abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:30:45 #1
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13738090
Voor het eerst in de geschiedenis bestaat de Amerikaanse Billboard top 10 ( de toonagevende muziekchart in de V.S.) geheel uit zwarte artiesten. Dit is het gevolg van de hip-hop invloeden die sinds de jaren '90 sterk op zijn gekomen in de muziekwereld.

Bron om verder te lezen (lang artikel)

Een eigenaardige ontwikkeling. Het ultieme bewijs dat hip-hop (oorspronkelijk juist omarmt als een underground-stroming) het slachtoffer is geworden van haar eigen succes. De stroming is nu het meest commerciele product van de gehele muziekmarkt.

Iemand hier een mening of gedachte over?

When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_13738139
quote:
. The last time black artists so dominated the charts was in May 1972, when the eight top songs were by Roberta Flack, Joe Tex, the Chi-lites, the Staple Singers, Michael Jackson, the Stylistics, Al Green, and Aretha Franklin - some of the biggest-selling artists of the day.
Dat was nog eens betere tijd
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_13738169
-edit: offtopic.-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 08-10-2003 13:54]

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:34:32 #4
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_13738195
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:30 schreef Posdnous het volgende:
Een eigenaardige ontwikkeling. Het ultieme bewijs dat hip-hop (oorspronkelijk juist omarmt als een underground-stroming) het slachtoffer is geworden van haar eigen succes. De stroming is nu het meest commerciele product van de gehele muziekmarkt.
En is succes erg?
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:39:02 #5
58149 ddorst
Amateur-Volksmenner
pi_13738306
Wel als het ongeinspireerde bout-muziek is, waarin tegen een achtergrond van gore, ordinaire sletten een paar quasi-aggressieve acteurs een beetje slap onzinnige, denigrerende teksten loopt op te zeggen zonder ook maar een noot te zingen. Als er maar een trommel in zit, is het al snel goed.
Ignorance is bliss
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:40:50 #6
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_13738360
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:39 schreef ddorst het volgende:
Wel als het ongeinspireerde bout-muziek is, waarin tegen een achtergrond van gore, ordinaire sletten een paar quasi-aggressieve acteurs een beetje slap onzinnige, denigrerende teksten loopt op te zeggen zonder ook maar een noot te zingen. Als er maar een trommel in zit, is het al snel goed.
Humans dont deserve to live...
pi_13738381
We gaan weer R&B bashen hoor.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:42:01 #8
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13738383
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:34 schreef Rasing het volgende:

[..]

En is succes erg?

Op zich niet. Het is wel eigenaardig om te zien hoe de angel uit de hip-hop gehaald is. Via het blanke 'suburb-publiek' zoals ze dit in de V.S. noemen, is het een hele radio-vriendelijke stroming geworden. Zelfs grote, felle, en politiek geëngageerde rappers van weleer storten zich op de commerciele kant.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:42:51 #9
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_13738415
ach, maar "wij blanken" en "die spleetogen" hebben zo'n beetje alle apparatuur en dragers uitgevonden die "die zwarten" nodig hebben om hun muziek uberhaupt te kunnen maken.

Zonder ons geen CD, LP, Cassette etc

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:43:49 #10
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_13738439
Van Frontpage, schaamteloze c&p van m'n eigen reactie:
quote:
"De zwarte muziek heeft het succes te danken aan de opmars van de videoclips van zwarte artiesten."
Ja, het zijn dan ook FANTASTische videoclips, met nadruk op fantast. Dure sportwagens, lage camerastanden zodat die rappertjes intimiderender overkomen, schaarsgeklede hoertjes en irritante monotone stemmen zoals die van Sean Paul. Vet goeie shit.

Gelukkig zijn er wel creatieve artiesten die goeie muziek maken en leuke clips, helaas worden die overstemd door die eenheidsmeuk. (Black Eyed Peas)

The Internets, I needs it..
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:46:14 #11
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_13738506
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_13738594
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:46 schreef HAL9000S het volgende:
Zwarte artiesten domineren de Amerikaanse hitlijst

Search use fucking the....

Nou, ik heb al meer zinnige reacties hier gezien dan in dat topic. Bovendien is het meer een muziekonderwerp, dus deze laat ik open.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:49:58 #13
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13738611
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:46 schreef HAL9000S het volgende:
Zwarte artiesten domineren de Amerikaanse hitlijst

Search use fucking the....

Erg lastig topic om te vinden.

woensdag 8 oktober 2003 @ 13:54:53 #14
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_13738744
Er is genoeg goede hiphop die de draakt steekt met de hiphopscene dezerdagen, artiesten als Kool Keith, frontman van de voormalige Ultramagnetic MC's, KRS One van de voormalige hiphopformatie BDP, Jurassic 5, Jeru the Damaja etc. etc. Mensen moeten leren dat muziek die in de top40 staat totaal niet representatief is voor de hele stroming.

Ontopic:
RnB/Hiphop is gewoon een goed marketingsinstrument 'nowadayz' . Achter al die stoere clips zitten waarschijnlijk gewoon blanke zakenmannen in zwarte pakken hun geld te tellen.
Tegenwoordig kan iedere boerenlul zich blijkbaar identificeren met een rappende gangster uit de ghetto's.

Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 8 oktober 2003 @ 13:55:12 #15
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13738750
Wat misschien nog wel interessanter is: hoe hebben de andere artiesten het zover kunen laten komen?

Waar zijn alle rockers, country-sterren en popartiesten gebleven?

U2, Aerosmith, Britney Spears, Madonna etc. waren niet uit die lijsten te slaan.

Waar in Nederland de hip-hop-achtige/R&B muziek nog enigszins tegengas wordt geboden door wat elektronische trance-riedeltjes en hier en daar een Idol, lijken de Amerikanen niks meer te hebben wat enigszins aanspraak kan maken op een hoge hitnotring.

woensdag 8 oktober 2003 @ 14:00:41 #16
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_13738930
Dat verandert wel weer, het lijkt mij gewoon een rage, over een paar jaar luistert niemand er meer naar, en dan luisteren we weer massaal naar iets anders.

Zie gabber.

Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_13739347
Waarom is niemand op het idee gekomen dat dit niets met muziek, maar alles met marketing en de (te grote) macht van de platenmaatschappijen te maken heeft?

Om in de VS een grote hit te scoren moet je op de radio gedraaid worden, wat je zo'n 400-500k $ kost. Tel daarbij de middelen voor zo'n apenheul clip bij op en het gaat hard.

Alleen de (5) grote platenmaatschappijen hebben daar de middelen voor en die willen geen risico lopen dus zie je dat het aanbod steeds verder vervlakt totdat je dit soort lopende band troep krijgt die vrijwel niets meer te maken heeft met het oorspronkelijke genre.

Je ziet in de VS een afname van de verkoop, met name bij de grote maatschappijen en juist een toename bij de verkoop bij kleine, onafhankelijke maatschappijen.

Ik ben benieuwd hoe de cijfers eruit zouden zien wanneer het machtsmonopolie van de grote platenmaatschappijen wordt doorbroken, in ieder geval zou je dan veel meer variatie krijgen.

pi_13739379
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:14 schreef drexciya het volgende:
apenheul clip

Ben het 100% met je post eens.

pi_13739431
Als hiphop liefhebber vind ik de top10 behoorlijk bedroevend. Massaproductie riedeltjes zonder een echte inhoud. Maar dat gaat binnenkort wel weer over hoop ik, want je kan mij niet wijsmaken dat dit lang populair kan blijven

http://www.billboard.com/bb/charts/hot100.jsp voor de lijst trouwens

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13739482
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:55 schreef Posdnous het volgende:
Wat misschien nog wel interessanter is: hoe hebben de andere artiesten het zover kunen laten komen?

U2, Aerosmith, Britney Spears, Madonna etc. waren niet uit die lijsten te slaan.

Ik denk dat enerzijds de singles markt in de VS ook al is ingestort, dus liefhebbers van de genoemde genres/acts verkopen met name albums.

Anderzijds is de wurggreep van de radiostations in de VS nog erger dan hier. Boeiende of afwijkende muziek (hoe je het ziet) maakt daar al helemaal geen kans.

Als laatste heb je in de VS verschillende charts, meestal wordt bvb. Country in een eigen chart geplaatst.

pi_13739494
Beetje offtopic: maar wat is er mis met lekkere volle negerinnen in R&B/Hiphop-clips???
  woensdag 8 oktober 2003 @ 14:24:02 #22
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13739606
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:19 schreef drexciya het volgende:
Anderzijds is de wurggreep van de radiostations in de VS nog erger dan hier. Boeiende of afwijkende muziek (hoe je het ziet) maakt daar al helemaal geen kans.

Als laatste heb je in de VS verschillende charts, meestal wordt bvb. Country in een eigen chart geplaatst.

Ik heb het niet over 'boeiende of afwijkende muziek' , maar gewoon over popmuziek. Britney, Backstreet Boys en dat soort bandjes, waar zijn ze allemaal gebleven?
De charts in de VS stonden bovendien tot voor kort ook gewoon vol met allerlei rock-nummers. Misschien dat al die wannabe-punk bandjes daar een eind aan heben gemaakt.
  woensdag 8 oktober 2003 @ 14:27:28 #23
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_13739687
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:14 schreef drexciya het volgende:
Waarom is niemand op het idee gekomen dat dit niets met muziek, maar alles met marketing en de (te grote) macht van de platenmaatschappijen te maken heeft?
hey!
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:54 schreef HAL9000S het volgende:
RnB/Hiphop is gewoon een goed marketingsinstrument 'nowadayz' . Achter al die stoere clips zitten waarschijnlijk gewoon blanke zakenmannen in zwarte pakken hun geld te tellen.
Cop killer
Kill them, cop killer
  woensdag 8 oktober 2003 @ 14:40:34 #24
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_13740021
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:19 schreef teknomist het volgende:
Beetje offtopic: maar wat is er mis met lekkere volle negerinnen in R&B/Hiphop-clips???
niets, maar die uber-stoere nepgangsters verpesten vaak het plaatje
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_13759908
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 14:24 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Ik heb het niet over 'boeiende of afwijkende muziek' , maar gewoon over popmuziek. Britney, Backstreet Boys en dat soort bandjes, waar zijn ze allemaal gebleven?
De charts in de VS stonden bovendien tot voor kort ook gewoon vol met allerlei rock-nummers. Misschien dat al die wannabe-punk bandjes daar een eind aan heben gemaakt.

Het maakt mij niet uit wat er in de charts staat, als het maar niet van die lopende band bagger is, zoals nu. Het is van alle tijden, maar het gaat nu toch echt te ver.

Ik heb niets tegen pop en dergelijke trouwens, ik vind het leuk om te zien dat Simply Red zelf weer terug is terwijl hij door z'n platenmaatschappij was gedumpt (die direct een greatest hits op de markt gooit trouwens).

pi_13760209
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 13:55 schreef Posdnous het volgende:

Hoe het precies komt weet ik niet maar ik denk dat het vooral te maken heeft met de "stoerheid" van die gangsta's, iedereen wil graag stoer zijn. Als je de muziek maar vaak genoeg hoort ga je het vanzelf toch wel leuk vinden.

Ik bedoel, wie kan zich nou werkelijk identificeren met al die gangsta's? In NL zoiezo niemand want zulke praktijken vinden hier niet echt vaak plaats.

Het is meer imago waar het om draait, en platenmaatschappijen spelen daar op in. Vroeger was punk stoer, en aangezien iedere puber stoer wil zijn, was je punk. Hetzelfde geldt nu voor hip-hop. Dat is nu stoer, straks niet meer. Ik denk dat het feit dat het zwarte artiesten zijn, niet echt uitmaakt. Het is allemaal muziek die voortkomt uit de zwarte muziek, dus het is logisch dat het vooral zwarte vertolkers zijn. Maar het gaat vooral om het imago. (Ik heb het hier niet over 'echte' hip-hop, want dat staat ook niet in de charts)

Waarom Britney etc. er nu niet meer zijn en scoren is omdat ze nu niet meer stoer zijn, je krijgt er geen status door, dus kopen tieners etc. het niet. Het is een fase, die straks weer uitegkotst wordt als de nieuwe generatie weer met iets nieuws komt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')