Nee lijkt me dat het dan kouder wordt
[Dit bericht is gewijzigd door ChRoNiC op 30-09-2003 15:51]
quote:ja, kan toch zijn dat hij het echt wil weten
Op dinsdag 30 september 2003 15:52 schreef kiw het volgende:
geweldig dat iedereen hier serieus op in gaat
quote:Waarom zouden ze dat niet doen..? Het is toch een normale vraag..?
Op dinsdag 30 september 2003 15:52 schreef kiw het volgende:
geweldig dat iedereen hier serieus op in gaat
Is het bij jou zo koud dan?
Moeten we dan altijd gaan zeggen van, stomme newb en weet ik veel wat.
Heb al 48 gehad voor teveel nutteloos commentaar
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:50 schreef nodisch18 het volgende:
Stel dat je een koelkast buiten hebt staan en het vriest 10 graden. Blijft je biertje dan toch op de gewenste temperatuur van +7 graden...?
quote:Wat wil je nou?!
kan een ijskast verwarmen
OF je bier niet IN de keihard draaiende koelkast zetten, maar er vlak achter, bij het rooster waar alle warmte afgevoerd wordt
Veel succes
Overigens bevriest een beetje trappist pas bij een graad of -7
quote:haha je wilde het echt weten?
Op dinsdag 30 september 2003 15:53 schreef nodisch18 het volgende:[..]
Waarom zouden ze dat niet doen..? Het is toch een normale vraag..?
quote:Dus jij beweert dat een ijskast de temperatuur (binnen bepaalde grenzen) constant kan houden...?
Op dinsdag 30 september 2003 15:53 schreef its_yo_birfday het volgende:
Het koelelement is ingesteld op 7 graden.
Als het buiten 40 graden is, zal je koelkast iets warmer zijn dan die 7 graden.
Als het buiten -10 graden is, zal je koelkast iets kouder zijn dan die 7 graden.Is het bij jou zo koud dan?
BTW: bij mij is het nog niet zo koud maar ik anticipeer vast op de winter.
maar niet binnen de koelkast maar wel de omgeving!
[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 30-09-2003 15:59]
Het was wel een ouwe koelkast!!
[Dit bericht is gewijzigd door ROLLENDE_BABBA op 30-09-2003 16:02]
Echter, daalt de omgevingstemperatuur van de koelkast beneden de ingestelde binnentemperatuur zal de koelkast niet meer koelen en aan de achterkant dus niet verwarmen.
Conclusie: je kunt je bier er niet mee boven de omgevingstemperatuur houden, maar als je je bier in de koelkast zet duurt het wel langer voor deze verder afkoelt door de isolatie van de koelkast.
(bevroren bier...ewwwww)
Wij hadden de koelkast in een niet geisoleerde berging. Hier vroor het dus. met als gevolg dat de koelkast en bijbehorende vriezer niet meer werkte. De koelkast werkt dus isolerend.
dat als je een biertje van -7 graden in de koelkast van -5 graden stopt.
dat na verloop van tijd het biertje 4,9 graden wordt, en de koelkast ook 4,9
omdat het biertje een stuk kleiner oppervlakte heeft als de lucht in de koelkast.
of maakt het nog uit of een stukje ruimte gemaakt is van koude lucht of van bier?
iig, de temperaturen zullen gelijk worden lijkt mij.
[Dit bericht is gewijzigd door K_M op 30-09-2003 16:03]
quote:Bier bevriest niet door de alcohol...
Op dinsdag 30 september 2003 16:00 schreef Sputnik het volgende:
(bevroren bier...ewwwww)
@ vosss niet zo zeuren over ijs/koelkast. In normale omstandigheden koelen die beide en volgens mij werken ze ook volgens het zelfde principe.
gokje? :p
quote:Leg jij maar een biertje in de vriezer, en edit je reactie morgen maar
Op dinsdag 30 september 2003 16:03 schreef Infinity123 het volgende:[..]
Bier bevriest niet door de alcohol...
quote:Klopt, onder een bepaalde temperatuur geven ze het op en gaan ze gewoon uit.
Op dinsdag 30 september 2003 16:00 schreef NoE het volgende:
De koelkast gaat uit. met alle gevolgen van dien.Wij hadden de koelkast in een niet geisoleerde berging. Hier vroor het dus. met als gevolg dat de koelkast en bijbehorende vriezer niet meer werkte. De koelkast werkt dus isolerend.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:01 schreef K_M het volgende:
het lijkt mijdat als je een biertje van -7 graden in de koelkast van -5 graden stopt.
dat na verloop van tijd het biertje 4,9 graden wordt, en de koelkast ook 4,9omdat het biertje een stuk kleiner oppervlakte heeft als de lucht in de koelkast.
of maakt het nog uit of een stukje ruimte gemaakt is van koude lucht of van bier?iig, de temperaturen zullen gelijk worden lijkt mij.
quote:een glas bevriest idd, maar een flesje in de vriezer is bij mij nog nooit bevroren, ook nooit geknapt en nooit bevroren, wel ijs- en ijskoud geworden.
Op dinsdag 30 september 2003 16:05 schreef K_M het volgende:
toch wel
alleen dan wordt het alcohol vrij bier
een flesje zal opknappen toch?
een glas bier in de vriezer zal alcohol vrij worden
ofzogokje? :p
[Dit bericht is gewijzigd door Infinity123 op 30-09-2003 16:07]
quote:Na overleg mett collega's kwamen wiij op het volgende:
Op dinsdag 30 september 2003 15:53 schreef its_yo_birfday het volgende:
Het koelelement is ingesteld op 7 graden.
Als het buiten 40 graden is, zal je koelkast iets warmer zijn dan die 7 graden.
Als het buiten -10 graden is, zal je koelkast iets kouder zijn dan die 7 graden.Is het bij jou zo koud dan?
De thermostaat is ingesteld op 7 graden. Als het buiten heel warm is en de maximale koelcapaciteit van de koelkast is hoog genoeg zal de temepartuur 7 graden zijn (afgezien van grenzen die ingesteld zijn)
Is het buiten -40 °C heb je geen zin in koud bier maar ff au serieux dan ligt het aan het fysische koelproces of de koelkast het koelproces ook kan omkeren. Standaard koelkasten doen dit niet omdat de regeling zo is ingesteld dat bij een temperatuur onder de setpoint van 7 °C de pomp die het koelmedium rondpompt uit gaat. Door de isolatie zal de koelkast redelijk lang op temp blijven maar uiteindelijk wel de buitentemperatuur aannemen.
Er schijnen industriele modellen te zijn die het proces (een ander proces dan verdampen/condenseren zoals gebruikelijk) in dit soort gevallen wel kunnen omdraaien. Dit zijn dan ook beter gezegd temperatuur-, thermostaat- of klimaatkasten ipv koelkasten.
quote:uh, ok.
Op dinsdag 30 september 2003 16:05 schreef Menyo het volgende:[..]
Leg jij maar een biertje in de vriezer, en edit je reactie morgen maar
quote:Bij mij is het iig wel geknapt en daarna ook bevroren, een biertje bevriest dus wel in de vriezer. Maar het ligt eraan op welke temperatuur die staat.
Op dinsdag 30 september 2003 16:06 schreef Infinity123 het volgende:[..]
een glas bevriest idd, maar een flesje in de vriezer is bij mij nog nooit bevroren, ook nooit geknapt en nooit bevroren, wel ijs- en ijskoud geworden.
Jenever bevriest ook niet. (ligt hier altijd in vriezer).
quote:dat zou wel eens kunnen, ok, ik verander mijn stelling. Een biertje in een 2 sterren vriezer bevriest niet...
Op dinsdag 30 september 2003 16:08 schreef LaZZ het volgende:[..]
Bij mij is het iig wel geknapt en daarna ook bevroren, een biertje bevriest dus wel in de vriezer. Maar het ligt eraan op welke temperatuur die staat.
[Dit bericht is gewijzigd door Infinity123 op 30-09-2003 16:11]
quote:Hoe zit dat met bierijs dan? En ik heb wel eens kapotte flessen in de vriezer gehad omdat ik snel koel bier wilde hebben en ze vervolgens vergat omdat ik al aan de lauwe biertjes was begonnen.
Op dinsdag 30 september 2003 16:06 schreef Infinity123 het volgende:[..]
een glas bevriest idd, maar een flesje in de vriezer is bij mij nog nooit bevroren, ook nooit geknapt en nooit bevroren, wel ijs- en ijskoud geworden.
Jenever bevriest ook niet. (ligt hier altijd in vriezer).
[Dit bericht is gewijzigd door Deetch op 30-09-2003 16:16]
quote:En of dat dat bevriest.. Als iets met maar 4 procent alcohol niet zou kunnen bevriezen dan hoeven al die zwervers in de winter ook niet te nuilen om geld voor kleren (of is dat te grof
quote:Dus jij zegt dat er in principe wel koelkasten bestaan die ook kunnen verwarmen maar in principe is ieder huis-tuin-en-keuken koelkast een primitiefmodel dat alleen kan koelen.
Op dinsdag 30 september 2003 16:07 schreef Deetch het volgende:[..]
....Heel lang verhaal...
quote:
quote:Sorry lange verhalen schrijven is een techneuten kwaal! Maar idd de huis tuin en keuken kast doet niets met lage temp en industriele thermostaat(!)kasten wel.
Op dinsdag 30 september 2003 16:11 schreef nodisch18 het volgende:[..]
Dus jij zegt dat er in principe wel koelkasten bestaan die ook kunnen verwarmen maar in principe is ieder huis-tuin-en-keuken koelkast een primitiefmodel dat alleen kan koelen.
[Dit bericht is gewijzigd door Deetch op 30-09-2003 16:35]
quote:Ja tuulk, hardstikke logisch man
Op dinsdag 30 september 2003 16:11 schreef nodisch18 het volgende:[..]
Dus jij zegt dat er in principe wel koelkasten bestaan die ook kunnen verwarmen maar in principe is ieder huis-tuin-en-keuken koelkast een primitiefmodel dat alleen kan koelen.
quote:Tuurlijk blijft je bier 7 graden, als je daar je koelkast op instelt.
Stel dat je een koelkast buiten hebt staan en het vriest 10 graden. Blijft je biertje dan toch op de gewenste temperatuur van +7 graden...?
Ijskasten verwarmen altijd, het koelen gaat namelijk met warmte, daarom vreet een ijskast ook energie. Dat is dus het koelelement, maar als een ijskast van binnen warm wordt, dan is dat dus door buiten af, of je hebt het koelelement 'omgedraaid'. Als het van 'buitenaf' komt, dan neemt de lucht in de ijskast langzamerhand de temperatuur van buiten de ijskast aan. En als het dus buiten 20 graden is, en het koelelement van de ijskast doet niet, dan wordt het langzaam erbinnen in ook rond de 20 graden..
quote:Heej JohnOelewapper als je even iets verder had lezen dan had je gelezen dat de gewone koelkast dus niet verwarmd en als het buiten tien graden vriest (en je koelkast staat buiten) dan zal het uiteindelijk ook zo koud in de koelkast worden.
Op dinsdag 30 september 2003 16:32 schreef JohnDope het volgende:[..]
Tuurlijk blijft je bier 7 graden, als je daar je koelkast op instelt.
Wat is zwaarder? Een kilo lood of een kilo veren?
quote:DUH lijkt me vrijlogisch!
Op dinsdag 30 september 2003 16:35 schreef nodisch18 het volgende:[..]
Heej JohnOelewapper als je even iets verder had lezen dan had je gelezen dat de gewone koelkast dus niet verwarmd en als het buiten tien graden vriest (en je koelkast staat buiten) dan zal het uiteindelijk ook zo koud in de koelkast worden.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:38 schreef JohnDope het volgende:[..]
DUH lijkt me vrijlogisch!
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:32 schreef JohnDope het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op dinsdag 30 september 2003 15:50 schreef nodisch18 het volgende:
<hr></blockquote>Tuurlijk blijft je bier 7 graden, als je daar je koelkast op instelt.
quote:Niet als het buiten kouder is dan 7 °C en de koelkast uitgaat op het moment dat de temperatuur binnen lager is dan de ingestelde 7 °C zoals de meeste standaard koelkasten werken.
Op dinsdag 30 september 2003 16:32 schreef JohnDope het volgende:[..]
Tuurlijk blijft je bier 7 graden, als je daar je koelkast op instelt.
quote:Klok, klepel: Een koelkast werkt doordat een vloeistof (bijv. freon) wordt geexpandeerd (uizetten) door een verlaging van de druk. Hierdoor verdampt de freon en hiervoor is warmte nodig. Dit verdampingsproces vindt plaats in de koelkast (koelelement) waarna de verdampte freon naar buiten wordt geduwd alwaar het condenseert in dat zwarte geval en zijn warmte aan de buitenlucht afstaat. Vervolgens wordt mbv een pomp de freon op druk gebracht (kost veel enrgie) waarna de cyclus weer opnieuw begint.
Geplaatst door wazoom op dinsdag 30 september 2003 16:35
Jongens, lul niet
Ijskasten verwarmen altijd, het koelen gaat namelijk met warmte, daarom vreet een ijskast ook energie. Dat is dus het koelelement, maar als een ijskast van binnen warm wordt, dan is dat dus door buiten af, of je hebt het koelelement 'omgedraaid'. Als het van 'buitenaf' komt, dan neemt de lucht in de ijskast langzamerhand de temperatuur van buiten de ijskast aan. En als het dus buiten 20 graden is, en het koelelement van de ijskast doet niet, dan wordt het langzaam erbinnen in ook rond de 20 graden..
quote:Ligt eraan hoe je termostaat werkt en de capaciteit van de koeler. Gezien de markt zal het ontwerp van een consumentenkoelkast er niet in voorzien om te verwarmen bij die temperaturen. Ook niet als je je pilsje achter op de spiralen legt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |