abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40586945
Hoe kun je daarmee in contact komen dan? We zijn al een aantal maanden aan het zoeken, niet echt heel actief maar af en toe een dag achter internet of wat dan ook...

Ik denk zelf dat er enorm veel te doen moet zijn in Brazilie, maar ja, de meeste organisaties die daar actief zijn, zeker de kleinere, zullen niet op internet staan.
Ik wil wel graag echt wat hebben, dat het niet is dat ik daar aankom en dat ik daar alles nog moet uitzoeken zegmaar...

Denk je dat als je via een christelijke organisatie gaat, de kans klein is dat je bij elkaar kunt slapen als je niet getrouwd bent? Er zijn wel veel leuke christelijke organisaties, maar ik weet niet hoe streng die zijn op zulke punten. Mijn vriend is ook niet christelijk dus dat scheelt misschien ook...
pi_40601039
dat zal bij elke organisatie anders zijn denk ik
bij het weeshuis waar wij werkten merkten we er weinig van, maar daar sliepen we dan ook niet.

Je moet denk ik even goed voor je zelf op een rijtje hebben wat je precies wil. Hoeveel wil je in totaal uitgeven, hoeveel wil je aan het project uitgeven. Wat voor werk wil je precies doen. Als je dat allemaal goed op een rijtje hebt, zoekt het een stuk makkelijker op bijvoorbeeld google.

Misschien contact zoeken met de wat grotere organisaties in Brazilie (zoals een soort van dierenbescherming of zo) en via hun bij kleine organisaties terecht proberen te komen. Je zult het via via moeten regelen denk ik omdat de kleinere inderdaad niet op internet zullen staan.
pi_44441942
Ik ben ook van plan om vrijwilligerswerk in het buitenland te gaan doen. Met name ben ik op zoek naar iets in het buitenland met als doel een vreemde taal (Spaans) te leren.

Ik ga me er eens in verdiepen...
  zaterdag 16 december 2006 @ 05:41:52 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44476910
Kan iemand mij eens uitleggen wat eigenlijk de toegevoegde waarde is van westerlingen die in een (semi-)ontwikkelingsland vrijwilligerswerk gaan doen?

Het lijkt mij duidelijk dat mensen met specifieke kennis wel een toegevoegde waarde kunnen hebben. Denk aan artsen, landbouw experts, bepaalde technische kennis, etc. Maar het ontgaat mij een beetje wat mensen zonder specifieke kennis eigenlijk te bieden hebben. Het lijkt soms wel alsof die programmas gewoon een soort actieve vakanties zijn voor westerlingen.

Het ontgaat mij bijvoorbeeld volledig waarom westerlingen in een weeshuis zouden moeten werken, of in een natuurpark, of constructiewerk doen, or whatever... Veel landen kennen armoede en werkloosheid dus mankracht is de beperking helemaal niet, het is een kwestie van funding om lokale mensen betaald dat werk te laten doen.

Maar misschien kijk ik ergens overheen dus als iemand mij dit kan uitleggen.....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 20 december 2006 @ 13:27:03 #105
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44596508
Goede stelling.
Voor een heel groot deel heb je gelijk. Tenzij je spreekt over specifieke kennis én de kunde en bereidheid om deze kennis lokaal over te dragen (zodat een lokale organisatie niet tot in lengte van dagen afhankelijk is van Westerse vrijwillgers) is de toegevoegde waarde voor daar vrij minimaal.
Waarom veel organisaties (daar) toch met vrijwilligers in zee gaan (ondanks gebrek aan kennis van lokale omstandigheden en een vaak veel langere inwerktijd) heeft vooral te maken met geld. Vrijwilligers die via een organisatie reizen (travelactive etc.) krijgen geld van die organisatie om mensen te plaatsen, of vrijwilligers zijn (vooraf of achteraf) bereid om fondsen te werven voor de organisatie waar ze hebben gezeten. Veel weeshuizen in bijvoorbeeld Ghana halen een deel van hun begroting van geïnspireerd-geworden Nederlandse vrijwilligers die na thuiskomst uitgebreide sponsoracties op touw zetten.

Ik denk overigens niet dat het perse slécht is dat het gebeurt. Hopelijk is het in niet al te veel gevallen echt contraproductief (meiden die met geen enkele opleiding voor 2 maanden "met arme kindjes" willen werken zoals ik eerder aangaf, of bedrijven die een aantal medewerkers een huis gaat laten bouwen in een leuk Afrikaans land) en in sommige (beperkte) gevallen is er gewoon behoefte aan "handjes" (met name in natuurparken) of aan vrolijke mensen die niet veel zinnigs doen maar de boel tijdelijk wat "opleuken" (lees: een poos lang thee zetten voor straatkrantverkopers in Argentinië ).

Al met al denk ik dat de belangrijkste reden om wél vrijwilligerswerk te gaan doen (aangenomen dat je een beetje oplet waar je terecht komt) is dat het is omdat het een goede leerervaring is voor jezelf. Dat klinkt egoïstich, maar dat hoeft niet. "Goed" vrijwilligerswerk kun je imho zien als een "stage": misschien ben je niet altijd even nuttig voor het bedrijf waar je werkt, maar op de lange termijn is iedereen gebaat bij goed opgeleide mensen die iets snappen van de praktijk, exact de reden dat veel bedrijven investeren in stagiairs (dat, en het feit dat er nog een enorme stapel achterstallig invoerwerk/dode planten staat ). Hoewel maar weinig ontwikkelingsorganisaties/landen (zeker de kleine) zullen denken aan deze lange termijn, denk ik persoonlijk dat ook zij deels gebaat zijn bij mensen die wat praktijk hebben meegekregen in zo'n land. Hetzij omdat ze daar op termijn betere ontwikkelingswerkers of medewerkers bij een internationale organisatie van worden, hetzij omdat ze heel ergens anders zullen gaan werken, maar wel vaak een open mind zullen houden ten opzichte van zich ontwikkelende landen en/of andere culturen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 28 januari 2008 @ 16:28:00 #106
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56364433
Kickje

Ben ook aan het rondkijken. Mij staan enkele dingen me ook tegen. Zoals dat ik het maar voor een korte tijd wil doen (6 weken max) en me af vraag of dat dan echt wel zin heeft.

Veel geld betalen wil ik niet omdat ik, net als de rest, niet begrijp waar die 1500 euro's heen gaan. Heb tot nu toe deze gezien http://www.vrijwilligvietnam.nl/, 350 euro inschrijfgeld en daarnaast maar 50 euro p.w. voor Verblijf- en organisatiekosten. Daar kan ik goed mee leven.

Ook hebben ze een projectje, het helpen van de monniken , wat me erg aanspreekt. Als m'n ideeen door gaan denk ik dat die wel een goeie optie is.

Een ander project dat me wel aanspreekt is engelse les geven aan kinderen, al denk ik zelf dat ik daar niet echt nuttig kan zijn omdat het voor zo'n korte periode is.

Jezus, dat project met die monniken is eigenlijk ook maar een verkoop praatje voor die actieve vakantie waar SeLang het over heeft
quote:
Tempel (Pagoda) op het platteland en in de stad,

* meedraaien met de monniken.
* bijvoorbeeld samen met de monniken ingrediënten halen op de markt.
* koken en samen eten, bv cake en rijst maken.
* traditionele kruiden aan de armen geven.
* weeskinderen verzorgen.
De meerderheid van de dingen die ze noemen zijn toch totaal onnuttig.. "koken en samen eten" WTF!? "Traditionele kruiden aan de armen geven" Kunnen ze dat niet zonder mij?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  dinsdag 29 januari 2008 @ 03:47:54 #107
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_56377124
Hier is op het moment een dergelijk topic gaande jojomen.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:40:15 #108
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56387644
quote:
Op maandag 28 januari 2008 16:28 schreef jojomen4 het volgende:
Jezus, dat project met die monniken is eigenlijk ook maar een verkoop praatje voor die actieve vakantie waar SeLang het over heeft
[..]

De meerderheid van de dingen die ze noemen zijn toch totaal onnuttig.. "koken en samen eten" WTF!? "Traditionele kruiden aan de armen geven" Kunnen ze dat niet zonder mij?
Dit zou ik "community tourism" noemen: jij krijgt als westerling de mogelijkheid wat te zien van het "echte leven" van een bepaalde gemeenschap; zij krijgen daar geld voor en komen zo nu en dan in contact met andere culturen. Op zich niets mis mee (al zou ik het nooit via een "grote" organisatie doen), maar het is natuurlijk geen vrijwilligerswerk.

Zes weken is inderdaad te kort om echt iets nuttigs te doen (tenzij je bijvoorbeeld ergens gaat poepscheppen of wassen ofzo, maar dat wil je waarschijnlijk niet). Wel kun je natuurlijk iets doen dat leuk is voor beide partijen, maar verder niet al te veel om het lijf heeft.
Engelse les geven voor zo'n korte periode, en al helemaal als je geen native speaker bent lijkt me kansloos. Organisaties die het ter plaatse goed aanpakken nemen voor dit soort dingen alleen mensen met een zgn. TEFL certificaat. Mensen zomaar voor een paar weken aan de slag laten gaan zegt wat mij betreft niet veel positiefs over de betreffende organisatie.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:03:26 #109
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56388215
Dank Hik, zoals altijd heeft je post toegevoegde waarde
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:39:01 #110
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_56389013
Wat is je achtergrond wat studie/ervaring betreft jojomen?

Overigens ben ik het in grote lijnen eens met Hik, maar denk ik dat vooral kleinere organisaties nog wel eens zo desperate zijn dat ze dat TEFL diploma erbij moeten laten zitten, ook al zouden ze het misschien wel willen. En met het oog daarop dus ook vrijwilligers voor een korte termijn aannemen: liever iemand kort dan helemaal niemand.....
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:55:53 #111
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56389488
Het punt wat ik hierboven al maakte is dat zelfs de meeste kleine organisaties er vaak tegenwoordig wel van overtuigd zijn dat ook zij niets hebben aan zulke korte-termijn mensen (tenzij iemand hele speciale skills heeft). Het punt is dat ze het misschien een keer proberen, maar tegen de tijd dat de vrijwilliger in kwestie een beetje is geacclimatiseerd, ze hem hebben uitgelegd waar alles staat en hoe dingen werken, gaat iemand al weer naar huis. Veel organisaties (ook de kleine) hebben ook wel door dat het meer begelkeiding vergt van hun kant, dan dat het iets oplevert voor ze. De keuze is dus niet een kort iemand of helemaal niemand, maar eerder helemaal niemand of iemand die nog veel extra werk kost (maar die misschien wel op termijn wat extra geld binnen brengt).
  dinsdag 29 januari 2008 @ 17:31:04 #112
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56390312
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:39 schreef Gaoxing het volgende:
Wat is je achtergrond wat studie/ervaring betreft jojomen?

Overigens ben ik het in grote lijnen eens met Hik, maar denk ik dat vooral kleinere organisaties nog wel eens zo desperate zijn dat ze dat TEFL diploma erbij moeten laten zitten, ook al zouden ze het misschien wel willen. En met het oog daarop dus ook vrijwilligers voor een korte termijn aannemen: liever iemand kort dan helemaal niemand.....
Studie: International Business and management (Engels talig). Niet dat m'n Engels perfect is maar goed, in ontwikkelde landen (zie Spanje, Italie, Frankrijk) krijgt leerlingen les van mensen die nog geen 4 woorden goed uit kunnen spreken. Om dan in een minder ontwikkeld land hoge eisen te gaan stellen is in principe mooi (als teken dat ze het goed aan willen pakken e.d.) maar misschien niet realistisch.

Ervaring met wat: reizen? Niet zo gigantisch veel, maandje in Ecuador, maand in Mexico, 3 weken in Guatamala en Belize. Daarnaast periodes van een half jaar in de volgende plekken/landen gewoond: Guadalajara (Mexico), Cordoba (Spanje) en Wuxi (China).

Waarom wil je dit weten btw?

EDIT: Ook wat in wat westerse landen geweest kwa reizen maar das niet echt relevant denk ik.
  woensdag 30 januari 2008 @ 11:01:56 #113
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56405054
(Goed) engels spreken is niet hetzelfde als daarin les kunnen geven. Dat is ook onderdeel van zo'n certificaat.
  vrijdag 8 februari 2008 @ 10:25:13 #114
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56598716
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 17:31 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Studie: International Business and management (Engels talig). Niet dat m'n Engels perfect is maar goed, in ontwikkelde landen (zie Spanje, Italie, Frankrijk) krijgt leerlingen les van mensen die nog geen 4 woorden goed uit kunnen spreken. Om dan in een minder ontwikkeld land hoge eisen te gaan stellen is in principe mooi (als teken dat ze het goed aan willen pakken e.d.) maar misschien niet realistisch.

Ervaring met wat: reizen? Niet zo gigantisch veel, maandje in Ecuador, maand in Mexico, 3 weken in Guatamala en Belize. Daarnaast periodes van een half jaar in de volgende plekken/landen gewoond: Guadalajara (Mexico), Cordoba (Spanje) en Wuxi (China).

Waarom wil je dit weten btw?

EDIT: Ook wat in wat westerse landen geweest kwa reizen maar das niet echt relevant denk ik.
Wat voor 'n project zoek je?

Ik heb zelf een paar maanden in Hanoi voor een NGO gewerkt. Mocht je tips/... nodig hebben, PM me
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 21:21:37 #115
320705 Footprints
Teaching English Abroad?
pi_87224999
Neem even contact op met forum[@]fok.nl :)

[ Bericht 45% gewijzigd door static op 06-10-2010 15:37:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')