quote:Je bent laat. Die vaste samenstellingen bestaan al een week of twee, drie.
Op dinsdag 23 september 2003 15:42 schreef sweek het volgende:[..]
Aah, goed zo.
.
Ik heb het programma laten opnemen aangezien ik niet in Nederland woon, ik kan het binnenkort zien.
.
En er is ook slecht nieuws... voor mij althans:
ICK voor 1900 en 2500-serie
Het plan om de 1900 en 2500-serie (Den Haag - Venlo / Heerlen) met vaste samenstellingen van 10 ICK-rijtuigen te gaan rijden, moet tegen het einde van deze maand realiteit zijn. Vanaf september gaan alle stammen er van noord naar zuid als volgt uitzien: locomotief + 2x A + 3x B + BD + 4x B. Ook wil men in het weekend van 31/8 18 plan W's buiten dienst stellen, de Df's aan de kant zetten en de Bvf'en naar Maastricht sturen voor ombouw tot Bv.
Vanwege de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug zijn er veel treinen opgeheven en blijven er vijf stammen over op de Grote Binckhorst. Ook rangeerpersoneel komt er vrij, omdat er geen getrokken treinen kopmaken te Den Haag. Dit personeel gaat de vijf stammen uit elkaar halen en sorteren. Nieuw samengestelde stammen met alleen ICR-rijtuigen zullen in Haarlem worden uitgewisseld met een stam uit de 8/900-serie met juist veel ICK-rijtuigen. Op deze manier komen alle ICR en dubbeldeksrijtuigen in de 8/900-serie terrecht en alle ICK-rijtuigen in de 1900 en 2500-serie.Kut-ICK's...
. Dan ga ik maar zo veel mogelijk reizen wanneer het niet druk is, zodat ik zo'n hokje voor mezelf kan hebben...
Allereerst de altijd merkwaardige achtercoupé van de IC Haarlem-Maastricht die in de richting haarlem altijd bij mij de suggestie wekt dat je er per ongeluk uit kunt vallen. Ik heb het geprobeerd, het kan niet.
vervolgens kwam de plaatselijke boemel Amsterdam Centraal-Uitgeest binnenrijden.
en al rijdende heb ik wat afbeeldingen gemaakt van de ICE, hier de mooiste IMO
Voor de echte bikkeltreinfans:
vraag 1: in welke trein zat ik? (perron, lijn)
vraag 2 voor de échte bikkels: Hoelaat vertrok deze trein? (zie: schaduwen op het perron)
quote:Antwoord 1: Sneltrein van spoor 1 naar Breda (bij afwezigheid van storingen)
Op woensdag 24 september 2003 22:30 schreef rique het volgende:
Voor de echte bikkeltreinfans:
vraag 1: in welke trein zat ik? (perron, lijn)
vraag 2 voor de échte bikkels: Hoelaat vertrok deze trein? (zie: schaduwen op het perron)
quote:Inderdaad spoor 1 (net als de vorige reactie) sneltrein Breda. Je zat er best dicht bij. 12:11 was de tijd
Op donderdag 25 september 2003 07:00 schreef Jerommeke.nl het volgende:
1: Sneltrein van spoor 1 naar Den Bosch
2: 11:58.
(11:58 is de IC naar den bosch, spoor 2)
quote:Die deuren zitten gewoon op slot ja
Op woensdag 24 september 2003 22:30 schreef rique het volgende:
Ik heb maandagochtend wat plaatjes gemaakt op Amsterdam Centraal.Allereerst de altijd merkwaardige achtercoupé van de IC Haarlem-Maastricht die in de richting haarlem altijd bij mij de suggestie wekt dat je er per ongeluk uit kunt vallen. Ik heb het geprobeerd, het kan niet.
Zou wat worden als een blinde naar de volgende wagon wil en de rails op flikkert.
quote:Heb vorige week nog een drietje ziet rijden gekoppeld met een zesje, ik meen in Ehv, maar ik kom echt overal dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Op maandag 15 september 2003 19:51 schreef sweek het volgende:[..]
Ik heb een keer zeven gehoord, maar dat is ook al weer een paar maandjes geleden.
En een drietje heb ik in levende lijve al helemaal lang niet meer gezien geloof ik...
Volgens mij was het dat ex-viertje omdat de contouren van de 4 onder de 2 nog te zien was.
quote:
Komende zondag 28 september mogen mensen met de 'natte' achternamen De Donder, Spat en Regen zonder te betalen in de trein stappen. En vanwege Ilse's succesvolle optredens afgelopen weekeinde op NS-stations, mag bovendien iedereen met de achternaam De Lange aanstaande zondag gratis sporen.Tijdens de herfst mogen mensen met een 'herfst-achtige' familienaam op zondag gratis reizen met de trein. Elke donderdag worden de achternamen bekend gemaakt, die de daaropvolgende zondag gratis met de trein mogen reizen.
Om gratis in de tweede klas te kunnen reizen moeten de reizigers een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen.
quote:Er zijn wel meer 3 -> 4 -> 3-stellen geweest. Een van de 3500'en Utrecht-Eindhoven moet volgens omloop rijden met III + VI, maar theorie en praktijk zijn twee uitersten in dit geval.
Op donderdag 25 september 2003 14:22 schreef MREn het volgende:[..]
Heb vorige week nog een drietje ziet rijden gekoppeld met een zesje, ik meen in Ehv, maar ik kom echt overal dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Volgens mij was het dat ex-viertje omdat de contouren van de 4 onder de 2 nog te zien was.
quote:Ik merkte het gisteren... ziet er wel mooier uit moet ik zeggen...
Op woensdag 24 september 2003 18:54 schreef Lucske het volgende:[..]
Je bent laat. Die vaste samenstellingen bestaan al een week of twee, drie.
Ik ben helemaal van Maastricht naar Zwolle gegaan, reden de Railhoppertjes niet... maar wat Plan V's daar....
4 of 5 x ICM3 aan elkaar
Buffeltje
En wel een mooie foto van een ICM4'tje
En Zwolle zelf
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 25-09-2003 18:43]
quote:Ja, die vergrendelen ze gewoon bij het kopmaken... ik hoop maar dat ze het nooit vergeten te doen.
Op donderdag 25 september 2003 14:11 schreef MREn het volgende:[..]
Die deuren zitten gewoon op slot ja
Zou wat worden als een blinde naar de volgende wagon wil en de rails op flikkert.
quote:Zwolle is volgens mij het station met de meeste verschillende materieelsoorten, mooi fotostation dus.
Op donderdag 25 september 2003 18:37 schreef sweek het volgende:[..]
Ik merkte het gisteren... ziet er wel mooier uit moet ik zeggen...
.
Ik ben helemaal van Maastricht naar Zwolle gegaan, reden de Railhoppertjes niet... maar wat Plan V's daar....
4 of 5 x ICM3 aan elkaar
[afbeelding]Buffeltje
[afbeelding]En wel een mooie foto van een ICM3'tje
[afbeelding]En Zwolle zelf
[afbeelding]
Vandeweek werden zowel stoptrein naar Groningen als sneltrein naar Emmen door ICM gereden.
En 15 bakken ICM zien vertrekking ri. Amersfoort blijft een stoer gezicht.
Je weet toch dat de stoptreinen door Plan v worden gereden en de sneltreinen door Railhoppers? Anders ben je idd voor lul er van uit gegegaan dat ze niet reden.
quote:Moet je eens 's nachts naar de ARD kijken, naar Die Schoensten Deutsche Bahnstrecken... daar zie je ze vaak voorbijrijden.
Op donderdag 25 september 2003 18:44 schreef 2Mini het volgende:
Die ICE ziet er wel strak uit
Of gewoon even naar Amsterdam, Arnhem of Utrecht gaan natuurlijk.
Voor trajectkaarthouders en jaarkaarthouders (niet OV-studentenkaart) is er ook geen toeslag meer. .
quote:Ik wist het niet, maar ik heb op een snel- en een stoptrein gewacht, en het waren allebei Plan V's...
Op donderdag 25 september 2003 18:45 schreef MREn het volgende:[..]
Zwolle is volgens mij het station met de meeste verschillende materieelsoorten, mooi fotostation dus.
Vandeweek werden zowel stoptrein naar Groningen als sneltrein naar Emmen door ICM gereden.
En 15 bakken ICM zien vertrekking ri. Amersfoort blijft een stoer gezicht.
Je weet toch dat de stoptreinen door Plan v worden gereden en de sneltreinen door Railhoppers?
Anders ben je idd voor lul er van uit gegegaan dat ze niet reden.
quote:hint: je fotocamer slaat ook informatie op over het genomen tijdstip van de foto
Op donderdag 25 september 2003 10:06 schreef rique het volgende:[..]
Inderdaad spoor 1 (net als de vorige reactie) sneltrein Breda. Je zat er best dicht bij. 12:11 was de tijd
(11:58 is de IC naar den bosch, spoor 2)
Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig niet zoveel vertraging meer heb als vroeger. Vroeger ging ik 5 dagen per week met de trein, nu nog maar 3
quote:Je had ook wel pech, want normaal hoort op dat spoor (stoptrein groningen) een plan-u te staan, dat daar ICM rijdt is toch wel uitzonderlijk.
Op donderdag 25 september 2003 18:37 schreef sweek het volgende:
En wel een mooie foto van een ICM4'tje
[afbeelding]
quote:IJsselbrug bij Zwolle van een afstandje? Dan krijg je alle 15 er wel op, maar de kans dat er 15 voorbijkomen is wel heel klein.
Op donderdag 25 september 2003 18:51 schreef sweek het volgende:
En het ziet er inderdaad erg mooi uit, 15 bakken... jammer dat het erg moeilijk te fotograferen valt... Eigenlijk zou je de mooiste foto maken door ergens tussen Zwolle en Amersfoort in het bos te gaan liggen, maar dat heb ik er nou ook weer niet voor over...
edit: foto gevonden
quote:Leuk voor als je geen herfstachtige naam hebt
Supervoordelig met NS Herfsttoer
Met z'n tweeén een dagje onbeperkt treinen voor maar ¤ 25,-!
Geldig op elke zaterdag of zondag van 27 september t/m 23 november.
Dat is NS Herfsttoer: onze onweerstaanbare herfstaanbieding.
Ga maar na: 2 dagkaarten 2e klas kosten ¤ 74,20 (met 40% korting ¤ 44,40).
Natuurlijk kunt u ook kiezen voor de 1e klas.
Dan kost de NS Herfsttoer ¤ 35,-Bron: http://www.treinendoordeherfst.nl
quote:Dat vind ik niet erg hoor, voor Plan U's ga ik wel naar Eindhoven - Weert, ietsje dichterbij vanuit Sittard.
Op vrijdag 26 september 2003 02:02 schreef contra het volgende:[..]
Je had ook wel pech, want normaal hoort op dat spoor (stoptrein groningen) een plan-u te staan, dat daar ICM rijdt is toch wel uitzonderlijk.
quote:Mmm, misschien eens proberen ooit... bedankt.
Op vrijdag 26 september 2003 02:05 schreef contra het volgende:[..]
IJsselbrug bij Zwolle van een afstandje? Dan krijg je alle 15 er wel op, maar de kans dat er 15 voorbijkomen is wel heel klein.
edit: foto gevonden
Erg mooi shot van die voorbijrijdende Koploper, lekker muziekje eronder. Later in het blok reclame herhalen ze dat shot weer eens.
Hopelijk draagt het bij aan een beter imago, het spotje heeft een hoge feel-good waarde vind ik.
Trein 'screensaver' op ARD
Wel 'ns 'n echte noodstop met de trein meegemaakt?
NS Docusoap "In Het Spoor Van..." op SBS6!
NS wil treinen laten rijden via metrosysteem.
Stiltezones in alle Intercity's.
Waar ben jij al met de trein geweest in Nederland?
Dining-room beneden:
2e klasse boven:
De stereo van deze enorme trein:
Gaaf ding, die maakt tours door de wildernis daar, of is het een soort huge intercity?
Hij past hier niet eens onder de bovenleiding, bruut!
Er staan wel een paar mooie foto's op
quote:Leuke site, best goedkope posters enzo!
Op woensdag 1 oktober 2003 18:17 schreef kiepauto het volgende:
Deze site kwam ik vandaag bij toeval tegen, blijkt hij ook pas sinds vandaag te bestaanEr staan wel een paar mooie foto's op
quote:Ben ik ook wel benieuwd naar ja!
Op maandag 6 oktober 2003 17:45 schreef Duvel het volgende:
Vanaf vandaag 6 oktober rijden als het goed is de eerste ICR-stuurstanden tussen Roosendaal en Zwolle. Heeft iemand ze al kunnen spotten?
Van de Electrische Locs roelt de 1600/1800 natuurlijk ook.
Ik heb nu wel genoeg nederlandse treinen en locs gezien. Ik vind de treinen en Locs in India heel indrukwekkend, mede omdat ze veel gebruik van diesels gebruiken. Daar rijden veel AlCo (American Locomotive Co) Locs.
Naast de Alco-locs rijden daar ook duitse en franse locs. Misschien is dit voor velen niets bijzonders maar het gevoel als er een diesel komt langs rijden is zoo gaaf. Misschien wordt het wat duidelijk na het zien van dit filmpje:
Hier nog enkele pics:
Electrisch:
Diesel:
De welvaart neemt toe en dit is dus ook te zien bij de spoorwegen:
Maar dit komt natuurlijk nog steeds voor:
Efficiente gebruik van het materieel
quote:Ik weet niet precies hoeveel bestemmingen erin zitten, maar een beperkte set in elk geval. Ik denk dat ze het per perron misschien zelfs laten verschillen. Zo kun je vanaf de laaggenummerde perrons in Rotterdam nooit in Utrecht komen, dus waarom zou je dan de bestemmingen richting Utrecht in die CTA's zetten?
Op woensdag 8 oktober 2003 19:28 schreef sweek het volgende:
Even een vraagje over die CTA's.... hoeveel plaatsen en bestemmingen zitten er wel niet in die dingen? Want er zijn oneindig veel mogelijkheden... Passen ze ze aan ieder station aan of zit er in 1 zo'n ding alles voor heel Nederland?
En zijn lichtkranten niet veel handiger dan?
Ze zijn geloof ik wel bezig met alternatieven (LCD schermen o.a.), maar die heb ik nog nergens gezien. Bedenk overigens dat deze CTA's vergeleken met de oude al een hele vooruitgang zijn: die werkten met van die papieren rollen.
quote:Ik heb ook helemaal niks tegen CTA's...
Op woensdag 8 oktober 2003 19:58 schreef Duvel het volgende:[..]
Ik weet niet precies hoeveel bestemmingen erin zitten, maar een beperkte set in elk geval. Ik denk dat ze het per perron misschien zelfs laten verschillen. Zo kun je vanaf de laaggenummerde perrons in Rotterdam nooit in Utrecht komen, dus waarom zou je dan de bestemmingen richting Utrecht in die CTA's zetten?
Ze zijn geloof ik wel bezig met alternatieven (LCD schermen o.a.), maar die heb ik nog nergens gezien. Bedenk overigens dat deze CTA's vergeleken met de oude al een hele vooruitgang zijn: die werkten met van die papieren rollen.
quote:Zeker, tenzij je dit soort effecten krijgt, zoals ik op station Arnhem tegenkwam enige tijd geleden:
Op woensdag 8 oktober 2003 20:17 schreef sweek het volgende:[..]
Ik heb ook helemaal niks tegen CTA's...
Maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik denk dat het misschien toch wel gewoon een stuk makkelijker is om LCD's te gebruiken ja.
.
quote:
Op woensdag 8 oktober 2003 20:19 schreef Duvel het volgende:[..]
Zeker, tenzij je dit soort effecten krijgt, zoals ik op station Arnhem tegenkwam enige tijd geleden:
quote:Het is jammer dat er nog maar eentje over is, en die is al in goede handen... Weet iemand of er plannen zijn om de 1010 rijvaardig te maken? Zo niet: wie heeft er zin om mee te helpen
Op donderdag 9 oktober 2003 12:14 schreef zapsel het volgende:
deze wil ik ooit nog eens in me tuintje
quote:Doe vooral geen moeite. We laten de lok in het museum niet zonder reden onaangeroerd. De 1010 is te erg beschadigd om herstel nu te rechtvaardigen.
Op donderdag 9 oktober 2003 18:43 schreef Duvel het volgende:[..]
Het is jammer dat er nog maar eentje over is, en die is al in goede handen... Weet iemand of er plannen zijn om de 1010 rijvaardig te maken? Zo niet: wie heeft er zin om mee te helpen
[Dit bericht is gewijzigd door Lucske op 09-10-2003 20:10]
quote:Helaas. De flappen in de CTA's zijn gestandaardiseerd, alleen op een aantal stations zijn extra flappen toegevoegd (bijv. ICE in Utrecht, Arnhem en Amsterdam, Thalys e.d.).
Op woensdag 8 oktober 2003 19:58 schreef Duvel het volgende:[..]
Ik weet niet precies hoeveel bestemmingen erin zitten, maar een beperkte set in elk geval. Ik denk dat ze het per perron misschien zelfs laten verschillen. Zo kun je vanaf de laaggenummerde perrons in Rotterdam nooit in Utrecht komen, dus waarom zou je dan de bestemmingen richting Utrecht in die CTA's zetten?
en weet iemand misschien een foto of iets te vinden van de verongelukte 1303 voor die verongelukte , of na het ongeluk?
quote:Ik heb laatst de 1302 door Rotterdam zien komen. Die is dus rijvaardig, maar die is dan ook museumloc. En ik zag deze week nog een 1300 in de werkplaats Tilburg staan. Maar of die het nog doet...
Op donderdag 9 oktober 2003 22:03 schreef zapsel het volgende:
weet iemand hoeveel 1300 locs er nog bestaan , en hoeveel nog rijvaardig?
quote:Ja, in een boek, ik scan 'm later in, ga eerst even niet meer aan spoorwegen denken nu. Mag zondag weer...
en weet iemand misschien een foto of iets te vinden van de verongelukte 1303 voor die verongelukte , of na het ongeluk?
NSR = NS Reizigers, BVS = Branchevereniging spoorvervoerders.
Nu vandaag eens een kijkje gaan nemen , bijna niet bij te komen met de auto , op sommige punten erg slecht zicht op de treinen.
Hier vind je wat deze dag mij heeft opgeleverd , niet veel dus......
2Locjes van Ers-railways
Foto van het nieuwe materieel , de zoveelste
Dit was een verlaten bordje wat we vonden:
quote:Dat had ik je van tevoren ook kunnen vertellen
Op zaterdag 11 oktober 2003 18:57 schreef zapsel het volgende:
Ik heb veel gehoord over het grote rangeerterrein de kijfhoek.Nu vandaag eens een kijkje gaan nemen , bijna niet bij te komen met de auto , op sommige punten erg slecht zicht op de treinen.
Hier vind je wat deze dag mij heeft opgeleverd , niet veel dus......
[Dit bericht is gewijzigd door Lucske op 11-10-2003 19:29]
quote:als het goed is rijden er nu 5 elke dag.
Op woensdag 15 oktober 2003 23:50 schreef sweek het volgende:
Hmm, ik had op GoT gelezen dat de 3650 een Bd zou hebben, maar dat was vandaag jammergenoeg niet zo... en 3 anderen die ik heb gezien hadden er ook geen... mislukte foto-operatie dus, maar ik kom ze binnenkort vast tegen..
quote:Er zijn er zes afgeleverd, waarvan er een nog altijd op Ahb staat. Maximaal vijf in dienst dus, maar volgens mij meestal maar een stuk of vier.
Op donderdag 16 oktober 2003 00:42 schreef MREn het volgende:[..]
als het goed is rijden er nu 5 elke dag.
Een BDs In Breda:
quote:Zelfde hier in Deventer, algelopen woensdag zijn ze begonnen met een tunnel onder het spoor te schuiven. Deventer - Zutphen v.v.
Op zondag 19 oktober 2003 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
In uitgeest zijn dit weekend werkzaamheden aan het spoor. Nu hoor ik net dat er zelfs een tribune is geplaatst voor kijkers
er rijd veel speciaal materieel om de werkzaamheden mbt de tunnel af te kunnen ronden... kga zo maar eens loeren!
Is wel grappig, vooral omdat elke student zich dit al een keer voorgenomen heeft.
Verder heb ik nog een paar foto's gemaakt van mijn favoriet, de koploper. Mijn voornemen is nog steeds om naar de ijsselbrug te gaan om een 15tje te fotograferen maar ik zit er vaak in (vamiddag ook weer) maar het is nog niet van een fotosessie gekomen. Zwolle is altijd een tussenstation voor me en ik moet echt even tijdvinden om rustig uit te stappen en een paar uur bij de brug te posten.
quote:En dan is het ook nog een lekkere wandeling naar die brug vanaf het station en bovendien rijden ze volgens mij bijna alleen in de spits met vier treinstellen achter elkaar. Doordat het winter wordt is het dus ook nog vaak donker als ze rijden.
Op zaterdag 25 oktober 2003 11:15 schreef rique het volgende:
In FOT loopt al een tijdje dit topic: [stations] Wie helpt mij mee fotograferen!?Is wel grappig, vooral omdat elke student zich dit al een keer voorgenomen heeft.
Verder heb ik nog een paar foto's gemaakt van mijn favoriet, de koploper. Mijn voornemen is nog steeds om naar de ijsselbrug te gaan om een 15tje te fotograferen maar ik zit er vaak in (vamiddag ook weer) maar het is nog niet van een fotosessie gekomen. Zwolle is altijd een tussenstation voor me en ik moet echt even tijdvinden om rustig uit te stappen en een paar uur bij de brug te posten.
En ook net buiten de spits, want binnen de spits rijden de treinen naar Groningen en Leeuwarden apart, omdat ze samen de max lengte van 15 bakken overschrijden.
Middagspits rijden er dus 9 bakken naar Zwolle-Groningen en apart nog een 9 naar Zwolle, waarvan 6 door naar Leeuwarden.
Van Zwolle -> Amersfoort heb je tussen 16:00 en 18:00 vrijwel alleen maar 14 en 15 bakken.
quote:Klopt deels; dat er negen bakken doorrijden naar groningen is alleen de intercitydienst vanaf zwolle, vertrek om ong. -.17, de perrons van meppel, hoogeveen, beilen en haren kunnen maximaal 8 bakken aan.
Op zondag 26 oktober 2003 23:31 schreef MREn het volgende:
Een 15tje zijn geen 4 maar 5 treinstellen.En ook net buiten de spits, want binnen de spits rijden de treinen naar Groningen en Leeuwarden apart, omdat ze samen de max lengte van 15 bakken overschrijden.
Middagspits rijden er dus 9 bakken naar Zwolle-Groningen en apart nog een 9 naar Zwolle, waarvan 6 door naar Leeuwarden.
Van Zwolle -> Amersfoort heb je tussen 16:00 en 18:00 vrijwel alleen maar 14 en 15 bakken.
Verder weet ik zeker dat ze óók in uit vier treinstellen kunnen bestaan, drie van vier en één van drie, paar keer gezien. M'n school staat naast het spoor, heb die dingen vaak zat geteld .
quote:Sh*t, sorry, ik loop te liegen, ik heb wel eens een 9 baks trein in hoogeveen gezien (gebeurd trouwens niet vaak, heb het één keer gezien nu).
Op maandag 27 oktober 2003 00:12 schreef contra het volgende:Klopt deels; dat er negen bakken doorrijden naar groningen is alleen de intercitydienst vanaf zwolle, vertrek om ong. -.17, de perrons van meppel, hoogeveen, beilen en haren kunnen maximaal 8 bakken aan.
Verder weet ik zeker dat ze óók in uit vier treinstellen kunnen bestaan, drie van vier en één van drie, paar keer gezien. M'n school staat naast het spoor, heb die dingen vaak zat geteld
.
overdag was natuurlijk leuker geweest maaaarja
Die stoomtrein hoor ik hiero in Utrecht noordoost ook wel eens fluiten savonds laat..
quote:Goed nieuws!
NS brengt op proef beeldschermen in treinUitgegeven: 27 oktober 2003 21:06
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2003 23:18UTRECHT - In de trein al weten of je moet rennen voor je aansluiting kan binnenkort op het traject Den Haag-Nijmegen. De Nederlandse Spoorwegen plaatsen op die lijn binnenkort bij wijze van proef beeldschermen in de trein waarop staat of deze op tijd rijdt of niet.
Vanaf november breidt de NS de dienst uit met actuele overstapinformatie. Ook het laatste nieuws- en weerbericht flitsen over het scherm. Verder maakt de NS voor zichzelf reclame. "Reisinformatie heeft echter altijd prioriteit", aldus de NS maandag. De proef is onderdeel van de herfstcampage van de spoorwegen.
Iemand er al in gezeten, interieurfoto's lijken me erg leuk. .
quote:Ik geloof dat ie pas per 14 december in de reizigersdienst wordt ingezet, en dan op Amsterdam - Uitgeest (via Zaandam of Haarlem?). Dus nog even geduld
Op zondag 2 november 2003 16:16 schreef sweek het volgende:
1 van de nieuwe Sprinters is al even in actie op de Hofpleinlijn
Iemand er al in gezeten, interieurfoto's lijken me erg leuk..
Ik vind het uiterlijk trouwens wel een verbetering ten opzichte van de verweerde lak voor de verbouwing. Ik hoop wel dat ze minder rammelen dan hun onverbouwde collega's. Verder blijf ik het een grote tram vinden...
quote:Ik heb er in gezeten!!!!!!
Op zondag 2 november 2003 16:16 schreef sweek het volgende:
1 van de nieuwe Sprinters is al even in actie op de Hofpleinlijn
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]Iemand er al in gezeten, interieurfoto's lijken me erg leuk.
.
Alleen had toen geen camera bij me
maar iig...vervelend aan de nieuwe sprinter is dat de deuren na 5 sec ofzo automatisch dichtgaan, en daaraan voorafgaand krijg je een waarschuwingssignaal. Dit is erg vervelend als je nog 10 minuten moet wachten totdat de trein vertrekt en er telkens mensen instappen.
Maar voor de rest...mooi interieur, 2e klas is best luxe, de klapstoeltjes zitten niet meer aan de muur, maar aan de laatste bankstellen zeg maar.
quote:Nee, het is een gereviseerde... zowel interieur als exterieur zijn drastisch vernieuwd... ik heb hem 1 keer in Eindhoven IRL gezien, maar ik wil er nou toch wel eens inzitten.
Op zondag 2 november 2003 19:40 schreef micha het volgende:
Is dat een hele nieuwe sprinter want het ontwerp is gewoon de oude sprinter met nieuwe kleurtjes en digitale bestemmingsborden. Ben er al een tijd benieuwd naar, wel eens wat computerplaatjes gezien maar nog niet irl.
quote:Dat is erg lastig ja... maar zoiets kan gelukkig uitgeschakeld worden, indien er veel reizigers over klagen.
Op zondag 2 november 2003 19:54 schreef CasB het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op zondag 2 november 2003 16:16 schreef sweek het volgende:
1 van de nieuwe Sprinters is al even in actie op de Hofpleinlijn
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]Iemand er al in gezeten, interieurfoto's lijken me erg leuk.
.<hr></blockquote>Ik heb er in gezeten!!!!!!
Alleen had toen geen camera bij me
maar iig...vervelend aan de nieuwe sprinter is dat de deuren na 5 sec ofzo automatisch dichtgaan, en daaraan voorafgaand krijg je een waarschuwingssignaal. Dit is erg vervelend als je nog 10 minuten moet wachten totdat de trein vertrekt en er telkens mensen instappen.
Maar voor de rest...mooi interieur, 2e klas is best luxe, de klapstoeltjes zitten niet meer aan de muur, maar aan de laatste bankstellen zeg maar.
quote:je hoort het dus door heel de trein
Op zondag 2 november 2003 20:53 schreef sweek het volgende:
Dat is erg lastig ja... maar zoiets kan gelukkig uitgeschakeld worden, indien er veel reizigers over klagen.
Lijkt me erg onhandig als je op het balkon zit..
Maar maar maar, ik dacht dat er geheel nieuwe treinen kwamen. Beetje vernieuwing kan geen kwaad.
quote:Die staan inderdaad in bestelling, maar zijn nog niet in de uitvoeringsfase. Eerst deze verbouwing en nieuwbouw/verlenging van dubbeldekkers IRM, en dan de echt nieuwe Sprinters.
Op zondag 2 november 2003 21:15 schreef texelonia het volgende:
Micha:Maar maar maar, ik dacht dat er geheel nieuwe treinen kwamen.
Beetje vernieuwing kan geen kwaad.
quote:Wat ik een keer heb gedaan is bij de brandweer in zwijndrecht ernaast kan je op kijfhoek komen. Moet je door een hek en dan kan je vragen aan de portier of je er door mag om foto's te maken maar ik mocht het toen niet omdat het al laat was. Wat je ook kan proberen is richting barendrecht rijden langs de kant waar jij met je auto stond en daar kan je zo de rails op lopen. as wel op want omde 10 min komt er een trein langs. Indien je meer wilt weten dan moet je ff reargeren want dan teken/leg ik het ff uit waar je moet zijn
Op zaterdag 11 oktober 2003 18:57 schreef zapsel het volgende:
Ik heb veel gehoord over het grote rangeerterrein de kijfhoek.Nu vandaag eens een kijkje gaan nemen , bijna niet bij te komen met de auto , op sommige punten erg slecht zicht op de treinen.
Hier vind je wat deze dag mij heeft opgeleverd , niet veel dus......
2Locjes van Ers-railways
Foto van het nieuwe materieel , de zoveelste
Dit was een verlaten bordje wat we vonden:
Zaterdag de 15e is er een fotomeet in Amersfoort. Ik heb de heren voorgesteld om op een mooie originele manier de 15 bakken richting Zwolle vast te leggen. Ik heb het vanaf het perron geprobeerd maar je krijgt niet echt een mooi beeld met zo'n lang gevaarte. Wellicht hebben de fotografen oog voor een origineel standpunt.
quote:En ik heb twee keer gister in de nieuwe sprinter gezeten. Ik geloof dat er nog wat foutjes zijn. Zo gingen de deuren niet centraal dicht. Op Sloterdijk een half uur stil gestaan, reden onbekend. Van binnen is de trein erg opgeknapt, herken 'm amper terug.
Op maandag 3 november 2003 12:48 schreef rique het volgende:
Gister een nieuwe sprinter gesignaleerd op Amsterdam Cs zo ongeveer rond 11:30. Op de lichtkrant stond dattie richting Alkmaar ging. Helaas was dit een van de zeldzame dagen dat ik geen cam bij me had
quote:Je zou het bij de bocht bij Harderwijk kunnen proberen. Foto maken op het station daarzo, of op het viaduct.
Op maandag 3 november 2003 12:48 schreef rique het volgende:
Zaterdag de 15e is er een fotomeet in Amersfoort. Ik heb de heren voorgesteld om op een mooie originele manier de 15 bakken richting Zwolle vast te leggen. Ik heb het vanaf het perron geprobeerd maar je krijgt niet echt een mooi beeld met zo'n lang gevaarte. Wellicht hebben de fotografen oog voor een origineel standpunt.
quote:(of op de ijsselbrug bij zwolle)
Op dinsdag 4 november 2003 19:37 schreef Fence het volgende:[..]
Je zou het bij de bocht bij Harderwijk kunnen proberen. Foto maken op het station daarzo, of op het viaduct.
Of dit van belang is voor de discussie weet ik verder niet, maar dit zijn iig plekken om 12-15 baks intercity's knap op 1 foto te krijgen
........hoewel ik vermoed dat de Japanse Bullettrain al in een eerder deel heeft gestaan.
Displays en bijbehorende omroepberichten
Mooi nieuw interieur.
Cabine.
En blijkbaar "ogen" in de deuren die als er een tijd niemand langskomt vanzelf sluiten, en geen auto sluitseinen, wel piepjes als de deuren dicht gaan.
(Info van Dcc op GoT)
quote:Leuke info, voor het eerst dat ik foto's zie van het interieur! Het lijkt nu trouwens echt net een tram of zoiets: geen coupés meer, veel open ruimte. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat die dingen nog net zo rammelen als voor de revisie? Verder blijf ik het geen treinen vinden, hetgeen dus met deze foto's bevestigd wordt
Op maandag 10 november 2003 16:47 schreef sweek het volgende:
Even wat informatie van Got over de nieuwe Sprinter(Info van Dcc op GoT)
quote:Het lijkt op een Talent of Lint.
Op maandag 10 november 2003 18:51 schreef Duvel het volgende:[..]
Leuke info, voor het eerst dat ik foto's zie van het interieur! Het lijkt nu trouwens echt net een tram of zoiets: geen coupés meer, veel open ruimte. Kan iemand bevestigen of ontkennen dat die dingen nog net zo rammelen als voor de revisie? Verder blijf ik het geen treinen vinden, hetgeen dus met deze foto's bevestigd wordt
quote:Ja, inderdaad! Dat zijn ook al geen treinen
Op maandag 10 november 2003 19:04 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Het lijkt op een Talent of Lint.
quote:NS wint aan populariteit
Op woensdag 19 november 2003 18:30 schreef sweek het volgende:
NS Sprinters
Gele NS banken
Nog 2 van de heel wat NS topics de laatste tijd..
quote:Vanaf vandaag is die nieuwe dienstregeling al te vinden op www.ns.nl blijkbaar.
Op donderdag 20 november 2003 22:28 schreef Duvel het volgende:[..]
NS wint aan populariteit
Wacht maar op 't nieuwe spoorboekje, wordt weer leuk!
Preview nieuwe dienstregeling 2004
Per 14 december gaat de nieuwe dienstregeling 2004 in. Wilt u op tijd weten wat het voor uw traject betekent? Surf dan vanaf 21 november naar www.ns.nl. Vanaf die datum geeft Planner Plus (onder Reis & Prijs) al reisadviezen in de nieuwe dienstregeling. En gaat u dus (heel wijs!) goed voorbereid op reis.
quote:Briljant! Ik heb 'm even getest en gekeken wat Purmerend naar Schiphol wordt als de Hemboog in dienst gaat: 27 minuten reistijd. Netjes. Maar waarom een idiote verdeling .05 (Asd) .29 (Shl) .35 (Asd)??? Ook in noordelijke richting (Hoorn) rijden de stoptreinen uit Schiphol en Amsterdam netjes achter elkaar. Wat nutteloos! Koppel en ontkoppel ze dan op Zaandam
Op vrijdag 21 november 2003 09:05 schreef sweek het volgende:[..]
Vanaf vandaag is die nieuwe dienstregeling al te vinden op www.ns.nl blijkbaar.
.
quote:Ik kwam laatst ergens een krantenknipsel tegen waarin werd gesproken over tien treinen per uur over de Hemboog... Dat getal per dag komt dichter in de buurt... ('t Was ook wel een knipsel uit de Telegraaf, misschien dat dat e.e.a. verklaart, en uit 1995 of zo.)
Op vrijdag 21 november 2003 23:30 schreef QyRoZ het volgende:
Die onderbenutting van die dure nieuwe bogen is doodzonde, de Hemboog en de Gooiboog dus... allebei een uurtdienstje met een halfuurspitsdienst voor de Gooiboog er bij. Erg mager.
Bij het koppelen en ontkoppelen stond niet voor niets een trouwens
quote:1 trein per uur in elke richting is het dus.
Op zaterdag 22 november 2003 10:04 schreef Duvel het volgende:[..]
Ik kwam laatst ergens een krantenknipsel tegen waarin werd gesproken over tien treinen per uur over de Hemboog... Dat getal per dag komt dichter in de buurt... ('t Was ook wel een knipsel uit de Telegraaf, misschien dat dat e.e.a. verklaart, en uit 1995 of zo.)
Bij het koppelen en ontkoppelen stond niet voor niets een
trouwens
quote:Sneue boel voor zulke dure projecten! Ik ben benieuwd of ze het met de Utrechtboog (rechtstreeks van Utrecht naar Schiphol, gelegen nabij ArenA en station Duivendrecht) net zo gaan aanpakken. Ik had zelf gehoopt dat ze het zouden gaan afwisselen met de treinen uit Uitgeest: eens per uur rechtstreeks Utg - Shl, en een keer per uur Hn - Shl, en dan een overstap op Zaandam. Maar dat was blijkbaar niet realiseerbaar, de Zaanlijn zal wel te vol zitten met twee IC's per uur en die stoptreintjes die stoppen bij elke dikke boom.
Op zaterdag 22 november 2003 10:16 schreef QyRoZ het volgende:[..]
1 trein per uur in elke richting is het dus.
Bron: OVL.
Bij Tb - Gvc stuurt 'ie je zelfs 1 x per uur via Utrecht... . Dus 1 x per uur rijdt er nog wel een IC Ehv - Gvc ofzo?
quote:
De intercityknoop in Eindhoven wordt richtingvast gemaakt, omdat de reizigersstroom Limburg -- Den Bosch -- Utrecht e.v. percentueel steeds groter wordt t.o.v. Limburg - Tilburg - Rotterdam. Concreet: de serie 900 (Haarlem - Eindhoven) gaat (na een onderbreking van een jaar of acht) weer naar Heerlen en de 2500 wordt ingekort tot Eindhoven.
quote:Eens per uur doet de IC naar Gvc via Bd-Ddr-Rtd er net een minuut langer over dan als je via Ut reist. Dus stuurt de planner je via Utrecht. Als je echter gewoon de IC naar Rtd pakt om in Gvc te komen dan vermijd je de overstap in Ut. En gezien de punctualiteit van de IC Ehv-Ut lijkt me de keuze "onderlangs" beter. De IC Ehv-Gvc blijft dus gewoon twee keer per uur gaan, en heeft er zelfs een stop in Delft bij gekregen. Misschien is dat ook wel de reden dat het over Utrecht soms sneller is...
Op zondag 23 november 2003 09:46 schreef sweek het volgende:
Ik snap die nieuwe dienstregeling niet helemaal...
Een reis Std - Gvc zou nu via Ut gaan?
Er zal nu dus 1 x per uur een trein Mt - Hlm, en 1 x Heerlen (afk. weet ik even niet) - Hlm zijn. Klopt dat?
Maar als ik Vl - Gvc in typ, dan gaat dat ook via Ut? Gaan die dan ook weg? Welke treinen rijden wel nog van Ehv naar Gvc?Bij Tb - Gvc stuurt 'ie je zelfs 1 x per uur via Utrecht...
. Dus 1 x per uur rijdt er nog wel een IC Ehv - Gvc ofzo?
[..]
quote:Èn de IC van en naar Gvc gaat in Dt stoppen, waardoor de weg over Ut blijkbaar eens per uur sneller wordt dan over Rtd... Ik vind het maar een vage boel.
Op zondag 23 november 2003 12:06 schreef Lucske het volgende:
De IC's uit het Zuiden gaan inderdaad beide naar Haarlem rijden. Maastricht-Haarlem blijft ongewijzigd, Heerlen-Den Haag C wordt Eindhoven-Den Haag. Venlo-Den Haag C blijft ongewijzigd en Eindhoven-Haarlem wordt Heerlen-Haarlem. Eentje wordt dus ingekort, eentje doorgetrokken.
quote:Tja, waarom moet een trein met eindbestemming X per sé sneller zijn dan wanneer je met meerdere treinen reist?
Op maandag 24 november 2003 19:06 schreef Duvel het volgende:[..]
Èn de IC van en naar Gvc gaat in Dt stoppen, waardoor de weg over Ut blijkbaar eens per uur sneller wordt dan over Rtd... Ik vind het maar een vage boel.
quote:Mwehm ja hoeft ook niet... maar ik vind het gewoon vaag... Verder zou ik iedereen aanraden om vooral niet via Utrecht te reizen in verband met de
Op maandag 24 november 2003 19:10 schreef Lucske het volgende:[..]
Tja, waarom moet een trein met eindbestemming X per sé sneller zijn dan wanneer je met meerdere treinen reist?
En Spelende Vrouw, wat heeft u geleerd? Volgende keer eerst foto schieten en dan pas peuk opsteken
Wat wat light-rail foto's tussendoor
quote:Dit komt omdat de staat de aanleg van deze dure verbindingen terug wil verdienen, en daarom het gebruik van de nieuwe bogen zo duur maakt dat het voor de NS alleen rendabel is om in de spits twee maal per uur van de bogen gebruikt te maken. Rest van de dag slecht eenmaal in het uur.
Op vrijdag 21 november 2003 23:30 schreef QyRoZ het volgende:
Die onderbenutting van die dure nieuwe bogen is doodzonde, de Hemboog en de Gooiboog dus... allebei een uurtdienstje met een halfuurspitsdienst voor de Gooiboog er bij. Erg mager.
quote:
Bijzonderheden materieel per 14/12 (24/10)
Met ingang van de nieuwe dienstregeling veranderen er behalve de dienstregeling ook een aantal zaken in de omloop van het materieel. In de nieuwe serie 5800 (Schagen - Amersfoort) komen acht van de negen zeswagenstammen DDM-1. De andere zeswagenstam blijft in de 3900-serie (Hoofddorp - Lelystad). Het aantal ICM-diensten zal met twee verminderen vanwege de afvoer van de laatste stellen ICM-0. Verder zal het ICM verdwijnen in de 3000-serie (Den Helder - Nijmegen) en verschijnt er ICM in de 2800-serie (spits Utrecht - Rotterdam), vervangt ICM de DE-III tussen Zwolle en Groningen, gaat een viertje de spitsslag 4317 / 14318 (Schiphol - Lelystad) overnemen van de DB-stam en worden twee setjes mat '64 in de 7000-serie (Deventer - Almelo) vervangen door ICM.
Eind augustus heeft men gezorgd dat al het ICK in de series 1900 en 2500 is gekomen. Per 14/12 verandert het eindpunt van de 900 en 2500. De 2500 rijdt dan tot Eindhoven en de 900 rijdt door naar Heerlen. Dit heeft tot gevolg dat er twee stammen ICK minder nodig zijn en twee stammen ICR extra (om de ICK-rijtuigen uitsluitend in de 1900 en 2500 te houden). Het teveel aan ICK is opgelost om alle overblijvende stammen te verlengen van tien naar elf bakken en om een stam de 3520 / 3565 te laten rijden. Het ICR voor de extra stammen komt uit de stam van de 3520 / 3565 en het opheffen van de ICR + Bvk-stammen.
Het aantal diensten voor de (V)IRM stijgt aanzienlijk. Voor de vieren is er een toename van twee stellen naar 46 in totaal. De zessen gaan van 28 naar 35. De 6 diensten voor de drieën blijft ongewijzigd. Aangezien de 3500-serie (Eindhoven - Amsterdam) voor wat betreft het materieel aan de 3200-serie (Amsterdam - Enkhuizen) is gekoppeld zal er naast (V)IRM ook een setje ICM in West-Friesland komen. Een ICM 3+4 zal te vinden zijn in de 3221, 3523, 3552 en de 3267.
quote:Hulde!!
vervangt ICM de DE-III tussen Zwolle en Groningen
enne, leuk gekoppeld die lightrails. Ik dacht al; wat zitten die klepjes raar (begon onderaan te kijken)
quote:Ja
Op dinsdag 25 november 2003 00:38 schreef contra het volgende:[..]
Hulde!!
(zijn koplopers toch?)
Maar wat is er mis met was nostalgie en een ronkende dieselmotor achter je?
quote:Niets. Het vreet alleen baanvakcapaciteit, die trage krengen.
Op dinsdag 25 november 2003 00:57 schreef MREn het volgende:[..]
Ja
Maar wat is er mis met was nostalgie en een ronkende dieselmotor achter je?
quote:Dat gaat nog, maar verder... (mag er iedere dag mee)
Op dinsdag 25 november 2003 00:57 schreef MREn het volgende:
Maar wat is er mis met was nostalgie en een ronkende dieselmotor achter je?
verwarming niet erg bedrijfszeker, als het buiten vriest, vriest het binnen in die dingen ook nogal eens; raampjes die niet goed dicht willen; het hobbelt gruwelijk; het maakt ovedreven veel lawaai (had ter vergelijking laatst zo regiorunner-geval daar); losse bankjes; weinig beenruimte; vallen nog wel eens uit omdat ze simpelweg stuk gaan; reis duurt langer omdat ze niet optrekken etc.
nee, ik ben blij dat ze d'r uit gaan; stomme vee-wagons. Heb die krengen na 1,5 jaar iedere dag reizen wel gezien.
Zelfs voor de verbouwing vond ik het niet erg om er in te zitten.
Heb het nieuwe Spoorboekje gekocht trouwens, de verwijzing naar de tabellen van de aansluitende trajecten is echt een hele vooruitgang moet ik zeggen.
Voor de rest niet zo veel speciaals. .
quote:Niet zo veel speciaals... halve treindienst is overhoop gehaald.
Op dinsdag 25 november 2003 20:35 schreef sweek het volgende:
Ik vind Plan U's ook gewoon lekker rijden en zitten... zolang het niet te druk is.Heb het nieuwe Spoorboekje gekocht trouwens, de verwijzing naar de tabellen van de aansluitende trajecten is echt een hele vooruitgang moet ik zeggen.
Voor de rest niet zo veel speciaals..
quote:Ja, dat natuurlijk wel... maar ik heb het over de vormgeving van het spoorboekje.
Op dinsdag 25 november 2003 22:37 schreef Lucske het volgende:[..]
Niet zo veel speciaals... halve treindienst is overhoop gehaald.
quote:Ja, de IC uit Enschede vertrekt 1 minuut eerder, daar moet ik wel ff aan denken hoor. Vervelend gedoe altijd. Maar de aansluiting uit Gronau wordt wel een stuk beter.
Op dinsdag 25 november 2003 22:37 schreef Lucske het volgende:[..]
Niet zo veel speciaals... halve treindienst is overhoop gehaald.
quote:Ding gaat ook een minuut eerder weg uit Hgl, vanaf Aml wel weer gewoon normale tijden. Terugweg veranderd niets.
Op woensdag 26 november 2003 08:11 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Ja, de IC uit Enschede vertrekt 1 minuut eerder, daar moet ik wel ff aan denken hoor. Vervelend gedoe altijd. Maar de aansluiting uit Gronau wordt wel een stuk beter.
quote:Ding
Op woensdag 26 november 2003 15:59 schreef MREn het volgende:[..]
Ding gaat ook een minuut eerder weg uit Hgl, vanaf Aml wel weer gewoon normale tijden. Terugweg veranderd niets.
quote:op je pik getrapt?
Op woensdag 26 november 2003 19:05 schreef AngelWings het volgende:[..]
Ding
Hgl
Aml
terugweg veranderd niets?
Ga jij us ff je mavo afmaken ik kan hier niets van begrijpen..
je schrijft zo raar?
quote:(gaat over Kutjuf van school )
Op woensdag 26 november 2003 19:56 schreef Lucske het volgende:
Blijkbaar wel, maar op sufferdjes die de hele thread niet lezen moet je niet reageren. Daar verspil je alleen maar energie mee.
quote:Onzin dat je alles door moet ploegen als je hier wat wilt roepen. Niet iedereen weet er veel van en vindt er iets aan om al die zgn. vaktaal-tekst door te lezen. Het is hier een openbaar forum, geen reden om mensen af te doen met "suffertjes".
Op woensdag 26 november 2003 19:56 schreef Lucske het volgende:
Blijkbaar wel, maar op sufferdjes die de hele thread niet lezen moet je niet reageren. Daar verspil je alleen maar energie mee.
quote:De afkortingen die worden gebruikt dienen vooral het gemak van de posters en de geoefende lezer. Daarbij kan het inderdaad voor de leek wat onleesbaar worden. Als je in een puzzelbui bent, kijk dan ook hier: Lijst van Verkortingen. Het is trouwens geen onzin dat je alles door moet ploegen. Dat doe je in andere fora en andere topics ook normaal gesproken. Commentaren als "ga je mavo afmaken" en dergelijke zijn natuurlijk uit den boze, en leg ik naast mij neer.
Op woensdag 26 november 2003 20:14 schreef contra het volgende:[..]
Onzin dat je alles door moet ploegen als je hier wat wilt roepen. Niet iedereen weet er veel van en vindt er iets aan om al die zgn. vaktaal-tekst door te lezen. Het is hier een openbaar forum, geen reden om mensen af te doen met "suffertjes".
quote:Misschien een apart treinenFAQ topic, omdat herhalen boven ieder deeltje misschien teveel van het goede is
Op woensdag 26 november 2003 21:21 schreef sweek het volgende:
Misschien een idee om dit in de toekomst te voorkomen, om bij het volgende topic een informatieve openingspost te maken?
Wil ik best wel even wat tijd in stoppen...
Linkje naar de afkortingen, lijst van treintypes die in Nederland reizen met een foto'tje er bij eventueel..., wat linkjes naar informatieve sites...
Als je een bijdrage van mij wil hebben ben ik daar zeer gaarne toe bereid! Goed idee
quote:Misschien een goed idee ja!
Op woensdag 26 november 2003 21:24 schreef Duvel het volgende:[..]
Misschien een apart treinenFAQ topic, omdat herhalen boven ieder deeltje misschien teveel van het goede is
Een cursus spoorwegen in het kort...
Als je een bijdrage van mij wil hebben ben ik daar zeer gaarne toe bereid! Goed idee
quote:rechtstreekse copy-paste van GoT, daar is net een nieuw topic met goede startpost gekomen. Daar heb jij toch access toch?
Op woensdag 26 november 2003 21:21 schreef sweek het volgende:
Misschien een idee om dit in de toekomst te voorkomen, om bij het volgende topic een informatieve openingspost te maken?
Wil ik best wel even wat tijd in stoppen...
Linkje naar de afkortingen, lijst van treintypes die in Nederland reizen met een foto'tje er bij eventueel..., wat linkjes naar informatieve sites...
quote:Ik kan er meelezen via iemand anders zijn account.
Op woensdag 26 november 2003 22:00 schreef MREn het volgende:[..]
rechtstreekse copy-paste van GoT, daar is net een nieuw topic met goede startpost gekomen. Daar heb jij toch access toch?
Zou jij, Luckske, of iemand anders die daar ook kan posten kunnen vragen of we die zouden mogen overnemen? Of gebruiken?
Met bronvermelding natuurlijk....
quote:Ja, hoi.
Op woensdag 26 november 2003 22:09 schreef sweek het volgende:[..]
Ik kan er meelezen via iemand anders zijn account.
.
quote:Luc heeft het Nederlandse deel gemaakt, die zal zelf wel reageren.
Op woensdag 26 november 2003 22:09 schreef sweek het volgende:Zou jij, Luckske, of iemand anders die daar ook kan posten kunnen vragen of we die zouden mogen overnemen? Of gebruiken?
Met bronvermelding natuurlijk....
quote:Ok.
Op woensdag 26 november 2003 22:20 schreef MREn het volgende:[..]
Luc heeft het Nederlandse deel gemaakt, die zal zelf wel reageren.
Hebben jullie het liever als sticky topic apart, of als beginpost van ieder treinentopic?
Op de achtergrond de beroemde missende 20 centimeter tussen het Nederlandse en het Duitse spoor wat doorgaand verkeer onmogelijk maakt (tussen de stootblokken in)
Nog wat zooi.
Zoveel valt hier niet te beleven, afgezien van Talenten, 624's, ICM's, Buffels en een enkele Plan V. Alhoewel ik 1x een 628 heb gezien, maar toen had ik mn camera niet bij me. .
quote:Lijkt me zo'n chaos 10 sticky's bovenaan, gewoon als startpost zoals op GoT, evt. elk volgend topic aangevuld.
Op woensdag 26 november 2003 22:23 schreef sweek het volgende:[..]
Ok.
.
Hebben jullie het liever als sticky topic apart, of als beginpost van ieder treinentopic?
quote:Is ook mijn mening, maar Duvel zag het dus bvb. liever als sticky.
Op woensdag 26 november 2003 22:34 schreef MREn het volgende:[..]
Lijkt me zo'n chaos 10 sticky's bovenaan, gewoon als startpost zoals op GoT, evt. elk volgend topic aangevuld.
quote:Mhwm ja, maar de andere redenering, dat 10 sticky's ook overdreven is, kan ik ook wel volgen. Ligt eraan hoe groot de inleiding wordt denk ik. Anders moeten we gewoon treinen.fok.nl openen
Op woensdag 26 november 2003 22:49 schreef sweek het volgende:[..]
Is ook mijn mening, maar Duvel zag het dus bvb. liever als sticky.
.
quote:Het Nederlandse stuk komt van mij af, dat mag je wel gebruiken.
Op woensdag 26 november 2003 22:09 schreef sweek het volgende:
Zou jij, Luckske, of iemand anders die daar ook kan posten kunnen vragen of we die zouden mogen overnemen? Of gebruiken?
Met bronvermelding natuurlijk....
quote:he leuk daar kom ik elke dag, dat stuk rails dat er gemist wordt is mij nog nooit opgevallen.
Op woensdag 26 november 2003 22:25 schreef QyRoZ het volgende:
Ze waren zaterdag bezig met spoorvernieuwing op spoor 4 in Enschede:[afbeelding]
Op de achtergrond de beroemde missende 20 centimeter tussen het Nederlandse en het Duitse spoor wat doorgaand verkeer onmogelijk maakt (tussen de stootblokken in)[afbeelding]
Nog wat zooi.Zoveel valt hier niet te beleven, afgezien van Talenten, 624's, ICM's, Buffels en een enkele Plan V. Alhoewel ik 1x een 628 heb gezien, maar toen had ik mn camera niet bij me.
.
quote:Best kans op, die dingen moeten natuurlijk ook gereviseerd worden.
Op zondag 7 december 2003 22:28 schreef Wim-Deetman het volgende:
Weet iemand hier of de koplopers in de toekomst ook een nieuw interieur krijgen, zoals de losse rijtuigen die nu verbouwd worden?
Wat ze motorisch van plan zijn? Geen idee. De nieuwste koplopers zijn nog altijd nog geen 15 jaar in dienst.
quote:Best mogelijk dat ze voor de oudere Koplopers kiezen voor een aandrijving zoals in de Sprinters zit. Deze chopperinstallatie vervangt dan de oude weerstand-aandrijving die de stellen 4011 t/m 4050 nog hebben. Choppers zijn zuiniger met energie, en voor een park van 40 stellen heeft dat misschien best zin.
Op dinsdag 9 december 2003 04:46 schreef MREn het volgende:Wat ze motorisch van plan zijn? Geen idee. De nieuwste koplopers zijn nog altijd nog geen 15 jaar in dienst.
Uit de NS Nieuwbrief... handig! .
Foto's van http://www.haagsetrams.com/
quote:Dat zal IVW ná het onderzoek wel bekend maken.
Op zondag 14 december 2003 21:52 schreef sweek het volgende:
Wat is nou eigenlijk de oorzaak van dat ongeluk?
Gepost door Arno (Nolius) - zondag 14 december 2003 @ 22:59 - Bron: Trouw
Het station zit sinds vandaag in de dienstregeling, maar nu zijn er al problemen. Het nieuwe treinstation Tilburg-Reeshof is flink verzakt. Maandag moet het station al dicht omdat de twee perrons niet meer veilig begaanbaar zijn. Door de hevige regenval is zo veel zand weggespoeld, aldus verkeersinformatie van ProRail. Treinen zullen maandag dus niet op het station stoppen. Een aannemer gaat maandagochtend aan de slag om de perrons te herstellen.
Passagiers kunnen gebruik maken van bussen. De verwachting is dat de bestrating er in de loop van de dag weer goed bij ligt. Vandaag konden de treinen nog wel stoppen op station Reeshof omdat ze 's zondags korter zijn en niet langs de slechte stukken perron hoeven stil te staan.
Gaat lekker...
http://www.stationreeshof.nl/ bestaat trouwens ook. .
Had vanochtend nog wel klaar kunnen zijn als de lamlullen 's nachts het werk zouden doen wat de zelf verprusts hebben.
Simpeler oplossing is natuurlijk het achterste deel van de trein (ding bestaat toch als 2 of 3 V'tjes) er in Tbw af te halen en dan door te rijden, of helemaal op te heffen na Tbw: volk voor Gilze-Rijen kan met de 3600 mee, volk naar Breda met de 1900/2500 en 3600, die rijden beide om het half uur.
quote:Vraagje: behoor Den Haag Centraal niet to de standaard inhoud van die CTA's ? Sinds zondag rijdt de stopper Zandvoort-Haarlem door naar Den haag Centraal, maar de flap met eindbestemming blijft blanco... dus die trein gaat volgens de CTA via Overveen-Haarlem-Leiden CS naar nergens
Op donderdag 9 oktober 2003 20:08 schreef Lucske het volgende:[..]
Helaas. De flappen in de CTA's zijn gestandaardiseerd, alleen op een aantal stations zijn extra flappen toegevoegd (bijv. ICE in Utrecht, Arnhem en Amsterdam, Thalys e.d.).
quote:De nieuwe dienstregeling zal nog niet in alle CTA's zijn aangepast... misschien zelfs nog helemaal nergens, ik weet het niet.
Op dinsdag 16 december 2003 18:37 schreef DaMart het volgende:[..]
Vraagje: behoor Den Haag Centraal niet to de standaard inhoud van die CTA's ? Sinds zondag rijdt de stopper Zandvoort-Haarlem door naar Den haag Centraal, maar de flap met eindbestemming blijft blanco... dus die trein gaat volgens de CTA via Overveen-Haarlem-Leiden CS naar nergens
quote:Tilburg-Reeshof zat er in Eindhoven en Breda al in.
Op dinsdag 16 december 2003 19:10 schreef sweek het volgende:[..]
De nieuwe dienstregeling zal nog niet in alle CTA's zijn aangepast... misschien zelfs nog helemaal nergens, ik weet het niet.
ga trouwens binnekort naar engeland, zal daar ook wel wat fotootjes maken van treintjes (en uiteraard hier posten)
quote:ligt er aan wat je wil weten, afkortingen staat ook in de NS-planner op internet. Ik gebruik de volgende sites veel:
Op woensdag 17 december 2003 06:59 schreef Rnej het volgende:
vraagje, waar vinden jullie al die info en afkortingen.. wil me hier wel ns in verdiepenga trouwens binnekort naar engeland, zal daar ook wel wat fotootjes maken van treintjes
(en uiteraard hier posten)
http://www.railserver.net/
Voor nieuws en foto's
http://mercurio.iet.unipi.it/ns/ns-reizigers.html
Voor info over treinstellen en rijtuigen, hier vind je ook gegevens als gewicht, lengte, aantallen etc. Verder dump ik mn foto's daar omdat ik maar 50MB web/mail-space heb en die gebruik voor mn eigen high-res foto's.
Foto's NL-mat op deze site, hier kun ook zelf je foto's naar uploaden:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/nl/pix.html
Mijn foto's:
http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/
Discussie+nieuws:
http://groups.yahoo.com/group/OVL/
GoT (wel toegang nodig):
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/839621
Verder levert zoeken op trein afkortingen ook veel afwisselende site's op:
http://www.google.com/search?q=DD-IRM&sourceid=opera&num=100&ie=utf-8&oe=utf-8
En aangesloten sites bij de Dutch railway webring:
http://j.webring.com/hub?ring=drlw
En de nieuwsgroep
nl.reizen.openbaar-vervoer
[Dit bericht is gewijzigd door MREn op 17-12-2003 10:28]
quote:Er zijn ook mensen die van uitgeleefde vellen houden:
Op woensdag 17 december 2003 10:28 schreef bramos-elvis het volgende:
Freaks!!!!!
Ieder zn eigen hobby dus. En als je wekelijks uren in de trein doorbrengt, is het wel leuk om er eens wat meer van te weten (komt ook een beetje vanzelf eigenlijk...)
quote:gaaf!
Op woensdag 17 december 2003 10:27 schreef MREn het volgende:[..]
ligt er aan wat je wil weten, afkortingen staat ook in de NS-planner op internet. Ik gebruik de volgende sites veel:
http://www.railserver.net/
Voor nieuws en foto'shttp://mercurio.iet.unipi.it/ns/ns-reizigers.html
Voor info over treinstellen en rijtuigen, hier vind je ook gegevens als gewicht, lengte, aantallen etc. Verder dump ik mn foto's daar omdat ik maar 50MB web/mail-space heb en die gebruik voor mn eigen high-res foto's.
Foto's NL-mat op deze site, hier kun ook zelf je foto's naar uploaden:
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/nl/pix.htmlMijn foto's:
http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/Discussie+nieuws:
http://groups.yahoo.com/group/OVL/GoT (wel toegang nodig):
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/839621Verder levert zoeken op trein afkortingen ook veel afwisselende site's op:
http://www.google.com/search?q=DD-IRM&sourceid=opera&num=100&ie=utf-8&oe=utf-8En aangesloten sites bij de Dutch railway webring:
http://j.webring.com/hub?ring=drlwEn de nieuwsgroep
nl.reizen.openbaar-vervoer
vroeger modelspoor gehad.. wel leuk om ns te kijke wat k nog weet
quote:Dit is een enkelsporig traject zonder bovenleiding, dus dat wordt wat lastig
Op woensdag 17 december 2003 21:34 schreef ROG het volgende:
Dat rode.. hm, Thalys?
- 46 nieuwe trams (met in totaal 10.073 zitplaatsen). Het zijn speciaal ontworpen Art Nouveau-trams, uniek in de wereld:
- 15 nieuwe metro-rijtuigen van elk 95 meter lang en met elk een capaciteit van 800 personen. De nieuwe metrostellen zijn van het "boa"-type en zijn identiek aan de metrostellen van Washington en Madrid.
De nieuwe stellen zullen worden ingezet op lijn 2.
quote:Dat is een ander type trein op die lijn, als je in andere topics spiekt, doe het dan wel goed
Op donderdag 18 december 2003 18:36 schreef contra het volgende:[..]
ik gok nr. 624
quote:Gemaakt vanaf de Edo Bergsma-brug in Enschede volgens mij.
Op woensdag 17 december 2003 21:22 schreef MREn het volgende:
Zoekplaatje: welke trein staat op de foto's?
Om het gemakkelijker te maken: de foto's is een uurtje geleden in Nederland gemaakt, en op beide foto's staat de zelfde trein.
quote:RB 29033 van 20.26 vanuit Enschede naar Duitsland.
Op woensdag 17 december 2003 21:22 schreef MREn het volgende:
Zoekplaatje: welke trein staat op de foto's?
Om het gemakkelijker te maken: de foto's is een uurtje geleden in Nederland gemaakt, en op beide foto's staat de zelfde trein.
Best wel raar aangezien ik altijd dacht dat de sprinter een aanduiding was die anoloog was aan bijvoorbeeld "koploper" of "buffel". Verder is er niets veranderd t.o.v. de stoptreinverbinding. Waarom zou de NS deze aanduiding dan gebruiken en wat is het verschil tussen een stoptreinverbinding en een sprinterverbinding?
quote:Je hebt het goed gezien: NS zet de Sprinter tegenwoordig in als "formule". Doel hiervan is om meer reizigers te trekken. Zo zullen in de toekomst nieuwe Sprinters komen, in de zelfde kleurstelling. Het idee van NS is dat de nieuwe Sprinters nog sneller zijn dan de oude, en ze daarom in een speciaal format gegoten zijn. Als het goed is zul je in Sprinter-diensten geen onverbouwd materieel meer aantreffen, maar of dat gaat lukken...?
Op zaterdag 20 december 2003 09:41 schreef rique het volgende:
Tussen Amsterdam en Haarlem rijden tegenwoordig de nieuwe Sprinters. Allemaal leuk en aardig maar wat mij opviel is dat de NS de naam sprinter gebruikt als soort trein, net als intercity en stoptrein bijvoorbeeld. Het is nu niet meer de stoptrein naar uitgeest maar de sprinter naar uitgeest.Best wel raar aangezien ik altijd dacht dat de sprinter een aanduiding was die anoloog was aan bijvoorbeeld "koploper" of "buffel". Verder is er niets veranderd t.o.v. de stoptreinverbinding. Waarom zou de NS deze aanduiding dan gebruiken en wat is het verschil tussen een stoptreinverbinding en een sprinterverbinding?
quote:Een stuk of vier geloof ik voor Asd - Hlm - Utg. Maar dat worden er natuurlijk wel steeds meer! Ik weet niet hoeveel ze er nodig hebben voor die dienst.
Op zaterdag 20 december 2003 11:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nou, nee. Er zijn nog maar een handjevol nieuwe sprinters
quote:Maar goed dat er dan voorlopig ook maar vier stellen nodig zijn, waar er acht in het land zijn....
Op zaterdag 20 december 2003 11:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nou, nee. Er zijn nog maar een handjevol nieuwe sprinters
quote:Hoera voor kinderziektes!
Op zondag 21 december 2003 12:11 schreef Lucske het volgende:[..]
Maar goed dat er dan voorlopig ook maar vier stellen nodig zijn, waar er acht in het land zijn....
quote:Maar goed dat er daarom een proefbedrijf is geweest en de stellen bij aanvang van de nieuwe dienstregeling redelijk storingsvrij waren.
Op zondag 21 december 2003 21:25 schreef Duvel het volgende:[..]
Hoera voor kinderziektes!
hè.
quote:Puberziektes dan
Op dinsdag 23 december 2003 00:18 schreef Lucske het volgende:[..]
Maar goed dat er daarom een proefbedrijf is geweest en de stellen bij aanvang van de nieuwe dienstregeling redelijk storingsvrij waren.
hè.
Over SM90 gesproken: dit is (op ICRm na mischien) de fijnste trein om mee te reizen. De stoelen van een buffel (maar dan veel ruimer opgezet) en de heerlijk stille aandrijving als van IRM. Jammer van de betrouwbaarheid...
quote:Kom maar op met de foto's van het interieur, ik ben wel benieuwd
Op zondag 28 december 2003 23:34 schreef MREn het volgende:
Over SM90 gesproken: dit is (op ICRm na mischien) de fijnste trein om mee te reizen. De stoelen van een buffel (maar dan veel ruimer opgezet) en de heerlijk stille aandrijving als van IRM. Jammer van de betrouwbaarheid...
Verder is SM'90 zo fijn breed omdat NS een proef deed met vijf stoelen op rij met dit materieel. Toen waren de stoelen nog voorzien van groen skai (in de tweede klasse tenminste). Omdat de gemiddelde Nederlander niet in het midden wil zitten in de trein, is het idee van vijf op een rij weer verlaten, en zijn de paar stellen (niet alle SM'90 waren vijf stoelen op een rij) weer teruggebouwd. En dat terwijl ze in België ten tijde van die proef terugkwamen van dat idee en naar 2+2 gingen in plaats van 2+3...
quote:Er waren 5 stellen met 3+2 in de tweede klas en 2+2 in de eerste klas.
Op dinsdag 30 december 2003 12:32 schreef Duvel het volgende:[..]
Kom maar op met de foto's van het interieur, ik ben wel benieuwd
Verder is SM'90 zo fijn breed omdat NS een proef deed met vijf stoelen op rij met dit materieel. Toen waren de stoelen nog voorzien van groen skai (in de tweede klasse tenminste). Omdat de gemiddelde Nederlander niet in het midden wil zitten in de trein, is het idee van vijf op een rij weer verlaten, en zijn de paar stellen (niet alle SM'90 waren vijf stoelen op een rij) weer teruggebouwd. En dat terwijl ze in België ten tijde van die proef terugkwamen van dat idee en naar 2+2 gingen in plaats van 2+3...
Dat in het midden zitten is niet te ontkomen in ICK en in de spits ook in de eerste klas coupe's.
quote:Maar de stoelen in ICK zijn verdeeld over de volle rijtuigbreedte, die dingen in SM'90 waren een stuk krapper. Ik zat gisteren nog in een Belgische trein en in dat mat hebben ze die 3+2-opstelling nog steeds. Ik vind het niet een erg groot succes (het zat verder ook niet comfortabel).
Op dinsdag 30 december 2003 20:31 schreef MREn het volgende:[..]
Er waren 5 stellen met 3+2 in de tweede klas en 2+2 in de eerste klas.
Dat in het midden zitten is niet te ontkomen in ICK en in de spits ook in de eerste klas coupe's.
Je zult trouwens zien dat in ICK de eerste twee reizigers in een coupé nooit naast elkaar zitten, maar altijd zo ver mogelijk weg (dus diagonaal). Best raar gedrag eigenlijk, toch?
quote:Dat maakt niet zo veel uit, alleen bij SM90 zit het gangpad in het midden, en bij ICK aan de zijkant.
Op dinsdag 30 december 2003 20:49 schreef Duvel het volgende:[..]
Maar de stoelen in ICK zijn verdeeld over de volle rijtuigbreedte, die dingen in SM'90 waren een stuk krapper. Ik zat gisteren nog in een Belgische trein en in dat mat hebben ze die 3+2-opstelling nog steeds. Ik vind het niet een erg groot succes (het zat verder ook niet comfortabel).
quote:Nee hoor, ik reis bijna altijd in een coupe (6pers) en als ik als eerste instap neem ik de plaats aan het raam (bij de grote tafel), vooruit, met mn voeten tegenover me en mn tas naast me. Er zijn dus nog drie plaatsen vrij, en willen we beide maximale ruimte gaat die ander schuin tegenover me zitten met een bank er tussen.
Je zult trouwens zien dat in ICK de eerste twee reizigers in een coupé nooit naast elkaar zitten, maar altijd zo ver mogelijk weg (dus diagonaal). Best raar gedrag eigenlijk, toch?
Had een paar maanden geleden dat ik 's morgens gaar in de trein lag te lezen, komt er zo'n kakwijf de coupe binnen en gaat dan vervolgens tegenover me zitten gatverdamme, stom wijf
Koploper (Voorbij Zoetermeer Oost, richting Gouda):
Plan-T (Voorbij Zoetermeer Oost, richting Gouda):
2200 (VSM, Beekbergen):
[Dit bericht is gewijzigd door CasB op 04-01-2004 14:12]
Er is nu op de BBC (1), en ik gok iedere maandagavond, een programma over de Britse spoorwegpolitie, Rail Cops... begint om 23.35.
*Taurus hoopt deze winter met z'n nieuwe Canon Digital Rebel ook nog een paar mooie treinenfoto's in de sneeuw te kunnen maken.
quote:Die luxetrein is de sneltrein Rajdhani, Die trekt Delhi-Calcutta in 24 uur (normaal 42 uur)
Op dinsdag 7 oktober 2003 01:09 schreef Lone_Gunman het volgende:
Ik vind Diesel-locs wel gaaf. Dan is het vooral het geluid dat zo'n beest maakt indrukwekkend.Van de Electrische Locs roelt de 1600/1800 natuurlijk ook.
Ik heb nu wel genoeg nederlandse treinen en locs gezien. Ik vind de treinen en Locs in India heel indrukwekkend, mede omdat ze veel gebruik van diesels gebruiken. Daar rijden veel AlCo (American Locomotive Co) Locs.
Naast de Alco-locs rijden daar ook duitse en franse locs. Misschien is dit voor velen niets bijzonders maar het gevoel als er een diesel komt langs rijden is zoo gaaf. Misschien wordt het wat duidelijk na het zien van dit filmpje:Hier nog enkele pics:
Electrisch:
Diesel:
De welvaart neemt toe en dit is dus ook te zien bij de spoorwegen:
Maar dit komt natuurlijk nog steeds voor:
Efficiente gebruik van het materieel
quote:Ja, ergens in het land rijdt wel wat.
Op zondag 4 januari 2004 13:23 schreef sexylexy het volgende:
rijden er op zondag goederentreinen
[Dit bericht is gewijzigd door Lucske op 08-01-2004 23:04]
quote:Misschien dat op Rolandrail iets te vinden is? Deze site is gespecialiseerd in goederenvervoer per spoor.
Op donderdag 8 januari 2004 22:58 schreef Lucske het volgende:[..]
Ja, ergens in het land rijdt wel wat.
quote:Zeker, maar dat mag men zelf uitzoeken. Als men nog niet verder komt dan "Rijden er op zondag goederentreinen", ga ik daar natuurlijk geen moeite voor doen. Men zou ook kunnen vermelden of men naar iets specifieks zoekt, of op een bepaalde plek bijvoorbeeld.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:49 schreef Duvel het volgende:[..]
Misschien dat op Rolandrail iets te vinden is? Deze site is gespecialiseerd in goederenvervoer per spoor.
Enkele impressies:
De capaciteit van het station zal zodanig vergroot worden dat er nood is aan een tweede stationsingang. Dit zal een volwaardig station worden.
Ook het plein voor het station wordt volledig heraangelegd en opnieuw beplant:
Even zonder commentaar, foto's spreken voor zich en ik ben zo lam als een beer en nu op weg naar bed.
[Dit bericht is gewijzigd door MREn op 13-01-2004 02:10]
quote:Is dit de 1e klas van een intercity-/Koploper-/internationaal-rijtuig (die roodbruine trein, sorry voor mijn n00b-heid
Op dinsdag 13 januari 2004 02:09 schreef MREn het volgende:
[afbeelding]
ICR zit voor de langere afstanden fijner vind ik, maar ICRm geeft meer privacy, airco en 220V.
Hier oud en nieuw op de foto:
OUD:
NIEUW:
En in die nieuwe treinstellen/rijtuigen, zie ik daar in de verte nou nog wel die 3+3 1e klas coupé's met het gangpad aan een zijkant? Die coupé's zijn/waren geweldig imo; beetje privacy en rust.
Maar ipv een dichte wand vroeger tussen coupé en gangpad zit er daar zo te zien nu doorzichtig glas in?
maar als ze op de 40xx lijn ook die nieuwe ICR's inzetten hebben ze een iets tevredener klant meer.
quote:De foto's toonden 1e klas.
Op dinsdag 13 januari 2004 20:35 schreef ROG het volgende:
Ok thanks! Dat golvende lijntje op de plastic wand herken ik van de nieuwe 2e klas (direct 2e klas ingestapt toen, nooit de 1e klas gezien)uit de internationale trein van/naar Belgie met die erg mooie, lichtbruine (soort leren?) stoelen.
quote:Dat zijn gereviseerde rijtuigen. 2e klas zijn coupe's van 2* 3 en 1e klas zijn coupe's van 2*3 + 1*3. Tussen gangpad en coupé was altijd een ruit.
En in die nieuwe treinstellen/rijtuigen, zie ik daar in de verte nou nog wel die 3+3 1e klas coupé's met het gangpad aan een zijkant? Die coupé's zijn/waren geweldig imo; beetje privacy en rust.
Maar ipv een dichte wand vroeger tussen coupé en gangpad zit er daar zo te zien nu doorzichtig glas in?
ICR gaat natuurlijk niet in de stoptreindienst rijden. ICR heet niet voor niets ICR: Intercity-rijtuigen.
quote:Ja, had ik al begrepen. Ziet er goed uit, ik was al onder de indruk van de 2e klas toen.
Op dinsdag 13 januari 2004 22:53 schreef Lucske het volgende:[..]
De foto's toonden 1e klas.
quote:Ja, een ruit, deur met ruit en ruit weer toch? Niet zó'n stuk glazenwasser's paradijs van boven tot onder als wat ik op onderstaande foto zie.
[..]Dat zijn gereviseerde rijtuigen. 2e klas zijn coupe's van 2* 3 en 1e klas zijn coupe's van 2*3 + 1*3. Tussen gangpad en coupé was altijd een ruit.
Ik zou me goed bekeken voelen, net een aquarium.
Op den duur moeten alle IC rijtuigen dus er zo uit zien? Als dat in het Nachtnet moet rijden; zonde.
quote:Damn mijn oude passie voor treinen laait weer helemaal op!
Op woensdag 17 december 2003 10:27 schreef MREn het volgende:
Mijn foto's:
http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/
Trouwens, Rorik in je URL... Zo heet je? Nog nooit een naamgenoot ontmoet namelijk
quote:Ik dacht dat je het over ICK's had, niet over deze rijtuigen. Mijn fout dus. Alle ICRm's 1e klas hebben twee of drie van zo'n coupés.
Op woensdag 14 januari 2004 00:43 schreef ROG het volgende:
Ja, een ruit, deur met ruit en ruit weer toch? Niet zó'n stuk glazenwasser's paradijs van boven tot onder als wat ik op onderstaande foto zie.Ik zou me goed bekeken voelen, net een aquarium.
quote:In het nachtnet rijden geen IC-rijtuigen.
Op den duur moeten alle IC rijtuigen dus er zo uit zien? Als dat in het Nachtnet moet rijden; zonde.
quote:Hm, even weer een n00bvraag dan hehe, wat voor rijtuigen zitten er "in" een Koploper dan?
Op woensdag 14 januari 2004 10:31 schreef Lucske het volgende:[..]
Ik dacht dat je het over ICK's had, niet over deze rijtuigen. Mijn fout dus. Alle ICRm's 1e klas hebben twee of drie van zo'n coupés.
[..]In het nachtnet rijden geen IC-rijtuigen.
quote:De intercityrijtuigen zijn afgeleid van het middenrijtuig van de Koplopers.
Op woensdag 14 januari 2004 14:13 schreef ROG het volgende:[..]
Hm, even weer een n00bvraag dan hehe, wat voor rijtuigen zitten er "in" een Koploper dan?
quote:Nòg niet, inderdaad
Op woensdag 14 januari 2004 20:47 schreef ROG het volgende:
En die worden nog niet vernieuwd?
quote:Gratuliere
Ik begin het te snappen nu.
Wat vinden jullie van het HTM (inderdaad: Haagsche Tram Maatschappij) materieel op het NS spoor. Hier in houten rijdt er eentje op de kortste spoorlijn van Nederland (1800 meter). Een echte: HTM rent-a-tram.
Ik zag laatst bij Gouda een nieuw boemeltje richting Alphen rijden. Ook van de HTM maar wel wat futuristischer en moderner. Ze hebben er in gouda ook het perron voor verlaagd.
quote:uhhhmmm tsja
Op woensdag 14 januari 2004 21:35 schreef Fixers het volgende:
Mischien is het al eerder ter sprake gekomen maarre toch even.Wat vinden jullie van het HTM (inderdaad: Haagsche Tram Maatschappij) materieel op het NS spoor. Hier in houten rijdt er eentje op de kortste spoorlijn van Nederland (1800 meter). Een echte: HTM rent-a-tram.
Ik zag laatst bij Gouda een nieuw boemeltje richting Alphen rijden. Ook van de HTM maar wel wat futuristischer en moderner. Ze hebben er in gouda ook het perron voor verlaagd.
quote:Was ik even vergeten te zeggen, het is geen regulier trammaterieel. Zal eens zien of ik een foto ervan kan opsnorren.
Op woensdag 14 januari 2004 21:43 schreef rubinio het volgende:[..]
uhhhmmm tsja
[afbeelding]
[afbeelding]
Laten we maar hopen dat het bij die 1800 meter blijft
Edit: Foto's gevonden. Het trammetje komt oorpronkelijk uit hannover.
Tijdens een proefrit in Den Haag, inmiddels geheel overgespoten en voorzien van het gemeentelijke wapen.
[Dit bericht is gewijzigd door Fixers op 14-01-2004 21:58]
quote:oooooh nou ja zoals je ziet is dat ook al eens het NS spoor op geweest
Op woensdag 14 januari 2004 21:47 schreef Fixers het volgende:[..]
Was ik even vergeten te zeggen, het is geen regulier trammaterieel. Zal eens zien of ik een foto ervan kan opsnorren.
quote:En die rijdt nu tussen gouda en alphen. Wel vaag KLM kleurtje heeft dat ding.
Op woensdag 14 januari 2004 21:50 schreef rubinio het volgende:
deze soms?![]()
[afbeelding]
quote:Laatste poging:
Op woensdag 14 januari 2004 22:01 schreef Fixers het volgende:[..]
En die rijdt nu tussen gouda en alphen. Wel vaag KLM kleurtje heeft dat ding.
quote:Grappig, volgens mij is dat tram 3, op de achtergrond het Sav. Loymanplein met dat winkelcentrum toch?
Op woensdag 14 januari 2004 21:47 schreef Fixers het volgende:[..]
Was ik even vergeten te zeggen, het is geen regulier trammaterieel. Zal eens zien of ik een foto ervan kan opsnorren.
Edit: Foto's gevonden. Het trammetje komt oorpronkelijk uit hannover.
Tijdens een proefrit in Den Haag, inmiddels geheel overgespoten en voorzien van het gemeentelijke wapen. [afbeelding]
quote:klopt.
Op woensdag 14 januari 2004 01:05 schreef Rorik het volgende:[..]
Damn mijn oude passie voor treinen laait weer helemaal op!
Goed bezig FOK! kijk hier graag mee....
Trouwens, Rorik in je URL... Zo heet je? Nog nooit een naamgenoot ontmoet namelijk
EDIT: je moet het hele adres gebruiken voor de foto
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 15-01-2004 19:52]
even vraag over modeltreinen van marklin,
ik denk dat ik digitaal ga nemen, maar wat moet je er allemaal voor kopen en is het niet heel ingewikkeld?
komen er bij woerden weleens getrokken intercitys langs, ik heb ze nooit gezien?
quote:Nee, getrokken mat rijdt alleen op
Op zondag 18 januari 2004 14:29 schreef sexylexy het volgende:komen er bij woerden weleens getrokken intercitys langs, ik heb ze nooit gezien?
Verder nog getrokken mat. in de serie 140 Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo-Hannover-Berlijn-(Leipzig)
en trek/duw met stuurstand in de serie 600 Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen-Brussel
[Dit bericht is gewijzigd door MREn op 18-01-2004 17:17]
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 20:35 schreef ROG het volgende:
Ok thanks! Dat golvende lijntje op de plastic wand herken ik van de nieuwe 2e klas (direct 2e klas ingestapt toen, nooit de 1e klas gezien)uit de internationale trein van/naar Belgie met die erg mooie, lichtbruine (soort leren?) stoelen.
quote:Ze zijn er nog wel, maar nog maar twee coupés ipv vier. Er zit idd een glazen schuifwand in, maar met wat opdruk-art om toch aardig wat privacy te geven, ik heb er nooit problemen mee in ieder geval.
En in die nieuwe treinstellen/rijtuigen, zie ik daar in de verte nou nog wel die 3+3 1e klas coupé's met het gangpad aan een zijkant? Die coupé's zijn/waren geweldig imo; beetje privacy en rust.
Maar ipv een dichte wand vroeger tussen coupé en gangpad zit er daar zo te zien nu doorzichtig glas in?
quote:Venlo - Grens - Duitsland is ook getrokken mat, toch?
Op zondag 18 januari 2004 16:50 schreef MREn het volgende:[..]
Nee, getrokken mat rijdt alleen op
1. Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht
treinseries 800 en 900, mat: dubbeldeks-B, ICR en ICRm
2. Den Haag-Rotterdam-Breda-Eindhoven/Venlo
treinseries 1900 en 2500, mat: ICK
3. Zwolle-Deventer-Arnhem-Den Bosch-Breda-Roosendaal
treinserie 3600, mat: ICR-A, ICRm-B, BDs en BD (met stuurstand ook geduwd mat)Verder nog getrokken mat. in de serie 140 Amsterdam-Amersfoort-Deventer-Hengelo-Hannover-Berlijn-(Leipzig)
en trek/duw met stuurstand in de serie 600 Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen-Brussel
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 20-01-2004 21:54]
quote:Da's dus in 50% van de gevallen getrokken materieel
Op woensdag 21 januari 2004 10:03 schreef Taurus1978 het volgende:
Venlo - Grens - Duitsland wordt gereden door trek-duw materieel, aan de ene kant een Baureihe 111 loc en de andere kant een stuurstandrijtuig.
Verder zijn de foto's van die tram geweldig... Wat een baggerbak!
quote:Wat een gekleurd gedoe
Op dinsdag 20 januari 2004 18:35 schreef sweek het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het was rustig..
quote:De HTM heeft er ook een flink aandeel in hoor...
Op woensdag 21 januari 2004 21:10 schreef rubinio het volgende:[..]
Wat een gekleurd gedoe
EN DAT VOOR DE NS met zn gekke interieurkleuren...
quote:een HEEL GROOT aandeel dan...
Op woensdag 21 januari 2004 22:41 schreef QyRoZ het volgende:[..]
De HTM heeft er ook een flink aandeel in hoor...
quote:Leiden CS
Op donderdag 22 januari 2004 07:27 schreef sweek het volgende:
Reisje van vandaag:
Schinnen - Sittard - Eindhoven - Utrecht - Rhenen - Utrecht - Gouda - Alphen a/d Rijn - Leiden - Rotterdam - Hoek Van Holland Strand - Rotterdam - Eindhoven - Maastricht.
Tot vanavond, met vast weer een berg foto's..
quote:Leiden is mooi ja!
Op donderdag 22 januari 2004 18:38 schreef ROG het volgende:[..]
Leiden CS
Schinnen - Sittard, is dat traject met zo'n dieseltrein?
Rhenen
Koploper in Utrecht
Leuk stationnetje om te fotograferen, Gouda!
Interieur van dat Lightrailding... reed erg lekker, zat goed... maar is wel erg luidruchtig.
In Alphen a/d Rijn aangekomen
Leiden CS
quote:Ofwel de "er gaat niets boven Grûn express" Daar wil je niet instappen als je koppijn hebt. Gouwe stickertjes, zwarte spikkelvloer, rose/paarse/groene bekleding. Maar wel leuk verder.
Op donderdag 22 januari 2004 19:23 schreef sweek het volgende:
Enige leuke video'tje eigenlijk:
http://users.pandora.be/sweek/misc/treinen/MOV00714.MPG
De Mendini..
Over kleurtjes: Ik heb nu al een paar koplopers gezien met fluoriserende kleurtjes aan de zijranden van de deur. Waar is dat voor, zodat de conducteurs beter kunnen zien of alle deuren wel dicht zitten? (en dat is geen overbodige luxe).
quote:Ja.
Op donderdag 22 januari 2004 20:19 schreef Fixers het volgende:
Over kleurtjes: Ik heb nu al een paar koplopers gezien met fluoriserende kleurtjes aan de zijranden van de deur. Waar is dat voor, zodat de conducteurs beter kunnen zien of alle deuren wel dicht zitten? (en dat is geen overbodige luxe).
quote:Oh ja? Zo zo.
Op donderdag 22 januari 2004 18:54 schreef sweek het volgende:
Dieseltreintjes vind je, naast op de dieseltrajecten natuurlijk, op Weert - Eindhoven en Zwolle - Groningen, beiden de stoptreindiensten.
quote:Nope, Plan U rijdt in de nieuwe dienstregeling niet meer. Zwolle - Groningen wordt nu gereden door ICM. Weert - Ehv door Mat '64 gok ik.
Op donderdag 22 januari 2004 18:54 schreef sweek het volgende:[..]
Dieseltreintjes vind je, naast op de dieseltrajecten natuurlijk, op Weert - Eindhoven en Zwolle - Groningen, beiden de stoptreindiensten.
quote:Aah, niet meer? Ok...
Op donderdag 22 januari 2004 20:35 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Nope, Plan U rijdt in de nieuwe dienstregeling niet meer. Zwolle - Groningen wordt nu gereden door ICM. Weert - Ehv door Mat '64 gok ik.
quote:Heel fijn voor jou, maar daar heb ik geen boodschap aan.
Op donderdag 22 januari 2004 21:04 schreef sweek het volgende:[..]
Aah, niet meer? Ok...
.
Kijk Luckske, zo kan dat ook.
quote:Ja, eerste series. Geniet er nog maar van, want dat zijn nu net de series die de schroothoop op gaan de komende maanden.
Op donderdag 22 januari 2004 21:14 schreef sweek het volgende:
Owja, iets wat voor mij ook nieuw was, ik zat in een Plan V met ook een paar hokjes (2de klas gewoon)
Het was de 416... is dat een van de eerste soort ofzo?
Al vind ik het helemaal niets, met vieren naast elkaar.
quote:Ik zat ergens einde 2003 nog in een Plan U op Zl - Gn en het personeel was er niet rouwig om dat het zou verdwijnen. Ik vind het wel grappig mat omdat het lekker veel herrie maakt en goed rookt
Op donderdag 22 januari 2004 20:35 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Nope, Plan U rijdt in de nieuwe dienstregeling niet meer. Zwolle - Groningen wordt nu gereden door ICM. Weert - Ehv door Mat '64 gok ik.
quote:Echt genieten was het niet hoor, van mij mag 'ie wel weg.
Op vrijdag 23 januari 2004 00:17 schreef MREn het volgende:[..]
Ja, eerste series. Geniet er nog maar van, want dat zijn nu net de series die de schroothoop op gaan de komende maanden.
Al vind ik het helemaal niets, met vieren naast elkaar.
quote:Ik vind die oude Plan V'tjes wel lekker: je hoort de motoren lekker gieren bijvoorbeeld. En voor mij als gelijkstroomfreak is dat wel het summum natuurlijk. En ze hebben slaaporen aan de stoelen!
Op vrijdag 23 januari 2004 19:26 schreef sweek het volgende:[..]
Echt genieten was het niet hoor, van mij mag 'ie wel weg.
.
quote:Vier toiletten en heerlijk warm water. toen ze nog op Hengelo-Zutphen reden, heb ik er veel mee gereisd naar Enschede, en dan expres geen eerste klas, en die motor maar voelen in je rug...
Op vrijdag 23 januari 2004 17:57 schreef Duvel het volgende:[..]
Ik zat ergens einde 2003 nog in een Plan U op Zl - Gn en het personeel was er niet rouwig om dat het zou verdwijnen. Ik vind het wel grappig mat omdat het lekker veel herrie maakt en goed rookt
Vooral de coupé in de motorwagen is
Verder ben ik vandaag 9 (!!!!!) keer gecontroleerd. Alleen één conducteur heeft geen stempeltje gezet Dus ik heb nu een kaartje met 8 stempels van conmducteur en 1 datumstempel van het stempelkastje.
Als ik weer thuis ben, ros ik dat ding wel onder de scanner.
quote:Gaaf kaartje
Op zaterdag 24 januari 2004 03:40 schreef MREn het volgende:
Of gewoon nu al!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |