Na een zwaar ongeval of operatie die niet helemaal goed ging. En dan bedoel ik ervaringen zoals sommige mensen gehad hebben in de vorm van "oneindige tunnels met helder wit licht" of b.v een bewuste 'uittreding' uit het 'stoffelijk' lichaam.
Ik wel.
quote:Ik niet.
Op 08 april 2001 03:03 schreef Coos het volgende:
Ik wel.
Ik heb dit al gehad met de dood van mijn opa, buurman, verjaardagsfeestje van mijn broertje (1 jaar van te voren weten dat we naar een voetbalwedstrijd gaan en daar ook de uitslag goed van hebben, ook wist ik welke vriendjes van mijn broertje er wel en niet waren), en talloze andere voorbeelden (met tekenfilms, voetbalwedstrijden, kennissen, allemaal deja vu gevoelens).
Mijn vader heeft het ook, dus misschien dat het in de familie zit?
Ik had dus gedroomd dat ik dood ging op 4 februari 2008, ook weer een gigantisch gedetailleerde 'droom' (bij normale dromen heb ik altijd dat ik ze een kwartier nadat ik wakker ben geworden weer vergeten ben, en deze dromen kan ik 3 maanden daarna nog voor de geest halen) dus waarschijnlijk ook weer een 'toekomstdroom'.
Wat ik daar voelde was dat ik heel licht werd, en wegdreef van mijn eigen lichaam. Ook was het net alsof er een wit waas over alles heen getrokken was, niets maakte meer uit, alles leek heel vredig en sereen, niets deed er meer iets toe, en zag ik mensen bezig met mijn lichaam, hartmassage, enz enz.
Ik weet niet of dit wel helemaal in dit topic past, aangezien het niet een bijnadood ervaring is, maar ik neem deze dromen altijd serieus, en ik heb nog geen enkele keer gehad dat ze niet uitkwamen.
[ontopic]
Interessant, maar heb ik niet, ik heb zelf al genoeg aan me dejavu-inzichten.
Jules Verne hebben ze ook voor gek verklaard, en kijk hoeveel hij gelijk had
Dus of er meer is, ik weet het niet.
Jouw stuk is in ieder geval mooi omschrevn, al krijg ik er bijna de kriebels van als ik het nog eens lees.
[Dit bericht is gewijzigd door HighLander op 08-04-2001 09:24]
Tja, da's de BDE verklaart, niks bijzonders dus.
Nu de toekomstdromen. Ik denk dat je tot de conclusie zal komen dat die dood van jou in 2008 greatly exagerated is. De toekomst kun je simpelweg niet kennen want dan zou je hem kunnen beinvloeden en dan is het de toekomst niet meer. De dromen die echter wel uitkomen, zijn vaak het resultaat van het bijzonder krachtige, onderbewuste analytische vermogen van de Cerebellum.
Nou, de Deja Vu, gewoon een soort 'glitch' in je hersenen, net zoals je vroeger met die sprite games sprites som opeens door een muur heen zag ofzo En nu nog met sommige bagger videokaarten...
Zo, weer genoeg woorden aan gewijd.
Kom op man doe niet zo slim.
Ik zeg BDE rulezzzzzzzzz.
Bijna dood, niks wegzakken.
quote:Nee, da's de BDE van buiten verklaard. Een wetenschappelijke verklaring. Zinloos voor diegenen die er een gehad hebben, want die moeten niet de uiterlijke kenmerken verklaren, maar datgene dat zich aan hen van binnen heeft geopenbaard.
Op 08 april 2001 12:51 schreef Revian het volgende:
Tja, da's de BDE verklaart, niks bijzonders dus.
quote:Nou , kom maar op met je verhaal.
Op 08 april 2001 03:03 schreef Coos het volgende:Ik wel.
quote:Ik snap je wel, maar waarom dat verkrampte wetenschappelijke toontje: is gewoon natuurlijk, moet je niet over nadenken? Als de inhoud van zo'n BDE nou zo'n coherent verhaal is, waar de patiënt een hoop van zegt te kunnen leren, waarom dan alles reduceren tot het fysich/fysiologische proces dat je er als buitenstaander van kan maken?
Op 11 april 2001 01:26 schreef Revian het volgende:
Het is gewoon verklaart WAAROM je dat ziet, het houdt niks in, het heet met een mooi woord een 'hersenspinsel' willekeurige electro-chemische dingetjes in je hersenen, en je ziet een paar dingetjes, is niet erg. Is gewoon natuurlijk, moet je niet over nadenken.
Patiënt: ik heb een bijzonder imposante BDE gehad, ik trad uit mijn lichaam, zag mezelf sterven, toen vloog ik naar het licht, mijn hele leven flitste aan mij voorbij en ik had het vredige gevoel dat ik... etc etc
Arts: Niet over nadenken! Gewoon een verklaarbaar, natuurlijk proces! Kwestie van een paar hersencelletjes die over de rooie gaan...
Patiënt: Ja maar dokter dit was geweldig! ik had het idee dat mijn hele leven aan me werd uitgelegd. ik voelde intense vrede en alles voelde bijna religieus aan...
Arts: Niet over nadenken! Gewoon een verklaarbaar, natuurlijk proces...
Pure wetenschap is een doodlopende steeg.
quote:Ten eerste, heeft maar 99.9% van de mensen een BDE ervaring waarbij ze daadwerkelijk zichzelf zien sterven, ten tweede komen de beelden die zei hadden vaak niet overeen met de werkelijkheid, het enige wat zij echt zagen was dat ze stierven... je moet het zo zien.. als ik paddos neem, is dat ook lekker, maar ik ga dan toch geen pseudo-psychologische analyze maken van die kaboutertjes die ik dan te zien krijg??
Op 11 april 2001 13:50 schreef Ringo het volgende:
Ik snap je wel, maar waarom dat verkrampte wetenschappelijke toontje: is gewoon natuurlijk, moet je niet over nadenken? Als de inhoud van zo'n BDE nou zo'n coherent verhaal is, waar de patiënt een hoop van zegt te kunnen leren, waarom dan alles reduceren tot het fysich/fysiologische proces dat je er als buitenstaander van kan maken?Patiënt: ik heb een bijzonder imposante BDE gehad, ik trad uit mijn lichaam, zag mezelf sterven, toen vloog ik naar het licht, mijn hele leven flitste aan mij voorbij en ik had het vredige gevoel dat ik... etc etc
Arts: Niet over nadenken! Gewoon een verklaarbaar, natuurlijk proces! Kwestie van een paar hersencelletjes die over de rooie gaan...
Patiënt: Ja maar dokter dit was geweldig! ik had het idee dat mijn hele leven aan me werd uitgelegd. ik voelde intense vrede en alles voelde bijna religieus aan...
Arts: Niet over nadenken! Gewoon een verklaarbaar, natuurlijk proces...Pure wetenschap is een doodlopende steeg.
Wetenschap is geen doodlopende steeg, want het is ongelimiteerd.. in tegenstelling tot religie.. Wetenschap kan alles bevatten, aangezien alles wat er is verklaard kan worden, of wij de verklaring kennen is een tweede, wetenschap is alomvattend.. maar BDE ervaringen, het spijt me, maar het is gewoon natuurlijk... Vriend van mij had ook een dergelijke ervaring toen ie was gaan diepzee duiken en door een foutje er te weinig zuurstof in de lucht die hij binnenkreeg zat.. Levert zo'n zelfde ervaring op.. mag er wel over nadenken, het onderbewuste kan veel bevatten wat het bewuste niet kan bevatten, of nog niet weet...
quote:Eerlijk gezegd heb ik nog nooit kaboutertjes mogen zien op een paddestoelentrip. En ja, ik probeer achteraf welzeker een "pseudo"-psychologische analyse te maken van wat ik op de trip te verwerken kreeg. Dat is ook heel goed; negeer je je onderbewuste, dan ga je eraan onderdoor. Niet alles in de wereld is tastbare werkelijkheid.
Op 11 april 2001 15:29 schreef Revian het volgende:
je moet het zo zien.. als ik paddos neem, is dat ook lekker, maar ik ga dan toch geen pseudo-psychologische analyze maken van die kaboutertjes die ik dan te zien krijg??
quote:Maar 99,9%? Vind je dat niet genoeg dan?
Op 11 april 2001 15:29 schreef Revian het volgende:
Ten eerste, heeft maar 99.9% van de mensen een BDE ervaring waarbij ze daadwerkelijk zichzelf zien sterven,
quote:Waar koop jij die paddo's? Kabouters zie ik nooit op paddo's....
je moet het zo zien.. als ik paddos neem, is dat ook lekker, maar ik ga dan toch geen pseudo-psychologische analyze maken van die kaboutertjes die ik dan te zien krijg??
quote:Misschien weet je wat van quantumfysica. Daar is men letterlijk de grens van de wetenschap tegengekomen. Daar komt men op gebieden waar de scheiding tussen object en subject niet meer gemaakt kan worden. Met andere woorden: de waarnemer kan niet meer lossgezien worden van het waargenomene. De weg van de pure wetenschap loopt hier dus inderdaad dood, want zonder scheiding tussen waarnemer en waargenomene kan er niets meer met zekerheid beschreven worden, omdat de beschrijving per definitie het resultaat beinvloedt. De wetenschap is dus niet alomvattend, religie op zichzelf ook niet. Alleen de combinatie van religie en wetenschap is alomvattend.
Wetenschap is geen doodlopende steeg, want het is ongelimiteerd.. in tegenstelling tot religie.. Wetenschap kan alles bevatten, aangezien alles wat er is verklaard kan worden, of wij de verklaring kennen is een tweede, wetenschap is alomvattend..
Of zoals Einstein zei:
"Science without religion is lame, religion without science is blind."
Alleen je moet je tot rationele verklaringen en analyzes beperken, niet in het wilde weg gaan speculeren over van alles en nog wat.. dan wordt het nogal abstract, en van die 99,9 %, dat was natuurlijk GEEN niet een, typefoutje, spijt me .
quote:Ho. Religie is niet gebaseerd op iets dat wetenschappelijk is aan te tonen. Dat is heel iets anders dan nergens op gebaseerd zijn.
Op 11 april 2001 21:40 schreef Revian het volgende:
Religie is niksomvattend, aangezien het nergens op gebaseerd is..
quote:Stukjes uit het artikel:
Op woensdag 11 april 2001 01:26 schreef Revian het volgende:
Het is gewoon verklaart WAAROM je dat ziet, het houdt niks in, het heet met een mooi woord een 'hersenspinsel' willekeurige electro-chemische dingetjes in je hersenen, en je ziet een paar dingetjes, is niet erg. Is gewoon natuurlijk, moet je niet over nadenken. Mensen die bijna verdrinken en niet hersendood zijn hebben het vaak ook door zuurstof tekort in de hersenen.
quote:Misschien dat dit je kan overtuigen dat er wel degelijk zoiets bestaat als een BDE.
A British scientist studying heart attack patients says he is finding evidence that suggests that consciousness may continue after the brain has stopped functioning and a patient is clinically dead.[..]
Near-death experiences have been reported for centuries but in Parnia's study none of the patients were found to have received low oxygen levels, which some skeptics believe may contribute to the phenomenon.[..]
Since the initial experiment, Parnia and his colleagues have found more than 3,500 people with lucid memories that apparently occurred at times they were thought to be clinically dead. Many of the patients, he said, were reluctant to share their experiences fearing they would be thought crazy.
Daarna is die dokter dat gaan onderzoeken en ging hij veel mensen ondervragen die nog maar net een bde hadden gehad, dus binnen een uur na hun bde. Daaruit bleek dat bijna de helft van de mensen ook zo'n 'slechte' bde hadden, maar dat halverwege hun bde het omboog naar een 'goede' ervaring. En een als hij het een dag later weer vroeg, zeiden ze helemaal geen slechte ervaring te hebben gehad, alleen maar een goede.
dat was best wel heavy om te zien/horen.
zelf nooit zoiets gehad, maar ik vond het wel een interessante documentaire.
quote:
Op vrijdag 06 juli 2001 14:51 schreef _psilocybin het volgende:
Uiteraard stelt een BDE nix voor, het zijn gewoon 'de hersenen die op tilt slaan' en daarmee uit. Trouwens Revian, heb je wel eens heel veel verdriet gehad? Was ook niet echt hoor, gewoon een stel neurotransmittors.
En je vriendin of vrouw is helemaal niet zo leuk, ook dat komt gewoon door een lading chemicalien in je hersenen. Sterker nog, volgens mij ben jij helemaal geen persoon! dat zijn gewoon stofjes in je hersenen joh!
quote:Heel jammer dat je nou met dat stuk off topic begint. Dat geeft mij het gevoel dat de BDE alszodanig een beetje belachelijk gemaakt wordt.
Op zondag 08 april 2001 09:21 schreef HighLander het volgende:
[eventjes offtopic]
Jazeker, toen ik bij een maat van me in de auto zat, en ik vroeg wat die twee dikke strepen links betekende en waarom allemaal mensen ons toch links inhaalde.
En dat ik dan degene moet zijn om erachter te komen dat we op een busbaan rijden.
Trouwens met die gast meerdere BDE's gehad.[ontopic]
Interessant, maar heb ik niet, ik heb zelf al genoeg aan me dejavu-inzichten.Jules Verne hebben ze ook voor gek verklaard, en kijk hoeveel hij gelijk had
Dus of er meer is, ik weet het niet.
Jouw stuk is in ieder geval mooi omschrevn, al krijg ik er bijna de kriebels van als ik het nog eens lees.
Ik mag gelukkig melden dat ik nog nooit een bijna dood ervaring heb gehad.
Wel vind ik het een heel interessant onderwerp omdat er zoveel overeenkomsten zijn met de beschrijving die mensen doen van een uittreding.
Misschien eens iets om een nieuw topic over te openen.
Overeenkomsten en verschillen BDE en uittreding.
-edit- scherpe randjes eraf
[Dit bericht is gewijzigd door Nikki op 06-07-2001 17:30]
quote:Hoe verklaar jij dan dat mensen die een DBE ervaring hebben vaak tot in detail kunnen vertellen wat er met hun is gebeurd in de tijd dat ze "weg" waren.
Op zondag 08 april 2001 12:51 schreef Revian het volgende:
Nou, laat ik eens even een hoop dingen die ik zoal hoor logisch benaderen, de BDE, aangezien iedereen dit heeft die niet opslag dood is maar langzaam wegzakt.. (Alleen de gene die terug komen kunnen dit natuurlijk navertellen) is het veilig aan te nemen dat dit de reactie van de hersenen is wanneer ze langzaam afsterven.. MAAR sommige mensen zien er meer bij, schimmen, etc. Alweer logisch, een zuurstof tekort in hersencellen veroorzaakt vaka hallucinaties, heel normale reactie van het lichaam...
zie Zwevende Hond.
ik dacht eerst dat ik dood was lijkt me bijna dood.
quote:Fantasie.
Op vrijdag 06 juli 2001 17:19 schreef Nikki het volgende:
Hoe verklaar jij dan dat mensen die een DBE ervaring hebben vaak tot in detail kunnen vertellen wat er met hun is gebeurd in de tijd dat ze "weg" waren.
maar ik denk dat het wel zou kunnen , het is mischien best wel wetenschappelijk te verklaren door dat er deels zuurstofgebrek optreed in de hersenen.
en aangezien de mensen die het hebben gehad vaak de meest uiteenlopende verhalen hebben .. tja ...
misschien is het wel de verbeelding van de geest ..
Ik denk dat de wetenschap steeds meer zal kunnen verklaren. Misschien wel ooit alles. Toekomstdromen bijv. Als het waar is. Dan zal het ooit wetenschappelijk verklaart kunnen worden. Maar niet zolang we het niet begrijpen. De wetenschap zal breder moeten worden dan nu... veel breder.
quote:Lees nou mijn stukje even, daar staat namelijk in dat in de gevallen die ze onderzocht hebben geen sprake is van zuurstoftekort. Ik heb dit topic weer omhoog gehaald omdat ik een nieuwsstukje tegenkwam waar dit dus onderuit gehaald werdt, ik herrinnerde me toen deze discussie, en vandaar mijn reactie weer.
Op zaterdag 07 juli 2001 20:45 schreef Lord Dreamer het volgende:
fantasy is een erg ruim begrip ..maar ik denk dat het wel zou kunnen , het is mischien best wel wetenschappelijk te verklaren door dat er deels zuurstofgebrek optreed in de hersenen.
en aangezien de mensen die het hebben gehad vaak de meest uiteenlopende verhalen hebben .. tja ...
misschien is het wel de verbeelding van de geest ..
Nogmaals de link: http://abcnews.go.com/sections/scitech/DailyNews/brain_dead010629.html
quote:Waarom is het toch zo moeilijk om aan te nemen dat sommige dingen gewoon NIET wetenschappelijk te verklaren zijn
Op zaterdag 07 juli 2001 20:45 schreef Lord Dreamer het volgende:
fantasy is een erg ruim begrip ..maar ik denk dat het wel zou kunnen , het is mischien best wel wetenschappelijk te verklaren door dat er deels zuurstofgebrek optreed in de hersenen.
Bovendien, met de hypothese 'zuurstofgebrek' verklaar je natuurlijk niks. Je degradeert de gebeurtenis tot iets simpelers, maar daarbij laat je essentiele dingen weg. Daar heeft de wetenschap een handje van: we kunnen het niet verklaren? Oh dan bestaat het niet.
Jaja, er is zogenaamd altijd een wetenschappelijke verklaring aan te geven. Van een religie of een God is geen sprake meer. Sinds de mensen autonoom zijn is er alleen maar de gedachte dat de mens het altijd bij het rechte eind heeft. Alleen de 'ratio' dat alles waar is wat de mens kan verklaren overheerst. Maar ik denk dat we een grote fout maken, door niet de geloven in een bovennatuurlijk 'iets' of zelfs een GOD die zoiets in een menselijk verstand ingeeft.
quote:
Op zondag 08 april 2001 04:57 schreef random het volgende:
Het zal misschien een beetje vreemd klinken, en misschien geloven jullie het niet (is wel de meest voorkomende reactie als ik het vertel), maar soms heb ik 'toekomstdromen', heel heldere dromen waarin ik gewoon mezelf ben, en ik dus ook zie / voel wat er gebeurd.Ik heb dit al gehad met de dood van mijn opa, buurman, verjaardagsfeestje van mijn broertje (1 jaar van te voren weten dat we naar een voetbalwedstrijd gaan en daar ook de uitslag goed van hebben, ook wist ik welke vriendjes van mijn broertje er wel en niet waren), en talloze andere voorbeelden (met tekenfilms, voetbalwedstrijden, kennissen, allemaal deja vu gevoelens).
Mijn vader heeft het ook, dus misschien dat het in de familie zit?Ik had dus gedroomd dat ik dood ging op 4 februari 2008, ook weer een gigantisch gedetailleerde 'droom' (bij normale dromen heb ik altijd dat ik ze een kwartier nadat ik wakker ben geworden weer vergeten ben, en deze dromen kan ik 3 maanden daarna nog voor de geest halen) dus waarschijnlijk ook weer een 'toekomstdroom'.
Wat ik daar voelde was dat ik heel licht werd, en wegdreef van mijn eigen lichaam. Ook was het net alsof er een wit waas over alles heen getrokken was, niets maakte meer uit, alles leek heel vredig en sereen, niets deed er meer iets toe, en zag ik mensen bezig met mijn lichaam, hartmassage, enz enz.Ik weet niet of dit wel helemaal in dit topic past, aangezien het niet een bijnadood ervaring is, maar ik neem deze dromen altijd serieus, en ik heb nog geen enkele keer gehad dat ze niet uitkwamen.
quote:Als je droomd dat je dood gaat wilt het zeggen dat je langer leeft
Het zal misschien een beetje vreemd klinken, en misschien geloven jullie het niet (is wel de meest voorkomende reactie als ik het vertel), maar soms heb ik 'toekomstdromen', heel heldere dromen waarin ik gewoon mezelf ben, en ik dus ook zie / voel wat er gebeurd.Ik heb dit al gehad met de dood van mijn opa, buurman, verjaardagsfeestje van mijn broertje (1 jaar van te voren weten dat we naar een voetbalwedstrijd gaan en daar ook de uitslag goed van hebben, ook wist ik welke vriendjes van mijn broertje er wel en niet waren), en talloze andere voorbeelden (met tekenfilms, voetbalwedstrijden, kennissen, allemaal deja vu gevoelens).
Mijn vader heeft het ook, dus misschien dat het in de familie zit?Ik had dus gedroomd dat ik dood ging op 4 februari 2008, ook weer een gigantisch gedetailleerde 'droom' (bij normale dromen heb ik altijd dat ik ze een kwartier nadat ik wakker ben geworden weer vergeten ben, en deze dromen kan ik 3 maanden daarna nog voor de geest halen) dus waarschijnlijk ook weer een 'toekomstdroom'.
Wat ik daar voelde was dat ik heel licht werd, en wegdreef van mijn eigen lichaam. Ook was het net alsof er een wit waas over alles heen getrokken was, niets maakte meer uit, alles leek heel vredig en sereen, niets deed er meer iets toe, en zag ik mensen bezig met mijn lichaam, hartmassage, enz enz.Ik weet niet of dit wel helemaal in dit topic past, aangezien het niet een bijnadood ervaring is, maar ik neem deze dromen altijd serieus, en ik heb nog geen enkele keer gehad dat ze niet uitkwamen.
quote:Waarom is het zo meilijk aan te nemen dat jullie bullshit schrijven ?
Op zondag 08 juli 2001 00:20 schreef Schorpioen het volgende:Waarom is het toch zo moeilijk om aan te nemen dat sommige dingen gewoon NIET wetenschappelijk te verklaren zijn
quote:Ik wijs je d'r ff op dat er hier niets is wat verklaard hoeft te worden.
Daar heeft de wetenschap een handje van: we kunnen het niet verklaren? Oh dan bestaat het niet.
In de natuurkunde is er nog zat dat wel wordt waargenomen maar niet kan worden verklaard overigens.
quote:Ikke ben toen ik klein was een keer bijna verdronken... Maar ik kan me geen tunnels met wil licht herrinneren.
Op zondag 08 april 2001 03:03 schreef Coos het volgende:
Wie heeft er wel eens een bijna dood ervaring gehad?Na een zwaar ongeval of operatie die niet helemaal goed ging. En dan bedoel ik ervaringen zoals sommige mensen gehad hebben in de vorm van "oneindige tunnels met helder wit licht" of b.v een bewuste 'uittreding' uit het 'stoffelijk' lichaam.
Ik wel.
Het was wel eng laat ik je dat vertelen.
[edit]Whehehe, het duurde nog geen twee minuten meer
Maar je kunt er het een en ander over lezen op http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp.php?type=thema&site=gp&id=15
quote:Ik ook.
Op woensdag 18 juli 2001 01:31 schreef FallenAngel het volgende:[..]
Ikke ben toen ik klein was een keer bijna verdronken...
quote:Ik ook niet...
Maar ik kan me geen tunnels met wil licht herrinneren.![]()
quote:Ja, nou en of!
Het was wel eng laat ik je dat vertelen.
De ervaring krijg je wanneer je dood gaat en bij te weinig zuurstof ga je ook dood.. duh ..
maar zoals het onderzoek naar hartpatienten heeft aangetoond was zuurstoftekort niet de oorzaak van de gemelde BDE's
ander genoemde opties dat het aan de random chemicalien afvurende neuronen in de hersens zou komen oid. is ook onzin..
de patienten zijn volledig hersendood , geen activiteit meer en al zouden de hersen chaotisch allerlei chemicalien afstoten dan verklaart dat nog steeds niet een keurig chronologisch verloop van de BDE
mensen treden uit hun lichaam , zien hun zelf liggen en zien wie er nog meer in de kamer zijn, vangen gesprekken op, zien daarna pas de lichtunnel waarin ze opgewacht worden door iemand die ze begeleid door de tunnel naar oa mensen die ze kennen maar die al eerder overleden zijn.. waarna ze hun hele leven in review te zien krijgen. en de keuze krijgen om terug te gaan of gewoon verteld word dat ze terug moeten omdat ze nog niet klaar zijn in deze wereld..
en het verloop is wereldwijd in grote lijnen vrijwel hetzelfde
en dat alles kunnen ze naderhand tot in detail navertellen ,
Wetenschap kan misschien sommige gelijkende symptomen nabootsen zoals tunnelvisie ( wat waarschijnlijk absoluut niks weg heeft van de BDE tunnel ) maar ze kan echt niet de hele BDE tot in detail verklaren, opwekken of simuleren..
het zou dan dus ook wel zo netjes zijn om niet te doen alsof dat wel zo zou zijn door net te doen alsof met het recreëren van tunnelvisie het hele fenomeen verklaard is
Ik geloof....nee ik weet dat er iets is na de dood
[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 08-09-2002 01:57]
quote:wat mij opvalt is dat er naar andere mogelijke oorzaken helemaal niet gekeken wordt. Er wordt gewoon gezegd van, we weten niet wat het is dus moet het wel een ziel zijn. Dat is in mijn opinie wel heel erg makkelijk gesteld. Zo wordt er bijvoorbeeld geheel aan het feit voorbij gegaan dat valse herinneringen heel eenvoudig gemaakt kunnen worden. Met andere woorden waarom kan het niet dat de bde wordt gecreerd tijdens de traumatische tot levenwekking? Verder gaan de verklaringen van een bde tegenwoordig veel verder dan alleen het zuurstofgebrek. Ik geloof dat er ook allerlei neurotransmitters bij betrokken zouden kunnen zijn.
Op zondag 08 juli 2001 00:12 schreef random het volgende:[..]
Lees nou mijn stukje even, daar staat namelijk in dat in de gevallen die ze onderzocht hebben geen sprake is van zuurstoftekort. Ik heb dit topic weer omhoog gehaald omdat ik een nieuwsstukje tegenkwam waar dit dus onderuit gehaald werdt, ik herrinnerde me toen deze discussie, en vandaar mijn reactie weer.
Nogmaals de link: http://abcnews.go.com/sections/scitech/DailyNews/brain_dead010629.html
Verder zou ik heel erg geintereseerd zijn in een onderzoek wat de levensovertuiging van iemand in relatie met datgene wat ervaring wordt in de bde onderzoekt. Het is namelijk al bekend dat de ervaringen net zo ver uit elkaar liggen als er levensovertuigingen zijn (dus bijv. paganisme, christenbdom, bhoedisme etc.). Dit is iets wat volgens mij moeilijk verklaard kan worden met de theorie dat de bde veroorzaakt wordt door een ziel. Maar heel eenvoudig door de meer fysiologische verklaringen.
Iets wat ook weer bevestigd wordt door experimenten waarbij ervaringen zoals bij de bde kunnen worden opgeroepen.
Het punt is dat je bij dit soort dingen heel kritisch moet zijn, en niet gelijk als A dan B.
[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 08-09-2002 12:07]
quote:Ok, ik zou dus helemaal gek worden nu! Weten wanneer je dood gaat
Het was een prettige ervaring. Eerst heb je die enorme worsteling naar lucht en dan geef je op. Het is alsof er een broer of een vader ofzo iig een vertrouwd persoon een hand op je rug legt en zegt: 'maak je niet druk het komt wel goed'. Op dat moment hoef je geen lucht meer en voel je je volkomen relaxed. Het was vrij snel daarna dat de beelden kwamen. Dat dus je leven razendsnel voorbij gaat. Het ging wel erg vlug kan ik je vertellen. Ik kan nou achteraf ook niet zeggen dat ik heel mn leven heb gezien want t ging zo damned hard. Maar sommige momenten kon ik goed onderscheiden zoals het gezicht van mn eerste vriendinnetje enzo.
En toen werd ik boven water gehaald
Naja dan blijft natuurlijk de vraag is een BDE echt of is zijn het je hersens die je vol natuurlijke morfine spuiten zodat je de angst vergeet. Ik heb geen flauw idee moet ik je eerlijk zeggen.
quote:Nou, alvast gecondoleerd dan
Ik had dus gedroomd dat ik dood ging op 4 februari 2008, ook weer een gigantisch gedetailleerde 'droom'
Gelukkig werd ik vanochtend weer wakker!
quote:dan zou het kunnen zijn dat je hersens gewoon ff uit en opnieuw aangezet worden.... bij het uitgaan wordt alles zwart, bij het aanzetten zie je opeens allemaal nieuw licht. En aangezien je hersens op dat moment aangezet worden heb je geen idee van tijd of iets in die richting, als daarna je klok ook weer aangezet wordt lijkt dat ene moment een hele lange tijd te duren...
Op vrijdag 6 juli 2001 08:30 schreef wacko1976 het volgende:
ik heb op tv wel eens een docu gezien over een dokter die had iemand op zijn operatietafel liggen en zijn hard stond stil, ging hem reanimeren kreeg even hartslag en die viel toen weer weg en dat gebeurde een paar keer. Tijdens een zo'n periode vroeg de man aan de dokter of hij alsjeblieft niet wilde stoppen met reanimeren, want elke keer als hij stopte, zag de man vreselijke dingen, viel hij in een donker zwart gat, en had hij het gevoel dat hij in de hel belandde.Daarna is die dokter dat gaan onderzoeken en ging hij veel mensen ondervragen die nog maar net een bde hadden gehad, dus binnen een uur na hun bde. Daaruit bleek dat bijna de helft van de mensen ook zo'n 'slechte' bde hadden, maar dat halverwege hun bde het omboog naar een 'goede' ervaring. En een als hij het een dag later weer vroeg, zeiden ze helemaal geen slechte ervaring te hebben gehad, alleen maar een goede.
dat was best wel heavy om te zien/horen.
zelf nooit zoiets gehad, maar ik vond het wel een interessante documentaire.
ik ben er van overtuigd dat het allemaal wetenschappelijk te verklaren is, maar dat wil niet zeggen dat de ervaringen moeten worden bestempeld als onzin.
persoonlijk vind ik een hele sterke wiet/hasj ervaring hier wel wat op lijken
quote:Dit lijkt erg veel op een ervaring die ik zelf heb gehad met wiet, ik had het idee dat ik me niet meer kon bewegen, op ogen/oogleden na. Ik deed m'n ogen dicht en voelde me helemaal wegvloeien, alsof ik zweefde. Het was heel eng allemaal, zag ook hele rare dingen maar toen ik eenmaal bijzelf dacht: go with the flow, dit hoort erbij en het is leuk, toen was het echt geweldig! heeft trouwes misschien een kwartiertje geduurd dat (volgens iemand die erbij zat) maar voor m'n gevoel leek het echt uren!!
Op zondag 8 september 2002 12:50 schreef Sumer het volgende:
Ik heb een BDE gehad toen ik bijna was verdronken. (ik werd nog uit het water gehaald op tijd).Het was een prettige ervaring. Eerst heb je die enorme worsteling naar lucht en dan geef je op. Het is alsof er een broer of een vader ofzo iig een vertrouwd persoon een hand op je rug legt en zegt: 'maak je niet druk het komt wel goed'. Op dat moment hoef je geen lucht meer en voel je je volkomen relaxed. Het was vrij snel daarna dat de beelden kwamen. Dat dus je leven razendsnel voorbij gaat. Het ging wel erg vlug kan ik je vertellen. Ik kan nou achteraf ook niet zeggen dat ik heel mn leven heb gezien want t ging zo damned hard. Maar sommige momenten kon ik goed onderscheiden zoals het gezicht van mn eerste vriendinnetje enzo.
En toen werd ik boven water gehaald
Naja dan blijft natuurlijk de vraag is een BDE echt of is zijn het je hersens die je vol natuurlijke morfine spuiten zodat je de angst vergeet. Ik heb geen flauw idee moet ik je eerlijk zeggen.
quote:eeks, freaked dat je niet uit???
Op zondag 8 april 2001 04:57 schreef random het volgende:
Het zal misschien een beetje vreemd klinken, en misschien geloven jullie het niet (is wel de meest voorkomende reactie als ik het vertel), maar soms heb ik 'toekomstdromen', heel heldere dromen waarin ik gewoon mezelf ben, en ik dus ook zie / voel wat er gebeurd.+ hele hoop meer
[ontopic]
Ik niet...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |