quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:42 schreef Lestat het volgende:[..]
Ja! Hoezo is hij de vader van de zuid-hollandse eilanden?
Ik heb een Doen Beijensz in mijn stamboom, volgens mijn gegevens was hij de vader van Beije Doensz en grootvader van Doen Beijensz de Jonge, die laatsten waren allebei schepen van Poortugaal. Maar mijn gegevens uit die tijd zijn erg fragmentarisch. Heb jij meer?
ja, zijn voorgeslacht gaat best ver terug, tot in de 14e eeuw.
NB: in deze stamlijn is de versie van C. Hoek aangehouden, die Neeltje Wollebrandts in generatie V opvoert, in tegenstelling tot het boek van de werkgroep, die haar in generatie VII laat trouwen.
Generatie I
Dirck Rutghersz, vermeld in 1337.
Generatie II
Rutgheer Diddericksz., neemt met Jacob Jan van Moerdrecht, Scildman Pietersz en Hughe Buest Maenkensz van de heer van Putte een gors tussen Hoogvliet en Pernis aan ter bedijking, op 19 jun 1357. Dit is de polder Rughezand (Roozand) in Pernis.
Generatie III
Beye Rutgersz., pacht land in Poortugaal in 1378 en 1379, pacht de bieraccijns in Poortugaal, 1379. In 1400 wordt hij vermeld als eigenaar van land in Hoogvliet.
Generatie IV
Beijen Beijensz. Hij vestigde samen met zijn moeder een memorie in de Versnellehoek. Hij heeft in 1395 en 1396 van Zweder van Abcoude, Heer van Putten, de strook grond langs de dijk tussen Poortugaal en Deijffel in pacht. Beijen is voor 8 jun 1408 overleden, en was getrouwd met Lijsbeth
Generatie V
Doen Beijensz, Leenman van de Heer van Putten in 1429, nam deel aan de bedijking van het oude land van Strijen in 1436. Hij vestigde een memorie in de Versnellehoek, en overleed voor 11 Sep 1452. Zijn eerste vrouw heette Margriet, zij vestigde een memorie te Poortugaal, en stierf in 1446. Beije Doens (generatie VI) is vrijwel zeker uit dit huwelijk voortgekomen. Zijn tweede vrouw heette Neeltje Wollebrandt Jans, en was een dochter van Wollebrant Jan Bootsz en Lijsbeth.Het is onduidelijk van welke vrouw de andere kinderen zijn.
Generatie VI
Beije Doensz., leenman van de Heer van Putten in Poortugaal 1452, overleed voor 8 Jan 1485, was schepen van Poortugaal in 1458 en1462. Hij vestigt een memorie in Nieuw Rhoon, en was getrouwd met Lijsbeth.
Generatie VII
Doen Beijensz, de Jonge, is op 28 Jan 1485 beleend met de leengoederen van zijn vader. Hij was schepen van Poortugaal 1491 en 1507, fondeur van de Grote Memorielanden aldaar, testeert op 6 Jan 1513, en is voor 1515 overleden. Met zijn vrouw Aeskin (Haasje) kreeg hij 8 kinderen, het begin van de dynastie.
bron:
http://www.familyaffairs.nl/LarsFemke/doen.htmWij zijn dus bloedverwanten.
ik heb vandaag trouwens een genealogie gekregen van 43 pagina's betreffende de familie warbout , waar mijn betovergrootmoeder in voorkomt
![]()
.
[ Bericht 2% gewijzigd door sexylexy op 20-04-2005 15:47:11 ]