quote:Ja, maak ons maar weer jaloers!
Op vrijdag 4 juli 2003 08:59 schreef F@lcon© het volgende:
Dit lezende realiseer ik me plots weer hoe klein de gemiddelde tuin is die je bij je huis hebt in Nederland........ik woon in Denemarken en ik heb een tuin van 600 m²..........is een iets grotere klus om die om te spitten, in te richten etc...
En nee, dat is niet moeilijk.
zo ja doe je er wel doek onder want als je het zat bent kan je je halve tuin uitgraven
quote:Dat doek is ook belangrijk voor opkomend onkruid.
Op vrijdag 4 juli 2003 09:22 schreef Die_Rooie het volgende:
die rooie steentjes is zeker rood grint??zo ja doe je er wel doek onder want als je het zat bent kan je je halve tuin uitgraven
quote:Nee, ik importeer wel een tuin daarvandaan; ze hebben er toch genoeg
Op vrijdag 4 juli 2003 09:10 schreef code4u het volgende:[..]
Ja, maak ons maar weer jaloers!
Ik moet ook maar eens gaan emigreren naar Denemarken.
Maar kunnen jullie iig. enkele opmerkingen plaatsen over de indeling, ruimte-effect etc.?
quote:Niet slijmen.
Op vrijdag 4 juli 2003 09:35 schreef mat_herben het volgende:
Het is wel een leuk ontwerp
het is een heeeeeeeel leuk ontwep
quote:nee er loopt een pas, dat gele...
Op vrijdag 4 juli 2003 09:56 schreef ook_gek het volgende:
Maar wat ik dus begrijp is dat je over het gras moet om bij de fietsen en de schuur komt? Je kan beter in dat gras een klein smal weggetje maken waar je over kan lopen.
Zo'n tuin waar achteraf alles te klein blijkt te zijn.
Maargoed, ik ben dan ook verwend
quote:Kut stom stom stim. Sorry.
Op vrijdag 4 juli 2003 09:57 schreef akkien het volgende:[..]
nee er loopt een pas, dat gele...
Meer concreet: Ik vind de hoeveelheid gras erg klein. Ga je dat elke week maaien? Misschien beter om dat gras te vervangen door lage beplanting. Of vervang de rode steentjes door gras. Het idee van de rode steentjes is mij niet duidelijk. Moet dat achter in de tuin een groot tweekleurig terras worden? Wat is die donkerrode stip?
Overigens vind ik het geen slecht ontwerp. Kies wel voor een heel onopvallende kleur geel, omdat geel uit zichzelf al goed opvalt. Zeker in combinatie met rood. Mijn buren hebben hun hele tuin vol liggen met heftig gele tegels.
En dan in het linkerstukje echt laag (bodembedekking enzo) en in het rechterstukje tot ongeveer 50cm, en dan daarachter hoger...
quote:Je hebt ook rondingen die je kant en klaar kan kopen. Moet je alleen weten hoe groot je de cirkel wil hebben
Op vrijdag 4 juli 2003 11:08 schreef mbn het volgende:
Ik zou als ik jou was nog eens een keer in de tuin gaan staan en afvragen wat je precies wilt.
Verder zijn rondingen moeilijk aan te leggen.
Aantal steentjes bepalen is oppervlakte uitrekenen en delen door de grote van het steentje en daar nog eens tussen de 10 en 20 procent bij optellen vanwege afwijkingen in de uiteindelijke uitvoering.
1. Grind bij het gras. Zou zoiezo geen grind in deze tuin verwerken wil je het toch, zou ik het niet bij het gras gebruiken. Je krijgt dan het probleem dan je grind op het gras krijgt. Of je moet een opsluiting maken tussen grind en gras. Kleur rood zou ik niet gebruiken, zou toch voor een lichtere gele tint gaan als de klinker/steen meer rust en anders overheerst het rode te veel
2.Neem aan dat dat rondje in het grind een waterpartij is? Zo ja een goede plek centraal in de tuin vanaf beide terrasjes goed zichtbaar.
3.Bij het berekenen van de oppervlakten. Je kunt beter te veel berekenen houd ook rekening met circa 5% knipverlies, als je geen vasten legvormen gebruikt althans
4. Weet niet hoe het met de zon zit. Maar 1 van de twee terrasjes zou ik schaduw terras maken en dan doormiddel van een ronde of gewone vierkante pergola die je dan laat begroeien met blauwe of goude regen (wisteria), clematis, passifloria, druif (lekker!) of andere klimmers. Binnen de kortste keren heb je een mooi schaduwterras.
5. Bij dat gedeelte voor fietsen en afvalbakken zou ik aan het pad een afscheiding maken dit kan een haag zijn , maar ook een trellis of palen met betongaas die je laat begroeien zijn. Zodat je niet meteen of die fietsen en afvalbakken kijkt.
Verder leuk ontwerp niet mijn stijl, hou meer van strakke tuinen dus die maak ik ook wat meer en liever.
WIj hebben de luxe gehad e.e.a. te kunnen uitbesteden, dus wij hebben ons hier niet meer bezig hoeven houden
quote:dat is niet zo handig als je (bijna) jonge kinderen hebt....
Op vrijdag 4 juli 2003 22:32 schreef superheist het volgende:
maak van het grind gedeelte een vijver met een bruggetje erover dat is altijd leuk
quote:Ja en ja, natuurlijk komt er een doek onder. Ik denk dat in een deel ook een grote gele steen met water komt. Onder de rode steentjes komt dan de bak water met pomp: Zo'n bak van 200liter en een metaalrooster erop, dan het doek erover, stukje openlaten omdat het doek te weinig water doorlaat, dat deel met gaas bedekken, stenen erop en rood grint erover.
Op vrijdag 4 juli 2003 09:22 schreef Die_Rooie het volgende:
die rooie steentjes is zeker rood grint??zo ja doe je er wel doek onder want als je het zat bent kan je je halve tuin uitgraven
quote:Thanks - eigen ontwerp. Ik vind het leuk dat je het mooi vindt. Ik hoop dat het de tuin wat groter doet lijken (stenen in het pad in de lengterichting bijvoorbeeld)
Op vrijdag 4 juli 2003 09:23 schreef Troel het volgende:
Ik vind het trouwens een gigantisch leuk ontwerp!
quote:Klopt dat er standaard rondingen zijn. Alleen niet in de steensoort die wij willen. We willen van die geocolor van MBI. Die zijn er wel in rondingen:
Op vrijdag 4 juli 2003 09:27 schreef ook_gek het volgende:[..]
Dat doek is ook belangrijk voor opkomend onkruid.
Het uitrekenen van die rondingen is vrij moeilijk. Je moet de grote van de steen weten. Maar er zijn ook bedrijven die gewoon standaart rondingen verkopen. Van heel klein tot heel groot. En die kunnen je precies vertellen hoe veel stenen je nodig heb. En die stenen zijn ook speciaal gevormd. Zo dat alles goed past. Voor de rest is het niet al te moeilijk. Ik heb er vroeger voor geleerd
Nadeel: ik wil eigenlijk in de gele ronde enkele rode stenen. Ik heb geprobeerd het te tekenen:
quote:Leuk ontwerp idd! Alleen denk ik dat dat rode de ruimtelijkheid niet ten goede komt. Maar ik ben niet zo'n ster in ruimtelijk inzicht, misschien dat iemand anders er iets van kan zeggen.
Op dinsdag 8 juli 2003 12:40 schreef Bright het volgende:[..]
Thanks - eigen ontwerp. Ik vind het leuk dat je het mooi vindt. Ik hoop dat het de tuin wat groter doet lijken (stenen in het pad in de lengterichting bijvoorbeeld)
quote:Naa, dat is niet zo. (Je moet de tekening eigenlijk op zijn kop zien; het huis staat boven)
Op vrijdag 4 juli 2003 09:50 schreef akkien het volgende:
is het niet jammer dat je midden in je tuin een heel open stuk krijgt en je dus eignlijk gelijk de achterkant van je tuin ziet?
Dank aan ieder die het mooi vindt
Ik heb m'n best gedaan...
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 10:36 schreef akkien het volgende:[..]
dat is niet zo handig als je (bijna) jonge kinderen hebt....
Oh, trouwens, sorry dat ik er even niet was, maar 'k ben weer volop aanwezig om jullie opmerkingen te verwerken
quote:Da's een goeie! Ik heb nu ook een andere MBI-folder waarop de maten staan, kan ik daarvanaf werken.
Op zaterdag 5 juli 2003 10:22 schreef Essebes het volgende:
Even concreet: bij alle tuinbedrijven, kun je kant en klare verpakkingen voor circelvormige bestrating en zo kopen. Ga er eens kijken, want op de verpakking staat te lezen hoeveel stenen zij dus in zo'n circel leveren. Dit kun je dan evt. exponeren naar de circels, paden etc., die jij wilt gebruiken.
Ik wil de border metselen met dezelfde geocolor steen (de rode of een combinatie) met daarop een betonnen rand die iets schuin afloopt. Daaroverheen kunnen planten groeien, maar je kunt er dan ook op zitten. Ook daar heb ik mooie foto's van genomen. (Ik moet die foto's toch maar eens op 't forum zetten ...)
quote:Dat is nu leuk dat je dat zegt: ik heb de borders etc. uitgestippeld en het ziet er prima uit. Juist doordat het midden laag blijft en met cirkelvormen (of iig. ronde vormen) meerdere vakken heeft, samen met het net-niet goed kunnen zien wat er verderop staat, krijg je ruimte.
Op vrijdag 4 juli 2003 10:12 schreef ook_gek het volgende:[..]
Kut stom stom stim. Sorry.
Maar wat al gezegt is. De tuin is niet echt groot. Op papier ziet het er leuk uit. Maar in het echt word het er niet groter op. Ik spreek uit ervaring heb er voor geleerd. Wat je moet doen is met touw even alles uit zetten in de tuin. Dan kan je een klein idee vormen van hoe groot het word en of het dan nog wel is wat je zelf wil. Het kan soms erg tegen vallen namelijk.
ps: ik heb het niet met touw gedaan; die ronde vormen lenen zich daar niet echt voor ![]()
Ik heb er niet voor geleerd, maar wel meerdere tuinen ontworpen en allemaal naar grote tevredenheid van de eigenaren. En ze werden inderdaad precies wat ik ervan verwachtte.
quote:De kleuren kloppen natuurlijk niet helemaal, maar het ziet er als volgt uit:
Op dinsdag 8 juli 2003 13:01 schreef fokje het volgende:[..]
Leuk ontwerp idd! Alleen denk ik dat dat rode de ruimtelijkheid niet ten goede komt. Maar ik ben niet zo'n ster in ruimtelijk inzicht, misschien dat iemand anders er iets van kan zeggen.
Het pad is 4 rijen breed geel en 2 rijen rood erlangs.
Volgens mij zorgt het rood er juist voor dat het wat speelser wordt ipv. dat alles zo geel is.
quote:Het is een tuin op het zuiden. Je kijkt nu dus naar het huis en naar het noorden.
Op vrijdag 4 juli 2003 10:55 schreef bankrupcy het volgende:
Oke, een hele berg opmerkingen/vragen. Waar is het noorden?
quote:Ik houd wel van tuinieren, maar niet teveel. Daarom die borders waarmee heel veel kan worden gedaan.
Wat wil je in de tuin doen? Hou je van tuinieren, of zoek je een eenvoudige tuin waar je lekker kunt BBQen?
quote:Heel anders, maar tussen de buren en deze tuin (aan beide kanten!) staat een gaaswerk waarop hedera groeit. Ok, die is nog niet zo hoog, maar over enkele jaren zullen de andere tuinen niet meer te zien zijn.
Hoe zien de tuinen van de buren er uit?
quote:Het gras moet natuurlijk regelmatig worden gemaaid, evt. 2x per week om het mooi te houden.
Meer concreet: Ik vind de hoeveelheid gras erg klein. Ga je dat elke week maaien? Misschien beter om dat gras te vervangen door lage beplanting. Of vervang de rode steentjes door gras.
Het gras zelf is wel belangrijk; zeker als je (kleine) kinderen verwacht; daarom kan een rubberen badje staan etc. Het is ook extra leefruimte. (Daarom moet het wel speelgras of voetbalgras zijn)
quote:Is net hierboven beantwoord. Die stip zou dus dat watergevalletje zijn.
Het idee van de rode steentjes is mij niet duidelijk. Moet dat achter in de tuin een groot tweekleurig terras worden? Wat is die donkerrode stip?
quote:
Overigens vind ik het geen slecht ontwerp. Kies wel voor een heel onopvallende kleur geel, omdat geel uit zichzelf al goed opvalt. Zeker in combinatie met rood. Mijn buren hebben hun hele tuin vol liggen met heftig gele tegels.
dus.... heb ik een hovenier gebeld die langskwam en mijn ontwerp ging uitpluizen. En die kon ook adviseren welke steen/houtsoorten beter was etc.
Kostte 300 euro maar dat valt mee op een totaal van 10000.........
handig!
quote:Davi werkt echt niet! Maar idd zou dat een mogelijkheid zijn. Ik denk alleen dat we al zover zijn dat we die niet (meer) nodig hebben.
Op woensdag 9 juli 2003 09:08 schreef SufferingJanet het volgende:
ik had dat probleem ook; grote tuin, verschillende terrassen, diverse materialen, hoogteverschillen. (geen zin om een PC aan te schaffen om Davisucks Tuinontwerp op te zetten....)dus.... heb ik een hovenier gebeld die langskwam en mijn ontwerp ging uitpluizen. En die kon ook adviseren welke steen/houtsoorten beter was etc.
Kostte 300 euro maar dat valt mee op een totaal van 10000.........
handig!
quote:gewoon zelff ontwerpen op een velleke papier.
Op woensdag 9 juli 2003 09:18 schreef Bright het volgende:[..]
Davi werkt echt niet! Maar idd zou dat een mogelijkheid zijn. Ik denk alleen dat we al zover zijn dat we die niet (meer) nodig hebben.
't Is wel een goede tip voor de mensen die nog aan hun tuin moeten beginnen (op papier dan)
maar zo'n hovenier/landschapsdesigner is ook handig want die weet gewoon ook te vertellen welke stenen verkleuren, welke houtsoorten vergrijzen, wat voor bamboo etc je kan kopen. Als je dat allemaal zelf moet gaan bedenken.........
als je er al op komt.....
quote:Steenkwaliteit weten de diverse winkels ook. Welke houdsoorten vergrijzen? Boeit me niet; ik wil toch geen dood hout in m'n tuin.
Op woensdag 9 juli 2003 09:23 schreef SufferingJanet het volgende:[..]
gewoon zelff ontwerpen op een velleke papier.
maar zo'n hovenier/landschapsdesigner is ook handig want die weet gewoon ook te vertellen welke stenen verkleuren, welke houtsoorten vergrijzen, wat voor bamboo etc je kan kopen. Als je dat allemaal zelf moet gaan bedenken.........
als je er al op komt.....
En bamboe? Echt niet! Ik heb geen zin om in m'n hele tuin de bamboe terug te vinden. Veel architecten gebruiken volstrekt onveilige bamboe die binnen enkele jaren 2 huizen verder naar boven komen. Gelukkig nemen beide buren ook geen bamboe! Maar dat is natuurlijk ieders eigen verantwoording.
ps: Als jou bamboe in de tuin van de buren komt, dan ben je verplicht die bamboe ook weer op te ruimen uit z'n tuin en eventuele schade te herstellen/betalen.
EDIT: ik vind bamboe trouwens wel erg mooi, maar dan toch maar liever een riet of zo.
quote:um... ik vind zo'n doodhouten terras toch wel mooi hoor...
Op woensdag 9 juli 2003 09:47 schreef Bright het volgende:[..]
Steenkwaliteit weten de diverse winkels ook. Welke houdsoorten vergrijzen? Boeit me niet; ik wil toch geen dood hout in m'n tuin.
En bamboe? Echt niet! Ik heb geen zin om in m'n hele tuin de bamboe terug te vinden. Veel architecten gebruiken volstrekt onveilige bamboe die binnen enkele jaren 2 huizen verder naar boven komen. Gelukkig nemen beide buren ook geen bamboe! Maar dat is natuurlijk ieders eigen verantwoording.
ps: Als jou bamboe in de tuin van de buren komt, dan ben je verplicht die bamboe ook weer op te ruimen uit z'n tuin en eventuele schade te herstellen/betalen.
EDIT: ik vind bamboe trouwens wel erg mooi, maar dan toch maar liever een riet of zo.
en die bamboo wordt hier 'ingepakt' zodat ze niet 'all-over' kunnen groeien.
quote:Waarom is het interessant om te weten hoe de tuin van de buren eruit ziet? Lijkt mij dat dat hun ding is en dat je je daar niets van aan moet trekken.
Op vrijdag 4 juli 2003 10:55 schreef bankrupcy het volgende:
Oke, een hele berg opmerkingen/vragen. Waar is het noorden? Wat wil je in de tuin doen? Hou je van tuinieren, of zoek je een eenvoudige tuin waar je lekker kunt BBQen? Hoe zien de tuinen van de buren er uit?Meer concreet: Ik vind de hoeveelheid gras erg klein. Ga je dat elke week maaien? Misschien beter om dat gras te vervangen door lage beplanting. Of vervang de rode steentjes door gras. Het idee van de rode steentjes is mij niet duidelijk. Moet dat achter in de tuin een groot tweekleurig terras worden? Wat is die donkerrode stip?
Over het 'geel' ben ik het eens. Waarom koopt elke Nederlander gele of rode tuintegels, is dat zo lekker gezellig?
Ik heb vorige maand ook een hele nieuwe tuin aangelegd. Wij zijn ERG goed geholpen door de kerel bij het tuincentrum.
Gewoon op schaal uittekenen wat je waar wil en hun rekenen het precies voor je uit.
suc6!
quote:Wat een dominante schutting
Op woensdag 9 juli 2003 10:13 schreef Doopy-X- het volgende:
[afbeelding]Ik heb vorige maand ook een hele nieuwe tuin aangelegd. Wij zijn ERG goed geholpen door de kerel bij het tuincentrum.
Gewoon op schaal uittekenen wat je waar wil en hun rekenen het precies voor je uit.
suc6!
quote:do·mi·nant1 (de ~, ~en)
Op woensdag 9 juli 2003 10:24 schreef Doopy-X- het volgende:[..]
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 11:05 schreef Kimmie het volgende:[..]
do·mi·nant1 (de ~, ~en)
1 overheersende kleur
2 [muz.] hoofdtoon
3 overheersende erfelijke factor
do·mi·nant2 (bn.)
1 overheersend
2 [biol.] (van erfelijke factoren) de werking van andere factoren onderdrukkend <=> recessief
overwegingen:
geel en rode stenen wordt wel onrustig.... zou ik persoonlijk niet doen..
grind naast gras = botte messen....
en probeer de looplijnen (van huis naar de schuur) te verharden.... denk je echt dat je elke keer als je naar de schuur loopt gaat zigzaggen over de verharde paadjes??
quote:Wordt die met dat 'taaie' plastic speciaal voor bamboe ingepakt? Het gebeurt toch nog weleens dat de plant er gewoon doorheen boort; bamboe is echt sterk hoor!
Op woensdag 9 juli 2003 10:01 schreef SufferingJanet het volgende:[..]
um... ik vind zo'n doodhouten terras toch wel mooi hoor...
en die bamboo wordt hier 'ingepakt' zodat ze niet 'all-over' kunnen groeien.
Zo'n houten terras is wel leuk voor op 't platte dak, niet in m'n tuin. Zo zie je weer, iedereen heeft een eigen smaak
quote:Soms zie je dat voortuinen van meerdere huizen in hetzelfde ontwerp zijn. Dat ziet er vaak wel leuk uit. De voortuin lijkt dan groter. Dus daarvoor kan ik het mij voorstellen. Maar voor de achtertuin idd overdreven omdate door een scheiding ertussen toch niets (weinig) te zien is.
Op woensdag 9 juli 2003 10:02 schreef Kimmie het volgende:[..]
Waarom is het interessant om te weten hoe de tuin van de buren eruit ziet? Lijkt mij dat dat hun ding is en dat je je daar niets van aan moet trekken.
quote:Omdat dat lekker fris staat. De combinatie geel, rood, groen vinden wij mooi. De kleur is niet te fel om 'pijn aan de ogen' te doen.
Over het 'geel' ben ik het eens. Waarom koopt elke Nederlander gele of rode tuintegels, is dat zo lekker gezellig?
quote:Mooie tuin!
Op woensdag 9 juli 2003 10:13 schreef Doopy-X- het volgende:
[afbeelding]Ik heb vorige maand ook een hele nieuwe tuin aangelegd. Wij zijn ERG goed geholpen door de kerel bij het tuincentrum.
suc6!
quote:tnx
Op woensdag 9 juli 2003 12:26 schreef Bright het volgende:[..]
Mooie tuin!
Voor ons teveel tegel, maar het ziet er zeker leuk uit.
Bij welk tuincentrum ben je geweest?
er is nu al het 1 en ander bijgekomen (baskets aan de muren+schuttingen) en een grote zweefparasol ![]()
Groenrijk.
quote:Zie je een alternatief?
Op woensdag 9 juli 2003 11:51 schreef strandbal het volgende:
Leuk ontwerp.overwegingen:
geel en rode stenen wordt wel onrustig.... zou ik persoonlijk niet doen..
quote:Mee eens. Maar natuurlijk moet het grind zelf worden 'vastgehouden' tussen steen. Ik wilde de roodstenen rand van het pad dan ook laten doorlopen langs de rand van de steentjes, dus tussen de steentjes en het gras komt een tegelrij van 10cm dik.
grind naast gras = botte messen....
quote:ehhmmm... ja, eigenlijk verwacht ik dat wel. Maar de weg is nu toch redelijk recht? Het pad moet in een ruime cirkel lopen, dus net iets anders dan de tekening (had geen passer bij me) en volgens mij gaat dat wel goed.
en probeer de looplijnen (van huis naar de schuur) te verharden.... denk je echt dat je elke keer als je naar de schuur loopt gaat zigzaggen over de verharde paadjes??
Bedankt voor de tips; ik zal er zeker op toezien dat vanuit het huis gemakkelijk het pad opgelopen kan worden.
Trouwens, ik zit bij het huis ook al met het meubilair; ik denk dat die deur geen lang leven beschoren is; welke $#@*@! zet nu een deur precies in het midden van het terras zonder dat die helemaal open kan!
[..]
Zie je een alternatief?
persoonlijk zou ik rode stenen eerder combineren met anthraciet / zwart/grijze stenen...
welke kleur stenen heeft je huis? probeer een steen te pakken die er een beetje bij past.
en nog ff over dat grind..... (persoonlijk heb ik een hekel aan grindbakken, wat dat betreft ben ik net Jos verstappen...)
in het begin is grind nog wel leuk, maar over een jaar of twee komt er zand tussen, bladeren en andere rotzooi.... en het is bijna niet schoon meer te krijgen (probeer het maar eens te vegen...) wat zou je zeggen van een houten vlonder ????
als je het pad gaat leggen, altijd in de lengterichting leggen ! Dan 'loopt' het pad mooier... en lijkt ie langer...
quote:Die rode stenen zijn 'bont'. Dat wil zeggen dat het tussen rood en bijna-zwart kleurt. Verder zit ook daar een antraciet korreltje tussen.
Op woensdag 9 juli 2003 12:44 schreef strandbal het volgende:
[quote]Op woensdag 9 juli 2003 12:33 schreef Bright het volgende:[..]
Zie je een alternatief?
persoonlijk zou ik rode stenen eerder combineren met anthraciet / zwart/grijze stenen...welke kleur stenen heeft je huis? probeer een steen te pakken die er een beetje bij past.
en nog ff over dat grind..... (persoonlijk heb ik een hekel aan grindbakken, wat dat betreft ben ik net Jos verstappen...)
in het begin is grind nog wel leuk, maar over een jaar of twee komt er zand tussen, bladeren en andere rotzooi.... en het is bijna niet schoon meer te krijgen (probeer het maar eens te vegen...) wat zou je zeggen van een houten vlonder ????
Als het grint echt lelijk wordt, dan geet er een laagje af en komt er een nieuw laagje op. Ik zie het in m'n omgeving: het gaat iig. een lange tijd goed, toch minimaal 4 jaar.
quote:In 1 van de 1e posts staat dat al. Maar de tegeltjes zijn vierkant en dan kun je eigenlijk niet anders dan het in de lengte leggen (omdat de binnen'cirkel' natuurlijk korter is dan de buiten'cirkel'), dus die tip zal iig. worden opgevolgd
O ja, nog een tip,
als je het pad gaat leggen, altijd in de lengterichting leggen ! Dan 'loopt' het pad mooier... en lijkt ie langer...
quote:Ik hoop dat ik niks vergeten ben
Op woensdag 9 juli 2003 22:48 schreef bankrupcy het volgende:
Blijkbaar heb je aan alles gedacht. Veel plezier met het aanleggen, en laat wat foto's zien als het klaar is!
*Topickickje*quote:Op donderdag 10 juli 2003 08:13 schreef Bright het volgende:
Ja, bij een beplantingsplan word ook rekening gehouden met de plaatsbepaling. Anders heb je er nl niets aan ;-) Wat een beplantingsplan maken kost weet ik niet omdat ik dat altijd zelf doe. Ik zou het beplantingsplan en eventuele tuinplan dan ook gewoon zelf maken. Het is echt niet moeilijk!quote:Op donderdag 10 februari 2005 09:24 schreef miss_sly het volgende:
*Kick!
Het is ook tijd om in onze tuin aan de slag te gaan. Binnen zijn we grotendeels klaar en de tuin is zowel voor als achter bijna leeg. Iedere week de groene kliko vullen doet wonderen
We willen achter de tuin opnieuw beplanten (sommige platen blijven, worden verplaatst, het meeste is eruit en er komt iets anders) maar de voortuin willen we een ontwerp maken en helemaal opnieuw aanleggen, inclusief structuur. Vandaag komt er iemand van Intratuin om te kijken enzo en te vertellen wat het zou kosten als zij een ontwerp voor de voortuin en een beplantingsschema voor de achtertuin zouden leveren. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Bij een beplantingsschema, hoort daar ookeen soort van tekening bij waar je de planten zou plaatsen? Een plaatsbepaling voor in de bestaande achtertuin? Heeft iemand een idee wat de kosten van een ontwerp en beplantingsschema zouden zijn?
Ik wil het graag allemaal zelf doen, ik ben alleen niet zo creatief met de ideeen. Als ik eea op papier heb, kan ik alles uitwerken en dat vind ik ook leuk, maar voordat je zo ver bent, vind ik het erg moeilijk.
quote:Op dinsdag 25 mei 2004 12:29 schreef CANARIS het volgende:
--- Reptielen zoals salamanders ----
Ik zal morgen een kopie van de (nog lege) plattegrond posten en een fotootje van hoe het er nu uitziet (de zandvlakte)! Goede ideeen zijn zeker erg welkom!quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:41 schreef Bright het volgende:
miss_sly, misschien dat je hier alvast een afdruk van de plattegrond kan maken (met de maten erbij) en wat je wilt; misschien kunnen we dan goede ideeen geven waarop je kunt voortborduren.
Gelukkig zijn we het onkruiddoek niet vergeten, want we hebben de eerste twee vlakken verkeerd om ingevuldquote:Op woensdag 18 mei 2005 08:09 schreef Bright het volgende:
Ziet er al leuk uit, miss_sly! Vergeet je neit om doek onder de steentjes te plaatsen? Dat voorkomt veel groei van ongewild groen (in de volksmond: onkruid) ertussen
Haha - waar gewerkt wordt, vallen spaandersquote:Op woensdag 18 mei 2005 12:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gelukkig zijn we het onkruiddoek niet vergeten, want we hebben de eerste twee vlakken verkeerd om ingevuld
Ik moes tkomen helpen, dus dat heb ik netjes gedaan, en ik ging ervan uit dat mijnde tekening goed had gecheckt om te kijken welke kleur grind in welk vlak moest. Doet ie gisteravond het gordijn op de slaapkamer dicht, kijkt nog eens naar de vlakken en zegt: hmm, we hebben het toch verkeerd om er in gedaan
Dus moeten de vakken leeg en opnieuw gevuld, en dat is met onkruiddoek toch gemakkelijker dan wanneer we dat niet hadden gebruikt
Ik zal zeer voorzichtig zijn met planten en inderdaad erg goed water geven. Waarschijnlijk ga ik niet alle vlakken nu nog vullen. Bovendien moeten we nog even bedenken wat we er in willen zettenquote:Op zondag 29 mei 2005 14:25 schreef Veersesmurf het volgende:
zozo, zier erg netjes uit zeg! zal een leuk effect geven als de beplanting erin staat![]()
let wel op als je gaat planten: veel water ej! de hele zomer...als je dat niet geeft (niet wilt, of op vakantie bent o.i.d.) kan je beter pas in het najaar planten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |