quote:Eindelijk gaat het gebeuren? Rotterdam en Antwerpen plat?
We herewith inform you that it is very likely that the port of Rotterdam will be closed due to strike-actions of port labourers. Same threat applies for Antwerp and all other West-European ports. There are no intentions to go on strike with any of the CFSs our company is operating from.
Nontheless, above may effect timely departure of your cargoes. It goes without saying that we will do our utmost to prevent any shipments from getting delayed so to serve you best.
Dit zal uiteraard een fiasco zijn voor de Nederlandse en Belgische economie..
Iemand in de haven-scene die de achterliggende gedachte weet?
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:19 schreef KarenDamen het volgende:
Waarom gaan ze staken dan?
En waarom mag deze zomaar in OOG zonder bronvermelding?
quote:
In verband met privazy kan ik de bron niet vermelden, maar het is een hele betrouwbare
maar een staking, kan idd alleen maar goed voor de economie wezen
quote:mjah zonder bron is dit topic net zo nutteloos als BHFH (oid) zijn topic over de vliegbasis twenthe in POL
Op donderdag 18 september 2003 12:17 schreef robh het volgende:
In verband met privazy kan ik de bron niet vermelden, maar het is een hele betrouwbare
[..]Eindelijk gaat het gebeuren? Rotterdam en Antwerpen plat?
ik heb gehoord dat maar ik kan het niet zeggen
slotje en weer open als het in het nieuws is aub ... of naar een ander forum, als wij een topic openen zonder een verivieerbare bron dan wordt het ook gesloten (of verplaatst) lijkt me niet meer dan eerlijk dat dezelfde regels ook voor de mods gelden
quote:Of je gaat met dit naar het FB topic. Wij hebben als moderators voldoende vertrouwen in de bron. Helaas kunnen we die op dit moment niet vrijgeven, dus je zult het er mee moeten doen.
Op donderdag 18 september 2003 12:26 schreef sp3c het volgende:[..]
mjah zonder bron is dit topic net zo nutteloos als BHFH (oid) zijn topic over de vliegbasis twenthe in POL
ik heb gehoord dat maar ik kan het niet zeggen
slotje en weer open als het in het nieuws is aub ... of naar een ander forum, als wij een topic openen zonder een verivieerbare bron dan wordt het ook gesloten (of verplaatst) lijkt me niet meer dan eerlijk dat dezelfde regels ook voor de mods gelden
Maar goed we zullen zien
quote:Als het een hoax is zeggen we, sorry, een hoax, slot.
Op donderdag 18 september 2003 12:31 schreef Pharkus het volgende:
Ik denk dat het een hoax is. Hoe goed je bron ook mag zijn. Best lastig om 1000-den havenarbeiders op de hoogte te brengen zonder dat het lekt naar de pers, en het dan ook nog eens te synchroniseren met antwerpen en andere europese havens zonder dat de pers er lucht van krijgt.Maar goed we zullen zien
Komt vaker voor.
Alhoewel ik in deze redelijk veel vertrouwen heb.
quote:Ik val jullie ook niet aan hoor van mij mag het best open blijven, ik ben ook geen mod, en gezien het hoge mod gehalte dat er achter staat is het een betrouwbare bron kennelijk. Ik stelde me alleen voor dat het lastig is zoiets 'geheim' te houden voor de pers / andere bronnen. Een wilde staking zou kunnen maar dan zou die al uitgebroken moeten zijn en dan lijkt het me raar dat ze in antwerpen opeens mee gaan doen. Maar goed zoals ik net al zei, we zullen zien.
Op donderdag 18 september 2003 12:33 schreef yvonne het volgende:[..]
Als het een hoax is zeggen we, sorry, een hoax, slot.
Komt vaker voor.
Alhoewel ik in deze redelijk veel vertrouwen heb.
lijkt me dat er nu onderhand wel iemand de 'wapenen' neergelegd zou moeten hebben willen ze vandaag nog staken.
Ik heb dezelfde waarschuwing vanmorgen in mijn mailbox mogen ontvangen.
De bron is naar mijn mening betrouwbaar genoeg.
quote:Dank!!
Op donderdag 18 september 2003 12:45 schreef Phoenixx het volgende:
Geheel ter informatie.Ik heb dezelfde waarschuwing vanmorgen in mijn mailbox mogen ontvangen.
De bron is naar mijn mening betrouwbaar genoeg.
quote:Dat kan kloppen.
Op donderdag 18 september 2003 12:49 schreef sp3c het volgende:
voorlopig gebeurt er nog nix
de wereld vergaat ... maar niet vandaag maar het gebeurt wel!
quote:Heb jij meer info waarom een staking?
Op donderdag 18 september 2003 12:54 schreef Phoenixx het volgende:[..]
Dat kan kloppen.
robh heeft er niet bijgezet op welke datum deze staking verwacht wordt.
