DEN HAAG - Het kabinet overweegt IVF-behandelingen uit het ziekenfonds te schrappen. Die maatregel zou 54 miljoen euro opleveren. Dat zeggen bronnen rond het kabinet.
Nu krijgen ziekenfondspatiënten een reageerbuisbevruchting meestal vergoed via een speciale subsidieregeling. Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) adviseerde vorig jaar juist om de IVF-behandelingen in het reguliere pakket op te nemen. Het kabinet overweegt nu het tegenovergestelde.
Jaarlijks zijn er tussen de 13.000 en 14.000 IVF-behandelingen, waarvan ongeveer 3000 succesvol zijn.
schande!!
Kinderen alleen voor de rijken dus!!!!!
quote:En kind opvoeden kan in mijn opinie vaak nog beter zonder alle negatieve beinvloedingen van alle luxe tegenwoordig.
Op zondag 24 augustus 2003 16:31 schreef Lithion het volgende:[..]
Ah. Dus omdat mensen weigeren in te zien dat ze op een bepaald moment NIET het vermogen hebben om een kind op te voeden, moet IK daar maar voor opdraaien als die persoon dan toch zo koppig is om wél aan kinderen te beginnen?
Afschuiven van verantwoordelijkheden is dat.
quote:Precies. Je moet er namelijk ook financieel aan toe zijn, dat zeg ik dus ook. Als je die ¤4.000 niet bij elkaar kunt krijgen, hoe denk je dan in godsnaam al het geld dat een kind kost bij elkaar te krijgen?!
Op zondag 24 augustus 2003 16:35 schreef nikky het volgende:
nee we \"nemen\" een kind. en we zien wel of we er aan toe zijn.
dat zou pas een soepzooitje geven.
Daar mogen wij óók weer voor opdraaien? Is er dan überhaupt iets waar wij NIET voor hoeven te betalen?
Zonder te veel off topic te willen gaan, wilde ik dat even toevoegen.
Ik weet niet precies wat ik hiervan moet denken, ik kan ook moeilijk beoordelen hoe het is om echt al zo'n brandende kinderwens te hebben en geen kinderen te kunnen krijgen, ik weet niet of dat vergelijkbaar is met het willen van een Ferrari of een andere neus, ik weet niet hoe het voelt. Ik begrijp wel dat het niet levensbedreigend is om geen kind te kunnen krijgen, aan de andere kant zal het toch wel iets heel zwaars zijn.
stond al in het vorige topic, maar aangezien dat vol is...
quote:Rolstoelen en kunstledematen stellen een persoon weer instaat te functioneren in de maatschappij.
Op zondag 24 augustus 2003 16:34 schreef okinori het volgende:[..]
Rolstoelen, kunstledematen, bortscorrecties, plastische chirurgie bij brandwond patienten, mondbeugels etc..
Borstcorrecties ben ik het met je eens. Schrappen die handel.
Mondbeugels zorgen voor een goed gebid. Een slecht gebid heeft meer kans op gaatjes en tandrot op latere leeftijd. Behandeling daarvan is in totaal gezien duurder dan vooraf een mondbeugel plaatsen.
quote:Omdat die 4000 euro voor veel mensen niet is op te brengen, maar het opvoeden van een kind heel goed lukt met passen en meten.
Op zondag 24 augustus 2003 16:38 schreef Lithion het volgende:[..]
Precies. Je moet er namelijk ook financieel aan toe zijn, dat zeg ik dus ook. Als je die ¤4.000 niet bij elkaar kunt krijgen, hoe denk je dan in godsnaam al het geld dat een kind kost bij elkaar te krijgen?!
quote:Dat verzin je nu gewoon uit je duim.
Op zondag 24 augustus 2003 16:20 schreef okinori het volgende:[..]
Ben ik met je eens, alleen ik kijk ook graag naar de gevolgen van zo'n bezuiniging. Dat is a) dat er meer vrouwen arbeidsongeschikt en psychisch in de knoop raken, en b) de besparing waarschijnlijk ingehaald wordt door de extra kosten van vrouwen in de WAO en ziektewet.
Bovendien vind ik dat er betere plaatsen gesneden kan worden. Maar die liggen niet zo lekker bij het CDA. Het bijzonder onderwijs en de kinderbijslag b.v.
Je hebt geen enkele bron of achtergrond dat die kosten elkaar zouden compenseren.
quote:Wie is wij? Jij hoeft er helemaal niks aan te betalen.
Precies. Je moet er namelijk ook financieel aan toe zijn, dat zeg ik dus ook. Als je die ¤4.000 niet bij elkaar kunt krijgen, hoe denk je dan in godsnaam al het geld dat een kind kost bij elkaar te krijgen?!
Daar mogen wij óók weer voor opdraaien? Is er dan überhaupt iets waar wij NIET voor hoeven te betalen?
quote:Borstcorrecties worden dan ook niet vergoed tenzij er een duidelijke medische of sociale noodzaak is.
Op zondag 24 augustus 2003 16:39 schreef Redux het volgende:[..]
Borstcorrecties ben ik het met je eens. Schrappen die handel.
Een borstvergroting kan vergoed worden als je totaal geen borsten hebt of die geamputeerd zijn. Een verkleining kan vergoed worden als je rug er aantoonbaar onder lijd.
quote:*zucht*
Op zondag 24 augustus 2003 16:38 schreef Brennie het volgende:
En om kinderen op te voeden hoef je niet rijk te zijn.
Dat ZEG ik ook helemaal niet. Je bent ook helemaal niet rijk als je in de loop der tijd ¤4.000 bij elkaar kunt sprokkelen. Een kind onderhouden kost je veel meer per jaar.
Het is in de eerste plaats aan jezelf om je kinderen te onderhouden. Altijd dat afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid... gadverdamme.
quote:Ja, daarbij komt die 4000 euro dan wel bovenop de kosten van het verzorgen van je kind en dat lijkt mij, zeker voor ouders die het niet breed hebben, een behoorlijke hap uit je budget. Natuurlijk moet je genoeg geld hebben om een kind te kunnen verzorgen, maar dat betekent niet dat je eindeloos geld kunt missen.
Op zondag 24 augustus 2003 16:40 schreef okinori het volgende:Omdat die 4000 euro voor veel mensen niet is op te brengen, maar het opvoeden van een kind heel goed lukt met passen en meten.
quote:Mijn verwachting is dat de besparing minimaal zal zijn door extra vrouwen die arbeidsongeschikt worden. Ik heb er inderdaad geen cijfers van, het moet immers nog gebeuren. Maar wat ik om me heen zie aan vrouwen die arbeidsongeschikt zijn geworden door onvruchtbaarheid of andere emotionele ellende zegt mij eigenlijk genoeg.
Op zondag 24 augustus 2003 16:40 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Dat verzin je nu gewoon uit je duim.
Je hebt geen enkele bron of achtergrond dat die kosten elkaar zouden compenseren.
quote:1 + 1 is wederom te ingewikkeld zie ik?
Op zondag 24 augustus 2003 16:40 schreef SCH het volgende:[..]
Wie is wij? Jij hoeft er helemaal niks aan te betalen.
Zolang dat geld uit de overheidskas komt, en dat komt het, zijn het idd WIJ die het betalen.
quote:Een kind kost je wel meer dan ¤4.000 per jaar, zeker in de eerste jaren, dus als je dat kunt passen en meten kun je ook wel in een jaar of wat langer die ¤4.000 bij elkaar sparen.
Op zondag 24 augustus 2003 16:40 schreef okinori het volgende:
Omdat die 4000 euro voor veel mensen niet is op te brengen, maar het opvoeden van een kind heel goed lukt met passen en meten.
quote:Precies, zoals bij zoveel dingen in het ziekenfonds, waaronder IVF.
Op zondag 24 augustus 2003 16:41 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
sociale noodzaak
quote:Wij betalen OOK voor de asielzoekers hier in NL.
Op zondag 24 augustus 2003 16:42 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
1 + 1 is wederom te ingewikkeld zie ik?
Zolang dat geld uit de overheidskas komt, en dat komt het, zijn het idd WIJ die het betalen.
quote:oke ander iets. lesbische stellen? mogen die wel ?
Op zondag 24 augustus 2003 16:35 schreef Lithion het volgende:[..]
Je hebt de tijd om dat bij elkaar te sprokkelen. Als je dat niet binnen afzienbare tijd lukt, denk je dan dat je wél geld hebt om daarna nog je kind te onderhouden?
.
en btw hoe snel spaar jij ¤4000 bij elkaar?
en de biologische klok maar tikken. want er zit wel een leeftijdsgrens aan
quote:Als je iets beweert dan moet je dat wel ergens op baseren. Jij weet niet eens hoeveel er een poging ondergaan, hoeveel de onvruchtbaarheid accepteren, hoeveel er werken of hoeveel er, door geen overheidsbetaling van de IVF maar niets doen (kennelijk zit het dan toch niet zo diep) en hoeveel er zouden uitvallen naar de WAO/WW door het onvruchtbaar zijn.
Op zondag 24 augustus 2003 16:42 schreef okinori het volgende:[..]
Mijn verwachting is dat de besparing minimaal zal zijn door extra vrouwen die arbeidsongeschikt worden. Ik heb er inderdaad geen cijfers van, het moet immers nog gebeuren. Maar wat ik om me heen zie aan vrouwen die arbeidsongeschikt zijn geworden door onvruchtbaarheid of andere emotionele ellende zegt mij eigenlijk genoeg.
Het is totaal nergens op gebaseerd, dus je opmerking dat het misschien wel duurder uit zou vallen is ook nergens op gebaseerd. Holle retoriek.
quote:Lesbische stellen krijgen zowiezo geen IVF betaald door de staat.
Op zondag 24 augustus 2003 16:44 schreef nikky het volgende:[..]
oke ander iets. lesbische stellen? mogen die wel ?
of moeten hun hun sexualiteit maar opzij zetten en elke maand met een vent naar bed?en btw hoe snel spaar jij ¤4000 bij elkaar?
en de biologische klok maar tikken. want er zit wel een leeftijdsgrens aan
En terecht.
Ze zoeken zelf maar uit hoe ze een kind krijgen als ze niet eens de biologische daad daartoe willen ondernemen.
quote:Nee hoor - op het moment dat jij belasting hebt betaald, ga jij niet meer over dat geld en is ehet jouw geld niet meer. 1 + 1 = bij jou nog altijd 15 zeker. Het is een populistisch riedeltje om te zeggen dat het geld van ons is, "ons belastinggeld". Baarlijke nonsens, wij betalen belasting en de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers bepalen wat zij met hun geld gaan doen.
Op zondag 24 augustus 2003 16:42 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
1 + 1 is wederom te ingewikkeld zie ik?
quote:Oké, nog éénmaal dan, want guttegut wat is het blijkbaar moeilijk.
Op zondag 24 augustus 2003 16:41 schreef Angeles het volgende:
Ja, daarbij komt die 4000 euro dan wel bovenop de kosten van het verzorgen van je kind en dat lijkt mij, zeker voor ouders die het niet breed hebben, een behoorlijke hap uit je budget. Natuurlijk moet je genoeg geld hebben om een kind te kunnen verzorgen, maar dat betekent niet dat je eindeloos geld kunt missen.
Als je geen ¤4.000 euro bij elkaar kunt sparen of sprokkelen, dan heb je blijkbaar ook geen draagkracht om nadat je dat geld hebt uitgegeven, genoeg vrije financiële speelruimte te hebben om de extra kosten van het opvoeden van een kind te dragen. Een kind kost je meer dan ¤4.000 per jaar, dus hóe wil je dat kind gaan onderhouden als je het al niet voor elkaar krijgt om het geld bij elkaar te krijgen om überhaupt dat kind te krijgen? Als je al te weinig per maand overhoudt om op den duur (zeg binnen 2 jaar) ¤4.000 bij elkaar te krijgen, hoe wil je dan in godsnaam een kind onderhouden?
Moeten wij daar dan voor opdraaien? Ik vind dat je in de eerste plaats zélf verantwoordelijk bent voor je eigen keuzes... om meteen maar weer je problemen af te schuiven op de maatschappij is gewoon parasitair gedrag.
quote:Ook al zou het niet waar zijn, dan nog vind ik dat IVF te belangrijk is voor mensen om daarop te bezuinigen. Er zijn genoeg andere dingen te bedenken waarop bezuinigd kan worden, en die bovendien veel meer geld opleveren. Het bijzonder onderwijs b.v. Maar ja, het CDA he...
Op zondag 24 augustus 2003 16:44 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Als je iets beweert dan moet je dat wel ergens op baseren. Jij weet niet eens hoeveel er een poging ondergaan, hoeveel de onvruchtbaarheid accepteren, hoeveel er werken of hoeveel er, door geen overheidsbetaling van de IVF maar niets doen (kennelijk zit het dan toch niet zo diep) en hoeveel er zouden uitvallen naar de WAO/WW door het onvruchtbaar zijn.
Het is totaal nergens op gebaseerd, dus je opmerking dat het misschien wel duurder uit zou vallen is ook nergens op gebaseerd. Holle retoriek.
Ook nu zouden mensen die eigenlijk geen kind kunnen "betalen" geen kind moeten nemen, dat spaart de staat ook een hoop geld uit....
quote:wij draaien voor de onozelste dingen op met deze regering.
ik vind het bijvoorlbeeld onzin dat zoveel procent aan kunst moet worden besteed. je reinste kolder.
de betuwe lijn? hebben wij daarom gevraagd?
de eurokitjes... hebben wij daarom gevraagd?
kijk je wel eens naar het programma "over de balk"? dingen die je dáár ziet daarop mogen ze wel eens bezuinigen.
dan zou nederland niet eens zoveel hoeven te bezuinigen.
quote:Idd, en ze gaan er iig geen IVF behandelingen meer mee betalen.
Op zondag 24 augustus 2003 16:46 schreef SCH het volgende:[..]
Baarlijke nonsens, wij betalen belasting en de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers bepalen wat zij met hun geld gaan doen.
Terecht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |