abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 16:32:08 #1
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_12238516
Vervolg van [centraal topic] Israël/Palestina discussie, # 32

Spelregels ongewijzigd: blijf ontopic, post serieuze inhoudelijke reakties, speel niet op de man/vrouw, post nieuwsberichten en copy/past geen ellenlange elders gevonden "feiten" of plaatjes en probeer herhaling van zetten te vermijden.
* Probeer oplossingsgericht te denken en te discussiëren.

quote:
Israel arrests fence protesters
More than 40 people have been arrested for trying to stop Israel's construction of a "security fence" in the West Bank.
The activists - most of them foreigners - had camped in front of the home of a Palestinian family they said would be isolated by the fence near the town of Qalqilya.

The arrests came a day after unnamed US officials said Washington may consider cutting loan guarantees to Israel as a penalty for building the barrier.

Proponents of the project say the fence is a necessary defence against Palestinian militants infiltrating into Israel, while opponents say it is an attempt to define borders unilaterally.

Foreign activists of the International Solidarity Movement were among those detained on Tuesday. An Israeli police spokesman said three demonstrators - an Italian, an Israeli and a Palestinian - are accused of assaulting a soldier.

The others were detained for refusing to leave what Israel called a closed military area. The police are reported to be considering deporting the foreigners.

US officials quoted by several sources said the Bush administration was debating whether the construction of the 600 kilometre-long (370-mile) barrier is related to Jewish settlements.

Congress is authorised to cut US aid to Israel by the amount Israel spends on settlements in the West Bank and Gaza. At issue is the $9bn in loan guarantees approved by the US Congress in March, and $1bn in military assistance.

Setbacks
The warning noises from Washington came as efforts to move forward the peace process suffered more setbacks.

Talks between Israeli Prime Minister Ariel Sharon and his Palestinian counterpart Mahmoud Abbas, scheduled for Wednesday, have been called off.
Mr Abbas - also known as Abu Mazen - cancelled the talks "because it will only be ceremonial... and he believes the Israelis are not doing enough to promote the roadmap", the internationally-backed peace plan for the region, a Palestinian spokesman told the Reuters news agency.

Palestinian leaders have denounced Israel's plan to release more than 300 Palestinian prisoners on Wednesday, saying it does not go far enough.

The Palestinian leader, Yasser Arafat, described the move as a fraud, saying the Israelis would free some Palestinians but arrest others.

The planned fence reaches deep into the West Bank in some parts, to include Israeli settlements.

Last week Israel announced that the first 145-kilometer (90-mile) section had been completed. The rest is still in the planning stages.

US and Palestinian officials fear it may serves as a political border that would hinder plans to set up a Palestinian state. http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3124819.stm

Ik twijfelde eerst of ik het hek nu wel of niet een goed zaak moest vinden. Hij zou immers aanslagen kunnen voorkomen. Voorwaarde moest dan natuurlijk wel zijn dat het hek op de internationaal erkende grens "de groen lijn" gebouwd zou worden. Behalve het feit dat dit niet gebeurt herinnerde ik mij een veel gebruikte (Israëlische) reden om nederzettingen te hebben op de westelijke jordaanoever: "Ze zouden de veiligheid bevorderen"

Omdat met deze nederzettingen de Palestijnen minder makkelijk over de westelijke jordaanoever kunnen reizen, zou dit de aanslagen verminderen. Een dergelijke drogredenering wordt nu ook bij het hek gebruikt. Waarbij wederom compleet aan de oorzaak van de frustraties, het extremisme en de aanlagen voorbij wordt gegaan: (zoals Sharon zelf zei:) "De Bezetting". Waarbij de nederzettingen en nu het "veiligheidshek" alleen maar meer frustraties en haat zullen zaaien, de haat die Israel zegt te willen uitbannen...

dinsdag 5 augustus 2003 @ 16:47:31 #2
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_12238845
Ik had trouwens nog niet eens heel goed naar dit plaatje gekeken!

Maar als dit werkelijk de geplande trajecten zijn van het hek (de muur) dan is het helemaal schandalig!! Vooral het "veiligheids"hek aan de oostkant is erg leuk, want natuurlijk, straks vallen de Palestijnen Jordanië nog aan

pi_12238913
Als je de Palestijnen hoort zou je bijna gaan denken dat het vrijlaten van Palestijnen een essentieel deel van de roadmap is, maar het is er nergens in terug te vinden.

http://usinfo.state.gov/regional/nea/summit/text2003/0430roadmap.htm

dinsdag 5 augustus 2003 @ 16:59:50 #4
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_12239122
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:49 schreef CeeJee het volgende:
Als je de Palestijnen hoort zou je bijna gaan denken dat het vrijlaten van Palestijnen een essentieel deel van de roadmap is, maar het is er nergens in terug te vinden.
Ja, ik begrijp dat ook niet, het is voor de mensen in de gevangenis natuurlijk vrij kut, maar kunnen ze niet beter eisen dat de bouw van nederzettingen echt wordt stopgezet, of dat nederzettingen worden afgebroken, of dat ze met het veiligheidshek de "groene lijn" eens gaan aanhouden!!! Lijkt mij toch wat belangrijker! En dan zul je ook zien dat Israel op die manier toch eigenlijk geen vrede hoeft.
pi_12239245
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:47 schreef IPdaily het volgende:

[afbeelding]

Maar als dit werkelijk de geplande trajecten zijn van het hek (de muur) dan is het helemaal schandalig!! Vooral het "veiligheids"hek aan de oostkant is erg leuk, want natuurlijk, straks vallen de Palestijnen Jordanië nog aan

Huh er word zelfs een eastern wall geplaatst, wat is dat nu weer voor onzin, ze worden helemaal buitengesloten van de wereld, en dan je afvragen waar al die aanslagen vandaan komen.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 17:46:23 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12240100
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst door BAZZA op dinsdag 5 augustus 2003 14:50Het conflict begon gewoon als een van de tig conflicten in de koude oorlog als in Westen vs Communisten, de communisten verloren en het Westen en dus Israel won.
De Arabieren leven in staten die stuk voor stuk zijn gaan falen bijna meteen na hun stichting en projecteren de aandacht van hun bevolking op dit conflict in de hoop dat de grote eigen misstanden verborgen blijven.
De Arabische staten zijn oorlogen begonnen en hebben die verloren en hebben daar wat land bij verloren, pech gehad en gewoon accepteren zou ik zeggen.
Helaas zijn de meeste Arabieren redelijk achterlijk en kennen ze geen logica dus dit conflict zal nog wel even blijven bestaan.
--------------------------------------------------------------------------------
Heel mooi statement, maar je geeft geen antwoord op de vraag.
De vraag gaat niet over Israel en zijn buurlanden, maar over Israel en de Palestijnen, en de oorspronkelijke andere bewoners van dat stukkie grond.
Geef nou eens antwoord op de punten die ik aangaf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_12240231
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 16:47 schreef IPdaily het volgende:

[afbeelding]

Zo denk ik er dus ook over, ik las dus ook laatst ergens in een (gepost) stuk dat de muur ongeveer 1000 hectare van dat "bestemd" gebied wegknaagt, landje pik dus.
Over het hele idee van de muur heb ik me verder heengezet, dat moeten de Israelisch zelf weten en ze hebben best goede redenen. Dat hij echter op "Palestijns" gebied staat voor een flink deel, bevreemd me dan ook.

-edit-
bron even opgezocht:bron NOS

[Dit bericht is gewijzigd door elcastel op 05-08-2003 19:15]

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_12241366
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 15:09 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Die Palestijnen zijn niet verdreven.

Wel hoor, de mensen die daar woonden zijn verdreven.
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 19:10:08 #9
45206 Pietverdriet
pi_12241383
quote:
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 15:09 schreef NightH4wk het volgende:
[..]

Die Palestijnen zijn niet verdreven.

....
Van welke planeet kom jij?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 19:15:07 #10
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_12241467
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

Heel mooi statement, maar je geeft geen antwoord op de vraag.
De vraag gaat niet over Israel en zijn buurlanden, maar over Israel en de Palestijnen, en de oorspronkelijke andere bewoners van dat stukkie grond.
Geef nou eens antwoord op de punten die ik aangaf

De pallies waren inwoners en staatsburger van wat nu de buurlanden zijn
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 19:30:06 #11
45206 Pietverdriet
pi_12241746
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:15 schreef BAZZA het volgende:

[..]

De pallies waren inwoners en staatsburger van wat nu de buurlanden zijn

en je punt is?
Dat die de bezetting en verdrijving van hun land maar moeten slikken?

Stel er is een sekte ergens in Afrika, die vinden het land aan de monding van de maas, waal en rijn hun beloofde land, en die krijgen nogal klop en worden uitgemoord terwijl de VN de andere kant op kijkt. Na een paar jaar worden dan de overlevenden naar hun beloofde land verscheept, en met hulp van een paar grootmachten krijgen ze voet aan de grond.
Vind jij dan ook dat wij (in een vluchtelingen kamp in Belgie en de achterhoek ) dat maar moet slikken?

pi_12242180
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en je punt is?

Stel er is een sekte ergens in Afrika, die vinden het land aan de monding van de maas, waal en rijn hun beloofde land, en die krijgen nogal klop en worden uitgemoord terwijl de VN de andere kant op kijkt. Na een paar jaar worden dan de overlevenden naar hun beloofde land verscheept, en met hulp van een paar grootmachten krijgen ze voet aan de grond.
Vind jij dan ook dat wij (in een vluchtelingen kamp in Belgie en de achterhoek ) dat maar moet slikken?

Een zonnesteek opgelopen zeker?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 19:55:04 #13
8502 BAZZA
pi_12242193
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:30 schreef Pietverdriet het volgende:

en je punt is?

Ja, zo gaat dat nou eenmaal.
Je ziet mij ook geen aanslagen plegen omdat mijn verre voorouders ooit Hongarije ofzo zijn uitgegooit en omdat stukken die toen bij Hongarije hoorden na oorlogen in de handen van andere landen zijn over gegaan.
Big deal, landen worden niet bedacht door een god maar zijn het resultaat van oorlogen.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_12242230
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:55 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Je ziet mij ook geen aanslagen plegen omdat mijn verre voorouders ooit Hongarije ofzo zijn uitgegooit en omdat stukken die toen bij Hongarije hoorden na oorlogen in de handen van andere landen zijn over gegaan.
Big deal, landen worden niet bedacht door een god maar zijn het resultaat van oorlogen.

Wil je daarmee zeggen dat bijvoorbeeld Nazi-misdadigers die nu nog niet zijn opgepakt nooit berecht hoeven te worden?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 20:00:08 #15
8502 BAZZA
pi_12242263
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:57 schreef zakjapannertje het volgende:

Wil je daarmee zeggen dat bijvoorbeeld Nazi-misdadigers die nu nog niet zijn opgepakt nooit berecht hoeven te worden?

Dat heeft helemaal geen ene moer met mijn uitspraak van doen, wat heb je gedronken?
pi_12242321
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:57 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Is dat nou lekker? Zo'n XTC-pilletje op een warme zomerdag?
pi_12242473
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 20:00 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Dat heeft helemaal geen ene moer met mijn uitspraak van doen, wat heb je gedronken?

Ik bedoel daarmee te zeggen dat onrecht dat gepleegd binnen ons tijdvak en het nog zin heeft om die te veroordelen/compenseren makkelijk te bereiken is. I.m.o. hebben Nazi-slachtoffers nog steeds een legale eis dat alle Nazi-misdadigers berecht moeten worden net zo als bijvoorbeeld de vluchtelingen (zowel joods als niet-joods) die door de Palestina-kwestie een legale eis hebben op berechting/compensatie door onterecht verlies van bezit of erger nog door de gevolgen van de Palestina-kwestie. Dat is allemaal onder modern oorlogsrecht dat algemeen geldend is en andere rechtsverdragen al dan niet bekrachtigd geregeld en dat onrecht is onder deze wetten gebeurd, dus kan het juridisch berecht worden

[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 05-08-2003 21:00]

dinsdag 5 augustus 2003 @ 20:11:59 #18
45206 Pietverdriet
pi_12242488
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 19:55 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Als je er zo over denkt, wat is dan je probleem met die palestijnen? Blaming them for trying?
  Moderator dinsdag 5 augustus 2003 @ 20:34:16 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_12242891
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 20:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je er zo over denkt, wat is dan je probleem met die palestijnen? Blaming them for trying?

blaming them for trying the wrong way is more like it.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:56:01 #20
8502 BAZZA
pi_12244740
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 20:11 schreef zakjapannertje het volgende:

Ik bedoel daarmee te zeggen dat onrecht dat gepleegd binnen ons tijdvak en het nog zin heeft om die te veroordelen/compenseren makkelijk te bereiken is. I.m.o. hebben Nazi-slachtoffers nog steeds een legale eis dat alle Nazi-misdadigers berecht moeten worden net zo

Geen vergelijking, de slachtoffers van het Nazi regime waren of burgers van het eigen land of burgers van landen die werden ingenomen zonder reden en werden gedood of berooft alleen om hun afkomst.
De pallies zijn gewoon burgers van een land dat Israel zelf aanviel, en die moeten gewoon vertrekken of met de gevolgen leven als ze die oorlog verliezen.
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 21:57:24 #21
8502 BAZZA
pi_12244778
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 20:11 schreef Pietverdriet het volgende:

De manier waarop, als de Jordaniers etc een leger vormen en tot de aanval over gaan moeten ze dat zelf weten.
Bussen opblazen met burgers erin etc is is heel wat anders.
pi_12245895
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:56 schreef BAZZA het volgende:

[..]

De pallies zijn gewoon burgers van een land dat Israel zelf aanviel, en die moeten gewoon vertrekken of met de gevolgen leven als ze die oorlog verliezen.

Dan moet voldoende worden aangetoond of de schuld werkelijk bij een partij te leggen is natuurlijk in de hele kwestie, of dat beiden schuldig zijn, dat laatste dat ben ik van mening. Dus hebben daarom in de Palestina-kwestie om, mede om een duurzame vrede te bereiken, slachtoffers in beide partijen door beide partijenerkenning nodig dat ze slachtoffer zijn en recht hebben op compensatie voor/berechting van gepleegde onrecht door misdadigers van beide partijen.

[Dit bericht is gewijzigd door zakjapannertje op 05-08-2003 22:50]

pi_12246047
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 22:44 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Dan moet voldoende worden aangetoond of de schuld werkelijk bij een partij te leggen is natuurlijk in de hele kwestie, of dat beiden schuldig zijn, dat laatste daar ben ik van mening. Dus hebben daarom in de Palestina-kwestie om, mede een duurzame vrede te bereiken, slachtoffers in beide partijen recht op compensatie/berechting van gepleegde onrecht door misdadigers van beide partijen.

De Arabische landen vanwege het aanvallen en Israël omdat het de bewoners die daar woonden verdreven had.
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:46:41 #24
45206 Pietverdriet
pi_12247434
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 21:57 schreef BAZZA het volgende:

[..]

De manier waarop, als de Jordaniers etc een leger vormen en tot de aanval over gaan moeten ze dat zelf weten.
Bussen opblazen met burgers erin etc is is heel wat anders.

daar heb je gelijk in, das net zoiets misselijks, als, euh, een vluchtelingenkamp vol vrouwen en kinderen uitmoorden, of een groep vluchtenlingen die op een kade staat bombarderen, Niet?
  dinsdag 5 augustus 2003 @ 23:57:25 #25
8502 BAZZA
pi_12247705
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 23:46 schreef Pietverdriet het volgende:

daar heb je gelijk in, das net zoiets misselijks, als, euh, een vluchtelingenkamp vol vrouwen en kinderen uitmoorden, of een groep vluchtenlingen die op een kade staat bombarderen, Niet?

Zeker, daar zijn de pallies dan ook niet vies van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')