Omdat ik niet weet waarom hij dat niet gedaan heeft, zal ik die ook niet geven - maar vandaag is het iig niet.
quote:we zullen het maar geloven dan ...
quote:ik weet het niet
[..]Eindelijk gaat het gebeuren? Rotterdam en Antwerpen plat?
quote:zou idd niet echt goed zijn voor de economie, maar de krijgsmacht zal wel ingezet worden om het een en ander op te vangen
quote:nee maar als je wat meer info geeft kunnen we zelf zoeken
On Monday, 29th September 2003, a 24-hour general strike will be held in all Belgian Seaports. The Joint Trade Union Front will incite its members to take massively part in a demonstration in Brussels or Rotterdam.
Until then, employers and employees will stay in close contact. Possible new developments that may result from these contacts will be reported immediately.
nou volgende week maandag dus ik ben reuze benieuwd, is er trouwens op 9 september nog wat gebeurd dan?
quote:Rekenen is niet je sterkste kant he?
Op donderdag 18 september 2003 13:27 schreef sp3c het volgende:
nou volgende week maandag dus
quote:heb ik dat ooit geclaimed dan?
Op donderdag 18 september 2003 13:28 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Rekenen is niet je sterkste kant he?
wat ben jij een kneus zeg
quote:bron
Op donderdag 18 september 2003 13:27 schreef sp3c het volgende:
ook geen bron natuurlijk toevallig?nou volgende week maandag dus ik ben reuze benieuwd, is er trouwens op 9 september nog wat gebeurd dan?
quote:thnx
Op donderdag 18 september 2003 13:35 schreef Re het volgende:[..]
bron
bij mijn weten niets gebeurd op de 9de
maar goed, ik denk dat dit eerder zo'n waarschuwing is die je kunt vergelijken met die Amerikaanse terreurdreigingen.
Storm in een glas water, ik zie het nog niet zo heel gauw gebeuren ... maar we merken het wel volgende week maandag
quote:Je klinkt bijna blij.
Eindelijk gaat het gebeuren? Rotterdam en Antwerpen plat?Dit zal uiteraard een fiasco zijn voor de Nederlandse en Belgische economie..
Bron: Ik.
Ik was vanmorgen op een kantoor aldaar, had er een bespreking. Daar kreeg ik het te horen, in de vorm van de ene directie die de andere waarschuwde.
Het betreft hier redelijk grote namen uit de Rotterdamse haven.
Meer dan dit ga ik er niet van zeggen. Niet genoeg? Prima, sluit het dan maar
Ik hoop dat het net zo gaat als in Duitsland vd zomer: die staking werd zooo slecht ontvangen door de bevolking... die werd woedend dat men het in het egoistische hoofd haalde te gaan staken voor 2% meer terwijl de Duitse economie het zeer zwaar had. Die staking werd dan ook voortijdig afgebroken wegens een publieke opinie die tegen was.
quote:Ik denk dat de stakers in deze wel de publieke opinie achter zich hebben, omdat ze namelijk staken voor iets dat elke nederlander aangaat.
Op donderdag 18 september 2003 17:58 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ik heb een verschrikkelijke hekel aan stakers, vooral als ze gaan staken om hun eigen portemonnee weer wat voller te krijgen (=99% dus).Ik hoop dat het net zo gaat als in Duitsland vd zomer: die staking werd zooo slecht ontvangen door de bevolking... die werd woedend dat men het in het egoistische hoofd haalde te gaan staken voor 2% meer terwijl de Duitse economie het zeer zwaar had. Die staking werd dan ook voortijdig afgebroken wegens een publieke opinie die tegen was.
Hoewel ik deze staking wat aburd vind, wat kan een werkgever doen aan de plannen van het kabinet..
quote:Maar waar dus niet elke NL het mee eens is.
Op donderdag 18 september 2003 18:01 schreef gelly het volgende:[..]
Ik denk dat de stakers in deze wel de publieke opinie achter zich hebben, omdat ze namelijk staken voor iets dat elke nederlander aangaat.¨
quote:Zo ver denken stakers niet. Die hebben lekker doorbetaald vrij.
Hoewel ik deze staking wat aburd vind, wat kan een werkgever doen aan de plannen van het kabinet..
quote:Ah kijk mensen. Een bevestiging.
Op donderdag 18 september 2003 18:48 schreef Zsa het volgende:
ff aan m'n pa doorgeven, een dagje staken vind ie vast wel gezellig. Zo leuk is het werken in de haven niet.
De meeste mensen realiseren zich niet wat een enorme kosten erdoor ontstaan als de haven van Rotterdam een dag dicht gegooid wordt. Het is een bedrijvigheid van jewelste daar en de schepen wisselen continue van ligplaats. De "filevorming" is enorm als er één dag niet wordt gewerkt. Tientallen schepen moeten in de haven dan wel buitengaats wachten. Heb je enig idee wat het kost om een schip een dag te laten wachten?? Dan praat je echt over vele duizenden dollars per dag! En dan reken ik nog niet eens mee hoeveel het kost als produkten te laat worden afgeleverd/ingeladen.
Ik ben een tegenstander van stakingen - in welke sector dan ook.
quote:Met de rest van je stukje was ik het ook eens maar hier sluit ik me echt bij aan. Het was een nuttig pressiemiddel in vergane tijden toen werknemers het nog echt slecht hadden.
Op donderdag 18 september 2003 19:50 schreef Phoenixx het volgende:Ik ben een tegenstander van stakingen - in welke sector dan ook.
quote:En wat is je motivatie daarvoor behalve dat het wat geld kost? Het is een van de weinige middelen die arbeiders hebben om hun stem te laten horen. Zeker nu de vakbonden door dit kabinet buiten spel zijn gezet.
Op donderdag 18 september 2003 19:50 schreef Phoenixx het volgende:
quote:Vanwaar die grappige geheimzinnigheid? Menslief, het gaat over een stakinkje en jullie doen alsof de Derde Wereldoorlog op uitbreken staat.
Op donderdag 18 september 2003 17:46 schreef iteejer het volgende:
Het betreft hier redelijk grote namen uit de Rotterdamse haven.
Meer dan dit ga ik er niet van zeggen. Niet genoeg? Prima, sluit het dan maar
quote:Niet iedereen bezit de credits en de onafhankelijkheid om de stelregel 'informatie die je bij bedrijven waar je mee samenwerkt tegenkomt houdt je voor je' te kunnen negeren.
Op donderdag 18 september 2003 23:02 schreef Coone het volgende:
Vanwaar die grappige geheimzinnigheid? Menslief, het gaat over een stakinkje en jullie doen alsof de Derde Wereldoorlog op uitbreken staat.
quote:Jij blijkbaar ook want je houdt het niet voor je. Je kan best wat meer vertellen zonder mensen te hoeven afvallen of in de problemen te komen.
Op vrijdag 19 september 2003 08:12 schreef iteejer het volgende:[..]
Niet iedereen bezit de credits en de onafhankelijkheid om de stelregel 'informatie die je bij bedrijven waar je mee samenwerkt tegenkomt houdt je voor je' te kunnen negeren.
Dat gedrag kunnen zich slechts de allerhoogste topmannen, óf de onderste laag van gewone werknemers veroorloven. Alles wat er tussenin zit niet. Kennelijk behoor je tot één van beiden dan
Tot nu toe kunnen we niet anders concluderen dan dat het om vage geruchten gaat. En erg waarschijnlijk lijkt het niet dat het om een massale staking gaat. De vakbonden hebben aangekondigd op een andere toer te gaan. Niet heel massaal, wel gerichte acties bij bedrijven. Het zou goed kunnen dat het hier om iets dergelijks gaat. Een werkonderbreking, een prikactie.
Wat ik begrijp is dat je iets hebt opgevangen van de leidinggevende kant; die zien een kleinere actie wellicht wat sneller als een bedreiging en dat wordt van de schrik dan nogal opgeklopt.
quote:Vergaat de wereld dan ofzo? Het lijkt inderdaad een stakinkje te worden. Of heb jij berichten dat de haven meer dan 5 dagen plat gaat, dan is er echt iets aan de hand namelijk.
Op vrijdag 19 september 2003 07:41 schreef yvonne het volgende:
Stakinkje?
Ah.
quote:Ik geloof toch echt dat je dit topic niet hebt gelezen...
Op vrijdag 19 september 2003 08:41 schreef Coone het volgende:
Tot nu toe kunnen we niet anders concluderen dan dat het om vage geruchten gaat. En erg waarschijnlijk lijkt het niet dat het om een massale staking gaat. De vakbonden hebben aangekondigd op een andere toer te gaan. Niet heel massaal, wel gerichte acties bij bedrijven. Het zou goed kunnen dat het hier om iets dergelijks gaat. Een werkonderbreking, een prikactie.
quote:
Op donderdag 18 september 2003 13:18 schreef Re het volgende:
03.09.2003 Dockers' actions on 9th and 29th September 2003
As part of the protest of the European dockers' unions against the draft directive of the European Community regarding the liberalisation of the port services, the so-called "port package", the Joint Trade Union Front of Belgian Seaports has decided to hold selective strike actions in the port on Tuesday, 9th September 2003. According to present messaging the actions will consist of walkouts of one to three hours in each shift.On Monday, 29th September 2003, a 24-hour general strike will be held in all Belgian Seaports. The Joint Trade Union Front will incite its members to take massively part in a demonstration in Brussels or Rotterdam.
Until then, employers and employees will stay in close contact. Possible new developments that may result from these contacts will be reported immediately.
quote:Dit heb je niet gelezen?
Op vrijdag 19 september 2003 08:41 schreef Coone het volgende:[..]
Vergaat de wereld dan ofzo? Het lijkt inderdaad een stakinkje te worden. Of heb jij berichten dat de haven meer dan 5 dagen plat gaat, dan is er echt iets aan de hand namelijk.
quote:
Op donderdag 18 september 2003 19:50 schreef Phoenixx het volgende:
Stakers in de haven zullen wellicht minder snel de publieke opinie tegen krijden dan bijvoorbeeld die staking van ziekenwagenpersoneel laatst. Heel simpel, omdat "het publiek" niet of nauwelijks direkte schade hierdoor ondervindt.De meeste mensen realiseren zich niet wat een enorme kosten erdoor ontstaan als de haven van Rotterdam een dag dicht gegooid wordt. Het is een bedrijvigheid van jewelste daar en de schepen wisselen continue van ligplaats. De "filevorming" is enorm als er één dag niet wordt gewerkt. Tientallen schepen moeten in de haven dan wel buitengaats wachten. Heb je enig idee wat het kost om een schip een dag te laten wachten?? Dan praat je echt over vele duizenden dollars per dag! En dan reken ik nog niet eens mee hoeveel het kost als produkten te laat worden afgeleverd/ingeladen.
quote:Jawel hoor - daar reageer ik juist op, onderdeel van de geruchtenstroom. En het gaat het nergens over een echt massale staking. Alleen over tijdgebonden prikacties, ook als het over 24 uur gaat is dat niet echt indrukwekkend. Stakingen zijn pas bedreigend als niemand weet wanneer ze ophouden. Nu is het vooral een beetje lastig en onhandig.
Op vrijdag 19 september 2003 08:51 schreef iteejer het volgende:[..]
Ik geloof toch echt dat je dit topic niet hebt gelezen...
[..]
quote:Jahoor, zeer overtrokken stukje. De haven overleeft echt een dagje staken wel, kom op zeg. Wat een gevoel voor drama.
Op vrijdag 19 september 2003 08:54 schreef yvonne het volgende:
Dit heb je niet gelezen?
Ze kunnen ook gewoon op de eisen van de stakers ingaan en zo de staking voorkomen, is veel goedkoper dan, als het zo ontzettend veel geld gaat kosten, dat dagje
quote:Aha, met als gevolg dat het personeel elke maand weer met een staking kan gaan dreigen om zo nog meer te verdienen.
Op vrijdag 19 september 2003 08:58 schreef Coone het volgende:[..]
Jahoor, zeer overtrokken stukje. De haven overleeft echt een dagje staken wel, kom op zeg. Wat een gevoel voor drama.
Ze kunnen ook gewoon op de eisen van de stakers ingaan en zo de staking voorkomen, is veel goedkoper dan, als het zo ontzettend veel geld gaat kosten, dat dagje
quote:Voertaal in de rotterdamse havens is engels.
Op vrijdag 19 september 2003 08:59 schreef SunChaser het volgende:
Waarom is dat openingsbericht eik in het Engels als er gestaak gaat worden in Nederlandstalige havens?
quote:
Op vrijdag 19 september 2003 09:00 schreef yvonne het volgende:[..]
Voertaal in de rotterdamse havens is engels.
Dit is een internationaal bericht over stakingen over acties in heel Europa, vandaar het Engels.
quote:Dus met het kabinet heeft het niets te maken?
Op vrijdag 19 september 2003 09:03 schreef Coone het volgende:Dit is een internationaal bericht over stakingen over acties in heel Europa, vandaar het Engels.
quote:Dit bericht was dan ook niet aan de arbeiders gericht.
Op vrijdag 19 september 2003 09:03 schreef Coone het volgende:[..]
![]()
Ik zie het al voor me.
Nee hoor, de meeste arbeiders kunnen geen eens Engels.Dit is een internationaal bericht over stakingen over acties in heel Europa, vandaar het Engels.
quote:Ik werk al jaren nauw samen met diverse bedrijven in de Rotterdamse haven, en ken de cultuur daar echt wel. Waar baseer je deze onzin op..
Op vrijdag 19 september 2003 09:03 schreef Coone het volgende:![]()
Ik zie het al voor me.
Nee hoor, de meeste arbeiders kunnen geen eens Engels.Dit is een internationaal bericht over stakingen over acties in heel Europa, vandaar het Engels.
quote:Dde voertaal is er geen Engels.
Op vrijdag 19 september 2003 09:07 schreef iteejer het volgende:[..]
Ik werk al jaren nauw samen met diverse bedrijven in de Rotterdamse haven, en ken de cultuur daar echt wel. Waar baseer je deze onzin op..
quote:Deels, het heeft met Europese regelgeving te maken.
Op vrijdag 19 september 2003 09:04 schreef SunChaser het volgende:[..]
Dus met het kabinet heeft het niets te maken?
quote:Elke schipper die binnen vaart met zijn roeibootje is waarschijnlijk ook Nederlands he?
Op vrijdag 19 september 2003 09:08 schreef Coone het volgende:[..]
Dde voertaal is er geen Engels.
quote:Dat zeg ik toch niet? Engels is een belangrijke taal overal, dus ook in de R. haven, maar er wordt ook nogal veel in het Nederlands gecommuniceerd gelukkig.
Op vrijdag 19 september 2003 09:09 schreef ShaoliN het volgende:[..]
Elke schipper die binnen vaart met zijn roeibootje is waarschijnlijk ook Nederlands he?
quote:De voertaal wat betreft de formele berichtgeving naar de bedrijven onderling is engels.
Op vrijdag 19 september 2003 09:08 schreef Coone het volgende:
Dde voertaal is er geen Engels.
Kunnen ze niet beter massaal ring antwerpen en ring rotterdam blokkeren? En dat gewoon een paar keer? Dan breng je ook schade toe, maar dan zijn er iig nog alternatieve wegen.
quote:Dat is juist het probleem. Er moet geen alternatief zijn, anders is de staking niet succcesvol.
Op vrijdag 19 september 2003 10:15 schreef SunChaser het volgende:
maar dan zijn er iig nog alternatieve wegen.
Trouwens. voor de mensen die het herinneren. Kan het bericht zo snel niet vinden, maar er was niet zo lang geleden die staking van de havens van de Amerikaanse westkust (weet niet meer welke steden). Schade voor de economie : miljarden per dag.
quote:Wat jij zegt lijkt me volstrekt juist - Engels is de belangrijkste taal, samen met Nederlands - net als op bv. Schiophol.
Op vrijdag 19 september 2003 09:13 schreef iteejer het volgende:[..]
De voertaal wat betreft de formele berichtgeving naar de bedrijven onderling is engels.
De vrachtdocumenten, alle documentaire bescheiden zijn in het engels.
Diverse bedrijven die er zitten zijn vertegenwoordigingen van grote internationale bedrijven, daar zitten regelmatig werknemers die niet eens nederlands kúnnen spreken.
Is ook zo gek niet, een havenstad heeft uiteraard te maken met andere havens. Nou is het niet zo dat er uit rotterdam alleen maar bootjes naar texel of lauwersoog vertrekken.
Waar is jouw mening op gebaseerd?
Ik reageerde eingelijk nogal statisch op het bericht van Yvonne dat "Engels de voertaal is". Dat klonk alsof alles officieel in het Engels gaat. En volgens mij is de strekking van het berichtje vooral in het Engels omdat het om een internationaal aangestuurde staking gaat.
Dus eigenlijk geen verschil van mening; maar gaat die staking nou nog door?
quote:I think it shall end with a sissertje
Op vrijdag 19 september 2003 11:14 schreef iteejer het volgende:
Your guess is as good as mine
-> zie je wel, ook engels..
quote:The Harborworkers are such an afraid poopers.
Op vrijdag 19 september 2003 11:18 schreef Coone het volgende:[..]
I think it shall end with a sissertje
quote:I think it will begin with a sissertje
Op vrijdag 19 september 2003 11:18 schreef Coone het volgende:
I think it shall end with a sissertje
"Goedemorgen, waarmee kan ik u van dienst zijn"
Zeg ik:
"Muts listen, don't you know that the voertaal in the harbour is english?"
hangt ze op
quote:Hoelang blijf je nog door-emmeren?
Op vrijdag 19 september 2003 12:21 schreef Coone het volgende:
Belde ik net met het havenbedrijf, zegt die muts:"Goedemorgen, waarmee kan ik u van dienst zijn"
Zeg ik:"Muts listen, don't you know that the voertaal in the harbour is english?"
hangt ze op
Zesduizend havenwerkers uit alle windstreken komen naar Rotterdam om te demonstreren.
Goed topic hoor!
Vandaag vernomen van een Antwerpse Tankterminal dat de dokwerkers akties hebben aangekondigd voor 29.09.03.
Wat voor akties dit precies zijn, en wat voor gevolgen deze zullen hebben voor de rest van de havens, is nog niet in te schatten.
quote:Staat uitvoerig in het AD vanochtend.
Op woensdag 24 september 2003 13:05 schreef Phoenixx het volgende:
[UPDATE]Vandaag vernomen van een Antwerpse Tankterminal dat de dokwerkers akties hebben aangekondigd voor 29.09.03.
Wat voor akties dit precies zijn, en wat voor gevolgen deze zullen hebben voor de rest van de havens, is nog niet in te schatten.
quote:Triest.
Op woensdag 24 september 2003 13:05 schreef Phoenixx het volgende:
[UPDATE]Vandaag vernomen van een Antwerpse Tankterminal dat de dokwerkers akties hebben aangekondigd voor 29.09.03.
Hopelijk zijn het illegale acties, kunnen ze mooi alle actievoerders op staande voet ontslaan.
quote:Een 24-uurs staking. Staken is niet illegaal.
Op woensdag 24 september 2003 13:08 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Hopelijk zijn het illegale acties, kunnen ze mooi alle actievoerders op staande voet ontslaan.
quote:Wel als er geen toestemming voor is aangevraagd bij de rechter.
Op woensdag 24 september 2003 13:12 schreef Coone het volgende:[..]
Staken is niet illegaal.
quote:Dan moeten de havens een kort geding aanspannen he.
Op woensdag 24 september 2003 13:14 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Wel als er geen toestemming voor is aangevraagd bij de rechter.
quote:Wel als er geen goede afspraken zijn gemaakt, niet op tijd zijn aangekondigd, bla, bla, bla.
Op woensdag 24 september 2003 13:12 schreef Coone het volgende:[..]
Een 24-uurs staking. Staken is niet illegaal.
quote:Of een ontslagvergunning aanvragen
Op woensdag 24 september 2003 13:16 schreef Coone het volgende:[..]
Dan moeten de havens een kort geding aanspannen he.
quote:Volgens mij zijn de havenarbeiders redelijk solidair met elkaar. Als er een beroepsgroep is die wel massaal gaat staken lijkt het mij altijd de groep stevige mannen. Waaronder dus de havenarbeiders.
Op woensdag 24 september 2003 13:18 schreef nossio het volgende:
het oude gezegde:
eerst zien ......
teveel mensen in de haven die te bang zijn voor hun baan....vaak genoeg geweest met stakingen in het verleden.
quote:Ik denk dat een illegale staking iig wel onder de noemer op staande voet ontslag en anders wel onder de noemer officiële waarschuwing valt. Zal niet zo moeilijk zijn om dat voor elkaar te krijgen. Vooral niet als de baas dat voor aanvang van de staking aankondigd.
Op woensdag 24 september 2003 13:20 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Of een ontslagvergunning aanvragen
quote:van mn 15e tot 22e in de haven gewerkt...
Op woensdag 24 september 2003 13:21 schreef mvt het volgende:[..]
Volgens mij zijn de havenarbeiders redelijk solidair met elkaar. Als er een beroepsgroep is die wel massaal gaat staken lijkt het mij altijd de groep stevige mannen. Waaronder dus de havenarbeiders.
quote:Dat is ook een enorm goede rede. Als ze met een legale staking meer kunnen gaan verdienen dan gaan ze wel staken.
Op woensdag 24 september 2003 13:23 schreef nossio het volgende:[..]
van mn 15e tot 22e in de haven gewerkt...
solidair gaat maar zover...
mensen zijn toch altijd het meest bezig met hun eigen hachie
Als ze inderdaad een vuist weten te maken staan ze sterk ,maar iedereen zo ver krijgen is een vak apart.
Als ze het voor elkaar krijgen heb je een heel sterk front.
de "haven branche" is qua financieel en werkgelegenheid een hele grote schakel in de economie.
Dat vergeten de "simpele" havenarbeiders wel is.
quote:De rest was niet zo belangrijk voor buitenstaanders...
Op maandag 29 september staat een demonstratie gepland van de havenarbeiders op de Wilhelminapier. I.V.M. deze demonstratie zal de Wilhelminapier vanaf ca. 08.00 tot 17.00 uur worden afgesloten voor alle verkeer. De demonstratie (vanaf de Erasmusbrug naar het WTC gebouw) zal tussen 13.30 en 15.00 uur plaatsvinden
Dus weer een bron erbij
1 de Europese privatisering van de havens en ook de mogelijkheid voor bedrijven om onervaren personeel in dienst te nemen.
In de praktijk betekent dat dat als boer Harm uit Klazinaveen een shovel heeft hij door een bedijf ingehuurd kan worden om in een ruim van een schip de laatste restjes kolen bijelkaar te vegen zodat men het met een grijper kan pakken.
Boer Harm heeft geen ervaring,kent de gavaren niet en kan dus ook gevaarlijk zijn voor andere collega's
Men is dus bang dat de veiligheid in het geding komt
Nu is het zo dat bedrijven die personeel nodig hebben de havenpool daarvoor kunnen aanspreken ,zeg maar een soort uitzendbureau voor mensen met ervaring in dit werk.
Deze pool is ook in het leven geroepen om mensen die in het verleden in de haven ontslagen zijn weer aan het werk te helpen.
Dat komt straks dus te vervallen en dat is een slechte zaak.
Kunnen de bedrijven straks lekker randstad opbellen.
2 Balkenende wil aan het havenpensioenfonds gaan morrelen en dat pikt men daar natuurlijk niet ,dat hebben de havenwerkers zelf bijelkaargewerkt en daar moet dit kabinet dus vanaf blijven
Ook staakt men vanwege het hele plaatje wat dit kabinet heeft gepresenteert
quote:
ROTTERDAM (ANP) - Duizenden havenwerkers uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en andere Europese landen worden maandag in Rotterdam verwacht voor een grote demonstratie. Zij protesteren tegen een Europees plan om het havenwerk te liberaliseren.FNV Bondgenoten verwacht dat in Rotterdam 3000 havenwerkers het werk neerleggen. Vanuit andere Europese landen worden vier tot vijfduizend havenarbeiders verwacht.
In de havenstad begint om 10.30 uur op het Zuidplein een protestmars. Via de Maastunnel en de Erasmusbrug trekken de betogers naar de Wilhelminakade waar om 13.00 uur een manifestatie plaats vindt.
De Europese havenbonden zijn bang dat de liberalisering van de havendiensten de werkgelegenheid van de havenwerkers in gevaar brengt. Werkgevers kunnen het werk dan uitbesteden aan niet-geregistreerde, goedkopere arbeidskachten. Bovendien komt de veiligheid in het geding als niet gekwalificeerd personeel het werk doet, aldus de bonden.
quote:Als je tijdens werkuren gaat demonstreren zul je toch je werk moeten staken
Op maandag 29 september 2003 09:03 schreef SunChaser het volgende:
Op het nieuws hebben ze het over een demonstratie, niet over akties of stakingen.
Havenwerkers slaags met ME in Rotterdam
Uitgegeven: 29 september 2003 12:58
Laatst gewijzigd: 29 september 2003 12:58
ROTTERDAM - De mobiele eenheid en een aantal demonstrerende havenwerkers zijn maandag weer met elkaar in botsing gekomen. Bij de Maastunnel in Rotterdam raakten de ME en de actievoerders slaags, nadat de politie iemand probeerde te arresteren.
De ME voerde een korte charge uit. Havenwerkers sloegen er met vlaggenstokken en paraplu's op los. Boven de menigte hing een politiehelikopter.
Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met bierblikjes en vuurwerk. Een aantal van hen is gearresteerd.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=211281&c=14
"De Europese havenbonden zijn bang dat de liberalisering van de havendiensten de werkgelegenheid van de havenwerkers in gevaar brengt. Werkgevers kunnen het werk dan uitbesteden aan niet-geregistreerde, goedkopere arbeidskachten"
http://www.nu.nl/news.jsp?n=211113&c=36
Ik denk dat liberalisering niet zo slecht is, overal zie je marktwerking optreden, die gene die het goedkoopst levert mag het doen.
quote:Dat heeft niks met staken/protesteren te maken. Zo krijg je terecht de publieke opinie niet achter ja
Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met bierblikjes en vuurwerk.
quote:Inderdaad, die kut M.E. ook altijd. Opzouten gewoon. Demonstreren is een recht.:(
Op maandag 29 september 2003 14:01 schreef ShaoliN het volgende:
En opnieuw vechtpartijen. Godverdomme wat een klootzakken ook he. Van mij mag de politie met scherp schieten.
quote:M.e. grijpt niet zomaar in. Zeker niet in dit land. Er werdt ingegrepen toen er arrestaties werden verricht en de demonstranten dit niet pikten.
Op maandag 29 september 2003 14:32 schreef Coone het volgende:[..]
Inderdaad, die kut M.E. ook altijd. Opzouten gewoon. Demonstreren is een recht.:(
quote:nu.nl
Havenwerkers slaags met ME in RotterdamUitgegeven: 29 september 2003 12:58
Laatst gewijzigd: 29 september 2003 13:07ROTTERDAM - De mobiele eenheid en een aantal demonstrerende havenwerkers zijn maandag weer met elkaar in botsing gekomen. Bij de Maastunnel in Rotterdam raakten de ME en de actievoerders slaags, nadat de politie iemand probeerde te arresteren.
De ME voerde een korte charge uit. Havenwerkers sloegen er met vlaggenstokken en paraplu's op los. Boven de menigte hing een politiehelikopter.
Het begin van de protestmars op het Zuidplein was ook al grimmig. Havenwerkers bekogelden de ME met bierblikjes en vuurwerk. Een aantal van hen is gearresteerd.
quote:
Op maandag 29 september 2003 14:42 schreef ShaoliN het volgende:M.e. grijpt niet zomaar in
quote:Voorspelbaar.
Ik heb al 0,0 respect voor demonstranten, maar deze mensen hebben we weer duidelijk gemaakt dat ze alleen maar op rellen uit zijn.
quote:
Op maandag 29 september 2003 14:51 schreef Coone het volgende:Wat doet die ME daar toch - opzouten en uit de buurt blijven.
]
quote:Ja inderdaad laat die klaplopers de boel maar slopen. Ze hebben immers het recht om te demonstreren niet?
Op maandag 29 september 2003 14:51 schreefhet volgende:
[..]
![]()
[..]Voorspelbaar.
Wat doet die ME daar toch - opzouten en uit de buurt blijven.
]
quote:Goh havenarbeiders zijn ineens ook rellers. Gek he, dat mensen zo snel in een reller veranderen als er ME in de buurt is
Op maandag 29 september 2003 15:01 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
. Precies, net zoals bij voetbalwedstrijden is het altijd de schuld van de ME en niet van de rellers zelf he?
.
quote:M.E. kwam pas toen ze de gewone politie te lijf gingen.
Op maandag 29 september 2003 15:05 schreef Coone het volgende:[..]
Goh havenarbeiders zijn ineens ook rellers. Gek he, dat mensen zo snel in een reller veranderen als er ME in de buurt is
Terroristen!!!
quote:We must free Rotterdam of this terrorist threat.
Op maandag 29 september 2003 15:09 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Er is maar een term voor dat soort mensenTerroristen!!!
quote:Ja. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de ME in de buurt stond, maar geen moment kwam het in mij op om te gaan rellen.
Op maandag 29 september 2003 15:05 schreef Coone het volgende:
Gek he, dat mensen zo snel in een reller veranderen als er ME in de buurt is
quote:Och zelfs de FNV verklaart net op de radio dat ze zeer boos zijn op de stakers die de boel aan het verzieken zijn nu.
Op maandag 29 september 2003 15:05 schreef Coone het volgende:[..]
Goh havenarbeiders zijn ineens ook rellers. Gek he, dat mensen zo snel in een reller veranderen als er ME in de buurt is
En ja, als je de ME gaat bekogelen dan ben je een reller ja.
quote:
Op maandag 29 september 2003 15:33 schreef Lithion het volgende:[..]
Ja. Ik heb wel vaker meegemaakt dat de ME in de buurt stond, maar geen moment kwam het in mij op om te gaan rellen.
quote:Ja dan heb je echt hard voor de zaak.
Op maandag 29 september 2003 15:22 schreef R2racing het volgende:
Ik ben zelf werkzaam in Rotterdamse haven. Kon helaas niet naar staking(had vrije dag en nog genoeg te doen)
Ze kwamen daar al bier drinkend aan, dus ik heb het idee dat die rellers gewoon een leuk dagje uit wilde en lekker rellen
quote:Maar als je op het nieuws dan ook het commentaar van een belgische demonstrant hoorde dat de ME zomaar opeens aankwam chargeren, dan plaats ik ook bij de rel verhalen mijn vraagtekens. In belgie is de politie niet zo watjesachtig als in nederland, en als ik dan zo'n verhaal uit een belgische mond hoor, heb ik toch ook mijn vraagtekens weer bij onze opgefokte ME.
Op maandag 29 september 2003 17:09 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Op het nieuws zeiden ze dat de Belgen en vooral de Fransen de grootste herrieschoppers waren. Opzich geen verrassend nieuws, gezien de manier waarop de Fransen hun acties thuis voerenZe kwamen daar al bier drinkend aan, dus ik heb het idee dat die rellers gewoon een leuk dagje uit wilde en lekker rellen
Zeker als ik dan hier op fok nog dit lees: Geflipte motor agent
quote:De rellers gingen de ME te lijf met stenen, stalen pijpen en bierflessen.
Op maandag 29 september 2003 17:51 schreef Basp1 het volgende:[..]
Maar als je op het nieuws dan ook het commentaar van een belgische demonstrant hoorde dat de ME zomaar opeens aankwam chargeren, dan plaats ik ook bij de rel verhalen mijn vraagtekens.
Goh....
quote:En ijzeren staven?
Op maandag 29 september 2003 19:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
wat is eigenlijk de functie van rookbommen tijdens zo'n demonstratie?
quote:Nou ja, daar kun je tenminste nog iemand mee doodslaan dat lijkt me duidelijk. Maar zo'n rookbom? Dat kan toch veel professioneler.
Op maandag 29 september 2003 19:39 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
En ijzeren staven?
quote:Simpel. Leg een rookbom tussen jou en de ME in. Je ziet de ME dan niet meer, en je wordt dus niet meer agressief van ze. Het werkt dus heel preventief en zo.
Op maandag 29 september 2003 19:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
wat is eigenlijk de functie van rookbommen tijdens zo'n demonstratie?
Maar ja, die eikels van de ME vatten dat weer he-le-maal verkeerd op natuurlijk.
quote:echt waar?
Op maandag 29 september 2003 20:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Simpel. Leg een rookbom tussen jou en de ME in. Je ziet de ME dan niet meer, en je wordt dus niet meer agressief van ze. Het werkt dus heel preventief en zo.
Maar ja, die eikels van de ME vatten dat weer he-le-maal verkeerd op natuurlijk.
Kom alsjeblieft niet met de bewering dat de hele situatie door de Mobiele Eenheid werd uitgelokt. De Mobiele Eenheid hoort bij het straatbeeld bij zulke grootschalige evenementen. Als de brandweer door de straat rijdt steek je immers ook niet meteen je huis in de fik; je krijgt niet bij het zien van iedere cardioloog een hartstilstand. Een regelrecht zwaktebod dus van iedereen die meent zijn gedrag te vergoelijken met zo een arren moedig argument. Politiemensen en havenarbeiders hebben meer met elkaar gemeen dan menigeen denkt. Havenarbeiders werken hard; dat dwingt respect af. Ik kan me ook niet voorstellen dat de Mobiele Eenheid uit eigen initiatief gaat optreden tegen mensen die een demonstratie houden omdat zij voor hun middelen van bestaan opkomen.
De Antwerpse relschoppers hebben hun collega's en het imago van de havenarbeider dus geen dienst bewezen.
en dan te bedenken dat ik besloten had om eigenlijk niet te reageren op zo een topic
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |