abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 augustus 2003 @ 13:48:15 #101
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_12781734
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:45 schreef realist_ik het volgende:

ik reageer echter op:
[..]

met een situatieschets waar je deze onomkeerbare maatregel wél kan nemen ...

Tja en toch kan ik me situaties bedenken waarbij zelfs daar fout in kunnen zitten.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_12781739
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:46 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Die genoegdoening voor de nabestaanden, is die er wel? Wordt jij er zoveel vrolijker van wannier die man een spuitje krijgt en 'vredig' inslaapt? Ik zou zeggen laat em maar lekker verrotten in zijn cel tot ie sterft. Dat zou mij iig meer genoegen doen.

En je welles nietes verhaal bij het afschrik effect... je weet dus zelf dat dit een discutabel argument is?

Een discutabel argument, terwijl u er zelf ook 1 plaatst.

Of het genoegdoening is voor de nabestaanden? Ik kan me situaties voorstellen dat het inderdaad een grote genoegdoening kan zijn voor de nabestaanden. Echter, ik vrees dat hier ook een welles/nietes uitkomt.

pi_12781778
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:39 schreef Redux het volgende:

[..]

Gebasseerd op wat?
Gebasseerd op wat u hoort in de media? Is dat grond genoeg voor u om deze conclusie te trekken?
Net zo min als ik de details van de zaak in openingsbericht niet in mijn bezit heb, heeft u die ook niet. Daarvoor vind ik dit op z'n minst een vreemde conclusie.

Jij vindt alles wat ik post vreemd, geloof ik.
Over Dutroux is genoeg bekend om mij een mening te doen vormen.
Dat is wat het is, een mening.
Als alles klopt wat erover hem geschreven is en daar ga ik vanuit, dan mag hij bungelen

En het is baseren, niet basseren.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  donderdag 28 augustus 2003 @ 13:50:46 #104
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_12781792
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:48 schreef Redux het volgende:

[..]

Een discutabel argument, terwijl u er zelf ook 1 plaatst.

Tja alleen gebruik ik hem niet als argument maar als stelling...
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_12781809
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:45 schreef realist_ik het volgende:

[..]

met een situatieschets waar je deze onomkeerbare maatregel wél kan nemen ...

Zelfs in zaken waarin het bewijs overweldigend leek, bleek achteraf dat de "dader" onschuldig was. Je kunt je rechtssysteem niet baseren op 1 criminele daad waarin voor 100% vaststaat dat je de dader hebt, dat baseer je op 99,9% van de gevallen waarin dit niet het geval is.
pi_12781875
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:46 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Die genoegdoening voor de nabestaanden, is die er wel? Wordt jij er zoveel vrolijker van wannier die man een spuitje krijgt en 'vredig' inslaapt? Ik zou zeggen laat em maar lekker verrotten in zijn cel tot ie sterft. Dat zou mij iig meer genoegen doen.

dat zal voor iedereen anders zijn ...
ik ben ook helemaal niet voor een "humane" doodstraf ... er moet afgezien worden ... niks vredig inslapen ...
quote:
En je welles nietes verhaal bij het afschrik effect... je weet dus zelf dat dit een discutabel argument is?
voor mij staat het buiten discussie dat het afschrikt ...
dit gaat natuurlijk alleen op bij "voorbedachte rade" ...
maar dat is toch al beter dan niks ...

dat het niet zou werken, is gebaseerd op Amerikaanse onderzoeken ...
die zijn voor mij irrelevant als je het gaat hebben over de doodstraf in NL
de situatie daar is té verschillende aan de situatie hier ...

daarom denk ik ook dat het afschrikeffect in de VS te verwaarlozen is en hier wel degelijk effect zal hebben ... mits consequent uitgevoerd uiteraard.

pi_12781920
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:48 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Tja en toch kan ik me situaties bedenken waarbij zelfs daar fout in kunnen zitten.

"bedenk" eens iets (of kom met een bron) waarbij DNA+vingerafdrukken+getuigenissen+bekentenis toch tot een verkeerde veroordeling kan leiden/heeft geleid ...
  donderdag 28 augustus 2003 @ 13:58:17 #108
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_12781964
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:55 schreef realist_ik het volgende:

[..]

dat zal voor iedereen anders zijn ...
ik ben ook helemaal niet voor een "humane" doodstraf ... er moet afgezien worden ... niks vredig inslapen ...

Ik denk dat je dan enige decenia te laat geboren bent
quote:
dat het niet zou werken, is gebaseerd op Amerikaanse onderzoeken ...
Over welk land ging het ookal weer?
quote:
die zijn voor mij irrelevant als je het gaat hebben over de doodstraf in NL
de situatie daar is té verschillende aan de situatie hier ...

daarom denk ik ook dat het afschrikeffect in de VS te verwaarlozen is en hier wel degelijk effect zal hebben ... mits consequent uitgevoerd uiteraard.

Hmz. Ik geloof er niet in.
Denk je dat van der G. niet geschoten had als ie wist dat ie de doodstraf zou krijgen?
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_12781981
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:51 schreef gelly het volgende:

[..]

Zelfs in zaken waarin het bewijs overweldigend leek, bleek achteraf dat de "dader" onschuldig was. Je kunt je rechtssysteem niet baseren op 1 criminele daad waarin voor 100% vaststaat dat je de dader hebt, dat baseer je op 99,9% van de gevallen waarin dit niet het geval is.

"baseren op" en "de mogelijkheid voorzien" zijn twee verschillende zaken ...
het moet mogelijk zijn om in die ene zaak een radicale straf uit te delen ...
pi_12781990
Ok, dus de discussie die hier nu gaande is, is de vraag of de veroordeelde daadwerkelijk de doodstraf moet krijgen, want het kan zijn dat het slachtoffer de dader onjuist heeft aangewezen?

Juist omdat wij het moeten doen met dit artikel, en verder geen onderzoek kunnen doen naar de feiten, enkel dan alleen de nieuwssites of andere bronnen af te zoeken, is dit een zinlose discussie.

Daarom lijkt mij het beter, ervanuitgaande dat de veroordeelde daadwerkelijk het feit heeft gepleegd, te discusseren of de strafmaat de juiste is.

Dank voor het wijzen op mijn typefout.

donderdag 28 augustus 2003 @ 13:59:59 #111
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_12781996
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 12:14 schreef haaahaha het volgende:

[..]

En hoe vaak waren ter dood veroordeelden wel schuldig?

Wat maakt dat nou uit?
Jij bent voor de doodstraf ook al gaan er dan af en toe een paar mensen onschuldig dood?
[KNE]-Mod
pi_12782022
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:59 schreef Redux het volgende:Daarom lijkt mij het beter, ervanuitgaande dat de veroordeelde daadwerkelijk het feit heeft gepleegd, te discusseren of de strafmaat de juiste is.
die is juist.
klaar.

welles/nietes/welles...

donderdag 28 augustus 2003 @ 14:02:09 #113
39158 confined
breaking the waves
pi_12782044
Ben principieel tegen de doodstraf, maar op de een of andere manier heb ik niet zoveel medelijden met verkrachters...

Dus eh...

donderdag 28 augustus 2003 @ 14:02:25 #114
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_12782053
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:56 schreef realist_ik het volgende:

[..]

"bedenk" eens iets (of kom met een bron) waarbij DNA+vingerafdrukken+getuigenissen+bekentenis toch tot een verkeerde veroordeling kan leiden/heeft geleid ...

Is dat niet de verkeerde discussie? Het feit dat een bewijs onomstotelijk is is geen argument om voor de doodstraf te pleiten. De discussie zou over de doodstraf zelf moeten gaan: vind je die acceptabel of niet. Er zijn voor- en tegenstanders, die elk hun argumenten hebben. Uiteindelijk is het geen kwestie van gelijk hebben, maar van vinden dat je gelijk hebt. Maar gebruik dan wel relevante argumenten.
pi_12782068
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:59 schreef realist_ik het volgende:

[..]

"baseren op" en "de mogelijkheid voorzien" zijn twee verschillende zaken ...
het moet mogelijk zijn om in die ene zaak een radicale straf uit te delen ...

Nee, dat moet dus niet mogenlijk zijn. Er zijn talloze voorbeelden bekent van veroordelingen die op het eerste oog 100% terecht waren, maar waarvan later bleek dat de veroordeling op drijfzand was gebaseerd. Bovendien verschuif je de grens steeds meer, want wat als het nou voor 99,9% vaststaat, mag het dan ook ?
pi_12782071
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:59 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Wat maakt dat nou uit?
Jij bent voor de doodstraf ook al gaan er dan af en toe een paar mensen onschuldig dood?

Het werd als argument aangehaald in deze zaak. Daarom is de wedervraag ook van belang.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 14:04:23 #117
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_12782098
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:56 schreef realist_ik het volgende:

[..]

Heb je dan helemaal geen fantasie?

Meer even serieus, er kunnen zoveel toevallig heden zijn dat hethelemaal misloopt.

Stel: Men verdenkt mij van moord op de buurvrouw.

Beginnen bij de bekentenis: er was toevallig 2 weken geleden een stuk op discovery, er waren 9 (negen) bekentenissen in een zaak, terwijl er maar 1 (één) dader was. Onder druk zeg je rare dingen hoor. Ik kon het me ook niet voorstellen, tot met even uitlegde hoe die verhoren verliepen.
Dus de bekentenis is er.

DNA:
Het mensch is mijn buuf, ik kwam er regelmatig over de vloer. Krabde me daar wel eens over de kop, hoppa DNA.

Vingerafdrukken: ik had er net vanachtend koffiegedronken en de afwas was nog niet gedaan. AUB

Tja en die getuigenissen: De halve buurt heeft me zien vertrekken die ochtend.

Toch was ik het niet...

Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_12782131
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 14:03 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, dat moet dus niet mogenlijk zijn. Er zijn talloze voorbeelden bekent van veroordelingen die op het eerste oog 100% terecht waren, maar waarvan later bleek dat de veroordeling op drijfzand was gebaseerd. Bovendien verschuif je de grens steeds meer, want wat als het nou voor 99,9% vaststaat, mag het dan ook ?

Elke rechtszitting gaat uit van de bewijzen in die zaak.
Bij twijfel op dat moment zou er geen doodstraf worden uitgesproken.

Er kan simpelweg niet rekening gehouden worden met eerdere zaken, waarin achteraf bleek dat de veroordeelde niet de dader was.

donderdag 28 augustus 2003 @ 14:06:30 #119
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12782141
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 11:46 schreef Redux het volgende:

[..]

Wellicht een hele rigoureuze straf, echter je kan je afvragen in hoeverre iemand nog het leven verdient na het plegen van een dergelijke daad.

ik heb alleen de openingspost gelezen dus ik wete niet of het al gezegd is:

als ze hem naar de gevangenis hadden gestuurd wordt hij toch wel vermoord. Dat bleek laatst wel weer met zo'n pedopriester.

[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_12782155
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 13:58 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Ik denk dat je dan enige decenia te laat geboren bent
[..]

Ik vind het niet correct dat "oog om oog" wordt geässocieerd met de Middeleeuwen.
Het kan evengoed een moderne/progressieve methode zijn in de bestrijding van uit de pan rijzende criminaliteit.
quote:
Hmz. Ik geloof er niet in.
Denk je dat van der G. niet geschoten had als ie wist dat ie de doodstraf zou krijgen?
Ja, want het is een laffe hond.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 14:07:16 #121
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_12782158
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 14:03 schreef haaahaha het volgende:

[..]

Het werd als argument aangehaald in deze zaak. Daarom is de wedervraag ook van belang.

Ik vind het niet van belang: van belang is hoeveel onschuldigen ter dood zijn veroordeeld. Dar er schuldigen ter dood zijn veroordeeld, daar kan ik min of meer wel mee leven, maar die onschuldigen, die zijn belang in deze discussie.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
  donderdag 28 augustus 2003 @ 14:09:35 #122
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_12782193
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 14:07 schreef realist_ik het volgende:

[..]

Ik vind het niet correct dat "oog om oog" wordt geässocieerd met de Middeleeuwen.
Het kan evengoed een moderne/progressieve methode zijn in de bestrijding van uit de pan rijzende criminaliteit.

Decenia niet eeuwen....
Ik dnek dat jou moderne methode enigszins in tegenstrijd is met de mensenrechten...
quote:
[..]

Ja, want het is een laffe hond.

Ik denk dat ie het wel had gedaan.
Get on your boots!
Last.fm | Twitter
pi_12782217
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 14:07 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Ik vind het niet van belang: van belang is hoeveel onschuldigen ter dood zijn veroordeeld. Dar er schuldigen ter dood zijn veroordeeld, daar kan ik min of meer wel mee leven, maar die onschuldigen, die zijn belang in deze discussie.

Correct.
Dat is dan ook de discussie: 'Ben je voor of tegen de doodstraf', en dus een andere discussie die hier gevoerd moet worden.

Ik persoonlijk vind het vreemd dat iemand de doodstraf krijgt voor 1 verkrachtingszaak, een verkrachting van zijn stiefdochter.

Of de doodstraf opzich de juiste strafmaat moet zijn, is afhankelijk van de afwegingen die de rechter heeft gemaakt, en welke conclusies zijn getrokken.

pi_12782240
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 14:09 schreef Dandelion het volgende:

[..]

Decenia niet eeuwen....
Ik dnek dat jou moderne methode enigszins in tegenstrijd is met de mensenrechten...
[..]

kan zijn, maar ik heb sowieso problemen met de rechten die een (serie)moordenaar/verkrachter heeft ...
pi_12782241
De discussie hier is niet:

ben je voor of tegen de doodstraf

De discussie hier is:

is de strafmaat in deze zaak een juiste?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')