abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11730210
Is hier iemand bekend met dit "spel"?

Het is een spiritueel onderlegd "spel", inclusief bord en dobbelstenen. Het idee is dat je een vraag speelt, waar je graag een antwoord op wilt hebben.

Voorbeelden van vragen die ik weleens gespeeld heb:

• Hoe kan ik me niet meer laten bepalen door oude programma's?
  • Hoe win ik mijn vertrouwen in vaders terug?
  • Hoe bevrijd ik mezelf van de last die ik ondervind van mijn vaders gedrag?
  • Hoe kan ik meer het leven leiden dat bij me past?
  • Wat kan ik doen om beter te vertrouwen op mijn eigen oordeel?
  • Hoe kan ik mijn onvrede met alleen zijn oplossen?
  • etc etc.

Aan de hand van inzichtskaartjes, engelenkaartjes, belemmeringskaartjes en universele feedback die je intuïtief trekt kom je tot de nodige inzichten, waar je je eigen antwoorden uit kunt formuleren.

Meestal duren deze "spellen" relatief lang, mijn record is 3 dagen achtereen

Iemand bekend met dit spel? En wat zijn jouw ervaringen dan? En wat zegt zoiets op mensen die er NIET bekend mee zijn? Just curious

prrrrrr

If you're not confused, you're not paying attention
      † In Memoriam † zaterdag 12 juli 2003 @ 18:43:12 #2
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_11730317
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 18:37 schreef Pridemeid het volgende:

En wat zegt zoiets op mensen die er NIET bekend mee zijn?

pi_11730343
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 18:43 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

[afbeelding]

Klinkt te zweverig dus ofzo? Waarom?

prrrrr

zaterdag 12 juli 2003 @ 18:47:24 #4
    55035 rUdEdUdE
    one of the beautiful ones
    pi_11730388
    Ik ken het niet, het komt me zweverig over, maar lijkt me het proberen waard.
    all the pain, how did you think we'd get by without you? you're so vain, i'll bet you think this song is about you
      † In Memoriam † zaterdag 12 juli 2003 @ 18:52:49 #5
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_11730493
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 18:44 schreef Pridemeid het volgende:

[..]

Klinkt te zweverig dus ofzo? Waarom?

prrrrr

"inzichtskaartjes, engelenkaartjes, belemmeringskaartjes en universele feedback"

Ik vind het wat kinderlijk, no offence.

Maar zolang je het maar niet al te serieus neemt zal het wel geen kwaad kunnen.

pi_11730929
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 18:52 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

"inzichtskaartjes, engelenkaartjes, belemmeringskaartjes en universele feedback"

Ik vind het wat kinderlijk, no offence.

Maar zolang je het maar niet al te serieus neemt zal het wel geen kwaad kunnen.

Tsjah, het is vertaald allemaal dus het klinkt al gauw wat kinderlijk dan. Dat ben ik absoluut met je eens

En het lijkt me ook niet dat je gruwelijk grote en/of belangrijke besluiten moet nemen adhv zo'n spel. Het is imo meer een manier tot erg goed nadenken over je eigen vragen. Het is alleen wel wonderlijk hoe bepaalde intuïtief getrokken kaartjes zo ontzettend kunnen kloppen. Maar daar moet je het voor meemaken, denk ik

prrrrrrr

pi_11736794
    Geef eens wat voorbeelden over wat er op die kaarten zoal staat? Het lijkt wel wat raakvlakken te hebben met tarot, maar dan wat speelser misschien. En tarot zijn natuurlijk alleen kaarten.

Ik ken het spel niet verder, maar misschien dat je er wat meer over kan vertellen. Wat voor antwoorden krijg je er bijv uit, en hoe komt zo'n antwoord tot stand? Krijg je uberhaupt wel concrete antwoorden, of zet het meer aan tot nadenken?

Unox, the worst operating system.
      zondag 13 juli 2003 @ 07:25:57 #8
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11740128
    quote:
    Op zondag 13 juli 2003 00:30 schreef Schorpioen het volgende:
    Geef eens wat voorbeelden over wat er op die kaarten zoal staat?
    Tis moeilijk om zomaar lukraak wat voorbeelden te noemen, maar ik zal t toch doen
    Het hele idee van de kaartjes is namelijk dat ze zo sprekend passen bij de vraag die je speelt.

Voorbeelden van inzichtskaartjes:

• Kwetsbaarheid is een perfecte bescherming. Mezelf zijn is veilig
  • Je uit je gevoelens duidelijk en verantwoord
  • Je gevoel voor vreugde en plezier bracht een frisse wind in een stoffige en veel te serieuze conversatie
  • Door jezelf te zijn maak je het voor anderen veilig om ook zichzelf te zijn
  • Mijn persoonlijkheid straalt creativiteit uit
  • Voorbeelden van belemmeringskaartjes:

• Je wordt belemmerd door je gehechtheid op je huidige niveau
  • "Ja, maar.... wat levert het mij op?"
  • Je hebt in overvloed ontvangen, maar wat heb je gegeven?
  • Je forceerde een situatie om deze aan jouw behoeften aan te passen
  • Je wordt belemmerd door je luiheid op je huidige niveau
  • De engelenkaartjes zijn allen "energiën" van bepaalde eigenschappen:

• Moed
  • Vertrouwen
  • Openheid
  • Spel
  • Dankbaarheid
  • Eerlijkheid
  • Avontuur
  • Spontaniteit
  • Gratie

• etc etc
    quote:
    Wat voor antwoorden krijg je er bijv uit, en hoe komt zo'n antwoord tot stand? Krijg je uberhaupt wel concrete antwoorden, of zet het meer aan tot nadenken?
    Je speelt het spel door verschillende "niveau's" af te lopen. Je begint op "Fysiek", dan ga je naar "Emotioneel", vervolgens speel je "Mentaal" en uiteindelijk eindigt het basale spel bij "Spiritueel".
    Als je dus bijvoorbeeld een Engelenkaartje zoals de laatste trekt op Fysiek niveau, dan heeft het te maken met het stoffelijke, het handelen, en je lichaam. Kortom: met 'gratie' iemand benaderen bijvoorbeeld. Trek je ditzelfde kaartje op Spiritueel niveau, dan heeft het veel meer met een zweverig aspect te maken bijvoorbeeld gratieus omgaan met geloof of andere overtuigingen.

Adhv alle kaartjes en discussies die tijdens het spel naar voren komen formuleer je uiteindelijk zelf een antwoord: het zet je dus tot nadenken aan. Maar sommige dingen die tevoorschijn getoverd worden zijn enorm kernachtig en direct, variërend van "Je gaat een verkeerde weg" tot "Ach, daar kijk ik later nog wel naar".
    Als je je antwoord geformuleerd hebt komt er nog een tweede deel van het spel achteraan, je formuleert adhv je antwoord een nieuwe vraag, bijvoorbeeld hoe je jezelf kunt ondersteunen om dit antwoord na te streven. Daarbij trek je nog een viertal kaarten en dan is de boel afgelopen

Ik hoop dat ik t een beeeeetje duidelijk uit heb weten te leggen

prrrrr

pi_11745912
    hoe heet dit spel, ik heb er nl wel eens van gehoord maar weet de naam niet meer.
    groetjes, Carla
    pi_11746639
    quote:
    Op zondag 13 juli 2003 17:46 schreef morgaine21 het volgende:
    hoe heet dit spel, ik heb er nl wel eens van gehoord maar weet de naam niet meer.
    groetjes, Carla
    Check de topictitel.

Ik vind het als ik het zo lees idd wel wat weg hebben van tarot. Alleen is volgens mij tarot wat "breder inzetbaar": tarotkaarten bevatten afbeeldingen ipv teksten, en die zijn breder te interpreteren (niet alleen op jezelf maar ook op de rest van de wereld), terwijl ze toch een afgebakende betekenis hebben. Persoonlijk doen plaatjes me ook meer dan alleen teksten. Afbeeldingen spreken je intuitie meer aan, en ze roepen bepaalde reacties/associaties op, teksten doen dat minder imho.

Maar wat je zegt dat je heel vaak precies de kaarten trekt die heel erg van toepassing zijn, dat kan ik zeker beamen. Gebeurt met tarot heel vaak.

Unox, the worst operating system.
    pi_11747438
    hmmmmmmmzz klinkt interessant . Doe zelf aan tarot en inderdaad als ik het zo lees heeft het wel wat weg daarvan , vraagje practische me hoe ben je eraan gekomen ??
    We are the weirdo's mr - The Craft
      maandag 14 juli 2003 @ 12:44:29 #12
    39905 williehewes
    Between Goth and Flowerchild
    pi_11759999
    Uitgeverij koppenhol(.nl) als ik me niet vergis. Heb het nooit gespeeld, maar inzichts en engelenkaartjes worden ook apart uitgegeven. Waarom moet dat spel alleen zo lang duren? Als je het nou in een paar uur spelen kon was het misschien nog wel aardig, maar wie heeft nou 3 dagen de tijd om een spelletje te spelen. En: voor hoeveel spelers is het, of speel je het alleen?
    Chestwounds suck
      maandag 14 juli 2003 @ 12:54:08 #13
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_11760188
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 18:37 schreef Pridemeid het volgende:
    En wat zegt zoiets op mensen die er NIET bekend mee zijn? Just curious

prrrrrr

tja...lijkt me typisch iets voor onzekere mensen (niet persoonlijk bedoeld).....beetje in de zelfde lijn als horoscopen e.d. ....heel algemene, nietszeggende antwoorden die altijd wel op 1 of andere manier van toepassing zijn....het zet je misschien aan tot nadenken, maar het leidt nooit tot antwoorden waar je zonder het spel ook niet opgekomen zou zijn...

van de andere kant: als je het gevoel hebt dat je er wat aan hebt kan dat op zich al reden genoeg zijn om het te spelen...

probeer het eens met de volgende vraag: hoe krijg ik voldoende zelfvertrouwen om dit soort spellen niet meer nodig te hebben

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_11760257
    hier is meer info:
    http://www.tarot.nl/transformatie.htm

leek in eerste instantie idd wel wat op tarot... maar er is dus een spelbord bij

Groeien doe je je hele leven
    Speelt graag avocado van de duivel...
    en taalspelletjes.
      maandag 14 juli 2003 @ 16:44:46 #15
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11765969
    quote:
    Op zondag 13 juli 2003 19:24 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
    hmmmmmmmzz klinkt interessant . Doe zelf aan tarot en inderdaad als ik het zo lees heeft het wel wat weg daarvan , vraagje practische me hoe ben je eraan gekomen ??
    Het spel is te koop. Ik heb het zelf bij Hymalaya gekocht, in Rotterdam.

prrrrrr

maandag 14 juli 2003 @ 16:47:25 #16
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11766038
    quote:
    Op maandag 14 juli 2003 12:44 schreef williehewes het volgende:
    Uitgeverij koppenhol(.nl) als ik me niet vergis.
    Ik ken de nederlandse uitgever niet bij naam, heb t spel ook niet bij de hand liggen. Maar oorspronkelijk komt het van Findhorn, Engeland.
    quote:
    Heb het nooit gespeeld, maar inzichts en engelenkaartjes worden ook apart uitgegeven.
    Dat klopt, die zijn ook los te koop.
    quote:
    Waarom moet dat spel alleen zo lang duren? Als je het nou in een paar uur spelen kon was het misschien nog wel aardig, maar wie heeft nou 3 dagen de tijd om een spelletje te spelen. En: voor hoeveel spelers is het, of speel je het alleen?
    Het is voor 2-4 spelers, de normale uitvoering. Het hoeft geen drie dagen te duren, het verschilt per spel, per setting en per intensiviteit. Persoonlijk neem ik altijd flink de tijd, om de discussies en inzichten z'n loop te laten, zodat ik écht uit het spel haal wat er in zit.

prrrrrrr

maandag 14 juli 2003 @ 16:51:39 #17
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11766145
    quote:
    Op maandag 14 juli 2003 12:54 schreef Abbadon het volgende:

[..]

tja...lijkt me typisch iets voor onzekere mensen (niet persoonlijk bedoeld).....beetje in de zelfde lijn als horoscopen e.d. ....heel algemene, nietszeggende antwoorden die altijd wel op 1 of andere manier van toepassing zijn....het zet je misschien aan tot nadenken, maar het leidt nooit tot antwoorden waar je zonder het spel ook niet opgekomen zou zijn...

van de andere kant: als je het gevoel hebt dat je er wat aan hebt kan dat op zich al reden genoeg zijn om het te spelen...

probeer het eens met de volgende vraag: hoe krijg ik voldoende zelfvertrouwen om dit soort spellen niet meer nodig te hebben

Ik ben het niet met je eens, maargoed, ik respecteer je mening natuurlijk.
    Waarom ik liever niet gewoon maar wat voorbeelden geef van de inzichts-, belemmerings- en engelenkaartjes, is dezelfde reden als deze. Zie ook mijn post daarover. Het lijkt allemaal redelijk algemeen op het eerste gezicht, maar het raakt soms ZO direct in je speelvraag, dat je er rillingen van krijgt.

Absoluut niet dat ik het speel vanuit onzekerheid, het gaat me juist om de vragen waar ik zelf lastig uit kom of situaties waarin ik simpelweg een steuntje in de rug kan gebruiken. Gewoon wat meer directe bedenktijd. En ik zal heus niet een letterlijke "JA" of "NEE" uit zo'n spel krijgen, maar het kan soms wel ontzettend helpen om jezelf erin te leren kennen.

prrrrrr

maandag 14 juli 2003 @ 16:52:07 #18
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11766158
    quote:
    Op maandag 14 juli 2003 12:57 schreef ghostarmor het volgende:
    hier is meer info:
    http://www.tarot.nl/transformatie.htm

leek in eerste instantie idd wel wat op tarot... maar er is dus een spelbord bij

Leuk, ja dat bedoel ik inderdaad

prrrrrr

pi_11767100
    quote:
    Op maandag 14 juli 2003 16:51 schreef Pridemeid het volgende:
    Absoluut niet dat ik het speel vanuit onzekerheid, het gaat me juist om de vragen waar ik zelf lastig uit kom of situaties waarin ik simpelweg een steuntje in de rug kan gebruiken. Gewoon wat meer directe bedenktijd. En ik zal heus niet een letterlijke "JA" of "NEE" uit zo'n spel krijgen, maar het kan soms wel ontzettend helpen om jezelf erin te leren kennen.
    Misschien kun je er gewoon eens met wat vrienden of familieleden over praten in plaats van zo'n kaartspelletje...

mrrrrrrr

[url=http://www.psci.net/~sharong/bad_introduction.wav]Listen carefully ![/url]
      dinsdag 15 juli 2003 @ 02:57:27 #20
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11778139
    quote:
    Op maandag 14 juli 2003 17:37 schreef Mr.Mackey het volgende:

[..]

Misschien kun je er gewoon eens met wat vrienden of familieleden over praten in plaats van zo'n kaartspelletje...

Ja, apie dat doe ik ook
    En toch kan je zelfs met praten niet uit bepaalde vraagstukken komen en kunnen inzichten die natuurlijk gewoon in jezelf zitten maar nog niet naar voren gekomen zijn tot uiting komen adhv tarot, zo'n spel, hypnose, of noem maar op, tevoorschijn peuteren

prrrrr

pi_11779731
    Het voordeel van systemen als het Transformatiespel, de tarot, I Tjing, numerologie, enz. is dat je informatie toegespeeld krijgt vanuit een bron die buiten je subjectieve referentiekader ligt. Bij het zoeken naar oplossingen voor het een of ander zijn we, mensen als we zijn, geneigd de oplossing ten eerste te zoeken binnen de ervaringen en patronen die we kennen, gekoppeld aan culturele normen en wat al niet meer. Wat buiten dat kader ligt zien we simpelweg niet. Doordat de antwoorden van Tarot, I Tjing, enz. op een 'toevallige' manier worden aangereikt, zijn ze volledig gespeend van subjectiviteit - ze geven eigenlijk het meest objectieve antwoord wat je kan krijgen, want er zit niets of niemand achter die je in een bepaalde richting wil sturen. Soms kan dat geprefereerd worden boven een goed gesprek met een familielid of vriend(in).

Blijft natuurlijk het probleem dat het antwoord in velerlei richting geïnterpreteerd kan worden. Bij het Transformatiespel is dat helemaal een ramp, want daar krijg je een stormvloed van trefwoorden over je heen die je allemaal een plaats zult moeten geven, wil je serieus met het spel omgaan. Een tijdrovend en energievretend werkje. Wat niet weegneemt dat je na afloop anders tegen de probleemstelling, waarmee je het spel bent begonnen, aankijkt. Maar interpreteren blijft een kunst.

Harmen.
    --------------------------------------
    I Tjing Centrum Nederland
    www.i-tjingcentrum.nl

dinsdag 15 juli 2003 @ 09:46:50 #22
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11779826
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2003 09:40 schreef hmesker het volgende:
    verhaal
    Helemaal mee eens

prrrrr

pi_11824653
    quote:
    Hoe win ik mijn vertrouwen in vaders terug?
    Hoe bevrijd ik mezelf van de last die ik ondervind van mijn vaders gedrag?
    Hoe win ik mijn vertrouwen in moeders terug?
    Hoe bevrijd ik mezelf van de last die ik ondervind van mijn moeders gedrag?

Oké, niet goed gelezen... je noemde vragen die je zelf hebt meegemaakt, en niet zozeer algemene vragen.

Op de keper beschouwd lijkt mij dit zeker een interessant spel, een van de eerste echt spirituele spellen. Onlangs las ik erover op een website van een spirituele winkel. Ik ken het verder niet, maar denk wel dat je ermee tot inzicht kunt komen.

[Dit bericht is gewijzigd door gifkikker op 17-07-2003 00:30]

vrijdag 18 juli 2003 @ 16:01:16 #24
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11861689
    quote:
    Op donderdag 17 juli 2003 00:11 schreef gifkikker het volgende:
    Oké, niet goed gelezen... je noemde vragen die je zelf hebt meegemaakt, en niet zozeer algemene vragen.
    idd
    quote:
    Op de keper beschouwd lijkt mij dit zeker een interessant spel, een van de eerste echt spirituele spellen. Onlangs las ik erover op een website van een spirituele winkel. Ik ken het verder niet, maar denk wel dat je ermee tot inzicht kunt komen.
    Jep, dat is mijn ervaring wel althans

prrrrr

vrijdag 18 juli 2003 @ 16:05:12 #25
    18114 pebbje
    kleine rooie opdonder
    pi_11861797
    Ik ken het spel niet, dus kan ik alleen zeggen hoe het op mij overkomt als niet-kenner:
    De vraag die bij mij opkomt is in hoeverre je waarde hecht aan de uitkomsten van die kaartjes. Zoals ik het lees is het een spel waarbij je door min of meer toevalligheden bepaalde kaarten trekt. En dus niet een manier om echt antwoorden op je vragen te vinden. Daarnaast vind ik de vragen voor een spel behoorlijk diepgaand. Persoonlijk zou ik nooit van een spel verwachten dat ik daar antwoorden op zou kunnen krijgen.
    moeje ook nog een pepernoot?
      vrijdag 18 juli 2003 @ 16:17:26 #26
    14614 Pridemeid
    dromenvanger
    pi_11862108
    quote:
    Op vrijdag 18 juli 2003 16:05 schreef pebbje het volgende:
    Ik ken het spel niet, dus kan ik alleen zeggen hoe het op mij overkomt als niet-kenner:
    De vraag die bij mij opkomt is in hoeverre je waarde hecht aan de uitkomsten van die kaartjes. Zoals ik het lees is het een spel waarbij je door min of meer toevalligheden bepaalde kaarten trekt. En dus niet een manier om echt antwoorden op je vragen te vinden. Daarnaast vind ik de vragen voor een spel behoorlijk diepgaand. Persoonlijk zou ik nooit van een spel verwachten dat ik daar antwoorden op zou kunnen krijgen.
    Zoals ik al had gepost, je bepaalt zelf in hoeverre je er waarde aan hecht. Het is voor mij persoonlijk meer een andere manier van naar je dingen kijken, nét die dingetjes die je zelf niet bedenkt. En mijn ervaring is dat je dus wél antwoorden kunt krijgen, als je maar goed blijft concentreren etc

prrrrrr

pi_11862192
    quote:
    De vraag die bij mij opkomt is in hoeverre je waarde hecht aan de uitkomsten van die kaartjes. Zoals ik het lees is het een spel waarbij je door min of meer toevalligheden bepaalde kaarten trekt. En dus niet een manier om echt antwoorden op je vragen te vinden.
    Je gaat het spel niet spelen als je geen waarde hecht aan de uitkomst, dan ga je er niet serieus mee om. Wat ik bij jou bespeur is "de kaarten zijn toevallig getrokken, dus kunnen ze geen antwoorden bevatten". Maar dat is een - niet negatief bedoeld - westerse houding, oosterlingen zouden er geen probleem mee hebben om toevalligheden betekenisvol te laten zijn en in hun leven te integreren. Want feitelijk gaat het daar om: dat wat niet een logisch verband heeft met je situatie tóch een plaats geven in het geheel. Kaarten die ogenschijnlijk níets met je situatie van doen hebben tóch betekenisvol interpreteren. Als je daar moeite mee hebt maak je het jezelf al wat moeilijk. Het gebruik van systemen als tarot enz. begint met de aanname dat het antwoord wat je krijgt het énige juiste antwoord is wat je op dat moment kan krijgen, én dat het antwoord betekenisvol is. Als je dat niet kan accepteren, dan hebben die systemen geen waarde voor je en moet je ze ook maar niet gebruiken. En laten we wel wezen: ze zijn natuurlijk niet zaligmakend, je kan makkelijk zonder.
    quote:
    Daarnaast vind ik de vragen voor een spel behoorlijk diepgaand. Persoonlijk zou ik nooit van een spel verwachten dat ik daar antwoorden op zou kunnen krijgen.
    Het woord 'spel' moet je niet zien in de zin van ganzenborden of mens-erger-je-niet (hoewel het van beide wel wat heeft). Het is een serieuze bezigheid, juist bedóeld om antwoorden te geven.

Harmen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')