Misschien wel één van de meest legendarische clips ooit, Smooth Criminal van Michael Jackson. Ik heb het nu natuurlijk over de Moonwalkerversie (uit de film).
Ik heb de clip net weer gekeken, en een paar vragen kwamen bij mij naar boven, misschien dat hier mensen zijn die daar antwoord op hebben of daar over willen discussieren
Het zit dus zo: De eerste helft van de clip is heel normaal, licht aan in de club, muziek, dans, zang, alles. Op een bepaald moment springt er een ruit bovenin, en valt de muziek stil (dit omdat het geld van de jukebox op is, daar kwam ik laatst achter ).
Maar goed, vanaf dat moment heerst er in de clip een hele dromerige sfeer. Het licht is uit, de mensen bewegen traag en schreeuwen gewoon (naar wat lijkt) zonder reden. Na een tijdje schreeuwen ("Annie are you okay?") zegt Michael in z'n eentje "so Annie are you okay" en de je hoort de jukebox weer klikken en ze beginnen weer te dansen met licht aan e.d. Je kent het vast wel.
Maar nu, heeft iemand een idee wat dit dromerige gedeelte in godsnaam betekent? En of het wat te maken heeft met het nummer, of met de film?
En om nog even een klein vraagje te stellen: is er al iemand uit hoe michael met nog 3 dansers zo onwijs ver voorover buigt?
quote:door een paar schoenen vast te zetten aan de grond
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:32 schreef Henkmanz het volgende:
En om nog even een klein vraagje te stellen: is er al iemand uit hoe michael met nog 3 dansers zo onwijs ver voorover buigt?
quote:Vlak voordat ie het doet zie je vanuit dezelfde camerahoek dat ie nog gewoon danst, het is praktisch onmogelijk om je voeten dan vast te zetten.
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:35 schreef Cybart het volgende:[..]
door een paar schoenen vast te zetten aan de grond
Smooth Criminal is een deel van de film geloof ik zelfs, en aan het einde van de clip zitten de bad guys weer achter Michael aan, nadat hij ze was kwijtgeraakt (en de club binnen stapte)
als het glas breekt - is dat een moment dat aangeeft dat het niet meer koek en ei is en dat de vijand op de loer ligt.
quote:Spiegels
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:37 schreef Henkmanz het volgende:[..]
Vlak voordat ie het doet zie je vanuit dezelfde camerahoek dat ie nog gewoon danst, het is praktisch onmogelijk om je voeten dan vast te zetten.
quote:Das cool, nu weet ik wel wat meer
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:38 schreef Reddiablo het volgende:
Michael is, zoals je weet, the good guy in Moonwalker.Smooth Criminal is een deel van de film geloof ik zelfs, en aan het einde van de clip zitten de bad guys weer achter Michael aan, nadat hij ze was kwijtgeraakt (en de club binnen stapte)
als het glas breekt - is dat een moment dat aangeeft dat het niet meer koek en ei is en dat de vijand op de loer ligt.
quote:Wat spiegels? Beetje duidelijk mag wel
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:38 schreef ArmaniMania het volgende:[..]
Spiegels
-edit-
en dat podium ook, met het publiek die ook meebeweegd....
quote:een magneet zó sterk dat ie een een aantal mannen (meerdere dansers dus) op precies de goede plek een kilootje of 70/80 kan dragen?
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:40 schreef Rolex het volgende:
Op het podium deed michael jackson dat ook!, in de schoen zit gewoon een magneet aan de onderkant van het podia activeren ze die.
quote:Hij doet dit op het podium ook (2x live gezien met eigen ogen) dus het kan geen special effect zijn. Het is em echt...
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:49 schreef Natalie het volgende:
Die clip is mooi. Die film is trouwens ook leuk, maar vooral dat liedje 'maakt' die film.
De 'glas-breek' scene lijkt me een soort van ingebouwde rust in een upbeat-nummer als Smooth Criminal. Meerdere artiesten gebruiken een soort van 'bridge' tijdens hun nummers.
De scene waarbij de heren zo enorm schuin staan lijkt me een special effect. Iets wat in post production is toegevoegd. Magneten lijken me onwaarschijnlijk. Spiegels zouden misschien nog kunnen, maar dan had het alsnog in post production bijgeschaafd moeten worden.
Maar goed, het is zonder hulp niet mogelijk om die truuk uit te voeren dus er zal wel iets gedaan zijn.
quote:Er zijn magneten die voor honderden of zelfs duizenden kilo's kunnen optillen. Dus dan moet een paar man ook wel te doen zijn.
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:42 schreef Henkmanz het volgende:[..]
een magneet zó sterk dat ie een een aantal mannen (meerdere dansers dus) op precies de goede plek een kilootje of 70/80 kan dragen?
quote:Live gaat ie minder laag. Gewoon zo ver mogelijk. In de video is het een special effect, dat heb ik gelezen in een interview met Michael Jackson. In de video hebben ze het met cameratechnieken zo gekregen, dat het lijkt alsof ze bijna tegen de grond zitten, maar dat is niet zo.
Op zaterdag 9 augustus 2003 19:43 schreef Mister_Slide het volgende:[..]
Er zijn magneten die voor honderden of zelfs duizenden kilo's kunnen optillen. Dus dan moet een paar man ook wel te doen zijn.
Volgens mij is 't ook met magneten gedaan, want ik heb 't ook met m'n eigen ogen live kunnen aanschouwen.
quote:Worden ook niet vast gezet, men stapt erin.
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:37 schreef Henkmanz het volgende:[..]
Vlak voordat ie het doet zie je vanuit dezelfde camerahoek dat ie nog gewoon danst, het is praktisch onmogelijk om je voeten dan vast te zetten.
quote:hij heeft dit een keer uitgelegd in een interview, ik dacht bij oprah, dit is dus geen trucage.
Op zaterdag 9 augustus 2003 13:32 schreef Henkmanz het volgende:En om nog even een klein vraagje te stellen: is er al iemand uit hoe michael met nog 3 dansers zo onwijs ver voorover buigt?
quote:Ik heb er echt bewondering voor hoe hij dat doet, als je zo naar die rappertjes kijkt tegenwoordig die met hun armpjes staan te hangen en met die benen in een drollenvanger vind ik dit toch wel even hoogstaander.
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:53 schreef chrdek het volgende:[..]
hij heeft dit een keer uitgelegd in een interview, ik dacht bij oprah, dit is dus geen trucage.
hij zet zijn hakken tegen elkaar en de voorkanten van zijn voeten naar de zijkanten toe ( \/ op deze manier dus ) en dan heel veel oefenen met voorover hangen. ik vind het echt geweldig hoe hij dit doet
quote:Echte artiesten playbacken niet tijdens hun concerten ...
Op zondag 10 augustus 2003 11:11 schreef Retuobak het volgende:
yeah michael Jackson is tenminste een echte artiest.
quote:Ik kan het. Ik ben tof.
Op zaterdag 9 augustus 2003 21:01 schreef TrenTs het volgende:
Dat moonwalken is zo gaaf he.
quote:Als je het niet tegelijk kan, dan moet je niet doen alsof je 't wel kan.
Op zondag 10 augustus 2003 15:50 schreef Retuobak het volgende:
ga jij maar eens mooi zingen tijdens veel dansen. Veel plezier, dat werkt dus niet. Het is of/of niet en/en
Dus dan zou hij alleen moeten zingen.
quote:daar gaat dit topic niet over.
Op maandag 11 augustus 2003 00:23 schreef Mister_Slide het volgende:
Als je iets niet kan, dan moet je het niet doen.
En niet de boel neppen door te doen alsof je het wel kan.Dus dan zou hij alleen moeten zingen.
quote:Weet ik
Op dinsdag 12 augustus 2003 14:22 schreef Henkmanz het volgende:[..]
daar gaat dit topic niet over.
De vooroverbuigscene gebeurt door middel van een gepatenteerd hakensysteem in de hakken van de schoenen. Een V-Sleuf met een haak wordt in het podium verankerd. Ik heb een live-video waarop te zien is hoe dit systeem werkt.
quote:probeer MTV, clipclassics elke werkdag van 11-12 (als je dan niet werkt oid) zijn als je mazzel hebt nog wat clipjes op van goede artiesten. Maar vaak verstaan ze daar ook onder klassiekers platen uit '99
Op dinsdag 12 augustus 2003 18:49 schreef MikeyMo het volgende:
die clip is een van mijn all-time faves... jammer dat ze die nooit meer uitzenden op tmf enzo..
quote:Gewoon de DVD van History part 2 kopen, kost je 20 euro, heb je alle vette clips van MJ
Op dinsdag 12 augustus 2003 18:49 schreef MikeyMo het volgende:
die clip is een van mijn all-time faves... jammer dat ze die nooit meer uitzenden op tmf enzo..
enige fatsoenlijke nummer dat die kerl heeft gemaakt
quote:Yup
Op dinsdag 12 augustus 2003 20:20 schreef CrestDem0n het volgende:
De vooroverbuigscene gebeurt door middel van een gepatenteerd hakensysteem in de hakken van de schoenen. Een V-Sleuf met een haak wordt in het podium verankerd. Ik heb een live-video waarop te zien is hoe dit systeem werkt.
Zo ver als hij voorover gaat in de clip is namelijk onmogelijk zonder hulpmiddelen. Heb het wel eens geprobeerd, resultaat: gebroken neus
quote:zeg dan niks
Op donderdag 14 augustus 2003 17:32 schreef ZzzZzzZzz het volgende:
Micheal Jackson - Who Is It?enige fatsoenlijke nummer dat die kerl heeft gemaakt
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:47 schreef Retuobak het volgende:[..]
zeg dan niks
quote:Dit vind ik dus heel opmerkelijk. Het is ook mijn favoriete nummer van MJ... maar voor iemand die maar 1 nummer van hem goed vind, had ik eerder Billie Jean of Beat It verwacht.. Who Is It is wel ondergewaardeerd.
Op donderdag 14 augustus 2003 17:32 schreef ZzzZzzZzz het volgende:
Micheal Jackson - Who Is It?enige fatsoenlijke nummer dat die kerl heeft gemaakt
quote:ja die is ook superlekker.. voor een king of pop heeft ie met beat it, dirty diana, black or white, give in to me en DS onder andere wel heel veel goede rock nummers gemaakt..
Op donderdag 14 augustus 2003 22:40 schreef chrdek het volgende:
ik vind dirty diana GE-WEL-DIG!!!
Veel betere moves heb ik nog niet gezien...
- "NO!! MICHAEL JACKSON!!"
quote:Het is ook niet voor niets dat Elizabeth Taylor hem toen d'r tijd King of Pop, Rock 'n R&B noemde
Op donderdag 14 augustus 2003 22:55 schreef Stanley_Climbfall het volgende:[..]
ja die is ook superlekker.. voor een king of pop heeft ie met beat it, dirty diana, black or white, give in to me en DS onder andere wel heel veel goede rock nummers gemaakt..
quote:ze zei Pop, Rock en Soul..
Op woensdag 20 augustus 2003 19:30 schreef Marinus het volgende:[..]
Het is ook niet voor niets dat Elizabeth Taylor hem toen d'r tijd King of Pop, Rock 'n R&B noemde
quote:Hij had het hier over de Moonwalk omdat men dacht dat hij dat met spiegels deed. Wat die spiegels ermee te maken kunnen hebben snap ik ook niet, maar goed.
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:53 schreef chrdek het volgende:[..]
hij heeft dit een keer uitgelegd in een interview, ik dacht bij oprah, dit is dus geen trucage.
hij zet zijn hakken tegen elkaar en de voorkanten van zijn voeten naar de zijkanten toe ( \/ op deze manier dus ) en dan heel veel oefenen met voorover hangen. ik vind het echt geweldig hoe hij dit doet
quote:Oh ja, klopt
Op donderdag 21 augustus 2003 14:59 schreef Stanley_Climbfall het volgende:[..]
ze zei Pop, Rock en Soul..
quote:dat was van Bad, niet van Smooth Criminal...
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:38 schreef Helaaz het volgende:
- "M-m-m-m-m-m...."
* "Mantovani?"- "NO!! MICHAEL JACKSON!!"
quote:Dat was uit de Moonwalkerfilm, niet uit Bad
Op dinsdag 26 augustus 2003 18:28 schreef Lurcker het volgende:[..]
dat was van Bad, niet van Smooth Criminal...
quote:Special? Dat stukje maakte toch gewoon deel uit van de film?
Op woensdag 27 augustus 2003 13:20 schreef Henkmanz het volgende:
Dat was uit de Moonwalkerfilm, niet uit Bad
In een special over Michael Jackson kwam dit stukje aan bod...
quote:klopt, maar in een special werd het speciaal (jaja) even besproken. Toendertijd werd die uitgezonden door Countdown (Wessel van Diepen geloof ik)
Op dinsdag 2 september 2003 20:18 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:[..]
Special? Dat stukje maakte toch gewoon deel uit van de film?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |