abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:26:56 #1
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_11565399
Nou vroeg ik mij het volgende af, sommige bulldogs kunnen niet eens normaal bevallen omdat ze zo'n vreemde vorm hebben... dat soort honden zouden er IMHO niet eens moeten zijn.

Maar waar ik nog over twijfel, neem nou de bloedhond of de Mastino Napolitano... allebei prachtige honden maar zo'n "hangsnuit" met van die huid waardoor de ogen vaak ontstoken is en een enorm zwaar lichaam en vaak het sterven op een jonge leeftijd.... is het eigenlijk wel wenselijk dat we met dat soort beesten door blijven fokken en is het niet gewoon "zielig" ?

Graag zou ik weten hoe jullie hier over denken

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:31:46 #2
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_11565457
Laat ik het zo zeggen, en dat is mijn mening: door mensen gefokte hondenrassen hebben geen enkel bestaansrecht in de natuur en zouden dan ook in rap tempo uitgestorven zijn (uiteraard zijn ALLE honden in principe gefokt, want afstammend van de wolf).

Eigenlijk zou je het zo moeten stellen: zijn alle mensen die honden fokken niet gewoon fout???

Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 17:47:10 #3
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_11565667
Van mij mogen alle honden uitsterven. Ze vallen mensen aan, blaffen ongeneerd veel en schijten alles eronder, kortom: niet tot nut van de mens. Later
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
  Forum Admin vrijdag 4 juli 2003 @ 17:50:31 #4
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_11565726
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 17:31 schreef Spotmatic het volgende:

Eigenlijk zou je het zo moeten stellen: zijn alle mensen die honden fokken niet gewoon fout???

Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  vrijdag 4 juli 2003 @ 21:27:44 #5
55183 dork22
Always the hard way
pi_11569532
fila brasiliero (ofzo) dat zijn lelijke honden. Echt goor
Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
  zondag 6 juli 2003 @ 21:12:35 #6
37769 erodome
Zweefteef
pi_11605209
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 21:27 schreef dork22 het volgende:
fila brasiliero (ofzo) dat zijn lelijke honden. Echt goor
De fila lelijk?????????????
Slechte smaak heb je dan
Is echt een mega hond met een fantastisch karakter voor het eigen gezin, staat bovenaan mijn verlanglijstje van honden die ik wil hebben.

Is overigens een erg gezond ras, word erg oud voor zulke grote honden, is super atletisch een echte "sportman".
Mits ze de HD in de gaten blijven houden.

Er zijn wat rassen waarvan ik denk moet dat nou, je doet het dier geen enkel plezier door zo door te fokken.

Het beste voorbeeld is de engelse bulldog(jake and the fatman).
De pups moeten met keizersnede gehaalt worden, gewone geboorte is niet mogelijk meer.

De snuit is zo kort dat hierdoor ademhalingsproblemen komen, de traanbuisjes zijn niet goed waardoor het vies word en er snel oogontstekingen ontstaan.
De huidplooien zijn erg strak op de snuit, dit is extreem gevoelig voor exceem.

Boven de 20 graden buiten moet je op gaan passen met je bull, het word erg warm, dit in combi met hun ademhalingsproblemen kan fataal blijken te zijn als je de hond te warm laat worden.
Boven de 25 graden word het tijd om ze regelmatig af te sponsen.

Ze kunnen niet lang lopen, rennen, ach eventjes gaat wel, maar niet te lang.

Het is gewoon zielig.

Zo hebben we de franse bulldog ook nog, de mopshond ook, alhoewel die in veel mindere mate problemen hebben als de engelse bulldog.

Gelukkig word ook de hondenwereld wijzer, ik weet dat er een tijdje geleden over de engelse bulldog gepraat werd in de engelse bulldog kringen, ze willen als het goed is de snuit weer wat terugfokken waardoor het dier een wat dierwaardiger bestaan krijgt.

Het hele ruime vel van een aantal rassen komt voor uit een reden(bloedhond even daargelaten).
Dit waren over het algemeen rassen die vochten, ofwel in oorlog, ofwel met andere dieren, het ruime vel is een verdediging, zo was het moeilijker om bij de belangerijke aders te komen.

Toch hadden de honden toen minder vel als nu, wij mensen vonden het mooi en zijn verder gaan selecteren erop.

Neem de Shar-pei.
Velste veel vel is erop gefokt, in de oorsprong hadden ze iets minder vel en hadden ze een vrij harde vacht.
Hieruit is de moderne Shar-pei gefokt met extreem veel los vel en een zachte vacht.
Nadelen:
Veel pups moeten een face lift ondergaan, als dat niet gebeurt dan hangt het losse vel boven hun ogen zo door dat die flap in de ogen gaat hangen, wat niet zo best is voor de ogen(kan blindheid tot gevolg hebben als er niets aan gedaan word)
Erg vatbaar voor exceem tussen de plooien.

Nu moet ik zeggen dat ondanks de berg extra vel de mastino's maar verdomd weinig last hebben van ontstekingen aan de ogen(voor het extra vel wat ze hebben valt het reuze mee).
Bloedhonden staan er idd bekend om, wat opvalt is dat werkende bloedhonden hier maar weer verbazingwekkend weinig last van hebben, wat mij aan het denken zet.

Bij zowel bloedhond als mastino is het ook een kwestie van de juiste verzorging, je kan de meeste ontstekingen prima voor zijn.

Het zou best iets minder mogen, dat vind ik absoluut, je hoeft een mastina niet strak in zijn vel te fokken, maar ietsje minder mag best, is leuker voor de hond en dus ook leuker voor ons.

Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_11605243
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 17:47 schreef Misanthroopia het volgende:
Van mij mogen alle honden sommige rassen uitsterven. Ze vallen mensen aan, blaffen ongeneerd veel en schijten alles eronder, kortom: niet tot nut van de mens. Later
bijna mee eens!!
  zondag 6 juli 2003 @ 21:21:36 #8
37769 erodome
Zweefteef
pi_11605405
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:14 schreef _Administr8or_ het volgende:

[..]

bijna mee eens!!

Welke rassen dan en waarom?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_11605421
Sommige rassen zijn gevaarlijk om als een hond te houden, vanwege hun agressie.
  zondag 6 juli 2003 @ 21:26:19 #10
37769 erodome
Zweefteef
pi_11605497
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:22 schreef Scepsis het volgende:
Sommige rassen zijn gevaarlijk om als een hond te houden, vanwege hun agressie.
Oh.....

Welke en waarom?

pi_11605589
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Oh.....

Welke en waarom?

Pitbull bijvoorbeeld, en omdat het een bedreiging is voor de mens en velligheid.
  zondag 6 juli 2003 @ 21:41:07 #12
8502 BAZZA
pi_11605850
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:30 schreef Scepsis het volgende:

Pitbull bijvoorbeeld, en omdat het een bedreiging is voor de mens en velligheid.

Ben het wel met je eens dat bv een pitbull en een fila niet thuis horen in een gewone Nederlandse stad, maar als een boer zo'n beest wil hebben op zijn omheinde land en er niet veel de bewoonde wereld mee in trekt vind ik het goed
daar zijn ze eigenlijk ook nooit voor bedoelt...
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  zondag 6 juli 2003 @ 21:51:16 #13
37769 erodome
Zweefteef
pi_11606099
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:30 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Bullshit....

De pittbull is afgemaakt door de media, voordat de media slechte verhalen over pittbulls begon rond te strooien was er nog geen enkel bijtincident geweest, GEEN ENKEL!!!!!

Daarna is de pittbull in slechte handen gekomen, daar zijn wat bijtincidenten uit voortgekomen, nogsteeds vele malen minder als bv de golden retriever, die in de top 3 van bijtincidenten staat.

De pittbull is een hele vriendelijke hond, met een enorm geduld, zacht karakter, voordat je zo'n hond boos hebt, dan heb je erg veel moeten doen.

De hype van de pittbull komt voor uit het vechtgedoe.
Die honden zijn idd instabiel, niet zo gek als je je bedenkt dat de training voor die honden met zo'n 6 weken begint, slaan, schoppen, zware mishandeling om ze zover te krijgen dat ze zo gruwelijk vechten.

Pas met 2; 2 2/5 jaar is de training klaar, al die tijd mishandeling in de puurste vorm, te gruwelijk voor woorden.
Daarna blijft het doorgaan, alleen in iets mindere mate.
Toch zijn deze honden niet agressief tegen mensen, een hond in de pitt die valsheid toont naar mensen word zonder pardon afgeschoten.
Een hond die mensen pakt kan je niet van een andere hond afhalen namelijk en die honden in de echte gevechten(niet de down under gevechten) zijn erg veel waard, die gaan niet tot de dood.

Dit is de prijs die betaald moet worden om een valse pittbull te krijgen...

Ik heb met vele pittbulls gewerkt, denk in de 50, ik ben er maar 1 tegen gekomen die niet te vertrouwen was en geloof me dat dier had daar alle redenen toe.

Onder al die pittbulls waren er een stuk of 5 die letterlijk mee hebben gedaan aan de gevechten, fantastische honden, zo verschrikkelijk lief ondanks alles.
Natuurlijk niet meer terug te plaatsen in de maatschappij, maar we hebben allemaal vele malen met letterlijk de tranen in onze ogen gestaan om wat we moesten doen, ook de grote stoere mannen....

Een pittbull met een goede baas, die hem niet agressief MAAKT, is een fantastische hond, zeer betrouwbaar, fantastisch met kinderen, mede door hun hoge pijngrens, hun engelengeduld, hun zachtheid.

Een pittbull met een slechte baas, tja.....

Het ligt dus niet aan de hond, neem 2 pups uit hetzelfde nest, de een groeid op in een leuk gezin, de ander bij een eikel die hem opfokt.
De ene pup zal uitgroeien tot een fantastisch maatje, de ander tot een gevaar voor de samenleving.

De overheid is slap en durfd de echte problemen niet aan te pakken, ze hebben de pittbull verboden, de bijtincidenten in nederland zijn er niet van gezakt(was ook erg sterk dat ze zouden zakken door een ras te verbieden dat nog geen % van alle bijtincidenten veroorzaakt), ook zijn er uiteindelijk nog net zoveel pittbulls in nederland als dat er toen waren, waar is dat gevaar dan?????????
Als ze echt zo gevaarlijk zouden zijn hadden we er vast wel meer over gehoort dacht je ook niet?

Dus wat doen we nu?
We zetten nog een aantal rassen op de lijst die misschien verboden gaan worden, deze 4 rassen vertegenwoordigen samen 1% van alle bijtincidenten, 2 van de rassen op die lijst hebben geen enkel bijtincidnt op hun naam staan, de andere 2 erg weinig.
Neem de amerikaanse staff(die overigens zo goed als hetzelfde is als de pittbull, ik ken honden die in amerika zowel bij de pitts op de show wonnen als bij de amerikaanse staff), er zijn tegenwoordig een aantal staffs die als blindegeleide hond worden gebruikt, tja daar kan je ook echt agressieve honden voor gebruiken he.....

Het slaat dus totaal nergens op, een sprong van een kat in het nauw die te zwak is om de echte problemen aan te pakken en de hondenbazen verantwoordelijk te stellen ipv de hond die niets meer is als een hond.

Iemand die een valse pittbull had kan zo een andere hond kopen en die net zo hard weer vals maken en geloof me ik ken rassen waarbij een valse pitt vergeleken een puppy is(bv greek sheepdog, gelukkig zwaar zeldzaam).

Het valt dan ook wel erg op dat het altijd dezelfde mensen zijn die valse honden hebben, maakt niet uit wat voor hond je er neerzet, ze maken hem vals...

zondag 6 juli 2003 @ 21:56:41 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_11606210
Yep. Alleen is de ene hond mensgevaarlijk als ie vals is, en de ander niet. Overigens zijn honden per definitie niet 'op te voeden' en daarom een risico.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 6 juli 2003 @ 21:58:24 #15
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_11606259
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 17:47 schreef Misanthroopia het volgende:
Van mij mogen alle honden uitsterven. Ze vallen mensen aan, blaffen ongeneerd veel en schijten alles eronder, kortom: niet tot nut van de mens. Later
jij praat echt poep...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zondag 6 juli 2003 @ 22:00:43 #16
37769 erodome
Zweefteef
pi_11606311
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:56 schreef speknek het volgende:
Yep. Alleen is de ene hond mensgevaarlijk als ie vals is, en de ander niet. Overigens zijn honden per definitie niet 'op te voeden' en daarom een risico.
Tja elke hond is in zoverre een risiko, het is en blijft een hond...

Maar het blijkt dus dat het niet waar is dat een grote sterke hond mensgevaarlijk is als hij vals word, uit de praktijk blijkt dat de meeste bijtincidenten blijven bij 1 of 2 beten.
Correctie dus....

Nu is het zo dat een grote sterke hond daarin wat meer schade maakt, maar tot de dood is zeldzaam, honden hebben bijtremmen, alhoewel mensen hier niet op inspelen kickt die bijtrem toch in op de een of andere manier.

Het zijn geen moordenaars, het zijn honden.

De honden die echt door het lint gaan zijn zeldzaam, die komen niet voor zonder een hele goed reden, ofwel ziekte, ofwel een hele beroerd slechte behandeling.

Beter gezegd, geen enkele hond bijt zonder reden, alhoewel ons soms die reden niet echt duidelijk is.

zondag 6 juli 2003 @ 22:01:04 #17
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_11606319
overigens hebben jack russells allemaal een trekje in hun poten, heeft iets met de spieren te maken, echter ze leiden (in ons geval) een leuk hondwaardig bestaan, hebben geen last van dat trekje en geven ons veel liefde (omdat we hun veel liefde geven) dus ook al zitten er fokfouten in, dat wil niet zeggen dat het echt slecht is voor een hond, iig niet in dit geval
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  zondag 6 juli 2003 @ 22:04:37 #18
37769 erodome
Zweefteef
pi_11606409
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:01 schreef MikeyMo het volgende:
overigens hebben jack russells allemaal een trekje in hun poten, heeft iets met de spieren te maken, echter ze leiden (in ons geval) een leuk hondwaardig bestaan, hebben geen last van dat trekje en geven ons veel liefde (omdat we hun veel liefde geven) dus ook al zitten er fokfouten in, dat wil niet zeggen dat het echt slecht is voor een hond, iig niet in dit geval
Niet alle jack's hebben dit, het komt overigens ook voor bij yorky'sm dwergpoedels en malthezers.

Het is de knieschijf waar het om gaat, de knieschijf springt op slot zeg maar.

Het is een erfelijke afwijking en kan er dus uitgefokt worden, waar de goede fokkers dan ook erg hard mee bezig zijn en de slechte fokkers het vergallen.

zondag 6 juli 2003 @ 22:04:50 #19
55183 dork22
Always the hard way
pi_11606416
quote:
Op zondag 6 juli 2003 21:12 schreef erodome het volgende:

[..]

De fila lelijk?????????????
Slechte smaak heb je dan
Is echt een mega hond met een fantastisch karakter voor het eigen gezin, staat bovenaan mijn verlanglijstje van honden die ik wil hebben.

-bla bla-

Het zou best iets minder mogen, dat vind ik absoluut, je hoeft een mastina niet strak in zijn vel te fokken, maar ietsje minder mag best, is leuker voor de hond en dus ook leuker voor ons.

dit is toch zo'n hond?

ik kan hem toch niet mooi noemen!

en die ik heb gezien hadden ook nog veel vel teveel, dat was echt vies!

Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
  zondag 6 juli 2003 @ 22:06:03 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_11606447
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:00 schreef erodome het volgende:
Nuja honden zijn voornamelijk lijkenvreters, maar het geen jagers noemen vind ik toch een wat vreemde voorstelling van zaken geven. Wat is anders z'n reden om te bijten?
quote:
De honden die echt door het lint gaan zijn zeldzaam, die komen niet voor zonder een hele goed reden, ofwel ziekte, ofwel een hele beroerd slechte behandeling.
Ik ben vaak genoeg gebeten terwijl ik langs liep. Een diertje van zesig centimeter die vanuit het niets een mens van honderdtachtig centimeter, die in alle opzichten ver superieur is en bovenaan de voedselketen staat, begint te bijten is evolutionair gezien ten dode opgeschreven. Niets zou me er in principe van weerhouden het beest te pakken en z'n nek om te draaien. Dat zou in de natuur immers gebeuren. Zo'n compleet schizofreen wereldbeeld van waar het in de rangorde staat (door vertroeteling van zijn eigen baasje) maakt 'door het lint gaan' al een vingerknip.
quote:
Beter gezegd, geen enkele hond bijt zonder reden, alhoewel ons soms die reden niet echt duidelijk is.
Ha!
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 6 juli 2003 @ 22:09:50 #21
37769 erodome
Zweefteef
pi_11606550
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:04 schreef dork22 het volgende:

[..]

[afbeelding]

dit is toch zo'n hond?

ik kan hem toch niet mooi noemen!

en die ik heb gezien hadden ook nog veel vel teveel, dat was echt vies!

Ik kan het plaatje niet zien...

Een fila, dat is deze hond:

Niet echt een schoonheid deze, maarja.....

Een fila heeft helemaal niet zoveel los vel, ja wat in de nek, maar niet overdreven veel...

zondag 6 juli 2003 @ 22:11:29 #22
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_11606601
Mopshonden en Chihuahua's vind ik zielige beesten. De eerste omdat ze niet eens meer normaal kunnen ademen en een enorm irritant gehijg/kreun/grom maken, de tweede omdat een hond niet zo idioot klein hoort te zijn.
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
  zondag 6 juli 2003 @ 22:11:43 #23
8502 BAZZA
pi_11606610
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:00 schreef erodome het volgende:

Een Fila is wel zeker een moordenaar, en als die je aanvalt en er niemand tussen komt en je jezelf niet genoeg kan verweren zal de hond niet snel stoppen voor er een dode zal vallen, dat was dan ook de bedoeling op de grote estates in Brazillie... daar keek men niet op een dode inbreker/slaaf of minder...

prachtig beest maar die hoort niet in bv Almere-haven thuis

zondag 6 juli 2003 @ 22:16:42 #24
37769 erodome
Zweefteef
pi_11606742
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Nuja honden zijn voornamelijk lijkenvreters, maar het geen jagers noemen vind ik toch een wat vreemde voorstelling van zaken geven. Wat is anders z'n reden om te bijten?

Er is een verschil tussen een moordenaar en doden om te eten....

Wat zijn redenen om te bijten?
De allergrootste reden is angst, angstbijten, onzekerheid dus.
Pijn, reageren op pijnprikkels.
Leren dat verdediging de beste aanval is, deze gaat gecombineert met onzekerheid.
Rangorde, dominantie dus, correctie....

Een hond valt geen mens aan uit jachtoverwegingen.

quote:
Ik ben vaak genoeg gebeten terwijl ik langs liep. Een diertje van zesig centimeter die vanuit het niets een mens van honderdtachtig centimeter, die in alle opzichten ver superieur is en bovenaan de voedselketen staat, begint te bijten is evolutionair gezien ten dode opgeschreven. Niets zou me er in principe van weerhouden het beest te pakken en z'n nek om te draaien. Dat zou in de natuur immers gebeuren. Zo'n compleet schizofreen wereldbeeld van waar het in de rangorde staat (door vertroeteling van zijn eigen baasje) maakt 'door het lint gaan' al een vingerknip.
Ik zou zo zeggen probeer hem zijn nek om te draaien, dan kom je erachter dat de reden dat wij bovenaan de voedselketen staan niets met kracht te maken heeft.
Een gemiddelde hond, van een gemiddelde grootte is sterker als een mens en kan met gemak een mens om zeep helpen als hij dat echt wil.

Het dier vertoond puur natuurlijk gedrag, beschermt zijn terrotorium, dat dat jou niet uitkomt is dikke pech hebben, maar is niet de hond zijn fout, wel die van zijn baas....

quote:
Ha!
Niet dan?
Vertel.......
  zondag 6 juli 2003 @ 22:22:38 #25
37769 erodome
Zweefteef
pi_11606906
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:11 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Een Fila is wel zeker een moordenaar, en als die je aanvalt en er niemand tussen komt en je jezelf niet genoeg kan verweren zal de hond niet snel stoppen voor er een dode zal vallen, dat was dan ook de bedoeling op de grote estates in Brazillie... daar keek men niet op een dode inbreker/slaaf of minder...

prachtig beest maar die hoort niet in bv Almere-haven thuis

Ik ken veel fila's, ben dan ook een molosserfreak en ik kan je vertellen dat het meer meevalt als je zou denken.
Ook hier geld het ligt aan de baas hoe die ermee omgaat.

De fila zal nooit een allemans vriendje worden, maar een flink krat kruid met een kort lontje is hij ook niet.

Een fila is slechte handen is een zeer gevaarlijk wapen, in goede handen is hij te houden, maar niet geschikt voor woonwijken daarin ben ik het met je eens en daarom heb ik geen fila...

Juist om dit soort honden zou ik een hondenbewijs willen zien ontstaan, wil je een hond dan moet je een hondenbewijs halen, voor bepaalde rassen die een speciale aanpak moeten hebben(je moet hiervoor ervaren zijn, weten wat je doet) een hoger hondenbewijs, honden als fila's ook alleen op plekken waar ze kunnen zijn wat ze zijn.

Verbieden heeft geen enkele zin, het enige wat je bereikt is dat de goede fokkers ermee stoppen, juist degene die erg op karakter en gezondheid letten en dat de kloothommels heerlijk doorgaan, zeer gevaarlijk....

En ik ben niet de enige die zit te springen om een hondenbewijs, alle molossereigenaren die ik ken denken er hetzelfde over, de eikels buitenspel zetten die van honden wapens maken en de liefhebbers die er goed mee omgaan hun liefde niet afpakken.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')