Ivo, dit is het bespreken en analyseren van geschiedenis. Jouw communistenpijperij niet.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Pietverdriet, dit forum is voor het bespreken en analyseren van geschiedenis. Niet voor het showen van je communistenvreterij.
De misdaden van het communisme is een deel van de geschiedenis, die jij liever niet besproken wilt?quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:28 schreef ultra_ivo het volgende:
Pietverdriet, dit forum is voor het bespreken en analyseren van geschiedenis. Niet voor het showen van je communistenvreterij.
Je kunt zien dat je een newbie bent. Ik heb hier al vaak genoeg kritische opmerkingen over beide kanten geuit. En het schrijven van een scriptie over Litouwse staatsformatie en democratisering lijkt me niet te combineren met het aanhangen van de Sovjet-Unie. Er zijn meer kleuren dan alleen zwart en witquote:Op woensdag 30 maart 2005 18:32 schreef -Famke- het volgende:
[..]
Ivo, dit is het bespreken en analyseren van geschiedenis. Jouw communistenpijperij niet.
Nee, dat ben ik niet.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:35 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Je kunt zien dat je een newbie bent.
Och, jouw sympathieen zijn meer dan duidelijk hoor.quote:Ik heb hier al vaak genoeg kritische opmerkingen over beide kanten geuit. En het schrijven van een scriptie over Litouwse staatsformatie en democratisering lijkt me niet te combineren met het aanhangen van de Sovjet-Unie.
Ja, inderdaad. En betrek dat ook eens op jezelf, PV opmerkingen zijn legitiem.quote:Er zijn meer kleuren dan alleen zwart en wit
Een kloon dus.quote:
Voor jou dus kennelijk niet.quote:[..]
Och, jouw sympathieen zijn meer dan duidelijk hoor.
[..]
We hadden het niet over linkse mensen, we hadden het over jouw.quote:Op woensdag 30 maart 2005 18:39 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn veel gradaties links. Lang niet alle linkse mensen (sterker nog, de meerderheid zelfs niet) hebben achter de Sovjet-Unie aan gelopen.
Voor het gemak haal ik even een deel van mijn eerste post in dit topic naar vorenquote:Op woensdag 30 maart 2005 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
We hadden het niet over linkse mensen, we hadden het over jouw.
Het lijkt me toch zeer duidelijk dat ik niet achter de Sovjet-Unie wil aanlopen, sterker nog, er veel kritiek op heb. Eenzelfde kritiek heb ik dan op de westerse grootmachten. Kwestie van met dezelfde maat meten en de oogkleppen afzetten.quote:Terugkerend op het topic. Beide grootmachten hebben de zaak verziekt. Beide grootmachten hebben dictators in het zadel gehouden, beide grootmachten hebben bevolkingen onderdrukt, zogenaamd in naam van de vrijheid of in naam van het communisme. Beide ideologieën werden door de grootmachten verkracht.
Wat de verschillende berichten wel aantonen is de onkunde van de inlichtingendiensten. Ik heb net na de onafhankelijkheid in Litouwen gewoond. Daar kwam ik veel informatie tegen over oppositie zelfs binnen de Centraal Comité's van de diverse Republieks Communistische partijen. Er was dus veel meer oppositie intern dan we wisten. Onder druk van de koude oorlog werd die de kop in gedrukt. Zonder koude oorlog had die oppositie veel meer mogelijkheden gehad, de legitimatie van de machthebbers om de oppositie de kop in te drukken was veel geringer geweest.
Ja Ivo, dat zagen we aan de Praagse lente. En dat de Rusland ook voor 1917 de Baltische staten al heel lang bezet hielden was ook de schuld vd VS.quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:27 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Voor het gemak haal ik even een deel van mijn eerste post in dit topic naar voren
[..]
Het lijkt me toch zeer duidelijk dat ik niet achter de Sovjet-Unie wil aanlopen, sterker nog, er veel kritiek op heb. Eenzelfde kritiek heb ik dan op de westerse grootmachten. Kwestie van met dezelfde maat meten en de oogkleppen afzetten.
En daarom maak je iemand die de waarheid post over de de misdaden van de Sovjet uit voor een communistenvreter en vertel je me dat ik off topic ben...quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Mijn kritiek op de Sovjet-Unie staat los van mijn kritiek op de VS. Beiden verdienen kritiek.
Het verschil is of je naast de kritiek ook veel positieve dingen ziet en of je dezelfde meetlat ook naast de anderen legt.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En daarom maak je iemand die de waarheid post over de de misdaden van de Sovjet uit voor een communistenvreter en vertel je me dat ik off topic ben...
En als je je meetlat er naast hebt gelegd, wat is je conclusie dan: ...?quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
Het verschil is of je naast de kritiek ook veel positieve dingen ziet en of je dezelfde meetlat ook naast de anderen legt.
Nee, ik zag in het totalitaire, militaristische, dogmatische en moorddadige regime vd Sovjet-Unie niets goeds.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het verschil is of je naast de kritiek ook veel positieve dingen ziet en of je dezelfde meetlat ook naast de anderen legt.
Zit toch één letter te weinig in. Helaas kan ik er niet meer op stemmen tegenwoordigquote:Op woensdag 30 maart 2005 20:27 schreef -Angel- het volgende:
ultra_ivo, vindt zich waarschijnlijk in geen één systeem. Hij ziet immers niet zwart of wit. Want er zijn immers altijd wel punten van kritiek. Waarschijnlijk is hij dan ook een SP stemmer.
Op het gebied van persoonlijke vrijheden een zwaar negatieve score.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:44 schreef -Angel- het volgende:
[..]
En als je je meetlat er naast hebt gelegd, wat is je conclusie dan: ...?
Dat argument heb ik al ontkracht, en jij hebt daar niet op geantwoord.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Absolute BULLSHITquote:Op woensdag 30 maart 2005 20:48 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Op het gebied van persoonlijke vrijheden een zwaar negatieve score.
Op het gebied van economische ontwikkeling een enorme sprong voorwaarts vergeleken met de situatie in 1917.
Opbouw van infrastructuur is fenomenaal geweest.
Culturele en wetenschappelijke ontwikkeling van de bevolking is ook zeer goed geweest.
Buitenllandse politiek was beroerd.
CPN had één belangrijke préquote:Op woensdag 30 maart 2005 21:06 schreef HarigeKerel het volgende:
Maar goed er waren vast ook zat goede en eerlijke (wellicht wat dommige) mensen die bij de NSB zaten.
Het is voor mij alleen geen excuus om lid te zijn van een partij die de beperking van de menselijke vrijheid zo aanmoedigt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |