Wat plaatjes om jullie geheugens wakker te trommelen:
De immer gevoelige leo sayer
Grooooovy!
De razend populaire SLADE!
De robuuste mannen van SWEET!
Voor de eikels die dachten dat de 80s het glamrock tijdperk waren, doeeeeiiii!!! Gary Glitter
Jive!!!!
Nog meer stoere mannen
De immer coole schoenen uit de 70s
Coole pooierbak!
Een stoere kapsels foto!
Elton was toen ook erg op dreef..
Nog wat fotoos van bands uit die fantastische tijd waarin de muziek natuurlijk ook geweldig was!
Denk maar aan het onvergetelijke "don't bring me down" van ELO of "The Ballroom Blitz" van The Sweet, "the rivers of babylon" boney-m, maar "whatever you want" van status quo of "lock up your daughters" van slade. Allemaal onversneden meesterwerken!! Of de symfonische capriolen van elp en yes of jean micheal jarre en king crimson niet te vergeten:
Nee mensen, in de 70s hadden mensen goede smaak op ieder gebied
Jammer dat ik er niet bij was
kweet niet naar wat voor muziek je luisterd, maar die had nooit bestaan zonder deze gasten.
Ok, mode was wat anders, maar dat zijn jouw kleren over 20 jaar ook.
quote:Als je Hans Teeuwen na probeert te doen, doe het dan goed
ik noem: Boney M (vier drie lelijke wijven en een aap!!),
quote:Wie zegt dat? Misschien loop ik ook wel in glitter-spandex en een t-shirt waarvan de tepels zijn weggeknipt en vervangen door kwastjes.
Op zondag 21 september 2003 11:25 schreef Da_Ripper het volgende:
u better pay your respect to the founders....kweet niet naar wat voor muziek je luisterd, maar die had nooit bestaan zonder deze gasten.
Ok, mode was wat anders, maar dat zijn jouw kleren over 20 jaar ook.
Mijn punt is dat ik de muziek van toen erg overgewaardeerd vind op enkele uitzonderingen na.
quote:Niet de mensen die keer op keer topics moeten openen over hoe lelijk de 80s waren blijkbaar...
Op zondag 21 september 2003 11:28 schreef Tijn het volgende:
Ik snap het "wakker schudden"-element van dit topic trouwens niet helemaal. Alsof deze plaatjes nieuw zijn voor mensen, alsof niet iedereen al weet hoe de jaren '70 eruit zagen?
Alsof in het collectief geheugen is weggezakt waar de grote bron der wansmaak eigenlijk vandaan komt.
Om over die huidige gothic teringherrie nog maar te zwijgen. Die kunnen nog wel wat leren van de Beegees en Supertramp.
quote:Right.
Op zondag 21 september 2003 11:31 schreef kamagurka het volgende:[..]
Niet de mensen die keer op keer topics moeten openen over hoe lelijk de 80s waren blijkbaar...
Alsof in het collectief geheugen is weggezakt waar de grote bron der wansmaak eigenlijk vandaan komt.
quote:Daar gaan we weer, wat is er tegenwoordig in hemelsnaam zo cool aan die flikkermuziek van de beegees of supertramp? Destijds gooiden we als krakers die platen op de openhaard om ons warm te houden.
Op zondag 21 september 2003 11:32 schreef Oosthoek het volgende:
Een beetje lopen zeiken op een tijdperk als je jezelf gothic noemtOm over die huidige gothic teringherrie nog maar te zwijgen. Die kunnen nog wel wat leren van de Beegees en Supertramp.
Nu zijn het opeens halfgoden geworden...
[Dit bericht is gewijzigd door kamagurka op 21-09-2003 11:35]
quote:Waar nog eens bijkomt dat de zogenaamde bagger van de '70ies helemaal niet zulke bagger is. Ik bedoel, ABBA zijn serieus best goeie muzikanten. Je hoeft er niet van te houden, maar ze hebben best wel wat in huis.
Op zondag 21 september 2003 11:34 schreef Abbadon het volgende:
alsof er in elk willekeurig ander decenium niet nèt zo'n grote hoeveelheid bagger geproduceerd is.
En Boney M is stiekem toch ook best leuk
quote:Dat ben ik dus helemaal met je eens he!
Op zondag 21 september 2003 11:27 schreef FredvZ het volgende:
Maar de muziek die die gasten maakte was anders wel goed. Beter dan een gemiddeldde Christina anno 2003
quote:Speak for yourself
Op zondag 21 september 2003 11:35 schreef Tijn het volgende:[..]
Waar nog eens bijkomt dat de zogenaamde bagger van de '70ies helemaal niet zulke bagger is. Ik bedoel, ABBA zijn serieus best goeie muzikanten. Je hoeft er niet van te houden, maar ze hebben best wel wat in huis.
En Boney M is stiekem toch ook best leuk
En mijn tante Cor is ook een goede muzikante met d'r horlepiep.
Er zijn ook genoeg mensen die het wel goed deden!
Wat jij nu doet is hetzelfde als over twintig jaar zeggen 'de jaren negentig waren kut, kijk maar eens naar de Spice Girls, 2 Unlimited en Gabber Piet'.
Al sinds de jaren zestig, bij het ontstaan van de jongerencultuur, is het zo geweest:
Popmuziek = mode
'Underground' muziek = kunst
Mode is tijdelijk en heeft geen blijvende waarde, over tien jaar moet jij ook hard lachen als je eraan denkt hoe je er NU uit ziet, maar kunst heeft wel blijvende waarde, en er is veel muziek gemaakt in die tijd waarvoor dat geldt.
[Dit bericht is gewijzigd door ianweeks op 21-09-2003 11:41]
quote:Bagger muziek uit dit tijdperk
Op zondag 21 september 2003 11:37 schreef dolle_hond het volgende:
waarom
quote:Tegenwoordig? Als jij alleen al eens zou uitzoeken hoeveel top 10 hits de Beegees hebben gehad, zou dat je waarschijnlijk misselijk maken. De Beegees en Supertramp waren goede muziekanten, je hoeft er niet van te houden, maar als je zegt dat ze slechte muziek maakten dan heb je ècht absoluut geen verstand.
Op zondag 21 september 2003 11:34 schreef kamagurka het volgende:
Daar gaan we weer, wat is er tegenwoordig in hemelsnaam zo cool aan die flikkermuziek van de beegees of supertramp? Destijds gooiden we als krakers die platen op de openhaard om ons warm te houden.Nu zijn het opeens halfgoden geworden...
Ach, het feit dat je praat over 'we als krakers' zegt al genoeg dunkt me
quote:idd....het hoeft je smaak niet te zijn, maar dat wil niet zeggen dat het slecht is. ABBA is wat dat betreft idd een goed voorbeeld. je kan er van vinden wat je wilt, maar niemand kan ontkennen dat heel veel nummers van ABBA heel goed in elkaar zitten....
Op zondag 21 september 2003 11:35 schreef Tijn het volgende:
Waar nog eens bijkomt dat de zogenaamde bagger van de '70ies helemaal niet zulke bagger is. Ik bedoel, ABBA zijn serieus best goeie muzikanten. Je hoeft er niet van te houden, maar ze hebben best wel wat in huis.En Boney M is stiekem toch ook best leuk
en Boney M is stiekum idd best leuk....
Ma Baker...ma ma ma ma...
quote:Dat ben ik niet met je eens, welke grote legende's komen er uit de jaren 90 dan ?
Op zondag 21 september 2003 11:39 schreef ianweeks het volgende:
Deep Purple, Led Zeppelin, Pink Floyd, Black Sabbath, Genesis, Yes, Neil Young, The Eagles, Eric Clapton, ... enzEr zijn ook genoeg mensen die het wel goed deden!
Wat jij nu doet is hetzelfde als over twintig jaar zeggen 'de jaren negentig waren kut, kijk maar eens naar de Spice Girls, 2 Unlimited en Gabber Piet'.
Al sinds de jaren zeventig is het zo geweest:
Popmuziek = mode
'Underground' muziek = kunstMode is tijdelijk en heeft geen blijvende waarde, over tien jaar moet jij ook hard lachen als je eraan denkt hoe je er NU uit ziet, maar kunst heeft wel blijvende waarde, en er is veel muziek gemaakt in die tijd waarvoor dat geldt.
En de 70s heersen gewoon.
[Dit bericht is gewijzigd door dantes_inferno86 op 21-09-2003 11:46]
quote:Je impliceert dat Gothic iets is van de jaren 90 (klopt niet, is ouder) en dat je er niets van snapt (zo te zien klopt dat prima
Op zondag 21 september 2003 11:39 schreef Whiteshark het volgende:
dan maar in het extreme dingen zoeken zoals die gothic shit . ok je kan het dragen als je het cool vind maar ik vind dat nogal erg deprimerend
quote:Is iets omdat het zwart is gelijk deprimerend? Wat een simpele gedachtengang
Op zondag 21 september 2003 11:39 schreef Whiteshark het volgende:
man die jaren 90 en huidige muziek is feest en dan die stijl die er nu is ...er is geen stijl de jaren 90 en de huidige is het dieptepunt van zowel de muziek als de stijl van mensen..
de jaren 70 hadden nog iets maar daar zag je ook al de vergane glorie van de rock en roll . mensen willen opvallen maar het lukt niet meer dan maar in het extreme dingen zoeken zoals die gothic shit . ok je kan het dragen als je het cool vind maar ik vind dat nogal erg deprimerend
quote:Leuk! Heb je een sample?
Op zondag 21 september 2003 11:37 schreef kamagurka het volgende:[..]
En mijn tante Cor is ook een goede muzikante met d'r horlepiep.
quote:Daar ga ik niet helemaal in mee, maar kan het heel goed begrijpen, ik luister ook graag naar "oude" muziek, J.Hendrix - Bob marley - Queen. Dat zijn legende's uit de muziek! Als we nou eerlijk zijn, de orriginaliteit van dit tijdperk laat zeer te wensen over!
Op zondag 21 september 2003 11:44 schreef dantes_inferno86 het volgende:
Hmm,de jaren 70 is toch wel mijn fav. periode.Ze mogen er misschien raar uitgezien hebben maar dat boeit mij niet,het draait immers om de muziek.Er zullen vast ook wel veel bands geweest zijn die absoluut niet origineel waren maar er waren naar mijn mening ook erg veel originele bands/artiesten die een belangrijk deel van de huidige muziekgeschiedenis zijn geworden.
En de ´70´s heersen gewoon.
quote:Nee duh omdat de jaren negentig net voorbij zijn ... zoiets kost tijd ... Je kan pas veel later zien wie echt goed was, wie niet alleen een modeverschijnsel was, wie zijn tijd ver vooruit was, wie een nieuwe generatie muzikanten beinvloedde ...
Op zondag 21 september 2003 11:42 schreef Dr.Droxz het volgende:[..]
Dat ben ik niet met je eens, welke grote legende's komen er uit de jaren 90 dan ?
Lang niet zo veel als uit de jaren 70/80 ....
Maar ik denk dat er best wat muzikanten zijn die later legendarisch genoemd gaan worden, niet alleen in de rockmuziek maar wel in de dance/house/techno en in hiphop/rnb.
Ik noem iig een grote legende uit de negentiger jaren: NIRVANA.
Je jaren '77 tot '87 beschouw ik als 'mijn tijd'. De periode dat ik alles volgde wat er op muzikaal gebied gebeurde. Een geweldige tijd. Stuk beter dan het meeste van de crap die je tegenwoordig hoort.
quote:Nee, ze is bang dat geluidsopnames de kracht van haar talent wegnemen. Je zult haar in (min of meer)levende lijve moeten aanschouwen.
Op zondag 21 september 2003 11:45 schreef Tijn het volgende:[..]
Leuk! Heb je een sample?
quote:Als ik een stuk of 20 kerels in zwarte gewaden op elkaar in zie beuken terwijl een of andere lelijke idioot op het podium onverstaanbaar geschreeuw uitkraamt, heb ik wel het bijzonder deprimerende idee dat het nooit meer goed gaat komen met de wereld ja.
Op zondag 21 september 2003 11:45 schreef kamagurka het volgende:
Is iets omdat het zwart is gelijk deprimerend? Wat een simpele gedachtengang
quote:ELk jaar heeft idd zijn leuke kanten hoor, ik ben niet tegen alles uit de jaren 90
Op zondag 21 september 2003 11:50 schreef Tijn het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met mensen die de jaren '70 leuk vinden en de jaren '80 ook? En zelfs de jaren '60 en de jaren '90? Ik kan echt uit elk decennium genoeg dingen halen die ik leuk vind
quote:Kijk, dit komt al meer in de buurt van muziek die nog enigszinds de moeite waard was.
Op zondag 21 september 2003 11:50 schreef Jane het volgende:
Je jaren '77 tot '87 beschouw ik als 'mijn tijd'. De periode dat ik alles volgde wat er op muzikaal gebied gebeurde. Een geweldige tijd. Stuk beter dan het meeste van de crap die je tegenwoordig hoort.
Maar sta jij ook te swingen op "Mr blue sky" van ELO of "Music" van John Miller?
quote:Wat is er voor jou zo bijzonder aan de jaren '80, wat de jaren '70 je niet kunnen bieden dan?
Op zondag 21 september 2003 11:55 schreef kamagurka het volgende:[..]
Kijk, dit komt al meer in de buurt van muziek die nog enigszinds de moeite waard was.
quote:Als je daarentegen 5 blije josti's in spacesuits met golfschoenen ziet dansen op de eerste drie letters van het alfabet denk je dat de wereld nog te redden valt?
Op zondag 21 september 2003 11:52 schreef Oosthoek het volgende:[..]
Als ik een stuk of 20 kerels in zwarte gewaden op elkaar in zie beuken terwijl een of andere lelijke idioot op het podium onverstaanbaar geschreeuw uitkraamt, heb ik wel het bijzonder deprimerende idee dat het nooit meer goed gaat komen met de wereld ja.
quote:Die hebben ten minste nog funky bassloops.
Op zondag 21 september 2003 11:57 schreef kamagurka het volgende:[..]
Als je daarentegen 5 blije josti's in spacesuits met golfschoenen ziet dansen op de eerste drie letters van het alfabet denk je dat de wereld nog te redden valt?
quote:Punk, goth, ska, degelijke metal.
Op zondag 21 september 2003 11:56 schreef Tijn het volgende:[..]
Wat is er voor jou zo bijzonder aan de jaren '80, wat de jaren '70 je niet kunnen bieden dan?
quote:Daar moet ik opgewonden van worden?
Op zondag 21 september 2003 11:58 schreef Tijn het volgende:[..]
Die hebben ten minste nog funky bassloops.
quote:Punk is een product van de jaren '70. Ska is iets wat in de jaren '50 al is ontstaan, met een enorme revival eind jaren '70, degelijke metal vindt zijn oorsprong in jaren '70 groepen als Deep Purple en goth is eind jaren '70 ontstaan als mix van al deze dingen samen.
Op zondag 21 september 2003 12:01 schreef kamagurka het volgende:[..]
Punk, goth, ska, degelijke metal.
You better thank those paars/pisgeel/poepbruin/oranje/kotsgroen met glitters-guys.
Eigenlijk kan ik om al de dingen die je noemt wel lachen, sommige zijn inderdaad vanuit nu gezien echt belachelijk, maar dat zijn bepaalde dingen nu ook, dus dat maakt voor mij niet zoveel uit. Het zal wel anders zijn wanneer je die tijd enigszins hebt meegemaakt.
quote:Noem mij een beroemde jaren 50 ska-band?
Op zondag 21 september 2003 12:06 schreef Tijn het volgende:[..]
Punk is een product van de jaren '70. Ska is iets wat in de jaren '50 al is ontstaan, met een enorme revival eind jaren '70, degelijke metal vindt zijn oorsprong in jaren '70 groepen als Deep Purple en goth is eind jaren '70 ontstaan als mix van al deze dingen samen.
You better thank those paars/pisgeel/poepbruin/oranje/kotsgroen met glitters-guys.
quote:
Op zondag 21 september 2003 12:17 schreef kamagurka het volgende:[..]
Metal bestond in de jaren 70 helemaal niet
quote:Metal zoals wij het kennen is eind jaren zeventig in Engeland ontstaan: de New Wave of Britsh Heavy Metal. Saxon, Def Leppard, Diamond Head, Iron Maiden, Motorhead, Judas Priest. Dat was echt jaren zeventig. Metallica en Slayer en zo waren pas de tweede helft van de tachtiger jaren echt goed op gang, en zijn dus echt een muzikale generatie later.
Metal bestond in de jaren 70 helemaal niet, toen heette dat nog hardrock. Jaren 80 heeft metal gebracht met metallica, slayer en zelfs iron maiden. Dat orgelgejengel van deep purple kan ik niet echt onder deze noemer vatten.
[Dit bericht is gewijzigd door ianweeks op 21-09-2003 12:30]
quote:Ja, geweldig nummer.
Op zondag 21 september 2003 11:55 schreef kamagurka het volgende:[..]
Kijk, dit komt al meer in de buurt van muziek die nog enigszinds de moeite waard was.
Maar sta jij ook te swingen op "Mr blue sky" van ELO
quote:John Miles bedoel je? Nee, altijd al een draak gevonden.
of "Music" van John Miller?
quote:Dat is ook zo. Nu zeggen we dat de glamrockpakjes uit de 70's of de getoupeerde kapsels uit de 80's belachelijk waren, maar besef wel dat we over 10 jaar op dezelfde manier tegen de trends van nu aankijken. Zo gaat dat nu eenmaal.
Op zondag 21 september 2003 12:09 schreef Seborik het volgende:Eigenlijk kan ik om al de dingen die je noemt wel lachen, sommige zijn inderdaad vanuit nu gezien echt belachelijk, maar dat zijn bepaalde dingen nu ook, dus dat maakt voor mij niet zoveel uit. Het zal wel anders zijn wanneer je die tijd enigszins hebt meegemaakt.
* Jane voorspelt dat iedereen binnen 10 jaar weer met schoudervullingen van hier tot Tokyo rondloopt
quote:Het werd in de jaren '50 en '60 veel op Jamaica gemaakt. Enkele namen zijn Ernest Ranglin, Neville Esson, Owen Grey, the Overtakers, Byron Lee and the Dragonaires, Jimmy Cliff en Prince Buster.
Noem mij een beroemde jaren 50 ska-band?
quote:Tsja, als jij 1974 (The Ramones) en 1975 (Sex Pistols) "eind jaren '70" wil noemen
Punk is ontstaan eind jaren 70
quote:Tuurlijk is metal in z'n huidige vorm gerafineerd in de jaren '80, maar je hoort in de jaren '70 hardrock al duidelijk de roots (bv "Stormbringer" van eerder genoemd Deep Purple). Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan Judas Priest en Black Sabbath.
Metal bestond in de jaren 70 helemaal niet, toen heette dat nog hardrock. Jaren 80 heeft metal gebracht met metallica, slayer en zelfs iron maiden. Dat orgelgejengel van deep purple kan ik niet echt onder deze noemer vatten.
quote:Hiervoor geldt hetzelfde, tuurlijk ligt de nadruk op de jaren '80, maar eind jaren '70 begon de beweging al en het is ontstaan uit jaren '70 post-punk en synthpop. De technologische ontwikkeling is ook niet onbelangrijk, een groot gedeelte van de sound van de '80ies kon je helemaal niet voor elkaar krijgen met jaren '60/'70 apparatuur.
Goth/new wave is wel degelijk een bij uitstek jaren 80 verschijnsel. Zowel de kleding als de muziek, die vrnl. met siouxie en the cure begin jaren 80 haar hoogte(diepte-)punt had.
quote:? Ik dacht dat iron maiden's debuut uit 1979 kwam.
Op zondag 21 september 2003 12:29 schreef ianweeks het volgende:[..]
Metal zoals wij het kennen is eind jaren zeventig in Engeland ontstaan: de New Wave of Britsh Heavy Metal. Saxon, Def Leppard, Diamond Head, Iron Maiden, Motorhead, Judas Priest. Dat was echt jaren zeventig. Metallica en Slayer en zo waren pas de tweede helft van de tachtiger jaren echt goed op gang, en zijn dus echt een muzikale generatie later.
Maar de onstaansgeschiedenis is blijkbaar belangrijker dan het beste werk?
quote:Iron Maiden kwam eind jaren 70 met de Soundhouse tapes, maar het eerste echte debuut is Iron Maiden uit 1980. Saxon had hun debuut al in 1979. Judas Priest was veel eerder dan de NWOBHM. Ze bestaan al sinds 1970 en hadden hun debuut in 1974.
Op zondag 21 september 2003 12:41 schreef kamagurka het volgende:[..]
? Ik dacht dat iron maiden's debuut uit 1979 kwam.
De rest (en beste gedeelte van) van hun werk stamt dus verder uit de jaren 80
Voor Saxon en Priest geldt in grote lijnen hetzelfde.Maar de onstaansgeschiedenis is blijkbaar belangrijker dan het beste werk?
quote:Ja jezus, zo kan ik bob marley natuurlijk ook wel ska gaan noemen
Op zondag 21 september 2003 12:31 schreef Tijn het volgende:[..]
Het werd in de jaren '50 en '60 veel op Jamaica gemaakt. Enkele namen zijn Ernest Ranglin, Neville Esson, Owen Grey, the Overtakers, Byron Lee and the Dragonaires, Jimmy Cliff en Prince Buster.
Het gaat hier wel om de vermenging punk met reggae! Maar ook die kent zijn onstaansgeschiedenis eind jaren 70, 1979 om precies te zijn. Wil niet zeggen dat ook hier het betere werk begin jaren 80 werd uitgebracht..
quote:Persoonlijk vind ik de jaren 80 punkmuziek beter, maar de oorsprong ligt idd eerder.
Tsja, als jij 1974 (The Ramones) en 1975 (Sex Pistols) "eind jaren '70" wil noemen
quote:Een goth-plaat met de synths van ELO of king crimson... the horror!!
Hiervoor geldt hetzelfde, tuurlijk ligt de nadruk op de jaren '80, maar eind jaren '70 begon de beweging al en het is ontstaan uit jaren '70 post-punk en synthpop. De technologische ontwikkeling is ook niet onbelangrijk, een groot gedeelte van de sound van de '80ies kon je helemaal niet voor elkaar krijgen met jaren '60/'70 apparatuur.
quote:Dit had ik ook wel kunnen opzoeken, maar songs als "breaking the law" of "screaming for vengeance" komen toch uit de jaren 80.
Op zondag 21 september 2003 12:43 schreef Seborik het volgende:[..]
Iron Maiden kwam eind jaren 70 met de Soundhouse tapes, maar het eerste echte debuut is Iron Maiden uit 1980. Saxon had hun debuut al in 1979. Judas Priest was veel eerder dan de NWOBHM. Ze bestaan al sinds 1970 en hadden hun debuut in 1974.
quote:Ja,dadelijk heb je nog een goed album.
Op zondag 21 september 2003 12:53 schreef kamagurka het volgende:
Een goth-plaat met de synths van king crimson... the horror!!
quote:Dat als stinkende apenkots in je oren ligt ja..
Op zondag 21 september 2003 12:58 schreef dantes_inferno86 het volgende:[..]
Ja,dadelijk heb je nog een goed album.
quote:Nogmaals, speak for yorself.
Op zondag 21 september 2003 13:11 schreef search64 het volgende:
Ok ze zien er belachelijk uit maar er werd tenminste goede muziek gemaakt door een hoop artiesten (niet allemaal, Boney M bijvoorbeeld niet). Dat kun je van de jaren 80 niet zeggen.
Ik vind de meeste zooi uit de jaren 70 dus niet te pruimen. De jaren 80 was wat dat betreft op allerlei fronten een verademing!
Vind zelf veel uit de 70s toch wel beter dan dat depri drie-accoorden gehark en 1vinger synth-spel uit de 80s. Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
quote:zoals je op de foto kunt zien kan dat wel degelijk, zo'n kapsel
Op zondag 21 september 2003 13:44 schreef dwerg het volgende:
[afbeelding]Mungo Jerry. Dat kan toch helemaal niet, zo'n kapsel.
quote:Ja, dat zijn jaren 80 nummers, maar Sinner, Rocka Rolla, The Ripper e.d. zijn jaren 70 nummers en dat zijn ook Priest-klassiekers. Priest had in de jaren 70 al 5 of 6 albums uit (ok, eentje is er wel live), dat weet ik niet precies meer, waarop nummers staan die Priest nog steeds live speelt en die zeker niet onderdoen voor latere albums.
Op zondag 21 september 2003 12:57 schreef kamagurka het volgende:[..]
Dit had ik ook wel kunnen opzoeken, maar songs als "breaking the law" of "screaming for vengeance" komen toch uit de jaren 80.
Kut 70's.
Oke, deze foto's beelden zeker verschrikkelijke taferelen af, maar qua 'cheesiness' kunnen de 70s bijlange niet tippen aan de horrific '80s.
quote:Heb je wel een goed op die hammond-orgeltjes of die synth-bagger van bands als asia of america gelet..
Op zondag 21 september 2003 13:44 schreef Zander het volgende:
Dit topic is wel humor..
Vind zelf veel uit de 70s toch wel beter dan dat depri drie-accoorden gehark en 1vinger synth-spel uit de 80s. Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Vooral de hits uit die tijd komen triomfantelijk als druipende stopverfdiarree je trommelvlies binnen kruipen. En dan heb ik het nog niet over de discoperiode gehad
quote:Met groot gemak.
Op zondag 21 september 2003 14:03 schreef Summoner het volgende:
Oke, deze foto's beelden zeker verschrikkelijke taferelen af, maar qua 'cheesiness' kunnen de 70s bijlange niet tippen aan de horrific '80s.
Kijk voor de aardigheid maar eens naar top of the pops op de bbc waarin allerlei lamlullen uit die tijd weer voorbij trekken... je billen trekken zich automatisch samen van zo veel wanstaltigheid.
quote:Niet om 't een of ander, maar Asia is toch echt een jaren 80-band. Hah!
Op zondag 21 september 2003 14:09 schreef kamagurka het volgende:
Heb je wel een goed op die hammond-orgeltjes of die synth-bagger van bands als asia of america gelet..
quote:
Op zondag 21 september 2003 13:57 schreef Seborik het volgende:
Hoewel de 70's natuurlijk wel enorm kut zijn, omdat de Fields of The Nephilim toen nog niet bestonden.Kut 70's.
quote:http://www.angelfire.com/de/hostillatones/skahist.html
Op zondag 21 september 2003 12:53 schreef kamagurka het volgende:Ja jezus, zo kan ik bob marley natuurlijk ook wel ska gaan noemen
Het gaat hier wel om de vermenging punk met reggae! Maar ook die kent zijn onstaansgeschiedenis eind jaren 70, 1979 om precies te zijn. Wil niet zeggen dat ook hier het betere werk begin jaren 80 werd uitgebracht..
quote:1977
Op zondag 21 september 2003 12:31 schreef Tijn het volgende:Tsja, als jij 1975 (Sex Pistols) "eind jaren '70" wil noemen
quote:
Op zondag 21 september 2003 11:29 schreef QOnline het volgende:
Ik zou bijna zeggen huilie
Kom op man, dit heeft aan de grondslag gelegen aan de muziek die we heden ten dage hebben =] Show some respect
quote:
Op zondag 21 september 2003 11:35 schreef Dr.Droxz het volgende:Die bagger shjit van tegenwoordig, geen inspritatie/alles maar blijven herhalen/jatten en vrolijk opnieuw uitbrengen/inspiratieloze shit ...
Soms heb ik echt het idee dat ik in het verkeerde tijdperk ben geboren
vaag... wat is het nou?
quote:De albums van SLADE, HEART of THE SWEET waren niets anders..
Op zondag 21 september 2003 14:15 schreef Seborik het volgende:
Oh, nog even over Priest die hadden in de jaren 80 natuurlijk het ultieme homo-metal album Point of Entry.
quote:Ik moet zeggen dat alleen black sabbath (en niet al hun stuf), kiss en pink floyd mij nog een beetje kunnen bekoren, de rest is ellendige disco voor bakkebaarden-op-pootjes of gelikte soul/funk van 8 bespottelijk uitgedoste swingbrothers.
Op zondag 21 september 2003 14:21 schreef ranja het volgende:
Overigens, de jaren 70 is verreweg mijn minst favoriete decennium. Het is niet voor niks dat er eind jaren 70 de punkbeweging ontstond (ok Ramones waren eerder maar hadden met de punk-levenstijl niks te maken, ze speelden alleen hele snelle rock'n'roll) als reactie op de muziek van begin/half jaren 70 wat echt aardig aan het inkakken was. Natuurlijk werd er best leuke muziek gemaakt maar het meeste doet me weinig.
De beste jaren 70 muziek vind ik toch stiekem wel de glamrockvan Suzi Quatro, Mud, Sweet etc. en natuurlijk het begin van de new wave wat direct na de opkomst van punk ontstond (Blondie, Pretenders, Simple minds' debuut was ook al in 1979).
Maar kennelijk ver weggezakt in het collectief geheugen of mensen hebben diezelfde wansmaak weer overgenomen. Dan is het misschien goed dat er weer een recessie aankomt, word er misschien ook weer wat fatsoenlijke muziek gemaakt!
Het is net de Bad Candy van de jaren 70.
quote:Wie allebei?
Op zondag 21 september 2003 14:26 schreef Seborik het volgende:
Maar je mag ze natuurlijk niet allebei wel leuk vinden, Kamagurka?
quote:De jaren 70 en 80.
Op zondag 21 september 2003 14:31 schreef kamagurka het volgende:[..]
Wie allebei?
quote:Waarschijnlijk wel windkracht tien uit hun bruine ster
Op zondag 21 september 2003 14:31 schreef Seborik het volgende:
Het zijn kerels, dwerg.Die hebben vast niet zo'n geweldig zitvlak.
quote:Ik snap het ook niet hoor, maar blijkbaar is het 'in' of 'cool' om te zeggen dat de 80's slecht zijn en de 70's goed.
Op zondag 21 september 2003 14:30 schreef kamagurka het volgende:Maar kennelijk ver weggezakt in het collectief geheugen of mensen hebben diezelfde wansmaak weer overgenomen.
Voor mij lopen eigenlijk de 70's ook tot 1977, vanaf 1977 kreeg je met punk en new wave een compleet andere muziekwereld die vrijwel in niks lijkt op 1970 - 1976.
Net als de jaren 80 eigenlijk waar je vanaf 1988 ineens een compleet ander beeld kreeg door de house.
Dus eigenlijk lopen de jaren 80 van 1977 - 1987, muzikaal gezien
[Dit bericht is gewijzigd door ranja op 21-09-2003 14:35]
quote:Kan me niet voorstellen, maar als je echt een alleseter bent...
Op zondag 21 september 2003 14:32 schreef Seborik het volgende:[..]
De jaren 70 en 80.
Tis wel bijna zoiets als na een rammstein-concert naar de tupac tribute bubblin' party gaan natuurlijk
quote:Je bent de eerste die me begrijpt!
Op zondag 21 september 2003 14:33 schreef ranja het volgende:[..]
Ik snap het ook niet hoor, maar blijkbaar is het 'in' of 'cool' om te zeggen dat de 80's slecht zijn en de 70's goed.
Voor mij lopen eigenlijk de 70's ook tot 1977, vanaf 1977 kreeg je met punk en new wave een compleet andere muziekwereld die vrijwel in niks lijkt op 1970 - 1976.
Net als de jaren 80 eigenlijk waar je vanaf 1988 ineens een compleet ander beeld kreeg door de house.
Dus eigenlijk lopen de jaren 80 van 1977 - 1987, muzikaal gezien
Eind jaren 80 word het ook allemaal drastisch minder idd! Alhoewel "enjoy the silence" nog uit 89 stamt ofzo..
Maar het is "in" om je ertegen af te zetten zonder dat je uberhaupt eens hebt opgezocht wat er allemaal in de jaren 80 is gemaakt.. jammer.
Als ik compilatie ceedees zou moeten inbranden van de jaren 80, zou ik op enkele tientallen ceedees uitkomen met diverse en lekkere muziek (zonder pet shop boys of frankie goes to hollywood of dat soort meuk)
Bij de jaren 70 zou ik na 2 a 3 ceedees snel uitgebrand zijn.
quote:Ze zijn begonnen in '75 en gestopt in '78.
Op zondag 21 september 2003 14:15 schreef ranja het volgende:[..]
1977
quote:Dat zijn nou juist bands uit de '80ies die ik ontzettend cool vind.
Op zondag 21 september 2003 14:38 schreef kamagurka het volgende:[..]
(zonder pet shop boys of frankie goes to hollywood of dat soort meuk)
quote:Je was me net voor. Ik snap de kritiek op de jaren 90 niet zo goed. Ik vind het samen met de '60ers de beste periode. Tuurlijk was het commercieel gezien een verschrikkelijke periode, maar dat is altijd al zo geweest sinds t.v. Ik denk/hoop dat ik over 20 jaar ook alleen nog de beste artiesten van nu en 90s onthouden heb. Zelfde geldt voor de andere decennia. ( hoewel ik die alleen van ouwe media ken
Op zondag 21 september 2003 14:43 schreef MSXUser het volgende:
quote:Nouja, sommige van hun stuf is iets beter, ik vind het lang niet allemaal te pruimen.
Op zondag 21 september 2003 14:49 schreef Tijn het volgende:[..]
Dat zijn nou juist bands uit de '80ies die ik ontzettend cool vind.
Op die foto zie je dus duidelijk dat mensen er tenminste een beetje strak bijliepen in die tijd... kom daar in de groezelige 70s maar ns om..
quote:Dus kun je niet beoordelen hoe sterk die andere decennia waren
Op zondag 21 september 2003 14:50 schreef pfaf het volgende:[..]
Je was me net voor. Ik snap de kritiek op de jaren 90 niet zo goed. Ik vind het samen met de '60ers de beste periode. Tuurlijk was het commercieel gezien een verschrikkelijke periode, maar dat is altijd al zo geweest sinds t.v. Ik denk/hoop dat ik over 20 jaar ook alleen nog de beste artiesten van nu en 90s onthouden heb. Zelfde geldt voor de andere decennia. ( hoewel ik die alleen van ouwe media ken
)
Ik ben ook niet zo heel dol op de jaren 90, maar ik vind ze met stukken en lengtes beter dan dat bocht wat je in de jaren 70 werd voorgeschoteld.
quote:Nou, inderdaad!
Op zondag 21 september 2003 15:00 schreef kamagurka het volgende:[..]
Op die foto zie je dus duidelijk dat mensen er tenminste een beetje strak bijliepen in die tijd...
quote:conclusie: elke periode heeft zo z'n mankementen
Op zondag 21 september 2003 15:18 schreef kamagurka het volgende:
Ach, zolang je maar niet gaat beweren dat dit er beter uitziet..
quote:Mijn persoonlijke stijl is in ieder geval liever dit
Op zondag 21 september 2003 15:31 schreef pfaf het volgende:[..]
conclusie: elke periode heeft zo z'n mankementen
dan dit
En de muziek is gewoon slechter!!
quote:Gelukkig waren we van die klote-hammonds af!! Of die VCS/ mini moog- troep die manfred mann gebruikte
Op zondag 21 september 2003 16:12 schreef MSXUser het volgende:
Een kleurrijk gezelschap in ieder geval (jaren 70). De jaren 80 is het DX7 tijdperk (nou, wat een geweldige variatie in muziek...).
De 90s is ws. het roland/ TR-909 tijdperk, what's your point? Je kunt het ene toch wel verachtelijker vinden klinken dan het ander?
quote:God, gaan we weer ouderwets lopen rammelen en modderen! Krijgen we dan ook de terugkeer van de 30 minuten durende gitaarsolo of het 60 minuten durende synthesizer intro, en het concept-album?
Op zondag 21 september 2003 16:25 schreef Tijn het volgende:
Weet je wat ook leuk is. Die lekkere sounds van een hammond+leslie, gitaren met wahwahs en analoge synths is flink op z'n comeback.
quote:We kunnen het alleen maar hopen
Op zondag 21 september 2003 16:27 schreef kamagurka het volgende:[..]
God, gaan we weer ouderwets lopen rammelen en modderen! Krijgen we dan ook de terugkeer van de 30 minuten durende gitaarsolo of het 60 minuten durende synthesizer intro, en het concept-album?
![]()
![]()
Een goed intro en een degelijke solo zijn toch al dingen die ik flink mis op de radio (dingen die ze overigens in de jaren '80 wèl beheersten). Met een beetje geluk komt zelfs de drumsolo
weer terug
quote:De drumsolo
Op zondag 21 september 2003 16:31 schreef Tijn het volgende:[..]
We kunnen het alleen maar hopen
Een goed intro en een degelijke solo zijn toch al dingen die ik flink mis op de radio (dingen die ze overigens in de jaren '80 wèl beheersten). Met een beetje geluk komt zelfs
de drumsolo
weer terug
Sweet Smoke-Just a poke
[Dit bericht is gewijzigd door yvonne op 21-09-2003 16:33]
quote:Drie maal
Op zondag 21 september 2003 16:31 schreef Tijn het volgende:[..]
We kunnen het alleen maar hopen
Een goed intro en een degelijke solo zijn toch al dingen die ik flink mis op de radio (dingen die ze overigens in de jaren '80 wèl beheersten). Met een beetje geluk komt zelfs
de drumsolo
weer terug
quote:Ja leuk!! Van die behaarde clowns die ook niets anders doen dan stemmen, uuurenlang! Maar wel op de plaat opnemen, alsof iemand is geinteresserd in dat loze gejank.
Op zondag 21 september 2003 16:29 schreef Zander het volgende:
Ha, als dat eens zou kunnen..Eindelijk weer muzikanten die zelf hun instrument kunnen stemmen.
Laten we ook de rock-opera her-introduceren!! Uuuren en uurenlang quasi diepzinnig gepiel op gammele klankkassies
En kijk eens naar de bediening. Jezus christus wat zijn die apparaten uit de jaren '80 dom opgezet. Een schermpje, eén knop en met een beetje geluk een dial en that's it, daar moet je alles mee doen. Je bent 5 minuten bezig de pitch van een sound aan te passen, terwijl je je een weg baant door menu's en properties van subfuncties Bij een jaren '70 apparaat heeft elke functie ten minste gewoon een potmeter of een schuif en een lampje wat aangeeft offie aan of uit staat. En elke functie zit daarmee dus ook altijd op dezelfde plek, zodat je ten minste een beetje feel met je instrument hebt en geen NASA-astronaut hoeft te zijn om je instrument te kunnen bespelen.
dancing in the moonlight !!!
quote:
Op zondag 21 september 2003 16:37 schreef Tijn het volgende:
En wie heeft er nu niet liever de warme, levende kleffe, morzige sound van een Moog ipv een dood, digitaal Roland-braaksel. Bij een moog merkte je ten minste dat je op wisselspanning 20 volt bakkeliet zat, want de OSC's en LFO's bibberden vanwege de stroomverschillen. Gotta love puke on it
[Dit bericht is gewijzigd door kamagurka op 21-09-2003 16:41]
quote:Top idee!!!
Op zondag 21 september 2003 16:34 schreef kamagurka het volgende:[..]
Laten we ook de rock-opera her-introduceren!! Uuuren en uurenlang quasi diepzinnig gepiel op gammele klankkassies![]()
quote:Als die vette del wil kunnen we vragen of patty brard zich weer wil verzoenen met Jose, opdat we weer van die armoedige klanken kunnen genieten!
Op zondag 21 september 2003 16:40 schreef yvonne het volgende:[..]
Top idee!!!
quote:Hey, nu ik eraan denk, dit verklaart wel waarom de toetsen-partijen uit de jaren '80 zo stompzinnig zijn of zelfs maar gewoon achterwege gelaten werd. De toetsenist was namelijk voor 80% bezig met het instellen van z'n apparaat ipv muziek maken.
Op zondag 21 september 2003 16:37 schreef Tijn het volgende:En kijk eens naar de bediening. Jezus christus wat zijn die apparaten uit de jaren '80 dom opgezet. Een schermpje, eén knop en met een beetje geluk een dial en that's it, daar moet je alles mee doen. Je bent 5 minuten bezig de pitch van een sound aan te passen, terwijl je je een weg baant door menu's en properties van subfuncties
Bij een jaren '70 apparaat heeft elke functie ten minste gewoon een potmeter of een schuif en een lampje wat aangeeft offie aan of uit staat. En elke functie zit daarmee dus ook altijd op dezelfde plek, zodat je ten minste een beetje feel met je instrument hebt en geen NASA-astronaut hoeft te zijn om je instrument te kunnen bespelen.
quote:Oi, ze hadden wel de openingstune van Waldolala!
Op zondag 21 september 2003 16:43 schreef kamagurka het volgende:[..]
Als die vette del wil kunnen we vragen of patty brard zich weer wil verzoenen met Jose, opdat we weer van die armoedige klanken kunnen genieten!
En weer lekker dansen op popcorn en de vogeltjesdans!
quote:Wel ns van manfred mann's earthband gehoord? ELO, Emerson lake and palmer, peter hammill....
Op zondag 21 september 2003 16:42 schreef Tijn het volgende:
Klef? Hmm... zo zou ik de synths uit de '70ies van bijvoorbeeld Pink Floyd, King Crimson, Yes en Rush toch niet willen noemen.
quote:Ew, Emerson Lake & Palmer.
Op zondag 21 september 2003 16:45 schreef kamagurka het volgende:[..]
Wel ns van manfred mann's earthband gehoord? ELO, Emerson lake and palmer, peter hammill....
Ook van die lekkere warme tot orgel omgebouwde broodroosters! Mooi man! Lekkere blije muziek enzoww..
quote:Had iemand ze daar niet meteen ter plekke kunnen executeren? Naar de eeuwige loveboatvelden sturen, evenals die lompe dollydots en de paaysisters!!
Op zondag 21 september 2003 16:45 schreef yvonne het volgende:[..]
Oi, ze hadden wel de openingstune van Waldolala!
quote:Samen met supertramp en die baardneuzen van de beegees toch goed voor de helft van alle hits uit de zeventiger jaren.
Op zondag 21 september 2003 16:46 schreef Seborik het volgende:[..]
Ew, Emerson Lake & Palmer.
quote:Song of the marching children draai ik nog
Op zondag 21 september 2003 16:48 schreef kamagurka het volgende:[..]
Evenals die zieligheid van earth and fire... god wat was dat amateuristisch en dom..
quote:Earth & Fire wel ja, Earth, Wind and Fire is in ieder geval stukken beter
Op zondag 21 september 2003 16:48 schreef kamagurka het volgende:
Evenals die zieligheid van earth and fire... god wat was dat amateuristisch en dom..
quote:Peter Gunn, mooi riedeltje
Op zondag 21 september 2003 16:46 schreef Seborik het volgende:[..]
Ew, Emerson Lake & Palmer.
quote:Da's ook wel de grootste versie van de Moog Modular volgens mij.
Op zondag 21 september 2003 16:52 schreef Toet het volgende:
Tijn, NASA-opleiding was niet nodig zei je?
quote:Dat zijn die clowns van de vorige pagina..
Op zondag 21 september 2003 16:52 schreef MSXUser het volgende:[..]
Earth & Fire wel ja, Earth, Wind and Fire is in ieder geval stukken beter
Je houdt zeker ook van Tavares?
quote:over stompzinnige keyboards gesproken
Op zondag 21 september 2003 16:52 schreef yvonne het volgende:[..]
Peter Gunn, mooi riedeltje
C'est la vie, ook zo'n onvergetelijke meezinger.. god wat moest je blij zijn in die tijd
quote:Ongetwijfeld is het leuk om mee te spelen, gaat alleen wel wat maandjes kosten om dat ding te leren kennen
Op zondag 21 september 2003 16:55 schreef MSXUser het volgende:[..]
Da's ook wel de grootste versie van de Moog Modular volgens mij.
Modulaire synth zijn eigenlijk erg leuk om mee te spelen.
quote:Oh ja, dat zijn echte mannen...
Op zondag 21 september 2003 11:20 schreef kamagurka het volgende:
Nog daargelaten het bijzonder hoge muzikale vernuft uit die tijd, ik noem: Boney M (vier lelijke wijven en een aap!!), ABBA, de echte mannen met hun spandex (heart, slade, sweet etc etc..)
Heart
quote:Je vergeet Les Poppies oid
Op zondag 21 september 2003 16:58 schreef kamagurka het volgende:[..]
over stompzinnige keyboards gesproken
![]()
C'est la vie, ook zo'n onvergetelijke meezinger.. god wat moest je blij zijn in die tijd
Oe, en Focus
quote:Ik geloof dat de betreffende persoon de 80s en 70s door elkaar klutst qua synths, heb je die bagger waarachter kitaro of vangelis schuilgaan wel ns bekeken?? Allemaal 70s, metershoge stapels kabelrotzooi!!
Op zondag 21 september 2003 16:58 schreef Toet het volgende:[..]
Ongetwijfeld is het leuk om mee te spelen, gaat alleen wel wat maandjes kosten om dat ding te leren kennen
Kraftwerk had idd het fameuze een-knop-systeem
Maar dat zijn dan wel de grondleggers van de dance-muziek vandaag de dag
quote:Juist niet, analoge modulaire synthesizers zijn extreem eenvoudig te bedienen. Juist vanwege de vele knoppen is het duidelijk hoe het apparaat werkt en waar elke functie zit. Bovendien staat er per knop een beschrijving van z'n functie en kun je het apparaat net zo aansluiten als je zelf wil. Gebruik je dus een blok niet, dan kun je deze gewoon weghalen uit je opstelling
Op zondag 21 september 2003 16:58 schreef Toet het volgende:[..]
Ongetwijfeld is het leuk om mee te spelen, gaat alleen wel wat maandjes kosten om dat ding te leren kennen
Het is op zo'n apparaat vele malen gemakkelijker om een bepaalde sound te creeëren, omdat je direct een overzicht hebt van hoe alle settings staan, aan de hand van hoever de knoppen voor alle functies zijn open gezet.
Het aanpassen van je geluid tijdens het spelen is ook extreem eenvoudig, omdat de knoppen op de plek zitten waar je ze verwacht en je dus nooit door menu's ofzo hoeft te bladeren, maar gewoon aan de knop kunt draaien die je hebben wil
quote:Helemaal niet. Veel (grote!) knoppen, veel lampjes, veel kabels. Dat is wat je hebben wil. Dat is namelijk makkelijk en snel te bedienen. En dat is ook waar de apparaten van vandaag de dag weer naartoe gaan. Het achterlijke gedoe met een klein schermpje en 6 knoppen uit de '80ies is gelukkig langzaam maar zeker aan het wegfaden
Op zondag 21 september 2003 17:02 schreef kamagurka het volgende:[..]
Ik geloof dat de betreffende persoon de 80s en 70s door elkaar klutst qua synths, heb je die bagger waarachter kitaro of vangelis schuilgaan wel ns bekeken?? Allemaal 70s, metershoge stapels kabelrotzooi!!
quote:Ik haal niets door elkaar, ik vind niets mis met die grote bakbeesten, wel grappig om te posten alleen
Op zondag 21 september 2003 17:02 schreef kamagurka het volgende:[..]
Ik geloof dat de betreffende persoon de 80s en 70s door elkaar klutst qua synths, heb je die bagger waarachter kitaro of vangelis schuilgaan wel ns bekeken?? Allemaal 70s, metershoge stapels kabelrotzooi!!
quote:Oh nou je zal het beter weten dan ik
Op zondag 21 september 2003 17:03 schreef Tijn het volgende:verhaal
[Dit bericht is gewijzigd door Toet op 21-09-2003 17:08]
quote:Veel uiterlijk vertoon voor het creeeren van volstrekt bibberige prutmuziek!! Hoezee, wat een revolutie!
Op zondag 21 september 2003 17:05 schreef Tijn het volgende:[..]
Helemaal niet. Veel (grote!) knoppen, veel lampjes, veel kabels. Dat is wat je hebben wil. Dat is namelijk makkelijk en snel te bedienen. En dat is ook waar de apparaten van vandaag de dag weer naartoe gaan. Het achterlijke gedoe met een klein schermpje en 6 knoppen uit de '80ies is gelukkig langzaam maar zeker aan het wegfaden
Laten we dan ook die enorme drumstellen maar weer gaan opbouwen, waarvan je ook elk trommeltje gebruikt tijdens een nummer!
Wel grappig dat al die mensen die de jaren 70 hier verdedigen nog in hun vaders verrekijker zaten toen die muziek actueel was.
Of afzeiken, als het topic andersom zou zijn.
Das het leuke, er zijn voor elk standpunt genoeg argumenten voor en tegen te vinden
quote:Ah, een principieel tegenhanger
Op zondag 21 september 2003 17:29 schreef Tijn het volgende:
Ach, ik zou waarschijnlijk elk tijdperk verdedigen.
quote:Sterker nog, modulaire systemen beginnnen ook weer een beetje terug te komen hoewel niet op de jaren60/70 manier.
Op zondag 21 september 2003 17:05 schreef Tijn het volgende:
Helemaal niet. Veel (grote!) knoppen, veel lampjes, veel kabels. Dat is wat je hebben wil. Dat is namelijk makkelijk en snel te bedienen. En dat is ook waar de apparaten van vandaag de dag weer naartoe gaan. Het achterlijke gedoe met een klein schermpje en 6 knoppen uit de '80ies is gelukkig langzaam maar zeker aan het wegfaden
quote:Ik vind het prima muziek ja. in ieder geval beter dan de Nederlandstalige pulp die in die tijd in de lijsten stond.
Op zondag 21 september 2003 16:55 schreef kamagurka het volgende:
Dat zijn die clowns van de vorige pagina..![]()
Dan nog liever in mijn scrotum gebeten door een wild varken terwijl celine dion een 30 minuten durende ballad in mijn oor schaltJe houdt zeker ook van Tavares?
quote:Zoveel nederlandstalige pulp was er toen nog niet hoor, twas juist de tijd dat nederlandse bandjes nog allemaal te laf waren in het nederlands te zingen en daarom maar hitjes in het steenkolen-engels maakten.
Op zondag 21 september 2003 17:50 schreef MSXUser het volgende:[..]
Ik vind het prima muziek ja. in ieder geval beter dan de Nederlandstalige pulp die in die tijd in de lijsten stond.
Geen van dat soort nummers heeft de tand des tijds doorstaan (op een enkele golden earring na).
Daarentegen worden normaal (oerend hard), maar vooral de jaren 80 bands als doe maar, toontje lager en goede doel nog met grote regelmaat gedraaid
quote:*proest!* zoek de jaarlijsten maar eens na en verbaas je over de grote hoeveelheid 'piratenmuziek'.
Op zondag 21 september 2003 18:20 schreef kamagurka het volgende:
Zoveel nederlandstalige pulp was er toen nog niet hoor, twas juist de tijd dat nederlandse bandjes nog allemaal te laf waren in het nederlands te zingen en daarom maar hitjes in het steenkolen-engels maakten.
quote:Excuse me?
Op zondag 21 september 2003 18:20 schreef kamagurka het volgende:[..]
Zoveel nederlandstalige pulp was er toen nog niet hoor
Wat dacht je van Vader Abraham, Andre Hazes, Willie en Willeke Alberti, Corry Konings, Koos Alberts, Rob de Nijs, Bonne St Claire, Hepie en Hepie, Corry en de Rekels, Johnny Hoes, Johnny Jordaan, Tante Leen, Gert & Hermien, Saskia & Serge, Ellie & Rikkert... en dit is slechts een kleine greep
Led Zeppelin
Deep Purple
Bob Marley
Bee Gees
David Bowie
James Brown
10CC
gloriedagen van:
Queen, Kiss
en natuurlijk:
Plastic Bertrand
quote:Ach man, dat soort artiesten heb je nu toch ook? Wat was daar specifiek 70s aan? Jantje Smit is minstens zo erg als hepi en hepi hoor. Frans Bauer is stukken erger dan meest bovenstaanden zelfs
Op zondag 21 september 2003 18:50 schreef Tijn het volgende:[..]
Excuse me?
Wat dacht je van Vader Abraham, Andre Hazes, Willie en Willeke Alberti, Corry Konings, Koos Alberts, Rob de Nijs, Bonne St Claire, Hepie en Hepie, Corry en de Rekels, Johnny Hoes, Johnny Jordaan, Tante Leen, Gert & Hermien, Saskia & Serge, Ellie & Rikkert... en dit is slechts een kleine greep
Met specifiek 70s artiesten heb ik het natuurlijk over earth and fire of kayak, luv ea. totale zieligheden.. maar die zitten volgens jou keistrak in elkaar vergeleken bij de 80s (kayak gebruikte nb. draaiorgels bij hun muziek
)
quote:Enige verschil: Tegenwoordig zie je dergelijke platen niet meer veelvuldig in de lijsten staan in tegenstelling tot toen. Het wordt nog steeds gemaakt, alleen voor een selectief publiek.
Op zondag 21 september 2003 22:19 schreef kamagurka het volgende:
Ach man, dat soort artiesten heb je nu toch ook? Wat was daar specifiek 70s aan? Jantje Smit is minstens zo erg als hepi en hepi hoor. Frans Bauer is stukken erger dan meest bovenstaanden zelfs
quote:
Op zondag 21 september 2003 22:21 schreef MSXUser het volgende:[..]
Enige verschil: Tegenwoordig zie je dergelijke platen niet meer veelvuldig in de lijsten staan in tegenstelling tot toen. Het wordt nog steeds gemaakt, alleen voor een selectief publiek.
Ben jij wel ns langs een uitverkochte arena of ahoy geweest terwijl daar massa's sjonnies staan om andre of renee live te gaan bewonderen...? Die mensen schijnen daarna nog 5 dagen vol te zijn... unbelievable!!
Populair is het nog steeds iig. En hitlijsten zeggen m.i. steeds minder, in de 70s werden er nog singletjes gekocht. Nu veel minder, dus de afspiegeling van wat groot is of niet is onduidelijker.
quote:Is er wat mis met het gebruik van draaiorgels? Kvind het juist wel stoer eigenlijk. Net als bijvoorbeeld melodica's, harmonica's en accordeons.
Op zondag 21 september 2003 22:19 schreef kamagurka het volgende:[..]
Met specifiek 70s artiesten heb ik het natuurlijk over earth and fire of kayak, luv ea. totale zieligheden.. maar die zitten volgens jou keistrak in elkaar vergeleken bij de 80s (kayak gebruikte nb. draaiorgels bij hun muziek
![]()
![]()
)
![]()
En tis wellicht niet altijd even strak in de 70ies, maar het leeft, funkt en grooved wel. En das ook wat waard.
quote:het gejank van blanke patsers uit de volluksbuurt is vervangen door het geblaat van zwarte patsers uit 'da ghetto'.
Op zondag 21 september 2003 22:21 schreef MSXUser het volgende:[..]
Enige verschil: Tegenwoordig zie je dergelijke platen niet meer veelvuldig in de lijsten staan in tegenstelling tot toen.
quote:Of het is het gewoon allebei, zoals The Tower Of Power
Op zondag 21 september 2003 22:28 schreef Tijn het volgende:[..]
En tis wellicht niet altijd even strak in de 70ies, maar het leeft, funkt en grooved wel. En das ook wat waard.
quote:'t Is allebei even erg
Op zondag 21 september 2003 22:32 schreef DaveM het volgende:
het gejank van blanke patsers uit de volluksbuurt is vervangen door het geblaat van zwarte patsers uit 'da ghetto'.
quote:Ouwe hippie
Op zondag 21 september 2003 22:28 schreef Tijn het volgende:[..]
Is er wat mis met het gebruik van draaiorgels? Kvind het juist wel stoer eigenlijk. Net als bijvoorbeeld melodica's, harmonica's en accordeons.
(wat heeft hij gebruikt op vrijdagavond ).
aangezien ik beide decennia bewust heb meegemaakt, weet ik dat ik uit beide dec. de disco-varianten vond, dus de soul uit de 70's en de wham-achtige zooi uit de 80's.
maar beide decennia hadden goede dingen, van Joy Division e.d., opkomst hardrock in de 70's tot de lekkere REM-albums in de 80's.
quote:Hahaha!!
Op maandag 22 september 2003 08:58 schreef dolle_hond het volgende:
toch heb ik bij het lezen van dit topic sterk het idee dat kamagurka iemand is die eind jaren 70/begin 80 zijn pubertijjd had en deze nu nog eens overdoet als soort van retro-topic.(wat heeft hij gebruikt op vrijdagavond
).
aangezien ik beide decennia bewust heb meegemaakt, weet ik dat ik uit beide dec. de disco-varianten
vond, dus de soul uit de 70's en de wham-achtige zooi uit de 80's.
maar beide decennia hadden goede dingen, van Joy Division e.d., opkomst hardrock in de 70's tot de lekkere REM-albums in de 80's.
Leuk geprobeerd, maar nee, mijn pubertijd heeft hier niets mee van doen! Dat was pas weer veel later. De muziek uit mijn pubertijd (guns n roses, metallica, kylie minogue...) vind ik op enkele uitzonderingen na ook verschrikkelijk!! Ik begrijp die hansworsten ook nooit die bij muziek uit hun eigen pubertijd blijven hangen. Alsof er daarvoor of daarna nooit meer iets interessants is gemaakt --> hier moet ook een topic over komen!
De muziek waar ik van houd is dan eerder de muziek uit de pubertijd van mijn broer (begin 80s) en de muziek die fragementarisch door de 90s heen werd gemaakt.
Maar ik heb de 70s wel meegemaakt (niet zo bewust dus als een puber, maargoed) en kan nog steeds niet anders zeggen dat de zweterige klanken van procol harum, jethro tull, steely dan, uriah heep (urine crapheap), cream, slade maar ook vooral earth wind and fire, jackson 5, boneym en de amateuristische synthezisergoden als elo, mike oldfield, micheal jarre, king crimson, peter hammill, camel etc etc... MIJ ECHT DANIG NIET KUNNEN BEKOREN! Die muziek heeft in mijn oren geen stand weten te houden, vind het vaak gejammer, bombastisch, langdradig en blije blije bolletje muziek, waar ik niets mee kan!
Neemt niet weg dat er enkele klassiekers zijn gemaakt in de 70s, maar dat geldt voor elk decennium en waren meer de parels op een stronthoop!
quote:Zelfs Metallica en Iron Maiden bestonden al eind jaren 70
Op zondag 21 september 2003 12:26 schreef dantes_inferno86 het volgende:
Nog nooit gehoord van Black Sabbath of Judas Priest?
quote:Jimi hendrix associeer ik meer met de 60s. Al die andere voorbeelden die je noemt zijn precies de dingen die niet in mijn straatje liggen idd. Alhoewel ik bij MJ zeker erken dat het goed in elkaar zit (vrnl in de 80s!)
Op maandag 22 september 2003 17:31 schreef phunc het volgende:
Gek dat veel mensen zo'n afkeer hebben van de 70s. Uiteraard zijn de fotos die hier gepost zijn ook vrij lachwekkend maar er is toch enorm veel goede muziek gemaakt. Denk aan alle funk die uit die periode komt, 99% van de artiesten zag er als een high tech clown uit afkomstig uit een andere dimensie, maar de muziek staat als een huis. Ik heb het zelf HELAAS allemaal niet meegemaakt, maar ik moet zeggen dat ik veel muziek van toen toch tien keer zo goed vond als wat er nu uitkomt. Denk aan de soul van marvin gaye en curtis mayfield, of off the wall van MJ, welke moderne artiest kan daar nou aan tippen? Er is natuurlijk ook veel bagger gemaakt toen maar dat word nu ook gedaan dus om dan een heel decenium misselijkmakend te noemen vind ik beetje raar. Voor mij is het juist een periode vol legendarische muzikanten (bob marley, jimi hendrix enz).
quote:Ik vind het vrij innovatief en sterke arrangementen. Maar ik hou er idd niet van nee. Heb disco en funk altijd al overschatte muziekstromingen gevonden.
Op maandag 22 september 2003 19:58 schreef MSXUser het volgende:
En dat terwijl MJ's popmuziek toch zeer stevig leunt op disco en soul (een stroming waar je volgens mij absoluut niet warm voor loopt).
En als we het toch over kutten hebben: die hadden heel veel haar in die tijd
quote:Oksels en ja, soms zelfs onderbenen ook
Op maandag 22 september 2003 20:34 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Idd extreem kut als je dat zo ziet.En als we het toch over kutten hebben: die hadden heel veel haar in die tijd
Hoorde net nog die typische 70s draak "just the way you are" van billy -the fag- joel
Ik HAAAT die sound!
Naast de nummers van paul mccartney, elton john en simon/garfunkel ws. de meest irritante sound ooit! Ik had gelukkig lekker gesport, anders had ik die muzakdoos gelijk van de muur getrokken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |