Ik vroeg me af of jullie het hier al weleens over de boeken van Seth van Jane Roberts hebben gehad. Ik heb er namelijk een paar van gelezen (Seth Spreekt I, Seth Spreekt II en de Seth Materie), en ik zou graag de mening van anderen hierover willen horen. En over de inhoud discussiëren natuurlijk.
Even in het kort uitleggen waar het over gaat: Jane Roberts is een medium, zij heeft in de jaren '70 een aantal boeken geschreven naar aanleiding van een entiteit, die zichzelf Seth noemde, die via haar sprak. De boeken gaan over het ontstaan van de wereld, leven en dood, dromen, religie, enz. enz.
Ik vond het zelf bijzonder interessant om te lezen. Er zijn sceptici die beweren dat het geen entiteit was die via Jane Roberts sprak, maar dat het allemaal uit haar onderbewuste kwam. Mijn mening is dat geen mens de inhoud van deze boeken kan verzinnen! En dat het dus waar is wat erin beschreven wordt.
Wat denken jullie hiervan???
[Dit bericht is gewijzigd door iteejer op 22-10-2003 12:47]
quote:Ken je nagaan hoe beperkt je algemene kennis is...
Op woensdag 22 oktober 2003 02:14 schreef Vision het volgende:
.. onzin dus ...
[Dit bericht is gewijzigd door iteejer op 22-10-2003 12:48]
quote:idem (alleen helaas kan ik de posten niet verwijderen)
Op woensdag 22 oktober 2003 12:47 schreef iteejer het volgende:
Vision, drdunno: kappen er meeNou moet ik gvd weer al die bagger van jullie eruit slopen. Een volgende keer gaan jullie mee
oja...deze mag ook verwijderd worden iteejer...was een reactie, omdat ik tzelfde erover denk...judassen zijn het
quote:ik zie hierin een soort van Hoop-verhaal voor mensen die zich compleet slecht voelen.
"If you are in poor health, you can remedy it. If your personal relationships are unsatisfactory, you can change them for the better. If you are in poverty, you can find yourself surrounded by abundance... Each of you, regardless of position, status, circumstances, or physical condition, is in control or your own experience." ... Seth
iemand die dit leest en er door geraakt wordt zal zelf behoefte hebben aan een opbeurende toespraak: 'kom op, je kan het, als je het maar wilt'.
Ik denk niet dat je moet doodstaren op de herkomst, maar als het je bevalt, gewoon de raadgevingen van de boeken opvolgen en er op die manier waarde aan moet geven.
Ik zeg niet dat ik het niet geloof, ik ken de boeken niet, dus kan er niets over zeggen. Ik wijs alleen af dat mensen zoiets niet zouden kunnen verzinnen.
Het zijn namelijk best veel boeken die deze vrouw geschreven heeft, en het zijn zeer ingewikkelde onderwerpen, met zodanig veel details beschreven... Moeilijk uit te leggen... Daarom hoopte ik ook op mensen die de boeken wel gelezen hadden!
Ook om te discussiëren in hoeverre anderen denken dat dit 'verzonnen' is door Jane Roberts of 'doorgegeven' door een entiteit...
(Discworld is trouwens ook fantastisch!!!
Aardkinderen moet ik nog in beginnen.... Maar 't is niet echt een vergelijking voor de boeken waar ik het over had...)
quote:Hier staat wel wat leuke info
Op woensdag 22 oktober 2003 13:37 schreef freud het volgende:
Als de boeken niet te duur zijn zal ik er eens eentje bestellen. Ik ben benieuwd! Is er ergens online een soort uittreksel te vinden om een beetje feeling te krijgen van de materie en schrijfstijl?
quote:
Do not personally give any more conscious consideration, either of you, to events that you do not want to happen. Any such concentration, to whatever degree, ties you in with those probabilities, so concentrate upon what you want, and as far as public events are concerned, take it for granted that sometimes ebven men are wiser than they know. *From Seth's 891st session
[Dit bericht is gewijzigd door MasterPeace op 22-10-2003 14:56]
Heeft Seth niet te maken met slangen aanbidders?
Ik ben zelf ook door de boeken gaan nadenken, maar of het inderdaad "De Waarheid" is... ik weet het niet.
Het zou wel mooi zijn, want het zou betekenen dat we hier niet nutteloos rond lopen op deze aardbol, maar dat alles een doel heeft. En dat je dat doel zelf hebt gesteld, voordat je begon aan je huidige leven ![]()
't Zijn prachtige boeken om mee te filosoferen in elk geval.
Jane geeft zelf in de boeken ook aan, dat ze het zelf (zeker in het begin) twijfelde aan de echtheid van Seth, dat ze zelf dacht dat het uit haar onderbewustzijn kwam.
Maar doordat ze over dingen begon te praten waar ze eigenlijk helemaal niets van afwist, tja...
quote:misschien een ietwat offtopic vraagje,
Op woensdag 22 oktober 2003 15:35 schreef Biancavia het volgende:Jane geeft zelf in de boeken ook aan, dat ze het zelf (zeker in het begin) twijfelde aan de echtheid van Seth, dat ze zelf dacht dat het uit haar onderbewustzijn kwam.
Maar doordat ze over dingen begon te praten waar ze eigenlijk helemaal niets van afwist, tja...
maar waarom dat belang hechten aan de 'echtheid' van de 'entiteit', wat is het verschil tussen woorden die gewoon vanuit meditatieve momenten worden opgeschreven, en een instinctieve waarheid symboliseren.
Waarom moet 'seth' zo nodig 'echt' zijn, en hoe definieer je die 'echtheid',
feitelijk lijkt hijzelf een soort van 'wilskracht tot alles' te prediken, je kunt alles bereiken als je het maar hard genoeg wil.
dus volgens zijn eigen woorden kon Jane Robberts zelf ook hem als het ware 'scheppen' enkel door maar een sterke wil te hebben om zijn raad te ontvangen. (een beetje kip-en-ei dus als het ware).
het valt me echter op dat je zelf een enorme nadruk legt op dat 'bestaan', heb je er zelf misschien twijfels over?
Ik weet niet waarom de boeken van Seth zijn verramsjd, maar er zit beslist een reden achter, want Ankh-Hermes verramsjd zelden boeken; zelfs slechtverkopende boeken worden niet snel verramsjd. Ze hebben een eigen opslagdepot voor hun boeken, en zijn dus niet afhankelijk van de dure opslagruimte van het Centraal Boekhuis.
Ik heb connecties (heb een boekie uitgegeven bij Ankh-Hermes), dus ik ga wel even informeren wat de reden is geweest om Seth de deur te wijzen.....
Harmen.
quote:Ik heb ze niet gelezen, wel wat losse hoofdstukken.
Op woensdag 22 oktober 2003 13:18 schreef Biancavia het volgende:
Hmmm, jammer dat niemand de boeken heeft gelezen.... anders hadden jullie waarschijnlijk beter begrepen wat ik bedoelde.Het zijn namelijk best veel boeken die deze vrouw geschreven heeft, en het zijn zeer ingewikkelde onderwerpen, met zodanig veel details beschreven... Moeilijk uit te leggen... Daarom hoopte ik ook op mensen die de boeken wel gelezen hadden!
![]()
Ook om te discussiëren in hoeverre anderen denken dat dit 'verzonnen' is door Jane Roberts of 'doorgegeven' door een entiteit...(Discworld is trouwens ook fantastisch!!!
Aardkinderen moet ik nog in beginnen.... Maar 't is niet echt een vergelijking voor de boeken waar ik het over had...)
Ik denk dat het algemeen goede literatuur is. Maar blijf nuchter zou ik zo zeggen en vertrouw ook op je eigen intuitie..
In ieder geval van hoge kwaliteit denk ik.
En over die entiteiten .... ik denk dat het pure gezonde inzichten zijn uit rustige meditaties van Mevr. Roberts & Co.
"Indertijd zijn wij met de Seth-boeken begonnen omdat ze een heldere kijk geven op astrale werelden, levensopdrachten en andere zaken. We hebben een prachtige serie met gebonden boeken gemaakt. De eerste titel: Seth spreekt verkocht en verkoopt nu nog goed en dat was een reden om door te gaan.
Helaas moesten wij constateren dat de volgende delen miner lezers trokken. Er is een aantal vaste Seth-fans, maar dat aantal ligt beneden de 1000. Als je een oplage van 3.000 boeken hebt, blijven er dus een groot aantal in het magazijn liggen.
De enige reden waarom wij de Seth-boeken naar De Slegte hebben gebracht is dat we een grote voorraad hadden en met de toenmalige verkoopcijfers nog voor 10 tot 20 jaar genoeg hadden. We hebben de boeken niet om hun inhoud verramsjt.
Nog steeds hebben wij twee titels van Jane Roberts in ons fonds: Seth
spreekt en Je lichaam, je leven en het wezen van creativiteit. De titel van Roberts/Ashley: Schep je eigen werkelijkheid voeren wij ook.
Indien wij niet achter de inhoud konden staan, waren deze titels ook uit
het fonds verdwenen, maar ze zijn ons nog steeds dierbaar."
Harmen.
quote:Ok, dus geen vage dingen in elk geval.
Op maandag 27 oktober 2003 09:33 schreef hmesker het volgende:
Antwoord van Ankh-Hermes, ik zat er (gelukkig) een beetje naast:"Indertijd zijn wij met de Seth-boeken begonnen omdat ze een heldere kijk geven op astrale werelden, levensopdrachten en andere zaken. We hebben een prachtige serie met gebonden boeken gemaakt. De eerste titel: Seth spreekt verkocht en verkoopt nu nog goed en dat was een reden om door te gaan.
Helaas moesten wij constateren dat de volgende delen miner lezers trokken. Er is een aantal vaste Seth-fans, maar dat aantal ligt beneden de 1000. Als je een oplage van 3.000 boeken hebt, blijven er dus een groot aantal in het magazijn liggen.
De enige reden waarom wij de Seth-boeken naar De Slegte hebben gebracht is dat we een grote voorraad hadden en met de toenmalige verkoopcijfers nog voor 10 tot 20 jaar genoeg hadden. We hebben de boeken niet om hun inhoud verramsjt.Nog steeds hebben wij twee titels van Jane Roberts in ons fonds: Seth
spreekt en Je lichaam, je leven en het wezen van creativiteit. De titel van Roberts/Ashley: Schep je eigen werkelijkheid voeren wij ook.Indien wij niet achter de inhoud konden staan, waren deze titels ook uit
het fonds verdwenen, maar ze zijn ons nog steeds dierbaar."Harmen.
quote:Prima actie om het na te vragen bij de uitgever!
Op maandag 27 oktober 2003 09:33 schreef hmesker het volgende:
Antwoord van Ankh-Hermes, ik zat er (gelukkig) een beetje naast:"Indertijd zijn wij met de Seth-boeken begonnen omdat ze een heldere kijk geven op astrale werelden, levensopdrachten en andere zaken. We hebben een prachtige serie met gebonden boeken gemaakt. De eerste titel: Seth spreekt verkocht en verkoopt nu nog goed en dat was een reden om door te gaan.
De enige reden waarom wij de Seth-boeken naar De Slegte hebben gebracht is dat we een grote voorraad hadden en met de toenmalige verkoopcijfers nog voor 10 tot 20 jaar genoeg hadden. We hebben de boeken niet om hun inhoud verramsjt.Nog steeds hebben wij twee titels van Jane Roberts in ons fonds: Seth
spreekt en Je lichaam, je leven en het wezen van creativiteit. De titel van Roberts/Ashley: Schep je eigen werkelijkheid voeren wij ook.Indien wij niet achter de inhoud konden staan, waren deze titels ook uit
het fonds verdwenen, maar ze zijn ons nog steeds dierbaar."Harmen.
quote:Ah ja, geen probleem hoor. Het is in dit 'wereldje' een beetje bon-ton om van geruchten en aannames feiten te maken - iets waar ik een gruwelijke hekel aan heb. Het hóeft ook niet, want de werkelijke feiten zijn vaak al intrigerend genoeg, daar hoeft echt niets bijverzonnen te worden.
Prima actie om het na te vragen bij de uitgever!
Als je feiten verkondigt moeten ze kloppen. Als je iets veronderstelt, zég dan dat het je veronderstelling is. Maar verkondig nooit een mening als een feit. Is mijn mening
. En dus controleer ik als het even kan wat ik beweer. Kleine moeite, groot plezier, zullen we maar zeggen.
Harmen.
quote:Precies...
Op woensdag 22 oktober 2003 12:56 schreef freud het volgende:
Waarom denk je dat mensen zoiets niet kunnen verzinnen? Lees de Discworld boeken van Pratchett of de 5 aardkinderen boeken van Auel maar eens, of de series van schrijvers. Er zijn genoeg mensen die in staat zijn de meest ingewikkelde constructies te verzinnen, en ook nog eens allemaal erg logisch en goed mogelijk. Desalniettemin blijven dergelijk zaken fictie.Ik zeg niet dat ik het niet geloof, ik ken de boeken niet, dus kan er niets over zeggen. Ik wijs alleen af dat mensen zoiets niet zouden kunnen verzinnen.
De topicstarter lijkt nu net mn godsdienst leraar op de middelbareschool, alsof niemand (geen mens) de bijbel had kunnen verzinnen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |