abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14071972
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 08:24 schreef milagro het volgende:

[..]

Kom je toch gezellig [afbeelding] bij mij, kletsen we verder

Hehe.. maar toch niet overdag he?
pi_14168784
Misschien is het al gevraagd, maar een paar dingen snap ik niet.

U stelt dat regelmatig vasten gezond is. Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb altijd geleerd dat ik iedere dag groente, fruit en vlees moet eten, en dat verdeeld over drie maaltijden per dag. Af en toe vasten mag dan wellicht 'niet ongezond' zijn, maar gezond? Dat wil er bij mij niet zo in.

En verder mogen tijdens de Ramadan overdag geen geneesmiddelen in de maag terecht komen. Waarom geen uitzondering (uitgaande van de gevallen waarin het niet mogelijk het medicijn op andere wijze toe te dienen)? Ik ben geen dokter, maar ik zou denken dat ook dit geen goede zaak is voor de volksgezondheid....

maandag 27 oktober 2003 @ 12:09:43 #53
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_14169111
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:18 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Is Islam een cultuur? Is Islam Historie? Is Islam niet politiek?

Abdullah

Helemaal mee eens. Islam is 100 % politiek.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  maandag 27 oktober 2003 @ 12:15:38 #54
60090 Akkersloot
pi_14169254
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:23 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Als een dokter vindt dat een patient schade toebrengt aan zijn eigen lichaam dan zou de patient dit advies dan ook ten harte moeten nemen.
En dan raar vinden dat sommige mensen pleiten voor een eigen bijdrage voor een gang naar de huisarts.

Oh ja. Met 5 % moslims en 95 % atheisten is een land natuurlijk islamtisch. Waarom tellen atheisten niet mee in statistieken ?

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_14169405
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:29 schreef realist_ik het volgende:

[..]

ah ok, ik dacht dat 't een excuus was voor jongeren om (nog) irritanter te gaan doen...

zo van "flikker op man, ik heb honger ..." *klap geeft

vind het wel raar dat dezelfde "moslims" die aan 't vasten zijn, een paar dagen eerder nog gewoon aan het bier zaten...

De zogenaamde 'kijk ik ben moslim" moslims. Uiterlijke schijn moslims dus. Jammer, maar ook dat soort moslims bestaan.

btw. Fijne provocerende usericon, die je juist vandaag hebt ingevoerd.

maandag 27 oktober 2003 @ 12:52:21 #56
60090 Akkersloot
pi_14170109
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:39 schreef Christine het volgende:
Zeer interessante informatie!!!

Overigens heb ik wel respect voor mensen die de Ramadan helemaal goed volhouden

Ik denk dat je als ex-moslim niet aan die show wil meedoen heel wat steviger in je schoenen moet staan.
pi_14171310
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 12:52 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik denk dat je als ex-moslim niet aan die show wil meedoen heel wat steviger in je schoenen moet staan.

Als je omgeving Mohammedaans is zeker. Moslims begrijpen dat dit soort keuzes een zaak tussen de mens en zijn schepper zijn.

PS; de teks Gebr. Grimm (VZMH) zou duidelijker zijn voor mohammedanen.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 00:24:46 #58
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_14187513
ik vraag me dus af hoe moslims in bijvoorbeeld de scandinavische landen vasten.

Want daar is het in de koude maanden van het jaar soms maar een paar uur per dag donker, doordat scandinavie dicht bij de poolkap ligt.

Hoe doen zij dat dan? moeten zij zich in de 4 uur dat het donker is voleten en dan 20 uur lang niks eten etc? of hebben ze daar andere regels voor?

No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_14195221
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:24 schreef Elvislives het volgende:

Want daar is het in de koude maanden van het jaar soms maar een paar uur per dag donker, doordat scandinavie dicht bij de poolkap ligt.

Hoe doen zij dat dan? moeten zij zich in de 4 uur dat het donker is voleten en dan 20 uur lang niks eten etc? of hebben ze daar andere regels voor?

Je kunt tot de conclusie komen dat je eigenlijk niet kunt vasten, de enige mogelijkheid die de Koran je dan biedt is het afkopen door het voeden van armen.

In de praktijk zijn er overigens veel Mohammedanen die zich bij de tijden waarop je wel en niet mag eten in dit soort extreme situaties laten leiden door de tijden zoals deze in Mekka worden aangehouden. Maar voor deze praktische oplossing is er geen basis in de Koran.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 13:32:06 #60
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14196061
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:03 schreef HiZ het volgende:
In de praktijk zijn er overigens veel Mohammedanen die zich bij de tijden waarop je wel en niet mag eten in dit soort extreme situaties laten leiden door de tijden zoals deze in Mekka worden aangehouden. Maar voor deze praktische oplossing is er geen basis in de Koran.
De term 'mohammedanen' is niet correct, omdat moslims geen navolgers zijn van Mohammed persoonlijk: hij is 'slechts' de profeet van het 'ware woord Gods'. Hij is zelf dus geen goddelijk figuur, anders dan Jezus 'Christus' die wel als zodanig gezien wordt. Althans, door de christenen. Voor moslims is Jezus 'gewoon' een profeet (en heet Isa in de Koran).

De Koran zegt ook niet dat geboden letterlijk opgevolgd moeten worden als dat niet practisch haalbaar is. Integendeel, er staat dat het gaat om de intentie waarmee de gelovige zijn rituelen uitvoert. Dus als moslims de ramadan willen invullen zoals die in Mekka plaatsvind, dan is dat hun goed recht.

Ik vind het eigenlijk wel mooi, dit pragmatische kantje aan een geloof.

'Nuff said
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 16:39:31 #61
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_14201357
bedankt, nou kan ik weer slapen !

No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 17:02:47 #62
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14201993
quote:

Je zegt het precies verkeerd om!
In de winter is het er juist 20 uur (of meer!) per etmaal donker. Complete duisternis, alsof het nacht is. Dus dan zou het juist heel makkelijk moeten zijn om te vasten.

In de zomer is het bijna 24 uur per dag licht.

(Un)masking for the greater good.
pi_14203161
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:32 schreef Doffy het volgende:

[..]

De term 'mohammedanen' is niet correct, omdat moslims geen navolgers zijn van Mohammed persoonlijk: hij is 'slechts' de profeet van het 'ware woord Gods'. Hij is zelf dus geen goddelijk figuur, anders dan Jezus 'Christus' die wel als zodanig gezien wordt. Althans, door de christenen. Voor moslims is Jezus 'gewoon' een profeet (en heet Isa in de Koran).

De Koran zegt ook niet dat geboden letterlijk opgevolgd moeten worden als dat niet practisch haalbaar is. Integendeel, er staat dat het gaat om de intentie waarmee de gelovige zijn rituelen uitvoert. Dus als moslims de ramadan willen invullen zoals die in Mekka plaatsvind, dan is dat hun goed recht.

Kun jij je onzin ergens anders gaan zitten verkondigen?
pi_14203190
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Of jij je haat jegens Soenieten ?
pi_14203213
Wel erg oppertunistisch dat de rammadam precies een dag na de wintertijd-invoering ingaat.
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
pi_14203241
quote:

[..]

Uuhm, best wel zwakke reactie..
quote:

[..]

Je kunt tot de conclusie komen dat je eigenlijk niet kunt vasten, de enige mogelijkheid die de Koran je dan biedt is het afkopen door het voeden van armen.

Kun je me de overtuigend bewijs uit de Qoran hiervoor geven? Ik snap trouwens niet waarom je in dit geval Mohammedanen specifiek aanhaalt. Dit heeft niets met Soennah te maken.
pi_14204703
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:56 schreef Youssef het volgende:

[..]

Uuhm, best wel zwakke reactie..
[..]

Kun je me de overtuigend bewijs uit de Qoran hiervoor geven? Ik snap trouwens niet waarom je in dit geval Mohammedanen specifiek aanhaalt. Dit heeft niets met Soennah te maken.

Ja dat kan ik,
quote:
183. O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.

184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.

185. De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie onder u ziek of op reis is, een aantal andere dagen. Allah wenst gemak voor u en geen ongemak, en opdat gij het aantal zult voltooien en opdat gij Allah's grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij dankbaar zult zijn.

bron
Zoals je kunt zien is er de hoofdregel, en de regel voor wie ziek is, voor wie reist en voor wie niet kan vasten.

Wie wil vasten, zich houdende aan de Koran, houdt zich aan deze regels. Degene die niet kan vasten (maar wel mag want niet ziek of op reis) heeft de mogelijkheid gekregen om het af te kopen, niet de mogelijkheid om te gaan schipperen en dan maar volgens tijden van een andere plek te gaan vasten.

Of vind je het ook wel ok als ik zeg dat het in de zomer hier in Nederland vies tegenvalt en dat we daarom maar volgens de zonsopkomst en zonondergang op antarctica moeten gaan vasten?

woensdag 29 oktober 2003 @ 16:15:37 #68
27698 Doffy
pi_14225631
quote:

Uitgeluld soms?

'Nuff said
  woensdag 29 oktober 2003 @ 16:24:37 #69
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_14225882
Ya sahbee,

Ramadan is een tijd van vrede en reflectie, en nog zitten hier Moslims op elkaar te vitten. Als iedereen zich nou bezig houdt met zijn eigen leven en zich concentreren op het goede, dan wordt deze wereld ook een stuk beter.

Trouwens, de term 'Mohammedanen' is inderdaad ongepast, al zal ik er geen seconde slaap om verliezen als je het graag gebruikt...

Ramadan Karim!!!

Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  woensdag 29 oktober 2003 @ 16:41:58 #70
27698 Doffy
pi_14226366
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 16:24 schreef D1 het volgende:
Ramadan is een tijd van vrede en reflectie, en nog zitten hier Moslims op elkaar te vitten. Als iedereen zich nou bezig houdt met zijn eigen leven en zich concentreren op het goede, dan wordt deze wereld ook een stuk beter.
De echte grap is, dat de meeste vechtersbazen hier niet eens moslim zijn
'Nuff said
pi_14237240
quote:

Scandinavie heeft al sinds de grote volksverhuizingen moslim tartaren die daar al eeuwen wonen. Het probleem is niet alleen met de Ramadan maar ook de met vijf gebedstijden die afhankelijk zijn voor de tijdsbepaling van zon opkomst en zon ondergang.

Islamitische theologen hebben dan altijd gezegd dat men de gebedstijden , de zonop en zonondergangs tijden volgt van een land in de buurt waar dit nog wel in alle redelijkheid mogelijk is.

Hier wordt niet moeilijk over gedaan in de Islam. Islam is een geloof wat zeer pragmatisch is ingesteld. Wat weinig dogma's kent en waar geen ziel boven haar vermogen en kunnen belast wordt.

Abdullah Haselhoef

pi_14237567
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:32 schreef Doffy het volgende: [..] De term 'mohammedanen' is niet correct, omdat moslims geen navolgers zijn van Mohammed persoonlijk: hij is 'slechts' de profeet van het 'ware woord Gods'. Hij is zelf dus geen goddelijk figuur, anders dan Jezus 'Christus' die wel als zodanig gezien wordt. Althans, door de christenen. Voor moslims is Jezus 'gewoon' een profeet (en heet Isa in de Koran).
Ter bewijs

Koran:
[3.83] Zoeken zij een godsdienst anders, dan die van Allah, terwijl al hetgeen in de hemelen en op aarde is zich willens of onwillens aan Hem moet onderwerpen? En tot Hem zullen zij worden teruggebracht.
[3.84] Zeg: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen. Aan Hem alleen onderwerpen wij ons.

quote:

Inderdaad het gaat niet zozeer of je je gezicht wendt naar Mekka (het oosten) of naar Jeruzalem (het westen), want dit zijn slechts de uiterlijkheden van de aanbidding maar waarom het gaat is de intentie en het doel WAAROM je het doet.

Koran [2.177] Het is geen deugd, dat gij uw gezicht naar het Oosten of naar het Westen wendt, maar waarlijke deugd is in hem, die in God, de Laatste Dag, de engelen, het Boek en de profeten gelooft en die van zijn vermogen geeft uit liefde voor Hem aan de verwanten, de wezen, de armen, de reiziger, de bedelaars en voor het vrijkopen van slaven en die het gebed onderhoudt en de Zakaat (armenbelasting) betaalt; verder in degenen, die hun belofte nakomen, wanneer zij een belofte doen en de geduldigen in armoede, in kwellingen en in oorlogstijd; dezen zijn het, die bewezen hebben, waarachtig te zijn en dezen zijn vromen.

Abdullah Haselhoef

pi_14239695
quote:

[..]

En wellicht is het de verklaring waarom er zo weinig moslims in Lapland wonen.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 20:58:10 #75
60090 Akkersloot
pi_14259835
quote:
Maar voor deze praktische oplossing is er geen basis in de Koran.
Ha ha. Allah had toch moeten weten dat het onmogelijk is om in lapland in de zomer ramadan te houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')