quote:Het is bekend dat je van alcohol dood gaat ja als je flink door zuipt.
Op vrijdag 5 september 2003 14:02 schreef What het volgende:[..]
Van alcohol zijn de effecten op lange termijn bekend, bij XTC niet.
quote:De relevante vraag is of je gebruik van een middel waarvan je de lange termijn effecten niet kent verantwoordelijk kunt noemen. Persoonlijk vind ik dit niet verantwoord.
Op vrijdag 5 september 2003 14:00 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Drug zijn neutraal. Verantwoord gebruik is niks mis mee. Net als bij alcohol.
quote:Het gaat om de effecten bij regulier gebruik. Als ik een kilo spaanse pepers naar binnen werk zou het ook wel eens slecht met me af kunnen lopen.
Op vrijdag 5 september 2003 14:05 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Het is bekend dat je van alcohol dood gaat ja als je flink door zuipt.
quote:We komen nu inderdaad in een bepaalde tijdszone dat de lange termijn effecten bekend worden, mondjesmaat weliswaar. Over een jaar of tien a vijftien hebben we een nog beter beeld.
Op vrijdag 5 september 2003 14:03 schreef gelly het volgende:
Och, XTC bestaat ook al zo'n 40 jaar, er is vrij veel over bekend.
(dan zijn jij en ik ongeveer 50..
)
quote:Dan moet je wel heeel veel zuipen, terwijl 1 pil al genoeg kan zijn... maar als je er zeker van wilt zijn moet je er 15 nemen
Op vrijdag 5 september 2003 14:05 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Het is bekend dat je van alcohol dood gaat ja als je flink door zuipt.
quote:Juist. Maar op dat punt wordt tot nog toe niet in gegaan.
Op vrijdag 5 september 2003 14:04 schreef Sickie het volgende:- Alcohol wordt gebruikt in alle lagen van de bevolking. Jong, oud, arm en rijk. Daarom zijn er meer verslaafden. Er zijn immers veel meer gebruikers. Het is interessanter om na te gaan wel percentage van de gebruikers dit onverantwoord doet. Die cijfers zijn er helaas niet.
Ik heb zelf het gevoel dat XTC een veel groter probleem zal worden als deze net zo alledaags wordt als alcohol.
quote:Het zal nooit zo alledaags worden. Hasj wordt ook veel minder gebruikt dan alcohol ondanks dat het semi legaal is.
Op vrijdag 5 september 2003 14:04 schreef Sickie het volgende:Ik heb zelf het gevoel dat XTC een veel groter probleem zal worden als deze net zo alledaags wordt als alcohol.
XTC is nu al bijna legaal. Iedereen die het wil gebruiken kan het gebruiken. Daarbij heb ik niet het idee dat XTC verslaving ooit zo'n groot probleem zou kunnen worden als alcohol verslaving. Juist doordat XTC totaal anders gebruikt wordt (niet dagelijks) zal de verslaving ervan meevallen. Daarbij komt ook nog dat XTC op een gegeven moment gaat vervelen. Je ontgroeid het. Je zal mensen van 40 niet zo snel meer XTC zien gebruiken terwijl ze vaak wel gewoon door blijven drinken.
quote:Misschien eerst even le-zen voordat je post. Het stukje wat ik quotte geeft toch andere cijfers.
Op vrijdag 5 september 2003 13:58 schreef Sickie het volgende:[..]
Tjah wel dus. XTC is paardenmiddel bij vergeleken gangbare alcohol zoals bier en wijn. Ik heb tijdens de gabberperiode zelf aan de zijlijn toegekeken hoe gebruikers reageren op een pilletje teveel. Dat is appels met peren vergelijken.
quote:Zolang jij jouw argumenten (10% gebruikt alcohol voor de smaak en de rest niet) niet gaat voorzien van een fatsoenlijke onderbouwing middels bronnen hoef ik helemaal niets.
Op vrijdag 5 september 2003 13:59 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Omdat 10% van de alcohol gebruikers het drinkt voor de smaak is de vergelijking niet meer mogelijk. Ondanks dat de overgrote meerderheid alcohol drinkt voor de roes. Komop zeg je moet toch wel met wat betere argumenten aankomen.
quote:We hebben het over de lange termijn effecten. Als je jarenlang stevig doordrinkt sloop je je lever.
Op vrijdag 5 september 2003 14:07 schreef MikeyMo het volgende:[..]
Dan moet je wel heeel veel zuipen, terwijl 1 pil al genoeg kan zijn... maar als je er zeker van wilt zijn moet je er 15 nemen
Een overdosis kan je ook oplopen met alcohol, gebeurt regelmatig. Met XTC gaat het ook niet zo makkelijk of je moet hele rare dingen doen.
quote:Ik gebruik geen drugs, drink regelmatig een borrel.
Op vrijdag 5 september 2003 14:09 schreef MikeyMo het volgende:
zouden de voor-roepers potentiele afnemers zijn?
Maar waarom zou ik voor anderen bepalen welke en of men drugs mag gebruiken ? Ik heb liever 1000 pillenslikkers op een feest, dan 1000 zuipende boeren.
quote:De effecten van XTC bij verantwoord gebruik zijn minimaal. Ik ken niemand in mijn omgeving die problemen heeft.
Op vrijdag 5 september 2003 14:06 schreef Sickie het volgende:[..]
Het gaat om de effecten bij regulier gebruik. Als ik een kilo spaanse pepers naar binnen werk zou het ook wel eens slecht met me af kunnen lopen.
quote:En je hersens, en je centrale zenuwstelsel.
Op vrijdag 5 september 2003 14:10 schreef dazzle123 het volgende:
Als je jarenlang stevig doordrinkt sloop je je lever.
Maarre, XTC sloopt deze lichaamsonderdelen niet denk je?
Al die fijne chemicaliën.
quote:Ik ken genoeg pillenslikkers, en degene die problemen hebben zijn zware speed- en cokesnuivers.
Op vrijdag 5 september 2003 14:11 schreef dazzle123 het volgende:[..]
De effecten van XTC bij verantwoord gebruik zijn minimaal. Ik ken niemand in mijn omgeving die problemen heeft.
quote:We hebben het ook over XTC toch?
Op vrijdag 5 september 2003 14:13 schreef gelly het volgende:[..]
Ik ken genoeg pillenslikkers, en degene die problemen hebben zijn zware speed- en cokesnuivers.
quote:Een middel is pas legaal als je het legaal (het woord zegt het al
Op vrijdag 5 september 2003 14:08 schreef dazzle123 het volgende:[..]
Het zal nooit zo alledaags worden. Hasj wordt ook veel minder gebruikt dan alcohol ondanks dat het semi legaal is.
XTC is nu al bijna legaal. Iedereen die het wil gebruiken kan het gebruiken. Daarbij heb ik niet het idee dat XTC verslaving ooit zo'n groot probleem zou kunnen worden als alcohol verslaving. Juist doordat XTC totaal anders gebruikt wordt (niet dagelijks) zal de verslaving ervan meevallen. Daarbij komt ook nog dat XTC op een gegeven moment gaat vervelen. Je ontgroeid het. Je zal mensen van 40 niet zo snel meer XTC zien gebruiken terwijl ze vaak wel gewoon door blijven drinken.
Het vervelen van XTC baart mij nou juist hele grote zorgen. Ik heb met eigen ogen voldoende mensen over zien stappen van XTC naar bijv. speed en andere middelen. Verder moet je jezelf afvragen wat XTC met je doet tot het moment dat de verzadiging optreedt. En is hetgeen wat het gedaan heeft permanent?
quote:Maar als ik morgen XTC of andere stimulerende stoffen zou gaan toevoegen in lekker smakende drankjes, dan wordt de vergelijking wel legitiem?
Op vrijdag 5 september 2003 13:50 schreef Sickie het volgende:[..]
Niemand ontkent dat er nooit sprake is van drankmisbruik, maar dat is ook het hele punt niet. DM wilde duidelijk maken dat een directe vergelijking tussen alcohol en XTC niet per definitie legitiem is. En daar heeft ie volgens mij gelijk in.
- Alcohol - stimulerende stof zonder lekkere smaak
-XTC - stimulerende stof zonder lekkere smaak.
- Alcohol kan in lekkere dranken worden toegevoegd omdat het legaal is.
- XTC kan niet in lekkere dranken worden toegevoegd omdat het illegaal is.
Dus: Alcohol kan niet met XTC vergeleken worden omdat alcohol in lekkere dranken zit en XTC niet.
Inderdaad een uitstekend argument, maar dan omdat het de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik nog eens goed aanstipt... ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 05-09-2003 14:14]
quote:Sterker nog XTC bestaat al meer dan 100 jaar.
Op vrijdag 5 september 2003 14:03 schreef gelly het volgende:[..]
Och, XTC bestaat ook al zo'n 40 jaar, er is vrij veel over bekend.
quote:
XTC is geen nieuw middel, maar al bijna honderd jaar oud. De stof -die we nu XTC noemen- werd voor het eerst samengesteld in 1898. Dat gebeurde in Duitsland, in een laboratorium van de geneesmiddelenfabrikant E. Merck, die op zoek was naar nieuwe medicijnen. De nieuwe stof werd gemaakt op basis van safrol-olie uit de nootmuskaat. De stof werd in 1914 gepatenteerd, maar werd door de firma Merck nooit in productie genomen.In 1952 en 1953 werd de stof in opdracht van het Amerikaanse leger getest door onderzoekers van de Universiteit van Michigan. 3,4-Methyleendioxymethylamfetamine (MDMA) is de scheikundige naam van XTC.
Begin jaren zestig bedacht Alexander Shulgin, een onderzoeker van het Amerikaans chemieconcern Down Chemical Company, een aantal nieuwe methoden om XTC te maken. Deze onderzoeker maakte de stof niet op basis van de safrol-olie, maar bereidde het puur synthetisch vanuit de stof piperonal.
In de jaren 70 had XTC een tijdlang een therapeutische toepassing. Psychiaters gebruikten het middel waardoor patiënten opener en emotioneel minder geremd werden.
Eind jaren zeventig werd door een groep chemici een illegaal laboratorium opgezet in Californië. Men wilde MDMA als middel op de markt brengen. De chemici gaven MDMA de naam 'Ecstasy', oftewel XTC of E. XTC werd toen niet in het uitgaansleven maar thuis gebruikt. Het gebruik was sterk gericht op ontdekken van de binnenwereld.
Vanaf 1980 werd Ecstasy steeds vaker ook op straat verkocht. Het middel kwam terecht in kringen van hippies, yuppen en studenten. In Nederland werd XTC voor het eerst gesignaleerd in 1985. Het werd gebruikt in besloten kring, voor spirituele doeleinden.
Aan het begin van de jaren tachtig ontstond in dansclub Warehouse in Chicago de nieuwe muziekstijl House. Sommige muzikanten slikten XTC-pillen en dat was in hun muziek te horen. In de clubs van Chicago dansten mensen onder invloed van XTC op deze muziek.
De cult sloeg over naar het hippieparadijs Goa en het trendy vakantie-eiland Ibiza. XTC bleek de perfecte drug voor nachtenlange dansmarathons.
In 1985 werd Ecstasy in de Verenigde Staten verboden, maar het recreatieve gebruik breidde zich desondanks verder uit en werd ongekend populair. Met name op universiteiten waar niet gedronken mocht worden. Studenten die wilden dansen en feesten, gebruikten XTC als partydrug. Maar wat XTC echt populair maakte, was de Acid House.
De eerste Nederlandse acid house-feesten werden georganiseerd in 1987. Op die feesten dook ook XTC op. Tijdens de ' Summer of Love' in 1988 organiseerde de Amsterdamse discotheek RoXY een vollemaansfeest met de titel ' Disco-Hippies-on-Acid-Gala'. De bezoekers kregen bij binnenkomst een plastic zakje met daarin twee pillen. Die pillen bleken zoetjes te zijn, voor in de koffie. De Haagse Post schreef in een verslag over deze nacht: ' publiek geheim is dat acid house het vooral goed doet onder het genot van een geestverruimend tabletje van de drug XTC'.
Begin 1988 werd in Amsterdam de eerste massale acid house-party georganiseerd. Het motto van dit feest was ' Trance' en veel van de bezoekers raakten dan ook in hogere sferen. Het feest maakte op velen een diepe indruk. Sinds die tijd werden deze feesten steeds meer op verschillende locaties georganiseerd. Een groot deel van de bezoekers gebruikten XTC. House was een absolute hype.In November 1988 werd XTC op lijst 1 (harddrugs) van de opiumwet geplaatst. Dat gebeurde omdat de overheid bang was voor grootschalige handel en productie. Het Nederlandse drugsbeleid ten aanzien van XTC richt zich enerzijds op voorkomen van gebruik door voorlichting en preventie en anderzijds op het voorkomen van problemen door gebruik.
Een van die problemen is de slechte kwaliteit van pillen en de mogelijkheid van pillen die levensgevaarlijk kunnen zijn. In 1992 werd daarom het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS) opgericht. Het DIMS verzamelt gegevens over de kwaliteit van drugs. Als gevaarlijke pillen aangetroffen worden, worden gebruikers zo snel mogelijk gewaarschuwd. Pillen kunnen getest worden bij een verslavingszorginstelling in de buurt.
Bron: http://jellinek.lemonfactory.nl
quote:Wat is het verschil tussen genieten van het gebruik en genieten van het effect?
Op vrijdag 5 september 2003 11:38 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Inderdaad, jij snapt het. Voor de smaak.
.
Wie slikt er XTC voor de smaak? Wie blowt er voor de smaak?
quote:XTC sloopt het zeker. Alleen je gebruikt veel minder.
Op vrijdag 5 september 2003 14:12 schreef What het volgende:[..]
En je hersens, en je centrale zenuwstelsel.
Maarre, XTC sloopt deze lichaamsonderdelen niet denk je?
Al die fijne chemicaliën.
quote:XTC is vaak de inleiding tot andere drugs.
Op vrijdag 5 september 2003 14:13 schreef dazzle123 het volgende:
We hebben het ook over XTC toch?
quote:Ja, ik onderschreef je mening
Op vrijdag 5 september 2003 14:13 schreef dazzle123 het volgende:[..]
We hebben het ook over XTC toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |