abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13547075
Stel dat je een koelkast buiten hebt staan en het vriest 10 graden. Blijft je biertje dan toch op de gewenste temperatuur van +7 graden...?

pi_13547086
Mjah, denk het eigenlijk wel

Nee lijkt me dat het dan kouder wordt

[Dit bericht is gewijzigd door ChRoNiC op 30-09-2003 15:51]

pi_13547092
nee
pi_13547099
Nee tuurlijk niet, hij kan toch niet verwarmen, hij zal hoogstens niet koelen. Maarja als het buiten vet vriest word je bier ook hardstikke koel
M'n signature, wat doe je :{
pi_13547109
zit thermostaat in koelkast, als het buiten koud genoeg is blijft het gewoon die temperatuur lol ik wilde net nog iets dommers zeggen haha
pi_13547113
nee, dan doet de ijskast niets, dan koelt hij niet. Naarmate tijd verstrijkt zal het ook binnenin de kast kouder worden...
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
pi_13547124
geweldig dat iedereen hier serieus op in gaat
pi_13547133
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:52 schreef kiw het volgende:
ja, kan toch zijn dat hij het echt wil weten
pi_13547144
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:52 schreef kiw het volgende:
Waarom zouden ze dat niet doen..? Het is toch een normale vraag..?
  dinsdag 30 september 2003 @ 15:53:52 #10
68942 its_yo_birfday
hhhhhhhhhhhhhahahaha?
pi_13547152
Het koelelement is ingesteld op 7 graden.
Als het buiten 40 graden is, zal je koelkast iets warmer zijn dan die 7 graden.
Als het buiten -10 graden is, zal je koelkast iets kouder zijn dan die 7 graden.

Is het bij jou zo koud dan?

hhhhhhhhhhhhhahahaha?
pi_13547155
Heet het een verwarmkast?
pi_13547159
Uhmz, dit is toch GC en een "redelijk" normale vraag ?

Moeten we dan altijd gaan zeggen van, stomme newb en weet ik veel wat.

Heb al 48 gehad voor teveel nutteloos commentaar

M'n signature, wat doe je :{
pi_13547160
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:50 schreef nodisch18 het volgende:
Stel dat je een koelkast buiten hebt staan en het vriest 10 graden. Blijft je biertje dan toch op de gewenste temperatuur van +7 graden...?

quote:
kan een ijskast verwarmen
Wat wil je nou?!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_13547167
Je hebt 2 mogelijkheden: OF je bier in de koelkast zetten als het binnen 7 graden is, en gokken op de isolatiewerking van de koelkast.

OF je bier niet IN de keihard draaiende koelkast zetten, maar er vlak achter, bij het rooster waar alle warmte afgevoerd wordt

Veel succes

Overigens bevriest een beetje trappist pas bij een graad of -7

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_13547220
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:53 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

Waarom zouden ze dat niet doen..? Het is toch een normale vraag..?

haha je wilde het echt weten?
ik vind het humor, nofi
pi_13547227
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:53 schreef its_yo_birfday het volgende:
Als het buiten -10 graden is, zal je koelkast iets kouder zijn dan die 7 graden.

Dus jij beweert dat een ijskast de temperatuur (binnen bepaalde grenzen) constant kan houden...?

BTW: bij mij is het nog niet zo koud maar ik anticipeer vast op de winter.

pi_13547233
Een koelkast verwarmt wel degelijk....

maar niet binnen de koelkast maar wel de omgeving!

Noot: Deze post is origineel en uniek. De kleine variaties in spelling en grammatica vergroten haar individueele karakter en schoonheid en kunnen in geen geval beschouwd worden als onvolmaaktheden of fouten.
pi_13547257
De koelleidingen van je koelkast lopen aan de buitenkant, dus aangenomen dat de boel niet bevriest, zal alles afkoelen tot een temp die rond dezelfde waarde ligt als de buitentemperatuur.
-edit- excuses, tot onder de temperatuur van buiten, want de gaswet blijft natuurlijk gewoon geldig, en het koelprincipe dus ook.

[Dit bericht is gewijzigd door julekes op 30-09-2003 15:59]

Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_13547271
Dan moet je een goede wijnkast kopen, die doet het wel
  dinsdag 30 september 2003 @ 15:59:42 #20
36783 ROLLENDE_BABBA
NOG STEEDS NIET OPGEFOKT
pi_13547286
Een koelkast kan weldegelijk verwarmen!
Heb het zelf een keer gehad dat een koelkast buiten stond in de winter, omdat het buiten kouder was da binnen in de koelkast zelf ging hij verwarmen om de "normale" temperatuur te krijgen. Alleen wordt het binnen in de koelkast dan warmer. Hij bekijkt de temperatuur van buiten om zo de temperatuur binnen constant te houden. Dus als het vriest denkt de koelkast dat hij de temperatuur omhoog moet gooien om de ingestelde temperatuur te krijgen.

Het was wel een ouwe koelkast!!

[Dit bericht is gewijzigd door ROLLENDE_BABBA op 30-09-2003 16:02]

God zou zeggen;"Alles is te programmeren"!!
pi_13547301
De koelkast kan wel verwarmen, alleen niet aan de binnenkant. Je kunt dus altijd je bier aan de achterkant van de koelkast hangen, waar de koelkast de warmte uit de kast afvoert.

Echter, daalt de omgevingstemperatuur van de koelkast beneden de ingestelde binnentemperatuur zal de koelkast niet meer koelen en aan de achterkant dus niet verwarmen.

Conclusie: je kunt je bier er niet mee boven de omgevingstemperatuur houden, maar als je je bier in de koelkast zet duurt het wel langer voor deze verder afkoelt door de isolatie van de koelkast.

pi_13547312
Goedgeïsoleerde ijskast/koelkast kan de kou buiten houden terwijl het binnenin voor lange tijd 7graden blijft.

(bevroren bier...ewwwww)

dinsdag 30 september 2003 @ 16:00:51 #23
2586 NoE
Het moet niet gekker worden...
pi_13547314
De koelkast gaat uit. met alle gevolgen van dien.

Wij hadden de koelkast in een niet geisoleerde berging. Hier vroor het dus. met als gevolg dat de koelkast en bijbehorende vriezer niet meer werkte. De koelkast werkt dus isolerend.

Een optimist is een slecht geinformeerde pessimist
pi_13547328
het lijkt mij

dat als je een biertje van -7 graden in de koelkast van -5 graden stopt.
dat na verloop van tijd het biertje 4,9 graden wordt, en de koelkast ook 4,9

omdat het biertje een stuk kleiner oppervlakte heeft als de lucht in de koelkast.
of maakt het nog uit of een stukje ruimte gemaakt is van koude lucht of van bier?

iig, de temperaturen zullen gelijk worden lijkt mij.

[Dit bericht is gewijzigd door K_M op 30-09-2003 16:03]

pi_13547364
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:00 schreef Sputnik het volgende:

(bevroren bier...ewwwww)

Bier bevriest niet door de alcohol...
pi_13547383
Ojee, het is een waar dillema. Weet kan metb bewijzen aankomen waardoor ik werkelijk overtuigd wordt van het wel of niet kunnen verwarmen van de ijs/koelkast

@ vosss niet zo zeuren over ijs/koelkast. In normale omstandigheden koelen die beide en volgens mij werken ze ook volgens het zelfde principe.

pi_13547406
toch wel
alleen dan wordt het alcohol vrij bier
een flesje zal opknappen toch?
een glas bier in de vriezer zal alcohol vrij worden
ofzo

gokje? :p

pi_13547413
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:03 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

Leg jij maar een biertje in de vriezer, en edit je reactie morgen maar
  dinsdag 30 september 2003 @ 16:05:49 #29
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_13547427
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:00 schreef NoE het volgende:
De koelkast gaat uit. met alle gevolgen van dien.

Wij hadden de koelkast in een niet geisoleerde berging. Hier vroor het dus. met als gevolg dat de koelkast en bijbehorende vriezer niet meer werkte. De koelkast werkt dus isolerend.

Klopt, onder een bepaalde temperatuur geven ze het op en gaan ze gewoon uit.
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_13547434
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:01 schreef K_M het volgende:
het lijkt mij

dat als je een biertje van -7 graden in de koelkast van -5 graden stopt.
dat na verloop van tijd het biertje 4,9 graden wordt, en de koelkast ook 4,9

omdat het biertje een stuk kleiner oppervlakte heeft als de lucht in de koelkast.
of maakt het nog uit of een stukje ruimte gemaakt is van koude lucht of van bier?

iig, de temperaturen zullen gelijk worden lijkt mij.

pi_13547449
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:05 schreef K_M het volgende:
toch wel
alleen dan wordt het alcohol vrij bier
een flesje zal opknappen toch?
een glas bier in de vriezer zal alcohol vrij worden
ofzo

gokje? :p

een glas bevriest idd, maar een flesje in de vriezer is bij mij nog nooit bevroren, ook nooit geknapt en nooit bevroren, wel ijs- en ijskoud geworden.
Jenever bevriest ook niet. (ligt hier altijd in vriezer).

[Dit bericht is gewijzigd door Infinity123 op 30-09-2003 16:07]

pi_13547462
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 15:53 schreef its_yo_birfday het volgende:

Na overleg mett collega's kwamen wiij op het volgende:

De thermostaat is ingesteld op 7 graden. Als het buiten heel warm is en de maximale koelcapaciteit van de koelkast is hoog genoeg zal de temepartuur 7 graden zijn (afgezien van grenzen die ingesteld zijn)

Is het buiten -40 °C heb je geen zin in koud bier maar ff au serieux dan ligt het aan het fysische koelproces of de koelkast het koelproces ook kan omkeren. Standaard koelkasten doen dit niet omdat de regeling zo is ingesteld dat bij een temperatuur onder de setpoint van 7 °C de pomp die het koelmedium rondpompt uit gaat. Door de isolatie zal de koelkast redelijk lang op temp blijven maar uiteindelijk wel de buitentemperatuur aannemen.
Er schijnen industriele modellen te zijn die het proces (een ander proces dan verdampen/condenseren zoals gebruikelijk) in dit soort gevallen wel kunnen omdraaien. Dit zijn dan ook beter gezegd temperatuur-, thermostaat- of klimaatkasten ipv koelkasten.

Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_13547490
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:05 schreef Menyo het volgende:

[..]

Leg jij maar een biertje in de vriezer, en edit je reactie morgen maar

uh, ok.
  dinsdag 30 september 2003 @ 16:08:58 #34
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_13547515
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:06 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

een glas bevriest idd, maar een flesje in de vriezer is bij mij nog nooit bevroren, ook nooit geknapt en nooit bevroren, wel ijs- en ijskoud geworden.

Bij mij is het iig wel geknapt en daarna ook bevroren, een biertje bevriest dus wel in de vriezer. Maar het ligt eraan op welke temperatuur die staat.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_13547548
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:08 schreef LaZZ het volgende:

[..]

Bij mij is het iig wel geknapt en daarna ook bevroren, een biertje bevriest dus wel in de vriezer. Maar het ligt eraan op welke temperatuur die staat.

dat zou wel eens kunnen, ok, ik verander mijn stelling. Een biertje in een 2 sterren vriezer bevriest niet...
Maarin ieder geval, het wordt koud, en bij een goede vriezer zal het ook wel bevriezen...

[Dit bericht is gewijzigd door Infinity123 op 30-09-2003 16:11]

pi_13547554
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:06 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

Hoe zit dat met bierijs dan? En ik heb wel eens kapotte flessen in de vriezer gehad omdat ik snel koel bier wilde hebben en ze vervolgens vergat omdat ik al aan de lauwe biertjes was begonnen.
Heeft te maken met de hoeveelheid alcohol (vriespunt -111 °C) in het water. De alcohol verstoord het kristalrooster dat water wil vormen (bevriezen) waardoor dit bij lagere temperatuur (of niet) zal gebeuren.
Geldt ook voor bijv. zout. Een waterbad met veel zout kan tot ca. -18 worden gekoeld zonder te bevriezen, zo werkt strooizout ook.

[Dit bericht is gewijzigd door Deetch op 30-09-2003 16:16]

Supra Groningam Nihil
pi_13547565
quote:

[..]

En of dat dat bevriest.. Als iets met maar 4 procent alcohol niet zou kunnen bevriezen dan hoeven al die zwervers in de winter ook niet te nuilen om geld voor kleren (of is dat te grof )
pi_13547594
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:07 schreef Deetch het volgende:

[..]

....Heel lang verhaal...

Dus jij zegt dat er in principe wel koelkasten bestaan die ook kunnen verwarmen maar in principe is ieder huis-tuin-en-keuken koelkast een primitiefmodel dat alleen kan koelen.
pi_13547617
de koelkasten van tegenwoordig doen et geneens als het kouder is dan ongeveer 10 graden plus
dus als et kouder word dan 10 graden zal de koelkast ( van tegenwoordig) gewoon de buitentemperatuur aannemen
pies on joe toe
pi_13547862
quote:

[..]

pi_13548001
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:11 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

Dus jij zegt dat er in principe wel koelkasten bestaan die ook kunnen verwarmen maar in principe is ieder huis-tuin-en-keuken koelkast een primitiefmodel dat alleen kan koelen.

Sorry lange verhalen schrijven is een techneuten kwaal! Maar idd de huis tuin en keuken kast doet niets met lage temp en industriele thermostaat(!)kasten wel.

[Dit bericht is gewijzigd door Deetch op 30-09-2003 16:35]

Supra Groningam Nihil
pi_13548084
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:11 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

Ja tuulk, hardstikke logisch man In principe kan toch ook iedere stofZUIGER ook BLAZEN
pi_13548165
quote:

Tuurlijk blijft je bier 7 graden, als je daar je koelkast op instelt.
Wat is zwaarder? Een kilo lood of een kilo veren?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_13548214
Jongens, lul niet

Ijskasten verwarmen altijd, het koelen gaat namelijk met warmte, daarom vreet een ijskast ook energie. Dat is dus het koelelement, maar als een ijskast van binnen warm wordt, dan is dat dus door buiten af, of je hebt het koelelement 'omgedraaid'. Als het van 'buitenaf' komt, dan neemt de lucht in de ijskast langzamerhand de temperatuur van buiten de ijskast aan. En als het dus buiten 20 graden is, en het koelelement van de ijskast doet niet, dan wordt het langzaam erbinnen in ook rond de 20 graden..

pi_13548217
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:32 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Heej JohnOelewapper als je even iets verder had lezen dan had je gelezen dat de gewone koelkast dus niet verwarmd en als het buiten tien graden vriest (en je koelkast staat buiten) dan zal het uiteindelijk ook zo koud in de koelkast worden.
pi_13548321
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:35 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

Heej JohnOelewapper als je even iets verder had lezen dan had je gelezen dat de gewone koelkast dus niet verwarmd en als het buiten tien graden vriest (en je koelkast staat buiten) dan zal het uiteindelijk ook zo koud in de koelkast worden.

DUH lijkt me vrijlogisch!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_13548387
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:38 schreef JohnDope het volgende:

[..]

DUH lijkt me vrijlogisch!

quote:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op dinsdag 30 september 2003 15:50 schreef nodisch18 het volgende:

<hr></blockquote>Tuurlijk blijft je bier 7 graden, als je daar je koelkast op instelt.

Je bier blijft dus niet 7 graden maar die koelt af naar -10
pi_13548487
quote:

[..]

Niet als het buiten kouder is dan 7 °C en de koelkast uitgaat op het moment dat de temperatuur binnen lager is dan de ingestelde 7 °C zoals de meeste standaard koelkasten werken.
quote:
Geplaatst door wazoom op dinsdag 30 september 2003 16:35
Jongens, lul niet
Ijskasten verwarmen altijd, het koelen gaat namelijk met warmte, daarom vreet een ijskast ook energie. Dat is dus het koelelement, maar als een ijskast van binnen warm wordt, dan is dat dus door buiten af, of je hebt het koelelement 'omgedraaid'. Als het van 'buitenaf' komt, dan neemt de lucht in de ijskast langzamerhand de temperatuur van buiten de ijskast aan. En als het dus buiten 20 graden is, en het koelelement van de ijskast doet niet, dan wordt het langzaam erbinnen in ook rond de 20 graden..
Klok, klepel: Een koelkast werkt doordat een vloeistof (bijv. freon) wordt geexpandeerd (uizetten) door een verlaging van de druk. Hierdoor verdampt de freon en hiervoor is warmte nodig. Dit verdampingsproces vindt plaats in de koelkast (koelelement) waarna de verdampte freon naar buiten wordt geduwd alwaar het condenseert in dat zwarte geval en zijn warmte aan de buitenlucht afstaat. Vervolgens wordt mbv een pomp de freon op druk gebracht (kost veel enrgie) waarna de cyclus weer opnieuw begint.
Idd als de koelkast uit is (kapot of thermostaat zet hem uit) zal de koelkast de temperatuur van de omgeving (na enige tijd afhankelijk van oa isolatie) aannemen, ook als deze buitentemperatuur lager is .
Zo en nu ga ik weer aan het werk.
Supra Groningam Nihil
  Admin woensdag 1 oktober 2003 @ 10:00:09 #49
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13564701
GC>>>>WFL.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13614346
quote:

Ligt eraan hoe je termostaat werkt en de capaciteit van de koeler. Gezien de markt zal het ontwerp van een consumentenkoelkast er niet in voorzien om te verwarmen bij die temperaturen. Ook niet als je je pilsje achter op de spiralen legt.
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_13656751
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 16:20 schreef Dr_Flash het volgende:
[afbeelding]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')