29 schreef saaw het volgende:
[..]
hoe ik het begrijp klom hij daarvoor ook al maar had een tussenpoos niet geklommen
anders is het inderdaad wel erg knap
7a is netjes
dat klom ik ook, maar moest echt routebouwers vragen om wat routes te maken die niet teveel op lengte waren, want ze gaan er niet vanuit dat kleine mensen 7a klimmen. buiten kon ik die wel gewoon maar in de hal waren de grepen echt te ver uit elkaar.
maar meestal als je vaak klimt en in dezelfde hal komt en je vraagt zowiets houden ze er wel een beetje rekening mee. anders kun je altijd nog zelf een route bouwen, als je daar een beetje handigheid in hebt
veel klimmenquote:Op donderdag 23 september 2004 15:54 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
Maar hoe kan je je niveau verhogen? Of hoe heb jij dat gedaan? Door veel te klimmen? Training...?
thnx voor de tips!quote:Op donderdag 23 september 2004 17:25 schreef saaw het volgende:
[..]
veel klimmen
continuiteit trainen [dus veel routes achter elkaar, een route op en af en weer op klimmen, tot je valt]
pyramidevormig trainen [makkelijk beginnen, dan opbouwen, en weer afbouwen]
boulderen
techniek oefenen [bij een route alle passen indraaien, of juist helemaal niet. heel klein klimmen, of juist uitgestrekt]
ik ben zelf getraind vanaf mijn 9e ongeveer
eerst door miriam verbeek (might ring a bell) later door bart korff (minder bekend)
veel buiten klimmen. lekker in de rosten
veel voorklimmen [al zijn het makkelijke routes, zo raak je er aan gewend]
goed rekken en strekken, buikspieren, opdruken, rug-oefeningen, en af en toe een yoga-oefening tussendoor
goed eten, maar niet teveel
let op je ademhaling
en gewoon lekker veel klimmen
in de hal waar je klimt kun je eens rondvragen of iemand iets weet over trainingen of evt een cursus die je kunt volgen. anders kun je online zoeken naar trainingsschema's [zijn vast wel te vinden] en dan een maatje zoeken en je schema's navolgen
Ik heb 2 techniek cursussen gedaan, en binnenkort komt de 3equote:Op donderdag 23 september 2004 14:17 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
wow,
Krijg je ook klimtraining of doe je alleen aan vrijklimmen? Hier in arnhem is de klimtraining echt 10x nix, dat is wel jammer, want ik zou graag me techniek willen verbeteren.
Die 4+ klom ik uit nadat ik 2 maanden ongeveer niet meer had geklommen (heel af en toe tussen de vakanties door). Daarvoor klom ik de meeste 6a's makkelijk en 6B was net te moeilijk.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:51 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe je in een maand van 4+ naar 6c komt? (7a tel ik nog even niet)
Dat viel wel mee vond ik, behalve dat ik nu een zere kont hebquote:Op donderdag 22 april 2004 23:59 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Alleen het grepen uitschroeven is een enorm kutkarwei, net als uren in je gordel hangen, prusikken, enz.
Jammer dat het niveau daar nog lager ligt dan op de fp van fokquote:Op maandag 8 november 2004 16:26 schreef DrMarten het volgende:
Kijk eens op www.climbing.nl Als je daar je antwoorden niet kunt vinden, dan kun je ze stellen op het prikbord. Daar komen mensen die op al je vragen antwoord kunnen geven.
De stap tussen 5+ en 6A is gewoon heel groot. Mijn eerste 6A+ haalde ik een jaar nadat ik begonnen was.quote:Op maandag 29 november 2004 17:31 schreef The.PhantoM het volgende:
bij 1 van me klimschoenen is het rubber al een btje weg op het puntje, maar ik kan er nog wel ff mee door.
Ik zit nu ongeveer op 5c/5c+, en klim 1x per week. Ik ben een hele tijd geleden begonnen met klimmen, later weer gestopt, toen weer gaan klimmen, gestopt, door gegaan etc... Ik ben dus nooit echt verder gekomen dan een 6a. Maar volgens mij is het ook niet mogelijk om met 1x per week klimmen echt hoger te komen dan een 5c+ ofwel? Ik hoop dat ik met me klimmaatje wat vaken kan gaan klimmen per week, maar het is soms zo moeilijk om tussen school en alles door nog wat ruimte te vinden
De stap tussen 5+ en 6A is gewoon heel groot. Mijn eerste 6A+ haalde ik een jaar nadat ik begonnen was.quote:Op maandag 29 november 2004 17:31 schreef The.PhantoM het volgende:
bij 1 van me klimschoenen is het rubber al een btje weg op het puntje, maar ik kan er nog wel ff mee door.
Ik zit nu ongeveer op 5c/5c+, en klim 1x per week. Ik ben een hele tijd geleden begonnen met klimmen, later weer gestopt, toen weer gaan klimmen, gestopt, door gegaan etc... Ik ben dus nooit echt verder gekomen dan een 6a. Maar volgens mij is het ook niet mogelijk om met 1x per week klimmen echt hoger te komen dan een 5c+ ofwel? Ik hoop dat ik met me klimmaatje wat vaken kan gaan klimmen per week, maar het is soms zo moeilijk om tussen school en alles door nog wat ruimte te vinden
maar hoe kom je dan over die stap heen? Ik denk dat dat niet echt snel lukt als je 1x per week traint ofwel?quote:Op maandag 29 november 2004 19:25 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
De stap tussen 5+ en 6A is gewoon heel groot. Mijn eerste 6A+ haalde ik een jaar nadat ik begonnen was.
Trouwens binnenkort word ik gefilmd tijdens het klimmen van mn eigen gemaakte route (5-/5) en die film komt ook online te staan!!
Ik kwam er overheen na 3x per week te klimmen, en ik heb techniekcursussen gevolgd. Maar de laatste tijd heb ik weinig tijd meer om te klimmen helaas, en dat zal nog wel blijven tot halverwege januariquote:Op maandag 29 november 2004 19:51 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
maar hoe kom je dan over die stap heen? Ik denk dat dat niet echt snel lukt als je 1x per week traint ofwel?
Ben benieuwd naar het filmpje![]()
He, da's ook mijn verhaal!quote:Op maandag 29 november 2004 17:31 schreef The.PhantoM het volgende:
ah thnxquote:Op dinsdag 30 november 2004 23:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik kwam er overheen na 3x per week te klimmen, en ik heb techniekcursussen gevolgd. Maar de laatste tijd heb ik weinig tijd meer om te klimmen helaas, en dat zal nog wel blijven tot halverwege januari. Dus ik zie me klimmaatjes allemaal 6C klimmen en ik zit nog te kutten met 6A op dit moment
. Paar maanden geleden klommen we nog hetzelfde.
Kweeniet of je uberhaupt curussen heb gehad? maar hier wat tips voor 6a (en hoger):
- Zoek rustpunten in de route op. Zodra je even een arm kan strekken en poffen en daarna de andere arm scheeld dat een hoop. Evt rustpunten zoeken door de route van te voren in te lezen (zie 2)
- Lees de route van te voren in, loop desnoods door de hele hal heen om net dat ene greepje boven de overhanging te kunnen zien... Die ene greep kan essentieel zijn.
- Goed inklimmen van te voren, klim een makkelijke wand heel relaxed (alle kleuren) en zorg dat je steeds weer met je voeten even hoog komt te staan om een rustpunt te krijgen. (zie 1). Doe daarna nog 1 route op dezelfde manier en je bent warm.
En wat ik uit eigen ervaring heb geleerd is dat je vaak gewoon door moet zetten. Val je er bijna uit, probeer dan nog net ff een klein sprongetje en misschien kan je die greep die eerst zo moeilijk leek wel heel makkelijk vastpakken en een rustmoment creeeren. K heb dat zelf al heel vaak meegemaakt, vooral bij 5+ (vanaf 6A worden de grepen wat lastig te dyno-en).
Nou zijn er veel meer technieken, maar de rest is redelijk vanzelfsprekend of beetje moeilijk uit te leggen zo via internet.
Succes.
Ik zit nu op 6a/6b afhankelijk van het type route en vooral de lengte (heb niet zoveel duur). Boulder ongeveer twee keer per week en klim ongeveer een keer. Maar het kan varieren (meestal in negatief opzichtquote:Op woensdag 1 december 2004 15:18 schreef The.PhantoM het volgende:
zo en waar zijn de andere klimmers... Logician was eerst zo actief in dit topic, maar nu niet meer. En logician klim je nog? Op welk niveau zit je? En andere klimmers, op welk niveau zitten jullie, hoe vaak trainen jullie?
ff weer dit topic opstoken
topic loopt anders een btje dood...
Nog klimmers in Ernhem?
Da's minder. Heb ook ooit een aantal weken niet kunnen klimmen omdat er iets mis was met de bandjes (denk ik althans) in m'n rechtermiddelvinger. Toen ik na een paar weken weer probeerde ging het meteen weer mis, toen was 't zomervakantie (3 weken weg) en daarna was 't wel helemaal over.quote:Op vrijdag 10 december 2004 13:41 schreef The.PhantoM het volgende:
godverdomme , kheb me maandag mijn duim gekneusd. En de arts zei dat zoiets een aantal weekjes kon duren voordat het genezen isIk hoop dat het snel geen pijn meer doet, want dan kan ik weer gaan klimmen
Goed bezig!quote:Op vrijdag 10 december 2004 18:51 schreef Sport_Life het volgende:
jeej k begin mn oude niveau weer n beetje terug te krijgen, gisteren een 6a en 6a+ on sight uitgeklommen!! 6B nog even niet geprobeerd, morgen misschien nog even
.
Ja, gaat perfectquote:Op vrijdag 10 december 2004 20:56 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Maareh....klim jij voor in de hal?
Trouwens ik klim wel voor in de hal, maar dan ga ik niet hoger dan 5+. 6a is nog wat lastig voorklimmend. De routes die ik haalde zijn dus gewoon top-roped gehaaldquote:Op vrijdag 10 december 2004 20:56 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Goed bezig!
Maareh....klim jij voor in de hal?
*in favorieten heeft gezetquote:Op zondag 26 december 2004 17:18 schreef Sport_Life het volgende:
Zeg ik heb een website gemaakt voor klimmers! Allemaal ff lid worden van http://www.climbclub.net! Hopelijk wordt het dan een gezellig klim-forum
.
Altijd mooi in Freyr.quote:Op woensdag 5 januari 2005 13:57 schreef Lortnoc het volgende:
Zo, volgende week twee daagjes naar Freyr
Hopen dat 't niet regent, verder is alles best.
Heej daar heb ik ook nog leren voorklimmen!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 18:34 schreef chingching het volgende:
Ik wil ook weer klimmen!!!!!!
Ik heb verschillende klimcursussen gedaan o.a. klimweek bij crux.
Is 60 meter touw wel voldoende daar? Het lijkt mij lullig als je een hoop routes niet (uit) kunt klimmen omdat je touwtje niet lang genoeg isquote:Op dinsdag 18 januari 2005 21:24 schreef Casey het volgende:
(...) 60. mtr. touw (...)
Hier heb je toch echt iets foutquote:Op zondag 23 januari 2005 19:25 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Is 60 meter touw wel voldoende daar? Het lijkt mij lullig als je een hoop routes niet (uit) kunt klimmen omdat je touwtje niet lang genoeg is. 60 meter touw is tenslotte 30 meter klimmen
* Sport_Life heeft 80 mtr touw en dat is af en toe net genoeg.(oa Bjoeks toevallig, in de rotsen hebben we nog niet zo lang nodig gehad).
Kleine denkfout, maar wij klimmen nog niet meerdere touwlengtes, dus voor ons is het wel max. 40 meter klimmenquote:Op maandag 24 januari 2005 18:42 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Hier heb je toch echt iets fout
60m touw is 30m abseilen. Tenzij je een dubbel- of tweelingtouw hebt (maar die zijn meestal 45-50m).
80 meter touw, das wel lang zeg. Voor België is 70 tegenwoordig wel ongeveer standaar bij het inrichten van abseilpistes.
Westen van de US, ff denken hoor, misschien boulderen in Bishop, Utah, verder heb je daar nog de Devil's Thumb ofzo, Yosemite natuurlijk daar kun je ook vanalles klimmen. Google eens zou ik zeggen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |