We hebben wat tegenslagen te verwerken gekregen. Eerst kon ik geen vrij krijgen omdat het allemaal nogal chaotisch was en ik een opleiding zou moeten geven in de geplande vakantieperiode.
Vervolgens ging de opleiding niet door en kon ik wel vrij krijgen, maar konden we de geplande reis van Koning Aap niet meer boeken, omdat het ding vol zat!
Alternatief was Summum, maar die zat dus ook al vol! Toen was er even lichte paniek in de tent, maar een collega die ooit eerder in Marokko was geweest, wist mij gerust te stellen en vertelde dat het echt heel makkelijk reizen was in Marokko!
Kortom: LiLuHa tours werd in het leven geroepen.
Gister avond even een spoedoverleg gehad onder het genot van een Thaise Curry (zou ik in Marokko ook kooklessen kunnen volgen?? Lijkt me wel leuk eigenlijk!!) en we regelen het gewoon zelf!
De Lonely Planet van Marokko is al enige tijd in mijn bezit, dus dat is wel handig. Nu was het alleen nog ff zoeken naar het juiste ticket!
Natuurlijk hebben we verschrikkelijk veel eisen wat betreft vluchttijden en overstappen enzo, maar ik denk dat we er wel een beetje uit zijn.
We vertrekken als het goed is op donderdag 2 oktober ergens in de avond met KLM en komen dan rond half 11 aan in Casablanca.
De terugreis is zo mogelijk nog onmogelijker, en vertrekt om 2.20 uur ('s nachts dus!!!!) en komt om 6.55 uur aan in Amsterdam op zondag 26 oktober. Kunnen we mooi nog ff de was doen voordat we maandag weer aan het werk gaan! :-)
Dit topic is speciaal in het leven geroepen om jullie deelgenoot te maken van al onze plannen en twijfels en om een reisverhaal in te posten.
De ongeveer route ziet er als volgt uit (gejat van de route van Koning Aap natuurlijk! )
- Casablanca
- Rabat
- Chefchaouen
- Fes (met uitstapjes naar Meknes en Volubilis e.d.)
- Erfoud (en de woestijn!)
- Todra kloof
- evt. Zagora
- Marrakesh (als het even kan met een tussenstop in Ait Ben Haddou)
- Essouaria
- Casablanca
Als we het redden willen we nog naar Imlil en de Toubkal berg toe, maar dat gaat ws. qua tijd enzo niet lukken. En het is keuzes maken af en toe!
Nog even wat linkjes naar bestaande Marokko topics in Travel:
Marokko, Marokko
Kleine fotoselectie van een winters Marokko
Autoverhuur in Marokko
Nou, kom maar op met de tips!
Wie biedt minder?
quote:Al in de FiPo, wie had dat durven denken?
Op donderdag 4 september 2003 23:39 schreef Napalmmm het volgende:
we zitten toch al in marokko?
quote:Nee, we willen al die klote Nederlanders voorlopig ff niet meer zien.
Op donderdag 4 september 2003 23:39 schreef Napalmmm het volgende:
we zitten toch al in marokko?
*benieuwd is naar reisverslag en foto's
Ga vooral niet zuidelijker dan Marrakech en neem volop antidiarree zooi mee
quote:Ik zou zeker ook proberen het stadje Moulay Idriss (http://i-cias.com/morocco/moulay_idriss.htm) in je programma op te nemen. Het is een heilige stad die is genoemd naar de stichter van de Marokkaanse staat. Het zal er ongetwijfeld erg veranderd zijn sinds ik er de eerste maal was, want dat is al een tijdje geleden. In die tijd was het erg fraaie stadje nog maar pas opengesteld voor niet-moslims, al was het voor hen toen nog steeds verboden om er te overnachten. Ik heb het geluk gehad er ook nog een 'fantasia' (http://www.rediscover.co.uk/fantasia_pics.htm) mee te maken. De hele heuvels rondom Moulay Idriss stonden vol grote berbertenten die naar het ruiterfeest kwamen kijken. Erg indrukwekkend al zullen jullie dat niet meemaken want dat wordt ergens eind juli/begin augustus gevierd als ik mij goed herinner. En het mooie is dat je er al vlakbij in de buurt komt, want Moulay Idriss ligt ongeveer 25 km ten noorden van Meknes.
Op donderdag 4 september 2003 23:34 schreef Liejannuh het volgende:Nou, kom maar op met de tips!
Ook heel apart vond ik Ifranes (http://i-cias.com/morocco/ifrane.htm). Dat is een wintersportplaatsje dat erg Zwitsers aandeed, ongeveer 50 km. ten zuiden van Fes. En gezien de geplande route naar Erfoud zouden jullie daar ook doorheen moeten komen. Verder afzakkend richting Erfoud passeer je ook Meski, met daar vlakbij de Source Bleue de Meski; een (ook weer destijds) zeer fraaie oase, zo'n 50 km. ten noorden van Erfoud. (Ik lees overigens net hier http://i-cias.com/morocco/source_bleue_de_meski.htm dat het inmiddels niet meer zo'n aanrader is!)
Ik zal nog eens even in mijn geheugen graven of ik nog meer naar de oppervlakte kan krijgen.
Alvast veel plezier daar!
Het lijkt me een prachtig mooi land. Ik heb er veel docu's en films over gezien en erover gelezen.
Ik hoop dat de bevolking in Marokko nog steeds zo vriendelijk en gastvrij is als een paar decennia geleden.
Ik zal ook deze keer de reisverslagen van Liejannuh (en Lucille) graag volgen.
Go en Enjoy!
Jammer genoeg heb ik geen tips, maar ik vraag wel vast vrij om hier te komen spammen tijdens jullie vakantie.
quote:Zeker een mooi stadje. Je kunt het makkelijk op één dag combineren met Volubilis. Huur in Meknes met z'n drietjes een taxi voor de hele dag (kost geen drol als je goed onderhandelt). In Volubilis zelf je even de weg laten wijzen naar het uitzichtpunt boven op de heuvels, van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over het stadje.
Op vrijdag 5 september 2003 00:53 schreef Max het volgende:
En het mooie is dat je er al vlakbij in de buurt komt, want Moulay Idriss ligt ongeveer 25 km ten noorden van Meknes.
quote:
Op vrijdag 5 september 2003 09:07 schreef Tijn het volgende:
Veel plezier, Hans
quote:Casablanca is één en al vergane glorie. Weinig 'Blanca' veel vieze gevels enzo. Ik kan jullie aanraden om een tochtje te maken langs de kust bij Casablanca. Er waren ooit langs de kust daar allemaal zwembaden, maar die zijn nu allemaal verwaarloosd en dat vond ik wel een mooi gezicht (ik hou wel van troosteloosheid). En daar staat de grootste moskee ter wereld, en ik dacht dat je daar ook in mag. Hou er rekening mee dat het vliegveld van Casablanca en behoorlijk end van de stad ligt (1,5 uur rijden ofzo).
- Casablanca
- Rabat
- Chefchaouen
- Fes (met uitstapjes naar Meknes en Volubilis e.d.)
- Erfoud (en de woestijn!)
- Todra kloof
- evt. Zagora
- Marrakesh (als het even kan met een tussenstop in Ait Ben Haddou)
- Essouaria
- Casablanca
Rabat is de meest westerse stad, Mo woont er (koning) en er is niet heel veel te zien. Wel een goede sfeer vond is er hangen.
Fes Duidelijke scheiding tussen oude en nieuwe stad. Fantastische medina. Overal wordt je aangeraden een gids te nemen, wij zijn er gewoon ingedoken en je komt er vanzelf (na eer uur of 3) wel weer uit! Meknes is wel de moeite waard om te bekijken.
Wij reisden per trein, dat kan prima als je van stad naar stad reist. Er ligt niet heel veel spoor, en de trein gaat niet zuidelijker dan Marakech. Als je een taxi neemt moet je van te voren zeggen "Avec Compteur" (met teller) dan zijn ze heel goed te betalen. Hotels hadden we van te voren niet geregeld maar er was overal plek zat, en ze waren niet duur.
Veel plijzier iig!
quote:Op nogal beperkte tijden, tegen een entree die idioot hoog is en naar ik meen alleen met gids. Maar andere moskeeën in Marokko mag je uberhaupt niet in als niet-moslim.
Op vrijdag 5 september 2003 11:29 schreef Z het volgende:
En daar staat de grootste moskee ter wereld, en ik dacht dat je daar ook in mag.
quote:Of van tevoren de prijs afspreken.
Als je een taxi neemt moet je van te voren zeggen "Avec Compteur" (met teller) dan zijn ze heel goed te betalen. Hotels hadden we van te voren niet geregeld maar er was overal plek zat, en ze waren niet duur.
*lurkt*
quote:Dat wordt lastig, je hebt een goede prijs te pakken.
Op donderdag 4 september 2003 23:42 schreef Lucille het volgende:
Wie biedt minder?
quote:Ja, we zijn niet voor niets Travel mods.
Op zaterdag 6 september 2003 15:44 schreef What het volgende:[..]
Dat wordt lastig, je hebt een goede prijs te pakken.
We moeten hier wel het goede voorbeeld geven.
quote:2 oktober
Op zaterdag 6 september 2003 16:37 schreef Kimmie het volgende:
Wat grappig dat jullie dit doen, veel plezier, wanneer is het vertrek?
Hotel Casablanca
83-85 Bd. de la Liberte Ben Jida
tel 00212 2 244 02 02
Ook tot laat kun je nog wel wat te eten regelen (best goed).
*Verkapte terugvindtpost*
quote:Kgeloof dat YPPY werkt aan een legendarische comeback.
Op zaterdag 6 september 2003 21:12 schreef Dagobert het volgende:
Wauw! En wie gaat er dan op TRV letten![]()
*Verkapte terugvindtpost*
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 21:14 schreef k_man het volgende:[..]
Kgeloof dat YPPY werkt aan een legendarische comeback.
quote:Haha, laptopje mee natuurlijk
Op zaterdag 6 september 2003 22:44 schreef Lucille het volgende:
Gewoon modereren vanuit Marokko.
Kan je ook meteen een live verslag maken natuurlijk
ik ben benieuwd of marokko een goed vakantieland is, dus laat vooral weten wat de voors en tegens zijn .
quote:Ik dacht eerder aan een internetcafe, dan hoef je niks aan spullen mee te zeulen. Ik moet het namelijk allemaal wel dragen.
Op zaterdag 6 september 2003 22:45 schreef Dagobert het volgende:[..]
Haha, laptopje mee natuurlijk
Kan je ook meteen een live verslag maken natuurlijk
quote:Kan ook, maar ik weet niet of je die daar op iedere straathoek vindt
Op zaterdag 6 september 2003 22:48 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik dacht eerder aan een internetcafe, dan hoef je niks aan spullen mee te zeulen. Ik moet het namelijk allemaal wel dragen.
quote:Ik neem aan dat ik wel iets kan vinden in sommige grote steden. Zelfs in China, Nepal en Tibet heb ik de afgelopen jaren kunnen internetten.
Op zaterdag 6 september 2003 22:52 schreef Dagobert het volgende:[..]
Kan ook, maar ik weet niet of je die daar op iedere straathoek vindt
quote:internet is overal in Marokko!
Op zaterdag 6 september 2003 23:06 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik neem aan dat ik wel iets kan vinden in sommige grote steden. Zelfs in China, Nepal en Tibet heb ik de afgelopen jaren kunnen internetten.
En tnx voor de hoteltip K_man!
En Liejannuh wanneer ga jij aan de digi-camera?
quote:Ja, stom he.
Op donderdag 11 september 2003 10:46 schreef Golfen het volgende:
Had je nog geen doorlopende dan?, sloot je elke keer een aparte verzekering af?
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:25 schreef Liejannuh het volgende:
Ik ga als het meezit de digicam van mn vriendje lenen!
En hij heeft me ook het bewijs laten zien dat een Spiegelreflex nut heeft!De foto's die hij had laten afdrukken op hele hoge resolutie enzo waren toch echt minder mooi dan de foto's die je met een spiegelreflex maakt. Sim-pel!
Dus ik geef mijn Spiegelreflex echt niet op!
quote:Ik snap niet dat je vriendje nog steeds spullen aan je uitleent, na het vorige uitleen dingetje/gevalletje. Hij vindt je dus echt heel leuk.
Op donderdag 11 september 2003 11:25 schreef Liejannuh het volgende:
Ik ga als het meezit de digicam van mn vriendje lenen!
En hij heeft me ook het bewijs laten zien dat een Spiegelreflex nut heeft!De foto's die hij had laten afdrukken op hele hoge resolutie enzo waren toch echt minder mooi dan de foto's die je met een spiegelreflex maakt. Sim-pel!
Dus ik geef mijn Spiegelreflex echt niet op!
quote:Dat kun je haar ook niet kwalijk nemen. Ik snap heel goed dat ze na een avondwandeling met mij door Den Haag haar aandacht niet meer bij het verkeer kon houden...
Op donderdag 11 september 2003 13:41 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik snap niet dat je vriendje nog steeds spullen aan je uitleent, na het vorige uitleen dingetje/gevalletje. Hij vindt je dus echt heel leuk.
quote:ik ken iemand die ook hopman is bij de padvinderij/scouting in Fes, als je nog interesse hebt in een adres?
Op donderdag 11 september 2003 22:47 schreef Liejannuh het volgende:
Hmmmm... vriendjelief heb ik op dit topic gewezen!Maar hij pest me er alleen nog maar mee, dus het gaat al goed
marokko zit ook in het interrail-mogelijkheden. maar wat de mogelijkheden zijn weet ik niet.... [anyone?]
-Grania
Dus dat is al weer iets!
En BHFH, ik denk niet dat we tijd hebben om bij een hopman in Fez langs te gaan. Ben ook wel een beetje heel erg gestopt met scouting, dus ik ben niet meer zo into scouting zeg maar!
En granuaile, volgens mij zijn de paar spoorlijnen die er liggen in Marokko, dusdanig goedkoop, dat je beter gewoon losse kaartjes kunt kopen dan een interrail kaart.
Zeg Lucille, heb je nog voorkeur voor een hotel in Casablanca?
En K_man, wat kost dat hotel wat jij noemde ongeveer bij benadering?? Als je het weet?!
quote:Geen idee. Dat liep via Shoestring.
Op donderdag 18 september 2003 19:55 schreef Liejannuh het volgende:
En K_man, wat kost dat hotel wat jij noemde ongeveer bij benadering?? Als je het weet?!
quote:Ja, eentje met niet al te veel kakkerlakken.
Op donderdag 18 september 2003 19:55 schreef Liejannuh het volgende:
Zeg Lucille, heb je nog voorkeur voor een hotel in Casablanca?
Hotel Negociants, 116 Rue Allah ben Abdellas, triples 195 dirham, with bathroom 265 dirham
Hotel Astrid, 12 Rue 16 Novembre, doubles 299 dirham, zegt niets over triples.
Of natuurlijk Hotel Casablanca, aangedragen door K_man.
Zeg jij het maar Lucille!
Ik wil mijn beste Frans wel gaan oefenen om iets te reserveren.
quote:wel extreem dure patserhotels zeg!
Op zondag 21 september 2003 12:42 schreef Liejannuh het volgende:
De beste opties in de LP zijn volgens mij:
Hotel du Palais, 68 rue Farhat Hachad, triples with bathroom 240 dirhamHotel Negociants, 116 Rue Allah ben Abdellas, triples 195 dirham, with bathroom 265 dirham
Hotel Astrid, 12 Rue 16 Novembre, doubles 299 dirham, zegt niets over triples.
Of natuurlijk Hotel Casablanca, aangedragen door K_man.
Zeg jij het maar Lucille!
Ik wil mijn beste Frans wel gaan oefenen om iets te reserveren.
quote:Ja, 8 a 9 euro per persoon is inderdaad schofterig duur.
Op zondag 21 september 2003 13:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
wel extreem dure patserhotels zeg!
quote:10 dirham is toch 1 euro, dus wel wat meer!
Op zondag 21 september 2003 13:23 schreef Lucille het volgende:[..]
Ja, 8 a 9 euro per persoon is inderdaad schofterig duur.
Ik denk dat deze:
Hotel Negociants, 116 Rue Allah ben Abdellas, triples 195 dirham, with bathroom 265 dirham
het handigste is. Het is dicht bij Medina en het station (als we met de trein eventueel verder gaan).
quote:Dat klopt toch? 240 dirham is dus 24 euro wat 8 euro per persoon is?
Op zondag 21 september 2003 15:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
10 dirham is toch 1 euro, dus wel wat meer!
quote:ja oke, maar dan heb jee driepersoonskamer. Ik kan dat niet bepaald goedkoop noemen! Maargoed , het is wel betaalbaar. Ik dacht dat je bedoelde 8 euro per kamer.
Op zondag 21 september 2003 17:01 schreef Lucille het volgende:[..]
Dat klopt toch? 240 dirham is dus 24 euro wat 8 euro per persoon is?
quote:geen idee! Ik bedoelde in het algemeen! Marokko is natuurlijk ook niet het goedkoopste land, al is het ook niet duur. toen ik in marokko was heb ik geslapen bij de familie van die collega en 1 keer hebben we een simpel huisje gehuurd aan het strand. dat ws toen zo'n 100 dirham (na sevig afdingen, want dat deed hij alktijd) ... maar van hotel prijzen wet ik ook niks hoor ,liep maar wat te zeuren... al had ik het wel goedkoper verwacht.
Op zondag 21 september 2003 18:17 schreef Liejannuh het volgende:
Zeg BHFH, wat zijn volgens jou gangbare tarieven voor een kamer in Marokko? Beetje redelijk enzo, dus geen kakkerlakken, met warme douches enzo.
quote:Nu bij KLM 199 euro (kale prijs).
Op donderdag 4 september 2003 23:42 schreef Lucille het volgende:
Voorlopig is de laagste prijs die we gevonden hebben € 308.38 per persoon incl. tax voor een retourvlucht van Amsterdam naar Casablanca.Wie biedt minder?
quote:De luchthavenbelasting is nogal veel, tel die er even bij op.
Op dinsdag 23 september 2003 00:07 schreef k_man het volgende:[..]
Nu bij KLM 199 euro (kale prijs).
Hotel overigens nog steeds niet geboekt, maar ik ben aan het studeren, dus daar komt het door!
We hebben overigens wel een lift vanaf schiphol naar huis; mijn vriendje wil geheel vrijwillig belachelijk vroeg op zondagochtend zn bed uitkomen! Ik heb m overigens al voor gek verklaard, maar vind het wel lief!
Zal m straks ff hier plaatsen, die voorlopige planning dan!
Lucille, wat vind jij, moeten we Erfoud en Zagora allebei doen? Ik heb nog ff geen idee wat leuker/beter is enzo! En wat de verschillen zijn tussen de steden.
2-okt Amsterdam - Casablanca
3-okt Casablanca - Rabat (trein Casa Port, 1 uur, ieder half uur trein)
4-okt Rabat
5-okt Rabat - Chefchaouen (bus, 3 uur)
6-okt Chefchaouen
7-okt Chefchaouen - Fez (reken op 5 uur)
8-okt Fez
9-okt Fez (Meknes en Volubilis)
10-okt Fez
11-okt Fez - Erfoud (11 uur in de bus!)
12-okt Erfoud (Erg Chebi)
13-okt Erfoud - Tinerhir/Todra Gorge
14-okt Todra Gorge/Dades gorge
15-okt Todra gorge - Zagora (?)
16-okt Zagora (?)
17-okt Zagora - Ait Benhaddou
18-okt Ait Benhaddou - Marrakesh
19-okt Marrakesh
20-okt Marrakesh
21-okt Marrakesh
22-okt Marrakesh - Essouaria
23-okt Essouaria
24-okt Essouaria - Casablanca
25-okt Casablanca
26-okt Casablanca - Amsterdam
Twijfel dus alleen nog of het "nut" heeft om en Erfoud en Zagora te bezoeken. Een paar dagen in de Atlas is natuurlijk ook leuk!
Owja, ik heb de digitale camera van mijn vriendje te leen gekregen!
quote:Ik was vandaag ook van plan een soort van planning te maken.
Op zondag 28 september 2003 11:06 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb gister gezellig een uurtje of wat in mn LP zitten bladeren en heb een soort van planning gemaakt. Tot nu toe ben ik 1 schrikbarend lange reisdag tegen gekomen (van Fez naar Erfoud, uurtje of 11) en die gaan we niet opsplitsen, want dan zit je een dag in een supersaai dorp!Zal m straks ff hier plaatsen, die voorlopige planning dan!
Lucille, wat vind jij, moeten we Erfoud en Zagora allebei doen? Ik heb nog ff geen idee wat leuker/beter is enzo!
En wat de verschillen zijn tussen de steden.
Vallee de Ziz zegt mij niets trouwens. Ga ook nog wel ff zoeken!
quote:Terecht, dat amateuristische geklungel met die ouderwetse dingen, daar heb je niks meer aan in deze moderne tijd. Ik zie het aan mijn broertje, die een weekje naar Praag is geweest, hij moet de foto's die ze daar gemaakt hebben nog steeds 'een keer' inscannen. Zal wel Kerstmis worden dus. Met een digitale camera heb je daar tenminste geen last van.
Op zondag 28 september 2003 12:40 schreef Liejannuh het volgende:
Owja, ik heb de digitale camera van mijn vriendje te leen gekregen!
Ohja, alvast veel plezier toegewenst, Lucille en Liejannuh!
quote:LP p. 387
Op zondag 28 september 2003 12:48 schreef Liejannuh het volgende:
Kijk niet naar mijn planning en dan gaan we vergelijken!
Ik kwam 1 organisatie tegen die stopt in Midelt, dat is redelijk halverwege Fez en Erfoud, maar daar is dus echt helemaal niets te doen!Vallee de Ziz zegt mij niets trouwens.
Ga ook nog wel ff zoeken!
Maar tis meer het uitzicht geloof ik.
quote:Daarom hebben ze de foto-cd uitgevonden
Op zondag 28 september 2003 14:10 schreef dwerg het volgende:[..]
Terecht, dat amateuristische geklungel met die ouderwetse dingen, daar heb je niks meer aan in deze moderne tijd. Ik zie het aan mijn broertje, die een weekje naar Praag is geweest, hij moet de foto's die ze daar gemaakt hebben nog steeds 'een keer' inscannen. Zal wel Kerstmis worden dus. Met een digitale camera heb je daar tenminste geen last van.
Ohja, alvast veel plezier toegewenst, Lucille en Liejannuh!
* DrekOor neemt altijd plakband mee...
Fijne reis...
quote:* k_man houdt het op leukoplast.
Op maandag 29 september 2003 11:49 schreef DrekOor het volgende:
* DrekOor neemt altijd plakband mee...
quote:* pimz houdt het op sporttape, kun je voor nog veel meer dingen gebruiken dan leukoplast.
Op maandag 29 september 2003 18:15 schreef k_man het volgende:[..]
* k_man houdt het op leukoplast.
Ik vind mezelf nu wel heel stoer, gelukkig sprak de meneer van het hotel engels!
quote:Toch niet degene die ik had genoemd hè? Als het dan tegenvalt is het tenminste niet mijn schuld...
Op dinsdag 30 september 2003 20:39 schreef Liejannuh het volgende:
WAAAAHGHHHH!!!!
Ik heb een hotel geboekt!
quote:denk je dat ze gaan morssen in dat 2-persoons bed
Op dinsdag 30 september 2003 23:02 schreef Lucille het volgende:
Heeft iemand toevallig het potje met die waterafstotende smurrie gezien voor mijn schoenen. Die ben ik kwijt.
quote:Je gaat er dus al van uit dat ik in dat 1 persoonsbed moet gaan liggen.
Op woensdag 1 oktober 2003 00:29 schreef Golfen het volgende:[..]
denk je dat ze gaan morssen in dat 2-persoons bed
quote:Die staan ook op de lijst.:)
Op woensdag 1 oktober 2003 17:05 schreef Vava het volgende:
een hele goeie vakantie in het mooie Marokko! Vooral Fes, Marrakesh en Ait Ben Haddou niet overslaan!
quote:Ikke wel.
Op woensdag 1 oktober 2003 21:33 schreef k_man het volgende:
Al zin in couscous, tangine en de rest van de Marokkaanse keuken?
quote:Nog 4 1/2 uur?
Op woensdag 1 oktober 2003 20:44 schreef Liejannuh het volgende:
oew! over 24 uur zijn we net opgestegen!
Véééél plezier!!
Het eerste bericht vanuit een zonnig Marokko. Nadat we gisteren zijn aangekomen in Casablanca zijn we rond elf uur 's avonds lokale tijd (twee uur tijdsverschil) in het hotel gearriveerd. Ik heb redelijk goed geslapen en vandaag zijn ze dus doorgereisd naar Rabat. De belangrijkste bezienswaardigheid in Casablanca - de moskee - is op vrijdag toch gesloten dus die gaan we over twee weken wel bekijken.
Het was een uur met de trein naar Rabat. En dat voor maar 3 euro of zo. Hier hebben we de stad een beetje verkend. Hebben een bezoek gebracht aan de kasba, kregen natuurlijk ruzie over de prijs van een Henna die gezet werd en verder zijn we naar de Tour Hassan geweest. En vlak daarnaast ligt het mausoleum van Mohammed V.
Ik ben benieuwd wat Liejannuh aan het schrijven is.
Ook Hans vermaakt zich prima. Ofwel, so far so good.
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 19:40 schreef Lucille het volgende:
Hoi,Het eerste bericht vanuit een zonnig Marokko. Nadat we gisteren zijn aangekomen in Casablanca zijn we rond elf uur 's avonds lokale tijd (twee uur tijdsverschil) in het hotel gearriveerd. Ik heb redelijk goed geslapen en vandaag zijn ze dus doorgereisd naar Rabat. De belangrijkste bezienswaardigheid in Casablanca - de moskee - is op vrijdag toch gesloten dus die gaan we over twee weken wel bekijken.
Het was een uur met de trein naar Rabat. En dat voor maar 3 euro of zo. Hier hebben we de stad een beetje verkend. Hebben een bezoek gebracht aan de kasba, kregen natuurlijk ruzie over de prijs van een Henna die gezet werd
en verder zijn we naar de Tour Hassan geweest. En vlak daarnaast ligt het mausoleum van Mohammed V.
Ik ben benieuwd wat Liejannuh aan het schrijven is.
Ook Hans vermaakt zich prima. Ofwel, so far so good.
daar waren jullie dus!
Leuk dat jullie je vermaken... en ja , azerty en onderhandelen horen erbij..
quote:Dat kan ik bevestigen!!
Op zaterdag 4 oktober 2003 07:19 schreef Aernout het volgende:
Marokkaanse meisjes
quote:Maar helaas niet geneukt
Op zaterdag 4 oktober 2003 09:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Dat kan ik bevestigen!!
Ik had echt een paar leuke vriendinnen daar!
quote:je kan ook niet alles hebben..
Op zaterdag 4 oktober 2003 12:07 schreef Dezz het volgende:[..]
Maar helaas niet geneukt
quote:Hoi,
Op zaterdag 4 oktober 2003 23:57 schreef case_ het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of de enige niet-fok!ker en enige niet-travelmod zich eigenlijk goed vermaakt in zo'n groep(je) met verder louter fok!kers die ook nog eens allebei travelmod zijn.
Ja hoor, Hans vermaakt zich prima. Wij kunnen ook best op reis zonder over Fok te praten enzo.
Reis update:
Vanuit Rabat zijn we met de bus verder gegaan. OP het busstation werden we meteen bestormd door mensen die ons graag wilden 'helpen'. Aangezien de Lonely Plqnet ons al lang en breed had geinformeerd dat je voor de bus naar Chefchouen bij loket 1 moest zijn hebben we deze gasten maar ff afgewimpeld.
Bij loket 1 stond er zel een echt behulpzame jongen die zich verontschuldigde voor zijn opdringerige landgenoten. Hij gaf ons ook de tip om de bus naar Ouzzane te nemen en vanuit daar naar Chefchouen te gaan (met bus of taxi). Op deze manier konden we een paar uur eerder arriveren, aangezien de rechtstreekse bus pas rond 2 uur zou vertrekken.
Onderweg een beetje zitten praten met onze vriend. Hij wilde zelfs een rondleiding geven in zijn geboortstad en als we dqt wilde dqn konden we zelfs bij zijn ouders eten. We hebben toch maar vriendelijk bedankt en zijn via een taxi grande naar het 70 km verderop gelegen Chefchouen gegaan.
Chefchouen, of zoals de oude naam luidt en nog veel mensen zeggen Chouen, ligt in het Rif gebergte. Dit is ongeveer het startpunt van de hash route door het Rif gebergte heen. Het verbaasde ons dus niks dat we tijdens het wandelen in de bergen wel 3 keer hashies kregen aangeboden.
Gelukkig was het goed weer gisteren, want de dag er voor regende het behoorlijk. Verder hebben we alle straatjes van de medina wel 5 keer gezien. Af en toe kom je een Marokkaan tegen die zelfs wat Nederlands spreekt. Holland? Alles goed? Kijken niet kopen he?
Vandaag vroeg opgestaan om de bus van half 9 te pakken naar Fes. Gezien het feit dat dit echt een lokale bus is en niet van CTM waren de zitplaatsen erg klein. Das niet echt prettig als je enige uren klem zit.
Het aparte voorval van vandaag was de strontlucht vanaf de zitplaats voor mij, halverwege de rit. Ik weet nog steeds niet of het nu van de vrouw voor mij was of van haar kindje, maar het meurde verschrikkelijk. Ook de man van de bus was er niet blij mee.
We zitten nu dus in Fes en gaan morgen onder leiding van een gids de medina bekijken. Tot een volgende post.
quote:Nou Fes is wat dat betreft (de opdringerigheid) wel erg. Daar kun je toch beter met gids lopen. Met gids wordt je niet om de paar meter aangeklampd en je wordt naar alle leuke plekjes geloofdsd, zonder dat die man daar zelf een zakelijk belang bij heeft.
Op maandag 6 oktober 2003 20:01 schreef Z het volgende:
Gewoon ook lekker zelf die medina induiken, dan kom je nog eens ergens. En niet schikken van de stank bij het leer-verf gebeuren!
quote:Weet je zeker dat je het niet zelf was
Op maandag 6 oktober 2003 19:59 schreef Lucille het volgende:[..]
Het aparte voorval van vandaag was de strontlucht vanaf de zitplaats voor mij, halverwege de rit. Ik weet nog steeds niet of het nu van de vrouw voor mij was of van haar kindje, maar het meurde verschrikkelijk. Ook de man van de bus was er niet blij mee.
quote:Ik weet dat de leerlooierij stinkt.
Op maandag 6 oktober 2003 20:01 schreef Z het volgende:
Gewoon ook lekker zelf die medina induiken, dan kom je nog eens ergens. En niet schikken van de stank bij het leer-verf gebeuren!
quote:Dan moet je een gids nemen idd. Het probleem is wel dat hij je ook winkels in loodst, en dan wordt er verwacht dat je prullen voor enorme prijzen gaat kopen. Maar ja, dat moet je dan gewoon niet doen. Veel plezier iig!
Op maandag 6 oktober 2003 20:12 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik weet dat de leerlooierij stinkt.
We nemen deze keer een gids omdat we in & dag de beste plekjes willen zien. In de voorgaande steden zijn we wel zelf de medina's ingegaan. We willen hier in Fes wat meer achtergrond informatie er bij hebben.
quote:Ik zal straks voor de zekerheid nog ff controleren.
Op maandag 6 oktober 2003 20:10 schreef Dagobert het volgende:[..]
Weet je zeker dat je het niet zelf was
De typische blauwe huizen in Chefchouen.
quote:Nee, als je een officiele stadsgids hebt is dat niet zo. Hij zal je wel vragen of je - bijv - een tapijtwinkel wilt zien, gewoon omdat toeristen dat wel eens willen zien en hij weet welke winkels goed zijn, maar hij zal er geen enkel probleem van maken als je nee zegt. Als je wel gaat is er ook geen enkele verplichting iets te kopen.
Op maandag 6 oktober 2003 20:14 schreef Z het volgende:[..]
Dan moet je een gids nemen idd. Het probleem is wel dat hij je ook winkels in loodst, en dan wordt er verwacht dat je prullen voor enorme prijzen gaat kopen. Maar ja, dat moet je dan gewoon niet doen. Veel plezier iig!
En bij de leerlooierij krijg je een munttakje om onder je neus te houden.
quote:je gaat gigantisch dolen als je geen gids neemt... je moet wel... maar er zijn straatjochies zat die je voor een paar dirham prima kunnen rondleiden!
Op maandag 6 oktober 2003 20:12 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik weet dat de leerlooierij stinkt.
We nemen deze keer een gids omdat we in & dag de beste plekjes willen zien. In de voorgaande steden zijn we wel zelf de medina's ingegaan. We willen hier in Fes wat meer achtergrond informatie er bij hebben.
HIer op de 1e foto een overzicht van de medina ( dat goed aangeeft hoe enorm hij is! .. je kan echt uren en uren rondlopen ,zonder ooit op dezelfde plek te komen! ) O en vergeet niet een wens te doen bij het Mullah Idriss centre! (2e foto en ook het vierkante gebouw rechts op de 1e foto) ....waar je als niet-moslim overigens niet naar binnen mag.....
Hoi Allemaal!
Vergeef me alvast rare spelfouten, want ik zit hier op een azerty toetsenbord te tiepen! Tips voor hoe ik dit toetsenbord kan instellen als qwerty toetsenbord zijn van harte welkom!
Donderdag 2 oktober zijn ze op een aller-relaxte manier vertrokken naar Casablanca. Geen gehaast om de tassen in te pakken, geen gehaast om de laatste dingen thuis op te ruimen; alles heel ontspannen! Ook wel eens leuk!
De vlucht vertrok ongeveer 15 minuten te laat en was volgens de stewardessen nogal ruig! Wij vonden het nog wel meevallen!
Rond 22.40 uur kwamen we aan op een uitgestorven vliegveld in Casablanca, waar we met pijn en moeite de douane door mochten. Ik was nog ff een stempeltje kwijt en voor Hans zn gegevens hadden ze versterking nodig! Maar om 23.15 uur stonden we buiten met vers gepind geld.
Taxi genomen naar het hotel en nadat de chauffeur aan 8 andere taxi bestuurders de weg had gevraagd, kwamen we daar dan ook aan! Lekker geslapen en de volgende ochtend naar Rabat vertrokken.
In Rabat hebben ze de hele middag rondgedwaald bij de toeristische trekpleisters; de kasbah, de tour hassan en genoten van de Altantische oceaan.
De kasah is geen goede plek voor onnozele toeristen zoals wij! We zijn opgelicht toen ze een tapijtfabriek wilden bekijken (hadden we al een beetje ingeschat van tevoren!) en Martin en ik zijn voorzien van een mooie henna tatouage die we niet wilden hebben. We hebben de zetster afgescheept met 20 Dirham, wat waarschijnlijk nog steeds veel was!
De volgende dag zijn we vertrokken richting Chefchaouen. Natuurlijk ging ook dit niet zonder slag of stoot en waren we voor het busstation al betrokken bij een verkeersongeluk met onze taxi! Gelukkig hadden we zelf niets, maar het was wel even spectaculair! Op het busstation wilde iedereen ons helpen en renden wij ongeveer gillend naar binnen; al roepend; no merci!!!!! Ter compensatie kwamen we ook nog een oprecht aardige marokkaan tegen die ons hielp met het regelen van de bustickets. We moesten uiteindelijk overstappen in Ouzzane en gedurende de rit nodigde deze vriendelijke vriend ons nog even uit om bij zijn ouders op bezoek te komen en ons rond te leiding in zijn geboorteplaats! Heel aardig, maar past allemaal net ff niet in de planning op dit moment.
Uiteindelijk kwamen we half in de middag aangescheurd in een Grand Taxi in Chefchaouen. Die grand taxis zijn een verhaal op zicht: Het zijn oude rotte mercedessen, waar dan 6 mensen in moeten; 2 op de voorbank en 4 op de achterbank. Beetje krap voor ons, dus wij hadden de achterbank maar opgekocht!
Chefchaouen staat bekend om zn blauwe huisjes en mooie wandelgebied. En natuurlijk ook om de plaatselijke Kif (hasj dus!). Zoals goed nederlanders betaamt zijn zij vooral niet geinteresseerd in de kif, maar we kregen het toch zeker 3 keer aangeboden. Beter gezegd; Hans kreeg het 3 keer aangeboden!
Het wandelen was erg mooi, maar wel vermoeiend. Het dorpje/stadje zelf is ook erg de moeite waard, maar na 1 middag 15 rondjes te hebben gelopen door dezelfde straten, hadden we het wel een beetje gehad!
Dus vandaag zijn we verder gegaan naar Fez en hier duiken ze morgen de Medina in onder leiding van een gids. Ik ben benieuwd!
Overige opmerkingen:
- Het eten is te doen, maar redelijk smaakloos
- de hotels zijn belachelijk goedkoop
- de wegen hobbellen verschrikkelijk; vooral in de bus!
- we vinden elkaar nog steeds aardig! )
Vandaag kregen ze de tour door de medina en we werden heel netjes om 9 uur opgehaald door onze gids Hassan (ja, hoe had ie anders moeten heten?!). We zijn begonnen het paleis van Mohammed de 6e en de ingang daarvan, het paleis zelf mochten we natuurlijk niet in!
Na een korte tour door de joodse wijk en naar wat oude forten die een heel mooi uitzicht boden op de medina, zijn we uiteindelijk op de medina aangekomen. Daar hebben we een rondleiding gehad die volgens mijn gevoel alleen maar langs winkels ging, maar ze kwamen nu wel op plaatsen waar we normaal niet zouden komen!
We hebben gezien hoe ze leer verven en het viel gelukkig mee met de stank. Ze hebben een poging ondernomen om ons allerhande zaken aan te smeren en ik ben alleen gezwicht voor de 45 kruiden ,mix in een parfummerie ofzo!
Het toppunt was wel toen we in een tapijtfabriek kwamen en ik daar uiteindelijk wel iets aardigs zag. De verkoper ging er gretig op in en haalde uiteindelijk iets te voorschijn wat ik eignelijk best wel mooi vond, totdat ik de prijs hoorde; 6400 dirham (640 euro) en dat vond ik een beetje te gortig, een kleedje is leuk, maar dan voor 50 euro ofzo! )
Dus ik noem een in mijn ogen belachelijke prijs; 200 euro. Gaat die verkoper op een gegeven moment gewoon akkoord met die 2000 dirham!!!!!! Dus toen zat ik ineens aan een tapijt vast dat ik niet wilde hebben!!!!! Dus ik heb maar heel snel uitgelegd dat ik het eigenlijk echt niet kon betalen er geen plek voor heb en ook nog een wasmachine moet kopen en dat ik dat nu ff veel belangrijker vind!!!!
Dus ik kwam er nog onderuit! Net aan!
En nu gaan we genieten van een veel te duur kopje thee in het Palais Jamai en de zonsondergang over de medina!
The world's largest swimming pool is the Orthlieb Pool in Casablanca, Morocco. It is 480 metres long, 75 metres wide and has an area of 3.6 hectares.
En please please please maak er dan een foto van voor qltel en mij... valt smekend op haar knieën Daar zijn we al heel lang naar op zoek.
En die 45 kruiden? Was dat niet in zo'n oud apotheekje?
quote:Dat was inderdaad in zo'n oud apotheekje.
Op dinsdag 7 oktober 2003 21:31 schreef k_man het volgende:
Mij is ooit verteld dat je in Marokko bij het afdingen moet uitkomen op 1/3 van de vraagrpijs. dus met het tapijt heb je het heel netjes gedaan.En die 45 kruiden? Was dat niet in zo'n oud apotheekje?
Ik heb dus in Fes bij de tannery een paar stukken leer gekocht waar ik leuke kussens van ga maken voor op de bank.
Ondertussen hebben we maar een auto gehuurd, het stuk tussen Fes en Marrkech via Erfoud duurt gewoon erg lang met de bus. Tis ook vermoeiend. Nu gaat het een stuk relaxter.
Via Meknes zijn we nu in Azrou aangekomen. Vanochtend nog de medina van Meknes bezocht.
Oh ja, gisteren hebben we de Romeinse ruines bij Volublilis bezocht en door Moulay Idriss gelopen. Deze stad was 70 jaar geleden nog verboden gebied voor niet-muslims.
Het weer is nog steeds prima. Vanmiddag hebben we een beetje rondgereden en zelfs apen in het wild gezien.
Groeten
quote:Dat was inderdaad in zo'n oud apotheekje.
Op dinsdag 7 oktober 2003 21:31 schreef k_man het volgende:
Mij is ooit verteld dat je in Marokko bij het afdingen moet uitkomen op 1/3 van de vraagrpijs. dus met het tapijt heb je het heel netjes gedaan.En die 45 kruiden? Was dat niet in zo'n oud apotheekje?
Ik heb dus in Fes bij de tannery een paar stukken leer gekocht waar ik leuke kussens van ga maken voor op de bank.
Ondertussen hebben we maar een auto gehuurd, het stuk tussen Fes en Marrkech via Erfoud duurt gewoon erg lang met de bus. Tis ook vermoeiend. Nu gaat het een stuk relaxter.
Via Meknes zijn we nu in Azrou aangekomen. Vanochtend nog de medina van Meknes bezocht.
Oh ja, gisteren hebben we de Romeinse ruines bij Volublilis bezocht en door Moulay Idriss gelopen. Deze stad was 70 jaar geleden nog verboden gebied voor niet-muslims.
Het weer is nog steeds prima. Vanmiddag hebben we een beetje rondgereden en zelfs apen in het wild gezien.
Groeten
quote:Yep, en ik maar denken dat de echoput een typisch Gothisch verschijnsel is...
Op vrijdag 10 oktober 2003 21:04 schreef maartena het volgende:
De Marokkaanse computers posten 2 keer hetzelfde
Leuk Ik wil er zo zelf naar toe...
Hopelijk kunnen jullie vandaag of morgen weer een bericht uit Marokko sturen.
We zijn aangekomen in Marrakech. De afgelopen week zijn we via Erfoud naar Risani gegaan en de woestijn ingedoken bij Erg Chebbi. Via een dromedaristocht van bijna anderhalf uur kwamen we bij onze overnachtingsplaats aan waar we de nacht in de buitenlucht hebben doorgebracht. Helaas was het bewolkt, waardoor we niet een hele mooi zonsondergang hebben gezien en ook niet een indrukwekkende sterrenhemel. Wel waren er een paar druppels regen en hebben we een hoge zandduin van 350 meter beklommen.
Daarna zijn we verder gegaan richting de Todra kloof. In de kloof hebben we een prachtige wandeling gemaakt van een uur of 6. Een dag later zijn we naar Boulmade des Dades gereden om daar een leuke, maar helaas korte, wandeling te maken in de Dades kloof. We moesten terug omdat het snel donker begon te worden.
Toen zijn we richting Ouarzazate gereden en zo'n 35 km verderop waar de mooiste kasba van Marokko ligt, bij Ait ben Haddou. Deze kasba is voor vele film gebruikt, onder andere voor Lawrence of Arabia.
De overnachting was ook in dit dorpje.
Vanochtend gingen we verder op pad, en zijn naar de mooiste watervallen van Marokko gereden, op zo'n 170 km van Marrakech. Tegen de avond, rond een uur of 6 net na zonsondergang kwamen we aan in deze drukke stad. Na enig zoekwerk hebben we ons hotel in het centrum van de stqd weten te vinden. Het is hier wel een drukte van jewelste. Morgen gaan we wandelen in de omgeving van de Jebel Toubkal.
Dat was het dan weer. Groetjes,
Lucille
Een insiders tip : ga naar eetstalletje nummer één. Is goed eten, en je kunt er - uniek - wijn bij drinken. Vraag met een vette knipoog om Cola Speciaal, en je krijgt rode wijn in een colaflesje. Ook al hou je niet van wijn, het samenzweerderige maakt het erg charmant.
En bij de stalletjes met vers geperst sinaasappelsap hoort de verkoper je glas nog een keer halfvol te schenken als je je glas leeg hebt. Als ie dat niet doet is het een afzetter.
Inshalla, het woord dat ons altijd aan deze vakantie zal herinneren! Woord dat op vele manieren gebruikt kan worden: positief en negatief. Inshalla betekent iets als "als god het wil". Dus je zegt au revoir tegen iemand en die zegt dan inshalla. Kunnen we erg goed mee leven.
Waar wij iets minder goed mee konden leven was onze herbergier Ibrahim in de Todra kloof en zijn Inshalla gebruik. Meneer zat ons bij aankomst nog te beloven dat we van alles konden krijgen bij ons toetje, waar we maar zin in hadden. Nou wij hadden wel zin in meloen (alles beter dan granaatappel, want dat is kamelenontbijt, later meer hierover) en dat zeiden we dus. Krijgen we 's avonds bij het diner dus gewoon weer granaatappel! Wij klagen natuurlijk, waar was nou die beloofde meloen. Ja, Inshalla, die had ie niet. Morgen, inshalla! Ja!!! Ga weg met je inshalla, daar zorg je gewoon voor toch?!
Nouja, wij waren lichtelijk gefrustreerd en geirriteerd en dat hebben we laten blijken. Arme Ibrahim!
Het gezeur om de meloen en de granaatappel deed overigens niets af van de schoonheid van de todra kloof. De Kloof is zo'n 300 meter hoor en ontzettend mooi om te zien. Foto's komen tzt wel!
Interessant detail: we kwamen een aantal nederlanders tegen die met Afriesj de trans afrika expeditie deden. Totaal 7,5 maanden in een truck zitten en hobbelen maar! Ik heb alvast besloten dat ik daar nooit aan ga beginnen! Je moet er toch niet aan denken om 7,5 maanden opgescheept te zitten met zo'n 15 anderen die je helemaal niet kent en die je in je "normale" leven niet eens zou willen kennen???!!!
Nouja, nu ben ik nog steeds niet bij het begin!
Na Azrou, jawel, vorige week vrijdag, zijn we richting woestijn gereden. De route naar de Sahara was lang, maar wel mooi.
Bizarre details:
- we dronken ergens iets langs de weg in een klein dorpje ofzo en moesten direct 5 dirham (toch wel 50 eurocent) parkeergeld betalen. Voor alle duidelijkheid; wij waren de enigen daar en in een grote stad betaal je 2 dirham parkeergeld! Kortom: we hebben 2 dirham gegeven, ik heb in mijn allerbeste frans uitgelegd dat ik het belachelijk vond, een flinke dot gas gegeven en hard weggereden. Ik hoop dat de parkeerwachter al een beetje over zn shock heen is!
- in het ontzettend rustige stadje Er-Rachidia stond ineens een stoplicht. Alleen had ik dat stoplicht niet verwacht, maar ik remde nog net op tijd!
Vette remsporen achterlatend, dat wel!
Ook hier reageerden de mensen nogal geshockeerd!
Ik moest vooral hard lachen!
Het doel was dus Merzouga en dat hebben we gehaald! Ontzettend gaaf om de duinen van Erg Chebi steeds dichter bij te zien komen. En het hotel waar we zaten was ook erg leuk en goed! Hele aardige lui en er werd nog eens ontzettend goed gekookt ook!
Na een middagje, een avondje, een ochtendje en nog een halve middag genieten van de rust, zijn we nog meer rust op gaan zoeken: op een kameel de woestijn in!
Nu had ik al eens eerder kameel gereden, maar iedere keer zit je weer op een ander zadel en dit was ook echt de woestijn in! Ontzettend mooi om de duinen van zo dicht bij te zien en dan vooral in de fase dat je dus alleen maar duinen om je heen ziet. Helaas kwam er van de hoogtepunten van zo'n kamelentocht helemaal niets terecht. Geen zonsondergang want bewolkt. Geen lucht vol met sterren, want bewolkt (we hebben welgeteld 4 sterren gezien). Geen zonsopgang, want bewolkt. Inshalla, zoals ze dan zo mooi weten te zeggen.
Tijdens de terugtocht de volgende ochtend waren we in ieder geval ontzettend blij dat we maar 1 nacht hadden geboekt en geen 2, want wat krijg je een zere kont van het gehobbel op een kameel!!! Want een gehobbel is het! Maar het was de moeite waard, absoluut iets om over te doen!!
Interessant detail: ons toetje in de woestijn was granaatappel en daar waren we alledrie nou niet echt weg van... De kamelen konden de volgende ochtend de granaatappel wel heel erg waarderen. Sindsdien refereren we als kamelenonbijt aan de granaatappel.
Na onze overnachting in de woestijn zijn we richting de Todra kloof gereden. Ook weer een lange rit, waarvan we blij waren dat we 'm niet met de bus hoefden te doen. Onze vrienden van het hotel uit de woestijn hebben nog even een korte rondleiding gegeven door Rissani, het stadje waar zij boodschappen gingen doen en waar wij vooral doorheen reden. We hebben nu zeker dingen van die stad gezien die de "normale" toerist niet ziet! Leuk!
Een kasbah die nog bewoond werd, een mausoleum wat vooral niet door toeristen bezocht werd en ook hierbij eindigden we weer in een winkeltje, maar daar wisten we ons vrij snel uit te praten!
In de Todra kloof hebben we ons geergerd aan de gastheer Ibrahim "i'm also a musician". Nou, dat hebben we geweten. We hadden s avonds de laatste hap van ons eten nog niet op en Ibrahim en zijn vrienden begonnen met een wel zeer heftig getrommel en dat was dan berber muziek. Nu kan ik een muziekje op zijn tijd uitstekend waarderen, maar dit getrommel was zo verschrikkelijk hard, dat het echt niet leuk meer was! We zijn de herrie dus maar snel ontvlucht.
Gelukkig was het de volgende dag in de kloof een stuk rustiger en vreedzamer!
Na de Todra kloof zijn we richting de Dades kloof gereden. Een kloof die op sommige punten nog mooier dan de Todra kloof was en waar we een ontzettend leuke (maar helaas veel te korte) wandeling hebben gemaakt tussen de bergen door! Hadden we eigenlijk ook wel langer willen blijven, maar er is nog zoveel te zien!!
De volgende dag zijn we weer verder gereden en was het doel Ouarzazate waar we zowaar een supermarkt vonden. Dat kennen ze hier namelijk niet echt, een supermarkt! Het zijn hier allemaal hele kleine winkeltjes met een toonbank. En dat is het dan!
Dus daar hadden we ineens keus! Kochten we ook spontaan zakken chips van 20 dirham enzo!
Vervolgens wilden we een bezoek brengen aan de Atlas filmstudio's maar daar waren ze dus blijkbaar iets aan het filmen, dus hebben we alleen de buitenkant van het complex gezien! Nouja, was ook wel grappig! Dan maar snel door naar de mooiste kasbah van Marokko: Ait Benhaddou! Helaas was ik op dat moment lichtelijk brak, maar voor Ait Benhaddou ben ik toch nog even een uurtje mn bed uit gekomen. Was heel mooi en bijzonder om te zien. Iets minder mooi was de methode van bepaalde gidsen om ons bij hun naar binnen te laten gaan, maar dat vergeten we maar snel.
En vandaag zijn we naar Marrakesh gereden. Natuurlijk wel via een omweg en dus hebben we de cascades d'ouzoud gezien. Watervallen van zo'n 100 meter hoog en erg gaaf om te zien. Doordat we een verschrikkelijk eind hebben omgereden, kwamen we pas in het donker aan in Marrakesh, dat is wel een beetje creepy! Rijden in het donker in Marokko. De gemiddelde Marokkaan doet het liefste pas zn licht aan als het pikdonker is! En dat is best eng!
Tja en dan gaan we morgen een dagje wandelen in de Hoge Atlas, leveren we heel snel de auto in en gaan we een paar dagen Marrakesh doen. Een stad die ons tot nu toe wel bevalt!
overigens: ik zit achter een qwerty toetsenbord!
quote:Ik ga me best doen Rewimo!
Op dinsdag 7 oktober 2003 18:51 schreef Rewimo het volgende:
Als jullie in Casablanca zijn, vergeet dan niet deze locatie te bezoeken:The world's largest swimming pool is the Orthlieb Pool in Casablanca, Morocco. It is 480 metres long, 75 metres wide and has an area of 3.6 hectares.
En please please please maak er dan een foto van voor qltel en mij... valt smekend op haar knieën Daar zijn we al heel lang naar op zoek.
Zometeen gaan we trouwens alvast de Medina onveilig maken en pre-souvenir shoppen! :-) Gister al erg gelachen toen ze me een buikdansoutfitje wilden aansmeren en ik ze maar heb verteld dat ik het vermoeden had dat mijn vriendje het niet mooi zou vinden! :-) Hans en Lucille vonden het ook niet mooi, dus dat scheelt al! :-)
Verder vermaken we ons hier uitstekend en gaan we vanavond weer op het grote plein eten! Erg lekkere shaslicks op gister! Zouden ze in Nederland ook zo moeten doen!
quote:Nog Cola Speciaal gehad?
Op maandag 20 oktober 2003 16:59 schreef Liejannuh het volgende:
Verder vermaken we ons hier uitstekend en gaan we vanavond weer op het grote plein eten! Erg lekkere shaslicks op gister! Zouden ze in Nederland ook zo moeten doen!
quote:*nieuwsgierig:
Zometeen gaan we trouwens alvast de Medina onveilig maken en pre-souvenir shoppen! :-)
Het resultaat van 1 dag winkelen:
- schilderij vqn 80 x 100 cm (ongeveer)
- houten schaal
- houten kameel
- 2 grote blauze schalen met zilverkleurige randen
-1 minder grote blauwe schaal met zilverkleurige rand
-1 grote kom met visjes
- 3 minder grote kommen met visjes
- 3 schalen met visjes
en dat allemaal voor zo'n 100 euro! Het is een koopje!
Meer mogen we ook niet kopen van onszelf! Want Lucille en Hans zijn ook een beetje losgeslagen!
De volgende dingen heb ik gekocht:
Houten bakje wat mooi als sleutelbakje gebruikt kan worden.
Dambord wat mooi is ingelegd van datzelfde hout
Twee leren poefs, afdingen was lastig
Rond een uur of 5 zijn we naar de haven gegaan om de vissersboten te zien en de verse handelswaar. Leuke foto's gemaakt en toen weer terug de medina in.
Vandaag regent het dus hier. Gelukkig is ons appartment lekker ruim van opzet met voor alle drie een hangplek op de banken. Vanochtend hebben we alvast de bus en treinkaartjes gekocht voor de reis naar Casablanca via Marakech.
Zojuist is de regen opgehouden, maar lekker zonnen aan het strand is er helaas niet bij. Ook in Marokko heeft Liejannuh nu een uitstekend appeltaart referentiepunt, alleen jammer dat de plek net iets te ver weg is om vanuit Nederland even te bezoeken.
Een laatste update vanuit Marokko, want we gaan al bijna weer naar huis! Daarnet hebben we alvast heel verstandig het trein en buskaartje voor morgen gekocht zodat we ook plaats hebben in de bus! Altijd handig! Vooral als je zag hoe verschrikkelijk chaotisch het er aan toe ging bij het loket. Het blijft Afrika natuurlijk!
Verder wordt ik hier regelmatig Fatima genoemd, ben er alleen nog niet helemaal uit waarom ze dat doen. Is het luiigheid en noemen ze alle vrouwen Fatima of moet ik het als compliment zien??? Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het een compliment is!
En dan werd ik gister ook nog eens een good berber woman genoemd, maar dat had dan vooral te maken met het keihard onderhandelen wat we deden in een aantal winkels! Niet dat er overal even veel te onderhandelen viel, want hier hadden ze alles al redelijk goed geprijsd! Maar het is toch gelukt om van de meeste aankopen nog wat geld af te krijgen. Redelijk essentieel in zo'n geval is wel dat je gepast geld hebt voor datgene wat je wilt kopen, want dan kun je het ook gepast neerleggen en dan wordt het wel heel verleidelijk om op het aanbod in te gaan voor de verkopers!! Ja; we hebben de trucjes al aardig door hier!
De laatste dagen hebben we ons vooral bezig gehouden met het aanschaffen van souvenirs en dat is leuk!! Zo leuk zelfs, dat we een dag langer in Essouira blijven in ons luxe appartement en morgen dus direct terug gaan naar Casablanca! Hier kunnen we immers zelf koken, want uit eten gaan zijn we nu ook wel zat! En we kunnen heerlijk hangen, want we hebben een appartement met een woonkamer erbij!! Het zonneterras kunnen we helaas weinig gebruiken wegens gebrek aan zon en overvloed aan regen!
In Marrakesh hebben we het in ieder geval geweldig naar ons zin gehad. Het is een drukke stad waar altijd wat te doen is, maar waar je nog niet helemaal gek wordt van alle verkopers zoals in Fez. Alhoewel ik denk dat we er nu ook een stuk beter mee kunnen omgaan dan in het begin. We passen hun trucjes nu zelf toe en door te vertellen dat we uit IJsland komen, veroorzaken we zoveel verwarring dat ze het niet meer leuk vinden. Na 10 keer ben je de kreet "kijken kijken niet kopen, allemachtig tachtig prachtig" namelijk best wel zat! En IJsland kennen ze niet!
Voor de statistieken, er is pas 1 verkoper geweest die kamelen heeft geboden voor me, maar Hans en Lucille zijn zo vriendelijk geweest om geen aantal te noemen! Stel je voor, was ik misschien uiteindelijk toch echt een Berberse Fatima geworden en had ik in een winkeltje toeristen kunnen afleggen voor de rest van mn leven!
Doe maar niet!
Groetjes,
Fatima
(of Lianne, Hans en Lucille!)
Hebben jullie geen kettingen of armbanden gekocht?
code:Nog geen vertraging gelukkig!!! Als ik nou morgen wakker word dan zijn jjullie dr weer. Leuk hè! Oeh.. heb best wel wat sterkedrank op... mn keel; brande helemaal weg Mare ben niet lam hoorAankomsttijd
Maatschappij Vlucht Datum Vanuit Schema Status Actueel Hal Band Gate
KL 0558 26 Oct
Casablanca 06:55
Type: 734
ik vroeg me dus ook al af hoe jullie al die spullen goed mee hebben kunnen nemen met het vliegtuig..
Verder hadden we idd een rottijd qua vlucht; vertrek om 2.20 uur, maar ik mag niet klagen want ik heb 3 van de 4 vluchturen geslapen geloof ik! En verder hadden we een enorme handige (NOT!) rieten tas gekocht waar alle souvenirs in pasten. Dus mijn rugzak woog maar 13,6 kg ofzo en ik had minimaal zoveel handbagage bij me. Maar het scheelt dat je al die kommen en borden natuurlijk redelijk goed in elkaar kunt zetten!
Dus het viel allemaal wel redelijk mee!
En het paste in het bagagerek boven ons, dus dat kwam ook mooi uit!
En nu ga ik bijkomen denk ik! Waarvan weet ik nog niet, maar dat verzin ik nog wel!
Ook ik ben er weer. Even voor 8 uur vanochtend was ik thuis (met dank aan Ron ), heb mijn spullen uitgepakt, wasmachine aan, heb daarna even wat getelefoneerd.
Rond half 10 ben ik maar gaan slapen en na 5 uurtjes was ik weer helemaal fris (ongeveer). Ondertussen is de was bijna droog, heb ik lekker gedouched (warm water, geen pis straaltje en in een lekker schone douche ruimte, wat is dat heerlijk na 3 weken ).
Ik heb ongeveer 300 foto's genomen. Aangezien het niet digitaal is zal het even duren voordat het gepost zal worden. Eerst de komende week maar laten ontwikkelen.
quote:Hee, daar ben ik al hartstikke blij mee! Geweldig dat jullie al die moeite voor ons gedaan hebben
Op zondag 26 oktober 2003 15:11 schreef Liejannuh het volgende:
Hi! We zijn er weer!!
Gister hebben we ontzettend ons best gedaan om het Ortlieb pool te vinden in Casablanca voor Rewimo en bij de tourist information hadden ze een vrij oude kaart liggen waar echt een mega zwembad op stond. Alleen op de plaats van dat zwembad staat nu de Hassan II moskee. Een echt mega moskee waar 25.000 gelovigen in kunnen. En we hebben het nog even nagevraagd voor je Rewimo, maar de moskee is idd gebouwd op de plek van het oude Municipal Piscine en dat heette het Ortlieb pool.
Kortom ik heb een foto van wat er nu staat en een foto van de kaart waarop je kunt zien waar het zwembad volgens ons lag.
quote:Graag gedaan! Alleen jammer dus dat je er niets aan hebt!
Op zondag 26 oktober 2003 17:15 schreef Rewimo het volgende:[..]
Hee, daar ben ik al hartstikke blij mee! Geweldig dat jullie al die moeite voor ons gedaan hebben
Echt fantastisch!
Meest vreemde voedselcombinatie die ik op heb was overigens heel veel koriander in de pastasaus!
quote:Ik heb ook al zitten zoeken naar het zwembad, maar nu dus logisch dat ik er niets meer van vond. Ik zal inderdaad eens gaan zoeken naar info over die moskee, misschien word ik daar nog wijzer van
Op zondag 26 oktober 2003 17:56 schreef Liejannuh het volgende:[..]
Graag gedaan! Alleen jammer dus dat je er niets aan hebt!
Misschien is er wat meer info te vinden over die moskee en de geschiedenis van de stad ofzo, ik kon zo snel niets vinden op google!
quote:Dank je wel
Op zondag 26 oktober 2003 18:23 schreef Bluezz het volgende:
Deze aarts-lurker heet jullie een koud nederlands welkom
Tis inderdaad wel ff wennen, de kachel brand nu.
In Marokko liep ik nog in korte broek en t-shirt.
quote:... ja koud he.. brrr...
Op zondag 26 oktober 2003 18:29 schreef Lucille het volgende:[..]
Dank je wel
Tis inderdaad wel ff wennen, de kachel brand nu.
In Marokko liep ik nog in korte broek en t-shirt.
ik heb trouwens een vraagje, ik was erg benieuwd van de uitzending waarin Hik zat bij berend en van dorp, ze zei dat jij die gecapped had, kan je die sturen? ben wel benieuwd namelijk!
quote:Die heb ik idd op de PC staan, beide uitzendingen. Ik moet ze echter nog wel ff monteren, want een MPEG bestand van de hele uitzending is een paar GB, dat ga ik echt niet versturen.
Op zondag 26 oktober 2003 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
... ja koud he.. brrr...
![]()
ik heb trouwens een vraagje, ik was erg benieuwd van de uitzending waarin Hik zat bij berend en van dorp, ze zei dat jij die gecapped had, kan je die sturen? ben wel benieuwd namelijk!
quote:o oke, dan hoor ik het wel!
Op zondag 26 oktober 2003 19:28 schreef Lucille het volgende:[..]
Die heb ik idd op de PC staan, beide uitzendingen. Ik moet ze echter nog wel ff monteren, want een MPEG bestand van de hele uitzending is een paar GB, dat ga ik echt niet versturen.
Dat hoop ik dus de komende week te gaan doen, dat monteren. Dan ziet Hik het resultaat ook.
quote:Ik sprak een tijd terug iemand die niet tegen koriander kan en alleen al daarom niet naar Marokko op vakantie wil. Dat gooien dus echt *overal* doorheen.
Op zondag 26 oktober 2003 18:03 schreef Liejannuh het volgende:
Meest vreemde voedselcombinatie die ik op heb was overigens heel veel koriander in de pastasaus!
quote:Hik zelf overigens ook nog niet!
Op zondag 26 oktober 2003 19:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
o oke, dan hoor ik het wel!ik had ze namelijk niet gezien..
quote:Mjam, koriander!
Op zondag 26 oktober 2003 21:23 schreef k_man het volgende:
Ik sprak een tijd terug iemand die niet tegen koriander kan en alleen al daarom niet naar Marokko op vakantie wil. Dat gooien dus echt *overal* doorheen.
even wat hoogtepuntjes:
De Tour Hassan in Rabat
Chefchaouen
Wandelen in het rif gebergte
Zonsondergang vanaf het dakterras
Ezel in de medina van Fez
De tanneries van Fez
Straatbeeld in de medina van Fez
Volubilis
Minderjarige fossielen aan een touwtje verkopers bij de Erg Chebi duinen
De sahara zoals je wilt dat de sahara is!
Ait Benhaddou
De cascades d'Ouzoud
Marrakesh bij zonsondergang
De Hassan II moskee in Casablanca. Ja, dat is idd waar ooit dat zwembad was!
Prachtige foto's trouwens! Ik ga morgen de site bekijken
Maar wat staat er nou op dat servetje???
Hele mooie foto! Maar wat zit er in die zakken
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 22:38 schreef Liejannuh het volgende:
[afbeelding]
Wandelen in het rif gebergte
quote:Bij Chefchouen.
Op vrijdag 31 oktober 2003 07:55 schreef Youssef het volgende:[..]
Waar heb jij gewandeld in het rifgebergte?
quote:Dat is de rekening van het restaurant.
Op vrijdag 31 oktober 2003 02:03 schreef Hik het volgende:
Superfoto's zeg!Ik ben er nog niet helemaal doorheen, maar echt heel mooi! Vooral de kleuren (en daardoor de sfeer) zijn heel bijzonder, eigenlijk precies was ik me voorstelde bij Marokko...
Maar wat staat er nou op dat servetje???
Ik ga van de week misschien wel mn best doen om wat gewone foto's in te scannen, maar ben een beetje druk enzo!
quote:Ja, maar ze leveren wel een prachtige foto op
Op zaterdag 1 november 2003 16:11 schreef Liejannuh het volgende:
Het zijn kleurstoffen Rewimo!Bizarre kleuren he?!
quote:Tuurlijk.
Op zaterdag 1 november 2003 19:20 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb ook nog een berg "gewone foto's" liggen hier!Nog mooier dan de digitale!
Zien?
quote:Ben jij bij B&vD geweest? Wanneer?
Op maandag 27 oktober 2003 01:25 schreef Hik het volgende:[..]
Hik zelf overigens ook nog niet!
Dit zijn mijn favoriete foto's:
Hangouderen in Chefchaouen
Barbary ape in de cedars forrests bij Azrou
De kameel die achter die van mij liep in de woestijn!
De haven van Essaouira aan het einde van de middag.
-edit-
Typo in link aangepast
[Dit bericht is gewijzigd door Lucille op 02-11-2003 22:17]
en fijn veel machtig mooi 'tegeltjespatchwork'.
Super!
Verander die m van marokko2 eens in een hoofdletter, dan werkt de link.
quote:Bedankt!
Op zondag 2 november 2003 21:52 schreef Youssef het volgende:
Mooie foto's, vooral die van de SaharaVerander die m van marokko2 eens in een hoofdletter, dan werkt de link.
[Dit bericht is gewijzigd door Lucille op 02-11-2003 22:39]
Maar erge mooie foto's. Zeker analoog hè
quote:Ai, betrapt
Op zondag 2 november 2003 22:54 schreef Youssef het volgende:
Wie van de drie ben jij Lucille?
Wel slim, zo'n plaatselijke laten poseren
quote:Ik gok dat hij degene is met die bril
Op zondag 2 november 2003 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
Ai, betrapt
quote:
Op zondag 2 november 2003 23:51 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik gok dat hij degene is met die bril
Backpakkend over straat in Rabat
Branding bij Rabat
De ingang van de medina in Rabat.
Tapijtfabriek in de medina,
Nauwe straatjes.
Deze jongen speelt over 15 jaar bij Ajax.
Pottenbakkerij in Fes
De tannery in Fes.
De koranschool in Fes.
Romeinse mosaic vloer in Volibilis.
Nog eentje.
Erg Chebbi
Todra kloof
Dades kloof
Daar hebben we ook nog gewandeld, helaas te weinig.
Ait-ben-Haddou
Cascades d'Ouzoud
Chez Aicha, in Marakech.
Vissen in een park in Marakech
Wandelen in de Hoge Atlas in de buurt van Jebel Toubkal
Essouira
Hassan II moskee in Casablanca.
In de moskee
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |