Auschwitz ligt op 80 km van Krakow. Zakopane denk ik ehhhh 40?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:07 schreef Mister_Puke het volgende:
[..]
het was ook niet de bedoeling om een week voor het kamp uit te trekken. Liggen die zaken in de buurt? en is het ene optie om een ander kamp te bezoeken?
Ja, ikquote:Op woensdag 14 juni 2006 19:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Net ten noorden van Berlijn ligt Sachsenhausen. Daar ik over een maand in Berlijn ben, wil ik in ieder geval hier een keer kijken, (misschien als opzetje naar wat verder weg). Is er iemand al ns geweest daar?
Nieuwe...quote:Op woensdag 14 juni 2006 18:41 schreef funkyskunkie het volgende:
Linkje naar de power-point presentatie werk niet meer......
Nou, sensatiezucht is wel een heel groot woord. Ik heb mijn hele leven al een bovengemiddelde interesse gehad voor het jodendom en alles daar omheen daar mijn vader uit een joodse familie komt. Ik heb heel veel gelezen over de 2e wereld oorlog en auswitz en wilde het wel eens met eigen ogen zien. Tja, en op een donkere, sinistere manier is het wel spectaculair natuurlijk. Ik ben van mening (nu ik er geweest ben) dat het voor een ieder goed zou zijn er eens in het leven naartoe te gaan.quote:Op maandag 19 juni 2006 17:11 schreef Gert het volgende:
Als ik naar Auschwitz zou gaan dan zou het vanuit historisch besef zijn, maar heel eerlijk gezegd.... komt er ook een flinke dosis sensatiezucht om de hoek kijken. Het lijkt me bizar om op de plek te zijn waar het onvoorstelbare is gebeurd. Het lijkt me heftig om daardoor geraakt te worden. Het zal wel afgestompt klinken, maar ik bespeur dat nou eenmaal bij mezelf.
Zijn er meer mensen die dat ook een beetje hebben, of gaan jullie er allemaal alleen maar heen vanuit een diep respect en eerbied voor de slachtoffers?
In september ben ik in Tsjechie, vlak aan de zuidwest-grens van Polen. De wegen in Polen zijn zeker slecht? Het is ongeveer 400 kilometer, waarvan driekwart over een "expressroad".
Het was voor mij ook één van de redenen om niet naar Auschwitz te gaan toen ik vorige maand in Krakau was. Toen ik een groep Amerikanen met naambordjes om de bus in zag stappen die zeiden dat ze naar "That Auschwitz thing" gingen en daarna naar "Those beautiful Salt Mines" had ik er ook nog maar weinig zin in.quote:Op maandag 19 juni 2006 17:11 schreef Gert het volgende:
Als ik naar Auschwitz zou gaan dan zou het vanuit historisch besef zijn, maar heel eerlijk gezegd.... komt er ook een flinke dosis sensatiezucht om de hoek kijken. Het lijkt me bizar om op de plek te zijn waar het onvoorstelbare is gebeurd. Het lijkt me heftig om daardoor geraakt te worden. Het zal wel afgestompt klinken, maar ik bespeur dat nou eenmaal bij mezelf.
Zijn er meer mensen die dat ook een beetje hebben, of gaan jullie er allemaal alleen maar heen vanuit een diep respect en eerbied voor de slachtoffers?
Uehhhh.... dus je bent er niet heen gegaan omdat een stel wildvreemde Amerikanen volgens jou niet respectvol genoeg over Auschwitz praatte?quote:Op maandag 19 juni 2006 20:19 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Het was voor mij ook één van de redenen om niet naar Auschwitz te gaan toen ik vorige maand in Krakau was. Toen ik een groep Amerikanen met naambordjes om de bus in zag stappen die zeiden dat ze naar "That Auschwitz thing" gingen en daarna naar "Those beautiful Salt Mines" had ik er ook nog maar weinig zin in.
Het kreeg voor mij toen een hoog "Took the pictures, got the T-shirt" gehalte, iets wat ik in ieder geval niet bij zo'n plek (vantevoren) wilde hebben.
En nog wat andere redenen, maar voornamelijk dat het gezien werd als een toeristenattractie en ook zo verkocht werd. Ik had er al mijn twijfels over om die plek te bezoeken en dit zorgde nog even voor de definitieve 'nee, dit hoef ik niet in het echt te zien'.quote:Op maandag 19 juni 2006 20:55 schreef Gert het volgende:
Uehhhh.... dus je bent er niet heen gegaan omdat een stel wildvreemde Amerikanen volgens jou niet respectvol genoeg over Auschwitz praatte?
Nou, ter plekke hebben wij die indruk nóóit gehad. Er werd zeer respectvol mee omgesprongen.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:06 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
En nog wat andere redenen, maar voornamelijk dat het gezien werd als een toeristenattractie en ook zo verkocht werd.
echt een non-reden dit...je gaat niet omdat je je af wil zetten tegen de gevestigde orde.....quote:Op maandag 19 juni 2006 21:06 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
En nog wat andere redenen, maar voornamelijk dat het gezien werd als een toeristenattractie en ook zo verkocht werd. Ik had er al mijn twijfels over om die plek te bezoeken en dit zorgde nog even voor de definitieve 'nee, dit hoef ik niet in het echt te zien'.
De omgeving bepaalt nu eenmaal hetgeen je ziet: een toneelvoorstelling is ook niet leuk als iedereen er doorheen praat, een concert is niet bijzonder als er niemand op af komt en een bezienswaardigheid is blijkbaar pas interessant als er een paar duizend Amerikanen en Japanners per dag komen en in elke reisgids staat.![]()
Dat bedoel ik zeker niet zo.quote:Op woensdag 21 juni 2006 14:57 schreef CleeJee het volgende:
echt een non-reden dit...je gaat niet omdat je je af wil zetten tegen de gevestigde orde.....
je vergelijkt auschwitz nu met een sort van fout pretpark....hoe kom je er op![]()
Dat lees ik hier nu voor het eerst, dus wellicht dat ik er volgende keer wel naartoe ga.quote:ik heb Auschwitz ook nooit als een 'attractie' gezien, natuurlijk is het er wel eens druk, maar vooral Auschwitz Birkenau is zó groot, daar heb je alle ruimte en rust om hetgeen goed in jezelf op te nemen.
Heel interessant allemaa, maar open daar dan even een eigen topic over.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:07 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Dat bedoel ik zeker niet zo.
Helaas komt het op zo'n moment / in die omstandigheid wel zo over.
[..]
Dat lees ik hier nu voor het eerst, dus wellicht dat ik er volgende keer wel naartoe ga.
Toch is het wel eens interessant om de standaardredeneringen om te draaien; waarom zou je per sé naar Auschwitz moeten gaan als je in Krakau of omgeving bent. En waarom zou je er niet voor mogen kiezen om daar niet naar toe te gaan? Is dat dan moreel onverantwoord?
Moet je ook naar de Eiffeltoren als je in Parijs bent, naar de Acropolis in Athene en naar Robbeneiland in Kaapstad?
Waarom zou je naar het strand gaan als je op de Fiji-eilanden bent? Waarom zou je naar het Rode Plein gaan als je in Moskou bent? Waarom zou je een wildpark bezoeken in Kenia? Dat doet iederéén al. Nee zeg, stel je voor dat je bij de massa hoort, dat moet voorál vermeden worden.quote:Op woensdag 21 juni 2006 18:07 schreef DutchTrain het volgende:
Toch is het wel eens interessant om de standaardredeneringen om te draaien; waarom zou je per sé naar Auschwitz moeten gaan als je in Krakau of omgeving bent. En waarom zou je er niet voor mogen kiezen om daar niet naar toe te gaan? Is dat dan moreel onverantwoord?
Moet je ook naar de Eiffeltoren als je in Parijs bent, naar de Acropolis in Athene en naar Robbeneiland in Kaapstad?
Bedankt en graag gedaan!quote:Op donderdag 22 juni 2006 07:44 schreef lady-wrb het volgende:
bianca en michael, ik heb zonet jullie verslag gedownload en bekeken en ik ben ondanks dat dit natuurlijk maar een beperkte tweedimensionale impressie was, diep onder de indruk.
bedankt dat ik door jullie lens mocht meekijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |