abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 juni 2004 @ 18:03:51 #201
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20129582
quote:
Kamermeerderheid steunt Europese grondwet

DEN HAAG - Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer kan zich vinden in het akkoord dat de EU-leiders eind vorige week hebben bereikt over een Europese grondwet. Dat bleek woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over de grondwet.

CDA, VVD, D66 en PvdA zullen de Nederlandse burgers adviseren voor te stemmen in het referendum dat over deze grondwet wordt gehouden.GroenLinks moet daar nog over nadenken. De overige fracties komen waarschijnlijk met een negatief stemadvies.

In het akkoord over de Grondwet staat onder meer dat de EU een vaste voorzitter krijgt voor periodes van 2,5 jaar, waardoor er een einde komt aan het halfjaarlijks wisselende voorzitterschap van de unie. Ook komt er een Europese minister van Buitenlandse Zaken.

Nederland heeft tijdens de onderhandelingen in Brussel niet alles binnengehaald wat het gewild had, maar een Kamermeerderheid vindt het resultaat toch voldoende. Dat geldt ook voor de VVD, die zich vooraf het hardst had opgesteld, al heeft de liberale staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken daarvoor volgens ingewijden langdurig moeten inpraten op VVD-fractievoorzitter Van Aartsen.

Balkenende tevreden

Ook premier Balkenende nam in het debat krachtig afstand van de kritiek dat Nederland op de EU-top ,,met de staart tussen de benen is afgedropen''. Hij noemde het akkoord ,,zeer aanvaardbaar''.

Vooral de verklaring in de grondwet dat lidstaten in economisch goede tijden extra hun best moeten doen om hun overheidsfinanciën op orde te krijgen stemt de premier tevreden. ,,Daarvoor heb ik hard met de vuist op tafel moeten slaan.'' Balkenende en minister Bot van Buitenlandse Zaken zien het referendum over de grondwet dan ook met vertrouwen tegemoet.

ANP

Bron: LC
Er lijkt iig overeenstemming in Nederland zelf.

De VVD had na de fikse nederlaag van 10 juni het plan om zich meer negatiever op te stellen tegenover Europa. Steun aan de grondwet en een positief stemadvies voor het referendum geven lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Een Grondwet is imho een van de stappen in het proces naar een federaal Europa. Daarom ben ik ook voor.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_20130807
In december 2004 zal het Nederlandse referendum over de Europese 'Grondwet' gehouden worden. Ik ben ook voor een meer federaal Europa en daarom ga ik vóór stemmen.
quote:
Dutch set to hold Constitution referendum this December

EUOBSERVER / BRUSSELS - The Netherlands is likely to be among the first EU member states to hold a referendum on the Constitution - and is set to do so before the end of this year, during its own EU presidency.

A senior source in the Dutch Foreign Ministry told the EUobserver that the EU poll is likely to be held in December 2004 - the last month of the Dutch EU presidency which kicks off on 1 July.

One of the initiators of the Dutch EU referendum, the Green member of the Dutch parliament Farah Karimi, told De Volkskrant on Tuesday (22 June) that "if everything works out well", the referendum could even take place as early as November.

However, other sources point out that the actual moment will depend on the pace of work by EU and Dutch translators and legal experts, which first have to work on the precise text of the Constitution.

But once the final text is ready, the Foreign Ministry source said it would be sent without delay to the Dutch parliament, which will organise the referendum about 50 days after the text is signed.

Meer: http://www.euobserver.com/?sid=9&aid=16706

[ Bericht 0% gewijzigd door Linkpagina op 23-06-2004 18:54:27 ]
  woensdag 23 juni 2004 @ 23:10:36 #203
90365 Sater
hoipoloi
pi_20139256
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 18:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De VVD had na de fikse nederlaag van 10 juni het plan om zich meer negatiever op te stellen tegenover Europa. Steun aan de grondwet en een positief stemadvies voor het referendum geven lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Een Grondwet is imho een van de stappen in het proces naar een federaal Europa. Daarom ben ik ook voor.
Het SP - keffertje toont zich mordicus tegen. Ik niet, dus stem ik voor een federaal Europa.
iedere engel heeft een duivelse kant.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 18:57:45 #204
90365 Sater
hoipoloi
pi_20186492
Het concept Europese Grondwet [b]lijkt nu al beschavend te werken:
Associated Press NL 25 - 06 - '04: Het Spaanse kabinet heeft vrijdag ingestemd met een wet die huiselijk geweld moet tegengaan. Verhoging boetes; speciale onderzoekrechters voor huiselijk geweld. De regering negeert kritiek van rechters die de wet discriminerend vinden. De wet gaat er immers vanuit: vrouwen zijn slachtoffer/mannen daders.
Vice - premier Maria Teres Fernandez de la Vega: " Vrouwen zijn het vaakst het slachtoffer. In de afgelopen acht jaar zijn zo'n zeshonderd Spaanse vrouwen door hun [ex]man om het leven gebracht. In 2002 is 700.000 keer aangifte gedaan. [einde samenvatting]

Spanje charmant en sexy?
  zaterdag 26 juni 2004 @ 19:57:45 #205
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_20210447
quote:
Op woensdag 23 juni 2004 18:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een federaal Europa is nou niet iets waar ik warm voor loop. Ik denk dat ik knarsetandend voor zal stemmen bij het referendum.

Dat de VVD nu een positief stemadvies geeft, is m.i. niet zo raar. Veel commentaar die de VVD had t.a.v. het vorige concept, zijn nu verwerkt in het compromisvoorstel. Dan zou het raar zijn om een negatief stemadvies te geven. De VVD wou zich overigens niet negatiever maar kritischer op gaan stellen. En volgens mij doen ze dat dus ook. Negatiever klinkt meteen weer zo LP'F'erig. .
  zaterdag 3 juli 2004 @ 12:34:32 #206
3904 Koos Voos
teringhond
pi_20381596
PARIJS - De nieuwe Europese grondwet wordt op 20 november officieel ondertekend in Rome. Dat zei de Italiaanse premier Silvio Berlusconi vrijdag tijdens een gezamenlijke persconferentie met de Franse president Jacques Chirac. Berlusconi is in Parijs voor Frans-Italiaanse besprekingen. Minister Bot van Buitenlandse Zaken ontkent dat er al een datum is vastgelegd voor de ondertekening.

Volgens hem is dit een zaak van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. Bot wil, zo liet zijn woordvoerder vrijdagavond weten, in overleg met de andere lidstaten een datum bepalen. Dit zou uiterlijk 13 juli moeten gebeuren.

Volgens de Italiaanse regeringsleider wordt het document, waarover de Europese regeringsleiders op 18 juni overeenstemming bereikten, ondertekend in de kamer waar in 1957 het Verdrag van Rome werd gesloten. Dat verdrag legde de basis voor de Europese Economische Gemeenschap, de voorloper van de Europese Unie.

De Ierse premier Bertie Ahern maakte dinsdag, vlak voor zijn land de voorzittershamer van de EU overdroeg aan Nederland, bekend dat de ondertekening van de constitutie in november plaats zou vinden in Rome, hoewel Nederland in die periode EU-voorzitter is.

Dat was een vurige wens van Berlusconi. Bronnen in Den Haag noemen het prematuur om al een datum van de ondertekening bekend te maken. Na de ondertekening van de grondwet moeten de 25 lidstaten het document binnen twee jaar ratificeren. Pas als dat is gebeurd, wordt de grondwet van kracht. Een aantal landen, waaronder Nederland, heeft aangekondigd daarover een referendum te zullen houden.
bron:nu.nl

Macht en prestige... Balkenende wordt duidelijk niet voor 'vol 'aangezien.
Naar mate de 'eenwording 'van Europa vordert neemt het nationalisme enorm toe.. vroeg of laat barst de bom, dat voelen de heren wel aan en daarom maken ze haast, en haastige spoed is zelden goed.
  zaterdag 3 juli 2004 @ 14:53:26 #207
90365 Sater
hoipoloi
pi_20383927
Waarom niet Amsterdam? Dichtte Vondel niet over haar: Aan Amstel en aan Y, daar doet zich heerlijk open; zij die de kroon draagt van Europe"
Vondel 17e eeuws dichter. Maximiliaan schonk keizerskroon aan Amsterdam.
  maandag 5 juli 2004 @ 00:29:30 #208
90365 Sater
hoipoloi
pi_20419292
Wellicht Athene als plaats van ondertekening? Tenslotte werd Europa door de Griekse oppergod Zeus ontvoerd. Is Hellas de bakermat van de Westerse Democratie.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 12:46:21 #209
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20437789
quote:
Op maandag 5 juli 2004 00:29 schreef Sater het volgende:
Wellicht Athene als plaats van ondertekening? Tenslotte werd Europa door de Griekse oppergod Zeus ontvoerd. Is Hellas de bakermat van de Westerse Democratie.
Is Griekenland de bakermat van de Westerse democratie? Ik durf het te betwijfelen.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  dinsdag 6 juli 2004 @ 21:57:48 #210
90365 Sater
hoipoloi
pi_20449535
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 12:46 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Is Griekenland de bakermat van de Westerse democratie? Ik durf het te betwijfelen.
Overtuig mij van je gelijk.
  dinsdag 6 juli 2004 @ 21:59:13 #211
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20449561
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 21:57 schreef Sater het volgende:

[..]

Overtuig mij van je gelijk.
Ik zat meer aan standenvergaderingen te denken die meer invloed hebben gehad op de democratische ontwikkeling in onze samenleving dan griekse volksvergaderingen.
1 kernfysicus
  dinsdag 6 juli 2004 @ 22:08:59 #212
90365 Sater
hoipoloi
pi_20449807
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 21:59 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Ik zat meer aan standenvergaderingen te denken die meer invloed hebben gehad op de democratische ontwikkeling in onze samenleving dan griekse volksvergaderingen.
Zoiets als in de vroege middeleeuwen?
  woensdag 7 juli 2004 @ 10:13:45 #213
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20458029
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 22:08 schreef Sater het volgende:

[..]

Zoiets als in de vroege middeleeuwen?
Volgens mij niet. Wat bedoel je?
1 kernfysicus
  woensdag 7 juli 2004 @ 14:51:21 #214
90365 Sater
hoipoloi
pi_20465187
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 10:13 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Wat bedoel je?
Het Magna Charta op 25 - 06 - 1215 door Jan zonder Land, koning van Engeland onder dwang aan de baronnen verleend. Grondslag latere democratie?
  woensdag 7 juli 2004 @ 18:34:49 #215
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20470342
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 14:51 schreef Sater het volgende:

[..]

Het Magna Charta op 25 - 06 - 1215 door Jan zonder Land, koning van Engeland onder dwang aan de baronnen verleend. Grondslag latere democratie?
Onder andere. Maar deze vergaderingen werden natuurlijk al eerder gehouden. Ik ontken niet dat latere denkers beïnvloed zijn door de Griekse samenleving, maar dat het de bakermat is, vind ik een dubieuze stelling.
1 kernfysicus
  donderdag 8 juli 2004 @ 16:47:39 #216
90365 Sater
hoipoloi
pi_20492464
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 18:34 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Onder andere. Maar deze vergaderingen werden natuurlijk al eerder gehouden. Ik ontken niet dat latere denkers beïnvloed zijn door de Griekse samenleving, maar dat het de bakermat is, vind ik een dubieuze stelling.
Hoezo dubieus?
pi_20492504
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 16:47 schreef Sater het volgende:

[..]

Hoezo dubieus?
Hoezo hebben we het hier niet over de grondwet?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  donderdag 8 juli 2004 @ 17:18:18 #218
90365 Sater
hoipoloi
pi_20493178
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 16:50 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Hoezo hebben we het hier niet over de grondwet?
Nee geachte UnderWorld dubieus slaat op mijn veronderstelling dat de Griekse, lees Helleense, beschaving de bakermat van de democratie zou zijn.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 16:50:00 #219
90365 Sater
hoipoloi
pi_20600393
Associated Press NL 13 - 07 - '04: Nederland, en andere grondleggers van de Europese Unie zijn, volgens de Europese Commissie, veel te traag bij het doorvoeren van Europese wet- en regelgeving over de interne markt.

De E.C. : " Nederland en de vijf andere EUoprichters [Frankr., Duitsl. Ital. Belg, Luxemb.] alsook Griekenland hebben de meeste kritiek aangaande: het niet naleven van EU - regels door andere lidstaten. Terwijl genoemde landen zélf het meest laks zijn bij de implementatie van wetgeving
en richtlijnen. Iedere lidstaat is gehouden de spelregels van de Europese Unie na te leven. Dat gebeurt nu niet. Gevolg: pas toegetreden lidstaten nemen mogelijk genoemde wet- en regelgeving
minder serieus."

Frankrijk en Italië maken het het bontst. Zij zijn samen verantwoordelijk voor 30% van de procedures die de EU voert wegens het niet implementeren van de Europese wet- en regelgeving. Van de nieuwe lidstaten zijn Tjechië en Malta het traagst bij de implementatie van Europese regelgeving. [einde samenvatting]
  woensdag 14 juli 2004 @ 17:24:17 #220
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20622858
quote:
Chirac kondigt referendum over EU-grondwet aan

PARIJS - De Fransen zullen zich in een referendum kunnen uitspreken over de Europese grondwet. Dat heeft president Jacques Chirac woensdag op de 14e juli, de Franse nationale feestdag, in een interview voor de televisie bekendgemaakt.

De volksraadpleging, de dertiende sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, is in 2005. Chirac zei er alle vertrouwen in te hebben dat de Fransen met de grondwet zullen instemmen. ,,Ik heb vertrouwen in hun vermogen om zich in een echte discussie over hun toekomst te storten. De Fransen zijn direct betrokken. Zij zullen daarom rechtstreeks worden geraadpleegd'', zei de president.

De 25 lidstaten werden het vorige maand tijdens de top in Brussel eens over de tekst van de eerste grondwet voor de Europese Unie. Behalve Frankrijk hebben Groot-Brittannië, Nederland, Ierland, Denemarken en Luxemburg al besloten de tekst aan de bevolking voor te leggen.

In Polen, Spanje, België en Tsjechië zal vrijwel zeker een referendum worden gehouden. Als de kiezers in ook maar een van al deze landen tegen stemmen, zullen de regeringsleiders van de lidstaten opnieuw moeten onderhandelen.

ANP

Bron: LC
Ik ben benieuwd> Ik ben overigens tegenstander van een referendum over dit soort zaken. De burger staat er gewoon te ver vanaf.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_20643757
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 17:24 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd> Ik ben overigens tegenstander van een referendum over dit soort zaken. De burger staat er gewoon te ver vanaf.
Zijn referenda verplicht? Geldt voor iedere lidstaat gelijke spelregels?
pi_20643782
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 15:40 schreef Sater het volgende:

[..]

Zijn referenda verplicht? Geldt voor iedere lidstaat gelijke spelregels?
Nee, het verdrag mag ook door het parlement goedgekeurd worden.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_20644140
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 15:41 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Nee, het verdrag mag ook door het parlement goedgekeurd worden.
Dank voor antwoord. Parlement door burgers gekozen. Referenda overbodig vanwege door burgers verleend mandaat aan genoemd Parlement.
  vrijdag 23 juli 2004 @ 17:09:10 #224
90365 Sater
hoipoloi
pi_20811442
NRC - Handelsblad 21 - 07 - '04 Het Europees Parlement geldt nog steeds niet als volwaardig Wél zag het zijn bevoegdheden in de jongste EG - geschiedenis steeds verder uitgebreid
Belangrijkste EP - functie gedeeld met Raad van Ministers: dagelijks bestuur EU.
Zeggenschap EP verschilt naar belang van beleidsterreinen.
Op een aantal terreinen, zoals landbouw, heeft het EP geen beslissingsbevoegdheid.
Het EP kan wel de voorzittersvoordracht EC goedkeuren, dit geldt niet voor de individuele commissieleden. [einde samenvatting]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')