quote:Terecht geeft D66 voor mij aan zich niet in incidentpolitiek te verliezen maar een goed gesprek over modernisering van het koningshuis in rustiger vaarwater niet uit de weg te gaan. Keurig door Dittrich verwoord...
Op donderdag 23 oktober 2003 11:28 schreef Nyrem het volgende:
CDA wil meer bevoegdheden voor AIVD.D66 wil monarchie veranderen; maar nu even niet.
quote:Nee.
Op donderdag 23 oktober 2003 11:30 schreef sjun het volgende:[..]
Terecht geeft D66 voor mij aan zich niet in incidentpolitiek te verliezen maar een goed gesprek over modernisering van het koningshuis in rustiger vaarwater niet uit de weg te gaan. Keurig door Dittrich verwoord...
Op een gegeven moment is er een druppel die de emmer doet overlopen.
Dan ga je meteen problemen oplossen om dit voortaan te voorkomen.
quote:De toekomst van de monarchie baseren op 1 of enkele incidenten is niet de juiste weg. D66 snapt dat. Goede zaak. Ditrisch bedient zich niet graag van schreeuwpolitiek waarbij elke strohalm wordt aangegerepen om je eigen punten er door te drukken zoals de SP dat wel doet.
Op donderdag 23 oktober 2003 11:33 schreef Nyrem het volgende:[..]
Nee.
Want D66 zegt dit altijd al. Vorige keer was het ook weer niet het goede moment.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.Op een gegeven moment is er een druppel die de emmer doet overlopen.
Dan ga je meteen problemen oplossen om dit voortaan te voorkomen.
[Dit bericht is gewijzigd door Sickie op 23-10-2003 11:47]
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 11:36 schreef Sickie het volgende:[..]
De toekomst van de monarchie baseren op 1 of enkele incidenten is niet de juiste weg. D66 snapt dat. Goede zaak. Ditrisch bedient zich niet graag van schreeuwpolitiek waarvij elke strohalm wordt aangegerepen om je eigen punten er door te drukken zoals de SP dat wel doet.
Herben stelt dat het Koningshuis onderdeel is van de rechtsstaat en dus verder onderzoek nodig was. De SP is naief.
sizzler: lul niet want dat gebeurt ook niet "zomaar".
quote:Ja idd. D'66 blijft altijd correct en kijkt naar het grote plaatje. En heeft zichzelf daardoor in de loop der jaren gedegradeerd tot schoothondje van de grote partijen
Op donderdag 23 oktober 2003 11:36 schreef Sickie het volgende:
De toekomst van de monarchie baseren op 1 of enkele incidenten is niet de juiste weg. D66 snapt dat. Goede zaak. Ditrisch bedient zich niet graag van schreeuwpolitiek waarbij elke strohalm wordt aangegerepen om je eigen punten er door te drukken zoals de SP dat wel doet.
Bos vraagt zich af wat er precies door Balkenende gevraagd is en of wel duidelijk gemaakt is hoe gewichtig de zaak is. Wat was het criterium om Balkenende om tot zijn conclusie te komen? Waarom heeft de AIVD niet meer gedaan dan naslag? De wet biedt ruimte voor diepgaander onderzoek. Waarom is het feit dat MWS een relatie met Bruinsma had in eerste instantie geen aanleiding geweest voor verder onderzoek?
quote:
AIVD: Mabel-screening oké
DEN HAAG - De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) vindt dat hij voldoende tijd heeft gehad om het verleden van Mabel Wisse Smit, de verloofde van prins Johan Friso, te onderzoeken.
Dat heeft de AIVD gisteren in een vertrouwelijk overleg aan een speciale Kamercommissie verteld. Het blijft onduidelijk of Wisse Smit zelf inzage heeft gehad in het dossier dat de dienst over haar heeft samengesteld.Premier Jan Peter Balkenende en minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken hebben gisteren de commissie voor de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, met daarin CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen en VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen, informatie gegeven over de vraag of Wisse Smit haar Aivd-dossier heeft gezien, mogelijk via het kabinet van de koningin. Of dat nu wel of niet het geval is, werd niet duidelijk uit het verslag dat Verhagen, als voorzitter van deze commissie, vanmorgen in de Tweede Kamer gaf, bij het begin van het debat over de Mabel-affaire.
Volgens Verhagen kan dat niet in de openbaarheid worden verteld, voor wie de achtergrond weet. De bijeenkomst was 'nuttig en noodzakelijk', aldus Verhagen. PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos, ook lid van de commissie, ontbrak. Hij vindt dat de vertrouwelijke bijeenkomst na het debat had moeten zijn.
Volgens Verhagen levert de bijeenkomst in de commissie geen belemmering op voor een openbaar debat. Maar voor veel fracties is de vraag of Wisse Smit inzage heeft gehad in haar dossier, wel degelijk van belang.
De AIVD heeft de commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten ook verteld dat ze zich niet belemmerd heeft gevoeld in de wijze van onderzoek en ook niet het idee had dat daar te weinig tijd of middelen voor waren.
De werkwijze van de AIVD staat centraal in het debat vandaag. Verhagen constateerde dat er een grote kloof zat tussen de gegevens van de AIVD en de waarheid. Hij vraagt zich af of de dienst voldoende bevoegdheden heeft om onderzoek te doen. ''Het is vreemd dat een secretaresse van een minister beter gescreend wordt dan een aanstaand lid van het hof,'' aldus CDA-fractievoorzitter Verhagen.
De gehele Kamer stemt in met de beslissing van het kabinet om geen toestemmingswet in te dienen voor het huwelijk van Johan Friso en Mabel Wisse Smit, nadat was gebleken dat ze had gelogen over haar verleden. Voor veel partijen is de grote vraag waarom er vlak voor de verloving wel een diepgaand onderzoek werd ingesteld, maar dat dit binnen een paar dagen werd afgerond. ''Waarom de enorme tijdsdruk?'' wil ChristenUnie-fractievoorzitter André Rouvoet weten. Hij betwijfelt of al het materiaal over Bruinsma in die tijd kon worden bekeken.
D66-fractievoorzitter Boris Dittrich vindt dat de AIVD een afwachtende houding heeft ingenomen. Drie keer bekeek de dienst hetzelfde dossier. Dittrich vraagt zich af of Balkenende niet meer regie had moeten nemen. Hij vindt dat er een onderzoek moet komen naar de AIVD-werkwijze.
Volgens PvdA-leider Wouter Bos heeft het koningshuis door alle publiciteit en vragen schade opgelopen. De vraag is volgens hem of Balkenende dat had kunnen voorkomen. Hij verwijt Balkenende 'duikgedrag' door eerder nadrukkelijk te verwijzen naar de verantwoordelijkheid van minister Remkes betreffende de AIVD.
SP-leider Jan Marijnissen is erg tevreden over het optreden van de premier. Volgens hem heeft Balkenende 'als eerste premier' de koningin getrotseerd en zijn wens doorgedrukt. De SP heeft nu dan ook geen kritiek op de premier. Alles wat nu wordt gezegd, is volgens Marijnissen niet meer van belang.
Het debat vindt plaats na een serie van al dan niet juiste onthullingen en geruchten over het verleden van Wisse Smit. Haar dossier bij Buitenlandse Zaken (waar waarschijnlijk niets spannends in staat) is zoekgeraakt. Gisteren meldde een Bosnische journalist geruchten over een verhouding van Wisse Smit met de vermoorde premier van Servië, Zoran Djindjic. Voor LPF-fractievoorzitter Mat Herben is het allemaal genoeg om over een 'risico voor de staat' te spreken.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1066885948951.html
quote:Dat D66 zich niet laat leiden door de mediacratie die in stand wordt gehouden door de kiezer siert ze alleen maar. De grote partijen zijn in de loop der jaren verworden tot schoothondje van de kiezer. Dat vind ik persoonlijk veel kwalijker.
Op donderdag 23 oktober 2003 11:55 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Ja idd. D'66 blijft altijd correct en kijkt naar het grote plaatje. En heeft zichzelf daardoor in de loop der jaren gedegradeerd tot schoothondje van de grote partijen
quote:We zullen afwachten of ze over een maand of 6 wel een discussie op gang willen trekken over de inperking van macht van het koningshuis. Want kennelijk is dat wel wat ze uiteindelijk willen.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:09 schreef Sickie het volgende:[..]
Dat D66 zich niet laat leiden door de mediacratie die in stand wordt gehouden door de kiezer siert ze alleen maar. De grote partijen zijn in de loop der jaren verworden tot schoothondje van de kiezer. Dat vind ik persoonlijk veel kwalijker.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 23-10-2003 12:19]
quote:Dat vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. Erg luisteren naar de kiezer (zoals het een echt schoothondje betaamt) doen ze iha toch niet echt, getuige de opkomst van partijen als SP en LPF.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:09 schreef Sickie het volgende:
Dat D66 zich niet laat leiden door de mediacratie die in stand wordt gehouden door de kiezer siert ze alleen maar. De grote partijen zijn in de loop der jaren verworden tot schoothondje van de kiezer. Dat vind ik persoonlijk veel kwalijker.
Het is meer dat de grote partijen tamme lammeren geworden zijn, in de zin dat ze gewoon geen risico's meer durven te nemen. Ze zitten er meer voor zichzelf, dan voor het volk. Maar dat vind ik wat anders dan de term 'schoothondjes'.
Waarom loopt er nog een onderzoek naar MBW? Zijn er nieuwe feiten?
Ook Bos vind dat Balkenende meer een staatshoofd moet zijn en niet weg moet duiken achter Remkes.
quote:Ja die laatste opmerkingen waren sterk.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:17 schreef sizzler het volgende:
Bos merkt op dat bij De Roy van Zuyderwijn wél een grondiger onderzoek is verricht. Idd frappant!Waarom loopt er nog een onderzoek naar MBW? Zijn er nieuwe feiten?
Ook Bos vind dat Balkenende meer een staatshoofd moet zijn en niet weg moet duiken achter Remkes.
quote:Bos liet weten dat de formele regels er volgens hem niet toe doen. Hij vindt dat Balkenende sowieso totale verantwoordelijkheid moet nemen. Vind ik geen sterk punt, maar eerder wishfull thinking van Bos.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:19 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ja die laatste opmerkingen waren sterk.
quote:Ik ben het hier anders helemaal eens met de SP. Ik mag aannemen dat je de argumentatie gevolgd hebt rondom de reden van AIVD-onderzoek in de tijd dat het onderzoek gedaan is en de mandaten die de AIVD daartoe heeft.
Op donderdag 23 oktober 2003 11:55 schreef sizzler het volgende:
SP: Wij hebben al heel lang kritiek op de AIVD, maar zijn het met de MP eens dat de AIVD niet zomaar in het privéleven van mensen mag neuzen.sizzler: lul niet want dat gebeurt ook niet "zomaar".
Van Aartsen is overigens uitstekend op dreef inzake toelichting van nut en noodzaak van de 'commissie geheim'.
quote:Dus de premier heeft geen regie en verantwoordelijkheid volgens jou?
Op donderdag 23 oktober 2003 12:25 schreef Sickie het volgende:[..]
Bos liet weten dat de formele regels er volgens hem niet toe doen. Hij vindt dat Balkenende sowieso totale verantwoordelijkheid moet nemen. Vind ik geen sterk punt, maar eerder wishfull thinking van Bos.
quote:Dan volgde je het niet goed.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:24 schreef sjun het volgende:
helaas verziekte Bos zijn sterke opmerkingen weer door als een kind op zijn plek te moeten worden gezet door Weisglas toen hij doordraafde in de discussie om punten te willen scoren door zijn oppenent belachelijk te maken met 'argumenten' die niet er zake waren in de gevoerde discussie.
Herben: "ja dhr van Aartsen die ken ik ook"
vAartsen: "Ik snap helemaal niets meer van deze interventie van dhr Herben"
quote:nadat hij voor de wat minder staatsrechtelijk onderlegden nog eens helder uiteenzette hoe de commissie haar werk kan doen en de kamer totaalcontrole kan garanderen op de werkwijze van de AIVD zonder dat daarmee het werk van de AIVD onmogelijk gemaakt wordt
Op donderdag 23 oktober 2003 12:39 schreef Nyrem het volgende:
van Aarsten zwetst maar meer een algemeen verhaaltje over de werkwijze van de commissie.
quote:Het verhaal van Herben voegde dan ook niets toe.
Herben: "ja dhr van Aartsen die ken ik ook"
vAartsen: "Ik snap helemaal niets meer van deze interventie van dhr Herben"
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 23-10-2003 12:42]
quote:Idd. En daar kan ik me dus niet in vinden.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:31 schreef sjun het volgende:[..]
Ik ben het hier anders helemaal eens met de SP. Ik mag aannemen dat je de argumentatie gevolgd hebt rondom de reden van AIVD-onderzoek in de tijd dat het onderzoek gedaan is en de mandaten die de AIVD daartoe heeft.
quote:Wie moeten dat zijn dan? Iedereen in de kamer weet hoe die commissie werkt. Of is van Aartsen tegenwoordig begaan met het klootjesvolk?
Op donderdag 23 oktober 2003 12:41 schreef sjun het volgende:[..]
nadat hij voor de wat minder staatsrechtelijk onderlegden nog eens helder uiteenzette hoe de commissie haar werk kan doen en de kamer totaalcontrole kan garanderen op de werkwijze van de AIVD zonder dat daarmee het werk van de AIVD onmogelijk gemaakt wordt
quote:Het was een interruptie van Herben over het lulverhaal van vAartsen; Herben vond het gewoon een onnodig verhaal.
Het verhaal van Herben voegde dan ook niets toe.
quote:Geen.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:43 schreef sizzler het volgende:
Wat was nou het antwoord van Van Aartsen op de vraag van Dittrich waarom zaken die in het openbaar besproken kunnen worden in de commissie behandelt wordt?
Hij zei dus niets.
quote:Bos is erg goed bezig!
Op donderdag 23 oktober 2003 12:48 schreef Nyrem het volgende:
Bos ook cynisch naar vanAartsen
jammer dat het geen VVD'er is
Van Aartsen gaat antwoord op de vraag van Bos onhandig uit de weg vind ik.
quote:inderdaad
Op donderdag 23 oktober 2003 12:51 schreef sizzler het volgende:[..]
Bos is erg goed bezig!
quote:Tja, ik kan mij alleen vinden in paarse vvd'rs zoals Dijkstal.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:51 schreef sizzler het volgende:[..]
Bos is erg goed bezig!
Van Aartsen begint nu zn stem te verheffen (zwaktebod).
quote:
From : vanja (vfilipov@haverford.edu)
Subj : Re: SACIRBEYI SLAVE R. SJERBSKU
Group: soc.culture.bosna-herzgvna
Date : 1997/07/14
In article <19970711053200.BAA16463@ladder01.news.aol.com>,
bosnaspasi@aol.com (BosnaSpasi) wrote:> DOK SE NIKO ZIV NE MOZE SNACI STA NAS ZADESI PROMOTORI DJELJENJA BOSNE
> SACIRBEYI RADE
> STARI MONSTRUM NEDZIP NEUMORNO KRSTARI AMERICKIM KONTINENTOM ORGANIZUJE
> SKUPOVE UBOGIH BOSNJA IZBJEGLICA U ORGANIZACIJI BJELOSVJETSKIH HOHSTAPLERA
> I HOHSTAPLERKI SUBHA , SADA, DIKA ..... TE KROZ SKUPOVE OD UBOGIH
> IZBJEGLICA UZ MEZE I PICE PALAMUDI ISFUCANE TEME ANAMO NJEGOVOG
> PATRIOTIZMA UBIRUCI OD PRISUTNIH POSLJEDNJI DOLAR.
> SIN MOHAHAMAD sacirbey sexsualni manijak KRSTARI EVROPOM U PRATNJI
> GOSPODJICE MABEL WISSE SMITH ( britanskom droljom i agentom M 16 )
> zadovoljan jer je odradio posao,odnosno prodao Bosnu.
> takodze se drogira po Amsterdamu.
> Dragi bosanski narode ne nasjedajte prevarantima i izdajnicima Bosne
> Dinastiji Sacirbeya.Najmanje sto mozete uciniti za Bosnu je da ovu
> izdajnicku i placenicku bandu bojkojutete i lincujete.To je najmanje sto
> se treba uraditi sa ovim izdajnicima i profiterima koji su pokrali sve
> donacije i priloge namjenjene BOSNI od dobronamjernih i cestitih ljudi
> koji su se zdusno bili predali na raspolaganje da pomognu Bosni.SVI SU
> IZMANIPULISANI OD STRANE DINASTIJE
> SACIRBEY !tRIH STAVITI NA LISTU RATNIH ZLOCINACA NAD SOPSTVENIM NARODOM.da ovo nije tuzno i patetcno, jos bih se i nasmijao.. na sta ste pali,
jadovi jadni..vanja
quote:Kan je proberen met zo'n internetvertaler?
Op donderdag 23 oktober 2003 12:56 schreef dvr het volgende:
Hebben we hier een kenner van de Slavische talen? Ik kwam een oud nieuwsgroepbericht uit Bosnië tegen, dat lijkt te suggereren dat Mabel een agente van de engelse dienst M16 zou zijn. Er staat ook iets over drugs, een sexmaniak en Amsterdam. Denk ik. Kan iemand dit vertalen?
[..]
quote:Wederom viel Bos door de mand. van Aartsen stelde zeer duidelijk taak van de commissie en taakopvatting van haar leden. Een taakopvatting die uitsteeg boven het partijpolitieke belang. Iets dat Bos maar niet wenste te snappen om zijn puntjes te kunnen scoren.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:54 schreef Nyrem het volgende:[..]
Tja, ik kan mij alleen vinden in paarse vvd'rs zoals Dijkstal.
Van Aartsen begint nu zn stem te verheffen (zwaktebod).
Voor mij won van Aartsen dit debat op basis van de gevoerde argumentatie en stelde hij terecht het circus dat dhr. Bos meende op te moeten voeren aan de kaak.
quote:Zet dit ook ff in het andere topic als je wilt.
Hebben we hier een kenner van de Slavische talen? Ik kwam een oud nieuwsgroepbericht uit Bosnië tegen, dat lijkt te suggereren dat Mabel een agente van de engelse dienst M16 zou zijn. Er staat ook iets over drugs, een sexmaniak en Amsterdam. Denk ik. Kan iemand dit vertalen?
[..]
quote:Dan heb je weer niet goed geluisterd.
Op donderdag 23 oktober 2003 12:58 schreef sjun het volgende:[..]
Wederom viel Bos door de mand. van Aartsen stelde zeer duidelijk taak van de commissie en taakopvatting van haar leden. Een taakopvatting die uitsteeg boven het partijpolitieke belang. Iets dat Bos maar niet wenste te snappen om zijn puntjes te kunnen scoren.
quote:Nu snap ik waarom je zaken verkeerd verstaat. Voor jou is het een wedstrijdje.
Voor mij won van Aartsen dit debat op basis van de gevoerde argumentatie en stelde hij terecht het circus dat dhr. Bos meende op te moeten voeren aan de kaak.
Deze posting zegt echter niets over de situatie. Staat de waarheid in de post of gaat het slechts om een al dan niet loze beschuldiging of over roddel?
quote:Telegraaf humor.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:03 schreef sjun het volgende:Deze posting zegt echter niets over de situatie. Staat de waarheid in de post of gaat het slechts om een al dan niet loze beschuldiging of over roddel?
quote:Servisch -> Nederlands
Op donderdag 23 oktober 2003 12:57 schreef Nyrem het volgende:[..]
Kan je proberen met zo'n internetvertaler?
ZOALS UZELF IEDER ZIV VERRICHTEN NIET MOZE TWAALFUURTJE STA ONS WEDERVAREN PROMOTOR DJELJENJA BOSNIË SACIRBEYI RADE VERGEVORDERD WANGEDROCHT NEDZIP TIRELESSLY KRUISER AMERIKA WERELDDEEL ORGANIZUJE ZOETERD SCHOOIER BOSNIË VLUCHTELING VANUIT ORGANISATIE BJELOSVJETSKIH HOHSTAPLERA VERMEERDERD MET HOHSTAPLERKI SUBHA , Zowaar , Trots. U TEGENOVER ZOETERD VAN SCHOOIER
VLUCHTELING NABIJ MEZE VERMEERDERD MET PIZZERIA Vaartuig TROS VOORHEBBEN UITERLIJK VERKIEZING ANAMO Zijn VADERLANDSLIEFDE VERZAMELING VAN OPKOMST UTTERMOST Dollar.
ZOON MOHAHAMAD sacirbey polni maniak KRUISER EUROPA VANUIT Begeleiding GOSPODJICE MABEL WISSE SMID britanskom teef vermeerderd met verstand STEDELIJK 16 ) tevredenheid zoals had werkzaamheden vandoor posao,odnosno zin Bosnië. upravo uzelf weetje volgens Mokum.
Geliefd Bosnisch staat verrichten niet zitten streek zwendelarij vermeerderd met traitress Bosnië Vorstenhuis Sacirbeya.Najmanje honderdtal mozete uciniti over Bosnië had jawoord zulks traitress vermeerderd met placenicku troep bojkojutete vermeerderd met lincujete.
Op had minst honderdtal uzelf zit vereist verder waas hiermede traitress vermeerderd met profiteur welk zitten stola welbeschouwd schenking vermeerderd met bijwoord aangewezen voor BOSNIË van van zoet voornemen vermeerderd met cestitih volk welk zitten uzelf zdusno biljartspel te verwijderd tegenover zin jawoord verbeelding Bosnië.
HELEMAAL Zitten IZMANIPULISANI VAN PAGINA Vorstenhuis SACIRBEY! trichina TOEPASSEN TEGENOVER VLEUGEL MARTIAAL ZLOCINACA VOORT SOPSTVENIM Staat.
jawoord zulks zit niet tuzno vermeerderd met pathos jos bih uzelf vermeerderd met vrolijkheid. tegenover sta ste gevallen , jadovi miserabel wijf. hoofdkussen
http://www.tranexp.com:2000/InterTran
quote:Ik heb het verhaal wel gehoord maar kan me niet in de gevoerde argumentatie vinden. het wordt dan wel erg gemakkelijk om dat af te doen als zou ik weer niet goed geluisterd hebben. Dergelijke bevoogdende toontjes geven aan dat je het kennelijk nodig hebt om je tegenstrever persoonlijk belachelijk te maken om je puntjes te scoren.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:02 schreef Nyrem het volgende:[..]
Dan heb je weer niet goed geluisterd.
quote:Van Aartsen zette helder uiteen dat het om vertrouwenskwesties gaat en als de kamer de commissie niet meer vertrouwt dat deze evengoed zou kunen worden opgeheven waarmee de kamer dan haarinstrument verliest om de AIVD volledig te kunnen controleren. Mischien had je dat niet helemaal goed begrepen.
De vergadering was niet nodig. Eerst het debat. Zoals de kamermeerderheid wilde.
quote:Misschien ben je beter in insinueren dan in samenvatten?
Maar misschien ben je niet voor een democratie net als vanAartsen kennelijk.
Nu snap ik waarom je zaken verkeerd verstaat. Voor jou is het een wedstrijdje.
[/quote]
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 23-10-2003 13:09]
quote:Je vraag is terecht maar voordehandliggend. Is dat nu niet juist wat we allemaal willen weten? De brief moet ieg zeker naar het roddeltopic
Op donderdag 23 oktober 2003 13:03 schreef sjun het volgende:
Deze posting zegt echter niets over de situatie. Staat de waarheid in de post of gaat het slechts om een al dan niet loze beschuldiging of over roddel?
quote:miserabel wijf. hoofdkussen
Op donderdag 23 oktober 2003 13:07 schreef sizzler het volgende:[..]
Servisch -> Nederlands
ZOALS UZELF IEDER ZIV VERRICHTEN NIET MOZE TWAALFUURTJE STA ONS WEDERVAREN PROMOTOR DJELJENJA BOSNIË SACIRBEYI RADE VERGEVORDERD WANGEDROCHT NEDZIP TIRELESSLY KRUISER AMERIKA WERELDDEEL ORGANIZUJE ZOETERD SCHOOIER BOSNIË VLUCHTELING VANUIT ORGANISATIE BJELOSVJETSKIH HOHSTAPLERA VERMEERDERD MET HOHSTAPLERKI SUBHA , Zowaar , Trots. U TEGENOVER ZOETERD VAN SCHOOIER
VLUCHTELING NABIJ MEZE VERMEERDERD MET PIZZERIA Vaartuig TROS VOORHEBBEN UITERLIJK VERKIEZING ANAMO Zijn VADERLANDSLIEFDE VERZAMELING VAN OPKOMST UTTERMOST Dollar.ZOON MOHAHAMAD sacirbey polni maniak KRUISER EUROPA VANUIT Begeleiding GOSPODJICE MABEL WISSE SMID britanskom teef vermeerderd met verstand STEDELIJK 16 ) tevredenheid zoals had werkzaamheden vandoor posao,odnosno zin Bosnië. upravo uzelf weetje volgens Mokum.
Geliefd Bosnisch staat verrichten niet zitten streek zwendelarij vermeerderd met traitress Bosnië Vorstenhuis Sacirbeya.Najmanje honderdtal mozete uciniti over Bosnië had jawoord zulks traitress vermeerderd met placenicku troep bojkojutete vermeerderd met lincujete.
Op had minst honderdtal uzelf zit vereist verder waas hiermede traitress vermeerderd met profiteur welk zitten stola welbeschouwd schenking vermeerderd met bijwoord aangewezen voor BOSNIË van van zoet voornemen vermeerderd met cestitih volk welk zitten uzelf zdusno biljartspel te verwijderd tegenover zin jawoord verbeelding Bosnië.
HELEMAAL Zitten IZMANIPULISANI VAN PAGINA Vorstenhuis SACIRBEY! trichina TOEPASSEN TEGENOVER VLEUGEL MARTIAAL ZLOCINACA VOORT SOPSTVENIM Staat.jawoord zulks zit niet tuzno vermeerderd met pathos jos bih uzelf vermeerderd met vrolijkheid. tegenover sta ste gevallen , jadovi miserabel wijf. hoofdkussen
http://www.tranexp.com:2000/InterTran
quote:Dat weten we niet en daarom moet hij vertaald worden. Het is interessant dat dat bericht al uit '97 dateert, ver vóór alle opwinding dus. Kortom, als iemand dit kan vertalen of iemand kent die dat kan, zou dat mooi zijn.
quote:Ja, het gaat over 'onze' Mabel.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:07 schreef sizzler het volgende:[..]
ZOON MOHAHAMAD sacirbey polni maniak KRUISER EUROPA VANUIT Begeleiding GOSPODJICE MABEL WISSE SMID britanskom teef vermeerderd met verstand STEDELIJK 16 ) tevredenheid zoals had werkzaamheden vandoor posao,odnosno zin Bosnië. upravo uzelf weetje volgens Mokum.
Da's wel de goede omschrijving ja
quote:Het is de mens eigen om overal verbanden te zoeken. Ook waar deze niet bestaan. In ons vrije land heeft iedereen recht op een geloof naar keuze.
Nu snap ik waarom je zaken verkeerd verstaat. Voor jou is het een wedstrijdje.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 23-10-2003 13:17]
Zou anders echt niet begrijpen wat woorden als PIZZERIA in het stuk te zoeken hebben.
quote:Dat snap ik niet: het is juist wel relevant voor SHO, omdat het natuurlijk zuivere roddel en achterklap is, zo'n brief op usenet.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:10 schreef dvr het volgende:
Ik plaats dit niet in de SHO sectie, ik vind het daar (nog) niet relevant.
(Ik vind alle slowchat over het lopende debat overigens weinig zinvol).
Over die slowchat: is wel leuk voor mensen die het debat niet live kunnen volgen.
quote:nu.nl
Dossier Mabel verdwenen uit archiefDEN HAAG - Het dossier-Mabel Wisse Smit is verdwenen uit het archief van het ministerie van Buitenlandse Zaken. De vermissing werd vorige week ontdekt. Het is nog onduidelijk of het dossier is ontvreemd. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. De veiligheidsdienst van het ministerie stelt een onderzoek in.
Voor het ministerie is het een raadsel hoe en waarom het dossier is verdwenen. De vermissing werd ontdekt toen iemand bemerkte dat in de rij archiefdozen een doos op z'n kop stond en uit de rij stak. In die doos was tot schrik van de departementsleiding alleen een leeg mapje-Mabel Wisse Smit aanwezig.
Het dossier dateert van 1992. Vermoedelijk zat er niet meer in dan het cv van de verloofde van prins Johan Friso en haar aanvraag dossiers in te zien vanwege een studie over de oprichting van de Verenigde Naties.
Naar verwachting moet daarbij ook het antwoord van het ministerie hebben gezeten. Aanwijzingen dat er ook andere dan slechts onschuldige informatie in het mapje zat, heeft het ministerie niet.
verder kwam hij met de aardige analogie over een AIVD die tot aan de huiskamer kwam met haar onderzoek, niets vond en vervolgens maar aannam dat die situatie in het huis op orde was. daarna schetste hij het beeld van een PR de vries die via het slaapkamerraam binnenkwam en daar ene Charlie vond...
Precies dit is nu hetgeen Balkenende tevoren al opgaf als reden om de bevoegdheden van de AIVD te willen verruimen...
Om half drie gaan we Balkenende's verweer vernemen inzake het verwijt of hij heeft gedaan wat hij het moeten doen.
quote:Schrijf jij hem even in zijn moedertaal aan en achterhaal jij zijn huidige e-mailadres even?
Op donderdag 23 oktober 2003 13:24 schreef emmy het volgende:
Kunndn we niet gewoon even een mailtje sturen naar die Vanja?
Adres: vfilipov@haverford.edu
quote:Hmmja, da's nu precies het hele eiereten: in principe is Bea dat dus
Op donderdag 23 oktober 2003 13:23 schreef sjun het volgende:
Herben wenst over de voortzetting van de monarchie te gaan praten en vroeg zich af of Balkenende danwel Beatrix de baas was in dit land.
quote:Dat denk ik dus niet maar we zullen het straks vernemen.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:26 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Hmmja, da's nu precies het hele eiereten: in principe is Bea dat dus
quote:Dat is pertinent niet waar, bv. Marijke Vos stelt continu dezelfde vraag in een andere formulering en klaarblijkelijk begrijpt ze het antwoord gewoon niet. Balkenende is niet kleinerend, maar gewoon duidelijk.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:53 schreef Toad het volgende:
Ik vind Balkenende zo kleinerend tegen over de vragen-stellers. Zo van "wat een domme vraag, dat weet toch iedereen".
quote:eerder geďrriteerd als men keer op keer dezelfde vraag stelt, omdat het eerder gegeven antwoord hen niet bevalt of begrepen wordt.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:53 schreef Toad het volgende:
Ik vind Balkenende zo kleinerend tegen over de vragen-stellers. Zo van "wat een domme vraag, dat weet toch iedereen".
quote:ik heb het niet alleen over dit debat, maar ook tijdens voorgaande debatten of TV interviews. na een vraag komt er zo'n lachje van, hahaha, wat een domme vraag.
Op donderdag 23 oktober 2003 14:57 schreef Herostratos het volgende:[..]
Dat is pertinent niet waar, bv. Marijke Vos stelt continu dezelfde vraag in een andere formulering en klaarblijkelijk begrijpt ze het antwoord gewoon niet. Balkenende is niet kleinerend, maar gewoon duidelijk.
quote:Dan moet JP eens leren om een echt antwoord te geven.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:04 schreef milagro het volgende:[..]
eerder geďrriteerd als men keer op keer dezelfde vraag stelt, omdat het eerder gegeven antwoord hen niet bevalt of begrepen wordt.
quote:Het stokpaardje van Nyrem verschijnt weer ten tonele...
Op donderdag 23 oktober 2003 15:10 schreef Nyrem het volgende:Dan moet JP eens leren om een echt antwoord te geven.
Niet om de hete brij heen blijven draaien.
een niet weer een standaard dit-kabinetsbeleid-is-kut oneliner
quote:ik vond hem heel duidelijk.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:10 schreef Nyrem het volgende:[..]
Dan moet JP eens leren om een echt antwoord te geven.
quote:Wat dacht je van deze, de minister president kan de AIVD geen opdracht geven maar slechts een verzoek doen
Op donderdag 23 oktober 2003 15:14 schreef Herostratos het volgende:[..]
Het stokpaardje van Nyrem verschijnt weer ten tonele...
Onderbouw jouw stelling dat hij geen echt antwoord geeft eens aub.een niet weer een standaard dit-kabinetsbeleid-is-kut oneliner
Hij stelt steeds de vragen die ik ook heb
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 15:40 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Wat dacht je van deze, de minister president kan de AIVD geen opdracht geven maar slechts een verzoek doen
quote:Misschien moeten de mensen die het benul missen om hem te begrijpen gewoon niet naar het debat kijken.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:10 schreef Nyrem het volgende:[..]
Dan moet JP eens leren om een echt antwoord te geven.
quote:Ik denk dat n.a.v. dat onderzoek (waarover Balkenende volgens mij heeft gezegd dat het niet uitgevoerd had moeten worden) besloten is om dat bij Wisse Smit maar niet te doen, om nieuw gedonder te voorkomen, met het bekende resultaat.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:59 schreef berney het volgende:
Wat ik allemaal niet begrijp is dat bij Edwin de Rooy Zuidenwijn(o.i.d) dat bij hem wél een diepgaand onderzoek kon zonder dat daar direct aanleiding voor was.. Weird allemaal.
quote:Daar moet ik ook steeds aan denken.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:59 schreef berney het volgende: Wat ik allemaal niet begrijp is dat bij Edwin de Rooy Zuidenwijn(o.i.d) dat bij hem wél een diepgaand onderzoek kon zonder dat daar direct aanleiding voor was..
Maar De Roy van Zuydewijn "was een bedreiging voor de staatsveiligheid". Waarom? Dat is geheim! Voor ons, en ook voor De Roy van Zuydewijn.
Een en ander is besproken in de Commissie voor de Inlichtingendiensten (Commissie Stiekem). En we moeten Maxim Verhagen geloven dat De Roy daadwerkelijk "een bedreiging voor de staatsveiligheid" was (Let op: deze qualificatie geldt eigenlijk alleen voor terroristen etc.).
Geloven jullie Verhagen? Ik niet.
quote:Nee het is nog erger, Balkenende doet het verzoek aan Remkes en die geeft de opdracht aan de AIVD.
Op donderdag 23 oktober 2003 15:53 schreef freako het volgende:[..]
. De AIVD doet dus alleen onderzoek als Balkenende het netjes vraagt. Op z'n blote knietjes.
Alsof het ook wat uit maakt. De vraag is gewoon of het verzoek er is gekomen van de premier. Waarschijnlijk dus niet. En nu moet hij zich in allerlei bochten wringen om zijn straatje schoon te vegen. En dus verschuilt hij zich achter de wet en achter de minister van binnenlandse zaken.
[Dit bericht is gewijzigd door dazzle123 op 23-10-2003 16:30]
quote:Ik denk dat hij d'r gewoon niet dicht op heeft gezeten. Hij heeft de AIVD een standaardonderzoekje laten doen vervolgens is hij naar Mabel en Friso gegaan en heeft een gesprek met ze gehad. Daar kwam hetzelfde naar voren als in het onderzoek van de AIVD (hoe verrassend natuurlijk) en vervolgens geloofde de premier haar en zag geen reden tot vervolgonderzoek. Want zo'n lief blond meisje liegt niet natuurlijk
Op donderdag 23 oktober 2003 16:14 schreef freako het volgende:[..]
Ik denk dat n.a.v. dat onderzoek (waarover Balkenende volgens mij heeft gezegd dat het niet uitgevoerd had moeten worden) besloten is om dat bij Wisse Smit maar niet te doen, om nieuw gedonder te voorkomen, met het bekende resultaat.
quote:Ik denk dat de heer Balkenende een zorgvuldige afweging heeft gemaakt en van onze staatsinrichting geen totalitaire staat wenste te maken. Gezien het er vooralsnog niet op leek dat er bij Mabel rode lampen zouden gaan branden was er dan ook geen aanleiding om de wet op de privacy te breken en de mogelijkheden van de AIVD in deze op te rekken.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:29 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Ik denk dat hij d'r gewoon niet dicht op heeft gezeten. Hij heeft de AIVD een standaardonderzoekje laten doen vervolgens is hij naar Mabel en Friso gegaan en heeft een gesprek met ze gehad. Daar kwam hetzelfde naar voren als in het onderzoek van de AIVD (hoe verrassend natuurlijk) en vervolgens geloofde de premier haar en zag geen reden tot vervolgonderzoek. Want zo'n lief blond meisje liegt niet natuurlijk
.
Op mij komt dit zeer zuiver over en juist van de linkerkant van het politieke spectrum had ik hier meer bijval voor dhr. Balkenende verwacht. Recht op de privacy lijkt me voor iedere burger gelden dus ook voor ene Mabel Wisse Smit. Om maar meteen te belsuiten tot artikel 6 onderzoek zonder dat er een zeer ernstig vermoeden is uitgesproken riekt naar totalitairisme. In mijn optiek kan het geen kwaad het belang van de persoonlijke levenssfeer zuiver af te wegen tegenover het belang van het onderzoek.
De AIVD kan zich nu eenmaal niet van dezelfde technieken bedienen als ene Peter R de Vries daar de dienst haar onderzoek in het verborgene dient te doen.
quote:Ik wčl. De Roy van Zuydewijn was bezig met een rechtszaak tegen de koningin. Mej. Wisse Smit was dit niet. Bij dhr. de Roy van Zuydewijn waren reeds zaken in een dossier opgedoken die vroegen om navorsing. Bij Mej Wisse Smit was dit nog geenszins het geval.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:21 schreef rroloff het volgende:[..]
Daar moet ik ook steeds aan denken.
Maar De Roy van Zuydewijn "was een bedreiging voor de staatsveiligheid". Waarom? Dat is geheim! Voor ons, en ook voor De Roy van Zuydewijn.
Een en ander is besproken in de Commissie voor de Inlichtingendiensten (Commissie Stiekem). En we moeten Maxim Verhagen geloven dat De Roy daadwerkelijk "een bedreiging voor de staatsveiligheid" was (Let op: deze qualificatie geldt eigenlijk alleen voor terroristen etc.).
Geloven jullie Verhagen? Ik niet.
quote:op zich is dat te begrijpen.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:29 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Ik denk dat hij d'r gewoon niet dicht op heeft gezeten. Hij heeft de AIVD een standaardonderzoekje laten doen vervolgens is hij naar Mabel en Friso gegaan en heeft een gesprek met ze gehad. Daar kwam hetzelfde naar voren als in het onderzoek van de AIVD (hoe verrassend natuurlijk) en vervolgens geloofde de premier haar en zag geen reden tot vervolgonderzoek. Want zo'n lief blond meisje liegt niet natuurlijk
.
alleen in dit geval was er sprake van voorkennis, Mabel wist wat die getuigenverklaring in hield en kon dus gewoon in eigen woorden herhalen wat Balkje gelezen had in haar dossier.
quote:Dit heeft niks te maken met een totalitaire staat. De AIVD (zoals ook bleek uit het debat) heeft gewoon de bevoegheden om nader onderzoek te doen. Het is aan de minister president om de AIVD dat onderzoek te laten doen. Je verschuilen achter de wet is dus ook een makkelijke en doorzichtige poging om je verantwoordelijkheden te ontlopen. Balkenende is gewoon naief geweest en heeft Mabel op haar woord geloofd. Dat kan je begrijpelijk noemen maar het is wel zijn verantwoordelijkheid.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:35 schreef sjun het volgende:[..]
Ik denk dat de heer Balkenende een zorgvuldige afweging heeft gemaakt en van onze staatsinrichting geen totalitaire staat wenste te maken. Gezien het er vooralsnog niet op leek dat er bij Mabel rode lampen zouden gaan branden was er dan ook geen aanleiding om de wet op de privacy te breken en de mogelijkheden van de AIVD in deze op te rekken.
quote:LOL
Op donderdag 23 oktober 2003 16:37 schreef sjun het volgende:[..]
Ik wčl. De Roy van Zuydewijn was bezig met een rechtszaak tegen de koningin. Mej. Wisse Smit was dit niet. Bij dhr. de Roy van Zuydewijn waren reeds zaken in een dossier opgedoken die vroegen om navorsing. Bij Mej Wisse Smit was dit nog geenszins het geval.
Bij Margarita lag het heel anders. Inmiddels is gebleken dat er met haar man niets aan de hand was. Maar, wel is gebleken dat het paar regelmatig is lastig gevallen/gefrustreerd op verschillende manieren.
Daarnaast zijn de Roy en Margarita geen lid van het koninklijk huis (vanwege haar moeder).
Dus was dat onderzoek sowieso niet nodig.
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 23-10-2003 16:53]
Twijfels over regie Balkenende rond Mabel
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 23-10-2003 16:59]
quote:AIVD zoekt dus niet naar staatsgevaarlijkheid of crimineel verleden, maar creëert of negeert (en/of elimineert) het op verzoek van en gebaseerd op de persoonlijke anti of sympathie van de Koningin voor het lijdend voorwerp.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:51 schreef Nyrem het volgende:[..]
LOL
Bij Wisse Smit wist men allang van contacten met de criminele gonzo van Nederland. Als dat geen aanleiding genoeg is voor nader onderzoek; dan weet ik niet wat wel.Bij Margarita lag het heel anders. Inmiddels is gebleken dat er met haar man niets aan de hand was. Maar, wel is gebleken dat het paar regelmatig is lastig gevallen/gefrustreerd op verschillende manieren.
Daarnaast waren de Roy en Margarita geen lid van het koninklijk huis (vanwege haar moeder).
Dus was dat onderzoek sowieso niet nodig.
quote:Waarom is er tot 10 oktober dan beweerd dat Mabel geen weet had van de criminele kant van Bruinsma? Of wordt hiermee bedoeld de verklaring dat ze de 'vage contacten' verbroken heeft op het moment dat ze doorkreeg dat het een 'boefje' was?
Balkenende: 23 juni omslag MabelgateDEN HAAG Voor premier Balkenende was 23 juni van dit jaar het omslagpunt in 'Mabelgate', heeft hij de Kamer gezegd. Mabel vertelde hem toen dat ze wist van de criminele activiteiten van Bruinsma. Een week later zou het paar samen met de koningin hun verloving aankondigen.
De AIVD onderzocht toen of Mabel bij strafbare activiteiten betrokken was geweest, en stelde al snel vast dat er geen beletsel was voor een huwelijk. Begin oktober bleek hoe onwaar dat was.
Tot teleurstelling van de Kamer verwees de premier de vraag of Mabel inzage in haar dossier kreeg, door naar minister Remkes, die na hem aan het woord kwam.
bron: Teletekst
quote:Ja of een ander persoon. Maar, welk ander persoon (met die macht om zo'n onderzoek te gelasten) zou daar belang bij hebben? Uiteindelijk blijft alleen Beatrix over
Op donderdag 23 oktober 2003 16:55 schreef milagro het volgende:[..]
AIVD zoekt dus niet naar staatsgevaarlijkheid of crimineel verleden, maar creëert of negeert (en/of elimineert) het op verzoek van en gebaseerd op de persoonlijke anti of sympathie van de Koningin voor het lijdend voorwerp.
quote:Het klopt niet wat je beweert. Oorzaak -> gevolg. De rechtzaak van Margarita & De Roy Zuydewijn kwam omdat ze zich benadeeld voelden door AIVD/BVD-onderzoek, niet andersom.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:37 schreef sjun het volgende:[..]
Ik wčl. De Roy van Zuydewijn was bezig met een rechtszaak tegen de koningin. Mej. Wisse Smit was dit niet. Bij dhr. de Roy van Zuydewijn waren reeds zaken in een dossier opgedoken die vroegen om navorsing. Bij Mej Wisse Smit was dit nog geenszins het geval.
Remkes:
Noodzaak bij Margarita was groter. Vanwege staatsgevaarlijkheid.
Bij Mabel was de dreiging sterk minder geworden omdat de contacten van Mabel publiekelijk bekend waren. (???)
Contact met criminelen zegt niets volgens Remkes.
Oh my god.
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 23-10-2003 17:02]
quote:mevrouw stond zčlf niet als crimineel bekend terwijl bij dhr. Roy van Zuydewijn al bij eerste naslag antecedenten aan het licht kwamen uit de persoonlijke lecvenswandel.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:51 schreef Nyrem het volgende:[..]
LOL
Bij Wisse Smit wist men allang van contacten met de criminele gonzo van Nederland. Als dat geen aanleiding genoeg is voor nader onderzoek; dan weet ik niet wat wel.
quote:Haar man bleek niet brandschoon in de persoonlijke levenswandel.
Bij Margarita lag het heel anders. Inmiddels is gebleken dat er met haar man niets aan de hand was. Maar, wel is gebleken dat het paar regelmatig is lastig gevallen/gefrustreerd op verschillende manieren.
quote:Daarin heb je dan gelijk. Ik hoop echter dat je het geen Herbense hyperaanval oplevert.
Daarnaast zijn de Roy en Margarita geen lid van het koninklijk huis (vanwege haar moeder).Dus was dat onderzoek sowieso niet nodig.
quote:Je vergeet in te gaan op de noodzakelijke reden voor een artikel 6 onderzoek.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:49 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Dit heeft niks te maken met een totalitaire staat. De AIVD (zoals ook bleek uit het debat) heeft gewoon de bevoegheden om nader onderzoek te doen. Het is aan de minister president om de AIVD dat onderzoek te laten doen. Je verschuilen achter de wet is dus ook een makkelijke en doorzichtige poging om je verantwoordelijkheden te ontlopen. Balkenende is gewoon naief geweest en heeft Mabel op haar woord geloofd. Dat kan je begrijpelijk noemen maar het is wel zijn verantwoordelijkheid.
quote:Waar geen enkel bewijs voor bleek te zijn.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:02 schreef sjun het volgende:
mevrouw stond zčlf niet als crimineel bekend terwijl bij dhr. Roy van Zuydewijn al bij eerste naslag antecedenten aan het licht kwamen uit de persoonlijke lecvenswandel.
quote:Precies, Kozzmic.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:00 schreef Kozzmic het volgende: Het klopt niet wat je beweert. Oorzaak -> gevolg. De rechtzaak van Margarita & De Roy Zuydewijn kwam omdat ze zich benadeeld voelden door AIVD/BVD-onderzoek, niet andersom.
De AIVD heeft minder ruimte dan de journalistiek om onderzoek te doen in kwesties als 'Mabel-gate.' Dat zei minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) donderdagmiddag tijdens het debat over de kwestie Mabel Wisse Smit. De Tweede Kamer bestrijdt dat.
VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen bestrijdt dat de AIVD niet volledig vrij zou kunnen opereren: "De informatie die een journalist kan vinden, kan de AIVD ook opduikelen." Ook Wouter Bos (PvdA) denkt dat de AIVD de informatie die in de kranten verscheen zelf ook had kunnen vinden: "Het is geen kwestie van niet kunnen."
Remkes stelt dat de AIVD zich aan wettelijke kaders moet houden en daarom niet in alle vrijheid kan opereren: "De AIVD kan geen televisie uitzending maken als peter R. de Vries."
Premier Jan Peter Balkenende heeft na een gesprek met Mabel Wisse Smit op 23 juni om een extra onderzoek gevraagd bij de AIVD. De premier wilde meer informatie over de Bruinsma connectie. Balkenende benadrukte dat hij niet twijfelde aan de woorden van Wisse Smit. Wel zei hij donderdagmiddag: "Het zou heel slecht zijn wanneer later dingen naar voren zouden komen in de strafrechtelijke zin." Volgens Balkenende is de AIVD zorvuldig genoeg geweest: "Niets is aan het toeval overgelaten en al het mogelijke is gedaan."
[Copyright 2003, Novum]
quote:Is het ook.
Op donderdag 23 oktober 2003 16:58 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ja of een ander persoon. Maar, welk ander persoon (met die macht om zo'n onderzoek te gelasten) zou daar belang bij hebben? Uiteindelijk blijft alleen Beatrix over
Maar het is ook erg verontrustend dat men zomaar iemand 'staatgevaarlijk' kan noemen, zonder dat men daar bewijs voor hoeft te overleggen.
quote:Ja, oeps!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:10 schreef Goos300 het volgende:
Heeft iemand gehoord dat Balkenende Mabel tijdens het debat een keer per ongeluk "mevrouw Bruinsma" noemde?![]()
quote:Exact.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:16 schreef milagro het volgende: Dank je, Wouter.
[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 23-10-2003 17:18]
quote:Ze is wel met al haar ervaring een veel sterkere vrouw dan al die slappe ministers/premiers, die ze heeft gekend.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:14 schreef milagro het volgende:[..]
IsIk kan me niet voorstellen dat zij, met al haar ervaring, dit niet had kunnen voorzien, aannemende dat zij voorkennis van Mabels verleden had.
Ik denk dat alleen (tot nu toe) Den Uyl sterk genoeg was om op te treden tegen het koningshuis (zie Bernard). Maar goed, dat was niet Beatrix haar tijd.
quote:RTL heeft dus weer liggen te zwammen! Wederom hulde aan onze Neerlandse Pers!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:17 schreef Toad het volgende:
Remkes: Mabel heeft haar dossier niet ingezien
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 17:10 schreef Nyrem het volgende:
Remkes: AIVD kan niet wat journalistiek wel kan 23-10-2003
De AIVD heeft minder ruimte dan de journalistiek om onderzoek te doen in kwesties als 'Mabel-gate.' Dat zei minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) donderdagmiddag tijdens het debat over de kwestie Mabel Wisse Smit. De Tweede Kamer bestrijdt dat.VVD-fractievoorzitter Jozias van Aartsen bestrijdt dat de AIVD niet volledig vrij zou kunnen opereren: "De informatie die een journalist kan vinden, kan de AIVD ook opduikelen." Ook Wouter Bos (PvdA) denkt dat de AIVD de informatie die in de kranten verscheen zelf ook had kunnen vinden: "Het is geen kwestie van niet kunnen."
quote:Conclusie 1: Balkenende is naief
Remkes stelt dat de AIVD zich aan wettelijke kaders moet houden en daarom niet in alle vrijheid kan opereren: "De AIVD kan geen televisie uitzending maken als peter R. de Vries."Premier Jan Peter Balkenende heeft na een gesprek met Mabel Wisse Smit op 23 juni om een extra onderzoek gevraagd bij de AIVD. De premier wilde meer informatie over de Bruinsma connectie. Balkenende benadrukte dat hij niet twijfelde aan de woorden van Wisse Smit.
quote:Conclusie 2: Balkenende liegt. Natuurlijk is niet al het mogelijke gedaan. tenzij je 'mogelijke' definieert als 'dat wat mogelijk is binnen de absurd korte tijdsspanne die Balkenende de AIVD gegund heeft'. En daar zit natuurlijk ook de crux: Balkenende heeft de mogelijke problemen zwaar onderschat en probeert zich er nou uit te lullen met vage verhalen over beperkte bevoegdheden.
Wel zei hij donderdagmiddag: "Het zou heel slecht zijn wanneer later dingen naar voren zouden komen in de strafrechtelijke zin." Volgens Balkenende is de AIVD zorvuldig genoeg geweest: "Niets is aan het toeval overgelaten en al het mogelijke is gedaan."[Copyright 2003, Novum]
quote:Remkes: "ik weet natuurlijk niet of iemand (lees Trix) haar informatie uit het dossier heeft gegeven".
Op donderdag 23 oktober 2003 17:17 schreef milagro het volgende: Mijn GOD, Remkes!!!! Die Nee is dus volkomen zonder enige waarde![]()
Verdorie, kamerleden, vraag dan of Beatrix het dossier in handen heeft gehad! Wat zitten jullie weer te pitten!
[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 23-10-2003 17:21]
quote:Remkes zei dat hij niet wist of een ander dan Mabel inzage heeft gehad en dat haar doorgegeven heeft.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:19 schreef Herostratos het volgende:[..]
RTL heeft dus weer liggen te zwammen! Wederom hulde aan onze Neerlandse Pers!
"Ik weet natuurlijk niet alles"
quote:Nou, dan weet ik genoeg!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:21 schreef milagro het volgende: "Ik weet natuurlijk niet alles"
quote:Dat is grote onzin in mijn ogen. De AIVD heeft ten eerste al een veel grotere toegang tot allerlei dossiers en schriftelijk vastgelegde informatie, daarbij zie ik niet in waarom de AIVD geen onderzoek kan doen onder mensen die behoorden tot de bekenden van Mabel en Bruinsma uit de tijd dat ze elkaar gekend hebben. Dat ze niet bij Da Silva zouden zijn uitgekomen dat wil ik best geloven, maar er zijn ongetwijfeld meerdere manieren om deze info naar boven te krijgen.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:10 schreef Nyrem het volgende:
Remkes: AIVD kan niet wat journalistiek wel kan 23-10-2003-knip-
[Copyright 2003, Novum]
En het kan best zo zijn dat dat niet lukt, maar alles lijkt erop dat helemaal niet echt gezocht is. Niet alleen m.b.t. Bruinsma, maar ook in het geval van de Bosnië-contacten van Mabel.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 23-10-2003 17:25]
quote:Precies. En neem een abonnement op de HP en kijk elke donderdagavond Peter R. Is een stuk goedkoper.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:20 schreef Rechtse_Mensen het volgende:Jozias
heeft natuurlijk gewoon gelijk. Het is gvd de kerntaak van de AIVD om informatie te vergaren. Asl ze dat al niet kunnen, schaf de tent dan maar gewoon af.
quote:Maar waarom komt dit dan ter sprake in de commissie Geheim ??
Op donderdag 23 oktober 2003 17:17 schreef Toad het volgende:
Remkes: Mabel heeft haar dossier niet ingezien
quote:Als hij zo stellig NEE zegt, waarom mogen er dan geen vragen gesteld worden, of zoals hij zei "Ik treed daar verder niet over in detail".
Op donderdag 23 oktober 2003 17:25 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Maar waarom komt dit dan ter sprake in de commissie Geheim ??
quote:Dat is geheim!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:25 schreef Kozzmic het volgende: Maar waarom komt dit dan ter sprake in de commissie Geheim ??
Net als waarom De Roy van Z. "Staatsgevaarlijk" is.
Verdorie, die SCH en toffe_ellende zijn journalisten, en kunnen enorm lastig zijn. Waarom, schrijven die daar niet vernietigende analyse over?
[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 23-10-2003 17:36]
quote:Alsof er dan geen kamervragen naar de gang van zaken zou komen.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:18 schreef hazelnoot het volgende:
Luisterend naar het debat in de tweede kamer kan ik me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat deze hele zaak beslist niet zulke proporties had behoeven aan te nemen.
Ik kan me voorstellen dat de premier nadat hij in het laatste gesprek met het verloofde stel had vastgesteld dat het toestemmingsverzoek voor hun voorgenomen huwelijk ingetrokken werd, hij in mijn idee eenvoudig had kunnen meedelen dat het paar, mede door de publiciteit rond hun persoon, de toestemmingswet niet meer ingediend zou worden en daarmee was de kous afgeweest.
Nu is er een heel drama van gemaakt. Was niet nodig geweest.
quote:vanavond weer!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:23 schreef rroloff het volgende:[..]
Precies. En neem een abonnement op de HP en kijk elke donderdagavond Peter R. Is een stuk goedkoper.
quote:Waarschijnlijk heeft ie zijn formulering zorgvuldig gekozen. Doorvragen zou dat aan het licht brengen. Tis weer de oude politiek ten voeten uit: er wordt geblunderd, en ze proberen het te verbergen. In de Paarse tijd zeiden ze tenminste nog 'sorry' voor ze overgingen tot de orde van de dag
Op donderdag 23 oktober 2003 17:26 schreef milagro het volgende:[..]
Als hij zo stellig NEE zegt, waarom mogen er dan geen vragen gesteld worden, of zoals hij zei "Ik treed daar verder niet over in detail".
quote:Dat is gewoon een kwestie van interpretatie. Mabel viel daar ook gewoon onder. ALs jij contacten hebt gehad, zelfs realties met drughandelaren dan val je onder die definitie. Het geeft dus alleen maar aan dat als Balkenende er bovenop had gezeten al deze ellende niet nodig was geweest.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:03 schreef sjun het volgende:[..]
Je vergeet in te gaan op de noodzakelijke reden voor een artikel 6 onderzoek.
quote:Ik ben 'bang' dat de zaak Wisse Smit voor Peter over en uit is...
Op donderdag 23 oktober 2003 17:30 schreef milagro het volgende:[..]
vanavond weer!
quote:
VANAVOND, 20:30 UUR SBS 6
Peter R de Vries, misdaadverslaggeverIn strafzaken is er altijd sprake van een dader en van een slachtoffer. Maar wat als een veroordeling twijfels oproept? Zijn er dan alleen slachtoffers?
23 oktober 2003
quote:Oh, jammer.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:36 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik ben 'bang' dat de zaak Wisse Smit voor Peter over en uit is...
[..]
quote:Ze hebben het o.a. over de proportionaliteit, het optreden van de pm is m.i. buiten proporties geweest. Dat had voorkomen kunnen worden, zelfs Van der Vlies van de SGP vindt dat!
Op donderdag 23 oktober 2003 17:29 schreef paricos het volgende:[..]
Alsof er dan geen kamervragen naar de gang van zaken zou komen.
quote:Maar dat kon hij volgens mij (nog) niet hardmaken.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:41 schreef milagro het volgende:[..]
Oh, jammer.
Hij had nog wat over Pa Wisse..
quote:Naar mij is geen artikel 6 onderzoek uitgevoerd. Mogelijk komt dat omdat ik zelf ook niet heb deelgenomen aan drugshandel zoals ook van mabel niet gezegd kon worden.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:35 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Dat is gewoon een kwestie van interpretatie. Mabel viel daar ook gewoon onder. ALs jij contacten hebt gehad, zelfs realties met drughandelaren dan val je onder die definitie. Het geeft dus alleen maar aan dat als Balkenende er bovenop had gezeten al deze ellende niet nodig was geweest.
Balkenende heeft uitstekend een afweging gemaakt tussen bewaking van iemands privacy en antecedentenonderzoek. Pas nadat er daadwerkelijk initatief kwam toe te treden tot het koningshuis werd nader onderzoek gelast en ook toen bleef balkenende uiterst zorgvuldig. Omdat mabel dat zčlf niet was en het vertrouwen geschonden bleek nam balkenende wederom de juiste beslissing het paar geen toestemmingsaanvraag toe te zeggen.
Zonder toestemming toe te treden tot het koningshuis is er wederom geen noodzaak tot artikel 6 onderzoek.
quote:Heb je al een contract getekend bij de Telegraaf?
Op donderdag 23 oktober 2003 17:21 schreef rroloff het volgende:[..]
Nou, dan weet ik genoeg!
quote:Dat was voorspelbaar vandaar dat ik ook niet snap waarvoor dit hele circus nodig was. Misschien ter profilering van enkele oppositieleiders?
Op donderdag 23 oktober 2003 17:17 schreef milagro het volgende:
Mijn GOD, Remkes!!!!
Die Nee is dus volkomen zonder enige waarde
quote:Zowel van Agt als Balkenende deden dit ook prima toen dat nodig was.
Op donderdag 23 oktober 2003 17:18 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ze is wel met al haar ervaring een veel sterkere vrouw dan al die slappe ministers/premiers, die ze heeft gekend.
Ik denk dat alleen (tot nu toe) Den Uyl sterk genoeg was om op te treden tegen het koningshuis (zie Bernard). Maar goed, dat was niet Beatrix haar tijd.
quote:Ja, dat zal het zijn...
Op donderdag 23 oktober 2003 18:11 schreef sjun het volgende:[..]
Misschien ter profilering van enkele oppositieleiders?
Misschien dat we alle debatten maar af moeten schaffen!
quote:Jij treedt ook niet toe tot het koningshuis.
Op donderdag 23 oktober 2003 18:08 schreef sjun het volgende:[..]
Naar mij is geen artikel 6 onderzoek uitgevoerd. Mogelijk komt dat omdat ik zelf ook niet heb deelgenomen aan drugshandel zoals ook van mabel niet gezegd kon worden.
En leuk dat je Balkenende weer probeert vrij te pleiten. Maar artikel 6 geeft aan dat de AIVD onderzoek mag doen als daar aanleiding toe is. En contacten hebben gehad met de drugmaffia valt wel onder die definitie. Alleen Balkenende vond het niet ernstig genoeg.
quote:Kortom er was wel onderzoek nodig
Op donderdag 23 oktober 2003 18:08 schreef sjun het volgende:
Zonder toestemming toe te treden tot het koningshuis is er wederom geen noodzaak tot artikel 6 onderzoek.
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 18:14 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Kortom er was wel onderzoek nodig
edit: foutje het huwelijk wat te laat omgezet in eventuele troonopvolging
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 23-10-2003 18:26]
quote:Het huwelijk is niet afgeblazen...
Op donderdag 23 oktober 2003 18:18 schreef sjun het volgende:[..]
maar na afblazen van het huwelijk was het niet langer noodzakelijk.
En we hebben het trouwens geloof ik hier over de periode voor het afblazen van de indiening van de toestemmingswet.
quote:Oeps. ik bedoelde natuurlijk afblazen van eventuele troonopvolging..
Op donderdag 23 oktober 2003 18:20 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het huwelijk is niet afgeblazen...
En we hebben het trouwens geloof ik hier over de periode voor het afblazen van de indiening van de toestemmingswet.
quote:Als ze dat ervoor hadden gedaan was dit ALLES niet nodig geweest.
Op donderdag 23 oktober 2003 18:18 schreef sjun het volgende:[..]
maar na afblazen van de toestemmingsindiening was het niet langer noodzakelijk.
quote:Als het paar niet gelogen had of domweg geen toestemming had aangevraagd was dit hele circus inderdaad niet nodig geweest.
Op donderdag 23 oktober 2003 18:25 schreef milagro het volgende:[..]
Als ze dat ervoor hadden gedaan was dit ALLES niet nodig geweest.
Gezien Balkenende eveneens tot taak heeft de koningin buiten de wind te houden heeft hij zich prima van zijn taken gekweten.
quote:Ja,
Heeft iemand gehoord dat Balkenende Mabel tijdens het debat een keer per ongeluk "mevrouw Bruinsma" noemde?![]()
Wat veel erger is is dat ze straks Mevrouw Van Oranje heet.
Bruingebakken Oranje dus.
quote:Barend & Van Dorp vanavond effe kijken, die zenden dat soort dingen meestal uit.
quote:Op oudejaarsavond zal een voorspelbare cabaretier haar wel weer mevrouw de Bruin gaan noemen....
Op donderdag 23 oktober 2003 18:36 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Ja,
Wat veel erger is is dat ze straks Mevrouw Van Oranje heet.
Bruingebakken Oranje dus.
quote:Je was sneller dan SCH...
Op donderdag 23 oktober 2003 18:13 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, dat zal het zijn...
quote:Ha nee, dan houden we hier weinig te hakketakken over
Misschien dat we alle debatten maar af moeten schaffen!
quote:Ik ken geen slavisch, maar heb even gekeken op Google waar die Vanja Filipovic nog meer allemaal voorkomt en maak er dit uit op:
[..]In article <19970711053200.BAA16463@ladder01.news.aol.com>,
bosnaspasi@aol.com (BosnaSpasi) wrote:
> DOK SE NIKO ZIV NE MOZE SNACI STA NAS ZADESI PROMOTORI DJELJENJA BOSNE
> SACIRBEYI RADE
> STARI MONSTRUM NEDZIP NEUMORNO KRSTARI AMERICKIM KONTINENTOM ORGANIZUJE
> SKUPOVE UBOGIH BOSNJA IZBJEGLICA U ORGANIZACIJI BJELOSVJETSKIH HOHSTAPLERA
> I HOHSTAPLERKI SUBHA , SADA, DIKA ..... TE KROZ SKUPOVE OD UBOGIH
> IZBJEGLICA UZ MEZE I PICE PALAMUDI ISFUCANE TEME ANAMO NJEGOVOG
> PATRIOTIZMA UBIRUCI OD PRISUTNIH POSLJEDNJI DOLAR.
> SIN MOHAHAMAD sacirbey sexsualni manijak KRSTARI EVROPOM U PRATNJI
> GOSPODJICE MABEL WISSE SMITH ( britanskom droljom i agentom M 16 )
> zadovoljan jer je odradio posao,odnosno prodao Bosnu.
> takodze se drogira po Amsterdamu.
> Dragi bosanski narode ne nasjedajte prevarantima i izdajnicima Bosne
> Dinastiji Sacirbeya.Najmanje sto mozete uciniti za Bosnu je da ovu
> izdajnicku i placenicku bandu bojkojutete i lincujete.To je najmanje sto
> se treba uraditi sa ovim izdajnicima i profiterima koji su pokrali sve
> donacije i priloge namjenjene BOSNI od dobronamjernih i cestitih ljudi
> koji su se zdusno bili predali na raspolaganje da pomognu Bosni.SVI SU
> IZMANIPULISANI OD STRANE DINASTIJE
> SACIRBEY !tRIH STAVITI NA LISTU RATNIH ZLOCINACA NAD SOPSTVENIM NARODOM.
da ovo nije tuzno i patetcno, jos bih se i nasmijao.. na sta ste pali,
jadovi jadni..
vanja
Emmy
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 18:12 schreef sjun het volgende:[..]
Zowel van Agt als Balkenende deden dit ook prima toen dat nodig was.
Doe je het expres ofzo?
quote:Inderdaad bij BVD is deze actie waarschijnlijk de motivatie voor Jan en de zijne om het gehele kabinetsbeleid weer door de mangel te halen...
Op donderdag 23 oktober 2003 18:40 schreef schatje het volgende:Barend & Van Dorp vanavond effe kijken, die zenden dat soort dingen meestal uit.
quote:En terecht natuurlijk, laten we wel wezen.
Op donderdag 23 oktober 2003 19:01 schreef Herostratos het volgende:[..]
Inderdaad bij BVD is deze actie waarschijnlijk de motivatie voor Jan en de zijne om het gehele kabinetsbeleid weer door de mangel te halen...
quote:Vanja heeft dit niet geschreven, maar: bosnaspasi@aol.com .
Op donderdag 23 oktober 2003 18:54 schreef emmy het volgende:[..]
Ik ken geen slavisch, maar heb even gekeken op Google waar die Vanja Filipovic nog meer allemaal voorkomt en maak er dit uit op:
Filipovic was rond 1995 een 20-jarige Bosnische student in Amerika, die zich druk maakt over de val van Serajevo en hoe het in zijn vaderland misliep en daar veel over publiceerde op Internet en in kranten. Hier discussieert hij met ene Bosnaspasi, die de rol van Sacirbey veroordeelt.
Ik ben benieuwd of er nog iemand achterkomt, wat hij nu precies zegt over: " MABEL WISSE SMITH ( britanskom droljom i agentom M 16)".
EmmyEmmy
1996
Ondertekening:
Former Yugoslavia--Letter Urging Arrest of War Criminals
google
1997: eerder genoemde posting
google
1998
Iets in het Albanees:
google
(iets over: International Youth
Conference for Peace and Cooperation)
1999
Mabels e-mail adres in een microsoft hoax thread ![]()
google
2000
Mabel beschuldigd als aanhanger van Scientology ![]()
google
2001
Aankondiging dat ze iets met Friso heeft
google
2002
Nog iets vaags (misschien door Mabel zelf)
google
quote:Er is hier idd iemand die voor mij ooit iets vertaald heeft, even zoeken wie dat ookal weer was.
Op donderdag 23 oktober 2003 18:54 schreef emmy het volgende:Hebben we hier een kenner van de Slavische talen?
Emmy
Bij de search naar oudere topics krijg ik telkens maar 1 pagina, wat doe ik hieraan om betreffende persoon en topic terug te zoeken?
(was een topic in slowchat meen ik)
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 23-10-2003 19:34]
quote:Ach gut...wat zielig nou.
Op donderdag 23 oktober 2003 19:01 schreef Herostratos het volgende:[..]
Inderdaad bij BVD is deze actie waarschijnlijk de motivatie voor Jan en de zijne om het gehele kabinetsbeleid weer door de mangel te halen...
quote:Het simpele feit dat ze contacten had met iemand als Klaas Bruinsma was m.i. al reden om dieper te graven dan gedaan is, vorig jaar al, toen al duidelijk werd dat ze meer was voor Friso dan wat zij beweerde geweest te zijn voor Klaas..een vage kennis.
Op donderdag 23 oktober 2003 18:28 schreef sjun het volgende:[..]
Als het paar niet gelogen had of domweg geen toestemming had aangevraagd was dit hele circus inderdaad niet nodig geweest.
Gezien Balkenende eveneens tot taak heeft de koningin buiten de wind te houden heeft hij zich prima van zijn taken gekweten.
Een hofdame in spé hoeft maar het boek De Dominee gelezen te hebben en ze kan zwaaien naar het door haar beoogde baantje, bij wijze van.
Mabel heeft in eerste instantie belangrijke details verzwegen en door laksheid en/of naieviteit is ze in de gelegenheid gesteld om te liegen toen de eerste geruchten boven kwamen en is daar tot en met de verloving mee weg gekomen.
quote:
Kamer steunt kabinet in MabelgateEen Kamermeerderheid steunt de manier waarop het kabinet de kwestie- Mabel Wisse Smit heeft aangepakt. CDA, VVD, D66, ChristenUnie, SGP en SP vinden dat premier Balkenende en de AIVD deden wat ze konden doen.
PvdA, GroenLinks en LPF zijn ontevreden. Bos (PvdA) vindt dat schade voor het koningshuis voorkomen had kunnen worden als Balkenende sneller had gehandeld. De premier reageerde daar emotioneel op.
De LPF was het hardst in zijn oordeel. Fractieleider Herben zei dat de premier veel beoordelingsfouten heeft gemaakt, en pleit voor een fundamenteel debat over de toekomst van de monarchie.
bron: Teletekst
quote:
Rapportages AIVD toegesneden op ontvangerMabel kon dossier via vorstin inzien
Mabel Wisse Smit wist voorafgaand aan haar gesprek in juni met premier Balkenende over haar rol als 'reservekoningin' precies wat over haar bekend was bij de inlichtingendienst AIVD. Die informatie was al in 2000 opgevraagd door het koningshuis, toen Mabel in beeld was gekomen als mogelijke aanstaande schoondochter.
De koningin deed tot maart 2003 via haar kabinet standaard navraag bij de dienst over de achtergrond van nieuwe relaties van leden van de koninklijke familie. ,,Tot die tijd werden aanvragen van het koningshuis direct aan ons gericht'', zegt een woordvoerder van de AIVD.
Deze verzoeken, die buiten de premier om gingen, hadden tot doel de veiligheid van het staatshoofd te waarborgen. Onderdeel van de procedure was dat het verleden met de persoon in kwestie werd doorgesproken. Dat gebeurde ook bij Edwin de Roy van Zuydewijn, de echtgenoot van prinses Margarita, die voorafgaand aan zijn huwelijk aan de tand werd gevoeld door Margarita's vader Carlos Hugo van Bourbon Parma.
Doordat Mabel dus op de hoogte kon zijn van de inhoud van het AIVD-dossier, kon het paar besluiten aan Balkenende niet méér te vertellen dan daarin bekend was.
Aan het directe lijntje tussen koningshuis en inlichtingendienst kwam dit voorjaar een abrupt einde na ophef over een onderhandse opdracht aan de AIVD voor onderzoek naar De Roy van Zuydewijn. ,,Sindsdien zijn zulke verzoeken er niet meer geweest'', aldus de AIVD.
[...]
De AIVD wil inhoudelijk niet ingaan op de kwestie-Mabel. Wel laat de dienst weten dat de aard van de rapportages aan de koningin, minister of premier zijn 'toegesneden op de ontvanger'. Dit houdt in dat zij, afhankelijk van wat zij volgens de dienst moeten weten, meer of minder informatie ontvangen.
Burgers, die sinds 1994 hun AIVD-dossier ook zelf kunnen opvragen, kunnen alleen inlichtingen krijgen die ouder zijn dan vijf jaar. Deze gegevens worden ontdaan van alle aanwijzingen over hoe de informatie is verkregen, over andere personen dan de betrokkene, of over de werkwijze van de dienst. Een verzoek tot inzage kan enkele maanden duren, aldus de AIVD.
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1066800560302.html
quote:Bah.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:41 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Wat een geestige post!
Op donderdag 23 oktober 2003 22:23 schreef hazelnoot het volgende:
Ik begin me steeds meer te verbazen over de rol die Frits Wester van RTL hierin vervult. Via hem komen alsmaar onbewezen maar uit 'zeer betrouwbare bronnen in DenHaag' allerlei onbewezen berichten die mevr. Mabel Wisse Smit kennelijk in een steeds kwader daglicht moeten stellen. Wie zijn deze zogenaamde betrouwbare bronnen? Waarom vervult hij deze kwaadsprekende rol en op aangeven van wie? Gisteren meende hij al als nieuws te kunnen vermelden dat het paar al bijna uit elkaar lag, maar dat alleen nog niet duidelijk was wie de eerste stap zou zetten.
Vandaag zei hij wat eerlijker dat hij vond dat het paar uit elkaar gedreven moest worden.
Overigens kwamen de beweringen van Wester tijdens het debat van vandaag telkens weer letterlijk aan de orde, niemand vroeg van wie eea afkomstig was, maar het werd iig wel serieus genomen.
quote:Dat is toch vreemd, wat er over haar was achterhaald in 2000 kan toch totaal onbeduidend zijn in vergelijking met hetgeen er (mogelijk) recentelijker over haar is/zou zijn ontdekt?
Op donderdag 23 oktober 2003 22:41 schreef Kozzmic het volgende:Mabel Wisse Smit wist voorafgaand aan haar gesprek in juni met premier Balkenende over haar rol als 'reservekoningin' precies wat over haar bekend was bij de inlichtingendienst AIVD. Die informatie was al in 2000 opgevraagd door het koningshuis, toen Mabel in beeld was gekomen als mogelijke aanstaande schoondochter.
quote:Eind goed, al goed?
Gelukkig lag Mabels levenswandel voortijdig op straatDEN HAAG - Premier Balkenende kreeg gisteren van een ruime kamermeerderheid waardering voor zijn afhandeling van de kwestie-Mabel. Wel botste hij hard met PvdA-leider Wouter Bos, die net als GroenLinks en LPF kritisch bleef.
Te midden van alle ellende was er in de Kamer toch nog een lichtpuntje. Met een bijna hoorbare zucht van verlichting stelden de fracties vast dat de levenswandel van Mabel Wisse Smit voortijdig op straat lag. En gelukkig niet nadat premier Balkenende de Toestemmingswet voor het prinselijk paar bij het parlement had ingediend. De gevolgen voor het kabinet en de monarchie zouden dan niet te overzien zijn geweest.
,,Uw besluit is goed geweest en heeft ons veel ellende bespaard'', bekende D66-leider Dittrich in het debat over wat sommige media Mabelgate noemen. Net als de affaire liep ook het debat soms hoog op -maar premier Balkenende en minister Remkes (binnenlandse zaken) werden geen enkel moment geconfronteerd met reëel gevaar van een kamermeerderheid.
Alle partijen hadden waardering voor het besluit van Balkenende voor het huwelijk van prins Friso en Mabel geen toestemming aan het parlement te vragen. Vanwege het jokken van de aanstaande echtgenote was het vertrouwen geschaad, legde Balkenende opnieuw uit.
Naast complimenten kreeg premier Balkenende nogal kritiek te weinig te hebben gedaan om de rel te voorkomen. Volgens PvdA-leider Bos was de kwestie wellicht te vermijden geweest als Balkenende de relatie van Mabel met de crimineel Bruinsma diepgaander had laten onderzoeken. Ook LPF en GroenLinks vonden dat. Herben (LPF): 'Remkes had zorgvuldig niets gedaan'. Beide bewindslieden gaven geen duimbreed toe.
Bos verweet Balkenende 'duikgedrag' door verantwoordelijkheden af te schuiven naar collega Remkes, die politiek de baas is over de AIVD. ,,Een schaamteloze vertoning'', oordeelde Bos voor de tv-camera. Toen hij in de Kamer tegen een boze Balkenende ontkende deze kwalificatie te hebben gebruikt, wilde D66-fractievoorzitter Dittrich zijn geheugen wel opfrissen. ,,Weglopend van de interruptiemicrofoon zei u net over de uitleg van Balkenende toch echt 'duiken, duiken, hij duikt'.'' Ook VVD-leider Van Aartsen liet blijken dat Balkenende iets te makkelijk de hete brij op het bordje van zijn partijgenoot Remkes had geschoven.
Balkenende kon de kritiek van de VVD-leider best hebben. Maar hij toonde zich gekwetst door de vraagtekens van Bos bij zijn leiderschap en staatsmanschap. ,,Dat raakt mij, dat stoort mij.'' Dat Bos ondanks zijn zware oordeel geen motie van wantrouwen wilde indienen, vond hij laf, een hit and run-actie van de oppositieleider. Bos wist na afloop van de prins geen kwaad: volgens hem had hij termen gebruikt die in de Kamer gebruikelijk zijn.
Balkenende ontkende de monarchie onvoldoende te hebben beschermd in deze voor het aanstaande bruidspaar en de koninklijke familie pijnlijke affaire. ,,Met alles wat in mij is ben ik er van overtuigd dat dit niet voorkomen had kunnen worden.''
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/koningshuis/demonarchie/artikelen/1066972862320.html
Over een maand of 2 nog de mededeling dat het huwelijk helemaal niet doorgaat, Mabel die met een zak met geld naar het buitenland vertrekt, Friso die tot tevredenheid van mams gewoon beschikbaar blijft als reserve-koning, en we kunnen allemaal weer rustig slapen gaan.
Maar dan eerst maar eens de discussie over de politieke invloed van het koningshuis -> Hervorming monarchie?? Weg met de BV Oranje!
quote:Ik denk dat het vooral tactiek is van Jan en de zijnen.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:27 schreef Dodec het volgende:
Ik zou best wel willen weten hoe dat er aan toe gegaan is in de SP wandelgangen.Waarom is de SP nu opeens weer zo terughoudend? De enige die nu nog meer willen weten van JP zijn de PvdA, GroenLinks en de LPF. Harry van Bommel zou graag meegedaan hebben ....
... de zweep van Jan is te merken.
De macht van het koningshuis stond niet ter discussie, maar die politieke discussie gaat nu ongetwijfeld binnen een jaar plaatsvinden. Als D66 het niet op de politieke agenda zet dan doet de SP het wel. Het gevaar van de discussie van gisteren was vooral dat de conclusie zou zijn dat de AIVD te weinig macht heeft, en dat is een conclusie waar de SP niet naartoe wil.
quote:Balkenende had dit al slim voorzien toen hij begin deze week al met een verhaal kwam over de bevoegdheden van de AIVD. We hebben duidelijk een strategisch politicus op de premiersstoel zitten die met regelmaat te laag wordt ingeschat.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:31 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik denk dat het vooral tactiek is van Jan en de zijnen.
De macht van het koningshuis stond niet ter discussie, maar die politieke discussie gaat nu ongetwijfeld binnen een jaar plaatsvinden. Als D66 het niet op de politieke agenda zet dan doet de SP het wel. Het gevaar van de discussie van gisteren was vooral dat de conclusie zou zijn dat de AIVD te weinig macht heeft, en dat is een conclusie waar de SP niet naartoe wil.
quote:Bos komt wederom als politieke dandy naar voren. Eerst wegblijven als vertegenwoordiger van de kamer bij de controlecommissie van de AIVD, vervolgens de dag erop een partijpolitiek verhaal houden en met droge ogen beweren dat hij de bijeenkomst niet belangrijk vond (je zit daar als vertegenwoordiger van de kamer in een vertrouwenscommissie en niet als partijman Wouter).
Bos verweet Balkenende 'duikgedrag' door verantwoordelijkheden af te schuiven naar collega Remkes, die politiek de baas is over de AIVD. ,,Een schaamteloze vertoning'', oordeelde Bos voor de tv-camera. Toen hij in de Kamer tegen een boze Balkenende ontkende deze kwalificatie te hebben gebruikt, wilde D66-fractievoorzitter Dittrich zijn geheugen wel opfrissen. ,,Weglopend van de interruptiemicrofoon zei u net over de uitleg van Balkenende toch echt 'duiken, duiken, hij duikt'.'' Ook VVD-leider Van Aartsen liet blijken dat Balkenende iets te makkelijk de hete brij op het bordje van zijn partijgenoot Remkes had geschoven.Balkenende kon de kritiek van de VVD-leider best hebben. Maar hij toonde zich gekwetst door de vraagtekens van Bos bij zijn leiderschap en staatsmanschap. ,,Dat raakt mij, dat stoort mij.'' Dat Bos ondanks zijn zware oordeel geen motie van wantrouwen wilde indienen, vond hij laf, een hit and run-actie van de oppositieleider. Bos wist na afloop van de prins geen kwaad: volgens hem had hij termen gebruikt die in de Kamer gebruikelijk zijn.
Daarna was er nog het geintjevan vooruitlopen op een debat dat elders diende plaatste vinden om de tegenstrever onderuit te halen waardoor voozitter Weisglas Bos als eenkind op zijn plek moest zetten en
vervolgens meende Bos hard temoeten doorhalen naar Balkenende en weigerde hij vervolgens de vertrouwensvraag te stellen...
Ik had Wouter Bos veel hoger zitten toen hij begon en begin nog beter te begrijpen waarom de voorkeur van het CDA uitging naar vorming van een kabinet met VVD en D66. De linkse oppositie zal het moeten hebben van Jan Marijnissen als het aankomt op consequent gedrag en consequente stellingname. De Fortuynlijke aanpak van Bos in deze zette weinig zoden aan de dijk.
quote:" MABEL WISSE SMITH ( britanskom droljom i agentom M 16)" --> dit betekent het volgende: Britse slet en een M16-agent.
Op donderdag 23 oktober 2003 18:54 schreef emmy het volgende:[..]
Ik ken geen slavisch, maar heb even gekeken op Google waar die Vanja Filipovic nog meer allemaal voorkomt en maak er dit uit op:
Filipovic was rond 1995 een 20-jarige Bosnische student in Amerika, die zich druk maakt over de val van Serajevo en hoe het in zijn vaderland misliep en daar veel over publiceerde op Internet en in kranten. Hier discussieert hij met ene Bosnaspasi, die de rol van Sacirbey veroordeelt.
Ik ben benieuwd of er nog iemand achterkomt, wat hij nu precies zegt over: " MABEL WISSE SMITH ( britanskom droljom i agentom M 16)".
EmmyEmmy
Voor de rest is het vooral een aanval op de familie Sacirbey, de zoon Mohamed wordt ook genoemd en o.a. in verband gebracht met Mabel Wisse Smit omdat hij met haar door Europa heeft getoerd. Ook wordt er gezegd dat hij in Amsterdam drugs heeft gebruikt. Voor de rest geen wezenlijke info over Mabel.
quote:Waarom had je Wouter Bos veel hoger zitten dan? Het was toch van begin af aan al overduidelijk dat we hier te maken hebben met een aanstellerige charmeur?
Op vrijdag 24 oktober 2003 11:33 schreef sjun het volgende:
Ik had Wouter Bos veel hoger zitten toen hij begon...
Ik vind overigens dat Bos' opmerking weldegelijk gewoon 'moet kunnen', zonder meteen een motie van wantrouwen in te dienen. Balkenendes verweer was overigens niet meer dan logisch (het enige mogelijke verweer), maar is in mijn ogen verder van weinig waarde. Bos zal ook iets dergelijks gedacht hebben, verwacht ik.
quote:De man heeft wel degelijk een hervorming in de regntenpartij van Ad Melkert en Wim Kok bewerkt. Verder heeft hij de zeepkist bij de PvdA in ere hersteld.
Op vrijdag 24 oktober 2003 16:26 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Waarom had je Wouter Bos veel hoger zitten dan? Het was toch van begin af aan al overduidelijk dat we hier te maken hebben met een aanstellerige charmeur?
quote:Ik vind dat je een motie van wantrouwen moet uitspreken als je iemand klip en klaar disfunctioneren verwijt en je niet gauw moet terugtrekken omdat je de uitkomst van een eventuele stemming al wel kunt voorspellen. Formulier dan je kritiek anders.Bijvoorbeeld: Het verdient voor mij geen schoonheidsprijs dat....
Ik vind overigens dat Bos' opmerking weldegelijk gewoon 'moet kunnen', zonder meteen een motie van wantrouwen in te dienen. Balkenendes verweer was overigens niet meer dan logisch (het enige mogelijke verweer), maar is in mijn ogen verder van weinig waarde. Bos zal ook iets dergelijks gedacht hebben, verwacht ik.
Verder vind ik het bijzonder sneu dat Bos trachtte te scoren over de rug van de vertrouwenscommissie van de kamer inzake de AIVD.
Voor mij toont Jan Marijnissen zich dan een beter politicus door het juiste moment af te wachten om zich te profileren.
DEN HAAG De advocaten van prinses
Margarita en haar man Edwin de Roy van
Zuydewijn willen prins Bernhard onder
ede verhoren.Ze hebben de rechtbank in
Den Haag hierom verzocht.
Ook willen de raadslieden de vader van
Margarita horen.Ze willen zo bewijs
garen om een claim te kunnen indienen.
Het paar vindt dat zijn privacy ten
onrechte is geschonden door de Staat.
Prinses Margarita en haar man kwamen in
aanvaring met het koninklijk huis en
het kabinet toen bleek dat de AIVD een
uitgebreid onderzoek naar De Roy had
gedaan.Bovendien bleek de,deels niet
juiste,informatie te zijn doorgespeeld.
(nos)
ff hier dan maar
quote:Hahahahaha!!
De man heeft wel degelijk een hervorming in de regntenpartij van Ad Melkert en Wim Kok bewerkt.
quote:Het ging om een hervorming, niet om een revolutie
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:18 schreef dvr het volgende:[..]
Hahahahaha!!
Zolang er onverbeterlijk regenteske trutten als Kalsbeek en Van Nieuwenhoven rondlopen kun je natuurlijk niet spreken van welke hervorming dan ook.
On topic: De zaak Mabel lijkt als een nachtkaars uit te gaan. Misschien kan er nog gegokt en ingezet worden worden op een eventuele afgelasting van het huwelijk in april 2004. Binnenkort schrijven de media de kranten vrolijk vol over het eersteling van WA en Maxima.
quote:
Muhamed Sacirbey en Mabel Wisse SmitZijn naam is vaak gevallen de afgelopen tijd: Muhamed Sacirbey, de oud minister van Buitenlandse Zaken van Bosnië en oud VN-ambassadeur.
Maar toch vooral omdat hij een relatie had met Mabel Wisse Smit. Maar aan het woord kwam hij nog niet, omdat hij gevangen zit in New York. Sacirbey zou voor iets meer dan twee miljoen dollar hebben gefraudeerd. Correspondent Twan Huys bezocht hem vanmiddag.
quote:"You scratch my back, I'll scratch yours"
Bosnische ex-vriend Sacirbey pleit Mabel vrijMabel Wisse Smit heeft in de jaren negentig niets te maken gehad met wapensmokkel voor Bosnië. Dat zegt haar ex-vriend, voormalig minister en oud-VN-ambassadeur van Bosnië Sacirbey, in een exclusief interview met het RTL Nieuws.
Muhamed Sacirbey
Het gerucht gaat dat Wisse Smit in die tijd contact zou hebben gehad met een Egyptische wapenhandelaar. Maar Sacirbey kan zich dat niet voorstellen. De oud-ambassadeur geeft wel aan dat Mabel door de organisaties waarvoor zij werkte, betrokken was bij een sterke lobby voor het recht op zelfverdediging van Bosnië.Geen geheim
Tijdens de oorlog in voormalig Joegoslavië begin jaren negentig was Muhamed Sacirbey het gezicht van Bosnië. Als ambassadeur bij de Verenigde Naties verdedigde hij de zaak van de moslims. In 1993 leerde hij Mabel Wisse Smit kennen. Zij werd de vriendin van de getrouwde Sacirbey. Iets wat volgens hem geen geheim was.Wapensmokkel
Samen spanden zij zich in voor de Bosnische moslims. Die kampten door het internationale wapenembargo tegen voormalig Joegoslavië met een groot tekort aan wapens. Smokkel was voor de moslims de enige manier om zich te bewapenen. Sacirbey erkent dat er wapens gesmokkeld werden en daarbij keek de internationale gemeenschap volgens hem bewust de andere kant op.Verduistering
Sinds maart van dit jaar zit Sacirbey in een Amerikaanse cel. De huidige Bosnische regering verdenkt hem van verduistering van 550.000 euro. Een Amerikaanse rechter moet nu een beslissing nemen over een uitleveringsverzoek. Sacirbey zegt onschuldig te zijn.
leuk 1-2tje
quote:Exclusief interview??
Op woensdag 29 oktober 2003 23:15 schreef milagro het volgende:
RTL4 nieuws
[..]"You scratch my back, I'll scratch yours"
leuk 1-2tje
Ik denk dat de hele Nederlandse pers daar vandaag aanwezig was.
Anyway, volgens Twan Huys (NOVA) heeft hij ook gezegd dat hij het tijdens zijn relatie met Mabel regelmatig heeft gehad over haar eerdere relatie met Bruinsma. Waarmee hij dus toegeeft dat er een relatie was, en dat heeft Mabel volgens mij nog niet met zoveel woorden toegegeven.
quote:Ik bedoelde, dat Sacirbey Mabel vrijpleit omdat Mabel op haar beurt voor hem lobbiet voor zijn vrijlating.
Op woensdag 29 oktober 2003 23:21 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Exclusief interview??
Ik denk dat de hele Nederlandse pers daar vandaag aanwezig was.
Anyway, volgens Twan Huys (NOVA) heeft hij ook gezegd dat hij het tijdens zijn relatie met Mabel regelmatig heeft gehad over haar eerdere relatie met Bruinsma. Waarmee hij dus toegeeft dat er een relatie was, en dat heeft Mabel volgens mij nog niet met zoveel woorden toegegeven.
Edit : I realise now you were not tokking to me ![]()
Zou Mabel meegedeeld hebben in de buit?
En ik zou ook wel eens willen weten hoe dat nu zit met mevrouw Sacirbey en Mabel.
Vreemd dat zij het nu zo goed schijnt te kunnen vinden met de minnares van haar man?
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 29-10-2003 23:36]
quote:Ik plaats 'm hier maar - en niet in het showbizz topic - want deze zaak begint steeds meer te stinken.
MABEL EN OTTOLIEN NA MOORD BRUINSMA VERHOORDZowel Mabel Wisse Smit als Ottolien Lels zijn reeds de dag na de moord op Klaas Bruinsma verhoord op het politiebureau in de Warmoesstraat. Dit gebeurde omdat zij beiden werden gezien als de grootste intimi van Bruinsma op het moment van zijn moord.
Dat zegt een politieambtenaar die zelf direct getuige was van de verhoren maar niet met zijn of haar naam naar buiten durft te komen.
De bron komt met deze feiten naar buiten uit woede over de kwaliteit van de AIVD-onderzoeken naar Wisse Smit waarin de proces verbalen van de verhoren blijkbaar niet werden aangetroffen. De AIVD is blijkbaar nog niet eens in staat officiele documenten boven tafel te krijgen die zijn geproduceerd door ambtenaren van de Staat der Nederlanden aldus de bron. Dat kan in werkelijkheid natuurlijk niet zo zijn. Hier is sprake van een cover-up.http://www.klokkenluideronline.nl/
quote:Wie heeft wie benaderd?
Ottolien:Klaas Bruinsma probeerde mij zoveel mogelijk buiten zijn zakelijke activiteiten te houden. Pas na zijn overlijden werden die mij in hun volle omvang duidelijk. Alle feiten omtrent de relatie tussen Klaas Bruinsma en mijzelf, alsmede de mate waarin ik op de hoogte was van zijn activiteiten, zijn terug te vinden bij de politie van Amsterdam. Die heb ik hierover destijds benaderd. Mogelijk is mijn persoon ook terug te vinden in verslagen van het IRT-onderzoek naar Klaas Bruinsma.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1065417369530.html
quote:weet je dat zeker, of verwar je Lousewies met Mabel
Op maandag 24 november 2003 22:19 schreef schatje het volgende:
NOVA heeft over een paar minuten nieuws over Mabel.
quote:Ik heb het ook gehoord in de aankondiging. "Nieuws over Mabel".
Op maandag 24 november 2003 22:36 schreef milagro het volgende:[..]
weet je dat zeker, of verwar je Lousewies met Mabel
Op de site van NOVA TV staat niets.
quote:Zal wel iets politieks zijn wat bij DHVD komt.... het gaat nu over vader Abraham in de kerk.
Op maandag 24 november 2003 22:38 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik heb het ook gehoord in de aankondiging. "Nieuws over Mabel".
Op de site van NOVA TV staat niets.
quote:DHVD gaat over de publieke omroep: http://teletekst.nos.nl/tekst/223-01.html
Op maandag 24 november 2003 22:41 schreef sizzler het volgende:[..]
Zal wel iets politieks zijn wat bij DHVD komt.... het gaat nu over vader Abraham in de kerk.
Dit is kennelijk hot nieuws, maar ook weer niet zo hot dat ze er mee beginnen.
quote:jammer, ze blijft dus... vooralsnog
Op maandag 24 november 2003 22:43 schreef Kozzmic het volgende:[..]
DHVD gaat over de publieke omroep: http://teletekst.nos.nl/tekst/223-01.html
quote:Of zo nieuw dat ze nog wat tijd nodig hebben om er iets van te maken....
Op maandag 24 november 2003 22:43 schreef Kozzmic het volgende:[..]
ze maken me wel nieuwsgierig.
De 'bronnen' zeggen dat er geen nieuwe zaken aan het licht zijn gekomen.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 24-11-2003 22:54]
quote:bij deze:
Op maandag 24 november 2003 22:52 schreef Kozzmic het volgende:
Het AIVD-onderzoek dus.
quote:
'Bruinsma was enige foute contact Mabel'
Den Haag - Het vervolgonderzoek naar het verleden van Mabel Wisse Smit, de verloofde van prins Johan Friso, heeft geen nieuwe bezwarende feiten opgeleverd. Naast haar contact met de vermoorde topcrimineel Klaas Bruinsma, heeft ze geen andere dubieuze contacten of relaties gehad, zo blijkt uit onderzoek van de veiligheidsdienst AIVD. Dat meldde gisteravond de actualiteitenrubriek Nova.Premier Balkenende had opdracht gegeven tot het vervolgonderzoek toen bleek dat Mabel Wisse Smit had gelogen over haar affaire met Bruinsma. Door haar voorgenomen huwelijk met Johan Friso wordt Mabel opgenomen in de koninklijke familie. Het onderzoek moest duidelijk maken of Mabel Wisse Smit een bedreiging voor de koningin of haar familie kon vormen.
Eventuele criminele contacten zouden haar mogelijk chantabel maken. Het ziet er nu naar uit dat het vervolgonderzoek, dat zowel in het binnen- als buitenland is gedaan, geen belastende feiten heeft opgeleverd. Later deze week moet het rapport klaar zijn.
Prins Johan Friso en Mabel besloten geen toestemming aan het kabinet te vragen voor hun huwelijk, nadat gebleken was dat Mabel niet de waarheid had gesproken over haar contacten met de crimineel Bruinsma.
quote:
DEN HAAG - Prins Friso en Mabel Wisse Smit trouwen op 24 april in Delft. De Rijksvoorlichtingsdienst maakte dat vrijdag bekend. Tot nu toe was alleen de datum bekend.Het huwelijk wordt voltrokken door de burgemeester van Delft, mr. H. van Oorschot. Dominee Carel ter Linden gaat voor tijdens de kerkelijke inzegening in de Oude Kerk.
quote:
Hof misnoegd over aanpak Balkenende in Mabelgate
AMSTERDAM - Aan het hof bestaat grote onvrede over de wijze waarop premier Balkenende prins Friso en Mabel Wisse Smit heeft aangepakt. De prins en zijn verloofde zijn 'verbijsterd' dat de minister-president hen heeft neergezet als leugenaars, zeggen bronnen bij het hof en bekenden van het paar.Balkenende is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het hofschandaal, zo wordt gedacht. Friso en Mabel vinden niet dat zij hebben gelogen over Mabels vroegere contacten met de crimineel Klaas Bruinsma.
Premier Balkenende verklaarde tijdens een persconferentie op 10 oktober dat het paar de regering hierover 'onvolledig en onjuist' heeft ingelicht. Omdat het 'vertrouwen was geschaad', heeft de regering geen toestemmingswet ingediend.
In de brief van prins Friso aan de regering rept het paar van 'onvolledigheid' en niet van 'onjuistheid'. Balkenende had tegen het paar gezegd dat hij blij was met de brief, omdat hij zo wat in handen had om voor hen 'een goed woordje te doen', zeggen ingewijden. Het paar voelde zich verraden toen dat niet gebeurde.
'Balkenende heeft de zaak niet elegant afgehandeld', zegt een hofdignitaris. De regie ontbrak volledig, is de opinie van een hofbron. 'Degenen die de koningin moeten beschermen, hebben niets gedaan.'
Aan hofzijde wordt Balkenende ervan verdacht dat hij met zijn harde optreden eerdere uitglijders wilde compenseren.
Daar waar oud-premier Kok heeft bewezen dat hij als een staatsman koninklijke zaken kan oplossen, heeft Balkenende volgens een ingewijde zijn zwakte getoond. 'Alle koningskwesties zijn in het verleden netjes behandeld. Hier is een ramkoers gevolgd', zegt oud-minister Ed van Thijn. 'Als de zaak voor de regering zo ernstig was, had dat een reden moeten zijn om extra zorgvuldig te opereren.' Mabel is volgens hem ten onrechte als leugenaar bestempeld. 'Onvolledigheid is wat anders dan liegen, dat is geen doodzonde.'
In regeringskringen wordt daarover anders gedacht: 'Zij heeft relevante informatie weggelaten, in Den Haag heet dat liegen.' Een minister: 'Als ze dat heeft verbaasd, zijn ze niet van deze wereld.'
Balkenende was wegens een vakantie niet beschikbaar voor commentaar. Over zijn aanpak zegt de premier in een interview in De Telegraaf op 24 december: 'Ik ben gewoon fair geweest.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1072425810376.html
De kamer vond dat hij het prima aangepakt heeft.
En leugenaars, dat zijn ze toch ook?
quote:Ik vind dat Balkenende wel wat te verwijten valt in het uit de hand laten lopen van de kwestie, maar met de wijze waarop het uiteindelijk is afgehandeld is weinig mis. De zeer harde taal die hij destijds op de persconferentie uitte was opvallend, maar terecht. Het koningshuis is kennelijk bezig met een 'actie eerherstel' voor Friso en Mabel, maar zij zijn zelf degenen die fout zaten. Er staan ook nog genoeg vragen over, wat was bijvoorbeeld de reden voor Ottolien Lels om haar oude vriendin te helpen met een verzonnen verhaal?
Op zaterdag 27 december 2003 12:14 schreef milagro het volgende:
Boeien.De kamer vond dat hij het prima aangepakt heeft.
En leugenaars, dat zijn ze toch ook?
Ik snap de kritiek van Ed van Thijn dus niet, en de zin "Onvolledigheid is wat anders dan liegen, dat is geen doodzonde" komt al helemaal ongepast op mij over.
quote:Dat moet ie maar eens tegen zijn partner zeggen dan, kijken hoe zij dat vindt
Op zaterdag 27 december 2003 12:29 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vind dat Balkenende wel wat te verwijten valt in het uit de hand laten lopen van de kwestie, maar met de wijze waarop het uiteindelijk is afgehandeld is weinig mis. De zeer harde taal die hij destijds op de persconferentie uitte was opvallend, maar terecht. Het koningshuis is kennelijk bezig met een 'actie eerherstel' voor Friso en Mabel, maar zij zijn zelf degenen die fout zaten. Er staan ook nog genoeg vragen over, wat was bijvoorbeeld de reden voor Ottolien Lels om haar oude vriendin te helpen met een verzonnen verhaal?
Ik snap de kritiek van Ed van Thijn dus niet, en de zin "Onvolledigheid is wat anders dan liegen, dat is geen doodzonde" komt al helemaal ongepast op mij over.
Mabel heeft haar verklaring gewijzigd.
Ze heeft niet iets toegevoegd aan een eerdere verklaring, maar toegegeven dat er idd meer speelde dan wat zij eerder verklaarde.
Ik vind dit een zeer domme zet, deze kritiek.
Mabel en Friso hebben hun excuses aangeboden, maar blijkbaar was dat niets waard, want zoals ik nu begrijp hebben zíj helemaal niets fout gedaan.
Houd dan die excuses voortaan bij je dan, Mabel & Co
quote:Het zal de Volkskrant weer eens niet zijn met een tendentieus bericht.
'Balkenende heeft de zaak niet elegant afgehandeld', zegt een hofdignitaris. De regie ontbrak volledig, is de opinie van een hofbron. 'Degenen die de koningin moeten beschermen, hebben niets gedaan.'Aan hofzijde wordt Balkenende ervan verdacht dat hij met zijn harde optreden eerdere uitglijders wilde compenseren.
Daar waar oud-premier Kok heeft bewezen dat hij als een staatsman koninklijke zaken kan oplossen, heeft Balkenende volgens een ingewijde zijn zwakte getoond. 'Alle koningskwesties zijn in het verleden netjes behandeld. Hier is een ramkoers gevolgd', zegt oud-minister Ed van Thijn. 'Als de zaak voor de regering zo ernstig was, had dat een reden moeten zijn om extra zorgvuldig te opereren.' Mabel is volgens hem ten onrechte als leugenaar bestempeld. 'Onvolledigheid is wat anders dan liegen, dat is geen doodzonde.'
In regeringskringen wordt daarover anders gedacht: 'Zij heeft relevante informatie weggelaten, in Den Haag heet dat liegen.' Een minister: 'Als ze dat heeft verbaasd, zijn ze niet van deze wereld.'
Balkenende was wegens een vakantie niet beschikbaar voor commentaar. Over zijn aanpak zegt de premier in een interview in De Telegraaf op 24 december: 'Ik ben gewoon fair geweest.'
Een hofbron... sja lekker gemakkelijk, van horen zeggen of men beweert... dat krikt lekker de verkoopcijfers van de krant op. Binnenkort de Volkskrant ook bij uw kapper naast de Story en de Privé.
De koningin en haar familie hebben hier zčlf geblunderd en mogen nog blij zijn dat Balkenende hen zo lang mogelijk de hand boven het hoofd gehouden heeft. Overigens schrijft de Volkskrant hier: aan hofzijde, het kan dus om iedereen gaan of om niemand die dit bericht de wereld inzond al wekt de Volkskrant middels haar sensationele schrijfstijl een hele andere indruk.
'Staatsman' Kok wordt weer eens opgehemeld door deze toch ietwat socialistische spreekbuis waarin ook al Ed van Thijn veelvuldig aan het woord kwam. Van Thijn heeft echter vaker een wat vreemde visie op de werkelijkheid losgelaten. Hoewel wij beiden in dezelfde stad wonen heb ik als ik van Thijn hoorde verhalen altijd gedacht dat er een parallelwereld moest bestaan.
Onvoledigheid is wat anders dan liegen. Jazeker meneer Balkenende ik heb de volledige waarheid gesproken en niets vermeldenswaardigs achter gehouden.... Ed van T. vind dit te billijken om zijn aanklacht jegens Balkenende van een gezochte argumentatie te voorzien. Een beetje zwanger is zeker ook wat anders dan in verwachting. De Volkskrant een kwaliteitskrant?
Afhankelijk van wat je gewend bent kun je daar dan ja op antwoorden zonder te liegen als het aan van Thijn ligt.
Het is deze vertroebelende 'werkelijkheidsbevinding' die een oproep tot een herbezinning op de moraal noodzakelijk gemaakt heeft. Het zijn mensen als van Thijn die de verloedering van Amsterdam in de hand hebben gewerkt met hun tolerante houding ten aanzien van hufterigheid op straat en goedpraterij van van misdaden en wangedrag.
Uiteraard brengt de Volkskrant dit bericht tijdens de vakantie van Balkenende opdat maximaal politiek en commercieel rendement kan worden gehaald uit de verdachtmakingen aan het adres van de premier. 'Goed' bezig Volkskrant, zo lukt het wel om een vooroordeel te bestrijden dat de partijpolitiek haar woordje meespreekt bij sommige media.
quote:In de Volkskrant van zaterdag 27 december 2003 staat een artikel over de wijze waarop onze gereformeerde premier de Mabel-affaire heeft afgehandeld. Het lijkt erop, afgaande op de vele beschouwingen in dat artikel, dat Majesteits voornaamste hofdignitaris zich als een Judas heeft opgesteld en het paar gewetenloos heeft verloochend. Als lammeren werden zij geofferd voor de verzamelde hogepriesters van de media die likkebaardend toezagen hoe het koninklijke drama zich voor hun ogen voltrok
Op zaterdag 27 december 2003 15:51 schreef sjun het volgende:[..]
Het zal de Volkskrant weer eens niet zijn met een tendentieus bericht.
Een hofbron... sja lekker gemakkelijk, van horen zeggen of men beweert... dat krikt lekker de verkoopcijfers van de krant op. Binnenkort de Volkskrant ook bij uw kapper naast de Story en de Privé.
De koningin en haar familie hebben hier zčlf geblunderd en mogen nog blij zijn dat Balkenende hen zo lang mogelijk de hand boven het hoofd gehouden heeft. Overigens schrijft de Volkskrant hier: aan hofzijde, het kan dus om iedereen gaan of om niemand die dit bericht de wereld inzond al wekt de Volkskrant middels haar sensationele schrijfstijl een hele andere indruk.
'Staatsman' Kok wordt weer eens opgehemeld door deze toch ietwat socialistische spreekbuis waarin ook al Ed van Thijn veelvuldig aan het woord kwam. Van Thijn heeft echter vaker een wat vreemde visie op de werkelijkheid losgelaten. Hoewel wij beiden in dezelfde stad wonen heb ik als ik van Thijn hoorde verhalen altijd gedacht dat er een parallelwereld moest bestaan.
Onvoledigheid is wat anders dan liegen. Jazeker meneer Balkenende ik heb de volledige waarheid gesproken en niets vermeldenswaardigs achter gehouden.... Ed van T. vind dit te billijken om zijn aanklacht jegens Balkenende van een gezochte argumentatie te voorzien. Een beetje zwanger is zeker ook wat anders dan in verwachting. De Volkskrant een kwaliteitskrant?
Afhankelijk van wat je gewend bent kun je daar dan ja op antwoorden zonder te liegen als het aan van Thijn ligt.
Het is deze vertroebelende 'werkelijkheidsbevinding' die een oproep tot een herbezinning op de moraal noodzakelijk gemaakt heeft. Het zijn mensen als van Thijn die de verloedering van Amsterdam in de hand hebben gewerkt met hun tolerante houding ten aanzien van hufterigheid op straat en goedpraterij van van misdaden en wangedrag.
Uiteraard brengt de Volkskrant dit bericht tijdens de vakantie van Balkenende opdat maximaal politiek en commercieel rendement kan worden gehaald uit de verdachtmakingen aan het adres van de premier. 'Goed' bezig Volkskrant, zo lukt het wel om een vooroordeel te bestrijden dat de partijpolitiek haar woordje meespreekt bij sommige media.
Hoe doortrapt JPB te werk ging, blijkt uit de eensluidende opinies van welingelichte hofbronnen. Als een trouw dienaar van de monarchie was Balkenende blij met de brief van Friso en Mabel waarin zij te kennen gaven niet tijdig in alle opzichten open te zijn geweest en hij vertrouwde het paar lispelend toe voor hen een goed woordje te doen. Dat hebben die twee geweten. De volgende ochtend lichtte hij eerst zijn collega-farizeeërs van de ministerraad in: de Prins had zijn rechten als invaller op de troon verspeeld. De ministers kregen ook de brief te lezen, waarop men naar verluidt eensluidend oordeelde: die knul gaat niet genoeg door het stof, hij minacht de regenten van Nederland die hem zo welwillend gedogen, dan moet hij het maar voelen. Het was alsof de geest van de republikeinse gedachte weer over het Binnenhof was gedaald. Diezelfde middag getuigde JPB vals tegen F&M en verklaarde ten overstaan van de verzamelde letterknechten en spreekbuizen van de media dat het paar de regering niet alleen onvolledig maar ook onjuist had geďnformeerd en voegde er later fijntjes aan toe dat tegen onwaarheid geen kruid gewassen is.
Het paar keek verbijsterd toe op TV en de haan kraaide nog driemaal alvorens het kruisigt hen, kruisigt hen luid en duidelijk over de bloedakkers van de media hoorbaar was.
Kwade tongen beweren overigens dat JPB zijn vorige geblunder en affaires in één klap wilde rechtzetten door nu ferme taal uit te spreken. Gereformeerden kennen wat dat betreft hun verantwoordelijkheden uitstekend.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |