abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13547326
Is de democratie in Italie in gevaar?

Dit onderwerp gebruik ik voor een werkstuk dat ik moet maken. Ik wil graag weten hoe jullie erover denken.

Eerst een paar feiten over Silvio Berlusconi en zijn macht:

*Hij controleert direct / indirect 90% van de media in Italie.

Zo heeft hij alle hoge mensen bij de RAI ontslagen en heeft er nu een post- fasistische man de leiding.

Ook wordt de enige man bij de RAI die aandacht besteedde aan progressieve partijen genaamd Michele Santoro met zijn programma Sciuscia volgend jaar ontslagen.

*Berlusconi's wetten:

-Boekhoudsfraude: 2 augustus 2001. Sjoemelen met de boekhouding is feitelijk niet langer strafbaar.

-rechtshulp: 5 oktober 2001. Inperking van internationale verzoeken om rechtshulp door Italiaanse justitie. Bijvoorbeeld strengere regels aan de toelating van buitenlands bewijsmateriaal.

-wet Cirami: 5 november 2002. Bij twijfel aan de neutraliteit van de rechter mag een rechtzaak naar een gerechtshof elders in het land worden verplaatst.

-Immuniteit: De 5 hoogste vertegenwoordigers van de staat zijn immuun voor strafvervolging zolang zei in functie zijn.

*Berlusconi onder vuur van justitie:

Van alles is hem ten laste gelegd: meineed, betaling van steekpenningen, belastingontduiking, illegale partij financiering, fraude met boekhouding, corruptie, omkoping van rechters, ambtsmisbruik, concurrentie vervalsing.

Vijfmaal kreeg hij vrijspraak (wegens verjaring), tweemaal werd hij geseponeerd, eenmaal werd een zaak aangehouden omdat Berlusconi premier is. In één geval is het proces stopgezet wegens verandering in de wet, in een ander geval loopt nog een vooronderzoek.

Is de democratie in Italie in gevaar?

Ik bedoel niet de democratie met stemmen en meeste stemmen gelden. Ik bedoel met de pluriformiteit van de pers, dat verschillende politieke stromingen even veel aan bod komen in de pers en dat die persvrijheid hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door ub40_bboy op 30-09-2003 16:06]

lollig
pi_13547431
Democratie wilt zeggen dat men ergens anders op kan stemmen. De meerderheid van de mensen hebben voor hem gekozen omdat er geen alternatieven aanwezig zijn.

Dit is mij verteld door meerdere italianen. Iedereen kraakt Berlusconi af, maar kan geen goede vervanger noemen.

Maar tja.. wat die gozer doet is eigenlijk een dictatuur aan het maken. Echter het Italiaanse volk begint veel meer te morren en ik wacht met smart op de volgende verkiezingen.

Als je de Italiaanse cultuur kent/begrijpt dan weet je dat het zeer moeilijk is om iets voor elkaar te krijgen in dit land waar bureacratie alom aanwezig is.

In ieder geval lach ik me rot om elk bericht uit dat land.

Superhero to the rescue!
pi_13547452
welke democratie?
pi_13547469
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:05 schreef Superher0 het volgende:

Dit is mij verteld door meerdere italianen. Iedereen kraakt Berlusconi af, maar kan geen goede vervanger noemen.

Klopt, de linkse partijen liggen overhoop met elkaar en komen niet aan normale oppositie toe.
lollig
  dinsdag 30 september 2003 @ 16:08:06 #5
21066 Potter
At your service
pi_13547487
nee
"Will the ones who speak their mind, be the first to hold their peace? "
pi_13547545
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:05 schreef Superher0 het volgende:In ieder geval lach ik me rot om elk bericht uit dat land.
gisteren nog in gva.be:
quote:
29/09 Beroepszaak tegen Berlusconi geseponeerd vanwege immuniteitswet
Het hof van beroep in Milaan heeft maandag een beroepszaak tegen de Italiaanse premier Silvio Berlusconi geseponeerd op grond van de in juni aangenomen immuniteitswet voor vooraanstaande politici in Italië. Dat heeft de advocaat van Berlusconi gezegd.
Volgens justitie vervalste Berlusconi de boekhouding van zijn voetbalclub AC Milan rond de transfer in 1992 van stervoetballer Gianlugia Lentini van Torino naar Milan. Milan betaalde Torino officieel 18 miljard lire (9,2 miljoen euro) voor de voetballer. Maar de aanklagers zeggen dat de club uit Turijn onder tafel nog eens 10 miljard lire (5,1 miljoen euro) kreeg, die op een Zwitserse bankrekening werden gestort. Afgelopen jaar werd de Italiaanse premier echter vrijgesproken van de aanklacht. De aanklagers gingen daarop tegen de vrijspraak in beroep, dat maandag diende.

De Italiaanse immuniteitswet vrijwaart de premier, de president, de voorzitters van de twee kamers van het parlement en de voorzitter van het constitutionele hof van rechtsvervolging. Critici zeggen dat de wet is bedacht om Berlusconi te redden van veroordeling in een corruptiezaak die al een tijd tegen hem liep.
Het hof van beroep zei maandag dat het hoger beroep tegen AC Milans voorzitter Adriano Galliani en een juridisch adviseur van Berlusconi wel doorgaat.

dinsdag 30 september 2003 @ 16:10:54 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13547580
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:01 schreef ub40_bboy het volgende:

Zo heeft hij alle hoge mensen bij de RAI ontslagen en heeft er nu een post- fasistische man de leiding.

Ook wordt de enige man bij de RAI die aandacht besteedde aan progressieve partijen genaamd Michele Santoro met zijn programma Sciuscia volgend jaar ontslagen.

Voordat commerciele omroepen nog niet bestonden, had de regering ook de macht bij de RAI (toen nog de enige omroep). Het lijkt me dat dat dus weinig verschil maakt met nu. Ongewenst is het wel, dat is zeker.

Dat er nu een post-fascist de leiding heeft bij de RAI is irrelevant wat mij betreft. Waarom is dat zo slecht?

pi_13547603
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:09 schreef realist_ik het volgende:

[..]

gisteren nog in gva.be:
[..]

Dat is zon Belgische zender toch? Ik hoorde dat er zondag avond een interresante documantaire over Berlusconi was?
lollig
pi_13547623
De RAI en andere nieuwsmedia lagen onder vuur omdat ten tijde van de uitspraken van Berlusconi over de Duitsers en het weerwoord hierover zij hierover niets hebben bericht.

Ik weet niet of hier iets in veranderd is. Ik zal vanavond wel even vragen aan een paar italianen of zij hierover iets meer weten.

Ik vind de RAI ook niet echt betrouwbaar. Net zoals de CNN een propaganda tool is van de Amerikanen is de RAI een tool van Berlusconi.

Maar het is ook typisch Italiaans om wanneer je een hoge pief bent een grote vinger in de pap te hebben. Je moet bijvoorbeeld een voetbalclub hebben om iets te zijn.

Superhero to the rescue!
pi_13547645
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:10 schreef freako het volgende:

[..]

Dat er nu een post-fascist de leiding heeft bij de RAI is irrelevant wat mij betreft. Waarom is dat zo slecht?

Is ook irrelevant.
lollig
  dinsdag 30 september 2003 @ 16:13:25 #11
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13547667
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:12 schreef Superher0 het volgende:
Ik vind de RAI ook niet echt betrouwbaar. Net zoals de CNN een propaganda tool is van de Amerikanen is de RAI een tool van Berlusconi.
off-topic

Valt best mee. Daarnaast is RAI van de overheid en CNN niet.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  dinsdag 30 september 2003 @ 16:15:50 #12
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_13547733
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:13 schreef tvlxd het volgende:

[..]

off-topic

Valt best mee. Daarnaast is RAI van de overheid en CNN niet.

Het ging mij om de objectiviteit duidelijk te maken van de Italianen.

De RAI is inderdaad van de overheid, echter Berlusconi heeft meerdere commerciele zenders, kranten, bladen, radio zenders in bezit. De RAI zal niet zo gauw iets slechts over de regering zeggen. Het is niet zoals in Nederland met de berichtgeving.

En zolang er maar mooie vrouwen in beeld zijn wordt er naar gekeken.:P

Superhero to the rescue!
  dinsdag 30 september 2003 @ 16:16:33 #13
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_13547753
Ze mochten stemmen en mogen nog steeds stemmen voor hun vertegenwoordiging, voor zover democratie in de enge zin.

Een democratie waarin alles getoetst kan worden aan de wet en waarin het formele gezag (de jure) ook het daadwerkelijk (de facto) gezeg is, kent Italie wat minder. Voor zover democratie in de bredere zin.

Formeel gezien zou je kunnen zeggen dat hoe meer gebeurt volgens B's regeltjes (hoe fout ook) én zolang hij door het volk gekozen wordt uit meerdere opties, Italie steeds meer democratie wordt: een volk krijgt de leiders die zij verdient!

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_13548383
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:01 schreef ub40_bboy het volgende:

Ik denk niet dat het goed is dat iemand (veel) invloed kan uitoefen op de media en ook nog eens een hoge positie bekleed. Ik denk echter niet dat je Berlusconi hiervoor verantwoordelijk kan houden. Zoals al in dit topic gezegd is, zijn het de mensen die op hem stemmen. Deze mensen kiezen ervoor dat hij in macht blijft en steunen daarbij zijn beleid. Het is voor iedereen in italie mogelijk om een gooi te doen naar het presidentschap, ook een onafhankelijke omroep oprichten moet voor een aantal mensen te doen zijn.
quote:
-Boekhoudsfraude: 2 augustus 2001. Sjoemelen met de boekhouding is feitelijk niet langer strafbaar.
Ik ken deze wet niet. Kan je zeggen hoe het direct met Berlusconi te maken heeft?
quote:
rechtshulp: 5 oktober 2001. Inperking van internationale verzoeken om rechtshulp door Italiaanse justitie. Bijvoorbeeld strengere regels aan de toelating van buitenlands bewijsmateriaal.
Ja, dat lijkt me niet echt in de spirit van een Europa. Heeft dit direct invloed op de positie van Berlusconi?
quote:
wet Cirami: 5 november 2002. Bij twijfel aan de neutraliteit van de rechter mag een rechtzaak naar een gerechtshof elders in het land worden verplaatst.
mmmh. Op zich is de gedachte goed. Rechters hebben ook politieke voorkeur, het recht op verplaatsing naar een ander gerechtshof is dan wel een geldige gedachte. Er bestaat echter al hogerberoep (in italie ook toch?). Hierbij kan je de zaak opnieuw laten toetsen bij een (ander?) gerechtshof.

Een beetje dubbelop wat waarschijnlijk voor veel bureaucratie zorgt.

quote:
Immuniteit: De 5 hoogste vertegenwoordigers van de staat zijn immuun voor strafvervolging zolang zei in functie zijn.
Dit vind ik eigenlijk wel een goed voorstel. Een land kan alleen goed bestuurd worden als de bestuurders er voor een x aantal jaren aan kunnen werken en niet steeds in situaties terecht komen, het volk heeft de bestuurder het vertrouwen toegezegd voor een x aantal jaren.

Om de vergelijking te maken, in Frankrijk geld dezelfde regeling voor Chirac. Ik dacht dat ik laatst op het nieuws hoorde dat chirac niet veroordeeld/gehoord kon worden in een rechtzaak (iets met Parijs) omdat hij immuniteit heeft.

Een best redelijke wet dus. Na de termijn zal de bewindspersoon alsnog gehoord/veroordeeld kunnen worden.

quote:
Van alles is hem ten laste gelegd: meineed, betaling van steekpenningen, belastingontduiking, illegale partij financiering, fraude met boekhouding, corruptie, omkoping van rechters, ambtsmisbruik, concurrentie vervalsing.
Dit was toch ook al (deels) bekend voor hij werd gekozen? De kiezers zullen het dan meegenomen hebben in de keuze.

De verhouding tussen de media en de politiek zit dus niet goed, toch denk ik dat je niet de schuld bij Berlusconi moet zoeken. De 'oppositie' heeft de taak om goede alternatieven te bieden om een blok te vormen tegen Berlusconi.

Dat Berlusconi een beetje gek is met al zijn uitspraken is natuurlijk wel duidelijk. Toch zal hij ook goede wetten doorvoeren, hij wil ook het beste voor zijn land.

[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 30-09-2003 16:49]

Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_13554473
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:40 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het goed is dat iemand (veel) invloed kan uitoefen op de media en ook nog eens een hoge positie bekleed. Ik denk echter niet dat je Berlusconi hiervoor verantwoordelijk kan houden. Zoals al in dit topic gezegd is, zijn het de mensen die op hem stemmen. Deze mensen kiezen ervoor dat hij in macht blijft en steunen daarbij zijn beleid. Het is voor iedereen in italie mogelijk om een gooi te doen naar het presidentschap, ook een onafhankelijke omroep oprichten moet voor een aantal mensen te doen zijn.

Ja, maar het probleem misschien is dat Berlusconi veel meer op televisie is dan zijn concurrent van de olijven (linkse oppositie), ook wordt door zijn eigen media alleen positieve dingen over hem gemeld. (90 % van de media) Ook kunnen anderejournalisten in de praktijk geen slechte dingen over Berlusconi schrijven/produceren. Als voorbeeld Michele Santoro met zijn programma Sciusciâ, had zich kritisch uitgelaten over Berlusconi. Hierop klaagde de rechterhand van Berlusconi Michele aan wegens zijn geschonden imago. Als het civiele rechtzaak was geweest had Michele onder ede kunnen verklaren dat hij de waarheid sprak. Maar dat kan bij deze zaak niet. En als hij een programma wil wijden aan deze rechterhand van Berlusconi zegt zijn televisie station baas, dat kan niet want je bent in een zaak betrokken waarin ze schadevergoeding van jou eisen dus dit kan je niet doen. En als hij een tegenproces wil aanspannen kan dat ook niet want partlement leden kunnen niet worden aangeklaagd.(zie immuniteitswet)
quote:
Ik ken deze wet niet. Kan je zeggen hoe het direct met Berlusconi te maken heeft?
Ik zeg niet dat het iets met Berlusconi te maken heeft. Ik som alleen feiten op. Maar misschien heeft het met Berlusconi te maken want hij is ook verdacht van boekhoudsfraude. Maar dat bedoel ik er niet mee.
lollig
pi_13559403
In die docu zag je ook goed hoe B. vreselijk veel meer ging verdienen toen hij de feitelijke leiding kreeg over de staatsomroep.
Die programma's werden steeds saaier en kregen daardoor minder kijkers en reclame inkomsten die natuurlijk allemaal naar zijn zenders gingen.
Opvallend was ook dat de staatsomroep werd verboden verslag te doen van de grote demonstratie tegen de oorlog in Irak.
pi_13563932
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:12 schreef Superher0 het volgende:
De RAI en andere nieuwsmedia lagen onder vuur omdat ten tijde van de uitspraken van Berlusconi over de Duitsers en het weerwoord hierover zij hierover niets hebben bericht.

Ik weet niet of hier iets in veranderd is. Ik zal vanavond wel even vragen aan een paar italianen of zij hierover iets meer weten.

Ach bij de Nederlandse media werden de uitspraken van de duitse euro-parlementariër ook niet uitgezonden. De reactie van Berlusconi heb ik die dag wel 100 keer voorbij zien komen. Dus de Nederlandse pers is ook niet zo objectief als ze zich voordoet.

Daarnaast vergeet niet dat Italië altijd al een land is geweest van vriendjespolitiek en machtsspelletjes. Ook in de kleinere dorpen zie je heel vaak dat 1 familie eigenlijk de totale macht heeft. Broer nr 1 is de grootlandbezitter, broer nr 2 is de burgemeester en broer nr 3 is het hoofd van de politie. Probeer jij dan maar eens zonder smeergeld te betalen ergens een vergunning voor te krijgen

De italianen kunnen nog steeds stemmen maar zolang links daar liever elkaar afmaakt dan oppositie te voeren zal Berlusconi aan de macht blijven.

woensdag 1 oktober 2003 @ 09:40:38 #18
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_13564361
Dan moet je eerst weten wat je onder democratie verstaat?

Hebben de Italianen hier namelijk niet zelf voor gekozen?

"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_13569712
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 09:40 schreef AvispaCS het volgende:
Dan moet je eerst weten wat je onder democratie verstaat?
Dat alle politieke stromingen in een land even veel zendtijd in de media krijgen, en er persvrijheid is.
quote:
Hebben de Italianen hier namelijk niet zelf voor gekozen?
Wel voor Berlusconi, niet voor dat hij 90% van de media in handen heeft.
lollig
  woensdag 1 oktober 2003 @ 15:33:21 #20
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_13572800
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 13:37 schreef ub40_bboy het volgende:

Dat alle politieke stromingen in een land even veel zendtijd in de media krijgen, en er persvrijheid is.

Persvrijheid heeft niks met democratie te maken. Dat is een uitvloeisel van democratie.
quote:
Uit de Van Dale:
de·mo·cra·tie (de ~ (v.), ~ën)
1 staatsvorm waarbij het volk wordt geregeerd door gekozen vertegenwoordigers uit eigen gelederen
2 staat waarin het volk regeert
Heeft dus niks met zendtijd voor politieke partijen te maken.
quote:
Wel voor Berlusconi, niet voor dat hij 90% van de media in handen heeft.
Berlusconi misbruikt de democratie. Hij werd voor de verkiezingen al strafrechterlijk vervolgt door de Italiaanse justitie. Dat de mensen dan toch op hem stemmen, zegt natuurlijk ook iets over de Italianen. Toch al niet het land in Europa met de beste reputatie m.b.t. de democratie. Ik denk dat er in Italië meer sprake is van een demoncratie.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
pi_13574446
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 15:33 schreef AvispaCS het volgende:

Persvrijheid heeft niks met democratie te maken. Dat is een uitvloeisel van democratie.

Eens.
quote:
Heeft dus niks met zendtijd voor politieke partijen te maken.
Een van de kenmerken van democratie is pers pluriformiteit en wat door een uitvloeisel van is persvrijheid.
quote:
Ik denk dat er in Italië meer sprake is van een demoncratie.
Dat houdt in?
lollig
  woensdag 1 oktober 2003 @ 17:55:58 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13576964
Berlusconi is een tegenwerker van de democratie, maar de democratie in Italie 'werkt' nog wel:
quote:
Gevoelige nederlaag Berlusconi in parlement

ROME - Een stemming in het Italiaanse parlement over een nieuwe mediawet is woensdag op een nederlaag uitgelopen voor premier en mediamagnaat Silvio Berlusconi. De nieuwe wet zou Berlusconi's televisie-imperium nog machtiger maken.

Na maanden van vurige debatten had de centrumrechtse coalitie verwacht de nieuwe wet eind van de week erdoor te hebben. Berlusconi's coalitie bestaat uit vier partijen en heeft een ruime meerderheid in zowel hogerhuis als lagerhuis. Dat laatste nam in een geheime stemming een amendement van de linkse oppositie aan met 284 tegen 278 stemmen.

Door de stemming in het lagerhuis moet de wet opnieuw worden bekeken in de senaat, wat in ieder geval een uitstel van weken betekent en een nieuwe kans voor de oppositie de wet neer te sabelen.

Motie van wantrouwen

De Italiaanse krant Il Messaggero berichtte woensdag dat Berlusconi het parlementaire debat had opgevat als een motie van wantrouwen. Hij zou de leiders van de coalitiepartijen onder druk hebben gezet om proberen te zorgen voor een overwinning.

De oppositie verzet zich onder meer tegen de nieuwe wet, omdat die commerciële televisiestations toestaat een belang te verwerven in radiozenders en kranten. De familie Berlusconi is eigenaar van de grootste drie private televisiezenders in Italië en beheerst bijna 95 procent van de Italiaanse televisie.

ANP

Bron: LC

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 2 oktober 2003 @ 10:29:33 #23
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_13591200
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 16:29 schreef ub40_bboy het volgende:

Dat houdt in?

Dat de democratie in Italië door één persoon (demon) wordt misbruikt en dat de bevolking dat oogluikend toelaat en niet in opstand komt. Vergeleken met Berlusconi is Balkenende een heilige.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')