quote:No Fuckin' Way
Op dinsdag 23 september 2003 16:00 schreef Koos Voos het volgende:
Ben jij ook tegen de verheerlijking van een moordenaar.. teken dan HIER !
Zo zou pim het ook niet gewild hebben, want hij was toch voor vrijheid van meningsuiting
quote:Je hoeft niet eens te acteren, dat scheelt weer.
Op woensdag 24 september 2003 01:08 schreef Wisp het volgende:
Ik ga ook een opera maken waarin ik de moordenaar van Anna Lindt de hemel in prijs. De beste man was niet ziek, hij streed voor een goed doel.
quote:Ik vind gesubsidieerde toneelstukjes met als onderwerp het verheerlijken van een moordenaar, iets verder gaan dan vrijheid van meningsuiting.
Op woensdag 24 september 2003 00:53 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
No Fuckin' Way
Zo zou pim het ook niet gewild hebben, want hij was toch voor vrijheid van meningsuiting
quote:Vertel eens, hoe was de voorstelling? Je hebt hem blijkbaar al gezien...
Op woensdag 24 september 2003 01:09 schreef AchJa het volgende:[..]
Ik vind gesubsidieerde toneelstukjes met als onderwerp het verheerlijken van een moordenaar, iets verder gaan dan vrijheid van meningsuiting.
quote:Das waar, dat laat ik anderen doen
Op woensdag 24 september 2003 01:09 schreef gelly het volgende:
Je hoeft niet eens te acteren, dat scheelt weer.
quote:De beschrijvingen van de opera zeggen toch genoeg lijkt me
Op woensdag 24 september 2003 01:11 schreef Coone het volgende:[..]
Vertel eens, hoe was de voorstelling? Je hebt hem blijkbaar al gezien...
Ben benieuwd.
Als ik een opera maak met de titel "Een ode aan de SS en de leugen van de Holocaust" moet je hem dan ook eerst kijken om te zien dat het foute boel is?
quote:Het is geen ode aan Volkert. Misschien moet je wat beter lezen.
Op woensdag 24 september 2003 01:12 schreef Wisp het volgende:[..]
Als ik een opera maak met de titel "Een ode aan de SS en de leugen van de Holocaust" moet je hem dan ook eerst kijken om te zien dat het foute boel is?
quote:het was een voorbeeld om aan te tonen dat je een opera niet gezien hoeft te hebben om er een mening over te vormen, in dit geval zegt de beschrijving ook wel genoeg lijkt me
Op woensdag 24 september 2003 01:13 schreef gelly het volgende:[..]
Het is geen ode aan Volkert. Misschien moet je wat beter lezen.
[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 24-09-2003 01:15]
quote:Nope heb hem niet gezien........ Maar je moet toch een behoorlijke plaat voor je schedel hebben om niet te kunnen inzien dat men Volkert zo'n beetje afschilderd als volksheld nr. 1.
Op woensdag 24 september 2003 01:11 schreef Coone het volgende:[..]
Vertel eens, hoe was de voorstelling? Je hebt hem blijkbaar al gezien...
Ben benieuwd.
quote:Ja, omdat jij er vanuit gaat dat het een ode aan Volkert betreft. Volgens mij wil de regisseur een discussie over idealisme aanzwengelen. Het is hem aardig gelukt moet ik zeggen, zelf nog voordat de hele opera ten tonele is verschenen.
Op woensdag 24 september 2003 01:14 schreef Wisp het volgende:[..]
het was een voorbeeld om aan te tonen dat je een opera niet gezien hoeft te hebben om er een mening over te vormen
quote:Een discussie over idealisme aanzwengelen..... jaja. Zo lust ik er nog wel 10.
Op woensdag 24 september 2003 01:16 schreef gelly het volgende:[..]
Ja, omdat jij er vanuit gaat dat het een ode aan Volkert betreft. Volgens mij wil de regisseur een discussie over idealisme aanzwengelen. Het is hem aardig gelukt moet ik zeggen, zelf nog voordat de hele opera ten tonele is verschenen.
quote:Nee dus. Ik zie nog steeds vooral dat ze een discussie los willen maken wat hier niet lukt omdat veel mensen weigeren er over na te denken en meteen hun oordeel klaar hebben.
Op woensdag 24 september 2003 01:14 schreef Wisp het volgende:[..]
het was een voorbeeld om aan te tonen dat je een opera niet gezien hoeft te hebben om er een mening over te vormen, in dit geval zegt de beschrijving ook wel genoeg lijkt me
quote:Is dat verboden dan?
Op woensdag 24 september 2003 01:20 schreef AchJa het volgende:[..]
Een discussie over idealisme aanzwengelen..... jaja. Zo lust ik er nog wel 10.
quote:Leg maar uit waar je dat vandaan haalt. Misschien sla jij op tilt als je die naam hoort en komt dan die plaat tevoorschijn? Meen ik serieus, laat dat eens los en maak er dan gewoon 'de moordenaar van een politicus' van.
Op woensdag 24 september 2003 01:14 schreef AchJa het volgende:[..]
Nope heb hem niet gezien........ Maar je moet toch een behoorlijke plaat voor je schedel hebben om niet te kunnen inzien dat men Volkert zo'n beetje afschilderd als volksheld nr. 1.
quote:Ze willen nota-bene een mode-icon van hem maken..
Op woensdag 24 september 2003 01:20 schreef Coone het volgende:[..]
Nee dus. Ik zie nog steeds vooral dat ze een discussie los willen maken wat hier niet lukt omdat veel mensen weigeren er over na te denken en meteen hun oordeel klaar hebben.
Mag ik dan een 'beetje' achterdochtig zijn? Als het om mensen gaat die verdacht worden van nationalistische sympathien wordt zoiets verboden, of staat er een knokploeg "anti-facisten" klaar, maar in dit geval moet het gewoon kunnen?
quote:Zoek dan een andere manier...... Ga een toneelstuk opvoeren over die knakkers die zich in bomen verschansen om het kappen tegen te gaan ofzo. Die hebben in mijn ogen een stuk nobelere idealen...
Op woensdag 24 september 2003 01:21 schreef Coone het volgende:[..]
Is dat verboden dan?
quote:Ik sla helemaal niet op tilt als ik die naam hoor, maar dit soort opmerkingen van die lui doen mij toch achterop mijn hoofd krabben.
Op woensdag 24 september 2003 01:22 schreef Coone het volgende:[..]
Leg maar uit waar je dat vandaan haalt. Misschien sla jij op tilt als je die naam hoort en komt dan die plaat tevoorschijn? Meen ik serieus, laat dat eens los en maak er dan gewoon 'de moordenaar van een politicus' van.
quote:
In de voorstelling zegt Wally dat zijn moord een 'rechtvaardige daad' was van iemand die 'eindelijk iets echts wil doen'. Hofmeister: ,,De maatschappij wil er niet aan dat hij het voor de maatschappij heeft gedaan. Volkert is geen held voor mij, maar niemand durft nu onder ogen te zien dat Fortuyn een gevaar was.''Pluymaekers reageert vol ongeloof: ,,Je blijft toch met je poten van iemand af?''
Hofmeister: ,,Ja? Ik dood niemand, maar het kan móeten. Fortuyn wás ook gevaarlijk.''
Pluymaekers: ,,Maar hij fungeerde in een democratie. Na vier jaar hadden we hem weg kunnen stemmen, puinhopen opruimen, klaar.''
Hofmeister: ,,Democratie is soms zo oeverloos, met van die visieloze politici.'' In een vorige productie van Hofmeister (over Dostojevski's 'Schuld en boete') heette het 'elke revolutie begint met een moord'.
Pleegde Volkert een lage moord of is hij de nieuwe revolutionair? Hofmeister: ,,Je weet pas over tien jaar of het noodzakelijk was. Ik veroordeel die moord, maar stel de filosofische vraag: hoe weet je dat het niet goed was?''
quote:Juist ja
Op woensdag 24 september 2003 01:30 schreef AchJa het volgende:[..]
Ik sla helemaal niet op tilt als ik die naam hoor, maar dit soort opmerkingen van die lui doen mij toch achterop mijn hoofd krabben.
[..]
Ik zie het gewoon als het opheerlijken van een moordenaar, verpakt in een net jasje. Ik vind vrijheid van meningsuiting erg belangrijk, maar dit soort dingen kan je gewoon niet maken. Zelfde als openbaar goedpraten van terrorisme of het vergassen van joden. Maar voor extreem-links moeten we schijnbaar alles accepteren, anders is het "censuur" oid
En dat zijn ideaalbeeld en de gedrevenheid die daarmee gemoeid was door een overgrote meerderheid absoluut niet gedeeld wordt, staat ook buiten kijf.
Wat ik dus vooral niet snap is wat er dan nog te debatteren valt.
.
quote:Ah joh hypocriet. Als het over de moord op Femke Halsema zou gaan stond je voorop te schreeuwen.
Op woensdag 24 september 2003 00:53 schreef Tony_Montana67 het volgende:[..]
No Fuckin' Way
Typerend.
quote:bron
Utrecht - Marten Fortuyn heeft dinsdag zijn kritiek op de musical Doop! afgezwakt. De broer van de vermoorde politicus was zelf in Utrecht aanwezig bij de try-out van de voorstelling van het Amsterdamse gezelschap Zep.Fortuyn noemde de musical, waarin een met Volkert van der G. vergelijkbaar figuur een moord pleegt, "goedkoop en niet de moeite van het kijken waard". Een interview met een van de makers van het stuk in Trouw leidde tot boosheid bij Marten Fortuyn en de LPF. In dat interview werd openlijk een verband gelegd tussen de musical en Volkert van der G.
Wagelijk en smakeloos
Op basis daarvan bestempelde de broer van de politicus Doop! als wagelijk en smakeloos. Volkert van der G. zou daarin worden verheerlijkt. Daarop besloot hij met een aantal "vrienden van Pim" tegen de musical te demonstreren.
Na het zien van de rockmusical concludeerde hij dat hij voor niks was gekomen. "Dat interview was een goedkope publiciteitsstunt. Het stuk leidt echt niet tot een maatschappelijke discussie. Wat mij betreft hoeft de LPF hier niet verder tegen te demonstreren."
Doop! gaat over een groep krakers, die na tien jaar uit hun pand dreigen te worden gezet door een speculant die het gebouw heeft opgekocht. In het stuk vermoordt een kraker de speculant met twee kogels in het hoofd.
Veganistische dieet
Andere verwijzingen naar de moord op Fortuyn zijn de naam Wally van der V., de hongerstaking in de gevangenis en het veganistische dieet van Wally. In de voorstelling wordt na de moord een ode aan Wally van der V. gebracht.
Volgens Jeroen Jonkers, de zakelijk leider van Zep, gaat de musical over de teloorgang van idealen, niet over de moord op Fortuyn. "Er wordt inderdaad gerefereerd aan de actualiteit, maar waarom dat is, kan ik niet zeggen." De makers van de musical willen pas na de première, vrijdag in Amsterdam, uitleg geven.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 24-09-2003 08:15]
[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 24-09-2003 08:15]
quote:Wel typerend voor krakers.
Op woensdag 24 september 2003 08:14 schreef schatje het volgende:
Marten Fortuyn zwakt kritiek op musical af:
[..]In het stuk vermoordt een kraker de speculant met twee kogels in het hoofd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |