Er lijkt iig overeenstemming in Nederland zelf.quote:Kamermeerderheid steunt Europese grondwet
DEN HAAG - Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer kan zich vinden in het akkoord dat de EU-leiders eind vorige week hebben bereikt over een Europese grondwet. Dat bleek woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over de grondwet.
CDA, VVD, D66 en PvdA zullen de Nederlandse burgers adviseren voor te stemmen in het referendum dat over deze grondwet wordt gehouden.GroenLinks moet daar nog over nadenken. De overige fracties komen waarschijnlijk met een negatief stemadvies.
In het akkoord over de Grondwet staat onder meer dat de EU een vaste voorzitter krijgt voor periodes van 2,5 jaar, waardoor er een einde komt aan het halfjaarlijks wisselende voorzitterschap van de unie. Ook komt er een Europese minister van Buitenlandse Zaken.
Nederland heeft tijdens de onderhandelingen in Brussel niet alles binnengehaald wat het gewild had, maar een Kamermeerderheid vindt het resultaat toch voldoende. Dat geldt ook voor de VVD, die zich vooraf het hardst had opgesteld, al heeft de liberale staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken daarvoor volgens ingewijden langdurig moeten inpraten op VVD-fractievoorzitter Van Aartsen.
Balkenende tevreden
Ook premier Balkenende nam in het debat krachtig afstand van de kritiek dat Nederland op de EU-top ,,met de staart tussen de benen is afgedropen''. Hij noemde het akkoord ,,zeer aanvaardbaar''.
Vooral de verklaring in de grondwet dat lidstaten in economisch goede tijden extra hun best moeten doen om hun overheidsfinanciën op orde te krijgen stemt de premier tevreden. ,,Daarvoor heb ik hard met de vuist op tafel moeten slaan.'' Balkenende en minister Bot van Buitenlandse Zaken zien het referendum over de grondwet dan ook met vertrouwen tegemoet.
ANP
Bron: LC
quote:Dutch set to hold Constitution referendum this December
EUOBSERVER / BRUSSELS - The Netherlands is likely to be among the first EU member states to hold a referendum on the Constitution - and is set to do so before the end of this year, during its own EU presidency.
A senior source in the Dutch Foreign Ministry told the EUobserver that the EU poll is likely to be held in December 2004 - the last month of the Dutch EU presidency which kicks off on 1 July.
One of the initiators of the Dutch EU referendum, the Green member of the Dutch parliament Farah Karimi, told De Volkskrant on Tuesday (22 June) that "if everything works out well", the referendum could even take place as early as November.
However, other sources point out that the actual moment will depend on the pace of work by EU and Dutch translators and legal experts, which first have to work on the precise text of the Constitution.
But once the final text is ready, the Foreign Ministry source said it would be sent without delay to the Dutch parliament, which will organise the referendum about 50 days after the text is signed.
Meer: http://www.euobserver.com/?sid=9&aid=16706
Het SP - keffertje toont zich mordicus tegen. Ik niet, dus stem ik voor een federaal Europa.quote:Op woensdag 23 juni 2004 18:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er lijkt iig overeenstemming in Nederland zelf.
De VVD had na de fikse nederlaag van 10 juni het plan om zich meer negatiever op te stellen tegenover Europa. Steun aan de grondwet en een positief stemadvies voor het referendum geven lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Een Grondwet is imho een van de stappen in het proces naar een federaal Europa. Daarom ben ik ook voor.
Een federaal Europa is nou niet iets waar ik warm voor loop. Ik denk dat ik knarsetandend voor zal stemmen bij het referendum.quote:Op woensdag 23 juni 2004 18:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er lijkt iig overeenstemming in Nederland zelf.
De VVD had na de fikse nederlaag van 10 juni het plan om zich meer negatiever op te stellen tegenover Europa. Steun aan de grondwet en een positief stemadvies voor het referendum geven lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Een Grondwet is imho een van de stappen in het proces naar een federaal Europa. Daarom ben ik ook voor.
Is Griekenland de bakermat van de Westerse democratie? Ik durf het te betwijfelen.quote:Op maandag 5 juli 2004 00:29 schreef Sater het volgende:
Wellicht Athene als plaats van ondertekening? Tenslotte werd Europa door de Griekse oppergod Zeus ontvoerd. Is Hellas de bakermat van de Westerse Democratie.
Overtuig mij van je gelijk.quote:Op dinsdag 6 juli 2004 12:46 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Is Griekenland de bakermat van de Westerse democratie? Ik durf het te betwijfelen.
Ik zat meer aan standenvergaderingen te denken die meer invloed hebben gehad op de democratische ontwikkeling in onze samenleving dan griekse volksvergaderingen.quote:Op dinsdag 6 juli 2004 21:57 schreef Sater het volgende:
[..]
Overtuig mij van je gelijk.
Zoiets als in de vroege middeleeuwen?quote:Op dinsdag 6 juli 2004 21:59 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Ik zat meer aan standenvergaderingen te denken die meer invloed hebben gehad op de democratische ontwikkeling in onze samenleving dan griekse volksvergaderingen.
Volgens mij niet. Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 6 juli 2004 22:08 schreef Sater het volgende:
[..]
Zoiets als in de vroege middeleeuwen?![]()
Het Magna Charta op 25 - 06 - 1215 door Jan zonder Land, koning van Engeland onder dwang aan de baronnen verleend. Grondslag latere democratie?quote:Op woensdag 7 juli 2004 10:13 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Wat bedoel je?
Onder andere. Maar deze vergaderingen werden natuurlijk al eerder gehouden. Ik ontken niet dat latere denkers beïnvloed zijn door de Griekse samenleving, maar dat het de bakermat is, vind ik een dubieuze stelling.quote:Op woensdag 7 juli 2004 14:51 schreef Sater het volgende:
[..]
Het Magna Charta op 25 - 06 - 1215 door Jan zonder Land, koning van Engeland onder dwang aan de baronnen verleend. Grondslag latere democratie?
Hoezo dubieus?quote:Op woensdag 7 juli 2004 18:34 schreef tvlxd het volgende:
[..]
Onder andere. Maar deze vergaderingen werden natuurlijk al eerder gehouden. Ik ontken niet dat latere denkers beïnvloed zijn door de Griekse samenleving, maar dat het de bakermat is, vind ik een dubieuze stelling.
Hoezo hebben we het hier niet over de grondwet?quote:Op donderdag 8 juli 2004 16:47 schreef Sater het volgende:
[..]
Hoezo dubieus?
Nee geachte UnderWorld dubieus slaat op mijn veronderstelling dat de Griekse, lees Helleense, beschaving de bakermat van de democratie zou zijn.quote:Op donderdag 8 juli 2004 16:50 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Hoezo hebben we het hier niet over de grondwet?
Ik ben benieuwd> Ik ben overigens tegenstander van een referendum over dit soort zaken. De burger staat er gewoon te ver vanaf.quote:Chirac kondigt referendum over EU-grondwet aan
PARIJS - De Fransen zullen zich in een referendum kunnen uitspreken over de Europese grondwet. Dat heeft president Jacques Chirac woensdag op de 14e juli, de Franse nationale feestdag, in een interview voor de televisie bekendgemaakt.
De volksraadpleging, de dertiende sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog, is in 2005. Chirac zei er alle vertrouwen in te hebben dat de Fransen met de grondwet zullen instemmen. ,,Ik heb vertrouwen in hun vermogen om zich in een echte discussie over hun toekomst te storten. De Fransen zijn direct betrokken. Zij zullen daarom rechtstreeks worden geraadpleegd'', zei de president.
De 25 lidstaten werden het vorige maand tijdens de top in Brussel eens over de tekst van de eerste grondwet voor de Europese Unie. Behalve Frankrijk hebben Groot-Brittannië, Nederland, Ierland, Denemarken en Luxemburg al besloten de tekst aan de bevolking voor te leggen.
In Polen, Spanje, België en Tsjechië zal vrijwel zeker een referendum worden gehouden. Als de kiezers in ook maar een van al deze landen tegen stemmen, zullen de regeringsleiders van de lidstaten opnieuw moeten onderhandelen.
ANP
Bron: LC
Zijn referenda verplicht? Geldt voor iedere lidstaat gelijke spelregels?quote:Op woensdag 14 juli 2004 17:24 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd> Ik ben overigens tegenstander van een referendum over dit soort zaken. De burger staat er gewoon te ver vanaf.
Nee, het verdrag mag ook door het parlement goedgekeurd worden.quote:Op donderdag 15 juli 2004 15:40 schreef Sater het volgende:
[..]
Zijn referenda verplicht? Geldt voor iedere lidstaat gelijke spelregels?
Dank voor antwoord. Parlement door burgers gekozen. Referenda overbodig vanwege door burgers verleend mandaat aan genoemd Parlement.quote:Op donderdag 15 juli 2004 15:41 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Nee, het verdrag mag ook door het parlement goedgekeurd worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |