Ik heb me onlangs ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop. Groot was mijn schrik toen een programmaatje op de site op basis van mijn gegevens mijn tijden van de afgelopen drie jaar terugzocht. Ik heb er kennelijk drie jaar op rij consequent 97 minuten over gedaan. EN DAT IS GODSALLEJEZUS LANGZAAM
In al mijn optimisme heb ik deze keer bij 'geschatte eindtijd' 90 minuten ingevuld, omdat ik (net als al die vorige keren) deze keer vast van plan ben om WEL fatsoenlijk te gaan trainen
quote:Ik ook
Op zaterdag 23 augustus 2003 17:10 schreef Mosselmaster het volgende:
Ik ben ook van plan om de zevenheuvelen te gaan lopen, maar dan zal ik toch een dezer dagen moeten beginnen.
quote:Vandaag dus pas voor het eerst weer geweest, na ruim een maand van (bijna) nietsdoen. Viel niet mee! Mijn vaste rondje van voor de zomer, van ongeveer een uur, moet ik voorlopig maar even laten voor wat het is. Had vandaag al genoeg moeite met het halfuur-rondje! Ach, we bouwen het rustig op en die Zevenheuvelenloop is pas half november
Op dinsdag 2 september 2003 22:33 schreef Haribo het volgende:
Donderdag kan ik in elk geval wel even een eindje gaan lopen, en in het weekend ook.
Waar zijn de vaste posters uit het vorige deel van dit topic? SurfDude? mitt? w-mmm? Lopen jullie nog? Nog leuke wedstrijden of trimlopen in de planning?
quote:Inderdaad niet geweldig als je ziet dat het record voor vrouwen boven de 60 staat op 67 minuten.
Op zaterdag 23 augustus 2003 00:55 schreef Haribo het volgende:
Vervolg op: centraal topic voor amateurhardlopersIk heb me onlangs ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop. Groot was mijn schrik toen een programmaatje op de site op basis van mijn gegevens mijn tijden van de afgelopen drie jaar terugzocht. Ik heb er kennelijk drie jaar op rij consequent 97 minuten over gedaan. EN DAT IS GODSALLEJEZUS LANGZAAM
![]()
![]()
![]()
In al mijn optimisme heb ik deze keer bij 'geschatte eindtijd' 90 minuten ingevuld, omdat ik (net als al die vorige keren) deze keer vast van plan ben om WEL fatsoenlijk te gaan trainen
quote:Wrijf het er nog even in
Op dinsdag 9 september 2003 13:45 schreef sampoo het volgende:
Inderdaad niet geweldig als je ziet dat het record voor vrouwen boven de 60 staat op 67 minuten.
Voor lopers in regio Utrecht, 19 oktober staat de Maliebaanloop (www.maliebaanloop.nl) op het programma. Leuke recreatieve loop (6 en 10km geloof ik) langs een erg mooi (stads)parcours.
Hier ging het lekker. Ik hoopte binnen het uur te zullen lopen, maar wist niet eens of ik de finish wel zou halen Maar kennelijk heb ik mijn mate van getraindheid te negatief ingeschat, want het ging gewoon prima, gefinished in 58:40, voor mijn doen een heel aardige tijd. Dit geeft mij goede hoop dat ik in november de eindstreep van de Zevenheuvelenloop in elk geval ook wel ga halen
[Dit bericht is gewijzigd door Haribo op 14-09-2003 14:24]
Iemand ideeen wat ik nog meer kan doen, behalve die sokken? Als jullie niks weten ga ik maar eens een keertje naar die winkel in Dodewaard, daar zullen ze nog wel adviezen hebben.
quote:Dank je wel
Op zondag 14 september 2003 14:06 schreef Haribo het volgende:
w-mmm is ook nog enigszins herstellende begrijp ik, veel succes bij de 4 mijl!
Het is officieel ondanks mijn (maar) 39 jaar heb ik al versleten knieen heeft de huisarts mij verteld. Er is ook niets aan te doen. Niks meniscus (geen dikke knieen), niks operatie, Dit nav pijnklachten aan mijn rechter en in mindere mate mijn linker knie. Volgens de huisarts slijten lange mensen sneller (ben 2 meter)
Soms gaat het na een paar minuten hollen weg, de laatste keer had ik er wel de hele 5 km last van. Mijn snelste tempo is nu nog maar jogging tempo, sneller lopen kan condinoneel wel makkelijk, maar dan heb ik twee dagen lang extra last. Dat gaat echt pijn doen.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik nu verder moet. Dus ik hoop op wat ervaringen van meer ervaren lopers. Zelf vind ik me te jong om te stoppen met sporten was juist net begonnen mijn buikje weg te werken en dat ging best goed. Mijn conditie nam snel toe. Extra goed voor je zelfvertrouwen.
Maar zo jong al versleten knieeen, ik nog kraakbeen. Maakt dat ik me wel enigzins zorgen maak over hoe ik over 10 of 20 jaar loop.
Voel me nu net zo'n een ouwe lul van 70 met overal klachten.
Zijn er meer mensen met knieklachten die toch zijn gaan doorlopen? Hoe is dat bevallen. Zijn jullie gestopt of wat anders gaan doen.
Stoppen met lopen heb ik eigenlijk geen zin in. Liever zou ik doorgaan tot ik dus echt niet meer kan omdat ik tussen 6 planken lig.
Veeel beter voor je gewrichten. Prima conditietraining en je gebruikt veel spieren over je hele lichaam, in tegenstelling tot hardlopen.
7x je lichaamsgewicht hebben je knieen tijdens het hardlopen te verduren, da's niet niks...
Het is balen dat je knieen nu al versleten zijn, maar maakt het niet erger! Gewoon kappen met hardlopen. Fietsen en vooral zwemmen dus zijn uitstekende alternatieven.
Edit:
dit moet een arts/bewegingsdeskundige/sportschoolhouder je ook wel kunnen vertellen hoor. Ga informeren bij de experts!
Is het verstandig om elke dag te trainen, of is telkens een dag rust er tussen verstandiger. Een trainingsschema voor de komende drie weken heeft denk ik maar weinig nut.
quote:Over rekken zijn de meningen in de medische wereld heel erg verdeeld, over 1 ding zijn ze het in iedergeval wel eens. Het is belangrijk om een warming-up en cooling-down te doen. Voordat je met een training kan beginnen moet je zorgen dat je spieren voldoende doorbloed zijn. Dit kun je doen door rustig 10 minuutjes hard te lopen, daarna wat oefeningetjes doen, zoals kniehef hakkebillen huppelen en nog veel meer en daarna 3a4 versnellingen te maken waarbij de eerste versnelling niet te hard en de volgende steeds sneller en de laatste op ongeveer 95%. Cooling down kan je in precies de andere volgorde aanhouden, kijk alleen een beetje uit bij de versnellingen, zeker als je al heel hard getraind hebt, mag je die best weglaten of veel rustiger doen.
Op dinsdag 16 september 2003 10:14 schreef MNeMoNiCS het volgende:
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met hardlopen (nou ja hard [afbeelding]) en nou las ik ergens dat je na het hardlopen ook rekoefeningen zou moeten doen. Waarom is dat, of kan ik het gewoon (blijven) overslaan?
Nog 1 ding over het rekken, als je denkt dat je er fijner, makkelijker door loopt moet je lekker rekken, als je er niets van merkt hoef je het ook niet perse te doen. De warmingup en coolingdown zijn veel en veel belangrijker.
Grzz
quote:Dat kun je het beste zelf bepalen, als je hiervoor ook al iedere dag trainde dan kan je dat weer redelijk snel terug opbouwen. Heb je dat nooit gedaan dan staat iederedag hardlopen bijna garant voor blesure leed.Beetje opbouwen kan in iedergeval geen kwaad, het is leuk als je heel snel progressie maakt maar als na de progressie geblesseerd raakt kan je weer opnieuw beginnen. Lijkt mij dan slimmer om bijv. na 6 weken 3x in de week 1 training toe te voegen. Vaak trainen betekend ook minder lang en minder intensief trainen. Allemaal afwegingen die je kunt maken. Goed nadenken over je eigen beslissingen en goed luisteren naar je lichaam is erg belangrijk.
Op dinsdag 16 september 2003 12:38 schreef bit_Lama het volgende:
Is het verstandig om elke dag te trainen, of is telkens een dag rust er tussen verstandiger.
Grzz
(Ik ken trouwens wel mensen die 6 keer per week lopen, en toppers trainen meerdere keren op een dag zelfs, dus het zal allemaal best kunnen, maar doe het voorzichtig en met beleid!)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |