abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13430136
quote:
De Geus geeft beginnersfout toe

DEN HAAG - Minister De Geus van Sociale Zaken betreurt dat hij in het verleden zijn politieke lot heeft verbonden aan de instandhouding van de koppeling tussen de hoogte van de uitkeringen en lonen. De CDA-bewindsman had eerder gezegd ontkoppeling niet mee te zullen maken.

Desgevraagd gaf minister De Geus donderdagmorgen voor Radio 1 toe dat dat ,,misschien wel'' een beginnersfout is geweest. ,,Het was niet verstandig mijn uitspraken op zo'n instrument te fixeren'', aldus De Geus. Het was volgens de minister beter geweest als hij meer in algemene zin pal was gaan staan voor de solidariteit in de samenleving.

De Geus bekende door schade en schande wijs te zijn geworden. ,,Ik ga nu voorzichteriger door het politieke leven. Als je minder stoere uitspraken doet, wordt je eerlijker in de waarden waar het je echt om gaat.''

Hij gaat er vanuit dat de uitkeringen de komende vier jaar van de lonen kunnen worden losgekoppeld. Dat betekent dat ze alleen nog gelijk tred houden met de lonen in de collectieve sector en niet meer met die in het bedrijfsleven. De volledige koppeling kan worden hersteld al de economie er weer bovenop is.

ANP

Bron: LC

Het was een harde belofte en nu breekt ie hem weer net zo makkelijk. Kunnen we nog vertrouwen op zo'n minister? Erg zwak ook om het op "beginnersfout" te gooien...

Overigens is de ontkoppeling niet zo erg, zolang het maar gelijke tred houdt met de colectieve sector. Dit geeft genoeg zekerheid voor een uitkeringtrekker om van te leven.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13430277
Nou als er 1 minister is waar zo'n beetje alle partijen over tevreden zijn dan is het de Geus wel, die man krijgt niets dan lof over zich heen dus hij doet toch zeker wel iets goed.

Wat mij betreft mag ie blijven zitten, elke minister maakt wel eens een foutje.

pi_13430580
quote:
Op donderdag 25 september 2003 11:47 schreef erikh het volgende:
Nou als er 1 minister is waar zo'n beetje alle partijen over tevreden zijn dan is het de Geus wel

donderdag 25 september 2003 @ 11:59:40 #4
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_13430599
Ach, gewoon ontkoppelen en een baan zoeken !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_13430634
quote:
Op donderdag 25 september 2003 11:59 schreef Pikkebaas het volgende:
Dus zonder ontkoppeling hoef je geen baan te zoeken?
  donderdag 25 september 2003 @ 12:01:51 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_13430662
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dus zonder ontkoppeling hoef je geen baan te zoeken?

Dat hoort u mij niet zeggen !
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_13430696
quote:
Op donderdag 25 september 2003 11:59 schreef GREENSKiN het volgende:

[..]

Ach ik zit ziek thuis en heb de laatste week het vragenuurtje en wat andere dingen gezien, het viel me op dat wouter bos, femke Halsema, Maxime verhagen en Jan Marijnissen complimenten maakten aan Minister de Geus
pi_13430865
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:03 schreef erikh het volgende:

[..]

Ach ik zit ziek thuis en heb de laatste week het vragenuurtje en wat andere dingen gezien, het viel me op dat wouter bos, femke Halsema, Maxime verhagen en Jan Marijnissen complimenten maakten aan Minister de Geus

Omdat ze aan de hand van zijn uitspraken wel goede dingen in hem zien, alleen met het verbreken met zo'n belofte maak je geen vrienden in de oppositie.

Hier nog een voorbeeld dat de Geus de "good guy" speelt:

quote:
De Geus: 100 euro eigen bijdrage voor medicijnen teveel

DEN HAAG - Minister De Geus (Sociale Zaken) vindt een maximum van 100 euro per jaar een te hoge eigen bijdrage voor medicijnen. Het kabinet buigt zich vrijdag over een voorstel om patiėnten ongeveer 1,70 euro per medicijn op recept zelf te laten betalen.

Maar minister De Geus vindt dat teveel, zo bevestigden Haagse bronnen woensdagavond. De maatregel valt vooral slecht bij chronisch zieken en gehandicapten.

ANP

pi_13430936
quote:
Op donderdag 25 september 2003 11:42 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het was een harde belofte en nu breekt ie hem weer net zo makkelijk. Kunnen we nog vertrouwen op zo'n minister? Erg zwak ook om het op "beginnersfout" te gooien...

Onze Aard-Jan heeft niets geleerd van de kritiek op de sorry-cultuur van de afgelopen jaren. Van mij mag ie vertrekken
quote:
Overigens is de ontkoppeling niet zo erg, zolang het maar gelijke tred houdt met de colectieve sector. Dit geeft genoeg zekerheid voor een uitkeringtrekker om van te leven.
In principe wel, maar vergeet niet dat er tegelijkertijd bepaalde voorzieningen worden afgebroken waar juist de zwakkeren in de samenleving wat aan hadden. Denk bijvoorbeeld aan de huursubsidie. Door de facto op de nullijn te gaan zitten, gaan deze mensen er dus op achteruit, en dit zijn nou net de mensen die dat er niet bij kunnen hebbe.
Slaapt winter
en zomer
pi_13431512
Dan denk je eindelijk eens een minister die ene harde toezegging doet .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_13431877
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:13 schreef Parabola het volgende:

In principe wel, maar vergeet niet dat er tegelijkertijd bepaalde voorzieningen worden afgebroken waar juist de zwakkeren in de samenleving wat aan hadden. Denk bijvoorbeeld aan de huursubsidie. Door de facto op de nullijn te gaan zitten, gaan deze mensen er dus op achteruit, en dit zijn nou net de mensen die dat er niet bij kunnen hebbe.

Die voorzieningen zijn idd erg belangrijk, en dat is waar het kabinet wel goed voor moet zorgen.
pi_13432006
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:53 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Die voorzieningen zijn idd erg belangrijk, en dat is waar het kabinet wel goed voor moet zorgen.

Helaas is het woord van de minister die daar over gaat niets waard.
Slaapt winter
en zomer
pi_13432197
We mochten hem er toch op afrekenen?

Dan mag hij nu de consequenties trekken uit z'n uitspraken, we waren immers bezig met nieuwe politiek

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13432280
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:58 schreef Parabola het volgende:

[..]

Helaas is het woord van de minister die daar over gaat niets waard.

Zelfs sommige daden van de minister wijzen al een andere richting op.
quote:
Op donderdag 25 september 2003 13:06 schreef Tony_Montana67 het volgende:
We mochten hem er toch op afrekenen?

Dan mag hij nu de consequenties trekken uit z'n uitspraken, we waren immers bezig met nieuwe politiek

pi_13433368
Een man een man, een woord een woord.

De Geus ontpopt zich dus als een onbetrouwbare selfkicker die niet van het pluche te slaan is.

De BEDRIEGER had voor de verkiezingen moeten verklaren dat ie tegen de koppeling was.

En voor degenen die het helemaal niet erg vinden:

Lekker he, als je genaaid en bedrogen wordt

pi_13445378
De onbetrouwbare hond...
pi_13446147
deNederlander is een relkloon. Gelijk bannen.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  vrijdag 26 september 2003 @ 20:08:16 #18
32186 DeGemiddeldeNederlander
huisje boompje beestje opel
pi_13467107
quote:
Op donderdag 25 september 2003 22:10 schreef UnderWorld_ het volgende:
deNederlander is een relkloon. Gelijk bannen.
hij is gewoon een na aper!!
7.30 de wekker - 8.15 op de fiets - 8.30 beginnen - 10.15 koffie - 12.30 lunchtrommeltje - 13.30 weer aan het werk - 16.00 cup a soup - 17.30 naar huis - 18.00 eten - 19.30 RTL Nieuws - 23.20 neuken - 23.30 licht uit en slapen
pi_13539436
Ik snap alle commotie niet, hij heeft toch al zijn excuses aangeboden .
pi_13541035
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:36 schreef raider101 het volgende:
Ik snap alle commotie niet, hij heeft toch al zijn excuses aangeboden .
En zo zijn we weer terug bij de 'sorry cultuur'...
  dinsdag 30 september 2003 @ 11:45:45 #21
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_13541177
Dat hij dat ooit beloofd heeft is nogal dom, maar ik ben blij dat hij de noodzaak ziet. Let wel, de werkenden moeten extra hard werken voor een opslag, de thuiszitters krijgen dezelfde opslag en hoeven daar niets extra's voor te doen. Dat is belachelijk, en gelukkig ziet AJ dan ook.
quote:
Hehe...
"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_13549143
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:45 schreef JB80 het volgende:
Dat hij dat ooit beloofd heeft is nogal dom, maar ik ben blij dat hij de noodzaak ziet. Let wel, de werkenden moeten extra hard werken voor een opslag, de thuiszitters krijgen dezelfde opslag en hoeven daar niets extra's voor te doen. Dat is belachelijk, en gelukkig ziet AJ dan ook.
[..]
Het gaat helemaal niet om opslag, maar gewoon om de loonontwikkeling. Een groot deel van de loonontwikkeling is een vergoeding voor de inflatie (alles wordt geleidelijk duurder). Vaak proberen de vakbonden nog wat extra te krijgen voor de werkenden.

Ik vind het een teken van beschaving dat mensen met een laag inkomen hetzelfde er bij krijgen, daarom is het ook ingevoerd.

dinsdag 30 september 2003 @ 17:37:40 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13549829
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 11:45 schreef JB80 het volgende:
Jammer dat hij dat een tijdje geleden niet zag. Ik vrees wat hij over een paar maanden gaat zien.

Daarnaast is er een mechanisme voor de ontkoppeling: nu zijn de regels zo, dat er een koppeling is wanneer er meer dan 82 (precieze getal is mij even ontschoten) werklozen per 100 mensen zijn. Dus wanneer het echt slecht gaat, dan is er al een 'automatische' ontkoppeling. AJ wil dat verlagen naar 72 (ook weer een gerichte gok), dat is een behoorlijke verandering, met als enig doel ervoor te zorgen dat er onmiddelijk een otnkoppeling plaatsvind, zonder te kijken of dit nieuwe mechanisme in de toekomst wel sociaal is. Ik verwacht dat er dan wordt gesproken om het weer te verhogen, maar dit soort paniek-voetbal staat mij totaal niet aan.

pi_13556679
quote:
Op donderdag 25 september 2003 11:42 schreef Sidekick het volgende:Dit geeft genoeg zekerheid voor een uitkeringtrekker om van te leven.
Ik stel dat uitkeringstrekkers zelf ook eens sociaal zijn en net zoals iedereen geen grote financiele sprongen voorwaarts maken.

En verder, is de ontkoppeling al definitief ?

dinsdag 30 september 2003 @ 21:42:49 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13556775
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:40 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Ik stel dat uitkeringstrekkers zelf ook eens sociaal zijn en net zoals iedereen geen grote financiele sprongen voorwaarts maken.

Met een koppeling heb je dat ook niet.
quote:
En verder, is de ontkoppeling al definitief ?
Er wordt gezegd dat in 2004 al ontkoppeld kan worden.
pi_13556977
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:42 schreef Sidekick het volgende:
Er wordt gezegd dat
Dat zullen we dan wel weer zien.
  dinsdag 30 september 2003 @ 21:49:47 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13557043
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 21:47 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Dat zullen we dan wel weer zien.

quote:
Hij gaat er vanuit dat de uitkeringen de komende vier jaar van de lonen kunnen worden losgekoppeld.
Hij = de Geus.
Gaat hij 2 keer zijn woord breken?
  woensdag 1 oktober 2003 @ 13:10:26 #28
52589 sjun
uit solidariteit
pi_13568900
quote:
Op donderdag 25 september 2003 12:13 schreef Parabola het volgende:

[..]

Onze Aard-Jan heeft niets geleerd van de kritiek op de sorry-cultuur van de afgelopen jaren. Van mij mag ie vertrekken
[..]

Misschien kan er wel een koele saneerder worden aangesteld op zijn post
quote:
Voor mij is de huursubsidie juist een instrument geweest dat de huren kunstmatig hoog hield. De overheid paste immers toch wel bij en hield zo een deel van de beroepsbevolking afhankelijk van de lokale overheid en in een uitkering omdat er nauwelijks iets extra's over te houden viel bij acceptatie van werk.

Ik ben er een voorstander van om huursubsidies, hypotheekrente-aftrek en meer van dergelijke kostspelige roulerende geldstromen kritisch te bezien op de kosten die zij genereren en de baten die zij scheppen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat dergelijke maatregelen hooguit wat ambtenaren aan het werk houden terwijl zij de maatschappij als geheel mogelijk meer kosten dan baten opleveren.

Ook ben ik zeer benieuwd naar de mate van bijdrage aan het hospitalisatiesyndroom dat sommige mensen die wat langer in een of andere bijstandsregeling zitten hebben ontwikkeld.

[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 01-10-2003 13:40]

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  zaterdag 6 december 2003 @ 21:26:52 #29
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15208104
En weer een 'blunder' van De Geus:
quote:
'Uitspraken De Geus bijna minachting parlement'

DEN HAAG - Minister De Geus balanceerde zaterdag op het randje van minachting van het parlement, toen hij voor de radiomicrofoon zei dat Tweede-Kamerleden hun werk niet goed doen. ChristenUnie-fractievoorzitter Rouvoet neemt De Geus de uitspraken kwalijk en zint op stappen.

De Geus deed zijn uitlatingen in het VARA-radioprogramma Spijkers met Koppen. De bewindsman zei dat de Kamer al vanaf september wist dat niet iedereen er hooguit 1 procent in koopkracht achteruit zou gaan. ,,Vanaf september was het duidelijk dat er uitschieters naar boven en naar beneden zijn. Het ging om het gemiddelde.''

Tijdens een debat over de koopkracht afgelopen week viel een groot deel van de Kamer over De Geus heen, omdat bleek dat sommige mensen er tot 8 procent op achteruitgaan. Dat Kamerleden door deze cijfers verrast waren, was hun eigen schuld, vindt de minister. Hadden ze maar beter moeten opletten. ,,Ik vind dat parlementariėrs hun stukken moeten lezen en moeten luisteren als er wordt gezegd: er kunnen uitschieters naar boven en onderen zijn. Garanties geven we nooit.''

Rouvoet is ,,verbijsterd'' door die uitspraak. De Kamer werd pas begin vorige week in een brief hierover geļnformeerd na meerdere keren te hebben gevraagd om informatie over de gevolgen voor de koopkracht. ,,Dus of de hele Kamer is gek, of De Geus en Balkenende wisten het en hebben het niet gemeld. Dat grenst aan minachting van de Kamer.''

Ook vindt Rouvoet dat het de bewindsman niet past om de Kamer de mantel uit te vegen. ,,De Kamer controleert de minister, niet andersom.'' De ChristenUnie-voorman had De Geus voor diens uitspraken eigenlijk dinsdag naar de Kamer willen roepen, maar dat gaat om technische redenen niet. Nu zint hij op andere stappen.

ANP

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')