abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13555160
Bij advocaten. Ben je voor of tegen? Ik ben voor.

Rechtsbijstand wordt steeds duurder, veel mensen zijn niet verzekerd, de overheid legt subsidies aan de sociale advocatuur steeds meer aan banden, kortom: steeds vaker kunnen mensen in Nederland niet hun recht halen.

Wij leven in een rechtsstaat, waarbij het de bedoeling is dat ook zwakkere partijen via het recht hun gelijk kunnen halen. Aangezien de overheid het blijkbaar nodig acht om de sociale advocatuur voor steeds meer mensen onbereikbaar te maken, wordt dit principe steeds meer en meer een dode letter.

Dit is een groot kwaad voor de rechtsstaat en voor de democratie, die immers die wetten levert waarmee ook zwakkere partijen hun recht kunnen halen. Door het no cure, no pay systeem in te voeren wordt het voor meer mensen aantrekkelijk om hun recht te halen en zodoende wordt onrecht meer dan nu het geval is uitgebannen.

Het nadeel dat de advocaat een financieel belang heeft bij de zaak en het feit dat dit leidt tot inflatie van, vooral, civiele zaken lijken mij hieraan ondergeschikt.

I´m back.
pi_13555284
euhw, ff denken hoor..
advocaten zijn ook maar mensen.. en moeten ook hun brood verdienen... hoe verdienen ze dat dan als ze geen centjes krijgen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_13555326
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:06 schreef MissyMirjaM het volgende:
euhw, ff denken hoor..
advocaten zijn ook maar mensen.. en moeten ook hun brood verdienen... hoe verdienen ze dat dan als ze geen centjes krijgen?
Net als elke ondernemer, reclame maken, klanten aantrekken.
I´m back.
pi_13555396
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:03 schreef Ryan3 het volgende:Het nadeel dat de advocaat een financieel belang heeft bij de zaak en het feit dat dit leidt tot inflatie van, vooral, civiele zaken lijken mij hieraan ondergeschikt.
heeft ie nu toch ook? denk niet dat ie nog veel klanten krijgt als ie alles verliest
[b]Iedereen is gelijk[/b][br]Maar sommige zijn iets gelijker dan anderen
pi_13555398
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Toch zie ik er wel genoeg reklame maken voor hun kantoor....andere teren gewoon op hun naam; zie maar aan Bram....
Eigenlijk ben ik maar een gewone mus
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:10:49 #6
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_13555464
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:07 schreef Ryan3 het volgende:
En natuurlijk voortdurend hun reputatie waar maken en of lid worden van een advocaten organisatie dat garant moet staan voor hun kwaliteit van werken.

Niets op tegen.

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:11:38 #7
56699 Boef
Niet ik, jij!
pi_13555500
Lijkt me beter misschien als de verliezende partij betaald voor de advocaat van de winnende. Zo ga je alleen een rechtzaak aan als je zeker bent van je gelijk en niet te pas en te onpas.
Una Bachata?
XBL Gamertag: Flex0r75
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:13:15 #8
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_13555563
Amerikaanse toestenden dus....kan ik binnenkort ook de Mac Donnalds suen omdat mijn koffie te heet was
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:15:57 #9
56699 Boef
Niet ik, jij!
pi_13555694
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:13 schreef _asterix_ het volgende:
Amerikaanse toestenden dus....kan ik binnenkort ook de Mac Donnalds suen omdat mijn koffie te heet was
Of omdat de hamburger dunner was dan waarmee wordt geadverteerd

Michael Douglas was wat minder subtiel in Falling Down, hehe.

Una Bachata?
XBL Gamertag: Flex0r75
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:17:25 #10
23549 ClubRubie
NOS Teletekst op MSN
pi_13555746
quote:
Volgens mij heeft dit niets met de discussie te maken

Ik weet niet of ik voor moet zijn, je neemt zelf 't risico om een advocaat in de hand te nemen, mocht je verliezen dan is het je eigen verantwoordelijkheid. Dit denk ik op dit moment, zal d'r nog is over nadenken

NOS Teletekst op MSN => bot9@clubr.nl
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:17:53 #11
24889 LiQuiD_007
Seat mag natuurlijk ook :)
pi_13555766
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:11 schreef Boef het volgende:
Lijkt me beter misschien als de verliezende partij betaald voor de advocaat van de winnende. Zo ga je alleen een rechtzaak aan als je zeker bent van je gelijk en niet te pas en te onpas.
Inderdaad, anders krijg je een wildgroei aan rechtzaken, en zul je voor moeilijke klussen niet snel een advocaat vinden, of hij word, als je wint, onbetaalbaar.
word ook lid van het front tegen wokschotels ! PTA'ers verenigt U!
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:19:54 #12
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_13555836
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:06 schreef MissyMirjaM het volgende:
euhw, ff denken hoor..
dat zijn ook wel mensen jah, maar waarom moeten die het 5 vopudige in de maand verdienen dan bv de gemiddelde nederlander?
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:21:05 #13
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_13555887
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:03 schreef Ryan3 het volgende:
Rechtsbijstand wordt steeds duurder, veel mensen zijn niet verzekerd, de overheid legt subsidies aan de sociale advocatuur steeds meer aan banden, kortom: steeds vaker kunnen mensen in Nederland niet hun recht halen.
En wat denk je dat een advocaat zal zeggen bij b.v. een bijstandszaak of enig ander (sociaal) geschil waar a) weinig te halen valt en b) de uitkomst onzeker is en twee kanten op kan gaan?

Dan zegt de advocaat , dat is ook wat ik zou doen.

[Dit bericht is gewijzigd door Sovereign op 30-09-2003 21:23]

dinsdag 30 september 2003 @ 21:22:31 #14
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_13555942
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:19 schreef gateway het volgende:
dat zijn ook wel mensen jah, maar waarom moeten die het 5 vopudige in de maand verdienen dan bv de gemiddelde nederlander?
Dream on. Als beginnend advocaat verdien je ook niet supergek veel, als advocaat medewerker zit je misschien rond de 3500 tot 4500 bruto.
pi_13555949
Ik ben tegen. In elke rechtszaak verliest 1 van de 2 advocaten de zaak of hij er nu iets aan kon doen of niet. Niemand zal dan advocaat willen zijn van Marc Dutroux. Punt 2 is dat een gemiddelde advocaat dus een halvering van inkomsten krijgt aangezien hij ongeveer de helft van zijn zaken verliest dus zal het leiden tot een explosieve prijsstijging gezien een advocaat z'n geld toch ergens vandaan moet halen.
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:23:46 #16
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_13556005
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:11 schreef Boef het volgende:
Volgens mij betaalt de verliezende partij nu al de advocaatkosten van de winnende partij en ook de kosten voor de rechtszaak zelf.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_13556063
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:09 schreef Marijnissen het volgende:

[..]

heeft ie nu toch ook? denk niet dat ie nog veel klanten krijgt als ie alles verliest

Dat kun jij als klant alleen niet controleren. Als je een rechtsbijstansverzekering krijgt, denk je dan dat je met de beste advocaten van doen krijgt? Die prullen maar een beetje raak hoor, dat kan ik ook. Nee, zoiets zorgt er ook voor dat de beste advocaten boven komen drijven en de slechte advocaten iets anders gaan doen. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat het gunstig is voor de rechtsstaat...
I´m back.
pi_13556129
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:09 schreef bruinekanarie het volgende:

[..]

Toch zie ik er wel genoeg reklame maken voor hun kantoor....andere teren gewoon op hun naam; zie maar aan Bram....

Bram is een strafrechtpleiter. Het meeste recht is natuurlijk civiel recht. Verder garandeert Bram geen overwinning en is-tie nogal duur. Bij no cure, no pay hoef je niets te betalen als-tie het verknalt...

Ook onzin trouwens dit laatste, want voor strafrecht gaat no cure, no pay niet op...

I´m back.
pi_13556245
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:22 schreef onanymous het volgende:
Ik ben tegen. In elke rechtszaak verliest 1 van de 2 advocaten de zaak of hij er nu iets aan kon doen of niet. Niemand zal dan advocaat willen zijn van Marc Dutroux. Punt 2 is dat een gemiddelde advocaat dus een halvering van inkomsten krijgt aangezien hij ongeveer de helft van zijn zaken verliest dus zal het leiden tot een explosieve prijsstijging gezien een advocaat z'n geld toch ergens vandaan moet halen.
In strafrecht gaat no cure, no pay niet op!!! Alleen in civielrecht.
I´m back.
pi_13556322
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:21 schreef Sovereign het volgende:

[..]

En wat denk je dat een advocaat zal zeggen bij b.v. een bijstandszaak of enig ander (sociaal) geschil waar a) weinig te halen valt en b) de uitkomst onzeker is en twee kanten op kan gaan?

Dan zegt de advocaat , dat is ook wat ik zou doen.

In het civielrecht zou een cliënt eventueel na een onrechtmatige daad van een overheidsinstantie om schadeloosstelling kunnen vragen.
I´m back.
pi_13556353
ik hoorde laatst dat ze het tegenwoordig ook al bij het halen van rijbewijs doen... als je niet slaagt betaal je ook niet...
NWC: 3445 7628 8614 7793
pi_13556398
quote:
Stel je raakt door een ongeval arbeidsongeschikt. De WAO wordt steeds verder uitgekleed, want dat vinden ze nodig en jij komt in de bijstand. De schuld van het ongeval was verwijtbaar aan iemand anders, waarom zou jij niet claimen dan?
I´m back.
pi_13556423
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:31 schreef floppie86 het volgende:
ik hoorde laatst dat ze het tegenwoordig ook al bij het halen van rijbewijs doen... als je niet slaagt betaal je ook niet...
Bij tal van andere diensten zou je dit ook kunnen invoeren idd.
I´m back.
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:35:03 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13556468
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat kun jij als klant alleen niet controleren. Als je een rechtsbijstansverzekering krijgt, denk je dan dat je met de beste advocaten van doen krijgt? Die prullen maar een beetje raak hoor, dat kan ik ook. Nee, zoiets zorgt er ook voor dat de beste advocaten boven komen drijven en de slechte advocaten iets anders gaan doen.

Dan moet er dus openheid komen in resultaten?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:36:21 #25
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_13556518
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:25 schreef Ryan3 het volgende:
Die prullen maar een beetje raak hoor, dat kan ik ook.
Lul niet.
quote:
Nee, zoiets zorgt er ook voor dat de beste advocaten boven komen drijven en de slechte advocaten iets anders gaan doen.
Het zorgt ervoor dat advocaten zorgvuldig de zaakjes gaan selecteren voordat ze ze aannemen, namelijk alleen de zaken die ze kunnen halen! Bij zaken waar aan de uitkomst te twijfelen valt zal de advocaat de client een "neen" verkopen, alleen al omdat het gevaar er is om te verliezen. Advocaten zijn ook niet debiel, die handelen ook met hun portemonnee in het achterhoofd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')