quote:Iedereen weet hier natuurlijk al van. Maar wat ik me nu afvraag is: Wat heeft Zarife eigenlijk gedaan wat haar familie zo te schande heeft gemaakt?
Vader doodt dochter uit eerwraakALMELO - De 18-jarige Zarife uit Almelo blijkt op 12 augustus door haar vader met een jachtgeweer om het leven te zijn gebracht. Vader en dochter hadden al lange tijd ruzie over de traditionele opvoeding. De vader vond dat Zarife door haar gedrag de familie te schande maakte. Dat heeft de politie Twente zondag bevestigd.
De gemoederen liepen eerder dit jaar al zo hoog op dat Zarife naar een blijf-van-mijn-lijfhuis vluchtte. Eind juni leken de verhoudingen weer enigszins genormaliseerd en ging Zarife met haar vader mee op vakantie naar Turkije. Daar is ze om het leven gebracht. De vader is in Turkije aangehouden en zit in voorarrest.
De politie Twente was al geruime tijd op de hoogte van de spanningen binnen het gezin. Zij heeft volgens een woordvoerster een aanzienlijk dossier over de problemen in het gezin. De meeste contacten verliepen via de wijkagent. Uit het oogpunt van privacy wil de politie verder niet inhoudelijk op de zaak ingaan. Zarife was leerling van het ROC Twente Plus. Bij het opleidingsinstituut was niemand voor commentaar bereikbaar.
Wat is er zo erg dat je daarvoor je eigen dochter vermoord?
Heeft die vader zijn familie nou niet alsnog te schande gemaakt?
[Dit bericht is gewijzigd door AvispaCS op 02-10-2003 10:35]
quote:Bovendien droeg ze haar hoofddoek niet altijd. Blijkbaar redenen genoeg haar om te leggen. Het erge is dat er in het dorp waar ze is vermoord vrij laconiek is gereageerd, en de oma van het kind vond het begrijpelijk.
Op donderdag 2 oktober 2003 10:22 schreef AvispaCS het volgende:
- Heeft ze soms drugs gebruikt?
- Heeft ze sex voor het huwelijk gehad? - Nee, ze was nog maagd.
Dat is na haar dood op verzoek van de familie vastgesteld.
- Had ze misschien make-up gebruikt? - ja
- Was ze misschien niet naar de maskee gegaan? - waarschijnlijk
- Wou ze niet uitgehuwelijkt worden? - waarschijnlijk niet
quote:Oma van Zarife huilt om eerwraak
door onze correspondent Fidan Ekiz
SEREFLIKOCHISAR | "Niets rechtvaardigt een moord", zegt N. G., de oma van de uit Almelo afkomstige Zarife. Haar ogen zijn opzwollen van het huilen. Ze zit alleen in haar woning, een paar straten van het huis van haar zoon vandaan.
De familie van Zarife, die hier op vakantie was, is inmiddels naar Nederland teruggekeerd. De 58-jarige N. hoopt binnenkort naar Almelo te gaan. "Ik kan er niet meer tegen, al die roddels over mijn kleindochter en zoon. Dan zeggen ze dat ze een vriend had in Nederland en dat haar vader haar hier wilde uithuwelijken. Dan weer wordt verteld dat ze zwanger was." De oma van Zarife was thuis toen haar kleindochter werd doodgeschoten. Het was 6 augustus, vijf uur in de ochtend, toen de drie dodelijke schoten klonken. Zarife stond met haar koffer en tas bij het tuinhekje. Ze werd geraakt in borst, hand en hoofd. "Ze was jarig", huilt N."Als ze meteen naar het ziekenhuis was gereden, had ze nu misschien nog geleefd. Maar de buren wilden er niets mee te maken hebben en lieten haar daar liggen. De woede die ik nu nog voel is onbeschrijfelijk." Aan de muur van de woonkamer hangt een foto van Zarife. Een mooie meid met blauwgroene ogen. Ze draagt een hoofddoek. Een andere foto van Zarife zonder hoofddoek en met make-up houdt N. tegen haar borst gedrukt. Toen ze naar Turkije kwam droeg ze geen doek meer. Haar kleedgedrag was volgens N. geen reden voor de onenigheid tussen vader en dochter. Het was haar eigen keuze geweest een hoofddoek te dragen.
De oma van het vermoorde meisje is er van overtuigd dat Zarife deze zomer geheel uit vrije wil naar Turkije was gekomen. "Slechte vrienden hebben haar op het slechte pad gebracht. Zarife was van huis weggelopen. En ze werd in Nederland elke nacht gebeld door een Turkse vriendin, een onzedelijke vrouw noemt ze haar, die Zarife aan een jongen had gekoppeld." Wat het motief van haar zoon ook is geweest, N. gelooft dat hij het heeft gedaan om zijn eer te redden. " Ze hadden die nacht een forse ruzie gehad. Zarife besloot daarop haar spullen te pakken en het huis te verlaten. Özkan kon niet aanzien dat zijn dochter hem weer zou vernederen. Hij was verblind door woede." Seref Sereflikochisar ligt op het platteland ten zuiden van de Turkse hoofdstad Ankara. De naam van het dorp doet al vermoeden dat hier de eer van de vrouwen en de reputatie van hun familie hoog gehouden dienen te worden. Seref betekent namelijk edel en oprecht. Om zijn 'seref' te behouden, zien sommige mannen het als hun taak de kuisheid van hun dochter en of vrouw te beschermen.
De sociale controle in Sereflikochisar is verstikkend. Hier kan een Turkse zich onmogelijk met haar vriend in het openbaar vertonen. Vrouwen die vreemdgaan, worden uit de gemeenschap verstoten. Maar een vrouw voor onzedelijk gedrag straffen door haar te vermoorden, is barbaars. Moord als reactie op het verlies van de eer, komt vergeleken met vijftig jaar geleden minder vaak voor in Turkije. Maar de sociale druk op de man, die de eer van zijn familie moet zuiveren, bestaat nog. Meestal in kringen van laag opgeleide en orthodox-islamitische in dorpen in Midden- en Oost-Turkije.
Metin Celik, een inwoner van Sereflikochisar, vindt dat Turkije geweldpleging legitimeert om de eer te zuiveren. "Als een vader zijn dochter slaat, zal ze wel iets onzedelijks hebben gedaan, denken de Turken meteen." De tolerantie geweld te gebruiken is volgens Metin ook een gevolg van de wetgeving in Turkije. "Onlangs is hier een vrouw vermoord door haar 15-jarige broertje. Ze had overspel gepleegd. De familie liet de moord door een minderjarige plegen, omdat die sneller vrijkomen. De straffen voor moord door eerwraak zijn hier sowieso niet zo hoog." Volgens Metin is Zarife moedwillig in Turkije vermoord. "In Nederland zou haar vader, die nu in een Turkse cel zit, zwaarder worden gestraft." Het is nog de vraag welke straf hij krijgt. Maar volgens zijn buren in Turkije is de kans groot dat hij snel vrijkomt. Tot die tijd blijft moeder N. hem steunen. "Ik ben kwaad, maar het is wel mijn zoon." Vergeven zal ze hem nooit. Een arts in Ankara heeft op verzoek van de familie laten weten dat Zarife nog maagd was. "Onze eer is niet geschonden. Waarom moest ze dood?" | GPD
Een vrouw die flirt of haar maagdelijkheid verliest voor het huwelijk, tast de eer van haar familie aan. Zo wordt nog steeds gedacht in Turkse dorpen. Sommige Turken vinden eerwraak geoorloofd. Waarschijnlijk daarom schoot Özkan Gökkaya zijn 18-jarige dochter Zarife dood.
quote:Zodat hij hier effectief 10 jaar moet zitten? Is prima maar dan mag ie eerst de straf uitzitten in Turkije. (waar ze een half strafvermindering kennen ipv een derde)
Op donderdag 2 oktober 2003 11:41 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me af, kan hij niet ook hier in Nederland veroordeeld worden? Dus, indien Zarife de Nederlandse nationaliteit had? Want dan vind ik dat de dader moet worden uitgeleverd.
quote:Misdaad is begaan in Turkije, daar zal hij dus ook berecht worden. Als hij daar veroordeeld is voor een misdaad, kan hij niet in Nederland nogmaals voor dezelfde misdaad berecht worden. Uitleveren is dus niet mogelijk.
Op donderdag 2 oktober 2003 11:41 schreef Gia het volgende:
Ik vraag me af, kan hij niet ook hier in Nederland veroordeeld worden? Dus, indien Zarife de Nederlandse nationaliteit had? Want dan vind ik dat de dader moet worden uitgeleverd.
quote:kijken of het maagdenvlies er nog zit?
Op donderdag 2 oktober 2003 13:37 schreef GEsTOoRD het volgende:
Ik vraag me trouwens af hoe artsen hebben kunnen vaststellen dat ze nog maagd was?
quote:Maagdenvlies is een sprookje. De kans dat dat intact blijft tot de eerste keer sex is erg klein.
Op vrijdag 3 oktober 2003 12:08 schreef err het volgende:[..]
kijken of het maagdenvlies er nog zit?
sommige mensen zijn gewoon geflipt en als ze iemand willen vermoorden hebben ze daar echt geen rechtsgeldige reden voor nodig in hun geflipte hoofd
quote:Dat ging totaal niet om eerwraak
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:31 schreef sp3c het volgende:
wat heeft dat meisje van Nulde verkeerd gedaan?
bronquote:Turk hoort 30 jaar cel voor eerwraak
Gepubliceerd op donderdag 15 juli 2004
De rechter van de Turkse rechtbank in Aksaray heeft de uit Almelo afkomstige Turk Özkan G. dertig jaar cel opgelegd voor het doodschieten van zijn dochter. De 18-jarige Zarife werd op 12 augustus 2003 in Turkije vermoord.
De vader, die zowel de Nederlandse als de Turkse nationaliteit heeft, schoot zijn dochter vorig jaar met een jachtgeweer dood. De twee hadden al lange tijd ruzie over de traditionele opvoeding. De vader vond dat het gedrag van zijn dochter schandelijk was voor zijn familie.
Op de laatste zittingsdag legde de rechter de Turkse man de vrij hoge straf op. Deze uitspraak kan gezien worden als een soort advies dat nog eens herzien wordt in het Hof van Beroep. In de nogal gecompliceerde rechtspraak van Turkije is het gebruikelijk dat bij een eis hoger dan veertien jaar, dit wordt voorgelegd voor advies aan de Hoge Raad.
Advies
Omdat het vonnis van de rechtbank in Aksaray herzien wordt, kan het nog maanden duren voordat er een definitief oordeel komt. Op basis van het advies dat het Hof afgeeft, de verklaringen van getuigen en de verdachte en de processtukken, wordt de uiteindelijke straf bepaald.
Het meisje, dat leerlinge was aan het ROC Twente Plus in Almelo, botste al geruime tijd met haar vader over de orthodox-islamitische opvoeding. Ze was in januari naar een blijf-van-mijn-lijfhuis gevlucht.
De politie Twente, die het meisje na haar vlucht geadviseerd had geen contact meer met haar vader op te nemen, was op de hoogte van de moeizame familierelatie. Tijdens de zoektocht naar het meisje bedreigde de vader docenten van het ROC. Toch ging Zarife met haar familie voor vakantie mee naar Turkije, dat haar uiteindelijk fataal werd.
De straf die donderdag is geëist, dertig jaar, is na levenlang de hoogste straf. Het vonnis van de Turkse rechtbank kan een bewijs zijn van strengere rechters en een harder optreden in zaken die met eerwraak te maken hebben.
Turkije liet eerder weten korte metten te willen maken met het probleem eerwraak, omdat dit een gevoelig punt kan zijn in onderhandelingen over een mogelijke toetreding tot de Europese Unie. Sinds zo’n twee jaar wordt als voorbereiding op een eventuele toetreding tot Europa in een hoog tempo de wetgeving aangepast, ook op het gebied van eerwraak.
quote:
De straf die donderdag is geëist, dertig jaar, is na levenlang de hoogste straf. Het vonnis van de Turkse rechtbank kan een bewijs zijn van strengere rechters en een harder optreden in zaken die met eerwraak te maken hebben.
Turkije liet eerder weten korte metten te willen maken met het probleem eerwraak, omdat dit een gevoelig punt kan zijn in onderhandelingen over een mogelijke toetreding tot de Europese Unie. Sinds zo’n twee jaar wordt als voorbereiding op een eventuele toetreding tot Europa in een hoog tempo de wetgeving aangepast, ook op het gebied van eerwraak.
Nogmaals!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 16 juli 2004 00:59 schreef provo het volgende:
HOI ALLEMAAL, LAAT provo EFF UITLEGGEN WAT ER PRECIES IS GEBEURD AANGEZIEN provo DIT VAN DICHTBIJ HEEFT MEEGEMAAKT EN ALLE INSIDERS INFO WEET.
Zarife was een rustige meid, althans zo leek het altijd. Regelmatig had ze ruzie op school met andere Turkse meiden. Het feit dat ze in eerste instantie was weggevlucht ging niet om een religieus meningsverschil. Er waren geruime tijd roddels over dat ze aan het rondklooien was met andere jongens en natuurlijk vond haar vader dit niet leuk.
De vader heeft, zoals jullie wellicht niet weten een geestelijke stoornis. Die stoornis heeft tot gevolg dat hij bij het minste of geringste ontvlamd raakt en al zijn grenzen overschrijd. Zo woedend en wicked als hij was heeft hij zijn dochter uitgenodigt tot verzoening en haar in Turkije doodgeschoten. De directeur van het Van Rhijn college dhr. Jaap Krikke, heeft naar mijn gevoel slecht en te laat gehandeld. Hij bemoeide zich teveel met de zaak, nadat het incident had plaatsgevonden, maar had daarvoor geen greintje aandacht geschonken aan de zaak. Wat andere bronnen ook mogen beweren, hij heeft in deze zaak te laat gehandeld en naar mijn mening was het hem alleen om de media aandacht te doen.
GELOOF NIET ALLES WAT DE KRANTEN SCHRIJVEN. De orthodox islamitische opvoeding heeft er niets mee te maken. Ze droeg een hoofddoek en heeft in de klas altijd de mogelijkheid gehad om haar hoofddoek af te doen, maar ze weigerde. De bemoeienis van diverse politici in deze zaak betreur ik dan ook enorm en vind het hypocriet van ze om dit op te blazen zonder dat extra info wordt gegeven over de zaak.
Dit heet selectieve nieuwsgeving en neigt meer naar propaganda dan een maatschappelijk vraagstuk.
Tijdens de rechtszaak bleek dat ze een verhouding had met een getrouwde man. Dat was teveel voor het eergevoel van haar vader.quote:Op zaterdag 17 juli 2004 09:12 schreef provo het volgende:
[..]
Nogmaals!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lees mijn post en laat de waarheid op je inwerken![]()
Je wilt toch niet beweren dat Zarife dood is doordat de directeur niet goed handelde!quote:Op zaterdag 17 juli 2004 09:12 schreef provo het volgende:
[..]
Nogmaals!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lees mijn post en laat de waarheid op je inwerken![]()
Hmm en provo, wist niemand in haar buurt hiervan? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 17 juli 2004 09:38 schreef R@b het volgende:
[..]
Tijdens de rechtszaak bleek dat ze een verhouding had met een getrouwde man. Dat was teveel voor het eergevoel van haar vader.
Turk krijgt 30 jaar voor eerwraak op dochter
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |