De vraag lijkt me duidelijk: wat vind jij nou echt een heel erg mooi gebouw?
Eén van mijn favorieten: Villa Savoy (1928-29), door Le Corbusier. Staat in Poissy bij Parijs.
quote:
het ING-gebouw bij Amsterdam Bijlmer
quote:Beiden van hetzelfde architectenbureau (Alberts & van Huut). Het ING kantoor vinnik ook erg mooi. Maar ondertussen ken ik het kunstje wel.
De Gasunie in Groningen
en dan nog wat kerken in Brugge en antwerpen en in italie en Barcelona.
quote:Sluit ik me bij aan, vormt altijd weer een mooi gezicht als ik vanuit Leeuwarden eerst dit gebouw en dan de Martini zie staan
Op 27 maart 2001 12:07 schreef Fieldy het volgende:
De Gasunie in Groningen
Maar ik hou ook heel erg van een industriele sfeer zoal Meat District in New York City en de Hef in Rotterdam... die grote loodsen, dat ijzer & staal, prachtig!
Jammer dat ik geen foto's kan plaatsen.
[Dit bericht is gewijzigd door Manono op 27-03-2001 12:30]
quote:
Op 27 maart 2001 12:11 schreef zodiakk het volgende:
- Millenium Tower in Rotterdam.
quote:
- Fortisgebouw ( aan Blaak)
quote:
Op 27 maart 2001 12:22 schreef Manono het volgende:
De nieuwe VPRO villa, gewoon schitterend
New Metropolis in Amsterdam
quote:
Het Stedelijk Museum in Amsterdam
Gügenheim New York
quote:
Gügenheim BilBao (aaaaah)
quote:
Chrysler Building New York
quote:At your service...
Jammer dat ik geen foto's kan plaatsen.
Iemand plaatjes van?
quote:
Op 27 maart 2001 14:15 schreef Koekepan het volgende:
- Haags gemeentemuseum.Iemand plaatjes van?
Jammer dat je bij het Gügenheim van Bilbao niet ziet hoe mooi de structuren en materialen zijn, met die zilverachtige schubben. Aliyaah had een paar clips geleden een video daar opgenomen, weet niet meer hoe dat nummer heette.
quote:Het is titanium. Hier is het beter te zien;
Op 27 maart 2001 15:06 schreef Manono het volgende:
Thnx K-man, mooi hoor.Jammer dat je bij het Gügenheim van Bilbao niet ziet hoe mooi de structuren en materialen zijn, met die zilverachtige schubben.
U vraagt, wij draaien...
Wat heb je eigenlijk met architectuur, k_man? Behalve natuurlijk dat er inderdaad een hoop moois aan gebouwen te vinden is.
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 27-03-2001 15:23]
quote:Ik ben bouwkundig ingenieur. En tis ook een soort hobby. Op vakantie bekijk ik graag architectonische hoogtepunten.
Op 27 maart 2001 15:22 schreef Koekepan het volgende:
Wat heb je eigenlijk met architectuur, k_man? Behalve natuurlijk dat er inderdaad een hoop moois aan gebouwen te vinden is.
Reeds genoemd, maar ontroerend mooi: Guggenheim Museum in New York.
Dichter bij huis: Beurs van Berlage, eigenlijk alles van de Amsterdamse school.
[edit]typo[/edit] *SilkTie heeft nog altijd last van het uur slaap dat ze van hem gejat hebben
[Dit bericht is gewijzigd door SilkTie op 27-03-2001 15:52]
Het mooie van dit gebouw is dat de lijnen zijn gevormd als zijn ze uitgesleten door water oid. Dit is ook binnen in het gebouw helemaal doorgevoerd en geeft het gevoel alsof je door een grot loopt, met mooie zalen en kleine gangen.
quote:Ik ook, grappig. Wat vind jij zelf nog meer mooie gebouwen?
Op 27 maart 2001 15:27 schreef k_man het volgende:
tis ook een soort hobby. Op vakantie bekijk ik graag architectonische hoogtepunten.
quote:Doet me denken aan toen Frits Spits bij Wintertijd zat. Aan een radiopresentator vragen wat z'n favoriete muziek is, gek eigenlijk, die mensen moeten toch zoveel mogelijk omnivoor blijven.
Op 27 maart 2001 16:57 schreef Manono het volgende:
Ik ook, grappig. Wat vind jij zelf nog meer mooie gebouwen?
Casa Battlo Barcelona
Praha Castle
Sagrada Familia Barcelona
quote:HÉLÉMAAAL MEE EENS. Zowiezo alles wat Gaudí gebouwt heeft verdient de hoofdprijs, maar deze is ook mijn favoriet (ben erin geweest, echt te trippy voor woorden!), heb heb in het groot ingelijst op mijn muur hangen.
Op 27 maart 2001 15:56 schreef Snof het volgende:
Casa Mila van Gaudi.
(sorry voor het watermerk, de eigenaar van het plaatje is net zo gul met het gebruik van zijn eigendom
[Dit bericht is gewijzigd door kamagurka op 27-03-2001 17:32]
quote:Over het algemeen (zeker niet altijd) hou ik van sobere gebouwen. Geen frutsels, vele kleurtjes, tierelantijntjes, etc. Eenvoudig en geraffineerd.
Op 27 maart 2001 16:57 schreef Manono het volgende:
Ik ook, grappig. Wat vind jij zelf nog meer mooie gebouwen?
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 27-03-2001 18:11]
quote:Ah man...!!! Vorig jaar in Barcelona geweest. Vantevoren wou ik per se een aantal Gaudi-gebouwen/-projecten zien. De eerste dag vrij toevallig bij het Casa Mila aangekomen. Samen met met mijn ouders naar binnengegaan... Ik wist niet wat ik meemaakte... WAT een prachtig ontwerp! Ik kreeg echt letterlijk een dromerig, bijna hallucinerend gevoel... ik was volkomen nuchter maar dat gebouw is ZO ontzettend trippy. Ik kreeg er maar niet genoeg van. Het golvende dakterras, met de gesluierde schoorstenen en de vele hoogteniveau's is misschien wel het mooist. Maar ook de binnenkant is idioot prachtig: alles is rond, organisch, gebouwd naar natuurlijke maatstaven, rechte geometrie negerend. Vrijwel elke kamer kan je aan twee kanten binnenlopen; itt veel kamers in gewone huizen is een kamer in Casa Mila geen geïsoleerd eindpunt maar gewoon een toestand in een dynamisch geheel. Gaudi's visie is bijzonder holistisch, bijna mystiek-religieus (zelfs in 'gewone' appartementencomplexen als Casa Mila), dat je, als je er gevoelig voor bent, als vanzelf door zijn grootse geest gegrepen wordt.
Op 27 maart 2001 15:56 schreef Snof het volgende:
Casa Mila van Gaudi.
Het mooie van dit gebouw is dat de lijnen zijn gevormd als zijn ze uitgesleten door water oid. Dit is ook binnen in het gebouw helemaal doorgevoerd en geeft het gevoel alsof je door een grot loopt, met mooie zalen en kleine gangen.
quote:Nou ja, smaken verschillen...
Op 27 maart 2001 12:50 schreef boer711 het volgende:
Het Rabobank gebouw in Utrecht nabij de jaarbeurs. Die is ook mooooi! met al dat glas!
En overigens: gebouwen genoeg die ik mooi vind, maar plaatjes dat wordt moeilijk. Ik weet vaak maar amper waar ze ook al weer precies staan, of wat erin zit. Persoonlijk vind ik de oude kantoren van Philips in Eindhoven mooi (Glaslaan, 'onder de grote klok'). Heel sobere en strakke architectuur. Of de Van Melle-fabriek (hé, heb ik iets met fabrieken??).
[Dit bericht is gewijzigd door Dinosaur_Sr op 27-03-2001 18:31]
quote:Da's inderdaad heel mooi ja.
Op 27 maart 2001 17:40 schreef k_man het volgende:Santiago Calatrava (o.a. station bij Expo Lissabon,
[edit] verkeerde plaatje [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 27-03-2001 19:47]
Ook prachtig, de dierentuin in de Bronx, een van de eerste dierentuinen van Amerika.
Frank Lloyd Wright heeft trouwens ook hele mooie huizen gemaakt
[Dit bericht is gewijzigd door KELDER op 27-03-2001 20:36]
quote:Inderdaad! Die miste ik nog. Heel mooi, het contrast maar toch ook het samenspel met de omgeving.
Op 27 maart 2001 20:13 schreef Manono het volgende:
...
quote:Zo mooi dat het haast onrechtvaardig zou zijn anderen in het ongewisse te laten...
Op 27 maart 2001 18:55 schreef BooBooSan het volgende:
Da's inderdaad heel mooi ja.
Hierbij dus maar een picje van het Station Orient in Lissabon (Santiago Calatrava, 1993-98)
quote:En dan denken we natuurlijk meteen aan...
Op 27 maart 2001 20:13 schreef Manono het volgende:
"Fallingwater" House for Edgar J. Kaufmann, Bear Run, Pennsylvania, 1935-1939
Trouwens een ongelovelijk arrogante vent, die FLW. Vond zich zelf zonder enkele twijfel de beste architect aller tijden.
I had no choice, Olgivanna. I was under oath. - Frank Lloyd Wright, immediately after a court appearance when he was asked his "occupation" and answered saying he was "the worlds greatest architect" - Oligvanna his wife was present in the courthouse and chided him on the answer.
Move the table - Wright's response to a client who phoned him to complain of rain leaking through the roof of the house onto the dining table.
Well, now that he's finished one building, he'll go write four books about it. - about fellow architect Le Corbusier
My building will last at least 300 years.
If the paintings are too large, cut them in half! - when questioned about the low ceilings in the Guggenheim Museum.
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 28-03-2001 11:05]
quote:Sjjjammer ik zie alleen kruisjes.
Op 28 maart 2001 11:03 schreef k_man het volgende:
En dan denken we natuurlijk meteen aan..."Fallingwater" House for Edgar J. Kaufmann, Bear Run, Pennsylvania, 1935-1939
Trouwens een ongelovelijk arrogante vent, die FLW. Vond zich zelf zonder enkele twijfel de beste architect aller tijden.
Eerlijkgezegd vind ik het weinig relevant wat voor een persoonlijkheid een kunstenaar heeft als hij prachtige dingen maakt. Veel schrijvers en schilders zijn ook niet de makkelijkste mensen. Ik denk dat een iemand met een duister/verborgen aspect aan zijn persoonlijkheid misschien juist een grotere scheppende kracht heeft omdat hij die duistere/verborgen kant nergens anders in kwijt kan, en de behoefte voelt die tegenstellingen van zichzelf te verzoenen in- of te verklaren met zijn kunst. Voor deze kunstenaars is het creatieve proces of de filosofie erachter soms zelfs veel belangrijker dan het uiteindelijke resultaat. In die zin vormt het onderdrukte aspect juist vaak een drijfveer.
quote:Zal wel weer aan geocities liggen
Op 28 maart 2001 11:26 schreef Manono het volgende:
Sjjjammer ik zie alleen kruisjes.
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 28-03-2001 11:58]
quote:
Op 29 maart 2001 13:35 schreef hema het volgende:
Het Hundertwasserhaus in Wenen.
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 29-03-2001 14:46]
quote:Ik vind dit dus echt een lelijk gebouw. Lelijke kleuren en een lelijke vorm. Sorry, ik vind het niks.
Op 29 maart 2001 14:44 schreef k_man het volgende:
quote:Hey wat een gave gebouwen, ik zag ziets degelijks ook eens in Sao Paulo. Daar heeft diezelfde architect een heel terrein aangeleed. ik had toen weinig zin om er plaatjes van te maken dus kan helaas niets laten zien.
Op 29 maart 2001 23:04 schreef k_man het volgende:
Nog meer moois. Paar foto's van gebouwen in Brasilia, de hoofdstad van Brazilië.
Vooral Oscar Niemeyer heeft hier veel ontworpen.
100000 keer excuses, 'k heb maar 1 wijntje op, wel op vrijwel nuchtere maag,
[Dit bericht is gewijzigd door Kimmie op 01-04-2001 17:45]
[Dit bericht is gewijzigd door Kimmie op 01-04-2001 17:49]
Toen ik dit topic zag kwam er 1 gebouw in me op. Alleen heb ik er geen foto van. Toen de hoop dat er meerdere mensen waren die hem top vonden.. en ja hoor Num <-- held
Ik zit nog steeds na te denken over mooie gebouwen die ik ken. Het moet ergens in mijn hoofdje zitten maar waar. * Num zet de zoektocht door zijn hoofdje verder.
Het staat ergens op rood zand, in een dor landschap. Het gebouw zelf lijkt het een enorme rode kubus van roodachtige kalk en op het eerste gezicht zonder of nauwelijks met ramen. Er is binnen gek genoeg heel veel licht door een soort binnenplaats ofzo. Je ziet een streepje wat de ingang blijkt te zijn, en verder loopt er geloof ik nog een lage muur uit oid waar water overloopt.
Ik heb dat gebouw ooit in een magazine zien staan en dacht toen: dit is het.
Helaas weet ik er geen details meer van.
quote:Volgens mij weet ik wat je bedoelt en staat het inderdaad op Mallorca.
Op 05 april 2001 18:24 schreef Manono het volgende:
Er is een gebouw waarvan ik niet precies weet waar het staat, op Mallorca, ergens anders in Spanje of in Mexico...Het staat ergens op rood zand, in een dor landschap. Het gebouw zelf lijkt het een enorme rode kubus van roodachtige kalk en op het eerste gezicht zonder of nauwelijks met ramen. Er is binnen gek genoeg heel veel licht door een soort binnenplaats ofzo. Je ziet een streepje wat de ingang blijkt te zijn, en verder loopt er geloof ik nog een lage muur uit oid waar water overloopt.
Ik heb dat gebouw ooit in een magazine zien staan en dacht toen: dit is het.
Helaas weet ik er geen details meer van.
De details (zoals de naam van de architect) kan ik me zo ook niet precies herinneren, wat het zoeken van afbeeldingen nu ook lastig maakt.
Ik weet zeker dat ik het thuis in een boek heb staan, ik kan dat vanavond wel eens nakijken.
Ik vind in Nederland de nieuwe bibliotheek van de TU Delft erg cool. Ontwerpen door Mecanoo. Je kunt er ook mooi vanaf snowboarden als er sneeuw ligt
quote:Waardeloze scan, en te groot voor de lay-out, maar ik kon zo ff niks anders vinden.
Op 06 april 2001 13:53 schreef Trainspotter het volgende:
Ik zie dit topic nu pas, damn...Ik vind in Nederland de nieuwe bibliotheek van de TU Delft erg cool. Ontwerpen door Mecanoo. Je kunt er ook mooi vanaf snowboarden als er sneeuw ligt
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 06-04-2001 15:10]
quote:Ok, gevonden Manono...
Op 06 april 2001 11:40 schreef k_man het volgende:
Volgens mij weet ik wat je bedoelt en staat het inderdaad op Mallorca.De details (zoals de naam van de architect) kan ik me zo ook niet precies herinneren, wat het zoeken van afbeeldingen nu ook lastig maakt.
Ik weet zeker dat ik het thuis in een boek heb staan, ik kan dat vanavond wel eens nakijken.
Uit het boek Modern House van John Welsh (uitgeverij Phaidon).
Het huis - 'Neudendorf house' (1987 - 89) - is ontworpen door John Pawson en Claudio Silvestrin. Het staat idd in Mallorca.
Als ik ze op het net kan vinden zal ik hier binnenkort wat pics posten.
quote:prachtig ja! Ik had dit gebouw op een poster en droomde altijd dat ik zo nog eens een huis voor mezelf zou laten bouwen, om op sat terras te kunnen zitten vooral.
Op 04 april 2001 13:50 schreef OZz het volgende:
[quote]Op 29 maart 2001 14:13 schreef Num het volgende:
Zooo
Toen ik dit topic zag kwam er 1 gebouw in me op. Alleen heb ik er geen foto van. Toen de hoop dat er meerdere mensen waren die hem top vonden.. en ja hoor Num <-- held
Ik citeer:
Het huis Sonneveld is een van de best bewaarde woonhuizen in de stijl van het Nieuwe Bouwen. Het is ontworpen door het architectenduo Brinkman en Van der Vlugt, ook bekend van de Van Nellefabriek en het Feyenoordstadion. In 1929 gaf A.H. Sonneveld, één van de drie directeuren van Van Nelle, de opdracht een vrijstaand huis voor zijn gezin te ontwerpen. Na vier jaar was het huis klaar en trok de familie Sonneveld in de woning zonder ook maar iets uit het oude huis mee te nemen. Met deze keuze sloot de familie aan bij de smaak van de avant-garde. Huis Sonneveld ligt in het centrum van Rotterdam op de hoek van de Jongkindstraat en de Rochussenstraat.
Bijzonder aan deze woning is dat Brinkman en Van der Vlugt naast het huis, ook het volledige interieur hebben ontworpen. Voor de inrichting hebben ze voornamelijk meubels van de meubelontwerper en fabrikant Gispen en stoffen van de firma Metz & Co gebruikt. De woning zat bovendien vol met de modernste voorzieningen die het huishouden en het leven in huis een stuk makkelijker maakten. Een elektrisch belsysteem was bijvoorbeeld in de eettafel verwerkt om de dienstbode tijdens de maaltijd met een druk op de knop te kunnen roepen. Ook het houtliftje in de bibliotheek was een origineel huishoudelijk snufje. Met dit liftje kon het openhaardhout uit de kelder, snel en efficiënt, naar de bibliotheek worden getransporteerd.
De zitkamer
Het buffet met ingebouwd doorgeefluik in de eetkamer
quote:Hoezo?
Op woensdag 15 augustus 2001 14:14 schreef Koekepan het volgende:
Nee, da's vloeken in de kerk die laatste foto.
quote:Puur persoonlijk oordeel; maar ik vind dat opvallende wit in een bos -en zeker in de herfst- ontzettend raar staan. Heel onnatuurlijk, en het moderne ervan contrasteert op een voor mij onprettige manier met de natuurkleuren van een bos.
Op woensdag 15 augustus 2001 14:17 schreef k_man het volgende:
Hoezo?
Vooral de eenvoud is opvallend. Het huis bestaat in essentie uit niet meer dan een dak en een vloer, en acht kolommen die de boel omhoog houden.
Frank Lloyd Wright
Droomhuis
Iemand nog plaatjes dit gebouw in hoge resolutie?
quote:Ik wel.
Op zaterdag 18 augustus 2001 13:12 schreef Aernout het volgende:
Ik vind het gemeentehuis van Den Haag erg mooi.
Zoveel licht en ruimte als je daar binnen staat!
Ik heb helaas geen plaatje
quote:Klinkt logisch. Is van dezelfde architect.
Op maandag 20 augustus 2001 17:53 schreef Hazel het volgende:
Rijksmuseum en Centraal Station in Amsterdam vind ik erg mooi
Het Rijksmuseum gaat binnenkort trouwens ingrijpend gerestaureerd / gerenoveerd worden. Kben benieuwd.
quote:Er was ook even sprake van, of iemand had bedacht dat, het rijksmuseum met de grond gelijk gemaakt zou worden en vervolgens en nieuw gebouw gebouwd zou worden. Dat vind ik een prima idee. Niet dat ik het een lelijk gebouw vind sterker ik vind het best mooi, maar op een of andere manier vind ik het niet passen in A'dam! En ik vind het museum plein mooi modern (aanbouw van Gogh enzo) en dan staat daar zo'n kolossaal "Neo gebouw". Wat mij betreft mag het plat en er wat moderns voor in de plaats!
Op maandag 20 augustus 2001 17:56 schreef k_man het volgende:[..]
Klinkt logisch. Is van dezelfde architect.
Het Rijksmuseum gaat binnenkort trouwens ingrijpend gerestaureerd / gerenoveerd worden. Kben benieuwd.
En ik vind het museumplein eigenlijk wel mooi zo, ook al staat modern en oud bij elkaar.
Zeker beter dan het geweest is.
quote:Volgens mij is er nooit serieus sprake van geweest het Rijksmuseum te slopen. Zou ook een volledig onhaalbaar idee zijn geweest.
Op dinsdag 21 augustus 2001 10:47 schreef Z het volgende:
Er was ook even sprake van, of iemand had bedacht dat, het rijksmuseum met de grond gelijk gemaakt zou worden en vervolgens en nieuw gebouw gebouwd zou worden. Dat vind ik een prima idee. Niet dat ik het een lelijk gebouw vind sterker ik vind het best mooi, maar op een of andere manier vind ik het niet passen in A'dam! En ik vind het museum plein mooi modern (aanbouw van Gogh enzo) en dan staat daar zo'n kolossaal "Neo gebouw". Wat mij betreft mag het plat en er wat moderns voor in de plaats!
Wat betreft het Museumplein is het eerder zo dat de nieuwbouw van het Van Gogh Museum (idd wel érg mooi!) uit de toon valt, dan dat het Rijksmuseum dat zou doen. De villa's langs de randen van het plein blinken namelijk ook niet echt uit in moderniteit.
quote:Cuypers
Op dinsdag 21 augustus 2001 11:32 schreef Hazel het volgende:
Ja, ik weet dat het van dezelfde architect is, maar hoe heet hij ook al weer?
Met excuses voor het formaat. Is er een modje in de buurt...?
[Dit bericht is gewijzigd door TARAraboemdijee op 21-08-2001 14:04]
quote:ja hoor
Op dinsdag 21 augustus 2001 12:11 schreef k_man het volgende:
Met excuses voor het formaat. Is er een modje in de buurt...?
quote:Slecht boek dan.
Op dinsdag 21 augustus 2001 14:34 schreef karmel het volgende:
Kan ook iemand een niet zo afgezaagd gebouw laten zien? De apenrots van de Gasunie is de enige die ik niet kon vinden in mijn architectuurboek.
En anders post je zelf toch eens iets?
quote:Ik heb daar gewerkt!!!
Op dinsdag 27 maart 2001 12:50 schreef boer711 het volgende:
Het Rabobank gebouw in Utrecht nabij de jaarbeurs. Die is ook mooooi! met al dat glas!
Nokia3310
quote:Heb je deze twee gebouwen ook "in het echt" gezien? Ik vond het Gugenheim in Bilbao veel mooier dan het Gugenheim in New York (ook qua inhoud). Ze gaan trouwens een soort kloon van het Gugenheim in Bilbao ook in New York plaatsen, dat worden dus twee Gugenheims
Op dinsdag 27 maart 2001 12:22 schreef Manono het volgende:
Gügenheim New York
Gügenheim BilBao (aaaaah)
Nokia3310
quote:Dit is toch van de expo in Lissabon? Ik ben op die expo geweest en daar was echt veel gave architectuur te vinden. Wat dit gebouw betreft (de ingang toch?) echt prachtig!
Op woensdag 28 maart 2001 10:13 schreef k_man het volgende:
[afbeelding]
Nokia3310
quote:Drie om precies te zijn. In New York zit er ook nog eentje in SoHo.
Op woensdag 22 augustus 2001 12:37 schreef Nokia3310 het volgende:
Heb je deze twee gebouwen ook "in het echt" gezien? Ik vond het Gugenheim in Bilbao veel mooier dan het Gugenheim in New York (ook qua inhoud). Ze gaan trouwens een soort kloon van het Gugenheim in Bilbao ook in New York plaatsen, dat worden dus twee Gugenheims
En om de nieuwe plannen nou af te doen als een kloon. Tis gewoon van dezelfde architect (Frank Gehry) en in dezelfde stijl.
quote:Ja, het is het station bij het Expo terrein.
Op woensdag 22 augustus 2001 12:47 schreef Nokia3310 het volgende:
Dit is toch van de expo in Lissabon? Ik ben op die expo geweest en daar was echt veel gave architectuur te vinden. Wat dit gebouw betreft (de ingang toch?) echt prachtig!
Vanavond om 22.00 op Discovery Channel:
Aandacht voor de ontwikkeling binnen de woklenkrabberbouw. Ingegaan wordt op de bouwkundige aspecten van enkele van de hoogste gebouwen ter wereld: de Petronas Torens in Kuala Lumpur, het Empire State Building (New York), het Seagram Building in Chicago en de glazen constructie van Mondalay Bay in les Vegas.
Have fun!
Nokia3310
quote:Je hebt gelijk, ik was die in Soho even vergeten.
Op woensdag 22 augustus 2001 13:30 schreef k_man het volgende:[..]
Drie om precies te zijn. In New York zit er ook nog eentje in SoHo.
En om de nieuwe plannen nou af te doen als een kloon. Tis gewoon van dezelfde architect (Frank Gehry) en in dezelfde stijl.
En wat betreft de "kloon" van Gugenheim Bilbao: ik bedoel dat niet negatief hoor. Ik vind het juist gaaf dat er weer zo'n gebouw komt (vind die in Bilbao erg mooi namelijk) maar hij lijkt er zoveel op dat ik eerst niet door had dat hij wel degelijk iets anders is!
Nokia
quote:dit?
Op woensdag 22 augustus 2001 14:01 schreef BASS_at_work het volgende:
het diaccornesse huis in leider dorp , helaas geen foto
quote:zo zag het eruit ja , als je verder had gekeken voordat je over je nek gaat had je gezien dat er een hoop niuewbouw tegen aan staat
Op woensdag 22 augustus 2001 14:16 schreef kamagurka het volgende:[..]
dit?
quote:Ziet er bijzonder uit. Wie is de architect?
Op woensdag 22 augustus 2001 14:18 schreef Jeromar het volgende:
Het "Museum of Civilization in Ottawa..."
quote:geef mij die van Groningen maar
Op maandag 20 augustus 2001 17:53 schreef Hazel het volgende:
Centraal Station in Amsterdam vind ik erg mooi
Ik hou niet zo van modern
quote:Binnenkant van station van Groningen vind ik inderdaad ook wel mooier dan die van Amsterdam ja
Op zondag 09 september 2001 22:09 schreef FAL het volgende:[..]
geef mij die van Groningen maar
quote:Ja, maar de hal van het station in Groningen is een paar jaar geleden helemaal gerestaureerd. Hett verlaagde plafond is er toen uitgehaald en alles is weer spik en span in oude staat teruggebracht.
Op zondag 09 september 2001 23:47 schreef Hazel het volgende:[..]
Binnenkant van station van Groningen vind ik inderdaad ook wel mooier dan die van Amsterdam ja
Vooral de prachtige kroonluchters in de stationshal...
Geen echt goede foto, maar ja...
Ook erg mooi: station Haarlem.
kijk voor plaatjes op www.kasbah.nl
quote:met een ov leer je steeds meer stations kennen
Op maandag 10 september 2001 00:08 schreef k_man het volgende:
Oh, en over mooie Nederlandse stations gesproken: Naarden-Bussum!![]()
[afbeelding]
Geen echt goede foto, maar ja...Ook erg mooi: station Haarlem.
Hoe dan ook, ik vind stations mooie dingen
quote:
Op dinsdag 27 maart 2001 12:03 schreef Jeromar het volgende:
het ING-gebouw bij Amsterdam Bijlmer
* Robar trots is om te zeggen dat hij hier ook weleens werkt!!
quote:
Op maandag 10 september 2001 00:08 schreef k_man het volgende:
Oh, en over mooie Nederlandse stations gesproken: Naarden-Bussum!![]()
[afbeelding]
Geen echt goede foto, maar ja...Ook erg mooi: station Haarlem.
Vijf weken geleden stond ik nog vrolijk bovenop een van de torens naar de stad onder me te koekeloeren...
Kmoet wel zeggen dat ik het gebouw op zich nooit heel mooi heb gevonden, maar het was zo karakteristiek voor de skyline. Tzal waarschijnlijk altijd vreemd en wrang blijven om de stad te zien zonder de twin towers.
en nog even een plaatje van Pei zelf:
voor meer plaatjes van werk van Pei kun je hier terecht:
http://www.bc.edu/bc_org/avp/cas/fnart/fa267/pei.html
quote:Vreemd, het lijkt wel een beetje een kathedraal zo. Het heeft iets weg van de Duomo in Milaan.
Op woensdag 12 september 2001 12:07 schreef Num het volgende:
[afbeelding]En zo ziet het er nu uit
quote:Eén van de mooiste gebouwen waar ik ooit ben geweest is ook een museum ontworpen door Pei, maar dan in Japan in de buurt van Kyoto.
Op vrijdag 14 september 2001 20:30 schreef Flat© het volgende:
Wat een geweldig topic, k_man!
Tot nu toe zijn er hier allemaal prachtige gebouwen voorbijgekomen(alleen dat Hundertwasserhaus in Wenen vond ik niet echt mooi)
Ik draag ook even mijn steentje bij, en plaats plaatjes van de nieuwbouw van het louvre, door I.M. Pei (heb nog een 20 pagina's tellend werkstuk over het Louvre en de nieuwbouw hier liggen)
Het Miho Museum. Prachtig gebouw, prachtige locatie. Het ligt helemaal alleen in een bergachtig gebied. Je komt er door een gebogen voetgangerstunnel door een berg. Een prachtig moment is het als je het einde van de tunnel nadert en het museum ziet liggen. Het museum zelf is voor een groot gedeelte ondergronds in een andere berg gebouwd.
De tunnel:
Het interieur:
Het exterieur:
quote:Ik ken het interieur alleen van foto's, maar het lijkt mij ook een gebouw waar het goed werken is.
Op maandag 10 september 2001 11:10 schreef Robar het volgende:[..]
quote:Ehrm, welk Guggenheim bedoel je?
Op zondag 16 september 2001 13:55 schreef zJuul het volgende:
beter laat dan nooit... VPRO villa, Guggenheim maar ook de Kunsthal in Rotterdam is niet misselijk.
quote:
Op zaterdag 15 september 2001 00:04 schreef fokje het volgende:[..]
Ik ken het interieur alleen van foto's, maar het lijkt mij ook een gebouw waar het goed werken is.
Het interieur is ook heel erg indrukwekkend!!
Ik heb een boekje over het gebouw, zal ff wat details opzoeken en later nog een keer posten!
Is erg leuk.
Ik kan nu al wat vertellen erover.
Kosten: ruim 250 miljoen.
Gebouw in de vorm van een S met 11 torens!
2500 mensen werken in het gebouw(relatief weinig, maar dat komt door de manier waarop er gebouwd is. Er is heel veel verspilde ruimte)
De hoofdingang heeft een koperen dak, wat met de tijd langzaam groen zal kleuren.
Er zijn 4 restaurants.
Er hangt en staat een kunstcollectie van ruim 50 miljoen gulden.
Om het gebouw heen liggen een aantal tuinen in de stijl van een aantal belangrijke landen.
En de rest komt later!!
quote:ik heb er ook gewerkt,.. zoals ik al zei in eerdere post,.. alleen op het kantoor ZELF merk je er weinig van,... wel prachtig om naar je plek toe te lopen
Op maandag 10 september 2001 11:10 schreef Robar het volgende:[..]
quote:Die in New York, maar die van Frank Gehry mag ook al heb ik het gebouw niet in levende lijve gezien.
Op zondag 16 september 2001 22:59 schreef k_man het volgende:[..]
Ehrm, welk Guggenheim bedoel je?
the Wallhouse van John Hejduk
Het is tijdelijk open, nog niet ingericht:
van 8 september tot en met 7 oktober
(7 dagen per week).
openingstijden: 11.00 tot 18.00 uur.
(gratis)
Wat me ook erg trekt zijn huizen waarin veel wordt gespeelt met de indeling, Veel kamers, verhogingen, ganetjes, balkonnetjes, maar het kan natuurlijk ook tegek worden.
Voorbeelden? Heb ik helaas geen beeldmateriaal van. In hoorn staan ene aantal aardige gebouwen die niet opvallen, maar wel degelijk mooi zijn. Zal toch maar eens met de camera drop uittrekken n keer..
quote:Dit las ik op de site, overigens wel handig ja om te weten.
Op zondag 23 september 2001 22:59 schreef TARAraboemdijee het volgende:
waar staat ie eigenlijk in Groningen?
(ik woon in die stad namelijk, waar overigens niks mis mee is)
"Het Wall House komt in de wijk Hoornse Meer te staan, uitkijkend over het water van het Paterswoldse Meer".
Is dit nabij de stad Groningen?
quote:Holy fuck
edit- jezus wat een gedoe
[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 23-09-2001 23:14]
quote:wat waar wie en hoe?
Op zondag 23 september 2001 23:10 schreef speknek het volgende:[..]
Holy fuck
quote:kbedoelde dat museum van k_man
Op zondag 23 september 2001 23:11 schreef Kimmie het volgende:
wat waar wie en hoe?
quote:John Hejduk heeft meerdere Wall Houses ontworpen, dit is dus niet het Wall House, deze heet het Bye House. Geen van die huizen is ontworpen voor een concrete situatie of opdrachtgever, het waren concepten.
Op zondag 23 september 2001 22:51 schreef Kimmie het volgende:
Zag dit laatst in de krant en op tv, zou er zo ingaan wonen (ook al staat het in Groningen), tjeeezus wat goed:
De Wall Houses zijn niet bedoeld als comfortabele beschutting, maar juist als ongemakkelijke architectuur, die de hypothetische bewoners moet doordringen van de onzekerheden van het bestaan. Hejduk wilde daarmee de mogelijkheid van een oncomfortabel wonen laten zien (wil je er nog steeds wonen Kimmie?).
Het is ontworpen in 1973, maar nu dus pas gebouwd. John Hejduk was zo'n architect die beroemd werd zonder iets te bouwen, net als Rem Koolhaas aanvankelijk. En net als bij Koolhaas vielen de eerste gerealiseerde dingen eigenlijk tegen.
Dit Wall House is toch het eerste dat überhaupt gerealiseerd is. Het huis ligt aan het Hoornse Meer in Groningen (weet je nu genoeg Tara?).
Er heeft een paar keer wat over in de Volkskrant gestaan, waaruit ik hierboven stukjes vrij heb overgenomen.
quote:Mooi zeg... Ik denk hier automatisch een zwembad bij als jullie het niet erg vinden
Op vrijdag 14 september 2001 22:11 schreef k_man het volgende:
Het interieur:
quote:Is dat 1 woning of 3 op elkaar plus 1 aan de andere uiteinde? Vind het maar kil, zo'n grote betonnen muur..
Op zondag 23 september 2001 22:51 schreef Kimmie het volgende:
Zag dit laatst in de krant en op tv, zou er zo ingaan wonen (ook al staat het in Groningen), tjeeezus wat goed:the Wallhouse van John Hejduk
quote:K_man weet het ook altijd beter he
Op maandag 24 september 2001 01:01 schreef k_man het volgende:John Hejduk heeft meerdere Wall Houses ontworpen, dit is dus niet het Wall House, deze heet het Bye House.
Het is wel het enige wall house in Nederland toch?
quote:Ik denk dat die muur wel een functie heeft...
Op maandag 24 september 2001 05:43 schreef Dr_Crouton het volgende:
Is dat 1 woning of 3 op elkaar plus 1 aan de andere uiteinde? Vind het maar kil, zo'n grote betonnen muur..
quote:Uhm, ik zou er schilderijen of ander werk ophangen ofzow.
Op maandag 24 september 2001 17:28 schreef OZz het volgende:Ik vind het verder een afschuwelijk gebouw en zou geen nut kunnen verzinnen voor die lange gang naar achter.
quote:Wat zou je met de schuur aan de achterkant doen?
Op maandag 24 september 2001 17:36 schreef Kimmie het volgende:[..]
Uhm, ik zou er schilderijen of ander werk ophangen ofzow.
quote:Schuur, dat rode
Op maandag 24 september 2001 17:39 schreef OZz het volgende:[..]
Wat zou je met de schuur aan de achterkant doen?
(grapje)
quote:En dan heen en weer gaan trimmen ofzo?
Op maandag 24 september 2001 17:41 schreef Kimmie het volgende:[..]
Schuur, dat rode
daar zou ik een geweldige badkamer van maken!
quote:Volgens mij valt het wel mee, als ik nog tijd heb dan wil ik het bezoeken en zal ik de meters tellen, trouwens hoe vaak per dag loop je eig. naar de badkamer?
Op maandag 24 september 2001 17:45 schreef OZz het volgende:[..]
En dan heen en weer gaan trimmen ofzo?
Dat is een flink eindje lopen hoor?
quote:De tijden dat ik erheenloop is dat in een staat waarin ik geen zin heb zo'n afstand te lopen
Op maandag 24 september 2001 17:57 schreef Kimmie het volgende:[..]
Volgens mij valt het wel mee, als ik nog tijd heb dan wil ik het bezoeken en zal ik de meters tellen, trouwens hoe vaak per dag loop je eig. naar de badkamer?
Ik schat dat het 30 meter is.(ong 1 minuut lopen)
Maar ik zie het nut er niet van in. Met zo'n lange gang kan je weinig doen. Het licht lijkt me ook niet mooi en het is zonde van de ruimte waar het overheen loopt...
Typisch een geval van smaken verschillen.
Als je erheen gaat wil ik wel foto's van het gebouw (en vooral de grote gang zien.)
quote:tja, een gang, wel apart ding
Op dinsdag 25 september 2001 17:28 schreef OZz het volgende:
en die gang? was dat nog wat?
quote:Hey grappig, was het niet donker binnen (op de verlichting na dan duh. Die gang leek me wel donker.
Op dinsdag 25 september 2001 16:06 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik ben dus vandaag naar het Waal House geweest. Achterste kamer is een kantoor/werkkamer/atelier, niet de badkamer
plattegrond ga ik zo inscannen, maar ik heb me verbaasd over de ruimte binnen
Ik wil het ook wel zien.
quote:nee, er was niet eens verlichting binnen
Op dinsdag 25 september 2001 19:56 schreef Kimmie het volgende:[..]
Hey grappig, was het niet donker binnen (op de verlichting na dan duh. Die gang leek me wel donker.
Ik wil het ook wel zien.
Huis is nog tot 8 oktober te bekijken
quote:Ja, het is het enige Wall House dat überhaupt gerealiseerd is, dus ook het enige in Nederland.
Op maandag 24 september 2001 17:17 schreef Kimmie het volgende:
Het is wel het enige wall house in Nederland toch?
Ik heb alleen ff geen plaatje....
quote:Ja, mooi! Van I.M. Pei, en die is hier iig al eerder genoemd (o.a. het Miho Museum bij Kyoto en de pyramide bij het Louvre).
Op maandag 19 november 2001 15:23 schreef Aernout het volgende:
Was het Bank of China building in HongKong al genoemd? Heel karakteristiek voor de HongKong skyline en ook een bijzondere constructie. Elke keer als ik het weer zie vind ik het weer mooi.Ik heb alleen ff geen plaatje....
Plaatjes:
Maar wat ook een mooi gebouw is is het gemeentehuis van Hilversum, gebouwd door Dudok. Dudok heeft talloze gebouwen ontworpen in H'sum, vaak erg mooi.
Maar wat buitenlandse gebouwen betreft vind ik het Louvre toch wel erg mooi, evenals kasteel Neuschwanstein ergens in de Alpen (kweet ni meer precies waar).
quote:VARA / NPS
Op donderdag 22 november 2001 12:05 schreef TheHolyOne het volgende:
Ik zit nu op het mediapark in H'sum, op m'n werk, en ik kijk uit op het nieuwe VPRO gebouw en het nieuwe VARA! gebouw, allebij erg mooi, vooral die van de VARA!.
VPRO
MVRDV, 1993-97
quote:Raadhuis Hilversum
Maar wat ook een mooi gebouw is is het gemeentehuis van Hilversum, gebouwd door Dudok. Dudok heeft talloze gebouwen ontworpen in H'sum, vaak erg mooi.
quote:
Maar wat buitenlandse gebouwen betreft vind ik het Louvre toch wel erg mooi, evenals kasteel Neuschwanstein ergens in de Alpen (kweet ni meer precies waar).
quote:Neuschwanstein ja.
Op donderdag 22 november 2001 12:45 schreef Aernout het volgende:
Is het dat Neuswanstein (of zoiets) geval?
btw: dat ding is 420m hoog en daarmee het hoogste gebouw van China en op 2 na hoogste in Azie. Op de bovenste verdiepingen het Hayatt hotel dat daarmee het hoogste hotel ter wereld is.
quote:Deze brug doet me denken aan een nieuwe brug bij IJburg in A'dam, zat in de auto en kon geen plaatje maken, beeldschoon!
Op donderdag 29 november 2001 13:37 schreef k_man het volgende:
Zal een kijken wat ik kan vinden hij was nog niet in gebruik, de ronding boven liep onder in het midden door.
Aan het design te zien anticipeert men op terroristen die een vliegtuig boven in de toren willen vliegen
quote:He, ze gaan dan ding dus echt bouwem! Weet je wie de architect ook al weer is?
Op dinsdag 29 januari 2002 08:00 schreef Aernout het volgende:
Niet direct heel mooi (vind ik) maar wel bijzonder is deze toren, op dit moment in aanbouw in Shanghai. Met 500m wordt dit het hoogste gebouw ter wereld. To be completed 2007.Aan het design te zien anticipeert men op terroristen die een vliegtuig boven in de toren willen vliegen
Gebouwd tussen 1956 en 1958 naar ontwerp van Gio Ponti en constructief door Pier Luigi Nervi. 127 meter hoog, 32 verdiepingen en vooral constructief interessant. Het is nog steeds een van de hoogste betonnen wolkenkrabbers ter wereld en het hoogste gebouw in Milaan.
[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 19-04-2002 11:02]
En zo zijn er nog talloze gebouwen.........
quote:Volgens mij ben je in de war met Ludwig mies van der Rohe.
Op dinsdag 23 april 2002 15:05 schreef klOkproductions het volgende:
En ook Le Corbusier(Barcelona-paviljoen) kan er wat van.
Het Barcelona paviljoen (de Duitse inzending voor de Wereldtentoonstelling van 1929):
quote:Ik weet welke je bedoeld kwam er laatst langs razen en baalde idd dat er geen mogelijkheid is om daar en foto van te maken.
Op vrijdag 30 november 2001 16:19 schreef Kimmie het volgende:
[..]
Deze brug doet me denken aan een nieuwe brug bij IJburg in A'dam, zat in de auto en kon geen plaatje maken, beeldschoon!
Zal een kijken wat ik kan vinden hij was nog niet in gebruik, de ronding boven liep onder in het midden door.
Is een erg mooi design!
quote:haha sorry inderdaad, in mijn enthousiasme had ik me ff vergist. Maar ik ben dan ook ziek en niet helemaal helder op het moment dus...vergeef me(sorry Mies)
Op dinsdag 23 april 2002 15:16 schreef k_man het volgende:[..]
Volgens mij ben je in de war met Ludwig mies van der Rohe.
Het Barcelona paviljoen (de Duitse inzending voor de Wereldtentoonstelling van 1929):
[afbeelding]
Luchthaven Charles de Gaule, F2
Prachtig en heb er altijd te weinig tijd!
Haus der Kulturen der Welt in Berlijn
2 jaar geleden geweldig loveparadefeest meegemaakt
Berlijn is toch wel qua gebouwen
quote:FAQ
Op dinsdag 23 april 2002 20:47 schreef welpje het volgende:
laat maar, ik kan geen afbeeldingen posten, ik ben zo a-technisch en daarbij ook nog newbie... snif
En ik ben er geweest, weet er alleen niet meer zoveel van. Ik kreeg net te horen dat ik dus ook binnen ben geweest. Ik herinner dus alleen dit beeld. Het schijnt dat ik tot mijn enkels ben weggezakt in het tapijt wat er lag.
ik was een jaar of 8 a 9
quote:Nounounounou.... DIE WOU IK DUS POSTEN!!!
Op dinsdag 23 april 2002 23:16 schreef dolfina-chica het volgende:
[afbeelding]En ik ben er geweest, weet er alleen niet meer zoveel van. Ik kreeg net te horen dat ik dus ook binnen ben geweest. Ik herinner dus alleen dit beeld. Het schijnt dat ik tot mijn enkels ben weggezakt in het tapijt wat er lag.
ik was een jaar of 8 a 9
denk dat je zoiets in het echt moet zien (zoals bij veel dingen) om het goed te kunnen zien, ziet er wel gaaf uit zoquote:Op zondag 18 juli 2004 17:38 schreef SoOinos het volgende:
Espaces d'Abraxas, te Parijs
http://www.mi-architex.com/projects/BFL/BFL05.JPG
niet zo'n mooi plaatje maarja
Oke, mezelf quoten is niet echt..uhhh...quote:Op maandag 19 juli 2004 19:00 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik hou erg van industrie. Het oude van Nelle gebouw in Rotterdam vind ik echt helemaal geweldig!!
die 2de foto is wel erg gaaf jaquote:Op maandag 19 juli 2004 19:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Oke, mezelf quoten is niet echt..uhhh...
Anyway, ik heb wat foto's gevonden!!
[afbeelding]
[afbeelding]
mij moet je het niet vragenquote:Op woensdag 21 juli 2004 12:20 schreef Wentsje het volgende:
Zo mooi allemaal...
En stel zelf te mogen ontwerpen...
Ik ga kapot aan mijn tweestrijd. Ik moet mijn keuze maken voor volgend jaar.
Wat moet ik toch doen? Germaanse of architectuur???
Hoe lang zal t mij nog wakkerhouden.
Wanneer kan ik de knoop doorhakken...
Heb je het topic niet doorgelezen, barbaar?quote:Op woensdag 21 juli 2004 16:33 schreef aldostuta het volgende:
Geen idee of het al eerder genoemd is, maar het Gasunie gebouw doet mij wel wat
leuk !quote:Op woensdag 21 juli 2004 18:02 schreef Wentsje het volgende:
ik heb gekozen
ik ga de studies burgelijk-ingenieur-architect aan
Ja ik zal het nog eens proberenquote:Op woensdag 21 juli 2004 07:15 schreef Xilantof het volgende:
SjaakieV:
ik zie 2 maal een kruisje
Het heeft idd wel wat...quote:Op woensdag 21 juli 2004 16:33 schreef aldostuta het volgende:
Geen idee of het al eerder genoemd is, maar het Gasunie gebouw doet mij wel wat
Ja, ook van binnen ziet het er fantastisch uitquote:Op zaterdag 24 juli 2004 22:01 schreef frouk het volgende:
[..]
Het heeft idd wel wat...
Ben je er ook binnen geweest?
Ik ben er twee maanden geleden ook binnen geweest.. ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht! Het vele groen vond ik er nogal nep uitzien..quote:Op dinsdag 27 juli 2004 13:14 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Ja, ook van binnen ziet het er fantastisch uit
Bij mij is het alweer een tijdje geleden hoor, ik geloof een congres oid in 2002.quote:Op dinsdag 27 juli 2004 13:51 schreef frouk het volgende:
[..]
Ik ben er twee maanden geleden ook binnen geweest.. ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht! Het vele groen vond ik er nogal nep uitzien..
Ik vond het echt net nep lijken.. heb nog even gevoeld of het wel echt wasquote:Op dinsdag 27 juli 2004 15:25 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Bij mij is het alweer een tijdje geleden hoor, ik geloof een congres oid in 2002.
We zaten toen in de grote ruimte, dus heb al het groen niet echt gezien. Maar het groen dat ik zag, vond ik niet echt verkeerd
Volgens mij die zaal links: ik moest eerst een gang door en toen aan mijn linkerhand was die zaal. Een vrij grote zaal. Voor de rest heb ik helaas weinig gezien, hoorde wel dat er nog zo'n beetje een hele tuin binnen isquote:Op dinsdag 27 juli 2004 16:59 schreef frouk het volgende:
[..]
Ik vond het echt net nep lijken.. heb nog even gevoeld of het wel echt was![]()
Je zat zeker in de kantine? Of in die zaal die je links hebt.. als je zegmaar binnenkomt?
daar heb ik ook nog een bespreking gehad! die zaal vond ik niet echt indrukwekkend... de kantine en het trappenhuis/balkonnendeel vond ik het mooistquote:Op woensdag 28 juli 2004 10:24 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Volgens mij die zaal links: ik moest eerst een gang door en toen aan mijn linkerhand was die zaal. Een vrij grote zaal. Voor de rest heb ik helaas weinig gezien, hoorde wel dat er nog zo'n beetje een hele tuin binnen is
Neuh, die zaal op zich was niet spectaculair. Dan heb ik dus de mooiste delen gemistquote:Op woensdag 28 juli 2004 11:04 schreef frouk het volgende:
[..]
daar heb ik ook nog een bespreking gehad! die zaal vond ik niet echt indrukwekkend... de kantine en het trappenhuis/balkonnendeel vond ik het mooist
maar waarom was je er dan? niet speciaal om het gebouw te bekijken lijkt me dan..
cool! economische faculteits verenging van welke hogeschool of uni?quote:Op woensdag 28 juli 2004 12:58 schreef aldostuta het volgende:
[..]
Neuh, die zaal op zich was niet spectaculair. Dan heb ik dus de mooiste delen gemist
Ik was daar vanwege het congres van de EFV (Economische Faculteits Vereniging) over economie en milieu. Wat dat betreft een toepasselijke locatie
Niets in de richtingquote:Op donderdag 29 juli 2004 01:08 schreef frouk het volgende:
[..]
cool! economische faculteits verenging van welke hogeschool of uni?
doe/deed je een opleiding mbt gebouwbeheer ? of meer richting management?
Berlijn is inderdaad geweldig! Dit vind ik nog wel het mooiste voorbeeld:quote:Op dinsdag 23 april 2002 18:21 schreef Mac-G het volgende:
Berlijn is toch wel qua gebouwen
Van binnen is het een nog veel vreemder gebouw. In het midden is op de begane of -1 etage (?) namelijk een tuin aangelegd. Naar boven toe is dat helemaal open. Als je dus op de hogere verdiepingen staat, kijk je in een geweldig gat met daaronder een glazen dek (dacht ik), met daaronder de tuin. Overigens schijnt de klimaatregeling nogal precair te zijn, men schijnt een soort van waterkoeling in de ramen te hebben.quote:Op dinsdag 3 augustus 2004 13:03 schreef Jed1Gam het volgende:
nog 2 van het ING gebouw in Amsterdam.
[afbeelding]
[afbeelding]
Is die niet ontworpen door Joost Swarte, (strip)tekenaar en bijzonder grafisch vormgever?quote:Op maandag 2 augustus 2004 17:10 schreef Z het volgende:
Toneelschuur Haarlem
Klopt, wel met wat ondersteuning geloof ik. Ik ben trouwens in het Guggenheim in Bilbao geweest vorige week, dat was indrukwekkend, wel echt een imbeciel gebouw met al die rondingen, en rare vormen.quote:Op zondag 29 augustus 2004 21:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is die niet ontworpen door Joost Swarte, (strip)tekenaar en bijzonder grafisch vormgever?
heb van dat gebouw al veel foto's gezien, en hij is echt super gaaf!quote:Op vrijdag 3 september 2004 12:52 schreef k_man het volgende:
Deze dus (rechts); de Swiss Re Tower (bijnaam 'Erotic Gherkin') van Norman Foster in Londen.
Afgelopen weekend in het echt gezien en van onder de indruk.
[afbeelding]
Op foto's vond ik het al een bijzonder gebouw, maar in het echt was het effect nog een stukje sterker. Het is zó gelikt!quote:Op vrijdag 3 september 2004 17:51 schreef Xilantof het volgende:
heb van dat gebouw al veel foto's gezien, en hij is echt super gaaf!
ik zou zo veel gebouwen in het echt willen zien. maar dat zit er helaas niet in.quote:Op zondag 5 september 2004 00:59 schreef k_man het volgende:
[..]
Op foto's vond ik het al een bijzonder gebouw, maar in het echt was het effect nog een stukje sterker. Het is zó gelikt!
vaak wordt het speels gebruikt, maar het is ook zeer nuttig bij het constructieve deel van het gebouw!quote:
vroeger hingen er nog geen eisen aan het aantal m2 raamoppervlak, tegenwoordig wel.quote:Op dinsdag 14 september 2004 04:15 schreef Tropos het volgende:
Kan iemand mij hier wellicht vertellen waarom er in dat raadhuis van Dudok in Hilversum zo weinig ramen zitten? Het ziet eruit als een vreselijk donker gebouw. Begon het gebruik van natuurlijk licht ná Dudok met Rietveld?
heb je plaatje?quote:Ik vraag me ook af wat dat Cineac-gebouw zo spectaculair maakt? Naar mijn idee valt het volledig weg in de straat en lijkt die opbouw een goedkoop uithangbord?
Van binnen is het echt niet zo donker hoor. Wellicht laat je je teveel leiden door enkele gevels?quote:Op dinsdag 14 september 2004 04:15 schreef Tropos het volgende:
Kan iemand mij hier wellicht vertellen waarom er in dat raadhuis van Dudok in Hilversum zo weinig ramen zitten? Het ziet eruit als een vreselijk donker gebouw. Begon het gebruik van natuurlijk licht ná Dudok met Rietveld?
Omdat het ontworpen is door de wereldberoemde architect Duiker. Volgens het 'Nieuwe Bouwen' en in die tijd dus zeer vooruitstrevend. Het oogt nu nog steeds modern.quote:Ik vraag me ook af wat dat Cineac-gebouw zo spectaculair maakt? Naar mijn idee valt het volledig weg in de straat en lijkt die opbouw een goedkoop uithangbord?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |