abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14331598
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 15:46 schreef Parallel_Lives het volgende:

[..]
Maar auschwitz is helemaal vernietigd geweest. En toen weer opnieuw opgebouwd.

Volgens mij niet. Beide staan nog.
re·cal·ci·trant (bn.): 1 onwillig => weerspannig
pi_37925337
Ik zou heel graag de powerpointpresentatie die Michael van ons bezoek aan Auswitz heeft gemaakt hier plaatsen.. maar geen idee hoe dat moet en hij is ook 'slechts' 32 MB groot. Iemand ideeën...?
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  woensdag 17 mei 2006 @ 19:59:58 #28
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_37927144
Auschwitz I en II zijn niet beide op 1 dag te bezoeken. Nou ja, het kan wel, maar dan heb je lang niet alles gezien. Met name de verschillende paviljoens in Auschwitz I kosten veel tijd maar zijn ontzettend interessant.

Als je een hotel in Oswiecim zoekt, ga dan naar Galicja. Ben daar nu 1 x geweest en is echt geweldig goed, voor 50 euro/nacht. Niet goedkoop maar wel kwaliteit.

Auschwitz I is nooit vernietigd, natuurlijk wel gerenoveerd/gerestaureerd. Auschwitz II (Birkenau) is helemaal vernietigd (gaskamers opgeblazen, houten barakken in de brand) maar heel beperkt herbouwd. Zo zijn van alle barakken de schoorstenen weer opgemeteseld: erg indrukwekkend.

Die powerpoint kun je misschien via yousendit.com plaatsen?
pi_37927858
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 19:59 schreef Henk-Wim het volgende:
...
Die powerpoint kun je misschien via yousendit.com plaatsen?
Dan kan ik het alleen maar ergens heen zenden toch (of niet? BlonT)
  woensdag 17 mei 2006 @ 20:18:44 #30
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_37927957
Nee, je zet het dan op die site en krijgt een link. Die link post je hier en iedereen kan dan via die link dat bestand ophalen.
pi_37940660
Oké, als iemand het even zou uit willen proberen en hier even laten weten of het het doet; onze foto's van ons bezoek aan Auswitz in een powerpointpresentatie:

http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=7C10AD93455E2356
  maandag 22 mei 2006 @ 10:33:28 #32
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_38076607
De presentatie werkt, als je er een muziekje bijgedaan had (volgens mij wel) dat werkt (hier) niet...
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  woensdag 24 mei 2006 @ 11:55:38 #33
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38156436
the file has expired......
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_38162550
Ben net een week teruig uit Krakow, en ook Auswitz.

Was natuurlijkerg indrukwekkend, en een verplicht nummer voor als je in Zuid-Polen bent.

Bezoek inderdaad zeker Auswitz II Birkenau, omdat hier de daadwerkelijke vernieting plaatsvond. Het vreemd bij mijn bezoek: het was mooi weer. Volle zon. Dus pal naast de gaskamers waren kikkertjes in kwakende paringsdans aan het doen, terwijl onze gids de meest vreselijke verhalen aan het vertellen was.... En de mooie madeliefjes die het groene grad tussen de barakken sierden maakten het ook niet makkelijke om te beseffen dat de plek vroeger toch echt neit zo erg was!

Op dit moment staat op de frontpage een artikel over iemand die 'housewitz' wilde organiseren op het Auswitz terrein. Dan denk ik bij mezelf: hoe durf je... ben je er ook wel eens geweest.......

[ Bericht 18% gewijzigd door marsterretje op 24-05-2006 14:46:32 ]
pi_38163145
  woensdag 24 mei 2006 @ 16:32:31 #36
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38167415
...irritatie-modus.... schrijf Auschwitz goed, zeker als je er geweest bent!
pi_38173753
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 16:32 schreef CleeJee het volgende:
...irritatie-modus.... schrijf Auschwitz goed, zeker als je er geweest bent!
Genoteerd. Taalnazi
  zondag 28 mei 2006 @ 17:50:09 #38
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_38306258
Ik ben er in de zomer geweest en ben het met de meeste hier eens: Auschwitz I is stukken minder eng en 'confronterend' dan Birkenau. Het gevoel dat ik had toen ik daar rondliep, is echt letterlijk met geen pen te beschrijven.

Alleen al de omvang .

Maargoed, ik kan het iedereen 'aanraden'. Het is een ervaring die je waarschijnlijk nooit meer zult vergeten.
  zondag 28 mei 2006 @ 21:46:25 #39
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38314586
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:25 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Genoteerd. Taalnazi
Naar Auschwitz geweest zijn en dan zo een laagvloerse ongepaste opmerking plaatsen?
pi_38315106
quote:
Op zondag 28 mei 2006 21:46 schreef CleeJee het volgende:

[..]

Naar Auschwitz geweest zijn en dan zo een laagvloerse ongepaste opmerking plaatsen?
Ja ik vreesde al dat ik daaropmerkingen op ging krijgen. Toch neergezet met volle verstand.

Gelukkig hebben we de vrijheid na WO II om zelfs over de ergste dingen den humor in te zien. Joden waren daar ook niet vies van. Humor is ook in zware kwesties een van de balangrijkste copingmechanismen, en dat heb je wel nodig na een dagje AusCHwitz.

Maargoed, sorry als ik er mensen mee gekwetst heb.
  zondag 28 mei 2006 @ 22:19:44 #41
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_38316423
quote:
Op zondag 28 mei 2006 17:50 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik ben er in de zomer geweest en ben het met de meeste hier eens: Auschwitz I is stukken minder eng en 'confronterend' dan Birkenau. Het gevoel dat ik had toen ik daar rondliep, is echt letterlijk met geen pen te beschrijven.

Alleen al de omvang .

Maargoed, ik kan het iedereen 'aanraden'. Het is een ervaring die je waarschijnlijk nooit meer zult vergeten.
Herkenbaar. Ik was er afgelopen september en we waren net te laat voor de rondleiding. Achteraf gezien vonden we dat niet zo erg, want daardoor hadden we soms wel even de tijd om gewoon ergens te gaan zitten om even de boel te laten bezinken.
Ik ben niet snel ergens heel erg van onder de indruk, maar Auschwitz Birkenau heeft er bij mij flink ingehakt!
  maandag 29 mei 2006 @ 13:04:16 #42
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_38330752
Ik ben nog niet in Auschwitz geweest, ben 't nog wel eens van plan de komende 5 jaar.

Ik ben wel in Bergen-Belsen geweest, was ook heel indrukwekkend. Veel massagraven (soms met 1000en per graf), en natuurlijk de gedenksteen van Anne Frank.
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
  maandag 29 mei 2006 @ 16:05:51 #43
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38335580
quote:
Op zondag 28 mei 2006 21:55 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Ja ik vreesde al dat ik daaropmerkingen op ging krijgen. Toch neergezet met volle verstand.

Gelukkig hebben we de vrijheid na WO II om zelfs over de ergste dingen den humor in te zien. Joden waren daar ook niet vies van. Humor is ook in zware kwesties een van de balangrijkste copingmechanismen, en dat heb je wel nodig na een dagje AusCHwitz.

Maargoed, sorry als ik er mensen mee gekwetst heb.
Je kwetst er mij niet mee hoor, maar ik vind een grens aan humor zitten, en in mijn ogen overschreed je die...no hard feelings verder hoor.

Ben vorige week toevallig ook (eindelijk) naar Westerbork geweest. Daardoor weet ik nu wel weer extra waarom Auschwitz op mij een enorme indruk maakte: daar is nog meer over van wat er was en in sommige barakken leek het net of je 'de dood' rook....creepy!
  maandag 29 mei 2006 @ 16:20:25 #44
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_38336126
Ik ben er geweest en vond het een leerzame, maar geen aangename ervaring. Bij de ingang staat aangegeven (voor zo ver ik me kan herinnernen): "Als je de geschiedenis niet kent ben je gedoemd het opnieuw te beleven".

Nu, jaren later, kan ik me eigenlijk nog steeds niet voorstellen dat mensen andere mensen zoiets aangedaan hebben...

[edit]
Krakow is zeker de moeite van het bezoeken waard! Leuke stad!

Al vond ik persoonlijk Gdansk leuker
[/edit]

[ Bericht 17% gewijzigd door NT-T.BartMan op 29-05-2006 16:36:39 ]
  maandag 29 mei 2006 @ 16:27:43 #45
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_38336366
Het was een diepgezaaide haat, volk compleet gehersenspoelt, hadden de economische crisis mee en Hitler kon gewoon erg goed het volk bespelen...had ook nog wat mede-genoten die nog een graad erger waren en zo werd het van kwaad tot erger.....

En mensen doen dit elkaar nog steeds aan! De geschiedenis herhaalt zich nog elke minuut.....
  maandag 29 mei 2006 @ 21:06:24 #46
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_38345378
Ben nu 2 x in Auschwitz geweest en Birkenau is zo indrukwekkend. Je kunt je niet voorstellen hoe het daar geweest moet zijn, ook voor degene die er moesten werken.
Ik vind ook dat er veel te snel wordt gewezen naar WO II bij ontwikkelingen als Vlaams Belang en Wilders enzo. Destijds ook met Fortuyn. Alsof zij daar ook maar iets mee te maken hebben... Pure stemmingmakerij want de oorzaak achter Auschwitz/ WO II zit zoveel complexer in elkaar.
  maandag 29 mei 2006 @ 21:59:41 #47
79886 MrMadMan
The Ozzie Animal
pi_38347796
Ik ben er nog nooit geweest, maar zou er graag een keer heengaan. Alles wat er gebeurd is lijkt me heel indrukwekkend. Tijdje geleden wel in Kamp Vught geweest. Ook zeer indrukwekkend om alle verhalen van de kampbewoners te lezen en zien.
No Worries Mate!!!
pi_38509336
ik ben er ook nog nooit geweest en wil er graag naar toe. Hoeveel tijd moet ik ervoor uittrekken? een week? en welke plekken zijn nog meer interessant om te bezoeken?
pi_38511792
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 18:45 schreef Mister_Puke het volgende:
ik ben er ook nog nooit geweest en wil er graag naar toe. Hoeveel tijd moet ik ervoor uittrekken? een week? en welke plekken zijn nog meer interessant om te bezoeken?
Een week is een beetje overdreven. Een dag voor I, een dag voor II en dan heb alles wel van binnen en buiten gezien. Ook ben je dan wel een beetje afgestompt denk ik...

Verder bezoeken? Krakow natuurlijk! Mag je best een biertje (of vier) nemen om je recente ervaringen een plekje te geven. En eventueel de Wieliczka zoutmijnen, maar dat is meer in het 'gewone' tourtistische straatje.

Of Zakopane meer naar het zuiden voor de natuurschoon en de ski activiteiten. En eventueel Warschau, zo ver is dat ook niet weg.
pi_38513057
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 20:20 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Een week is een beetje overdreven. Een dag voor I, een dag voor II en dan heb alles wel van binnen en buiten gezien. Ook ben je dan wel een beetje afgestompt denk ik...

Verder bezoeken? Krakow natuurlijk! Mag je best een biertje (of vier) nemen om je recente ervaringen een plekje te geven. En eventueel de Wieliczka zoutmijnen, maar dat is meer in het 'gewone' tourtistische straatje.

Of Zakopane meer naar het zuiden voor de natuurschoon en de ski activiteiten. En eventueel Warschau, zo ver is dat ook niet weg.
het was ook niet de bedoeling om een week voor het kamp uit te trekken. Liggen die zaken in de buurt? en is het ene optie om een ander kamp te bezoeken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')