Scholen voor voortgezet onderwijs met overwegend allochtone leerlingen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, zijn gestopt met geschiedenislessen over de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Reden is dat veel jongeren dat door agressief gedrag in de klas onmogelijk maken. Het bericht is naar buiten gebracht door VVD-politica Ayaan Hirsi Ali, die zich zegt te baseren op 'meerdere betrouwbare bronnen'.
Volgens Hirsi Ali ligt het geschiedenisonderwijs onder meer op enkele vestigingen van ROC's in Amsterdam onder vuur. Hirshi Ali: ''Ik maak me grote zorgen over het toenemend antisemitisme onder allochtone jongeren. Die jodenhaat openbaart zich behalve op school ook op straat. Ik denk dat moslimjongeren onder grote druk staan van internationale gebeurtenissen. Zij krijgen gericht informatie via internet en schotelantennes. Van een propagandamachine die uit Arabische landen komt''. Hirshi Ali vreest dat het antisemitisme in Nederland verder zal escaleren; met name op zwarte scholen.
Zij vreest dat het antisemitisme in Nederland verder zal escaleren. ,,Met name op zwarte scholen is dat onderricht zwaar noodzakelijk. Anders komen ze er dus niet achter wat jodenhaat in werkelijkheid betekent en waartoe dat kan leiden'', aldus Hirsi Ali. Zij is geboren in Somalië en opgevoed als moslim.
Het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (Cidi) zegt de beweringen 'ook te horen', maar kan ze niet met meldingen staven. Wel krijgt het Cidi veel meldingen binnen van antisemitische incidenten op scholen.
De onderwijsinspectie laat desgevraagd weten geen signalen over problemen met het geschiedenisonderwijs te hebben gekregen. De Amsterdamse wethouder van Onderwijs, de PvdA'er Rob Oudkerk, zegt dat hem niets bekend is over problemen met het onderwijs over de Tweede Wereldoorlog. Wel constateert hij een toenemende intolerantie, waar hard tegen wordt gewerkt.
Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven van Onderwijs reageert geschrokken. "Dat is zeer ernstig en onacceptabel. Als Hirsi Ali mij man en paard noemt, zet ik de onderwijsinspectie er onmiddellijk op''.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Een storm in een glas water? Of is er echt een trend? Het lijkt me niet echt aanneemlijk dat Hirshi Ali zomaar met dit soort uitspraken nar buiten komt, met andere woorden: er zal wel een kern van waarheid inzitten. Maar toch..... Ik heb zelf op een internationale school gezeten in Rotterdam (met drie Nederlanders in de klas waarvan ik er zelf een was) en er was wel meer agressie tegen Amerika, maar niet tegen Joden. Hooguit buiten de klas hier en daar een opmerking, maar in de klas heb ik er niets van gemerkt. Zou het overdreven zijn?
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 13-09-2003 14:31]
oftewel je kiest voor een leven als Nederlander en respecteert de geschiedenis en cultuur (je woont hier per slot van rekening)
of je kiest voor een leven als Moslim, en dan ga je maar lekker in de woestijn wonen
het heeft er de schijn van dat deze lui er op uit zijn de Nederlandse cultuur en geschiedenis om zeep te helpen
moet jij als 'varken' eens wat roepen over die Mohammedanen (zo werden ze vroeger bij mij op school genoemd), dan heb je de poppen aan het dansen
Eigenlijk is de topictitel heel positief. Er staat letterlijk, dat er op zwarte scholen geen les meer wordt gegeven in jodenvervolging. Ze leren dus niet meer, hoe ze joden moeten vervolgen. Dus dat is positief
quote:Lijkt me sterk.
Op zaterdag 13 september 2003 12:08 schreef realist het volgende:
het probleem is dat alle moslims het gevoel hebben "èèn lichaam" te vormen
On-topic:
Zorgelijk. Ik las het. Laten we hopen, dat het slechts een incident is, in ieder geval moet er niet toegegeven worden aan die agressie. De Holocaust is een erg belangrijke gebeurtenis geweest en vooral onder allochtone kinderen zijn er anti-semitische tendense te zien, waarbij de Holocaust als leugen wordt gezien of gebagataliseerd.
quote:Die ontkent het gewoon.
Op zaterdag 13 september 2003 11:59 schreef Tikorev het volgende:
Zeer zorgwekkend allemaal. Ben benieuwd hoe Oudkerk dit weer goed gaat praten...
quote:Ja idd... Dan ben je als school ook niet echt goed bezig dan....
Op zaterdag 13 september 2003 12:53 schreef Jelief het volgende:
ja tuurlijk omdat de leelingen agressief reageren moeten ze maar niets meer leren over de jodenvervolging
Dat zijn gewoon onderwerpen waar iedereen wel wat van moet weten.
quote:Tja of dan ook weer negatief gezien ik na het lezen van het topique precies hetzelfde dacht en ik zwarte scholen daadwerkelijk in staat achtte les in joden vervolgen te geven (ik bedoel, waarom niet
Op zaterdag 13 september 2003 12:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens en licht off topic:Eigenlijk is de topictitel heel positief. Er staat letterlijk, dat er op zwarte scholen geen les meer wordt gegeven in jodenvervolging. Ze leren dus niet meer, hoe ze joden moeten vervolgen. Dus dat is positief
quote:ow ow ... je bent gewoon té grappig
Op zaterdag 13 september 2003 12:49 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens en licht off topic:Eigenlijk is de topictitel heel positief. Er staat letterlijk, dat er op zwarte scholen geen les meer wordt gegeven in jodenvervolging. Ze leren dus niet meer, hoe ze joden moeten vervolgen. Dus dat is positief
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:06 schreef Globalist het volgende:[..]
En we gaan weer lekker aan symptoombestrijding doen.
Dit mag nooit uit het vak geschiedenis verdwijnen.
quote:schandalig.
Op zaterdag 13 september 2003 13:02 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ja dat was bij mij school al zo. Ze juichden die holocaust vaak alleen maar toe
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit is toch echt meer POL dan SES. Na overleg terug.
ontopic:
Weet iemand al of Hirsi Ali haar bevindingen hard al heeft kunnen maken?
quote:Mooi, ik had em gemist in m'n AT-lijst.
Op zaterdag 13 september 2003 14:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit is toch echt meer POL dan SES. Na overleg terug.
Indien dit waar is zou dat wel een érg slechte zaak zijn, zeker als er ook nog aan toegegeven wordt.
quote:Dat is dan weer jammer.
Op zaterdag 13 september 2003 14:30 schreef Lithion het volgende:[..]
Mooi, ik had em gemist in m'n AT-lijst.
quote:Jeukaanmenaat heeft het hierboven ook al bevestigd.
Op zaterdag 13 september 2003 14:30 schreef sizzler het volgende:[..]
![]()
ontopic:
Weet iemand al of Hirsi Ali haar bevindingen hard al heeft kunnen maken?
quote:Betrouwbare bron.
Op zaterdag 13 september 2003 14:31 schreef Globalist het volgende:[..]
Jeukaanmenaat heeft het hierboven ook al bevestigd.
V.
quote:Waarom zou het niet kloppen?
Op zaterdag 13 september 2003 14:36 schreef Verbal het volgende:[..]
Betrouwbare bron.
V.
N.
Ik zou graag duidelijk willen krijgen hoeveel en welke scholen het betreft. Het lijkt me toch dat het onderwijs ervoor dient te zorgen dat leerlingen een bepaald niveau aan kennis moeten opdoen. De topografie van Nederland mag toch ook niet zomaar worden weggelaten uit het lesprogramma?
quote:wat ik bedoel te zeggen is dat wat één persoon een aantal jaren terug in zijn eigen schooltijd gekleurd (pun intended) heeft waargenomen, niet representatief is voor wat er door Hirsi Ali wordt beweerd.
Op zaterdag 13 september 2003 14:37 schreef Globalist het volgende:[..]
Waarom zou het niet kloppen?
V.
quote:Er staat me iets bij over de evolutieleer van Darwin die uit het programma verdween?
Op zaterdag 13 september 2003 14:38 schreef Kozzmic het volgende:
Zoals ik net al ergens anders meldde:Ik zou graag duidelijk willen krijgen hoeveel en welke scholen het betreft. Het lijkt me toch dat het onderwijs ervoor dient te zorgen dat leerlingen een bepaald niveau aan kennis moeten opdoen. De topografie van Nederland mag toch ook niet zomaar worden weggelaten uit het lesprogramma?
quote:Ik ook, want het lijkt weer op een losse flodder van mevrouw, die enkel stemmingmaken tot doel heeft. Als het CIDI dit al niet volledig wil onderstrepen, dan moet het wel minder erg zijn, want cidi overdrijft altijd al.
Zoals ik net al ergens anders meldde:Ik zou graag duidelijk willen krijgen hoeveel en welke scholen het betreft.
quote:Alles word gekleurd verteld, dus niets is objectief.
Op zaterdag 13 september 2003 14:39 schreef Verbal het volgende:[..]
wat ik bedoel te zeggen is dat wat één persoon een aantal jaren terug in zijn eigen schooltijd gekleurd (pun intended) heeft waargenomen, niet representatief is voor wat er door Hirsi Ali wordt beweerd.
V.
N.
quote:Ja, maar dat is anders.
Op zaterdag 13 september 2003 14:40 schreef yvonne het volgende:[..]
Er staat me iets bij over de evolutieleer van Darwin die uit het programma verdween?
V.
quote:Derhalve: bronnen.
Op zaterdag 13 september 2003 14:41 schreef Globalist het volgende:[..]
Alles word gekleurd verteld, dus niets is objectief.
V.
quote:Op normale Christelijke scholen word die gewoon vertelt.
Er staat me iets bij over de evolutieleer van Darwin die uit het programma verdween?
quote:Op normale zwarte scholen wordt ook verteld van de pogroms en de diaspora.
Op zaterdag 13 september 2003 14:43 schreef Globalist het volgende:[..]
Op normale Christelijke scholen word die gewoon vertelt.
Wat is je punt?
V.
quote:Dat er behoorlijk wat fout is als normale scholen de Jodenvervolging uit het vak geschiedenis gaan halen.
Op zaterdag 13 september 2003 14:45 schreef Verbal het volgende:[..]
Op normale zwarte scholen wordt ook verteld van de pogroms en de diaspora.
Wat is je punt?
V.
quote:Dat zeg ik dus; op normale zwarte scholen wordt ook les gegeven over de jodenvervolgingen.
Op zaterdag 13 september 2003 14:46 schreef Globalist het volgende:[..]
Dat er behoorlijk wat fout is als normale scholen de Jodenvervolging uit het vak geschiedenis gaan halen.
V.
quote:Idd. Het hoort bij je diploma. De reactie van Van der Hoeven is terecht. Maar zou Hirsi Ali met bewijs komen? Ze heeft een rol binnen de VVD om de integratie bespreekbaar te maken. Als ze nu niet met bewijzen komt schaad ze niet alleen die rol en haar geloofwaardigheid maar ook de VVD.
Zoals ik net al ergens anders meldde:Ik zou graag duidelijk willen krijgen hoeveel en welke scholen het betreft. Het lijkt me toch dat het onderwijs ervoor dient te zorgen dat leerlingen een bepaald niveau aan kennis moeten opdoen. De topografie van Nederland mag toch ook niet zomaar worden weggelaten uit het lesprogramma?
Is dit populisme?
quote:bron ?
Op zaterdag 13 september 2003 14:48 schreef Verbal het volgende:[..]
Dat zeg ik dus; op normale zwarte scholen wordt ook les gegeven over de jodenvervolgingen.
V.
quote:Het curriculum.
Op zaterdag 13 september 2003 14:49 schreef Koos Voos het volgende:[..]
bron ?
V.
quote:Hirsi Ali is bepaald niet dom, door dit soort berichten naar buiten te brengen provoceerd zij iets.
Op zaterdag 13 september 2003 14:48 schreef sizzler het volgende:[..]
Idd. Het hoort bij je diploma. De reactie van Van der Hoeven is terecht. Maar zou Hirsi Ali met bewijs komen? Ze heeft een rol binnen de VVD om de integratie bespreekbaar te maken. Als ze nu niet met bewijzen komt schaad ze niet alleen die rol en haar geloofwaardigheid maar ook de VVD.
Is dit populisme?
quote:En? Wat heeft deze post ermee te maken, ik weet dat ook wel.
Op zaterdag 13 september 2003 14:48 schreef Verbal het volgende:[..]
Dat zeg ik dus; op normale zwarte scholen wordt ook les gegeven over de jodenvervolgingen.
V.
quote:Ik weet het niet, ik wil er niet te snel over oordelen. Ze zou best gelijk kunnen hebben, en als ze gelijk heeft dan heeft ze een goed punt. Maar ze moet inderdaad gewoon man en paard noemen.
Op zaterdag 13 september 2003 14:48 schreef sizzler het volgende:[..]
Idd. Het hoort bij je diploma. De reactie van Van der Hoeven is terecht. Maar zou Hirsi Ali met bewijs komen? Ze heeft een rol binnen de VVD om de integratie bespreekbaar te maken. Als ze nu niet met bewijzen komt schaad ze niet alleen die rol en haar geloofwaardigheid maar ook de VVD.
Is dit populisme?
quote:Moet ik dat nou echt gaan uitleggen
Op zaterdag 13 september 2003 14:52 schreef Globalist het volgende:[..]
En? Wat heeft deze post ermee te maken, ik weet dat ook wel.
Okee dan:
Dat het schrappen van Darwinisme op bepaalde christelijke scholen door jou wordt afgedaan met: op normale Christelijke scholen wordt dat wel verteld, maar dat je tegelijkertijd het eventueel en vooralsnog praktisch bronloos en selectief geëmmer over de jodenvervolging op zwarte scholen klakkeloos oplikt.
V.
quote:Kom kom er wordt wel meer willens en wetens weggelaten uit de geschiedenis. Als je ziet wat er geleert wordt op de middelbare scholen over de 1e en 2e wereldoorlog, dat is gewoon objectief fout.
Mijn boek vertelde ijskoud dat Duitsland WOI starte ipv Oostenrijk-Hongarije.
quote:En dat terwijl de directe aanleiding een Serviër was, zoals we allemaal weten
Op zaterdag 13 september 2003 15:11 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Mijn boek vertelde ijskoud dat Duitsland WOI starte
ipv Oostenrijk-Hongarije.
V.
quote:Nou dat weet dus niet iedereen...
Op zaterdag 13 september 2003 15:15 schreef Verbal het volgende:[..]
En dat terwijl de directe aanleiding een Serviër was, zoals we allemaal weten
V.
quote:Je bedoeld onze vriend Franz-Ferdinand?
Op zaterdag 13 september 2003 15:15 schreef Verbal het volgende:[..]
En dat terwijl de directe aanleiding een Serviër was, zoals we allemaal weten
V.
Juist daarom juist wel blijven lesgeven over ditgeen...
lukt dit niet
hups karwats erover heen...
Zijn ze nu helemaal gek?
quote:Symptoombestrijding idd.
Op zaterdag 13 september 2003 15:24 schreef AngelWings het volgende:
[Reden is dat veel jongeren dat door agressief gedrag in de klas onmogelijk maken]Juist daarom juist wel blijven lesgeven over ditgeen...
lukt dit niet
hups karwats erover heen...Zijn ze nu helemaal gek?
quote:Wat is dit voor tam gedoe in ons land?
Op zaterdag 13 september 2003 15:25 schreef Globalist het volgende:[..]
Symptoombestrijding idd.
Vind het dito prima dat de politie strenger moet zijn en gezag moet uitstralen..
het is hier net de zoete inval?
Er is geen respect meer in onze maatschappij...men ranselt elkaar maar af...
slaat oudjes verrot?
Wat is dit?
Zomaar om niks...??
En dan dit nog toelaten en toestaan?
Er moeten meer regels komen...
echt veel meer regels...
quote:Niet meer regels, alleen het moet anders geregeld worden. Zero-tolerance en geen taakstraffen.
Op zaterdag 13 september 2003 15:29 schreef AngelWings het volgende:[..]
-snip-
Er moeten meer regels komen...
echt veel meer regels...
Ik vraag me echt af wat je met die jeugdigen in het onderwijs aan moet die een zeer vertekent beeld hebben van de werkelijkheid.
quote:wat een onzin.
Op zaterdag 13 september 2003 15:31 schreef Globalist het volgende:[..]
Niet meer regels, alleen het moet anders geregeld worden. Zero-tolerance en geen taakstraffen.
quote:Wat is er onzin aan? Zero-tolerance werkt heel goed tegen criminaliteit.
Op zaterdag 13 september 2003 15:49 schreef pro_jeex het volgende:[..]
wat een onzin.
quote:kinderen op een basisschool zijn niet meteen criminelen die voor zero tolerance in aanmerking komen.
Op zaterdag 13 september 2003 15:50 schreef Globalist het volgende:[..]
Wat is er onzin aan? Zero-tolerance werkt heel goed tegen criminaliteit.
quote:Als je nou eerst ff de post lees waar ik reply.
Op zaterdag 13 september 2003 15:50 schreef pro_jeex het volgende:[..]
kinderen op een basisschool zijn niet meteen criminelen die voor zero tolerance in aanmerking komen.
quote:Het officiele standpunt van de Katholieke Kerk is in ieder geval dat Darwin gelijk had. Ook dit moet niet uit de geschiedenis omdat hij toch van grote invloed is geweest. Ongeacht of je het er mee eens bent.
quote:Ben ik met je eens - iets meer duidelijkheid graag - misschien heeft mevrouw Hirsi Aali gelijk maar haar verhaal mist nu nog body, en ze heeft haar reputatie niet mee.
Als het waar is, is het zorgwekkend natuurlijk.
Blijkbaar kunnen een heleboel mensen geen verbanden leggen of WILLEN het gewoon niet zien. Het staat vast dat een heleboel malloten zelfmoord willen plegen door een steeds groter wordende groep fascisten vrije doorgang te geven binnen Nederland, het feit dat moslims niks in de weg werd gelegd toen ze op afschuwelijke wijze voetbalden met de kransen terwijl wij onze slachtoffers herdachten zegt al meer dan genoeg.
De geschiedenis herhaalt zich altijd weer maar nooit zoals je het verwacht.
quote:Zo is het maar net. De grootmoefti(?) was dikke maatjes met Hitler.
Op zaterdag 13 september 2003 16:30 schreef JarJar_Swings het volgende:
Goh, is dit nou nieuws? Het staat allemaal in dat fascistisch manifest, de koran. Niks M-O problematiek, niks varken Sharon, niks arme Filistijntjes. De haat tegen Joden komt voort uit een ideologie die niet misstaat naast de ubermensch retoriek van Adolf Hitler. Die trouwens goede banden onderhield met Arabische moefti's. Er waren speciale moslimeenheden van de SS die Joden afslachtten en Mein Kampf is een veel gelezen boek onder moslims.Blijkbaar kunnen een heleboel mensen geen verbanden leggen of WILLEN het gewoon niet zien. Het staat vast dat een heleboel malloten zelfmoord willen plegen door een steeds groter wordende groep fascisten vrije doorgang te geven binnen Nederland, het feit dat moslims niks in de weg werd gelegd toen ze op afschuwelijke wijze voetbalden met de kransen terwijl wij onze slachtoffers herdachten zegt al meer dan genoeg.
De geschiedenis herhaalt zich altijd weer maar nooit zoals je het verwacht.
http://www.tellthechildrenthetruth.com/gallery/
quote:
Amin Al Husseini meets with Adolf Hitler in November 1942, weeks before the decision to implement the Final Solution which sent Europe's Jews to the gas chamber. The Third Reich provided Amin Al Husseini with a salary and appointed him Head of the Hanzar SS Division. The Hanzar Division was made of Nazi Muslims and implemented the genocide of 250,000 Serbs, Gypsies and Jews during WWII.
quote:
Mein Kampf, written by Adolf Hitler, is a best-seller in the Arab World. It is distributed by the Palestinian Authority headed by Yasser Arafat. Yasser Arafat became the disciple of Amin Al Husseini at the age of 17.
Zou dat wandelende lijk Gretta Duisenberg vriendinnen zijn met de Zwarte Weduwe?
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 16:55 schreef JarJar_Swings het volgende:
Wat Arafat dus een volgeling van Hitler maakt en iedereen die Arafat volgt een nazi-sympathisant. De Palestijnen, die hem dus gekozen hebben, zijn net zo fout als de NSB-ers die ons land teisterden. Verbanden leggen is eigenlijk zo simpel, wat jammer dat een heleboel mensen die kunst niet verstaan. Het zou een hoop onderzoek schelen. Alle linkse correcte Fokkertjes die schreeuwen dat bejaarde SS-ers alsnog opgeknoopt dienen te worden wens ik niet meer te horen blaten dat Arafat recht van spreken heeft. Of dat Oostenrijkers zo vreselijk fout zijn.Zou dat wandelende lijk Gretta Duisenberg vriendinnen zijn met de Zwarte Weduwe?
quote:Wat er nu op de middelbare scholen afspeelt gaat terug in de geschiedenis.
Op zaterdag 13 september 2003 18:05 schreef Kozzmic het volgende:
Zeg, open er een topic over in C&H. Waar dit topic over gaat is in de openingspost te lezen.
Niet hier proberen alsnog je stokpaardjes bereden te krijgen
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 13-09-2003 19:57]
quote:Ha ha ha ha ha ha .
Op zaterdag 13 september 2003 14:31 schreef pro_jeex het volgende:
Ik snap nou niet waar de ophef allemaal over is, want concrete bewijzen heeft Hirschi "ik ben gefrustreerd door m'n eigen cultuur" niet.
quote:Hoe zo is dat anders. Ik denk dat de evolutieleer de islam heel wat schade aan kan richten. Toen ik een moslim daarover aansprak zei hij "even aan de imam vragen".
Op zaterdag 13 september 2003 14:41 schreef Verbal het volgende:[Op zaterdag 13 september 2003 14:40 schreef yvonne het volgende:
Er staat me iets bij over de evolutieleer van Darwin die uit het programma verdween]Ja, maar dat is anders.
quote:Hier mag ik van mod Coyote dus niet op reageren.
Op zaterdag 13 september 2003 12:17 schreef POLL het volgende:
Ik hoop dat Hirsi Ali haar beweringen waar kan maken. Ze heeft al vaker uitspraken gedaan die niet echt gunstig waren voor de VVD.
quote:Daar mag je best op reageren maar niet op de manier waarop je dat deed, namelijk door het erbijhalen van stokpaardjes die njiks met dit onderwerp te maken hebben, maar die je in andere fora ook niet gepost krijgt.
Op zaterdag 13 september 2003 20:11 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Hier mag ik van mod Coyote dus niet op reageren.
quote:Nog één die zegt dat Ayaan geen bewijzen heeft. Ik zei dus dat die er wel zijn voor haar eerdere omstreden uitspraak over de "perverse tiran Mohammed".
Op zaterdag 13 september 2003 14:31 schreef pro_jeex het volgende:
Ik snap nou niet waar de ophef allemaal over is, want concrete bewijzen heeft Hirschi "ik ben gefrustreerd door m'n eigen cultuur" niet.
quote:Jij kent duidelijk je geschiedenis niet
Op zaterdag 13 september 2003 15:24 schreef Globalist het volgende:[..]
Je bedoeld onze vriend Franz-Ferdinand?
Ik had het over ene Gavrilo Princip, die er na de nodige pogingen van een aantal landgenoten wèl in slaagde Franz-Ferdinand (géén Serviër) om zeep te helpen.
V.
quote:Zonder Franz lijkt me dat moeilijk mogenlijk.
Op zaterdag 13 september 2003 23:35 schreef Verbal het volgende:[..]
Jij kent duidelijk je geschiedenis niet
Ik had het over ene Gavrilo Princip, die er na de nodige pogingen van een aantal landgenoten wèl in slaagde Franz-Ferdinand (géén Serviër) om zeep te helpen.
V.
N.
quote:Nogmaals: Fransje was geen Serviër.
Op zaterdag 13 september 2003 23:55 schreef Globalist het volgende:[..]
Zonder Franz lijkt me dat moeilijk mogenlijk.
moeilijk, hè? toegeven
V.
quote:Dus diegene die zich in 1914 in Sarajewo heeft laten doodschieten is Wereld Oorlog I begonnen ?
Op zaterdag 13 september 2003 23:57 schreef Verbal het volgende:
Nogmaals: Fransje was geen Serviër.moeilijk, hè? toegeven
V.
quote:Nee, degene die in dat doodschieten een excuus zagen om een ultimatum te stellen.. (wat ze toch al lang hadden gewild, maar waar ze geen reden voor hadden)
Op zondag 14 september 2003 07:52 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Dus diegene die zich in 1914 in Sarajewo heeft laten doodschieten is Wereld Oorlog I begonnen ?
In de geschiedenis zijn gebeurtenissen altijd afhankelijk geweest van allerlei personen, invloeden en dat soort.
quote:LOL, inderdaad. Er zullen weinig mensen zijn die nog de illusie hebben dat er iets aan gedaan zal worden. Het ligt een beetje in de lijn van eerdere beslissingen: wordt er een zwembad geterroriseerd dan sluiten we het zwembad. Worden de leerlingetjes een beetje boos wanneer er iets over Joden verteld wordt, dan stoppen we daarmee. En als de guitige jongens en meisjes strakjes kwaad worden tijdens wiskunde, dan schrappen we dat ook!
Zeer zorgwekkend allemaal. Ben benieuwd hoe Oudkerk dit weer goed gaat praten...
Pragmatisch en Amusant.
quote:Kun jij B E G R I J P E N D lezen?
Op zondag 14 september 2003 07:52 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Dus diegene die zich in 1914 in Sarajewo heeft laten doodschieten is Wereld Oorlog I begonnen ?
Als in: iets lezen, en dan ook nog begrijpen wat er staat?
En kun je mij, als je een dappere poging daartoe hebt ondernemen, aanwijzen waar ik zeg dat Franz-Ferdinand WO I is begonnen?
V.
quote:O.K.
Op zondag 14 september 2003 15:26 schreef Verbal het volgende:
Kun jij B E G R I J P E N D lezen?Als in: iets lezen, en dan ook nog begrijpen wat er staat?
En kun je mij, als je een dappere poging daartoe hebt ondernemen, aanwijzen waar ik zeg dat Franz-Ferdinand WO I is begonnen?
quote:De Middeleeuwen komen er weer aan
Op zondag 14 september 2003 10:23 schreef Sniper het volgende:[..]
LOL, inderdaad. Er zullen weinig mensen zijn die nog de illusie hebben dat er iets aan gedaan zal worden. Het ligt een beetje in de lijn van eerdere beslissingen: wordt er een zwembad geterroriseerd dan sluiten we het zwembad. Worden de leerlingetjes een beetje boos wanneer er iets over Joden verteld wordt, dan stoppen we daarmee. En als de guitige jongens en meisjes strakjes kwaad worden tijdens wiskunde, dan schrappen we dat ook!
Pragmatisch en Amusant.
quote:Excuses aanvaard
Op zondag 14 september 2003 16:51 schreef Akkersloot het volgende:[..]
O.K.
V.
quote:eigenlijk net zo zorgwekkend als dit bericht... :
Op zaterdag 13 september 2003 16:19 schreef Coone het volgende:[..]
Ben ik met je eens - iets meer duidelijkheid graag - misschien heeft mevrouw Hirsi Aali gelijk maar haar verhaal mist nu nog body, en ze heeft haar reputatie niet mee.
Als het waar is, is het zorgwekkend natuurlijk.
Naakt taboe in schoolboeken
Tekeningen van naakte mannen en vrouwen worden voor reformatorische scholen uit biologieboeken verwijderd.
Uitgeverij Wolters-Noordhoff drukt speciaal voor deze leerlingen 5000 'gekuiste' exemplaren.
De scholen kunnen zich niet vinden in de expliciete behandeling van de menselijke seksualiteit in de boeken.
De tekeningen worden vervangen door minder expliciete illustraties.
Het gaat om biologieboeken volgens de onderwijsmethode Nectar voor de eerste jaren van de middelbare school.
De bevindelijke scholen gaan voor het eerst boeken van Wolters-Noordhoff voor dit vak gebruiken.
In het verleden stelden ze hun eigen lesboeken samen.
De boeken moeten voor het schooljaar 2004/05 klaar zijn.
quote:Wat bedoel je met buitenproportioneel? Wat kan dan volgens jou wedijveren met de deportatie en moord op 6 miljoen joden dat het net zoveel aandacht behoeft???
Op maandag 15 september 2003 10:24 schreef Strolie75 het volgende:
Op zich ben ik van mening dat de Jodenvervolging buitenproportioneel veel aandacht krijgt in geschiedenislessen, zeker vergeleken met andere belangrijke gebeurtenissen uit WW2.
quote:21 mln Russische doden aan het Oostfront bijvoorbeeld, waar de 2e Wereldoorlog feitelijk is uitgevochten. Ik zeg niet dat de jodenvervolging geen aandacht verdiend, ik kan me alleen uit mijn tijd herinneren dat het bijna alleen daarover ging.
Op maandag 15 september 2003 10:31 schreef SCH het volgende:
Wat bedoel je met buitenproportioneel? Wat kan dan volgens jou wedijveren met de deportatie en moord op 6 miljoen joden dat het net zoveel aandacht behoeft???
Verder valt het mij op dat er aardig weinig weerwoord komt op de verwijzing naar Hitler en Arafat. Altijd zijn er figuren die bij elke strubbeling de Palestijnen erbij betrekken en beweren dat de Marokkanen het niet op Joden hebben vanwege de Midden-Oosten kwestie wat natuurlijk de schuld is van de Joden, nietwaar?. Als dan duidelijk wordt gemaakt dat Arafat leerling is geweest van de man die Hitler met het uitmoorden van Joden hielp, dat deze Arafat Hitler's boek over het uitmoorden van Joden uitgeeft en de leiding heeft over een volk wat aan de lopende band Joodse burgers opblaast dan wordt er de andere kant opgekeken of komt er een opmerking in de trant van 'daar gaat het niet over'.
Terwijl het daar nu juist wel over gaat. Moslims komen in opstand tegen onze geschiedenis omdat wij met afschuw over deze periode praten terwijl het voor deze groep juist een 'blijde gebeurtenis' was. Of het was een 'leugen'. Die hebben we vaker gehoord, niet? Het feit dat iemand die Hitler hoog in het vaandel heeft staan leiding geeft aan een volk dat Joden opblaast, het feit dat Nederlandse moslims bij elke demonstratie de vlag van dit volk hoog in de lucht hangen, het feit dat ze de vlag van de Joden in de fik steken en Joden op straat belagen, het feit dat in hun 'heilig boek' haarfijn wordt uitgelegd dat Joden niet deugen...
Je moet wel ongelooflijk blind zijn om hier geen verbanden te kunnen leggen. Of wordt je door iets heel anders gemotiveerd? Is uiteindelijk toch alles de schuld van de Joden zelf? Gefeliciteerd, je bent een antisemiet. Een NSB-er die heult met de vijand. Een landverrader als het moment daar is. Ik wil je niet meer horen zeiken op nazi's, kale koppen, de NNP en CP86 en ik wil je ook niet meer schijnheilig de mensen zien herdenken die hebben gevochten tegen deze aggressie.
Ga volgende keer maar lekker meeballen met de kransen en laat maar gewoon zien aan welke kant je staat.
quote:Mwoah, een miljard doden onder socialistisch bewind?
Op maandag 15 september 2003 10:31 schreef SCH het volgende:[..]
Wat bedoel je met buitenproportioneel? Wat kan dan volgens jou wedijveren met de deportatie en moord op 6 miljoen joden dat het net zoveel aandacht behoeft???
quote:Het ging over de tweede wereldoorlog hier.
Op maandag 15 september 2003 10:43 schreef JarJar_Swings het volgende:[..]
Mwoah, een miljard doden onder socialistisch bewind?
Dat sluit vast veel beter aan bij de beleving van de leerlingen, een stukje eigen historie.
quote:Ja, daar zijn zat topics over geweest in C&H, als je daar over wilt discussieren ga je daar maar verder. Of je opent er een nieuw topic. Hetzelfde geldt over de link Hitler/Arafat, open even een topic in C&H waarin je precies het hoe of wat uitlegt. Dan kan er daar ontopic uitgebreid over worden gepraat. In deze discussie is het slechts zijdelings van belang en het rechtvaardigt m.i. niet een verregaande offtopic discussie.
Op maandag 15 september 2003 10:46 schreef JarJar_Swings het volgende:
Hitler, was die niet van de Socialistische Arbeiders Partij?
Dit topic gaat over beschuldigingen dat er op bepaalde scholen niet meer over jodenvervolgingen kan worden gepraat door de opstelling van een gedeelte van een aantal leerlingen. In hoeverre komt dit voor, en hoe moeten scholen en politiek hier tegen optreden zijn de insteken in deze discussie.
-edit- suggesties van topics waarin je je discussie kan vervolgen...
Was Hitler extreem-rechts?
Was Hitler extreem rechts? (II)
Arafat: Terrorist of verdiend Nobelprijswinnaar
of je opent een eigen topic in C&H.
quote:De moord op 20 miljoen Russen, om maar eens wat te noemen.
Op maandag 15 september 2003 10:31 schreef SCH het volgende:[..]
quote:Nee, hier wordt een discussie aangezwengeld over het feit dat op sommige scholen waar veel islamitische leerlingen zijn er geen les gegeven meer kan worden over de jodenvervolging. Dan vind ik het zeer gepast om daar eventueel een verklaring voor te geven, want niet iedereen begrijpt waarom die jongeren bij het vak Geschiedenis niet met die jodenvervolging geconfronteerd willen worden.
Op maandag 15 september 2003 10:55 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, daar zijn zat topics over geweest in C&H, als je daar over wilt discussieren ga je daar maar verder. Of je opent er een nieuw topic. Hetzelfde geldt over de link Hitler/Arafat, open even een topic in C&H waarin je precies het hoe of wat uitlegt. Dan kan er daar ontopic uitgebreid over worden gepraat. In deze discussie is het slechts zijdelings van belang en het rechtvaardigt m.i. niet een verregaande offtopic discussie.
Dit topic gaat over beschuldigingen dat er op bepaalde scholen niet meer over jodenvervolgingen kan worden gepraat door de opstelling van een gedeelte van een aantal leerlingen. In hoeverre komt dit voor, en hoe moeten scholen en politiek hier tegen optreden zijn de insteken in deze discussie.
-edit- suggesties van topics waarin je je discussie kan vervolgen...
Was Hitler extreem-rechts?
Was Hitler extreem rechts? (II)
Arafat: Terrorist of verdiend Nobelprijswinnaarof je opent een eigen topic in C&H.
Wat die insteek betreft, het is zinloos om hier te gaan vragen hoe vaak het voorkomt want daar zijn geen cijfers over. Men is juist geschokt over het feit 'dat' het gebeurt en er moet een onderzoek naar komen. Wat scholen moeten doen lijkt me duidelijk, die lessen moeten gewoon gegeven worden en leerlingen die de les verstoren moeten tijdelijk uit de les verwijderd worden.
Wat de politiek betreft, die steken hun kop toch wel in het zand. Want het gaat om moslims en die staan boven de wet. Valt me op dat de politiek wel na één incident met Antillianen aan de slag wil en ze eventueel zelfs uit Nederland wil weren maar na de duizendste Marokkanen-rel blijft het doodstil. Ik verwacht dan ook weinig van een eventueel onderzoek naar deze situatie op zwarte scholen.
Wellicht dat Job Cohen een keer langsgaat om te 'praten'.
quote:Daar moet ook aandacht aan besteedt worden maar de vervolging van de Joden vanwege het feit dat ze jood zijn, is zo uniek en afschrikwekkend in de geschiedenis, het is goed om dat dat er uit te lichten.
Op maandag 15 september 2003 11:10 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
De moord op 20 miljoen Russen, om maar eens wat te noemen.
quote:Aangezien hij ook Joods is betwijfel ik of ze naar hem luisteren.
Op maandag 15 september 2003 11:11 schreef JarJar_Swings het volgende:
Wellicht dat Job Cohen een keer langsgaat om te 'praten'.
quote:Uniek? Integendeel . Door de eeuwen heen zijn Joden vervolgd puur om het feit dat ze Jood zijn.
Op maandag 15 september 2003 11:17 schreef SCH het volgende:[..]
Daar moet ook aandacht aan besteedt worden maar de vervolging van de Joden vanwege het feit dat ze jood zijn, is zo uniek en afschrikwekkend in de geschiedenis, het is goed om dat dat er uit te lichten.
quote:Yep - maar wel uniek in de zin van het aantal joden dat is vermoord in de WOII dat de uitroeing benaderde.
Op maandag 15 september 2003 11:20 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Uniek? Integendeel . Door de eeuwen heen zijn Joden vervolgd puur om het feit dat ze Jood zijn.
quote:Och, dat is meer een gevolg van de stand der techniek dan van de wil der mensen. Als eerdere Pausen hun zin hadden gekregen en de technieken er geweest waren, was het toen ook op die schaal gebeurd.
Op maandag 15 september 2003 11:24 schreef SCH het volgende:[..]
Yep - maar wel uniek in de zin van het aantal joden dat is vermoord in de WOII dat de uitroeing benaderde.
quote:De slavische volkeren werden (net als de Joden) als "üntermenschen" beschouwd die je straffeloos kon afschieten.
Op maandag 15 september 2003 11:17 schreef SCH het volgende:
Daar moet ook aandacht aan besteedt worden maar de vervolging van de Joden vanwege het feit dat ze jood zijn, is zo uniek en afschrikwekkend in de geschiedenis, het is goed om dat dat er uit te lichten.
quote:Die huisarts is al 'gepromoveerd' tot lijsttrekker in Amsterdam en mag zich dus eerst met de eigen wethouderlijke problemen als de Gemeentelijke Sociale Dienst gaan bezighouden om tot resultaten in plaats van enkel tot toezeggingen en plannen te komen.
Op zaterdag 13 september 2003 14:51 schreef Koos Voos het volgende:[..]
Hirsi Ali is bepaald niet dom, door dit soort berichten naar buiten te brengen provoceerd zij iets.
Dit zal ze niet doen zonder enig bewijs.
De PvdA in de persoon van Rob 'kutmarokkaan'Oudkerk hapt onmiddelijk..
Laatst kwam hij weer met een verhaal waaruit zou 'blijken' dat de problemen binnen de GSD waren te herleiden tot luiheid van werknemers die zich zomaar ziek zouden melden...
Mijnheer Oudkerk, mijnheer Oudkerk. Resultaten zijn wat heel anders dat het afraffelen van de zinnnen: "Ik maak me zorgen", "Er moet iets gebeuren" en "Ik zeg dit of dat toe". Het verzoek om met resultaten te komen kan niet eeuwig worden ontlopen door weer iets nieuws te gaan beginnen.
quote:Dat maakt het feit dat het in de WOII wel is gebeurd er toch niet minder belangrijk om?
Op maandag 15 september 2003 11:26 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Och, dat is meer een gevolg van de stand der techniek dan van de wil der mensen. Als eerdere Pausen hun zin hadden gekregen en de technieken er geweest waren, was het toen ook op die schaal gebeurd.
quote:Dat zeg ik ook niet. Ik reageer op SCH's bewering dat de Jodenvervolgiong in WO2 uniek zou zijn. Dat is ie dus niet. Wel in aantal, maar niet in achtergrond of motivatie.
Op maandag 15 september 2003 11:30 schreef Coone het volgende:[..]
Dat maakt het feit dat het in de WOII wel is gebeurd er toch niet minder belangrijk om?
quote:Maar juist dat aantal maakt het wel erg uniek natuurlijk.
Op maandag 15 september 2003 11:31 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat zeg ik ook niet. Ik reageer op SCH's bewering dat de Jodenvervolgiong in WO2 uniek zou zijn. Dat is ie dus niet. Wel in aantal, maar niet in achtergrond of motivatie.
quote:Daar doelde ik dan ook op.
Op maandag 15 september 2003 11:31 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat zeg ik ook niet. Ik reageer op SCH's bewering dat de Jodenvervolgiong in WO2 uniek zou zijn. Dat is ie dus niet. Wel in aantal, maar niet in achtergrond of motivatie.
quote:
Op maandag 15 september 2003 11:34 schreef SCH het volgende:[..]
Daar doelde ik dan ook op.
quote:Nee dus. Volgens jou werden ze vervolgd omdat ze jood waren en was dat uniek in de geschiedenis.
quote:Okay, zeurpiet, ik zal het speciaal voor jou iets beter formuleren - anderen hadden het blijkbaar wel begrepen
Op maandag 15 september 2003 11:39 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Nee dus. Volgens jou werden ze vervolgd omdat ze jood waren en was dat uniek in de geschiedenis.
quote:Mee eens. Massamoorden zijn afschuwelijk, maar de moord op de Joden in WOII blijft redelijk uniek zijn gruwelijkheid omdat het als een industrie aangepakt werd.
Ben ik het wel met Wile eens dat dit vooral te 'danken' was aan het organisatorisch vermogen vd nazis. Als men dit vroeger al had gekund dan hadden ze het idd wel bij meer bevolkingsgroepen gedaan.
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens hoor. Dat moet ook allemaal onderwezen worden, o.a. hoe de katholieke kerk met joden omging.
Op maandag 15 september 2003 11:43 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Mee eens. Massamoorden zijn afschuwelijk, maar de moord op de Joden in WOII blijft redelijk uniek zijn gruwelijkheid omdat het als een industrie aangepakt werd.
Ben ik het wel met Wile eens dat dit vooral te 'danken' was aan het organisatorisch vermogen vd nazis. Als men dit vroeger al had gekund dan hadden ze het idd wel bij meer bevolkingsgroepen gedaan.
Maar feit blijft dat wat er in de WOII met joden gebeurd is, realiteit is, daarbij doet het er dan niet zoveel toe dat het eerder ook had kunnen gebeuren.
quote:Kun je ook gelijk een cursus scooter jatten er bij doen...
Op maandag 15 september 2003 10:54 schreef CeeJee het volgende:
Dat sluit vast veel beter aan bij de beleving van de leerlingen, een stukje eigen historie.
Maar even serieus: Het verknipte wereldbeeld van sommige moslims komt misschien door het gebrek aan kennis van de WOII, dus les daarover moet zeker ook op Islamitische scholen komen. Dat stukje over Marokko is misschien leuk voor erbij maar ik denk niet dat het goed is dat dat de Jodenvervolging zou vervangen.
Een stukje over de islamitsche invloed op WOII zou misschien wel goed zijn voor iedereen, vooral dat stuk over collaboratie met het nazi-regime.
quote:hmm, een aantal arabische landen stonden inderdaad nietnegatief tegenover de duitsers, echter dat had grotendeels te maken met het feit dat zij decennia lang door de engelsen gekoloniseerd werden.
Op maandag 15 september 2003 11:49 schreef Heron_Ymus het volgende:
Een stukje over de islamitsche invloed op WOII zou misschien wel goed zijn voor iedereen, vooral dat stuk over collaboratie met het nazi-regime.
De Arabieren kenden geen anti-semitisme (arabieren zijn zelf een 'semitisch ras') dat vergelijkbaar was met het anti-semitisme dat in oost-europa plaatsvond, maar ook in spanje en frankrijk in een verdere verleden getoond werd (het massaal vermoorden van Joden).
Het is fout om de Holocaust speciaal te vinden omdat het Joden betrof; het meest verschrikkelijke eraan is de organiseringsgraad en de 'bewuste' manier waarop gepoogd werd het mechanisch te laten uitvoeren en ook specifiek gericht geen sporen achter te laten (de ovens in verschillende concentratiekampen waren erop gericht de lijken te vernietigen zonder sporen achter te laten, door verassing van de lichamen).
Ik denk dat het fout is om lessen over de holocaust onlosmakend te verbinden aan een les tegen anti-semitisme, anti-semitisme in west en oost-europa is een stuk ouder en is een toonbeeld van xenofoob geweldadig gedrag van de autochtonen tegenover een andere cultuur die zich in hun midden bevind (de joden waren typische voorbeelden van 'slecht integrerende burgers').
Het is echter fout om te snel en te makkelijk bij het optreden van anti-semitisme te verwijzen naar de tweede wereldoorlog, dat slaat de discussie te snel dood, en maakt het bijna onmogelijk om kritiek te hebben op de politieke rol van Joden in een samenleving, alswel kritiek te hebben op de Israelische regering (die wat mij betreft ook te vaak gebruik maakt van het schuldgevoeld van west-europa tav hun fouten toen)
quote:Dat was meer een kwestie van 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend' dan van enige adhesie met het nazisme an sich. Na een paar eeuwen kolonialisme en imperialisme (om nog maar te zwijgen van het gekonkel en gekuip van bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk in de interne politiek in de arabische wereld) werd elke oppositie tegen Engeland en Frankrijk al gauw gezien als 'vriend'.
Op maandag 15 september 2003 11:49 schreef Heron_Ymus het volgende:[..]
quote:Nou de anti-joodse sentimenten tierden toen ook al welig in het MO en de Mufti gaf Hitler zijn medewerking in ruil voor de toezegging dat Duitsland als de oorlog in Europa gewonnen was even orde op zaken kwam stellen in het MO.
Op maandag 15 september 2003 12:02 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat was meer een kwestie van 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend' dan van enige adhesie met het nazisme an sich. Na een paar eeuwen kolonialisme en imperialisme (om nog maar te zwijgen van het gekonkel en gekuip van bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk in de interne politiek in de arabische wereld) werd elke oppositie tegen Engeland en Frankrijk al gauw gezien als 'vriend'.
quote:Je bedoelt de Bosniërmet Servische etniciteit Gavrilo Princip?
Op zaterdag 13 september 2003 23:35 schreef Verbal het volgende:[..]
Jij kent duidelijk je geschiedenis niet
V.
quote:Stalin was ook een stuk langer aan de macht dan Hitler.
quote:Wie collaboreerde er nou niet met de nazi's??
Op maandag 15 september 2003 11:49 schreef Heron_Ymus het volgende:[..]
quote:Dat was volgens mij ook meer omdat Hitler hen beloofde dat hij ze hun land zou teruggeven als ze hem zouden helpen.
Op maandag 15 september 2003 12:02 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat was meer een kwestie van 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend' dan van enige adhesie met het nazisme an sich. Na een paar eeuwen kolonialisme en imperialisme (om nog maar te zwijgen van het gekonkel en gekuip van bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk in de interne politiek in de arabische wereld) werd elke oppositie tegen Engeland en Frankrijk al gauw gezien als 'vriend'.
quote:Ja.
Op maandag 15 september 2003 12:31 schreef Akkersloot het volgende:
Wordt er in Nederlandse geschiedenis lessen ook iets verteld over de moord op zo'n miljoen Armeniers in Turkije ?
quote:Maar da's niet sexy genoeg, joh.
Op maandag 15 september 2003 12:20 schreef schatje het volgende:[..]
Wie collaboreerde er nou niet met de nazi's??
Vaticaan opent 15 feb. aanstaande nazi archieven
V.
quote:Ik val dan ook in de ene verbazing tot de andere.Men weet haarfijn onderscheid te maken als het om nazi honden gaat terwijl men moslims doodleuk op een hoop gooit.
Op maandag 15 september 2003 12:58 schreef Verbal het volgende:[..]
Maar da's niet sexy genoeg, joh.
V.
quote:Nou ik gooi die 2 anders ook op 1 hoop hoor.
Op maandag 15 september 2003 15:55 schreef schatje het volgende:[..]
Ik val dan ook in de ene verbazing tot de andere.Men weet haarfijn onderscheid te maken als het om nazi honden gaat terwijl men moslims doodleuk op een hoop gooit.
quote:Op mijn opleiding werd dat iig niet verteld.
Op maandag 15 september 2003 12:36 schreef Halinalle het volgende:[..]
Ja.
Zoals er heel veel niet verteld werd, vooral niet over de wat minder aangename kanten van de 20e eeuw.
quote:Fijn om te horen dat je nu wel consequent bent.Ik doelde echter ook op bepaalde avaters van users.
Op maandag 15 september 2003 16:32 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Nou ik gooi die 2 anders ook op 1 hoop hoor.
En vertel eens, ben je nu wel of niet Christenen??
quote:Ik een christen? Nee natuurlijk niet, hoe kom je daar nu bij?
Op maandag 15 september 2003 17:03 schreef schatje het volgende:[..]
Fijn om te horen dat je nu wel consequent bent.Ik doelde echter ook op bepaalde avaters van users.
Gelukkig hebben we een partij als de SP nog, die lost dit wel eventjes op.
quote:Die sukkel wist er niets eens van, maar "er wordt aan gewerkt".
quote:That's the spirit!
Op dinsdag 16 september 2003 03:37 schreef Darth-Vader het volgende:
Achterlijke mafkezen! Gegen die Mauer und... Jawohl!
V.
quote:Christenen?
Op maandag 15 september 2003 17:03 schreef schatje het volgende:[..]
Fijn om te horen dat je nu wel consequent bent.Ik doelde echter ook op bepaalde avaters van users.
quote:Vooralsnog is Hirsi Ali kennelijk de enige die precies weet om welke scholen het gaat. Als zij nu eens gewoon man en paard noemt dan kunnen Oudkerk (lokaal) en Van der Hoeven (nationaal) ermee aan de slag.
Op dinsdag 16 september 2003 10:34 schreef Drive-By-Shooters het volgende:[..]
Die sukkel wist er niets eens van, maar "er wordt aan gewerkt".
quote:Zijn deze berichten al niet eens eerder in de media geweest? Toen durfden sommige geschiedenisleraren de Holocaust niet meer te behandelen omdat Moslimleerlingen er razend enthousiast over waren.
Op dinsdag 16 september 2003 10:40 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Vooralsnog is Hirsi Ali kennelijk de enige die precies weet om welke scholen het gaat. Als zij nu eens gewoon man en paard noemt dan kunnen Oudkerk (lokaal) en Van der Hoeven (nationaal) ermee aan de slag.
Het CIDI heeft er overigens ook weet van en die zijn op dit gebied toch wel aan te merken als 'specialist'.
Alsof Oudkerk er überhaupt mee aan de slag wil. Die gast stopt het nog liever vandaag dan morgen in de multiculturele doofpot.
quote:Vind je het erg lekker, zo überbevooroordeeld in het leven staan
Op dinsdag 16 september 2003 10:42 schreef Drive-By-Shooters het volgende:Alsof Oudkerk er überhaupt mee aan de slag wil. Die gast stopt het nog liever vandaag dan morgen in de multiculturele doofpot.
V.
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 10:54 schreef Verbal het volgende:[..]
Vind je het erg lekker, zo überbevooroordeeld in het leven staan
V.
quote:Ja dus.
Op dinsdag 16 september 2003 10:54 schreef Drive-By-Shooters het volgende:[..]
V.
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 10:55 schreef Verbal het volgende:[..]
Ja dus.
V.
Droom lekker verder knulletje.
quote:Blijkbaar har Hirsi Ali wel degelijk gelijk want ook Oudkerk is erop gesprongen:
Op dinsdag 16 september 2003 10:40 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Vooralsnog is Hirsi Ali kennelijk de enige die precies weet om welke scholen het gaat. Als zij nu eens gewoon man en paard noemt dan kunnen Oudkerk (lokaal) en Van der Hoeven (nationaal) ermee aan de slag.
quote:Gematigd als Oudkerk normaal over de 'allochtonenproblematiek' is (in de media althans), zo fel is hij nu opeens. Ik twijfel over de juridische en ethische haalbaarheid maar dit is duidelijk een signaal.
'Minder kinderbijslag na antisemitisme'Ouders van kinderen die zich schuldig maken aan antisemitisme, moeten een strafkorting krijgen op de kinderbijslag. Dat wil de Amsterdamse wethouder Rob Oudkerk. ,,Juridisch zal het wel lastig zijn, maar we moeten anti-joodse uitingen de kop indrukken.''
Oudkerk komt tot zijn voornemen nadat bleek dat leerkrachten van Amsterdamse middelbare scholen geen les meer geven over de jodenvervolging. De leerkrachten voelen zich bedreigd door de antisemitische sfeer in de klas.
Wethouder Oudkerk voerde enkele maanden geleden gesprekken met enkele leerkrachten. Volgens hem leiden de lessen over de jodenvervolging tot veel lawaai in de klas. ,,Een enkele keer is na de les een autoband aan stukken gesneden.'' Ook werden leraren telefonisch bedreigd en kregen ze te horen dat bekend was waar hun kinderen naar school gingen.
Oudkerk wil leerlingen en ouders verplichten tot het volgen van heropvoedingscursussen. ,,Als blijkt dat ze niets weten over 4 mei en over de zes miljoen joden die in de oorlog zijn omgekomen, moet je ze daarover bijpraten. Niet vrijblijvend maar verplicht. Weigeren ze te verschijnen, dan moet je ze korten op hun kinderbijslag of op een andere uitkering. Ik zal dit wel weer niet mogen zeggen, maar ik vind dit een belangrijk onderwerp dat hoog op de agenda moet.''
Enkele weken geleden trok ook Tweede-Kamerlid Hirsi Ali aan de bel over het toenemende antisemitisme op middelbare scholen. Volgens Hirsi Ali zijn het vooral moslimjongeren die zich schuldig maken aan anti-joodse uitingen. In Amsterdam zijn er sinds kort projecten waarbij scholen bij anti-joodse incidenten een hele klas naar bijvoorbeeld het Anne Frank Huis of het Verzetsmuseum sturen. Oudkerk vindt dat nuttig. ,,We moeten laten merken dat we zulk gedrag niet pikken.''
[Dit bericht is gewijzigd door sizzler op 04-10-2003 14:58]
quote:maar... maar, dat kan helemaal niet, Oudkerk stopt toch alles in de doofpot
Op zaterdag 4 oktober 2003 14:58 schreef sizzler het volgende:[..]
Blijkbaar har Hirsi Ali wel degelijk gelijk want ook Oudkerk is erop gesprongen:
[..]Gematigd als Oudkerk normaal over de 'allochtonenproblematiek' is (in de media althans), zo fel is hij nu opeens. Ik twijfel over de juridische en ethische haalbaarheid maar dit is duidelijk een signaal.
Het gebeurt sinds 11 september 2001 steeds vaker. ''Ik zet geen voet op plekken waar joden wonen,'' zei een leerling toen een excursie naar het Anne Frankhuis op de agenda stond. Vaker gehoord: ''Hamas, Hamas, alle joden aan het gas'', ''Allah zal ze allemaal vermorzelen'' en: ''Dit moet vaker gebeuren'' (over de aanslag op de Twin Towers).
Ook worden de holocaust en andere historische feiten domweg ontkend. Het zou gaan om een pr-praatje van Israël of 'de joden', oftewel de Amerikanen - de joden hebben 'immers' de macht in Amerika en de Amerikanen zijn tegen de Palestijnen, het volk waarmee veel islamitische leerlingen zich identificeren.
''Dit soort dingen kun je nog bestrijden door de kennis van leerlingen te vergroten,'' zegt Vlaanderen, leraar aan het ROC ASA Noord. ''Veel moeilijker te veranderen zijn hun houding en de oorzaken van dit gedrag.''
Vlaanderen beklemtoont dat slechts een kleine groep deze radicale standpunten inneemt, bijna uitsluitend jongens, vrijwel altijd van Marokkaanse komaf. ''Meisjes, die zelf ook geregeld mikpunt zijn van discriminatie, zijn over het algemeen genuanceerder. Ik heb na een les wel eens twee gesluierde meisjes aan mijn tafel gehad, die zich kwamen verontschuldigen voor het gedrag van medeleerlingen: 'Meester, u moet niet denken dat alle moslims zo denken.' Of een meisje dat in een discussie zei: 'Het is niet aan ons om te oordelen over andere mensen. Dat is aan Allah.' ''
Maar het groepje jongens is wel dominant. Hun gedrag is geregeld intimiderend. ''Met zijn drieën in een deuropening staan en dan sissende geluiden maken als een autochtone leerling of leraar erdoor moet.'' In de klas staan jongens af en toe op, om een dreigende houding aan te nemen. ''U bent hier de baas, maar buiten zijn wij dat,'' heeft Vlaanderen meerdere keren te horen gekregen. En twee keer hebben leerlingen geprobeerd hem 'beet te pakken', al had dat niets met een maatschappelijke discussie te maken.
Het verklaart wel waarom sommige leerkrachten gevoelige onderwerpen niet meer durven aan te snijden. ''Ik weet van een jongere collega op mijn school dat zij dat liever niet meer deed. Zij was bang,'' zegt Vlaanderen (47).
Tijdens een door de Anne Frank Stichting georganiseerde bijeenkomst over antisemitisme, bezocht door vijftig leraren uit het hele land, werd deze week duidelijk dat dit vaker gebeurt. ''Sommige leraren praten niet meer over onderwerpen als de holocaust. En vanuit de directie wordt soms ook aangemoedigd het niet meer te doen: het leidt alleen maar tot problemen. Enkele leraren mochten zelfs niet komen. 'Het speelt niet bij ons,' meldt de schoolleiding. Maar op stadsscholen met veel allochtone leerlingen, bestaat dat niet. Gelukkig wil mijn directie de problemen aanpakken, niet wegpraten.''
De uitspraken van leerlingen mogen sterk antisemitisch zijn, toch is Vlaanderen terughoudend om dat woord in de mond te nemen. ''Het gebeurt meestal niet op rationele gronden. Het gaat om een combinatie van onwetendheid, een gevoel van achterstelling, vereenzelviging met het Palestijnse volk en puberaal gedrag van jongens die stoer willen doen voor de rest van de groep.''
Wijken voor de druk van de leerlingen noemt Vlaanderen, die al 25 jaar in het vak zit, 'onbestaanbaar'. ''Je kunt onderwerpen als de holocaust of Israël niet onbesproken laten. Daarvoor leven deze thema's ook te sterk onder de leerlingen. Het is wel belangrijk dat de leraren op een school één lijn trekken en dat ze worden gedekt door de leiding. Als je dat niet doet, dan laat je de autochtone leerlingen en leraren, die al snel als tegenstander worden gezien, in de kou staan.''
Donderdag komen de leerkrachten van ROC ASA Noord daarom bijeen op initiatief van Vlaanderen. Vrijwel alle collega's erkennen het probleem. ''Ik heb geleerd dat het geen zin heeft begrijpend te staan tegenover uitspraken of gedragingen die niet kunnen. Je moet leerlingen er direct op aanspreken en als dat niet helpt, gesprekken aangaan, desnoods met de ouders erbij. En als zelfs dat niet helpt, kun je tot schorsing overgaan.'' Meer dan eens heeft de directie van ROC ASA Noord agressie, intimidatie en racistische uitlatingen gemeld bij de politie, die geregeld de school bezoekt.
bron: parool
quote:Maar hoeveel ervaring hadden die Arabische landen dan met kolonialisme en imperialisme ? Nadat ze veroverd waren, is het er redelijk rustig gebleven.
Op maandag 15 september 2003 12:02 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Na een paar eeuwen kolonialisme en imperialisme (om nog maar te zwijgen van het gekonkel en gekuip van bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk in de interne politiek in de arabische wereld) werd elke oppositie tegen Engeland en Frankrijk al gauw gezien als 'vriend'.
De machinaties van Engeland en Frankrijk waren natuurlijk wel schandalig.
[Dit bericht is gewijzigd door SportsIllustrated op 04-10-2003 16:20]
quote:Lijkt me duidelijk. Ontslag op staande voet.
Op zaterdag 4 oktober 2003 15:31 schreef Koos Voos het volgende:
Allah zal ze krijgen
. En vanuit de directie wordt soms ook aangemoedigd het niet meer te doen: het leidt alleen maar tot problemen. Enkele leraren mochten zelfs niet komen.
bron: parool
quote:die alinea is enorm suggestief; de bewering dat het probleem stilgezwegen wordt, word gevolgd door een zin waarin gemeld wordt dat een aantal uitnodigingen werden afgezegd, omdat de scholen die problematiek niet relevant vonden.
Op zaterdag 4 oktober 2003 15:31 schreef Koos Voos het volgende:Tijdens een door de Anne Frank Stichting georganiseerde bijeenkomst over antisemitisme, bezocht door vijftig leraren uit het hele land, werd deze week duidelijk dat dit vaker gebeurt. ''Sommige leraren praten niet meer over onderwerpen als de holocaust. En vanuit de directie wordt soms ook aangemoedigd het niet meer te doen: het leidt alleen maar tot problemen. Enkele leraren mochten zelfs niet komen. 'Het speelt niet bij ons,' meldt de schoolleiding. Maar op stadsscholen met veel allochtone leerlingen, bestaat dat niet. Gelukkig wil mijn directie de problemen aanpakken, niet wegpraten.''
De Anne Frank-stichting lijkt daar te beweren dat die afzeggingen komen door stilzwijgen, echter waarschijnlijk is ook een groot gedeelte van die afzeggingen gedaan omdat het inderdaad een heel specifiek probleem is dat voornamelijk in de grote steden geldt, bij een minderheid der scholen en ook nog eens een minderheid der leerlingen op die scholen (die wel een beeldbepalende rol spelen).
Voor veel leraren, zeker uit mee landelijke gemeentes, niet centraal in de steden, is een dag besteden aan een problematiek die ze niet ervaren ook gewoon zonde van hun tijd. die tijd kunnen ze beter besteden.
De Anne Frank-stichting doet goed werk, maar ik erger me wel aan de generaliserende toon die ze zelf gebruiken:
Ze presenteren een probleem bij een klein gedeelte der scholen vervolgens als een nationaal en groot probleem, generaliseren marrokaanse scholieren op basis van een minderheid van aggressieve jongeren en verbinden wel erg makkelijk de steun voor palestijnse problematiek met anti-semitisme.
Dat jeugd radikaal kan reageren is bekend, daarvoor kun je evengoed de reacties op de Fok!-FP nemen; an sich is dat een reeel probleem (maar ook iets dat je niet moet overdrijven).
Ik denk dat je lesgeven over radikalisme, discriminatie, vreemdelingenhaat en -vervolging ook niet langer moet verbinden met geschiedenis-lessen over de Holocaust (alhoewel dat wmb wel een belangrijke geschiedenisles is, echter eerder over menselijke verantwoordelijkheid, de manier waarop een mens kennelijk een radartje in een crimineel systeem kan zijn).
quote:Nu wil ik het niet bagatellisseren, want elke school waar wel dit soort problemen plaatsvinden is er één teveel, maar het wordt nu wel tijd dat er concrete voorbeelden van misstanden naar buiten komen. Namen van scholen en beschrijving van problemen die er daadwerkelijk spelen. Aan vage verhalen die onrustgevoelens versterken hebben we niets.
'Antisemitisme nauwelijks een probleem op scholen'AMSTERDAM - De Anne Frank Stichting stelt dat er in Nederland slechts een paar scholen zijn die veelvuldig worstelen met leerlingen die zich antisemitisch uiten. De stichting neemt hiermee afstand van geluiden die op uiterst zorgelijke situaties op scholen zouden duiden.
Op de meerderheid van de scholen is antisemitisme onder leerlingen geen probleem. Dat concludeert de Anne Frank Stichting op basis van een bijeenkomst met 43 docenten over antisemitisme. Signalen die de stichting eerder van docenten kreeg, wijzen in dezelfde richting. ,,Op enkele scholen is het een groot probleem en het is 'best een probleem' op iets meer dan een paar scholen'', zegt J. Tanja van de Anne Frank Stichting. ,,Dit betekent natuurlijk niet dat we achterover moeten leunen, integendeel.''
Uit een onderzoek van de Stichting Vredeseducatie blijkt dat er docenten zijn die uit angst voor antisemitisch getinte reacties geen les over de Tweede Wereldoorlog meer durven of willen geven. Hoeveel dit er zijn, weet niemand. Volgens J. Tuinier van deze stichting is het moeilijk dit soort ervaringen in kaart te brengen. ,,Enkele docenten wilden wel over hun problemen praten'', zegt Tuinier. ,,Maar zij mochten niet van hun directies.''
Onlangs sprak de Amsterdamse onderwijswethouder Rob Oudkerk over fysieke en geestelijke mishandeling van docenten door antisemitische scholieren. Ouders die hun kinderen niets over 4 mei of de Holocaust meegeven, zouden volgens Oudkerk op de kinderbijslag moeten worden gekort.
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1066885901469.html
quote:Als het echter niet alleen enkele scholen zijn, maar zelfs teruggebracht wordt naar 'enkele docenten', dan veranderd ook de beschuldiging sterk.
Op donderdag 23 oktober 2003 09:41 schreef Kozzmic het volgende:Nu wil ik het niet bagatellisseren, want elke school waar wel dit soort problemen plaatsvinden is er één teveel, maar het wordt nu wel tijd dat er concrete voorbeelden van misstanden naar buiten komen. Namen van scholen en beschrijving van problemen die er daadwerkelijk spelen. Aan vage verhalen die onrustgevoelens versterken hebben we niets.
Je kunt je dan ook afvragen of de betroffen docenten hier niet gewoon falen.
Een geschiednisleraar moet ook met zijn leerlingen maatschappelijke discussies kunnen en durven aangaan (op zijn minst om het vak geschiedenis ook voor zijn leerlingen 'levend' te maken).
Een leraar die het op voorhand niet over de holocaust dureft te hebben, omdat er in zijn klas een paar 'gekleurde' leerlingen zitten, daarbij kun je even sterk vraagtekens plaatsen of deze wel geschikt is voor zijn vak.
Nietemin kan ik me best voorstellen dat het vak van leraar, zeker oop bepaalde VMBO-scholen een zware en belastende taak is, en de ondersteuning van leraren soms ook tekort schiet.
quote:Wel meevalt?
Op donderdag 23 oktober 2003 09:41 schreef Kozzmic het volgende:
Opnieuw een bericht dat het vermoedelijk wel 'meevalt'...
[..]Nu wil ik het niet bagatellisseren, want elke school waar wel dit soort problemen plaatsvinden is er één teveel, maar het wordt nu wel tijd dat er concrete voorbeelden van misstanden naar buiten komen. Namen van scholen en beschrijving van problemen die er daadwerkelijk spelen. Aan vage verhalen die onrustgevoelens versterken hebben we niets.
quote:Er staat niets in dit bericht dat het andere tegenspreekt.
Op enkele scholen is het een groot probleem en het is 'best een probleem' op iets meer dan een paar scholen'', zegt J. Tanja van de Anne Frank Stichting. ,,Dit betekent natuurlijk niet dat we achterover moeten leunen, integendeel
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 09:48 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Wel meevalt?
[..]Er staat niets in dit bericht dat het andere tegenspreekt.
quote:Net wat Kozzmic zegt, het is nu dan weleens tijd voor concrete bewijzen en voorbeelden. Als het dus veel meer scholen zijn.
Op de meerderheid van de scholen is antisemitisme onder leerlingen geen probleem. Dat concludeert de Anne Frank Stichting
quote:Bewijzen nog wel. Nee, dit komt uit het sprookjesboek.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:31 schreef Nyrem het volgende:[..]
[..]Net wat Kozzmic zegt, het is nu dan weleens tijd voor concrete bewijzen en voorbeelden.
quote:Op de meerderheid van de scholen is antisemitisme onder leerlingen geen probleem.
Op donderdag 23 oktober 2003 13:31 schreef Nyrem het volgende:[..]
[..]Net wat Kozzmic zegt, het is nu dan weleens tijd voor concrete bewijzen en voorbeelden. Als het dus veel meer scholen zijn.
Je begrijpt dat de term 'op de meerderheid' dus al aangeeft dat er wel degelijk een minderheid vd scholen is waar dit een probleem is?
En waarom geloof je die leraren niet die voorbeelden aangeven? Zijn zeker weer xenofoben of zo?
quote:
Antisemitisme allochtonen echte haatVMBO-leerlingen tekenen hakenkruizen, gymnasiumkinderen vergelijken Sjaron met Hitler en kleuters roepen via de microfoon 'Joden moeten dood'. En docenten die er iets van zeggen worden bedreigd. De Anne Frank Stichting ziet het groeiend antisemitisme op scholen vooral als het werk van een groep die echt niets weet, jongeren die willen shockeren en meelopers. Sommige docenten denken er anders over: er bestaat wel degelijk echte haat.
,,Hitler had zijn werk beter moeten doen'', is een opmerking van een islamitische leerling. ,,Als hij meer dan zes miljoen joden had gedood, dan was er nu geen conflict in het Midden-Oosten geweest.'' Marokkaanse tieners weigeren te luisteren naar geschiedenislessen over de jodenvervolging, omdat ze dit onderwerp automatisch verbinden met de Palestijnse zaak en de politiek van Israël.
Het is balorigheid, zeggen sommige politici, opvoedingsdeskundigen en leerkrachten. Provocatie, omdat Marokkaanse pubers wéten waar de gevoeligheden van de autochtone bevolking liggen. Hans ter Braak, projectmanager van roc ASA Amsterdam, leest op toiletten van de school ook de teksten 'Hamas, hamas, joden aan het gas'. ,,Je ziet het op zoveel plaatsen'', relativeert hij. ,,Het is afschuwelijk, maar voor leerlingen is het een automatisme. Het blijven pubers die zich willen afzetten. De provo's wilden toch ook shockeren?'' Docenten moeten die 'balorige houding' bij de tieners bespreken, vindt Ter Braak. ,,Het kan gevaarlijk worden als je deze onderwerpen als leerkracht doodzwijgt. Zijn het alleen kreten, of opmerkingen die een gedeelde ideologie vertegenwoordigen?''
Een kleine dominante groep Marokkanen mag dan verantwoordelijk zijn voor intimidatie en geweld, de achterliggende ideeën over vrouwen, homo's en joden worden veel breder gedragen, weet Gideon Simon, docent aan een vmbo in Haarlem. Het zijn vooral jongens die opruiende opmerkingen maken, uit stoerheid, of om geaccepteerd te worden door hun groep. ,,Bij meisjes merk je dat ze het echt ménen. Zo van: dit hebben we thuis gehoord en zo is het. Die houding vind ik veel gevaarlijker. Als een jongen 'kankerjood' roept, is hij er zich bewust van dat hij iemand kwetst.'' Als een meisje vertelt dat het aantal van zes miljoen vermoorde joden bedacht is, zodat joden het land van de Palestijnen konden inpikken, is het geen baldadigheid meer, vindt Simon.
,,Er zit iets essentieels verkeerd bij deze groep islamitische leerlingen'', aldus Simon. ,,Ik neem het hen niet kwalijk. Ik zie het als een maatschappelijk probleem, dat verder gaat dan alleen de school. Het is een probleem dat gevoed wordt door de eigen islamitische gemeenschap. Want er is wel degelijk een verschil tussen 14-jarige pubers die balorig iets roepen en 5-jarige Marokkaanse kinderen die doodleuk zeggen: 'Joden moeten dood', zoals laatst op de radio gebeurde. Die denkbeelden komen toch érgens vandaan.''
De aversie tegen Joden 'verwondert' Stef Groen, docent van een mbo-instelling in Amsterdam. Groen is een gefingeerde naam -de docent wil niet met zijn naam in de krant omdat hij eerder problemen kreeg toen hij dat wel deed. ,,Ik ken een goede Marokkaanse jongen met wie ik kan lezen en schrijven. Toch zei hij op een dag: 'Ik voel zo'n haat tegen de joden'. Ik vroeg hem of hij ooit een jood had ontmoet. 'Nee', zei hij, ,maar ik voel zo'n haat.''
Volgens Groen is het roepen van antisemitische opmerkingen door Marokkaanse leerlingen een manier om zich af te zetten tegen de Nederlandse cultuur. ,,Ze bepalen hun identiteit door de islam, door de haat tegen joden en tegen Amerika. Na 11 september zeiden Marokkaanse leerlingen dat het om een aanslag van Israël ging. Toen een docent met een lijst kwam met joodse slachtoffers, was de reactie dat het een vervalsing was. Volgens veel Marokkaanse tieners controleren joden de media, zitten ze op het geld. De oude ideeën uit de jaren dertig hoor je opnieuw.''
,,Joden zijn voor veel islamitische leerlingen de verpersoonlijking van het kwaad'', zegt Simon. ,,De tieners weten zeker dat Joden slechte mensen zijn, ook al hebben ze nog nooit een jood ontmoet. Ik vroeg eens of ze wisten wie joods was en ik vertelde over beroemde rappers, zangers en dansers. Maar dan volgt de ontkenning. ,,Nee, dat zijn góede mensen.' Alles wat hun niet zint, is joods. Dat krijgen ze van huis uit mee, van de moskee, de islamitische gemeenschap, de satelliet-tv.''
Niet alleen bij geschiedenislessen is de jodenhaat voelbaar, is de ervaring van Simon. ,,Ook als je praat over politieke stromingen, zoals de Arabisch Europese Liga of over het Midden-Oosten. Deze reacties hoor ik alleen bij islamitische leerlingen.'' Dat er weinig leerkrachten naar buiten treden met hun klachten, vindt Simon niet verwonderlijk. ,,Geen school zit er op te wachten om een slechte naam te krijgen. Daarnaast zijn sommige docenten bang voor hun scholieren. Als je wat roept, krijg je te horen: we weten je te vinden.''
De scholen preken tolerantie, zegt Groen, maar bij islamitische leerlingen neemt de tolerantie af. ,,Zeven jaar geef ik nu levensbeschouwing. In die periode zijn de anti-joodse gevoelens, weliswaar sluimerend, steeds duidelijker geworden. Ben je homo als docent, dan word je, om het plat te zeggen, gebeukt. Als je als jood een keppeltje draagt, word je ook gebeukt.''
Rijk Vlaanderen, docent aan roc ASA in Amsterdam, sprak laatst op de televisie over antisemitisme op scholen en de angst van leraren om over de holocaust te praten. ,,Rob Oudkerk, de Amsterdamse wethouder van onderwijs, stelt dat het antisemitisme op scholen erger is geworden'', zegt Vlaanderen. ,,De afgelopen víjf jaar was het al lastig om hierover les te geven. Een deel van de Marokkaanse leerlingen intimideert leerkrachten en leerlingen. Zo hebben we op school een joodse jongen, die elke morgen even een paar tikken krijgt. Of leraren die bedreigd worden, ook aan mijn adres, van: 'Hier ben jij de baas, buiten zijn wij de baas' of 'we krijgen u nog wel.'' Verschillende keren is aangifte gedaan.
Uit een recent onderzoek van de Stichting Vredeseducatie blijkt dat de kennis over de Tweede Wereldoorlog en de jodenvervolging bij islamitische leerlingen nihil is. Gideon Simon herkent dit; in zijn lessen probeert hij het begrip 'jood' nu los te koppelen van het begrip 'kwaad'. ,,Ik schets een situatie dat tijdens een burgeroorlog alle islamieten worden vermoord, simpelweg omdat ze islamiet zijn. Dan schrikken de leerlingen zich een hoedje. Ik verplaats het verhaal dan naar de situatie van de joden in de Tweede Wereldoorlog. Dan volgt weer de ontkenning. Toch gaat het om de essentie: dat de leerlingen inzien dat joden óók mensen zijn.''
Hij hoopt dat islamitische organisaties openlijk afstand nemen van anti-joodse sentimenten. ,,Net zoals een voorzitter van de stichting Islam en Burgerschap heeft gedaan toen hij zei dat eerwraak achterlijk en bij de wet verboden was. Dan zouden we een stuk verder zijn.'' Er is wel overleg met de Marokkaanse gemeenschap, zegt Simon. ,,Maar dat is er al jaren. Openlijk afstand nemen van bepaalde ideeën vind ik de enige oplossing. Of we moeten heel streng straffen en dan komen we uit bij Oudkerk, die voor het heropvoeden van ouders pleit en voorstelt de kinderbijslag in te houden.''
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |