Het verbaadse de enigzins dat ik hier geen topic over kon vinden.. maarja... het is dus de bedoeling dat je hier portretten plaats
In de fotowedstrijdtopics zijn al discussies geweest over wat een portret zou eigenlijk inhoud. In dit topic worden dus alleen foto's van mensen geplaats, waarvan het gezicht duidelijk zichtbaar is.
[edit]: Oja... Het geen topic in de Fok!Userfoto reeks, dus aub geen brakke webcamplaatjes, maar een beetje kwaliteit.
Deze heb ik gisteravond gemaakt bij een bos in de omgeving. Het meisje op de foto is een van mijn vriendinnetjes:
[Dit bericht is gewijzigd door M.a.r.i.e.k.j.e op 15-07-2003 21:02]
quote:Mooie foto! een TIKJE overbelicht aan de rechterkant maar het kan nog net.
Op dinsdag 15 juli 2003 17:16 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Het verbaadse de enigzins dat ik hier geen topic over kon vinden.. maarja... het is dus de bedoeling dat je hier portretten plaats![]()
In de fotowedstrijdtopics zijn al discussies geweest over wat een portret zou eigenlijk inhoud. In dit topic worden dus alleen foto's van mensen geplaats, waarvan het gezicht duidelijk zichtbaar is.Deze heb ik gisteravond gemaakt bij een bos in de omgeving. Het meisje op de foto is een van mijn vriendinnetjes:
quote:Zeg lekker ding.. als je nou gewoon even de openingspost had gelezen had je kunnen weten dat ik dit niet ben en dat het dus GEEN zelfportret is
Op dinsdag 15 juli 2003 17:17 schreef meisjemeisje het volgende:
jawel hoor; zoek maar op zelfportretten
quote:Nou.. De camera die ik heb gebruikt heeft een functie waarmee je de kleurtjes iets feller kunt maken, dus dat is het geheim
Op dinsdag 15 juli 2003 17:17 schreef knuffeldees het volgende:
Wow mooie ogen zeg, heb je die bewerkt of heeft ze zo'n prachtige groene kijkers ?
[Dit bericht is gewijzigd door M.a.r.i.e.k.j.e op 15-07-2003 17:28]
quote:oeps
Op dinsdag 15 juli 2003 17:20 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:[..]
Zeg lekker ding.. als je nou gewoon even de openingspost had gelezen had je kunnen weten dat ik dit niet ben en dat het dus GEEN zelfportret is
Maar nu wat serieuzer:
Ik zuig wbt portretten, maar misschien dat deze nog wel gaat, hoewel hij voor een portret waarsch. niet close-up genoeg is. Ik heb er nog wel meer / betere maar die zijn van mensen die niet op het 'net geplaatst willen worden...
quote:Leuke foto's, maar even goed de openingspost lezen
Op dinsdag 15 juli 2003 20:44 schreef mbvt het volgende:
Om mister CableGuy voor te zijn:
Maar nu wat serieuzer:
[afbeelding]Ik zuig wbt portretten, maar misschien dat deze nog wel gaat, hoewel hij voor een portret waarsch. niet close-up genoeg is. Ik heb er nog wel meer / betere maar die zijn van mensen die niet op het 'net geplaatst willen worden...
quote:Ok, hij's flauw maar ik kon het gewoon niet laten
Op dinsdag 15 juli 2003 20:50 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:[..]
Leuke foto's, maar even goed de openingspost lezen
![]()
[edit] Jammer van de tweede foto dat er aan de rechterkant een persoon staat
Maar als ik de assistente van deze goochelaar er af knip valt het gezicht van het meisje er ook af. Slechts één stapje naar links....
quote:Mooi portret...
Op dinsdag 15 juli 2003 17:16 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:Deze heb ik gisteravond gemaakt bij een bos in de omgeving. Het meisje op de foto is een van mijn vriendinnetjes:
quote:Vind het juist wel mooie dat er op de voorgrond wazig iets aanwezig, accentueert juist het onderwerp...
Op dinsdag 15 juli 2003 20:44 schreef mbvt het volgende:
Om mister CableGuy voor te zijn:
Maar nu wat serieuzer:
[afbeelding]
quote:Deze vind ik echt cool!!!
Op dinsdag 15 juli 2003 23:03 schreef 8Track het volgende:
[afbeelding]
Hier wat portretten van mij...
Mijn ex-vriendin:
Mijn zusje Robin:
Mijn zusje Laura:
Ik en een van mijn beste vrienden...: (Inderdaad zelfportret)
Ok gezicht is niet duidelijk te zien maar vind hem eigenlijk wel onder portret vallen:
quote:je wilt ons alleen maar jalours maken
Op dinsdag 15 juli 2003 17:16 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Belangrijk!!!
Deze heb ik gisteravond gemaakt bij een bos in de omgeving. Het meisje op de foto is een van mijn vriendinnetjes:
quote:
Op woensdag 16 juli 2003 00:46 schreef Cavallino het volgende:
2 foto's van m'n vriendinnetje:
quote:1e foto alsof ze eigenlijk niet in beeld mag (erg rechts)
Op woensdag 16 juli 2003 00:46 schreef Cavallino het volgende:
2 foto's van m'n vriendinnetje:
2e foto onscherp rond het hoofd, is wat storend
bij beide foto's is het gezicht wat donker
Ik zal ook wat posten. Niet van bekenden want dat mag ik niet
Dus dan maar 2 reis porttretjes die ik bij de hand heb:
quote:Zoiets heet een sfeerportret. Een impressie van een bepaalde bezigheid (werk of hobby). In dit geval staat ook de bloem centraal, die tot denken aanzet.
Op woensdag 16 juli 2003 09:54 schreef Kimmie het volgende:[..]
1e foto alsof ze eigenlijk niet in beeld mag (erg rechts)
quote:Verkeerd effect toegepast. Ben ik het mee eens.
2e foto onscherp rond het hoofd, is wat storendbij beide foto's is het gezicht wat donker
quote:Eerste foto vind ik een beetje half half. Armen afgesneden. Had ze er OF opgezet, OF een andere compositie gezocht. Dit is er een beetje tussenin. Bij de tweede foto wil ik graag weten wat voor objectief je hebt gebruikt.
Dus dan maar 2 reis porttretjes die ik bij de hand heb:
quote:deze is wel erg mooi
[afbeelding]
quote:Ik vermoed dat ik toen een 28-200mm van Tamron(?) op m'n F80 had.
Op woensdag 16 juli 2003 10:06 schreef Cavallino het volgende:Bij de tweede foto wil ik graag weten wat voor objectief je hebt gebruikt.
quote:dank je, je hebt er helaas niet altijd invloed op...
Op woensdag 16 juli 2003 10:21 schreef Xilantof het volgende:[..]
deze is wel erg mooi
alleen jammer dat zijn gezicht wat donker is...
denk dat we daardoor een groot deel van de sfeer missen
hier is er nog eentje van gisteren die qua licht wat beter gelukt is (waren ook lastige omstandigheden trouwens):
sorry voor de jaggies, heb geen zin om te resizen...
En ja, dit is mijn dochter Anneke, die met de makeup in de foto wedstrijd
quote:Platenhoesfoto
Op woensdag 16 juli 2003 18:17 schreef horney_dorney het volgende:
goede bekende in Lucerne, ZW. Foto is gemaakt met een oude minolta SLR op Tri-X
quote:jammer dat alleen zijn gezicht goed in de zon staat.....
Op woensdag 16 juli 2003 13:26 schreef 8Track het volgende:[..]
dank je, je hebt er helaas niet altijd invloed op...
hier is er nog eentje van gisteren die qua licht wat beter gelukt is (waren ook lastige omstandigheden trouwens):
sorry voor de jaggies, heb geen zin om te resizen...
quote:Hij mag wel wat vrolijker kijken op de foto
Op maandag 21 juli 2003 19:05 schreef TheMarco het volgende:
Mijn pa geportretteerd:
quote:Dat snap ik nu nooit... waarom moeten mensen altijd lachen of vrolijk kijken op een portret?
Op maandag 21 juli 2003 23:44 schreef uppie83 het volgende:[..]
Hij mag wel wat vrolijker kijken op de foto
quote:Dat hoeft niet denk ik, maar als je vader zichzelf helemaal herkent in deze pose
Op dinsdag 22 juli 2003 09:14 schreef TheMarco het volgende:[..]
Dat snap ik nu nooit... waarom moeten mensen altijd lachen of vrolijk kijken op een portret?
Ik vind het trouwens een mooie foto, vooral omdat het hoofd wat schuin is misschien is er naar verhouding wel veel 'hoofd' aanwezig.
Maar dat is gemierenneuk.
quote:wat een schitterende kop heeft die man. Heel expressief, ook al kijkt'ie heel neutraal. mooi hoor.
Op maandag 21 juli 2003 19:05 schreef TheMarco het volgende:
Mijn pa geportretteerd:
Het kan zijn dat je hem niet mooi vindt ofzo maar die ketting hoort ECHT heel erg bij mijn vader. Het is namelijk een gouden ketting waar zijn opa vroeger zijn gouden Zwitserse zakhorloge aan droeg in zijn vestzak. Gezien de extreem sterke band die mijn vader met zijn opa had in die tijd is die ketting absoluut niet weg te denken bij hem en hoort ie er zeker bij op dit portret. Mijn vader draagt hem dus ook altijd gezien de enorme emotionele waarde.
quote:Tja nu je het zegt het hoeft niet, maar ja dat is eigenlijk altijd het eerste wat je leert. Vanaf de basisschool elk jaar op de foto en lachen....
Op dinsdag 22 juli 2003 09:14 schreef TheMarco het volgende:[..]
Dat snap ik nu nooit... waarom moeten mensen altijd lachen of vrolijk kijken op een portret?
quote:Hoe heb je deze foto belicht?
Op dinsdag 22 juli 2003 10:17 schreef TheMarco het volgende:
Grappig... op DPZ begon ook al iemand over die ketting. Hier wat ik daarbij postte:Het kan zijn dat je hem niet mooi vindt ofzo maar die ketting hoort ECHT heel erg bij mijn vader. Het is namelijk een gouden ketting waar zijn opa vroeger zijn gouden Zwitserse zakhorloge aan droeg in zijn vestzak. Gezien de extreem sterke band die mijn vader met zijn opa had in die tijd is die ketting absoluut niet weg te denken bij hem en hoort ie er zeker bij op dit portret. Mijn vader draagt hem dus ook altijd gezien de enorme emotionele waarde.
quote:De achtergrond is een witte muur met structuurbehang. Dat was makkelijk weg te werken in Photoshop achteraf. Het licht is gedaan met een bounce-flits. Ik heb de flitser naar omhoog-achter gericht. De hele kamer is wit dus dat licht komt mooi gelijkmatig terug op de gefotografeerde.
Op dinsdag 22 juli 2003 14:59 schreef Edto het volgende:[..]
Hoe heb je deze foto belicht?
En wat heb je voor de achtergrond gebruikt?
quote:Aah, ik vond die achtergrond al zo wit.
Op dinsdag 22 juli 2003 16:56 schreef TheMarco het volgende:[..]
De achtergrond is een witte muur met structuurbehang. Dat was makkelijk weg te werken in Photoshop achteraf. Het licht is gedaan met een bounce-flits. Ik heb de flitser naar omhoog-achter gericht. De hele kamer is wit dus dat licht komt mooi gelijkmatig terug op de gefotografeerde.
[Dit bericht is gewijzigd door Faithy op 24-07-2003 23:20]
Misschien net niet helemaal portret, maar ik ben dan ook een newb als het om fotografie gaat
quote:Ik persoonlijk vind het godsgruwelijk lelijk als er op een mooie foto van die knalrode cijertjes staan...(Als je wilt weten wanneer 'ie gemaakt is zet je de datum toch in de bestandsnaam?) Heel zonde, ik zou het uitzetten de volgende keer!
Op vrijdag 25 juli 2003 04:44 schreef NiteSpeed het volgende:
[afbeelding]Misschien net niet helemaal portret, maar ik ben dan ook een newb als het om fotografie gaat
quote:Ik vind het gras ietsiets te nadrukkelijk, het idee vind ik wél leuk.
Op zaterdag 26 juli 2003 21:22 schreef IJzercookie het volgende:
[afbeelding]
quote:is wat rommelig.
[afbeelding]
quote:leuk.
[afbeelding]
en een kennis:
zelfde in kleur:
en?
[Dit bericht is gewijzigd door snoop op 27-07-2003 12:39]
quote:ik denk dat je de foto's vanuit een iets andere hoek had moeten nemen, om zo de voorkant van dr gezicht er ook op te krijgen.
Op zondag 27 juli 2003 12:30 schreef snoop het volgende:
mn oma:en een kennis:
zelfde in kleur:
en?
quote:Ik vind de blik in haar ogen geweldig, maar iets stoort me aan de foto, alleen kan ik nog niet precies zeggen wat.
Op maandag 28 juli 2003 00:22 schreef k_man het volgende:
Graag jullie op- en aanmerkingen:
quote:Dat vlekje/puistje aan de rechterkant..
Op maandag 28 juli 2003 02:14 schreef Lithion het volgende:[..]
Ik vind de blik in haar ogen geweldig, maar iets stoort me aan de foto, alleen kan ik nog niet precies zeggen wat.
quote:Hmm, dat maakt het wat minder gaaf, maar het stoort niet enorm. Nee, ik denk dat het de ietwat witte waas in de achtergrond links van haar gezicht is.
Op maandag 28 juli 2003 02:16 schreef SEMTEX het volgende:
Dat vlekje/puistje aan de rechterkant..
quote:Allereerst: mooie plaat in het algemeen.
Licht is een tikje hard. Ik was gegaan voor een stopje kortere belichting.
Verder vind ik de schaduw rechts op haar gezicht een tikje teveel van het goede. Hiervoor zou ik persoonlijk een reflector gebruikt hebben of lichtjes inflitsen om hem wat af te zwakken.
Verder vind ik hem erg okee!
quote:Ik denk dat je dit als je zelf zou afdrukken wel iets beter zou kunnen krijgen door selectief wat langer te belichten op het gezicht door middel van een maskertje ofzo. Je kan dat ook in een vakwerklab laten doen denk ik.
Op maandag 28 juli 2003 02:05 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn vader, foto genomen met m'n Pentax K1000 met 135mm lens en 'n zwart-wit rolletje wat sepia is afgedrukt door de fotowinkel.
Ik had er zelf ms graag wat meer contrast in gewild, vooral in het gezicht.
[afbeelding]
quote:Dank, dank.
Op maandag 28 juli 2003 10:29 schreef TheMarco het volgende:[..]
Allereerst: mooie plaat in het algemeen.
Mijn tips ter verbetering zouden zijn:Licht is een tikje hard. Ik was gegaan voor een stopje kortere belichting.
Verder vind ik de schaduw rechts op haar gezicht een tikje teveel van het goede. Hiervoor zou ik persoonlijk een reflector gebruikt hebben of lichtjes inflitsen om hem wat af te zwakken.Verder vind ik hem erg okee!
Ruimte voor verbetering of lang nadenken over de juiste manier van maken had ik trouwens niet. De foto is buiten in Berlijn genomen tijdens een mode-evenement en ik moest dus echt direct de foto's maken om het moment niet te missen.
Zelf vind ik die felblauwe ogen geweldig.
quote:Ja, ik moet m'n doka maar 's op gaan zetten na de vakantie
Op maandag 28 juli 2003 10:30 schreef TheMarco het volgende:[..]
Ik denk dat je dit als je zelf zou afdrukken wel iets beter zou kunnen krijgen door selectief wat langer te belichten op het gezicht door middel van een maskertje ofzo. Je kan dat ook in een vakwerklab laten doen denk ik.
quote:Tja....
Op maandag 28 juli 2003 11:14 schreef Patriesje het volgende:
reageert er nog iemand op mijne
ehm... jullie zien er erg gelukkig uit...
Fotografisch vind ik het niet meer dan een snapshot van matige kwaliteit. De kleuren zijn veel te rood en er zitten overbelichte highlights op de gezichten. Het stuk lijf van de derde persoon aan de linkerkant is storend.
No offense hoop ik maar ik denk dat vanwege de matige kwaliteit en de combinatie met andere foto's die ook net gepost zijn van hoge kwaliteit de reacties op deze foto uitgebleven zijn.
quote:ik vind de foto erg mooi qua contrast enzo,
hopelijk waardeer je mn mening.
[Dit bericht is gewijzigd door al3ktic0n op 28-07-2003 18:22]
quote:
Op maandag 28 juli 2003 18:20 schreef al3ktic0n het volgende:[..]
technische aspecten: hij is wel te donker qua contrast, misschien een andere achtergrond?
en er is een felle flitser gebruikt, het licht wat terug op het filmpje komt van de gezichten is jammer, had iets minder kunnen zijn.
...net als wat TheMarco zegt.maar jullie hebben goede uitstraling en jullie zien er goed knap uit.
![]()
quote:Uiteraard. Daarom poste ik de foto.
Op maandag 28 juli 2003 18:14 schreef al3ktic0n het volgende:
hopelijk waardeer je mn mening.
quote:Tja wat moet ik daar nu van zeggen....
Op dinsdag 29 juli 2003 10:48 schreef diaan het volgende:
Foto genomen op de Parade tijdens de voorstelling "Niets dan Rottigheid"
[afbeelding]
Bob Fosko
TOP!
en mayb deze:
of deze, maar die vinnik zelf minder mooi
(allemaal zelfportretten trouwens...)
quote:De eerste en de laatste zijn kruisjes....
Op dinsdag 29 juli 2003 11:11 schreef Jory het volgende:
aan alle fotows te zien, gewoon fotows van gezichten dus??
dan hebbik deze:en mayb deze:
[afbeelding]of deze, maar die vinnik zelf minder mooi
[afbeelding]
(allemaal zelfportretten trouwens...)
quote:
Op dinsdag 29 juli 2003 12:01 schreef TheMarco het volgende:[..]
De eerste en de laatste zijn kruisjes....
Het wordt trouwens echt hoog tijd dat ik jou en Jerruh es op de foto zet!
quote:vinnik net mooi, dat grijze..
Op dinsdag 29 juli 2003 12:12 schreef TheMarco het volgende:
jory ze zijn erg grijs... Ik heb foto 1 een beetje bijgewerkt. Snel gedaan hoor, het kan beter.Het wordt trouwens echt hoog tijd dat ik jou en Jerruh es op de foto zet!
Maar goed, u vraagt, wij draaien. Even een beetje Photoshop make-up:
quote:ej.. I don't wear make-up... I hate make-up..
Op dinsdag 29 juli 2003 12:16 schreef TheMarco het volgende:
Daarom moet je ook goede make-up gebruiken als je het echt mooi wilt hebben
Bij de mooiste topmodellen zie je ook oneffenheden als ze dat niet zouden doen.Maar goed, u vraagt, wij draaien. Even een beetje Photoshop make-up:
quote:Een GOEDE visagiste kan dan ook de make-up zo doen dat het op de foto net lijkt alsof je helemaal geen make-up draagt
Op dinsdag 29 juli 2003 12:21 schreef Jory het volgende:[..]
ej.. I don't wear make-up... I hate make-up..
quote:hihi... thnx..
Op dinsdag 29 juli 2003 12:37 schreef TheMarco het volgende:
Nu ik toch bezig was...
quote:Hoewel de layout er toch 550 breed van maakt was dit nog wel te pruimen...
Op dinsdag 29 juli 2003 12:38 schreef Jory het volgende:[..]
hihi... thnx..
was het niet lastig dat die fotows die ik geplaatst had zo groot waren??
quote:ja, maar zo groot kan mijn cam niet eens, dat ding is al 5 jaar oud..
Op dinsdag 29 juli 2003 12:41 schreef TheMarco het volgende:[..]
Hoewel de layout er toch 550 breed van maakt was dit nog wel te pruimen...
In dat Canon A60/A70 topic vertoeven een aantal mongolen die foto's van 1.2MB posten...
quote:ow, erg mooi, expressief.
Op donderdag 7 augustus 2003 13:23 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:
Dit zijn twee portretfoto's van nog een vriendinnetje van mij. Ik ben er redelijk tevreden over. Hoewel bij beide foto's de rechterkant een beetje overbelicht is vind ik dit eigenlijk niet storend(maar ik had het liever niet gehad)
quote:Tja.. ik heb wel wat geklooid met photoshop, maar dan wordt het alleen maar grauw en ik krijg er geen 'relief' van de huid mee terug
Op donderdag 7 augustus 2003 13:31 schreef KidPaddle het volgende:[..]
ow, erg mooi, expressief.
de 1e is niet zo heel erg overbelicht. Met PS kan je door tegenhouden e.e.a. aanpassen btw.
en heel mooi model.. echt wel
quote:ohja, algemene tip met digitaal:
Op donderdag 7 augustus 2003 13:43 schreef M.a.r.i.e.k.j.e het volgende:[..]
Tja.. ik heb wel wat geklooid met photoshop, maar dan wordt het alleen maar grauw en ik krijg er geen 'relief' van de huid mee terug
heeft vriendin soms interesse om es voor mijn cam te staan/liggen/hangen/springen?
quote:Thnx voor de tip.. (iemand nog meer tips?)
Op donderdag 7 augustus 2003 13:53 schreef KidPaddle het volgende:[..]
ohja, algemene tip met digitaal:
je kan met een digicam beter iets ONDER belichten dan OVER. uit schaduwpartijen haal je mbv PS veel op, maar uit overbelichte stukken lukt dat vrijwel niet meer.heeft vriendin soms interesse om es voor mijn cam te staan/liggen/hangen/springen?
Pffff... Ik denk dat ze niet durft, want ze heeft enigzins een zelfcomplex ... en ze maakt (net als ik) liever zelf dingen dan dat ze 'alleen' maar het model is
quote:Deze vind ik erg mooi, mogelijk nog mooier in zw/w.
[afbeelding]
quote:Zelf vind ik dit altijd wel mooi
Op dinsdag 29 juli 2003 11:11 schreef Jory het volgende:
aan alle fotows te zien, gewoon fotows van gezichten dus??
dan hebbik deze
quote:dat effect vind ik eigenlijk vooral mooi als de gefotografeerde in de camera kijkt....
Op donderdag 7 augustus 2003 15:30 schreef Christine het volgende:[..]
Zelf vind ik dit altijd wel mooi
quote:Heel sfeervolle jaren 80 look foto, wel wat hard, maar ach, mooi beeld.
quote:Mwah, zo lelijk is ze nou ook weer niet. Maar ik vind het wel charmant. Al die perfecte modelletjes zijn weinig boeiend.
Op donderdag 7 augustus 2003 16:36 schreef Kimmie het volgende:[..]
Heel sfeervolle jaren 80 look foto, wel wat hard, maar ach, mooi beeld.
Ik verbaas me desondanks over de lelijkheid van het model.
Dit is wellicht mijn beste portretfoto ooit, de expressie is geweldig IMO.
Deze foto is onscherp en dat is eeuwig zonde, want hij had zoveel potentie. Ik had de hele avond met mijn 50mm f/1.8 geschoten en draaide voor nog wat andere shots mijn 70-210mm f/3.5-4.5 op mijn camera. Deze foto is op 210mm, met een sluitertijd van 1/90 genomen, dus bewogen... vergeten de ISO omhoog te zetten, helaas...
Overigens zijn al deze foto's afgelopen zaterdag op het Amstelveld in Amstedam genomen, tijdens de Amsterdam Pride Summer Jam, de rest staat hier.
quote:Zien er goed uit, wat voor camera heb je eigenlijk gebruikt??
Op vrijdag 8 augustus 2003 10:37 schreef 8Track het volgende:
Klik voor originele grootteDeze foto is onscherp en dat is eeuwig zonde, want hij had zoveel potentie. Ik had de hele avond met mijn 50mm f/1.8 geschoten en draaide voor nog wat andere shots mijn 70-210mm f/3.5-4.5 op mijn camera. Deze foto is op 210mm, met een sluitertijd van 1/90 genomen, dus bewogen... vergeten de ISO omhoog te zetten, helaas...
Overigens zijn al deze foto's afgelopen zaterdag op het Amstelveld in Amstedam genomen, tijdens de Amsterdam Pride Summer Jam, de rest staat hier.
quote:Een Canon 10D
Op vrijdag 8 augustus 2003 10:50 schreef NiXz het volgende:[..]
Zien er goed uit, wat voor camera heb je eigenlijk gebruikt??
quote:KidPaddle, hoe kom jij op dit soort lokaties terecht? (zo'n gare fabriekshal)
Op donderdag 7 augustus 2003 14:30 schreef KidPaddle het volgende:
oudjes, maar vind ze nog steeds wel mooi:
Rechts staat mijn ex-vriendin
geen wonder dat ze het heeft uitgemaakt
genomen met een Canon powershot A60
[Dit bericht is gewijzigd door Maikel1 op 10-08-2003 21:20]
quote:ik had hem wat beter uitgesneden
Op zondag 10 augustus 2003 12:58 schreef Kasty het volgende:
Dit is mn eerste portretfoto met de canon powershot A70... op/aanmerkingen? Ikzelf vond hem wel geslaagd. Ik heb hem in kleur, maar deze verkleind, zwartwit en border...
quote:Ik vind het over het algemeen wat mooier als er wat meer contrast in het gezicht zit. Nu is ie zo vlak grijs, dat maakt het wat saai.
Op zondag 10 augustus 2003 12:58 schreef Kasty het volgende:
Dit is mn eerste portretfoto met de canon powershot A70... op/aanmerkingen?
Mischien zou ie idd wat beter uitgesneden kunnen worden..en kleur dan! Maar in ieder geval bedankt!
quote:wat heeft u grote oogjes
Op maandag 11 augustus 2003 11:46 schreef Hugo_ het volgende:
[afbeelding]nichtje...
'kleine potjes hebben grote oren'
als het echt zo klote is, wil ik het graag horen.
Ik zou graag jullie mening horen over onderstaand portret van een vriend van me tijdens z'n "chill pauze"
(tip: wanneer je kritisch naar fotos wilt kijken, vergroot de foto dan op de orginele grote, zon resizer is leuk, maar brengt de kwaliteit een stuk omlaag waardoor je een heel ander beeld van een foto kunt krijgen. )
camera: Ricoh KR-10
film: FUJI superia 200
lens: Tokina 70-210mm
flits: -
statief: -
[Dit bericht is gewijzigd door aerodread op 20-08-2003 22:30]
quote:Hij zou wat bijgesneden mogen worden, want dat witte vlak aan de rechterkant vind ik nogal storend. Het onderwerp zelf is nogal kleurrijk en dan werkt een kleurloos kader in mijn ogen vaak niet.
Op woensdag 20 augustus 2003 22:24 schreef aerodread het volgende:
Ik zou graag jullie mening horen over onderstaand portret van een vriend van me tijdens z'n "chill pauze"
Al met al zit er zeker potentie in, ben benieuwd naar meer.
Ohja, in dit geval zou het ook mooier zijn geweest om het onderwerp iets uit het midden te plaatsen imo.
quote:Dankjewel. Dit is ook de eerste foto die ik in FOT plaats.
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:49 schreef Dave_Mustaine het volgende:
Sfeervolle plaat, Auticia! Wel jammer dat net de bovenkant van het hoofd er niet opstaat. Verder helemaal top.
quote:Watje
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:51 schreef Auticia het volgende:[..]
Dankjewel. Dit is ook de eerste foto die ik in FOT plaats.
Ik durf niet zo goed.
quote:Gewoon doen... Voor het weet ben je net als Icicle die-hard DPZ-er.
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:51 schreef Auticia het volgende:[..]
Dankjewel. Dit is ook de eerste foto die ik in FOT plaats.
Ik durf niet zo goed.
quote:ohjee.. ik ben herkend..
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:01 schreef Dave_Mustaine het volgende:[..]
Gewoon doen... Voor het weet ben je net als Icicle die-hard DPZ-er.
quote:DV8 is de naam. Eigenlijk net aangemeld. Moest er toch eens van komen. Ik zal binnenkort wat meer gaan posten. Is er tot nu nog niet echt van gekomen. Ik vond de foto's in je DPZ album iig heel mooi.
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:06 schreef Icicle het volgende:[..]
ohjee.. ik ben herkend..
En wat is jouw naam op DPZ?
quote:Effe een domme vraag..wat is DPZ? Een forum? Dan zou ik het linkje wel graag willen dan kan ik ook verslaafd raken
Op vrijdag 22 augustus 2003 23:06 schreef Icicle het volgende:[..]
ohjee.. ik ben herkend..
En wat is jouw naam op DPZ?
quote:www.dutchphotozone.com *kuch*
Op zondag 24 augustus 2003 12:35 schreef Kasty het volgende:[..]
Effe een domme vraag..wat is DPZ? Een forum? Dan zou ik het linkje wel graag willen dan kan ik ook verslaafd raken
quote:jeezus deze foto is gewoon ENG helder!!
Op vrijdag 22 augustus 2003 22:37 schreef Auticia het volgende:
[afbeelding]
hij is echt prachtig!!!
quote:overbelichte achtergrond vind ik storen. het kindje heeft een slome uitdrukking op het gezicht, en dat bevlekte servetje vind ik er ook niet aantrekkelijk uitzien. Verder is het jammer dat de bovenkant van het hoofd er niet helemaal op staat.
Op maandag 25 augustus 2003 11:01 schreef jerney het volgende:
[afbeelding]M'n nichtje.
wat vinden jullie hiervan trouwens?
[Dit bericht is gewijzigd door tonja op 26-08-2003 01:12]
quote:Leuke foto, goede scherptediepte, iets onderbelicht, maar dat je z'n hoofd niet helemaal ziet vind ik in dit geval niet helemaal goed uit de verf komen.
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:06 schreef tonja het volgende:
[afbeelding]wat vinden jullie hiervan trouwens?
1. M'n neefje Stan:
2. Kyra, maar let op! Hij is wel bewerkt met Fireworks (de make-up)
quote:Waarom zou ik het als een flame opvatten
Op dinsdag 26 augustus 2003 01:06 schreef tonja het volgende:[..]
overbelichte achtergrond vind ik storen. het kindje heeft een slome uitdrukking op het gezicht, en dat bevlekte servetje vind ik er ook niet aantrekkelijk uitzien. Verder is het jammer dat de bovenkant van het hoofd er niet helemaal op staat.
nofi.wat vinden jullie hiervan trouwens?
En verder is ze niet sloom, maar was dit haar Anouk immitatie
Die bevlekte doek heeft ze in haar handjes, omdat ze aan het schilderen was en bang was dat ze op haar truitje zou morsen.
Overigens lekte de gouache gewoon dwars door het doekje heen, maar ach.
sorry voor de kick, maar ik ben zo trots er op dat het me eindelijk eens gelukt is haar op de foto te krijgen en hem zelf ook nog een geslaagd te vinden om hem hier te tonen. (meestal durf ik dat niet er staat hier zo veel moois meestal)
quote:De blik is goed gevonden, maar de mond moet dicht
Ik zou het croppen met alleen de blik...
over het algmeen vind ik de foto een beetje erg jaren 80 overigens...
quote:Ja tis allemaal een beetje flets...meer contrast zou helpen...
Op maandag 28 juli 2003 02:05 schreef SEMTEX het volgende:
Mijn vader, foto genomen met m'n Pentax K1000 met 135mm lens en 'n zwart-wit rolletje wat sepia is afgedrukt door de fotowinkel.
Ik had er zelf ms graag wat meer contrast in gewild, vooral in het gezicht.
[afbeelding]
verder zie je z'n ogen niet..ik bedoel dan dat ze dicht zijn
quote:1e foto...wat is de expressie dan? Ik zie nl. niet van de foto af welke expressie erbij hoort.
Klik voor originele grootte[afbeelding]
Dit is wellicht mijn beste portretfoto ooit, de expressie is geweldig IMO.[afbeelding]
Deze foto is onscherp en dat is eeuwig zonde, want hij had zoveel potentie. Ik had de hele avond met mijn 50mm f/1.8 geschoten en draaide voor nog wat andere shots mijn 70-210mm f/3.5-4.5 op mijn camera. Deze foto is op 210mm, met een sluitertijd van 1/90 genomen, dus bewogen... vergeten de ISO omhoog te zetten, helaas...Overigens zijn al deze foto's afgelopen zaterdag op het Amstelveld in Amstedam genomen, tijdens de Amsterdam Pride Summer Jam, de rest staat hier.
Die jongen links staat inde weg en peurtert in zen neus ofwa?
Een hele mooie foto hiervan is als je alleen het hoofd en een stukje schouders neemt van jongen in groene sjurt.
2e foto...zoals je al zei onscherp, maar ook de blik van blanke meisje is een beetje te geforceerd. Mooie lichtinval dat wel en wederom zou ik echt alleen hun gezichten en blikken nemen, dus de rest wegknippen, ook een stuk haar enzo...ik vind het contrast van huidskleur erg leuk en dan maakt die onscherpte ook niet echt uit, maar ik kan neit goed zien HOE onscherp. Black meets white...leuke foto
quote:Hele mooie candid foto...hele mooie grote ogen en een echte ondeugende blik. Typische kenmerken van een klein meisje ook zoals dat zooi rond haar mond, dat maakt het een leuke passende foto...ik zou het haar links een beetje donkerder maken zodat het niet al teveel afleidt, ik ben nu nl. nog aan het zoeken naar de rest van het haar terwijl de aandacht naar de ogen en gezicht moet gaan
Op maandag 11 augustus 2003 11:46 schreef Hugo_ het volgende:
[afbeelding]nichtje...
En deze heeft mijn zusje van mij gemaakt... ik met een katana (japans zwaard)
quote:Erg gebeten plekken vs de erg donkere plekken (waarin de hand zelfs wegvalt) vind ik niet zo mooi. Je kan wel een stuk van de broek afcroppen, maar dan mis je de handen en deel van de arm weer.
Op vrijdag 12 september 2003 17:10 schreef jo0st het volgende:
[afbeelding]eigenlijk voor B-H gemaakt maar vond t ook gewoon een mooie foto ..
of niet ?
Verder is de opzet netjes . Iets meer het licht spreiden de volgende keer.
quote:tnxxx
Op vrijdag 12 september 2003 17:44 schreef portier het volgende:[..]
Erg gebeten plekken vs de erg donkere plekken (waarin de hand zelfs wegvalt) vind ik niet zo mooi. Je kan wel een stuk van de broek afcroppen, maar dan mis je de handen en deel van de arm weer.
De ogen komen ook nogal raar over.Verder is de opzet netjes
. Iets meer het licht spreiden de volgende keer.
quote:Fantastische foto!!
Op woensdag 10 september 2003 16:56 schreef Knorretje het volgende:
[afbeelding]sorry voor de kick, maar ik ben zo trots er op dat het me eindelijk eens gelukt is haar op de foto te krijgen en hem zelf ook nog een geslaagd te vinden om hem hier te tonen. (meestal durf ik dat niet er staat hier zo veel moois meestal)
Enige opmerking die ik kon bedenken is dat de foto iets te korrelig is. Iets vloeiender had de foto meer gezicht gegeven.
Kyocera MicroElite 3300
quote:komt waarschijnlijk door het niet flitsen zegt Danny (heb er verder geen verstand van en dat was het enige wat hij kon bedenken waarom ie korrelig kon zijn geworden)
Op zaterdag 13 september 2003 01:48 schreef TuttiFrutti het volgende:[..]
Fantastische foto!!
alsof het kind zelf met de camera de foto heeft gemaakt.
Enige opmerking die ik kon bedenken is dat de foto iets te korrelig is. Iets vloeiender had de foto meer gezicht gegeven.
quote:Dat ligt aan het soort film wat je gebruikt.
Op woensdag 17 september 2003 01:03 schreef Knorretje het volgende:[..]
komt waarschijnlijk door het niet flitsen zegt Danny (heb er verder geen verstand van en dat was het enige wat hij kon bedenken waarom ie korrelig kon zijn geworden)
quote:Wow zo mooie foto! Hoe heb je dat gedaan?
quote:Hmm, ik ben niet zo kapot van de witte lucht. Alleen boven de tak is het nog wel te billijken, maar dat schuinve vlak eronder verstoort de foto wat imo. Doordat dat groene hek of die schutting daar namelijk niet meer te zien is lijkt het alsof er een schuin wit vlak nog voor zit. Daardoor ontstaat verwarring of het nu de lucht is die je ziet of gewoon een wit vlak ervoor.
Op maandag 22 september 2003 22:02 schreef Dave_Mustaine het volgende:
Een weekje of drie terug geschoten:
Verder wel op het juiste moment geschoten.
quote:Je hebt inderdaad gelijk, Lithion. Dat witte vlak komt een beetje onnatuurlijk over. Voor het mooie had die schutting net een stukje door moeten lopen.
Op woensdag 24 september 2003 00:45 schreef Lithion het volgende:[..]
Hmm, ik ben niet zo kapot van de witte lucht. Alleen boven de tak is het nog wel te billijken, maar dat schuinve vlak eronder verstoort de foto wat imo. Doordat dat groene hek of die schutting daar namelijk niet meer te zien is lijkt het alsof er een schuin wit vlak nog voor zit. Daardoor ontstaat verwarring of het nu de lucht is die je ziet of gewoon een wit vlak ervoor.
Verder wel op het juiste moment geschoten.
Uit dezelfde serie als de voorgaande foto...
Ik heb deze film al vele malen gezien (en zal hem nog vele malen bekijken). Steeds als deze meneer in beeld komt krijg ik een erg triest gevoel over me...
quote:Hoe bedoel je? gewoon goed kijken en schieten op het juiste moment. De foto is met een 50mm lens genomen, ik stond in ieder geval vlakbij. Je moet snel reageren, het moment is zo voorbij...
Op dinsdag 23 september 2003 21:11 schreef MaRySe het volgende:[..]
Wow zo mooie foto! Hoe heb je dat gedaan?
helaas verpest de scanner de kwaliteit van de foto's een beetje...
Ik had gisteren in ene inspiratie.. Gewoon een schemerlampje aan de zijkant van mijn gezicht gehouden.
Misschien een beetje overbelicht op bovenkant van de neus, maar verder echt mooie kleur/tint.
[Dit bericht is gewijzigd door Dave_Mustaine op 15-12-2003 16:56]
Mijn zoontje
Genomen in oktober vorig jaar op het strand in Turkije. De lichtval is niet optimaal, maar ik vind ze wel mooi
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1637048
Bij het kampvuur genomen. Ik wou geen flits gebruiken, dat vernielt de sfeer. De belichting was echt op het randje, 800 ASA, 1/15 en 1.8. Minder licht lukt echt niet.
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1840400
Russische schaapsherder in de buurt van Astrakhan.
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1742780
Italiaanse deelneemster aan Parijs-Brest-Parijs.
Geschoten terwijl ik schuin voor haar fietste.
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1878776
Ksenia
Een van mijn weinige portretfoto's waar ik een flits gebruikte.
Ivo
quote:Al komt het misschien niet overeen met de persoon op de foto zou ik het eerlijk gezegd toch mooier vinden als je de rooie vlekken en glimmende huid wat zou bijwerken. Dan komt het model wat mooier uit de foto.
Op dinsdag 16 december 2003 10:23 schreef rique het volgende:
Hier ook een portretje dat ik een paar weken geleden heb gemaakt. Vond hem zelf wel een mooie uitstraling hebben.
http://www.stefan-murre.fotopic.net/photo.php?id=2011651
En met de Hasselblad 6x6 120 mm lens:
quote:Vind vooral de Hassi-foto erg mooi, mooie blik, mooie zachte kleuren. Die BW foto heeft niet zoveel naar mijn smaak. Veel donkere vlakken, bijvoorbeeld de ogen vind ik erg donker. Niet mijn stijl maar die Hassi vind ik erg mooi!
Op dinsdag 16 december 2003 14:58 schreef 00.7 het volgende:
Vriendin in zwart/wit (Minolta Dimage 7Hi):http://www.stefan-murre.fotopic.net/photo.php?id=2011651
En met de Hasselblad 6x6 120 mm lens:
http://www.stefan-murre.fotopic.net/photo.php?id=2011650
@portier: ja de foto die ik heb geplaatst is onbewerkt en de oneffenheden zou ik weg kunnen poetsen inderdaad. Dit ligt alleen niet in mijn aard. Voor een snel snapshot vond ik de foto zelf wel erg geslaagd.
quote:een kleine robbie williams meisje
Op maandag 21 juli 2003 21:21 schreef smartyMarty het volgende:
"Mare" (achtergrond nog niet weggewerkt):
quote:Ik vind het een gewone huis tuin en keuken foto, maar verder zit er weinig bijzonders aan eerlijk gezegd... als ie ook zo bedoeld is: niks mis mee.
[afbeelding]vind hem wel mooi
Deze zijn genomen met de minolta dimage 2330, maar tegenwoordig heb ik de geweldige minolta dimage F200 zoom.
Zijn er nog mensen met tips, wat betreft deze foto's? Over de uitsnede, achtergronden etc etc etc
quote:Even afgezien van de uitsnede, achtergrond en vooral de etc(die zijn namelijk op zich dik in orde), valt me als eerste op dat je model niet de indruk geeft op haar gemak te zijn, een iets meer ontspannen houding zou in deze set een heel verschil maken.
Op zondag 21 december 2003 21:02 schreef japeke het volgende:
Een paar foto's van een vriendin van mij:
[afbeelding]Deze zijn genomen met de minolta dimage 2330, maar tegenwoordig heb ik de geweldige minolta dimage F200 zoom.
Zijn er nog mensen met tips, wat betreft deze foto's? Over de uitsnede, achtergronden etc etc etc
Vroegâh, toen je nog op filmpjes fotografeerde kostte dat een flink aantal opnamen voordat een model echt lekker in de wedstrijd zat. Tegenwoordig kun je je model even 'warmschieten' met je digitale camera, kost nix extra en levert veel op En dan na wat digitale schoten kun je een echte camera uit je combi toveren
quote:de setting is zeer zeker mooi, ik vind het alleen jammer dat het zo overduidelijk geposeerd is...
Op zondag 21 december 2003 20:59 schreef japeke het volgende:[..]
Ik vind het een gewone huis tuin en keuken foto, maar verder zit er weinig bijzonders aan eerlijk gezegd... als ie ook zo bedoeld is: niks mis mee.
omgeving etc. is echt prachtig, maar ik vind het persoonlijk jammer dat het zo overdreven geposeerd is dat ze echt overal zo houterig opstaat enzo bedoel ik dus...
quote:Maar hij is zo... saaaaaaai, om het eens ongenuanceerd te zeggen. Er zit geen kleur in, geen leven. Ik wil eigenlijk eerst goed-gescande-foto's zien, voordat ik een oordeel vel, ik kan me niet voorstellen dat die foto's echt zo kleurloos zijn.
Op maandag 22 december 2003 15:10 schreef Faithy het volgende:
de setting is zeer zeker mooi, ik vind het alleen jammer dat het zo overduidelijk geposeerd is...omgeving etc. is echt prachtig, maar ik vind het persoonlijk jammer dat het zo overdreven geposeerd is
dat ze echt overal zo houterig opstaat enzo bedoel ik dus...
Ik vind trouwens van de nog-werkende foto's deze op afstand de beste. De kleuren zijn geweldig.
Allereerst: allemaal hardstikke mooi!!
quote:Ik ben ook benieuwd wat mensen van míjn reacties vinden.
Op woensdag 17 december 2003 03:14 schreef Ellard het volgende:
[afbeelding]
Voeten + jas er helemaal opzetten, of duidelijker afsnijden.[afbeelding]
Loze ruimte boven het hoofd weghalen, niet zo heel speciale foto.[afbeelding]
Rustigere achtergrond, minder contrast, hele doek erop.[afbeelding]
Op de één of andere manier staat ze er een beetje "klein" op, weet niet echt waardoor dat komt.Gezicht beetje donker
[afbeelding]
Minder contrast ( benen/zand vallen toch wat teveel weg), persoon duidelijker links of midden ofzo plaatsen.[afbeelding]
Vind ik ook wat te veel contrast. Benen zijn niet zo goed zichtbaar. (Misschien meer "ruimte" om de persoon heen)[afbeelding]
Nèt een rande boven de knie houden.
Moest paar weken terug foto's van mijn collega's (stage) maken voor een kerst relatie geschenk. Dit zijn er een paar uit die reeks.
2 studio lampen gebruikt, 1 om de achtergrond mee uit te lichten (ik dacht 2 kilowatt vermogen), en 1 voor de modellen (800 watt)
Was de 1e keer dat ik met lampen heb gewerkt, was leuke ervaring!
Maar wat vinden jullie ervan, heb ik de lampen goed benut? Kheb verder nooit met lampen gewerkt, dus ik rommelde ook maar wat aan toen.
Alle tips en meningen zij welkom
quote:Zie deze een beetje laat, maar leuke foto's G-E. Goede modellen en het ziet er ontspannen uit.
Op zondag 4 januari 2004 19:16 schreef G-E het volgende:Maar wat vinden jullie ervan, heb ik de lampen goed benut? Kheb verder nooit met lampen gewerkt, dus ik rommelde ook maar wat aan toen.
Bij de eerste foto, die ik het mooist vind, werkt de witte achtergrond goed. Als je de kans hebt zou je ook eens met een andere kleur achtergrond moeten werken. Bij de 2e foto is de uitsnede een beetje vreemd, de arm links had er wel helemaal opgemogen.
Met de hoge lichten is het altijd oppassen. Het wit gaat bij dit hoge contrast uitbijten, maar dat kan ook aan de scan liggen. Heb je geprobeerd om met verschillende gradaties te werken?
Maar goed, als dit je eerste probeersels zijn, respect.
quote:ERG leuk gedaan! Mooi hoe je die expressie in hun gezicht vast hebt gelegd. Deze foto's spreken echt. En haartjescherp!
Op zondag 4 januari 2004 19:16 schreef G-E het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]Moest paar weken terug foto's van mijn collega's (stage) maken voor een kerst relatie geschenk. Dit zijn er een paar uit die reeks.
2 studio lampen gebruikt, 1 om de achtergrond mee uit te lichten (ik dacht 2 kilowatt vermogen), en 1 voor de modellen (800 watt)Was de 1e keer dat ik met lampen heb gewerkt, was leuke ervaring!
Maar wat vinden jullie ervan, heb ik de lampen goed benut? Kheb verder nooit met lampen gewerkt, dus ik rommelde ook maar wat aan toen.
quote:Die eerste is echt heel mooi. Het licht aan de linkerkant en de schaduw rechts op het gezicht
Op zondag 4 januari 2004 19:16 schreef G-E het volgende:
...Alle tips en meningen zij welkom
ps. je moet wel nog even de datum op je camera juist zetten
[Dit bericht is gewijzigd door shi op 10-01-2004 18:41]
2 portretten, mamiya 330C
Het oude verhaal, de scan is een beetje pokke.
Beide portretten in de doka afgedrukt met een nylon kous over de lens, ouwesok kan vast haarfijn uitleggen wat er gebeurd, zal met overstraling te maken hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door the-O op 10-01-2004 11:55]
quote:Is inderdaad een stukje overstraling waardoor een fraai softfocus-effect
Op zaterdag 10 januari 2004 10:58 schreef the-O het volgende:
Die eerste is prachtig shi! Mooie belichting, zilvergloed. Ze zijn wel een beetje aan de grote kant.
Heb je informatie over camera, gebruikte materialen e.d.?2 portretten, mamiya 330C
Beide portretten in de doka afgedrukt met een nylon kous over de lens, ouwesok kan vast haarfijn uitleggen wat er gebeurd, zal met overstraling te maken hebben.
Vooral de bovenste is een fraaie indringende opname die wellicht nog wat winst boekt wanneer je de armen ter hoogte van de ellebogen nog ietwat doordrukt, de aandacht komt dan nog meer op het gezicht te liggen. Zorg dat de armen ongeveer dezelfde dekking krijgen als de handen.
In de onderste opname mist de blouse elke doortekening (scanner misschien ?). Dat is op zich jammer want voor de rest is het een prima opname.
Aan de opnamen valt op dat de verlichting nogal van hoog komt (te oordelen aan de schaduw onder de neus). Dit komt de weergave van vorm en structuur ten goede, het vergt echter wel een kleine aanvulling. Voor een fraaie softfocusuitwerking is het raadzaam om wat invullicht te realiseren. Met een plaatje piepschuim uit de bouwmarkt verricht je in dat opzicht wonderen, wat je weer een extra lamp scheelt .
Natuurlijk wel de goeie camera gebruikt
quote:Ik wist dat je dat ging zeggen.
Op zaterdag 10 januari 2004 13:54 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Natuurlijk wel de goeie camera gebruikt
Nog even over die dosering: Je kunt het effect ook versterken door de kous strakker of losser over de lens te spannen. Te strak levert ladders op , en het effect is bijna nihil.
Deze is met kleinbeeld gemaakt, Olympus met ilford fp4 als 80 asa. Een haarscherp negatief met volle doortekening, maar door de overkill aan kous is er van die scherpte weinig meer over.
tikkeltje scheef , maar goed
Heb dit eigenlijk nooit geprobeerd bij de opname, als je een kous bij de cameralens eroverheen spant moet er ook een vreemd effect optreden, toch?
quote:De kous doet het inderdaad ook als opnamefilter.:Y .
Op zaterdag 10 januari 2004 15:00 schreef the-O het volgende:[..]
IHeb dit eigenlijk nooit geprobeerd bij de opname, als je een kous bij de cameralens eroverheen spant moet er ook een vreemd effect optreden, toch?
Het voordeel van het soften tijdens het vergroten is echter dat je tot op het moment van afwerken nog alle kanten op kan.
Wil je bij de opname gaan soften dan is het overigens beter om een ander type filter te gebruiken. De overstraling wordt het mooist bij de Softar van Zeiss, maar er zijn ook allerhande andere oplossingen. Al die oplossingen hebben wel gemeenschappelijk dat ze op overstraling berusten. Een goed softfocus-effect kenmerkt zich door de aanwezige scherpte, soften om onscherpte te verdoezelen is dus zinloos.
Het soft-effect is zoals je aan de bovenstaande opnamen kunt zien makkelijker te doseren bij middenformaat dan bij kleinbeeld, bij kleinbeeld ga je al gauw te ver.
Voor de echte soft-liefhebber: Kijk eens wat een Imagon van Rodenstock presteert. Deze lens die voor een aantal midden- en grootformaatcamera's leverbaar is, werkt met een zgn. zeefdiafragma met in het midden een opening die de scherpe ondergrond garandeert met aan de randen kleine gaatjes die een uiterst fraaie overstraling veroorzaken. Door verschillende zeefjes kun je het effect doseren.
quote:die bovenste foto is gaaf
Op zaterdag 10 januari 2004 10:58 schreef the-O het volgende:
Die eerste is prachtig shi! Mooie belichting, zilvergloed. Ze zijn wel een beetje aan de grote kant.
Heb je informatie over camera, gebruikte materialen e.d.?2 portretten, mamiya 330C
informatie over mijn opanmen uhm... lang geleden...
dat was een foto waarbij ik ene oude theaterzaal in deventer een dag heb mogen gebruiken voor wat foto's, die foto is gemaakt helemaal aan het eidne van de dag, toen het model dood en doodmoe was, en zoals gewoonlijk in die laatse 5 minuten is ze heel erhg zichzelf en lette ze niet al te veel op de camera. goed, gemaakt met en nikon-d1, 105 mm lens, verlichtmet een
lamp, later de opname zwartwit gemaakt en wat ik dan meestal nog verander is een softlight layer over de foto heen. thats about it
leuk dat iemand hem wel aardig vind, op deviantart kreeg ik iemand over mij heen dat hij vond dat het enige dat hij in die foto zag een boel verspilde dct coefficienten waren:?
[Dit bericht is gewijzigd door shi op 10-01-2004 18:36]
quote:Te gekke foto's inderdaad! Zien er heel ECHT uit, en de mensen staan er heel leuk op. Er zal van mensen die vaak met lampen werken vast commentaar zijn, of tips, maar ik vind het heel knap!
Op zondag 4 januari 2004 19:16 schreef G-E het volgende:Moest paar weken terug foto's van mijn collega's (stage) maken voor een kerst relatie geschenk. Dit zijn er een paar uit die reeks.
2 studio lampen gebruikt, 1 om de achtergrond mee uit te lichten (ik dacht 2 kilowatt vermogen), en 1 voor de modellen (800 watt)Was de 1e keer dat ik met lampen heb gewerkt, was leuke ervaring!
Ik vind hem wel aardig gelukt .
Maar iemand nog tips ..
quote:onderbelicht en niet scherp. Lage kwaliteit foto ook (qua resolutie bedoel ik dan) Het lijkt wel een webcam foto.
Op dinsdag 13 januari 2004 23:25 schreef RAVW het volgende:
Zo even een zelf portretIk vind hem wel aardig gelukt .
Maar iemand nog tips ..
quote:deze foto was een 1600,1200 alleen hier mag ik dat niet posten dus de res is veel lager dan hij org is.
Op dinsdag 13 januari 2004 23:44 schreef Amateur het volgende:[..]
onderbelicht en niet scherp. Lage kwaliteit foto ook (qua resolutie bedoel ik dan) Het lijkt wel een webcam foto.
Hier iets meer light.
En ook beter gecropt
quote:Meer light garandeert niet een betere foto, wat in jouw werk te zien is. Probeer gewoon is met een lamp de zijkant van je gezicht te belichten. Gewoon om is te testen. Daarmee creer je meestal al gelijk interessantere foto's. Een beetje wazig voor je uit kijken en op de knop drukken creert geen interessante portretten natuurlijk. In een later stadium zou je met sluitertijden kunnen kloten en zo
Op dinsdag 13 januari 2004 23:52 schreef RAVW het volgende:[..]
deze foto was een 1600,1200 alleen hier mag ik dat niet posten dus de res is veel lager dan hij org is.
Daarom is hij ook wat vaag er uit dna hij werkelijk is.
Ligt ook aan de site waar ik hem op post.
die past hem zelf aan .Hier iets meer light.
En ook beter gecropt
Succes
Rond nieuwjaar, de folkband 'Junas kaj pli Junas':
2 jaar geleden in Rusland, aan het kampvuur (zonder flits genomen, 800ASA, 1/15 en 1.8)
Een van mijn fietsmaatjes, John uit Leeuwarden. Vanaf de fiets geschoten.
En weer vanaf de fiets genomen, nu achterwaards schietend:
Ivo
quote:Het was ook erg druilerig weer die dag. Met speciale film misschien te verhelpen, maar zo'n film is niet handig als je meerdere dagen weg bent.
Op zaterdag 17 januari 2004 22:03 schreef Amateur het volgende:
Ik vind de tweede en laatste erg mooi. De laatste is wel een beetje flets qua kleur.
Ivo
quote:Deze foto's zijn echt prachtig she! Ik blijf er naar kijken.. Alles is goed, belichting, uitsnedes, modellen, zelfs het kader! Alle foto's hebben een eigen karakter. Knap hoe ze toch van 1 delfde fotograaf komen.
Op vrijdag 9 januari 2004 22:25 schreef shi het volgende:
some of mine[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heel mooi!
Een 135mm f3.5 lens of en een 70-210mm f4.0 of 50mm f1.4
[Dit bericht is gewijzigd door KGA op 18-01-2004 15:59]
quote:Ik zou voor de 135mm gaan. Lichsterker dan de 70-210, en qua bereik ook erg fijn. Als je trouwens zelf voor belichting zorgt (studiotje), dan zou ik de 70-210mm nemen. Met een 50mm moet je te dicht op het onderwerp staan voor een goede compositie.
Op zondag 18 januari 2004 15:43 schreef KGA het volgende:
Welk grootte van de lens moet je gebruiken voor portret fotografie? Of eigenlijk mijn vraag, wat vertekend het minst?
Zometeen ga ik wat fototjes proberen te maken met een van de onderstaande lenzen. Welke is hiervoor het meest geschikt?
[Dit bericht is gewijzigd door woutf op 18-01-2004 20:10]
quote:Dat hangt helemaal van de situatie af. De vier portretjes die ik gepost heb zijn allemaal met 50 (of 55)mm gemaakt. De situatie stond niets anders toe. En soms kon ik gewoon erg dichtbij komen. Alleen bij de eerste heb ik er in de bewerking iets afgehaald. 135mm is naar mijn smaak iets te lang. Heel leuk werkt mijn oude Jupiter-9, een 85mm objektief, speciaal gemaakt voor portretten. Is voor een appel en een ei te koop via ebay.
Op zondag 18 januari 2004 19:21 schreef woutf het volgende:[..]
Ik zou voor de 135mm gaan. Lichsterker dan de 70-210, en qua bereik ook erg fijn. Als je trouwens zelf voor belichting zorgt (studiotje), dan zou ik de 70-210mm nemen. Met een 50mm moet je te dicht op het onderwerp staan voor een goede compositie.
Ivo
quote:Ik zou zelf ook de 135/3.5 kiezen. Ik weet niet met wat voor merk je fotografeert maar een 50/1.4 is vaak genadeloos scherp. In een portret is dan ieder rimpeltje en pukkeltje te zien en omdat je dichter op je onderwerp staat lijkt de neus in het perspectief groter. Een 135mm lens flatteert meer.
Op zondag 18 januari 2004 15:43 schreef KGA het volgende:
Welk grootte van de lens moet je gebruiken voor portret fotografie? Of eigenlijk mijn vraag, wat vertekend het minst?
Zometeen ga ik wat fototjes proberen te maken met een van de onderstaande lenzen. Welke is hiervoor het meest geschikt?
De minste vertekening heb je met een 50mm lens. Maar je mag iemand best mooier maken dan de werkelijkkheid, toch?
[Dit bericht is gewijzigd door axon op 18-01-2004 21:55]
quote:Waaruit bestond dit soepen?
Op zondag 18 januari 2004 22:35 schreef SEMTEX het volgende:
enigszins aan gesoept
[afbeelding]
ultra_ivo, prachtige kampvuur foto!
[Dit bericht is gewijzigd door the-O op 19-01-2004 10:51]
quote:Hij is enorm gesharpened, vandaar de scherpe randen
Op maandag 19 januari 2004 10:44 schreef the-O het volgende:[..]
Waaruit bestond dit soepen?
Vreemde foto, akelig scherp met links een bijna getekende rand langs zijn wang. Ik neem aan dat de schaduw opzettelijk erbij zit, anders had ik deze weggehaald. Zoniet: of achtergrond uitlichten, of het model verder van de achtergrond plaatsen.
Dekking op het gezicht is bijzonder geslaagd, mooie tinten, maar wel aan de harde kant. Verder vind ik het bij portretten mooi als de scherpte wat wegloopt naar achteren toe. Hier is het van neus tot nekhaar scherp. Moet je wel de uitrusting voor hebben natuurlijk, maar een groot diafragma kan al flink helpen.
Oja, laat het model ergens naar kijken, anders wordt de blik zo starig en 'neutraal', als je begrijpt wat ik bedoel.ultra_ivo, prachtige kampvuur foto!
quote:Die scherpte....
Op zondag 18 januari 2004 22:35 schreef SEMTEX het volgende:
Portret van broer, enigszins aan gesoept
NIKON F90 (analoog)
[afbeelding]
Als je toch aan het soepen was: Die lijntjes in de achtergrond zijn nogal storend en hebben toch geen functie: bij voorkeur weghalen dus, want nu leiden ze enorm af (niet in de laatste plaats omdat ze een scheetje beef staan)
De benadering met die loeiende scherpte, liefst tot achter de poriën werkt vooral mooi bij een achtergrond die óf helemaal wit is, óf helemaal zwart (al moet je in dat laatste geval wel een andere verlichting kiezen, waarbij 'de kop' mooi loskomt uit die donkere achtergrond)
quote:Ik wilde het wat diplomatieker brengen, maar oké.
Op maandag 19 januari 2004 11:53 schreef SEMTEX het volgende:[..]
en was mijn broer idd 'n beetje een stijve hark
Heb je deze gescand? Zoja merk en prijs aub.
quote:http://www.kieskeurig.nl/nl/review.nsf/id/C2B20BEBEFF14821C12567FE0052BEB5.htm
Op maandag 19 januari 2004 12:35 schreef the-O het volgende:[..]
Ik wilde het wat diplomatieker brengen, maar oké.
Heb je deze gescand? Zoja merk en prijs aub.
Overigens vind ik kleur in zwart wit foto's erg onorigineel en sinds Schindler's List vrij afgezaagd
quote:Ik ben ook maar een amateur...
Op maandag 19 januari 2004 21:53 schreef Amateur het volgende:
Een compositie die je niet vaak ziet, ik niet althans, maar ik vind hem dan ook niet zo mooi. Als je dan zo nodig een ogen-foto wil, doe dan ook alleen de ogen (die vind ik wel kunstig namelijk)Overigens vind ik kleur in zwart wit foto's erg onorigineel en sinds Schindler's List vrij afgezaagd
beetje rotte scanner though
Vind de onderste best mooi, al zitten er op beide foto's wel storende elementen zoals die riem of die man daarachter. Maar dat is bijna op elke foto wel dus dat ligt niet aan jou
quote:danke, ja ik had ze hier al enige tijd eerder gepost, de andere portret fotos die ik heb zijn nog niet ingescanned..
Op dinsdag 20 januari 2004 10:47 schreef Amateur het volgende:
Hey die heb ik wel eens eerder gezienVind de onderste best mooi, al zitten er op beide foto's wel storende elementen zoals die riem of die man daarachter. Maar dat is bijna op elke foto wel dus dat ligt niet aan jou
dit was overigens genomen op dag 2 dag ik met een spiegelreflex werkte dus vond het zowieso al super eruit gekomen
quote:
Op woensdag 17 september 2003 14:22 schreef beertje_ het volgende:
Sven:
[afbeelding]
quote:dies mooi man
Op zaterdag 17 januari 2004 21:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Eindelijk wat foto's op photobucket gezet, zodat ik nu ook kan linken.2 jaar geleden in Rusland, aan het kampvuur (zonder flits genomen, 800ASA, 1/15 en 1.8)
[afbeelding]
(ander kleurtje overheen gedaan btw, en iets donkerder gemaakt geloof ik...)
is dat wat?
binnenkort maar es andere mensjuhs doen
quote:Vind het wel een mooi plaatje, hoewel ik moet zeggen dat er aan de rechterkant weinig ruimte zit. Verder leuke blik, aangenaam om naar te kijken.
Op dinsdag 20 januari 2004 15:07 schreef VixenFromHell het volgende:
[afbeelding](ander kleurtje overheen gedaan btw, en iets donkerder gemaakt geloof ik...)
is dat wat?
binnenkort maar es andere mensjuhs doen
quote:Even kijken of je een liesbreuk had??
Op zaterdag 10 januari 2004 23:15 schreef Webdevel het volgende:
Op goed geluk zelf gemaakt, dus zo vallen zo op zich nog wel mee.
quote:Dat is wat ja. Sterker: dat is heel wat. Vind het een prachtplaat. Doet me denken aan oude foto's uit Rusland of zo, weet eigenlijk niet waarom. Topfoto
Op dinsdag 20 januari 2004 15:07 schreef VixenFromHell het volgende:
[afbeelding]is dat wat?
Waarmee heb je de foto gemaakt?
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:01 schreef the-O het volgende:[..]
Dat is wat ja. Sterker: dat is heel wat. Vind het een prachtplaat. Doet me denken aan oude foto's uit Rusland of zo, weet eigenlijk niet waarom. Topfoto
Van die andere mensjuhs, laat toch zitten en maak een serie, ik ben zeer benieuwd naar de resultaten.Waarmee heb je de foto gemaakt?
ow en hij is gemaakt met de Sony DSC F717
quote:Ik ben beniuwd, je laatste foto was TOP
Op dinsdag 20 januari 2004 20:39 schreef VixenFromHell het volgende:tnx... ik heb nog wel meer foto's, staan er in die map nog wel wat (maar die zijn niet echt mooi
)
en nog wel wat andere, zal morgen ofzo nog wel een andere postenow en hij is gemaakt met de Sony DSC F717
die vind ik ook wel stoer alleen dat witte rechts en dat stukje oor vind ik wat minder
lekker boos
ik heb eigenlijk bijna geen foto's met gewone kleuren (vind ik veel minder mooi ook btw...)
naja dat was ut wel nou laat ik anderen maar weer ff
quote:Deze zag ik in een ander topic ook al voorbij komen..
Op woensdag 21 januari 2004 16:27 schreef Garthim het volgende:
[afbeelding]
quote:Hij staat er nu wel.
Op woensdag 21 januari 2004 16:33 schreef Icicle het volgende:[..]
Deze zag ik in een ander topic ook al voorbij komen..
Prachtig! Heel mooie kleurstelling, goed uitsnede. Niet te scherp..
Chapoo!
Slechte smaak was de 'dresscode' voor het nieuwjaarsfeest.
[Dit bericht is gewijzigd door Re op 21-01-2004 23:25]
quote:fotopic is een prachtige gallerysite, alleen leent ie zich niet voor direct linken. Voor heel Fok! hebben we een quotum van 1000 hits per etmaal, wat neerkomt op een paar views waarna je het bordje in beeld krijgt.
Op woensdag 21 januari 2004 23:15 schreef Re het volgende:
Een paar van mijn foto's van de tribes in Thailand, meer volgt later
Probeer voor direct linken eens picserver of photobucket. Van beide adressen kun je naar hartelust direct linken
Zo goed Ouwesok?
quote:Mooie verlichting
Op woensdag 21 januari 2004 23:22 schreef Dakota het volgende:
[afbeelding] hier dan ook maar
Verbeterpuntje is de hoeveelheid wit in de ogen. Tracht die ogen niet teveel in de hoeken te plaatsen, want dan krijg je van die enge witte vlekken.
quote:ja maar ik houd die camera in mijn klauw vast, en moet dan op mijzelf richten, en dat gaat zo moeilijk
Op woensdag 21 januari 2004 23:35 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Mooie verlichting
. Mooie uitkadering
. Goeie expressie
Verbeterpuntje is de hoeveelheid wit in de ogen. Tracht die ogen niet teveel in de hoeken te plaatsen, want dan krijg je van die enge witte vlekken.
die vind ik ook wel stoer alleen dat witte rechts en dat stukje oor vind ik wat minder
lekker boos
sorry ik moest er wat mee doen
Voor
na
[Dit bericht is gewijzigd door Dakota op 21-01-2004 23:41]
quote:Prima zo
Op woensdag 21 januari 2004 23:28 schreef Re het volgende:
Ok hier dan een paar foto's van mij in Thailand bij de tribes, meer volgtZo goed Ouwesok?
De middelste vind ik wat donker. Maar wel hele mooie piczz
quote:deze stond een tijdje terug in bewerkte user foto's...
Op woensdag 21 januari 2004 13:53 schreef VixenFromHell het volgende:
[afbeelding]die vind ik ook wel stoer
alleen dat witte rechts en dat stukje oor vind ik wat minder
lekker boos
ik heb eigenlijk bijna geen foto's met gewone kleuren (vind ik veel minder mooi ook btw...)
naja dat was ut wel
nou laat ik anderen maar weer ff
quote:Prachtig
Op woensdag 21 januari 2004 23:28 schreef Re het volgende:
Ok hier dan een paar foto's van mij in Thailand bij de tribes, meer volgtZo goed Ouwesok?
quote:thanks
Op donderdag 22 januari 2004 00:34 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Prachtig
en close
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |