abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13538924
De kogel is door de kerk:

Air France neemt KLM over

AMSTELVEEN/PARIJS (ANP) - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Ze vormen daarmee de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, zo hebben beide ondernemingen dinsdag bekendgemaakt.

De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde maandag. Dit komt neer op 16,74 euro per aandeel. Air France legt het bod maart volgend jaar aan de aandeelhouders voor.

Gemeten naar vliegbewegingen wordt Air France-KLM de derde luchtvaartmaatschappij ter wereld, na American Airlines en Delta. In de nieuwe houdstermaatschappij Air France-KLM krijgen de aandeelhouders van Air France een belang van 37 procent en KLM een aandeel van 19 procent. De Franse staat ziet zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent.

De internationale landingsrechten van KLM zullen in ieder geval de komende drie jaar worden gegarandeerd door twee stichtingen en de Nederlandse staat, die 51 procent van het stemrecht van KLM in handen krijgen. Ook heeft Air France premier Balkenende garanties gegeven omtrent de positie van Schiphol, de merknaam KLM en KLM's identiteit. Hoe die garanties eruit zien, is nog onduidelijk.

De topmannen van beide luchtvaartmaatschappijen, Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France), hebben de transactie dinsdagochtend op een persconferentie toegelicht. Van Wijk liet in een persbericht al weten dat de alliantie ,,een duurzame toekomst'' voor KLM verzekert. Spinetta sprak van een ,,mijlpaal in onze industrie''.

Spinetta gaat leiding geven aan de nieuwe maatschappij, met KLM's Van Wijk als tweede man. De totale directie bestaat uit zestien personen, waarin naast Van Wijk plaats is voor vier vertegenwoordigers van KLM, de Nederlandse overheid en de werknemers van KLM. De Franse inbreng bestaat uit tien personen, Alitalia krijgt een afgevaardigde.

Air France en KLM hebben een gezamenlijke omzet van 19,2 miljard euro en vliegen met 540 toestellen op 226 bestemmingen. De combinatie biedt werk aan 106.000 personen. Beide maatschappijen sluiten niet uit dat Alitalia zich op termijn bij de nieuwe holding zal aansluiten.

Als gevolg van de transactie wordt de luchtvaartalliantie SkyTeam in grootte de tweede ter wereld, na de door Lufthansa gedomineerde Star Alliance. Met de aansluiting van KLM bij SkyTeam lijkt de komst van andere partners van KLM zich bij die luchtvaartalliantie een kwestie van tijd. Het gaat daarbij vooral om Northwest Alliances en Continetal. De laatste liet dinsdag bij monde van zijn woordvoerder weten mogelijk komend voorjaar al de stap naar SkyTeam te zetten. Northwest en KLM hebben al sinds 1989 een nauwe alliantie, die vooral gericht is op de vluchten tussen Noord-Amerika en Schiphol.

De samensmelting biedt grote kostenvoordelen. Air France en KLM schatten vanaf het vijfde jaar van de samenwerking op een positief effect op het bedrijfsresultaat van 385 tot 495 miljoen euro.

De overeenkomst van dinsdag heeft geen gevolgen voor de herstructurering die KLM in april is begonnen. Die ingreep moet in april 2005 een verbetering van het operationeel resultaat van 650 miljoen euro hebben opgeleverd.

Air France-KLM denkt het leeuwendeel van de omzet te halen uit het personenvervoer (77 procent). Goederenvervoer (14 procent) en onderhoud (4 procent) nemen de rest van de omzet voor hun rekening.

Air France-KLM krijgt beursnoteringen in Parijs, Amsterdam en New York. De hoofdnotering is in Parijs.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Gunstig omdat de luchtvaartmaatschappij meer perspectief heeft en er misschien minder vluchten op Schiphol worden uitgevoerd

Ongunstig omdat het KLM-gevoel verdwijnt, we onze ziel verkopen aan de protectionistische Fransen.

pi_13538973
Gunstig omdat er misschien minder op schiphol gevlogen wordt?? Moet je zien wat dat voor banen gaat kosten...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:16:54 #4
19840 Libris
Live from Singapore
pi_13538992
Mooie titel, zonde van de klm historie...
pi_13539010
Rampzalig dit.
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:18:27 #6
44468 Deindo
Live by the gun die by the gun
pi_13539020
ben het er niet mee eens klm had gewoon zelfstandig moeten blijven zonder die kut fransen.
If the world was a girl I’d stick my dick in the ground fuck the world
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:20:05 #7
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13539051
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:18 schreef Deindo het volgende:
ben het er niet mee eens klm had gewoon zelfstandig moeten blijven zonder die kut fransen.
Als dat mogelijk was geweest hadden ze dat wel gedaan.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_13539074
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:15 schreef The_stranger het volgende:
Gunstig omdat er misschien minder op schiphol gevlogen wordt?? Moet je zien wat dat voor banen gaat kosten...
Deze overname gaat sowieso banen kosten. Als er minder op Schiphol wordt gevlogen is dat in ieder geval nog gunstig in het kader van de geluidsoverlast en de milieuhinder.
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:21:29 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_13539085
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:17 schreef Drive-By-Shooters het volgende:
Rampzalig dit.
tsja, heel KLM opdoeken is natuurlijk veel beter ?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:22:58 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_13539128
T'is in ieder geval goed voor mijn FD
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_13539141
Wat loopt iedereen nou te janken? Het is niet alsof de lelijke blauwe vliegtuigen overgespoten worden in Air France kleuren....
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:23:51 #12
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13539145
Jammer genoeg de enige optie volgens mij. Ben wel benieuwd wat de genoemde garanties tegenover Balkenende nou precies inhouden.
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:23:51 #13
44468 Deindo
Live by the gun die by the gun
pi_13539146
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:23 schreef Jansman het volgende:
Wat loopt iedereen nou te janken? Het is niet alsof de lelijke blauwe vliegtuigen overgespoten worden in Air France kleuren....
die kans zit er wel in op den duur
If the world was a girl I’d stick my dick in the ground fuck the world
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:29:37 #14
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_13539276
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:23 schreef Deindo het volgende:

[..]

die kans zit er wel in op den duur


Misschien is juist een van die garanties dat KLM voor het publiek het zelfde zal blijven als dat ze al waren. Jammer trouwens dat Air France zijn concordes al aan de wilgen gehangen heeft, anders hadden we die misschien nog eens kunnen zien op schiphol.
pi_13539463
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:29 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Misschien is juist een van die garanties dat KLM voor het publiek het zelfde zal blijven als dat ze al waren. Jammer trouwens dat Air France zijn concordes al aan de wilgen gehangen heeft, anders hadden we die misschien nog eens kunnen zien op schiphol.


Ik dacht dat die niet mogen landen op Schiphol? Produceren teveel herrie?
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:42:09 #16
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13539557
Domme actie van KLM, goude regel uit de zakenwereld : Never trust a french...
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13539918
Op de Franse slag zaken doen.
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:00:33 #18
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13539971
Air France was ook wel zo'n beetje de enige die nog over was gebleven
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_13540029
Die fransen weten wel beter wat service is, dat was bij de KLM steeds verder te zoeken.
pi_13540065
DOnkere wolken pakken zich samen boven Schiphol. Het kan twee kanten op. Of alle transfer passagiers kiezen voortaan voor Parijs en niet meer voor SChiphol (40% van de totale passagiersaantallen op SChiphol), of er wordt capaciteit overgeheveld van Parijs naar Amsterdam. De toekomst zal het leren...
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:24:50 #21
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_13540641
verdomme waarom geven we in hemelsnaam de strijd op om Schiphol naast Rotterdam als de mainport van Europa te laten worden. Of er iig bij in de buurt te komen (ok Londen, Parijs en Frankfurt zin moeilijk te overtreffen maar toch).

Dit is uiteindelijk gewoon slecht voor de Nederlandse economie........het merk KLM blijft bestaan maar het geld gaat nu allemaal naar Frankrijk .

pi_13540651
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:14 schreef What het volgende:
KLM overgenomen door Air France
Mag je daar gaan klagen, en hier discussieren. Fijn he?
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_13540885
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:20 schreef Coone het volgende:
Deze overname gaat sowieso banen kosten. Als er minder op Schiphol wordt gevlogen is dat in ieder geval nog gunstig in het kader van de geluidsoverlast en de milieuhinder.
Waarom zou er minder op Schiphol gevlogen worden? En als dat al gebeurt, zou er dan niet een verplaatsing van vliegbewegingen plaatsvinden, waarmee het 'probleem' dus alleen maar verplaatst wordt?
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:04 schreef Lelijke_Aap het volgende:
DOnkere wolken pakken zich samen boven Schiphol. Het kan twee kanten op. Of alle transfer passagiers kiezen voortaan voor Parijs en niet meer voor SChiphol (40% van de totale passagiersaantallen op SChiphol), of er wordt capaciteit overgeheveld van Parijs naar Amsterdam. De toekomst zal het leren...
Over het algemeen staat Schiphol bij reizigers aangeschreven als de beste luchthaven in Europa voor overstappen. Overzichtelijk, duidelijk, goed bereikbaar, ruim opgezet en veilig. Een overname van KLM verandert daar niets aan, Schiphol en KLM zijn 2 aparte bedrijven.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:24 schreef PLAE@ het volgende:
verdomme waarom geven we in hemelsnaam de strijd op om Schiphol naast Rotterdam als de mainport van Europa te laten worden. Of er iig bij in de buurt te komen (ok Londen, Parijs en Frankfurt zin moeilijk te overtreffen maar toch).
Die strijd wordt helemaal niet opgegeven. Schiphol is een apart bedrijf. KLM is slechts 1 van de maatschappijen die op Schiphol vliegen.
quote:
Dit is uiteindelijk gewoon slecht voor de Nederlandse economie........het merk KLM blijft bestaan maar het geld gaat nu allemaal naar Frankrijk .
Dat loopt wel los denk ik. Het meeste geld wordt gegenereerd door de toeleveringsbedrijven en de werkgelegenheid. Daarbij valt de eventuele winst die KLM maakt en die nu naar Frankrijk verdwijnt vrijwel in het niets.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:34:05 #24
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13540894
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:25 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Mag je daar gaan klagen, en hier discussieren. Fijn he?
Ok. fair enough.
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:21 schreef Herostratos het volgende:
JZC, binnen het nieuwe consortium is het KLM aandelen-gedeelte slechts 19 %!! Daartegen over 44 % Franse Staat en 37 % Air France.
Tjongejonge, dit geloof je toch niet ?!
Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13541130
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:34 schreef Herostratos het volgende:
Ok. fair enough.
.
quote:
Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?
Tsja. Het is natuurlijk de KLM die overgenomen i[]wordt[/i]. Waarschijnlijk dat ze daarom een minderheidsbelang in het consortium krjigen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  FOK!fossiel dinsdag 30 september 2003 @ 11:45:18 #26
8443 cptmarco
it's captain...
pi_13541166
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:33 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]
Over het algemeen staat Schiphol bij reizigers aangeschreven als de beste luchthaven in Europa voor overstappen. Overzichtelijk, duidelijk, goed bereikbaar, ruim opgezet en veilig. Een overname van KLM verandert daar niets aan, Schiphol en KLM zijn 2 aparte bedrijven.
[..]

Die strijd wordt helemaal niet opgegeven. Schiphol is een apart bedrijf. KLM is slechts 1 van de maatschappijen die op Schiphol vliegen.


volgens mij waar de mensen bang voor zijn, is dat de (klm)vluchten die nu nog via Schiphol gaan straks naar Charlese De Gaulle gaan. Dus minder vliegbewegingen richting Schiphol, het is voor de fransen veel interessanter om deze zelf af te handelen.
pi_13541313
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:34 schreef Herostratos het volgende:

Kan iemand uitleggen, wat de gedachte hierachter is ?


Een hoop poen voor de Nederlandse staat en het KLM bestuur .
pi_13541601
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:33 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

Waarom zou er minder op Schiphol gevlogen worden? En als dat al gebeurt, zou er dan niet een verplaatsing van vliegbewegingen plaatsvinden, waarmee het 'probleem' dus alleen maar verplaatst wordt?


Omdat er voor een periode van maar 8 jaar waarborgen zijn afgesproken over Schiphol als internationale luchthaven, dat zijn de zekerheden die het kabinet zegt te hebben gekregen. Acht jaar is een relatieve korte periode.

Het milieuprobleem zal inderdaad niet kleiner worden, de geluidshinder wel.

  dinsdag 30 september 2003 @ 12:24:16 #29
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_13542005
Is al bekend wat er gaat gebeuren met het belang van de Franse staat in dit bedrijf? Blijft dat zo groot, of wordt het langzaamaan verminderd?
  dinsdag 30 september 2003 @ 12:25:15 #30
68726 Versie1
Goede winden..
pi_13542024
er op of er onder. Je hebt weinig te willen.
pi_13542708
quote:
Tien argumenten voor een luchtvaartfusie

AMSTERDAM - Voor Air France zijn de voordelen van een samengaan met de KLM evident. De Fransen willen de strijd om de macht in Europa aangaan. Voor de KLM is overleving het belangrijkste. Tien argumenten van beide partijen op een rij.

De voordelen voor Air France:

  • Air France wil de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa worden. Het concern is met ruim zeventigduizend werknemers wat groter dan British Airways, met ongeveer vijftigduizend personeelsleden, maar flink kleiner dan Lufthansa, met 94.000 werknemers. Met de KLM erbij is de combinatie ineens de grootste van Europa.
  • Capaciteitsuitbreiding. In heel Europa kampen luchthavens met capaciteitsproblemen, mede door milieueisen. BA, Lufthansa en Air France zitten tegen het plafond van het aantal vluchten dat wordt toegestaan. Dit heeft ertoe geleid dat de drie maatschappijen bestellingen hebben lopen voor de nieuwe jumbo, de Airbus 380 met 550 stoelen, waardoor per vlucht meer passagiers meegenomen kunnen worden.
  • Via Schiphol koopt Air France nieuwe slots, ofwel rechten op starts en landingen, op Schiphol.
  • Uitbreiding territorium. Air France annexeert via de KLM ook de infrastructuur van Schiphol als achtertuin van zijn Belgische achtertuin. De maatschappij is bovendien onderdeel van een transportnetwerk de Fransen met een voor Europese begrippen ongekende visie hebben opgebouwd. Zij hebben de hogesnelheidslijn bestempeld als alternatief voor het luchtvervoer op korte afstanden. Air France, dat een graantje wil meepikken, heeft dan ook een belang in de hogesnelheidslijn, de TGV. De tentakels van Air France reiken dus al via het spoor tot Brussel en Schiphol. De aankoop van de KLM lijkt een welkome aanvulling te zijn van het netwerk.
  • De alliantie tussen de KLM en Air France kan het begin zijn van verdere fusies. De eerstvolgende partij is Alitalia. Commissarissen van de Italiaanse maatschappij maakten eergisteren al de weg vrij voor een fusie.
  • De voordelen voor de KLM:

  • De KLM krijgt een krachtige strategische partner, die het voortbestaan verzekert.
  • De concurrentie werd voor de KLM, die al voor het derde achtereenvolgende jaar met verlies draait, ondraaglijk. Zelfstandig verder gaan is volgens de KLM geen optie. Vooral de komst van nieuwe (lowbudget-)maatschappijen speelt de KLM parten.
  • Een poging van de KLM zelf met Buzz en Transavia's Basic Air de derde lowbudgetspeler in Europa te worden, is jammerlijk mislukt.
  • De KLM krijgt via Air France toegang tot het geweldige internationale samenwerkingsverband van Sky Team (Air France, Aeromexpress van Mexico, het Amerikaanse Delta Air, Keran Air en Alitalia).
  • KLM-partner Northwest is enthousiast over de fusie met Air France. Deze samenwerking kan blijven voortbestaan.

  • http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1064899139585.html


    pi_13543370
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 12:56 schreef Kozzmic het volgende:

    De KLM krijgt een krachtige strategische partner, die het voortbestaan verzekert.


    Dat zeiden ze ook over DASA met Fokker........

    Het zal niet zo'n vaart lopen omdat de KLM wel even iets solider is dan Fokker was, maar een grote partner hebben is zeker geen garantie voor een zonnige toekomst.

    pi_13543946
    Als Nederlander vind ik het wel jamer, maar dat is een sentimentailiteit met welke de KLM ook niet overleven kan.

    Het is mooi geweest, dat kleine landje met die wereld bekende airline.

    Het landje was gewoon een beetje te klein.

    Dat de Royal Dutch Airline, nu echter met de air france in zee gaat , is idd een geweldig debakel.

    Het is een ramp dat ttt men met British Airways geen deal kon slutien ,want die twee hadden zich regionaal optimaal kunnen arrangeren
    en , wat nog belangrijker is. het is bewezen , dat de nederlandse en Engelse zaken menatiteit goed bij elkaar passen. Werelds grootste firmen zijn GB/NL. ( Spreek Shell en Unilver)

    Met fransen zaken doen?

    Het is een ramp.

    Met franse vakbonden zaken doen ? Dantes inferno.

    Schiphol?
    Een spruitjes vliegveld a la Keulen in spé

    Een toebrenger voor Charles de Gaulle. Intercontinental vanuit schiphol? Ja met een cafee au Lait en een Croussointje tijdens je overstap tijd op Charles de Gaulle


    19% aandelen , is ook net niks. Je kunt er geen ene bal mee doen.

    Ja , een ramp.

    [Dit bericht is gewijzigd door CANARIS op 30-09-2003 13:56]

    pi_13544824
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 11:33 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
    Over het algemeen staat Schiphol bij reizigers aangeschreven als de beste luchthaven in Europa voor overstappen. Overzichtelijk, duidelijk, goed bereikbaar, ruim opgezet en veilig. Een overname van KLM verandert daar niets aan, Schiphol en KLM zijn 2 aparte bedrijven.
    Dat is een wel erg naieve kijk op de samenhang tussen KLM en Schiphol. OK, het zijn twee aparte bedrijven, dat is zeker waar. Maar het merendeel van de vluchten die op Schiphol worden uitgevoerd komen voor rekening van de KLM. Ik kan me erg goed voorstellen dat in een dergelijke fusie met Air France op een gegeven moment vluchten worden overgeheveld van Schiphol naar Parijs. Dat wil dus zeggen dat er minder op Schiphol wordt gevlogen, substantieel minder. Hiermee komen dus banen op Schiphol in gevaar, niet bij KLM. Het zijn twee verschillende bedrijven, maar Schiphol is zeer nauw verbonden met KLM.

    De laatste jaren heeft Schiphol geprobeerd meer geld te verdienen aan dingen die niets met luchtvaart te maken hebben. Meer dan de helft van het jaarlijkse inkomen van Schiphol komt uit retail, vastgoed, e.d. Dat zou het leed voor Schiphol kunnen verzachten. Echter, dat inkomen is gerelateerd aan het aantal passagiers dat jaarlijks gebruik maakt van de luchthaven. Loopt dat aantal terug, dan zullen ook de inkomsten uit dit soort bronnen teruglopen voor Schiphol.

    pi_13545172
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 14:21 schreef Lelijke_Aap het volgende:

    [..]

    Dat is een wel erg naieve kijk op de samenhang tussen KLM en Schiphol. OK, het zijn twee aparte bedrijven, dat is zeker waar. Maar het merendeel van de vluchten die op Schiphol worden uitgevoerd komen voor rekening van de KLM. Ik kan me erg goed voorstellen dat in een dergelijke fusie met Air France op een gegeven moment vluchten worden overgeheveld van Schiphol naar Parijs. Dat wil dus zeggen dat er minder op Schiphol wordt gevlogen, substantieel minder. Hiermee komen dus banen op Schiphol in gevaar, niet bij KLM. Het zijn twee verschillende bedrijven, maar Schiphol is zeer nauw verbonden met KLM.


    Het is eerder andersom hoor. Air France heeft Schiphol nodig omdat de luchthavens in Parijs vrijwel vol zitten.
    pi_13545219
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 14:34 schreef dazzle123 het volgende:
    Het is eerder andersom hoor. Air France heeft Schiphol nodig omdat de luchthavens in Parijs vrijwel vol zitten.
    De Franse regering rekt dan gewoon de normen even op voor hun vliegvelden. Ze zijn daar wat economischer (lees nationalistischer) gericht dan in Nederland. Want vluchten zijn inkomsten.
    De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
    pi_13545347
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 14:36 schreef Heron_Ymus het volgende:

    [..]

    De Franse regering rekt dan gewoon de normen even op voor hun vliegvelden. Ze zijn daar wat economischer (lees nationalistischer) gericht dan in Nederland. Want vluchten zijn inkomsten.


    Waarom zouden ze als ze Schiphol al hebben. Schiphol is veel interresanter. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. En verder valt er zowiezo niet aan te ontkomen. Ik snap de bezwaren wel na de ellende met Fokker en Hoogovens maar ik denk niet dat de KLM nog zelfstandig verder zou kunnen. Kijk naar wat er met Sabena en Swissair is gebeurd. Als de KLM failliet zou gaan zou dat veel rampzaliger zijn voor Schiphol.
    pi_13545462
    Dazzle, je hebt natuurlijk gelijk.

    Ik ben echter van mening , dat deze oplossing waarschijnlijk de slechts mogenlijke was, maar waarschijnlijk ook alleen de enige optie die de KLM nog had.

    De KLM , voert al jaren een desastreus beleid , wanneer het om cooperaties , allianties of fusies gaat.

    Ze stonden er defacto alleen voor en met een gigantisch groot gat in hun budget.

    Voor de werknemers en shalreholders is dit waarschijnlijk de beste oplossing

    Voor het Nederlands hart niet, maar thats life anno 2003

    pi_13545496
    Geweldig dit. .
    Maar jah, als het moet dan moet het maar.
    Hoi.
    pi_13545689
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 14:34 schreef dazzle123 het volgende:
    Het is eerder andersom hoor. Air France heeft Schiphol nodig omdat de luchthavens in Parijs vrijwel vol zitten.
    Het kan inderdaad twee kanten op. De luchthavens rond Parijs zitten vol en op Schiphol is ruimte (ja, er is echt ruimte, ook al wordt er veel geklaagd). Aan de andere kant is het zo dat beide luchtvaartmaatschappijen een groot aantal overlappende bestemmingen heeft. Ik acht de kans groot dat die in de toekomst vanaf Parijs zullen worden aangevlogen en niet meer vanaf Schiphol. Dat levert in Parijs weinig extra belasting van de luchthavens op, maar wel een hoop extra inkomsten. Maar goed, de toekomst zal het ons leren...
      dinsdag 30 september 2003 @ 19:46:19 #41
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_13552688
    Stelletje domme boeren. Waarom klm verkopen? Over een paar jaar stoot Air France alle niet interessante delen af en noemt vervolgens de interessante delen Air France. Weg KLM.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
    pi_13553139
    Zonde idd. Is meer een overname dan een fusie. De belangen van Parijs gaan voor op de belangen van Schiphol natuurlijk...
    I´m back.
    pi_13553186
    En dat allemaal omdat we zo min mogelijk willen betalen voor een ticket.
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
    pi_13553187
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 19:46 schreef Kaalhei het volgende:
    Stelletje domme boeren. Waarom klm verkopen? Over een paar jaar stoot Air France alle niet interessante delen af en noemt vervolgens de interessante delen Air France. Weg KLM.
    Wat Compaq met Digital gedaan heeft dus. En wat nu met Compaq zelf gaat gebeuren onder de HP vlag.
    Why women still aren't funny.
    Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
    pi_13553911
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 20:06 schreef elcastel het volgende:
    En dat allemaal omdat we zo min mogelijk willen betalen voor een ticket.

    Nou ja, dan ben ik uiteindelijk ook voor hoor.
    I´m back.
      FOK!fossiel dinsdag 30 september 2003 @ 21:41:44 #46
    8443 cptmarco
    it's captain...
    pi_13556723
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 10:12 schreef Coone het volgende:
    In de nieuwe houdstermaatschappij Air France-KLM
    nutteloos feitje

    de domeinnamen www.airfranceklm.com en www.airfrance-klm.com zijn al voor hun neus weggekaapt.... Daung Soo Ghim

    pi_13556763
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 20:06 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
    Wat Compaq met Digital gedaan heeft dus. En wat nu met Compaq zelf gaat gebeuren onder de HP vlag.
    Het visjes verhaal inderdaad.
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
      dinsdag 30 september 2003 @ 23:23:21 #48
    26417 Dovenwereld
    Ingenieur Informatica
    pi_13560779
    Even:

    Wat blijft nationale trots over?

    We hebben eigen nationale trots kwijt.


    - Guldens weg.
    - DAF weg
    - Fokker failliet.
    - Philips verhuist van eindhoven naar amsterdam.
    - Texitelfabrieken dicht.
    - Ahold in problemen.
    - KPN in problemen.

    Wat moeten we nu doen ?
    de KLM is nu opgeslokt door een reus Air france. KLM moet zijn predikaat bij koningin inleveren.

    pi_13560862
    Hollandse trots, zijn dat failliete bedrijven ?

    Juist in deze tijd van een verenigd Europa en globalisering is de samenvoeging van nationale luchtvaartmaatschappijen positief te noemen. Ik heb liever behoud van banen dan een misplaatst gevoel van trots.

      dinsdag 30 september 2003 @ 23:26:50 #50
    26417 Dovenwereld
    Ingenieur Informatica
    pi_13560872
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 14:40 schreef dazzle123 het volgende:

    [..]

    Waarom zouden ze als ze Schiphol al hebben. Schiphol is veel interresanter. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. En verder valt er zowiezo niet aan te ontkomen. Ik snap de bezwaren wel na de ellende met Fokker en Hoogovens maar ik denk niet dat de KLM nog zelfstandig verder zou kunnen. Kijk naar wat er met Sabena en Swissair is gebeurd. Als de KLM failliet zou gaan zou dat veel rampzaliger zijn voor Schiphol.


    De Franse Regering zal van EU minder geld moeten uitgeven. Ze hebben plannen voor nieuwe luchtvaart in ijskast gezet of verwerpen. De nieuwe luchtvaart is duur voor de Franse regering. want ze hebben nu probleem met begrotingstekort.
    pi_13560928
    ik heb het hele topic nog niet gelezen.

    Maar ik vind het een schande, weer een stukje Nederlands trots naar de maan. De overheid moet eens stoppen met het verkopen van dit trots.

    - Fokker
    - Hoogovens
    en nu weer
    - KLM

    Wat is het volgende ? Phillips? o nee, dat is een "familie" bedrijf dat niet "onder" de overheid valt.

    Zal me niets verbazen dat als de NS uit de privatisering komt, ze dat ook nog gaan verkopen aan het een of ander land!!

      dinsdag 30 september 2003 @ 23:49:07 #52
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_13561284
    Nee, je moet gewoon lekker niet verkopen en dan ten onder gaan aan de moordende concurrentie aangezien iedereen fuseert en jij als enige geen kostenvoordelen kunt behalen. Dat lijkt me lekker slim
    When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
    pi_13561522
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 23:28 schreef TheFrankey het volgende:
    Maar ik vind het een schande, weer een stukje Nederlands trots naar de maan. De overheid moet eens stoppen met het verkopen van dit trots.
    Zo kun je ook voorbeelden aandragen van Nederlandse bedrijven die op overnamepad zijn geweest. Denk aan Ahold, Unilever, ING Bank en ABN Amro. En trouwens het is niet de overheid die bedrijven verkoopt/aankoopt dat doen de bedrijven zelf.
    pi_13562086
    lijkt mij een goede deal voor een bedrijf dat honderden miljoenen verlies maakt per jaar.. tevens een prima reden om schiphol niet verder te laten groeien danwel te privatiseren..
    pi_13562120
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 00:03 schreef Steijn het volgende:

    [..]

    Zo kun je ook voorbeelden aandragen van Nederlandse bedrijven die op overnamepad zijn geweest. Denk aan Ahold, Unilever, ING Bank en ABN Amro. En trouwens het is niet de overheid die bedrijven verkoopt/aankoopt dat doen de bedrijven zelf.


    ING heeft idd het Britse trots Barings voor een schijntje overgenomen.

    Maar we hoeven het dan nog niet leuk te vinden dat de KLM wellicht op zal houden te bestaan.

    pi_13562123
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 00:43 schreef Koos Voos het volgende:
    lijkt mij een goede deal voor een bedrijf dat honderden miljoenen verlies maakt per jaar.. tevens een prima reden om schiphol niet verder te laten groeien danwel te privatiseren..
    Op zich is het natuurlijk een goede deal voor KLM. Ze zullen immers lagere kosten maken. Het enige wat mij enorm dwars zit is dat aandeel van de Franse overheid in de nieuwe holding. Het zit er dik in dat de Fransen na de termijn van 6 jaar, steeds meer vliegtuigen op hun eigen luchthavens laat landen. Alles wat niet meer past zal op Schiphol vliegen. Dat zal onze economie niet ten goede komen.
    pi_13562181
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 00:46 schreef HeyFreak het volgende:

    [..]

    ING heeft idd het Britse trots Barings voor een schijntje overgenomen.

    Maar we hoeven het dan nog niet leuk te vinden dat de KLM wellicht op zal houden te bestaan.


    Ja, ik vind het ook wel een beetje jammer dat KLM nu in Franse handen komt. Het is natuurlijk best een bedrijf waar de Nederlander trots op is. Maar we moeten nu ook niet doen dat Nederlandse bedrijven massaal aan het buitenland worden verkocht en al zeker niet doen alsof dat de schuld van de politiek is.
    pi_13562211
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 00:51 schreef Steijn het volgende:

    [..]

    Ja, ik vind het ook wel een beetje jammer dat KLM nu in Franse handen komt. Het is natuurlijk best een bedrijf waar de Nederlander trots op is. Maar we moeten nu ook niet doen dat Nederlandse bedrijven massaal aan het buitenland worden verkocht en al zeker niet doen alsof dat de schuld van de politiek is.


    Het zijn wel erg grote bedrijven die naar het buitenland gaan, Daf, Fokker, Hoogovens en nu dus KLM. De enige met wie het goed gaat is DAF (zover ik weet)

    Het geld wat Hoogovens verdiend wordt opgeslobbert door British Steel omdat die gigantische verliezen lijdt, en nu wil BS ook nog de winstgevende aluminiumtak verkopen. Fokker is ook bekend hoe dat afgelopen is. Ik zou persoonlijk graag zien dat ze een doorstart zouden maken ookal doen ze dat met kleine vliegtuigjes (al is het alleen maar voor de naam Fokker, die ook een grote geschiedenis kent).

    pi_13562277
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 00:54 schreef HeyFreak het volgende:
    Het zijn wel erg grote bedrijven die naar het buitenland gaan, Daf, Fokker, Hoogovens en nu dus KLM. De enige met wie het goed gaat is DAF (zover ik weet)
    Ik denk dat het met de KLM ook wel goed zal komen in het buitenland. Fokker is eigenlijk te klein om op te kunnen boksen tegen giganten als Airbus en Boeiing, dus nogal logisch dat het daar slecht mee gaat. Pas als ze zich op een andere markt storten dan zal het beter gaan met Fokker. Hoogovens vind ik zelf een triest geval, een goed lopend bedrijf wordt door een stel omhooggevallen Engelsen leeggezogen.
    quote:
    Het geld wat Hoogovens verdiend wordt opgeslobbert door British Steel omdat die gigantische verliezen lijdt, en nu wil BS ook nog de winstgevende aluminiumtak verkopen.
    Gelukkig stak de OR daar een stokje voor. Persoonlijk zou ik het goed vinden als Hoogovens de fusie langzaamaan probeert af te bouwen maar dat zal natuurlijk erg moeilijk zijn want de bedrijven zijn al diep met elkaar verweven.
    pi_13562309
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 01:02 schreef Steijn het volgende:

    [..]

    Ik denk dat het met de KLM ook wel goed zal komen in het buitenland. Fokker is eigenlijk te klein om op te kunnen boksen tegen giganten als Airbus en Boeiing, dus nogal logisch dat het daar slecht mee gaat. Pas als ze zich op een andere markt storten dan zal het beter gaan met Fokker. Hoogovens vind ik zelf een triest geval, een goed lopend bedrijf wordt door een stel omhooggevallen Engelsen leeggezogen.


    Fokker doet nu eigenlijk niets anders dan reserve-onederdelen maken en instrumenten (dacht ik). Maar gewoon kleinere vliegtuigen zoals zakenjets oid. Ik zou graag weer een nieuwe Fokker de lucht in zien gaan.
    quote:
    [..]

    Gelukkig stak de OR daar een stokje voor. Persoonlijk zou ik het goed vinden als Hoogovens de fusie langzaamaan probeert af te bouwen maar dat zal natuurlijk erg moeilijk zijn want de bedrijven zijn al diep met elkaar verweven.


    Helemaal mee eens en ik vind ook dat ze het moeten proberen want zoals het nu gaat kan het gewoon niet
    pi_13562496
    "De zwaan wordt een haan"
    pi_13562505
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 01:25 schreef ilona-scuderia het volgende:
    "De zwaan wordt een haan"
    Maar het is wel vervelend dat hanen niet blijven drijven. Zou dat een voorteken zijn?
    pi_13562603
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 01:27 schreef Steijn het volgende:

    [..]

    Maar het is wel vervelend dat hanen niet blijven drijven. Zou dat een voorteken zijn?


    Laten we hopen dat er op het laatste moment wordt ingegrepen maar ik vrees het niet
    KLM
    pi_13563674
    Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
      woensdag 1 oktober 2003 @ 11:20:10 #65
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
      woensdag 1 oktober 2003 @ 12:11:34 #66
    17114 Pistol_Pete
    Hard to be a saint in the city
    pi_13567657
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 11:20 schreef freako het volgende:
    [afbeelding]
    [b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
    pi_13568912
    Goede zaak dit

    De zakenwereld neemt eens het voortouw voor een verenigd Europa zonder binnengrenzen. Dat iedereen loopt te zeiken over een verlies van "nationale trots" slaat natuurlijk nergens op.

    KLM maakt nu deel uit van een sterke alliantie waarin het een minderheidsbelang heeft, maar waardoor de continuiteit van het bedrijf wel een stuk waarschijnlijker is dan in je eentje blijven doormodderen

    Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
    PSV, de logische kampioen
    Proud To Be VBL User
    Hiphop Purist
      woensdag 1 oktober 2003 @ 13:32:46 #68
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_13569556
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 13:10 schreef Tony_Montana67 het volgende:
    Goede zaak dit

    De zakenwereld neemt eens het voortouw voor een verenigd Europa zonder binnengrenzen. Dat iedereen loopt te zeiken over een verlies van "nationale trots" slaat natuurlijk nergens op.

    KLM maakt nu deel uit van een sterke alliantie waarin het een minderheidsbelang heeft, maar waardoor de continuiteit van het bedrijf wel een stuk waarschijnlijker is dan in je eentje blijven doormodderen


    Hoogovens (Corus) en Stork (Wärtsilä) can be overdone... Eenkwestie van tijd voordat de ontmanteling begint zoals dit altijd het geval is bij niet renderende bedrijven.
    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
    pi_13569666
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 13:32 schreef sjun het volgende:

    Hoogovens (Corus) can be overdone...


    Dat is een voorbeeld hoe het niet moet. Maar Air France is een winstgevend bedrijf en daar zit het grote verschil.

    Corus UK is een ouderwets bedrijf met verouderde machines, Air France is een bloeiend bedrijf met een gouden toekomst

    Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
    PSV, de logische kampioen
    Proud To Be VBL User
    Hiphop Purist
    pi_13569792
    Deze deal is echt niet gesloten zonder dat daar goed over is nagedacht. Wij kennen de details niet, maar KLM zal zeker niet zonder Schiphol in acht te hebben genomen hebben gehandeld. Al dat gehuil dat Parijs nu 'onze' vluchten krijgt...
    De resultaten van fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek in de psychologie worden vrijwel geheel aan het zicht onttrokken door de vloedgolf van quasi-wetenschappelijke drek, die door voodoo-psychologen over ons is uitgestort. -Hans Crombag-
    pi_13569967
    en British Airways dan?
      woensdag 1 oktober 2003 @ 13:49:16 #72
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_13570077
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 13:45 schreef Moredhel het volgende:
    en British Airways dan?
    British Airways is heel sterk transatlantisch gericht, net zoals KLM. Echt voordeel biedt dat niet, helemaal omdat Heathrow en Schiphol zo dicht bij elkaar liggen (hoewel dat natuurlijk ook geldt voor Charles de Gaulle).

    Maar de partner van KLM, Northwest Airlines, wil ook samenwerken met partners van Air France, Continental en Delta.

    pi_13570202
    Ik vermoed dat de franse staat (die wel veel aandelen air-france zal hebben gehad!!!) zijn aandeel in deze combinatie ook zal moeten afstoten ivm europese regelgeving. Gezien het feit dat men ook flink gezet heeft op de TGV (HSL-zuid) verwacht ik dat de vluchten op schiphol wel gewaarborgd blijven of eventueel zelfs groeien.
    'We have first raised a dust and then complain we cannot see' Bishop Berkeley (1685-1753)
      woensdag 1 oktober 2003 @ 16:18:58 #74
    17114 Pistol_Pete
    Hard to be a saint in the city
    pi_13574128
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 13:49 schreef freako het volgende:

    [..]

    British Airways is heel sterk transatlantisch gericht, net zoals KLM. Echt voordeel biedt dat niet, helemaal omdat Heathrow en Schiphol zo dicht bij elkaar liggen (hoewel dat natuurlijk ook geldt voor Charles de Gaulle).

    Maar de partner van KLM, Northwest Airlines, wil ook samenwerken met partners van Air France, Continental en Delta.


    Dit is dus zo gek. KLM/NW hebben een alliantie en AF/Delta hebben een alliantie. Nu is het maffe dat deze allianties transatlantisch met elkaar moeten blijven concureren. Doen ze dit niet krijgen ze een te groot marktaandeel op de transatlantische markt. Dus als ze transatlantisch niet met z'n allen samen mogen werken maar anderzijds in de VS wel Delta en NW en in Europa AF en KLM. Hoe kun je dan profiteren van die alliantie tussen AF, KLM, NW, Delta en Continental. Vage shit allemaal
    [b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
    pi_13576654
    niemand heeft het over Transavia een 100% dochter van KLM, gaat ook mee.
    Niemand heeft het over Martinair een 50% dochtert van KLM, gaat ook mee.
    Er vallen geen extra ontslagen bij de KLM is gezegd, nee dat zal wel.
    Ze zullen wel verdwijnen bij Martinair en Transavia denk ik.
    pi_13584899
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 17:42 schreef gtotep het volgende:
    niemand heeft het over Transavia een 100% dochter van KLM, gaat ook mee.
    Niemand heeft het over Martinair een 50% dochtert van KLM, gaat ook mee.
    Er vallen geen extra ontslagen bij de KLM is gezegd, nee dat zal wel.
    Ze zullen wel verdwijnen bij Martinair en Transavia denk ik.
    indeed.
    pi_13589627
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 17:42 schreef gtotep het volgende:
    niemand heeft het over Transavia een 100% dochter van KLM, gaat ook mee.
    Niemand heeft het over Martinair een 50% dochtert van KLM, gaat ook mee.
    Er vallen geen extra ontslagen bij de KLM is gezegd, nee dat zal wel.
    Ze zullen wel verdwijnen bij Martinair en Transavia denk ik.
    Martinair en Transavia bedrijven een hele andere tak van sport. Voor je vakantie naar Turkije ga je niet eerst 3x overstappen. Transavia maakt al geen vluchten meer volgens een dienstregeling, die zijn al overgeheveld naar KLM. Transavia doet alleen nog vakantieverkeer en een stukje low cost (BasicAir). Ik denk niet dat ze veel te vrezen hebben.
      donderdag 2 oktober 2003 @ 12:57:54 #78
    17114 Pistol_Pete
    Hard to be a saint in the city
    pi_13594517
    Toch is het wel van groot belang om te zien wat er met Transavia en Martinair gaat gebeuren. Ik weet van Transavia dat het heel erg geintergreerd is met de KLM. Als Air France Transavia overbodig vindt en Transavia moet zelfstandig hebben ze niet eens een eigen onderhoud en trainingscentrum etc...
    [b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
    pi_13608705
    quote:
    Op woensdag 1 oktober 2003 13:45 schreef Moredhel het volgende:
    en British Airways dan?
    Dan had de KLM een streke Amerikaanse partner moeten opgeven.Bovendien hadden de Engelsen geen zin in een beetje Nederlandse inspraak in het geheel.
    pi_13609689
    Nooit gedacht dat NL de KLM zomaar zou weggeven.

    En dan nog aan de Fransen

      Moderator donderdag 2 oktober 2003 @ 22:41:38 #81
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_13610069
    ik vind het een doodzonde het is toch een uniek stukje luchtvaarthistorie wat zonder instemming van het volk van de hand wordt gedaan voor een paar grijpstuivers

    Fokker i ook al weg

    Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
    Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
    pi_13630637
    Sabena heeft dat een jaar of tien geleden ook gedaan maar dan met Swissair.Ik bedoel...
      vrijdag 3 oktober 2003 @ 19:56:20 #83
    67733 Kanzaki
    Allemaal als nOOb begonnen
    pi_13630725
    quote:
    Op dinsdag 30 september 2003 10:15 schreef The_stranger het volgende:
    Gunstig omdat er misschien minder op schiphol gevlogen wordt?? Moet je zien wat dat voor banen gaat kosten...
    Eindelijk meer oog voor de nachtrust van mensen en de natuur. Toffe meisjes en jongens die fransen. Minder vliegen hoera.
    Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
      Moderator vrijdag 3 oktober 2003 @ 20:32:36 #84
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_13631731
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 19:56 schreef Kanzaki het volgende:

    [..]

    Eindelijk meer oog voor de nachtrust van mensen en de natuur. Toffe meisjes en jongens die fransen. Minder vliegen hoera.


    voor zover ik weet waren ze niet van plan hun positie op Schiphol op te geven.

    minder nachtrust dus voor de mensen die huizen hebben gekocht tegen een verlaagd tarief (want herrie = lage grondprijs) omdat er een vliegveld in de achtertuin ligt en achteraf pas besloten dat het lawaai maakt en de natuur zoekt maar een ander plekje om te bloeien.

    ik gooi morgen wel een boterham op straat oid

    Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
    Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
    pi_13632613
    quote:
    Op vrijdag 3 oktober 2003 19:52 schreef rub1615 het volgende:
    Sabena heeft dat een jaar of tien geleden ook gedaan maar dan met Swissair.Ik bedoel...
    Inderdaad....

    Onze mooie, lieve Sabena...


    1923 - 2001

    Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het voor de KLM beter afloopt...

    [Dit bericht is gewijzigd door Frederic op 03-10-2003 21:36]

      vrijdag 3 oktober 2003 @ 21:15:12 #86
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_13632755
    Ahh, binnenkort cursus staken voor dummies.
    The Internets, I needs it..
    pi_13698830
    Mag de KLM de term "koninklijke" en het kroontje in het logo trouwens behouden?
    pi_13703045
    Alleen uit nostalgische overwegingen vind ik het jammer dat KLM als zelfstandige maatschappij verdwijnt.

    Voor het overige zie ik het als een goede stap dat er beetje bij beetje een einde komt aan het verschijnsel van nationale flag-carriers voor elk Europees land. Voor de consument is het uiteindelijk stukken beter en voordeliger als er Europees opererende maatschappijen zijn. In de paniekverhalen over Schiphol geloof ik niet zo heel erg, want er is vooralsnog bepaald geen overschot aan mogelijkheden voor intercontinentale vluchten om verwerkt te worden in Europa.

      maandag 6 oktober 2003 @ 23:35:54 #89
    10275 DaBuzzzzz
    Mooie woonspulletjes
    pi_13703172
    quote:
    Op maandag 6 oktober 2003 23:29 schreef HiZ het volgende:
    Alleen uit nostalgische overwegingen vind ik het jammer dat KLM als zelfstandige maatschappij verdwijnt.

    Voor het overige zie ik het als een goede stap dat er beetje bij beetje een einde komt aan het verschijnsel van nationale flag-carriers voor elk Europees land. Voor de consument is het uiteindelijk stukken beter en voordeliger als er Europees opererende maatschappijen zijn. In de paniekverhalen over Schiphol geloof ik niet zo heel erg, want er is vooralsnog bepaald geen overschot aan mogelijkheden voor intercontinentale vluchten om verwerkt te worden in Europa.


    Opschieten met dat verenigd europa!!!.....


    Parijs heeft bijna geen capaciteit over op de vluchthavens... Schiphol als mainport zal nog wel effe duren. Maar toch doet het pijn.....

    Straks alleen nog Heineken???

    Geeft gewoon een gevoel van Trots.....zelfde als bij Fokker inderdaad. Maar rationeel gezien heb je gelijk.

    ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
      maandag 6 oktober 2003 @ 23:55:18 #90
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_13703537
    quote:
    Op maandag 6 oktober 2003 21:07 schreef Frederic het volgende:
    Mag de KLM de term "koninklijke" en het kroontje in het logo trouwens behouden?
    Ja. Maar voor de formaliteit zullen ze voor het behoud nog een aanvraag indienen.
    The Internets, I needs it..
    pi_13716676
    quote:
    Op maandag 6 oktober 2003 23:55 schreef Dr_Crouton het volgende:

    [..]

    Ja. Maar voor de formaliteit zullen ze voor het behoud nog een aanvraag indienen.


    Met andere woorden: als het mag van de Fransen!
    pi_13719743
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 16:03 schreef Frederic het volgende:

    [..]

    Met andere woorden: als het mag van de Fransen!


    Ik heb me overigens nooit kunnen inleven in de hysterie in Belgie over het ondergaan van een tweederangs maatschappij.
    pi_13720406
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 17:50 schreef HiZ het volgende:

    [..]

    Ik heb me overigens nooit kunnen inleven in de hysterie in Belgie over het ondergaan van een tweederangs maatschappij.


    Tweederangsmaatschappij??? Sabena was helemaal geen tweederangsmaatschappij. Ok, Sabena werd slecht bestuurd (te veel politieke inmenging) maar daar had je als passagier geen last van.
    Sabena heeft/had één van de beste safety records ter wereld; zelfs beter dan KLM.

    Ongevallen per maatschappij sinds 1970(+ het jaar van laatste ongeval):
    Aer Lingus/Aer Lingus Commuter: 0
    Air France/Air France Europe: 7 (2000)
    Alitalia: 3 (1990)
    Austrian Airlines: 0
    Braathens: 1 (1972)
    British Airways: 2 (1985)
    British Midland Airways: 1 (1989)
    Finnair: 0
    Former Soviet Union: 21 (2002)
    Iberia: 4 (1985)
    Icelandair: 0
    Lufthansa/Condor: 3 (1993)
    KLM: 3 (1994)
    Olympic Airways: 3 (1989)
    Sabena: 0
    SAS: 1 (2001)
    Swiss/Swissair/Crossair: 5 (2001)
    TAP Air Portugal: 1 (1977)
    Turkish Airlines: 9 (2003)
    Virgin Atlantic: 0

    (Volledige lijst op http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm)

    De Sabena Flight Academy, waar de piloten worden opgeleid (bestaat trouwens nog steeds) is een gerenomeerde pilotenschool en staat in de luchtvaartindustrie hoog aangeschreven.

    Dus, JA Sabena is slecht bestuurd geweest en is daarom failliet gegaan (ook omdat partner Swissair failliet ging trouwens).
    En NEEN, Sabena was geen tweederangsmaatschappij, maar een heel degelijke, veilige maatschappij waarmee het prettig vliegen was.

    En de opvolger van Sabena, SN Brussels Airlines, probeert de Sabena-legacy levendig te houden. Zónder politieke inmenging deze keer!
    Zo vliegt het Sabena-logo nog steeds rond, maar dan wel onder een andere naam... (www.flysn.com)

    pi_13721474
    Tweederangs maatschappij dus, geen enkele standing op wereld niveau. Elke boer kan een paar fatsoenlijke vliegtuigen in de lucht houden. Maar daarmee heb je nog een eersterangs maatschappij.
    pi_13721968
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 18:54 schreef HiZ het volgende:
    Elke boer kan een paar fatsoenlijke vliegtuigen in de lucht houden. Maar daarmee heb je nog een eersterangs maatschappij.
    Duidelijk een luchtvaart-specialist.

    Wat is dan de definitie van een "eersterangsmaatschappij"??

    pi_13741110
    quote:
    Op dinsdag 7 oktober 2003 19:09 schreef Frederic het volgende:

    [..]

    Duidelijk een luchtvaart-specialist.

    Wat is dan de definitie van een "eersterangsmaatschappij"??


    Een eersterangsmaatschappij is er eentje die op het wereldtoneel meetelt, niet een klein regio-maatschappijtje met wat afrikaanse routes.

    Sowieso, als de anti-nederlandse houding in België niet zo sterk was geweest, had Sabena wellicht nog als KLM-België kunnen overleven. Maar het mocht vooral geen overname door de Nederlanders zijn, dus werd het bedrijf met huid en haar overgeleverd aan de Zwitsers.

    pi_13741926
    quote:
    Op woensdag 8 oktober 2003 15:23 schreef HiZ het volgende:

    [..]

    Een eersterangsmaatschappij is er eentje die op het wereldtoneel meetelt, niet een klein regio-maatschappijtje met wat afrikaanse routes.


    Blijkbaar ken je geen bal van Sabena en je "definitie" van een eersterangsmaatschappij slaat nergens op. Ok, Sabena was geen grote maatschappij (maar ook geen kleintje) maar had wel degelijk een wereldwijd netwerk met dagelijkse vluchten binnen Europa, naar Amerika, Afrika en Azië. Op routes Afrika-Europa was Sabena zelfs de belangrijkse speler. (vandaag overgenomen door SN Brussels Airlines)
    quote:
    Sowieso, als de anti-nederlandse houding in België niet zo sterk was geweest, had Sabena wellicht nog als KLM-België kunnen overleven. Maar het mocht vooral geen overname door de Nederlanders zijn, dus werd het bedrijf met huid en haar overgeleverd aan de Zwitsers.
    Aha, dit is dus blijkbaar de bron van je anti-Sabena en anti-Belgische gevoelens... (een beetje gefrustreerd door de overname van KLM en je gaat je dus wat afreageren op Sabena en Belgie.... mja...)

    Ik zal proberen te antwoorden: Belgie is een complex land. Belgie is eigenlijk een staatsconstructie waarin 2 totààl verschillende landen zitten: nl. Vlaanderen en Wallonie met elk een eigen media, publieke opinie, cultuur, manier van politiek voeren, enz...

    Weet je waarom Sabena destijds niet mocht samengaan met KLM? Wegens een veto van de Walen. Voor de Walen was het ondenkbaar dat "la Sabéna" zou gaan samenwerken met een Nederlands bedrijf, aangezien zo het aandeel Nederlandstaligen (Nederlanders+Vlamingen) véél te groot zou zijn.
    KLM-Sabena is niet geblokkeerd door "Belgie", maar door "Wallonie". De Vlamingen waren destijds vóór samenwerking met KLM.

    Vergis u niet, de 40% Walen in Belgie hebben nog altijd evenveel (zo niet méér) te zeggen als de 60% Vlamingen.
    Weet je trouwens waarom Belgie, net als zo vele andere EU-landen, geen zwart-gele kentekens heeft? Omdat -surprise!- de Walen hier tegen waren. Reden? Zwart en geel zijn de kleuren van de Vlaamse vlag!

    ...En dan zijn er nog mensen die niet begrijpen dat sommige Vlamingen af willen van Belgie...

      dinsdag 14 oktober 2003 @ 14:53:09 #98
    15352 Nyrem
    Wag the dog
    pi_13876008
    Vakbond CNV dreigt KLM met kort geding



    AMSTELVEEN - De vakbond CNV Bedrijvenbond dreigt de luchtvaartmaatschappij KLM met een kort geding. De vakvereniging wil intensiever betrokken zijn bij de toekomst van de houdstermaatschappij die KLM met Air France gaat oprichten. Dat heeft de bond dinsdag bekendgemaakt.


    KLM en Air France zijn van plan deze week de definitieve overeenkomst te tekenen. De streefdatum was woensdag 15 oktober, maar dat zal niet lukken. Dat komt volgens een woordvoerder van KLM door de agenda's van de directies.

    De Nederlandse maatschappij heeft de bonden eerder toegezegd een " relatie van informatieve aard" te willen, maar dat gaat de CNV Bedrijvenbond niet ver genoeg. Directe invloed is volgens bestuurster I. Baltussen noodzakelijk om de werkgelegenheid in Nederland te waarborgen.

    Het staat al vast dat de overname van KLM door Air France 510 banen kost, waarbij geen gedwongen ontslagen vallen. Bij de bestuurster bestaat de angst dat op de lange termijn KLM en luchthaven Schiphol groei en banen moeten inleveren ten gunste van Air France.

    KLM is echter van mening dat de bonden intensief bij de holding betrokken blijven. "De relatie met de KLM-directie blijft gehandhaaft. De directie heeft zitting in de houdstermaatschappij", zei de woordvoerder.

    De vakbonden FNV Bondgenoten en De Unie maken zich grote zorgen over de werkgelegenheid bij KLM en op luchthaven Schiphol. Ze eisen garanties van de luchtvaartmaatschappij dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen door de overname.

    FNV'er J. van den Brink dreigde eerder met acties als KLM dat niet zou doen. Air France heeft de Franse vakbonden wel beloofd dat er geen gedwongen ontslagen vallen, aldus bestuurder S. Bajema van De Unie. Alle bonden overleggen dinsdagmiddag met KLM. "We hopen dat we ze tevreden kunnen stellen", aldus de KLM-zegsman.

    De Centrale Ondernemingsraad van KLM moet de overname ook nog goedkeuren. Net als de bonden wil de OR dat de maatschappij garandeert dat niemand gedwongen het bedrijf moet verlaten. KLM overlegt dinsdagmiddag met de raad.

    Air France neemt KLM door middel van een aandelenruil over. De bedrijven richten een houdstermaatschappij op, waaronder KLM en Air France als werkmaatschappijen komen. De Fransen krijgen een belang van 37 procent in de holding, de Franse staat 44 procent en KLM de rest.


    (Telegraaf)

    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')