Zijn dochter Geertje is geboren in 1804/1805 te Amersfoort. Dus dan zal hij wel van na 1750 zijn. Hij is overigens getrouwd geweest met een vrouw die naar de prachtige naam Reijertje (!) Elders luistert. Verder kom ik helaas niet. Als ik echt serieus verder wil dan denk ik dat een bezoek aan een archief toch meer oplevert, of een andere website!quote:Op woensdag 15 december 2004 16:15 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Als dat voor/rond 1750 is misschien wel
Ik kan nu even niet bij al mijn genealogische gegevens, maar hier heb je wat losse info vast:quote:Op woensdag 15 december 2004 15:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dit is iig wat ik hier heb:
Gerarda Jacoba van Rijnberk (13-12-1791, Zoelmond/01-12-1853, Avezaath)
dochter van Dirk Cornelis van Rijnberk en Adriana van der Linden (1769/1840)
quote:Van Rijnber(c) k, (Gelderland, Betuwe, Beusichem, Zoelmond, enz.) :
Wapen : In rood 3 gouden bijenkorven naast elkaar op grasgrond,
elk overtopt door een gouden kroontje. Helmteken : een gekroonde
bijenkorf van het schild, tussen een rode vlucht. Dekkleden: goud en rood.
Bron: Gevoerd door Cornelis Anthonisse van Rijnberk, 18 Aug.
1749, schepen van Beusichem en Zoelmond. Idem voert Cornelis
van Rijnberk, zelfde datum, schout van genoemde plaatsen,
volgens beider zegels aan charters in het Nassau’s Domeinarchief,
doos, 2089-2091, Alg. Rijksarchief, ‘s Gravenhage.
Het wapen komt tevens voor in de kerk te Beusichem.
quote:Johannes van Rijnberk (* rond 1970) was schepen te Zoelmond
quote:Dirk Van RIJNBERK, geboren op 15-01-1671. Dirk is overleden in 1712, 41 jaar oud.
Notitie bij Dirk: Zoelmond wordt in deze tijd ook wel als Sermont aangeduid. Elisabeth en Dirk hadden 3
kinderen. .
Beroep:
landbouwer, paardenhandelaar
Hij trouwde, 35 jaar oud, op 01-01-1707 in Ravenswaaij met Elisabeth Van BRUMMELEN, geboren op 11-07-1680 in Ravenswaaij, dochter van Jan Dirksz Van BRUMMELEN en Neeltje Hendricksdochter de COCK. Elisabeth is overleden op 05-03-1745 in Ravenswaaij, 64 jaar oud. Zij is begraven op 15-03-1745 te Ravenswaaij.
Notitie bij Elisabeth: Elisabeth van Brummelen was "vrouwe van Engelrode" van 1714 tot 1745. Zij had in 1714,
twee jaar na de dood van haar echtgenoot Dirk van Rijnberk haar zinnen gezet op dit
landgoed. Ze wilde aan deze wens echter geen ruchtbaarheid geven. Er wordt verteld dat zij
tijdens de openbare verkoop in de Herberg in de bedstede gekropen was en vanuit deze schuilplaats
Engelrode afmijnde. Zij kocht het huis, genaamd de Toren, met bouwhuis, bijgebouwen en grond voor
11000 carolus guldens en betaalde dit kontant 3 dagen na verkoop.
Elisabeth moet een kordate vrouw zijn geweest. Zij ging zelf met haar broer (voogd over haar 3 zonen)
naar het kasteel te Buren om de leeneed af te leggen voor het huis. Onder alle aktes zette
zij een volledige handtekening, iets wat voor die tijd op ontwikkeling wees.
In 1722 nam zij een resoluut besluit. Zij wilde overgaan tot deling van het bezit omdat zij "niet genegen
was nog langer in gemeenschap van goederen met haere kinderen te blijven sitten".
quote:Antonie van Rijnberk woonde omstreeks 1700 in de buurt van Engelrode. Hij bekleedde
een belangrijke funktie, hij was namelijk een van de twee schepenen in de Schepenbank
van Beusichem en Zoelmond. Ter verhoging van zijn inkomsten exploiteerde Antonie
ook een brouwerij. Hij had 9 kinderen. De oorspronkelijke naam van het landgoed Engelrode
luidde Engerode. In 1672 kwam Engelrode in het bezit van ene Adriaan Roelands. Financieel
ging het de heer Roelands blijkbaar niet zo best, want langzamerhandverkocht hij ene stuk
bouwland na het andere, voornamelijk aan de familie Van Rijnberk. De familie Van Rijnberk
waren landbouwers, die erg veel geld verdienden met paardenhandel. Op oude rekeningen
worden bedragen gevonden van f. 3000,-, dat waren voor die tijd zeer grote bedragen.
Heel lang is de boederij "Het Klooster" ook in het bezit van de Van Rijnberken geweest.
De genoemde boerderij lag ongeveer 600m van "Engerode" verwijderd.
quote:Cornelis van Rijnberk (* rond 1680) Hij werd als schout van Beusichem en Zoelmond opgevolgd door zijn neem C. van Rijnberk.
Cornelis van Rijnberk schonk in 1745 aan de kerk van Zoelmond het met zijn naam en wapen
prijkende tinnen doopbekken en een daarbij behorende tinnen waterkan. Eind 17e eeuw
benoemen schout (Cornelis van Rijnberk) en schepenen, in het bijzijn van de buurmeesters,
Hendrik Errissen van Santen tot veldschutter van de dorpen Beusichem en Zoelmond. In het
begin van de 18e eeuw behoort "Het Witte Peerd" (huidige Heerenlogement) toe aan Cornelis
van Rijnberk.
Jan Bosschaart is een van mijn voorvaderen. Ik ben dus erg benieuwd of ik aansluiting kan vinden op jouw Van Rijnberk-enquote:Elisabeth Jans Van RIJNBERK is geboren op 05-11-1740 in Zoelmond, dochter van Johannes Dircksz (Jan) Van RIJNBERK en Johanna Jacoba PRIJS. Elisabeth Jans is overleden op 15-04-1819 in Zoelmond, 78 jaar oud. Elisabeth Jans trouwde, 17 jaar oud, op 02-07-1758 in Zoelmond met Jan BOSSCHAART. Hij is een zoon van Jan BOSSCHAART en Anna Theodora Van BRUMMELEN. Hij is gedoopt op 12-03-1732 in Amsterdam Noorderkerk. Jan is overleden op 15-01-1802. Hij is begraven op 25-01-1802 te Zoelmond.
Beroep: schepen van Zoelmond
genealogie.pagina.nlquote:Op woensdag 15 december 2004 18:12 schreef Falco het volgende:
Nee bij lange na niet.
Oke ik kom niet verder bij Genlias, weet iemand nog andere goede websites? Bij genea-net kwam ik achter de beroepen van mijn betovergrootvader. Hij was schipper en scheepsjager (volgens mij is dat met zo'n touw langs de kade zo'n schip voorttrekken), superstoer dus.
Ja en dan daar zulke microfilms bekijken van oude documenten.quote:Op woensdag 15 december 2004 18:35 schreef Christine het volgende:
Falco het kan ook heel leuk zijn om in de gemeentearchieven te duiken
Ben ik ook van plan jaquote:Op woensdag 15 december 2004 18:35 schreef Christine het volgende:
Falco het kan ook heel leuk zijn om in de gemeentearchieven te duiken
quote:Op woensdag 15 december 2004 19:22 schreef Natalie het volgende:
Van m'n moeders kant wist ik het wel, maar nu heb ik van mijn vader kant ook zowaar een jonkvrouw weten te traceren
Ik zoek in ieder geval alles. Wil gezinnen zo veel mogelijk compleet hebben.quote:Op woensdag 15 december 2004 19:54 schreef FormerlyKnownAs het volgende:
zoeken jullie alleen naar je voorouders? Of ook naar hun broer,s zussen en kinderen
Gehuwd met Odilia van Gorckom? Ik heb die gegevens wel, maar moet ze nog even koppelen aan mijn gegevens. Ik heb over een paar dagen een uitdraai voor jequote:Op woensdag 15 december 2004 22:03 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik heb trouwens even gezocht, van van Eck heb ik geen genealogie, sorry.
van van Rijnberk heb ik de ouders gevonden. Dirk Cornelis' vader heette Antonij
De link tussen mij en Marchien is wat vaag nog. Er was een broer en zus, de broer trouwde met een zus van een voorvader van mij. De zus trouwde met een broer van een voorvader van Marchienquote:Op donderdag 16 december 2004 09:53 schreef Natalie het volgende:
Stel je voor zeg... straks ben ik nog verwant aan Tara en Marchien..
En van Nuon weet ik al dat ze iemand in d'r stamboom heeft met dezelfde achternaam als de mijne.. en uit dezelfde streek.
Het wordt nu echt eng
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |