abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11538543
eerste deel gesloten dus hier verder!
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_11538558
hier nogmaals mijn laatste reactie:

de kardinalen met vinrot zagen er al niet al te best uit bij die dierenwinkel en dat was dus mijn eigen stomme fout. daar heb ik zeker van geleerd en ik kijk nu eerst goed of ik tekenen van ziektes kan zien bij de vissen die ik koop.

de oto met schimmel is waarschijnlijk bij het vervoer beschadigt maar zag er nog wel goed uit toen ik hem in mijn bak plaatste, 2 dagen later zag ik een grote plek op zijn flank...

de panda meervallen met huidwormen zagen er perfect gezond uit in de bak van de speciaalzaak. ik ben er alweer een keer teruggeweest en ze vertelden mij dat de panda's wildvang waren en dus wel een verhoogt risico hadden op meegebrachte parasieten. nu moet je ook goed kijken wil je die kleine witte wormpjes van ongeveer 1mm zien op een wit lichaam en in de meeste zaken hebben ze niet zulk sterk licht boven de bakken hangen wat het moeilijker maakt om die wormpjes te ontdekken...

† In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 17:12:12 #3
7074 moussy
kuttekop
pi_11538959
Waarom plaatst jij je vissen niet eerst in quarantaine? Vooral als je al ziet dat ze niet helemaal lekker zijn.

Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 3 juli 2003 @ 17:29:28 #4
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11539390
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 17:12 schreef moussy het volgende:
Waarom plaatst jij je vissen niet eerst in quarantaine? Vooral als je al ziet dat ze niet helemaal lekker zijn.

doe ik eigenlijk ook nooit, omdat ik tot voorkort maar 1 verwarming had, nu ga ik het de volgende keer misschien wel doen.
Maar zodra ik twijfel koop ik vissen nooit. Pas nog een paar neontetra's niet gekocht omdat ze witte stip hadden.

Maar uhm Leipo666? hoe merk je dat een vis huidwormpjes heeft als je die witte wormpjes niet goed ziet?
Doen die beestjes verder nog iets?

imagination is more important than knowledge
  donderdag 3 juli 2003 @ 17:30:40 #5
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11539415
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 17:12 schreef moussy het volgende:

Ik moet bekennen ik plaats ze zelf ook nooit in quarantaine. Het is tot nu oe altijd goed gegaan. Volgende keer toch maar eens doen als ik dit zo lees. Heeft iemadn hier wel een ziektes gekregen door levend voer. En tijd terug ging ik mijn kweekbak (toen nog met ancistrus) schoonmaken. Er kwamen allemaal van die wormen (geen muggenlarven) uit die zich aan het raam vastzuigden. Iemand enig idee wat dit kon zijn. Komt dit door ht levende voer en is het schadelijk?
There is no ultimate truth
pi_11539507
quarantaine zou inderdaad ook wel handig zijn.
dit is mijn eerste aquarium en blijkbaar leer ik alles de moeilijke manier
ik heb alleen jammer genoeg geen extra aquarium dus ik zou het met een drijvende bak in mijn aquarium moeten doen (waar nu dus die 3 panda's inzitten), plus dat ik voorlopig totaal geen vissen ga kopen. eerst maar alle ziektes genezen en dan een paar maanden laten draaien en kijken hoe het gaat. nu ben ik steeds net van de ene ziekte af krijg ik weer een andere
ik ben dus zeker van als ik in de toekomst vissen koop om die in quarantaine te zetten voordat ze mijn hoofdbak ingaan.

huidwormen irriteren de vis dus je ziet ze zichzelf schuren aan planten en de bodem. nu zitten ze bij mijn panda's ook op de ogen waar je ze zeer duidelijk ziet zitten als ze weer eens op mijn algenmagneet liggen

donderdag 3 juli 2003 @ 17:39:30 #7
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11539606
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 17:34 schreef Leipo666 het volgende:
ik heb alleen jammer genoeg geen extra aquarium dus ik zou het met een drijvende bak in mijn aquarium moeten doen (waar nu dus die 3 panda's inzitten), plus dat ik voorlopig totaal geen vissen ga kopen. eerst maar alle ziektes genezen en dan een paar maanden laten draaien en kijken hoe het gaat. nu ben ik steeds net van de ene ziekte af krijg ik weer een andere
ik ben dus zeker van als ik in de toekomst vissen koop om die in quarantaine te zetten voordat ze mijn hoofdbak ingaan.

huidwormen irriteren de vis dus je ziet ze zichzelf schuren aan planten en de bodem. nu zitten ze bij mijn panda's ook op de ogen waar je ze zeer duidelijk ziet zitten als ze weer eens op mijn algenmagneet liggen

mijn vissen schuren zich ook weleens, ik dacht dat dat kwam door de waterkwaliteit, of door de buikwaterzucht...toch maar eens controleren...
pi_11539624
schuren kan meerdere oorzaken hebben (bij witte stip doen ze het ook bijv), maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te controleren
  donderdag 3 juli 2003 @ 17:43:42 #9
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11539678
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 17:40 schreef Leipo666 het volgende:
schuren kan meerdere oorzaken hebben (bij witte stip doen ze het ook bijv), maar het kan natuurlijk nooit kwaad om te controleren
witte stip hebben ze zeker weten niet, en huidwormen als zijnde kleine witte wormpjes kan ik niet ontdekken, dus dat zullen ze ook wel niet hebben.

Dan houd ik het toch op buikwaterzucht, t wordt gelukkig al minder, vorige week schuurden ze zichzelf allemaal veel meer. (net na het verversen, misschien dat ik er te weinig water bereider bij had gedaan ofzo )

pi_11540098
Waarom open je dit topic als de vroige gesloten is
[14.gif]
pi_11540149
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:03 schreef Chen het volgende:
Waarom open je dit topic als de vroige gesloten is
whehehehe, omdat de "vroige" vol zat.

[Dit bericht is gewijzigd door B03S op 03-07-2003 18:08]

pi_11540171
dubbel
  † In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:16:30 #13
7074 moussy
kuttekop
pi_11540361
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 17:34 schreef Leipo666 het volgende:

Een quarantaine bak is en bak die totaal op zichzelf staan is. Anders heeft het écht geen nut. Geen drijfbakjes, geen bakken die op 1 en dezelfde pomp staan enz enz.

Ik hoop dat je nu met deze toestanden geen vissen meer koopt waar je over twijfeld??

Probeer je vissen anders even wat extra vitaminen en mineralen te geven door wat easylife toe te voegen aan het water. Zo kan je de weerstand even wat opkrikken. Nog een tip (nee ik heb geen aandelen) gebruik dit ook als je nieuwe vissen in je bak zet.

donderdag 3 juli 2003 @ 18:24:22 #14
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11540527
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:16 schreef moussy het volgende:

[..]

Een quarantaine bak is en bak die totaal op zichzelf staan is. Anders heeft het écht geen nut. Geen drijfbakjes, geen bakken die op 1 en dezelfde pomp staan enz enz.

Ik hoop dat je nu met deze toestanden geen vissen meer koopt waar je over twijfeld??

Probeer je vissen anders even wat extra vitaminen en mineralen te geven door wat easylife toe te voegen aan het water. Zo kan je de weerstand even wat opkrikken. Nog een tip (nee ik heb geen aandelen) gebruik dit ook als je nieuwe vissen in je bak zet.

Geldt dit ook als je waterververst? ik gooi dan een paar druppels Optima erbij. Da's toch hetzelfde?
  donderdag 3 juli 2003 @ 18:27:16 #15
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11540585
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:24 schreef Terrah het volgende:

[..]

Geldt dit ook als je waterververst? ik gooi dan een paar druppels Optima erbij. Da's toch hetzelfde?

ik geef ze eigenlijk nooit vitaminen en mineralen, is dat echt heel erg nodig?

en nog een vraagje? wat voeren jullie je vissen zoal?

ik 5 dagen in de week vlokken, 1 dag diepvriesvoer en 1 rustdag.
Volgens boekjes geef ik ze veel te veel vlokken, maar ik heb er eigenlijk nooit last van gehad.

† In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:36:12 #16
7074 moussy
kuttekop
pi_11540771
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:24 schreef Terrah het volgende:

[..]

Optima ken ik niet. Ik gebruik alleen easylife omdat daar dus die vitaminen, spoorelementen en mineralen extra in zitten.

Over het voeren. Hier wordt alleen diepvriesvoer gevoerd met af en toe een rust dag. Van te veel vlokvoer kunnen ze die rare dikke plof-buiken krijgen.

pi_11540892
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:16 schreef moussy het volgende:

[..]

het bakje wat ik gebruik drijft alleenin mijn aquarium zodat de temperatuur van het water hoog genoeg blijft (heb geen andere verwarming). het bakje is voor de rest helemaal dicht en er is dus geen contact tussen het water van het aquarium en het bakje. dit zodat ik alleen medicijnen hoef te gebruiken in het bakje en niet in het gehele aquarium.

ik haal regelmatig wat water uit het bakje wat ik weggooi en vul het bakje dan weer aan met water uit het aquarium.

dit zou toch voldoende moeten zijn als quarantaine bakje? ik snap namelijk wel dat je geen broedbakjes die vol zitten met gaten moet gebruiken omdat je dan als nog geen quarantaine hebt

donderdag 3 juli 2003 @ 18:43:16 #18
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11540916
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:36 schreef moussy het volgende:

[..]

Optima ken ik niet. Ik gebruik alleen easylife omdat daar dus die vitaminen, spoorelementen en mineralen extra in zitten.

Over het voeren. Hier wordt alleen diepvriesvoer gevoerd met af en toe een rust dag. Van te veel vlokvoer kunnen ze die rare dikke plof-buiken krijgen.

die dikke plofbuiken, kan dat zijn wat ik aanzie voor buikwaterzucht? dus uitstaande schubben en dikke buikjes gevolgd door een halfrottende dode vis?
  † In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:44:28 #19
7074 moussy
kuttekop
pi_11540939
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:42 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ik haal regelmatig wat water uit het bakje wat ik weggooi en vul het bakje dan weer aan met water uit het aquarium.

En dat kan je dus beter niet doen, omdat je vissen in je bak ook neit helemaal lekker zijn. Dan kan je beter een gedeelte verversen met kraanwater en watervoorbereider.
  donderdag 3 juli 2003 @ 18:44:29 #20
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11540942
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:42 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

het bakje wat ik gebruik drijft alleenin mijn aquarium zodat de temperatuur van het water hoog genoeg blijft (heb geen andere verwarming). het bakje is voor de rest helemaal dicht en er is dus geen contact tussen het water van het aquarium en het bakje. dit zodat ik alleen medicijnen hoef te gebruiken in het bakje en niet in het gehele aquarium.

dit zou toch voldoende moeten zijn als quarantaine bakje? ik snap namelijk wel dat je geen broedbakjes die vol zitten met gaten moet gebruiken omdat je dan als nog geen quarantaine hebt

hebben de vissen genoeg ruimte om te zwemmen? en wordt het water gefilterd? Anders zou t alleen maar een verkeerde uitwerking kunnen hebben...
  † In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:50:11 #21
7074 moussy
kuttekop
pi_11541033
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:43 schreef akkien het volgende:

[..]

die dikke plofbuiken, kan dat zijn wat ik aanzie voor buikwaterzucht? dus uitstaande schubben en dikke buikjes gevolgd door een halfrottende dode vis?

Is moeilijk te zeggen, maar het zou kunnen.

Ik vind buikwaterzucht toch al iets waar ik geen hoogte van krijg. Het ene boek zegt dat het besmettelijk is en het andere boek zegt weer van niet.. het enige wat ik wel zeker weet is dat áls het buikwaterzucht is, je vissen het 9 van de 10x niet overleven.

pi_11541061
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:44 schreef moussy het volgende:
En dat kan je dus beter niet doen, omdat je vissen in je bak ook neit helemaal lekker zijn. Dan kan je beter een gedeelte verversen met kraanwater en watervoorbereider.
ik heb eerst een kuur gedaan met medicijnen voor die huidwormen in de gehele bak, toen pas heb ik de panda's apart genomen omdat die het nog wel hebben. elke vis behalve de panda's tonen geen enkele symptonen meer van huidwormen die ze daarvoor wel hadden. ze zouden dus gezond moeten zijn (en mochten ze het wel hebben dan worden die huidwormen vermoord door de medicijnen in het quarantaine bakje).
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:44 schreef akkien het volgende:
hebben de vissen genoeg ruimte om te zwemmen? en wordt het water gefilterd? Anders zou t alleen maar een verkeerde uitwerking kunnen hebben...
het bakje is 20*10*15cm wat genoeg zou moeten zijn voor 3 daagjes met 3 panda's van ongeveer 3 cm lang. het water wordt niet gefilterd daarom ververs ik elke dag het water voor 90% met water uit het grote aquarium.
  donderdag 3 juli 2003 @ 18:53:23 #23
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11541087
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:50 schreef moussy het volgende:

[..]

Is moeilijk te zeggen, maar het zou kunnen.

Ik vind buikwaterzucht toch al iets waar ik geen hoogte van krijg. Het ene boek zegt dat het besmettelijk is en het andere boek zegt weer van niet.. het enige wat ik wel zeker weet is dat áls het buikwaterzucht is, je vissen het 9 van de 10x niet overleven.

mn visje is ook dood, maar dat t niet besmettelijk is zou opzich best kunnen kloppen, dat verklaart dan weer waarom er maar 1 visje last van had...
  † In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:53:25 #24
7074 moussy
kuttekop
pi_11541088
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:51 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ik heb eerst een kuur gedaan met medicijnen voor die huidwormen in de gehele bak, toen pas heb ik de panda's apart genomen omdat die het nog wel hebben. elke vis behalve de panda's tonen geen enkele symptonen meer van huidwormen die ze daarvoor wel hadden. ze zouden dus gezond moeten zijn (en mochten ze het wel hebben dan worden die huidwormen vermoord door de medicijnen in het quarantaine bakje).

Je vergeet je vinrot en je gouramie met stippen en je platy met een verrotte bek (volgens mij schimmel)
  donderdag 3 juli 2003 @ 18:54:15 #25
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11541102
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:53 schreef moussy het volgende:

[..]

Je vergeet je vinrot en je gouramie met stippen en je platy met een verrotte bek (volgens mij schimmel)

die passen nooit allemaal in dat bakje
  † In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:54:30 #26
7074 moussy
kuttekop
pi_11541109
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:53 schreef akkien het volgende:

[..]

mn visje is ook dood, maar dat t niet besmettelijk is zou opzich best kunnen kloppen, dat verklaart dan weer waarom er maar 1 visje last van had...

Ik heb het ook een keer in een bakje met sluierstaarten gehad en daar zijn alle vissen bij "ontploft"
  † In Memoriam † donderdag 3 juli 2003 @ 18:55:03 #27
7074 moussy
kuttekop
pi_11541117
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:54 schreef akkien het volgende:

[..]

die passen nooit allemaal in dat bakje

nee maar ja, hij schept wel steeds water uit die bakl voor bij zn pantsermeervalletjes.
pi_11541177
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:53 schreef moussy het volgende:

[..]

ik heb geen platy's dus die valt al af
gourami heeft in ieder geval gelukkig geen witte stip: het is een iets los zittende schub (misschien van een klein gevechtje met mijn antenne baarsje?).
de vinrot zou inderdaad (als het echt vinrot is bij de gourami) in het quarantaine bakje kunnen komen. mijn kardinalen hebben al een paar weken gelukkig geen vinrot meer. misschien kan ik dus beter maar verversen met kraanwater dan.

btw. alleen me 3 panda's zitten in het kleine bakje de rest zit in me bak van 80*35*40cm

donderdag 3 juli 2003 @ 19:01:43 #29
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11541241
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:55 schreef moussy het volgende:

[..]

nee maar ja, hij schept wel steeds water uit die bakl voor bij zn pantsermeervalletjes.

zo bedoel je het...ja...maar kraanwater is ook slecht hoor, zit helemaal niet zo'n goed evenwicht in.

maar uhm Leipo666? waarom schaf je niet een klein pompje aan je hebt ze al voor 15 euro...en een verwarming heb je voor 13, dat scheelt op de lange termijn weer geld ivm medicijnen en dooie vissen...

pi_11541337
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 19:01 schreef akkien het volgende:

[..]

zo bedoel je het...ja...maar kraanwater is ook slecht hoor, zit helemaal niet zo'n goed evenwicht in.

maar uhm Leipo666? waarom schaf je niet een klein pompje aan je hebt ze al voor 15 euro...en een verwarming heb je voor 13, dat scheelt op de lange termijn weer geld ivm medicijnen en dooie vissen...

maar als quarantaine voor nieuwe vissen zou ik toch gewoon water uit mijn grote aquarium kunnen halen om te verversen MITS natuurlijk alle vissen in mijn grote aquarium gezond zijn (anders koop ik ook geen nieuwe vissen)? plus dat ze dan meteen aan het water uit mijn grote aquarium kunnen wennen
en als je elke dag voor 75% dan het water ververs in dat kleine bakje moet het toch geen problemen opleveren als er geen pomp inzit?
  donderdag 3 juli 2003 @ 19:09:53 #31
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11541378
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 19:07 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

maar als quarantaine voor nieuwe vissen zou ik toch gewoon water uit mijn grote aquarium kunnen halen om te verversen MITS natuurlijk alle vissen in mijn grote aquarium gezond zijn (anders koop ik ook geen nieuwe vissen)? plus dat ze dan meteen aan het water uit mijn grote aquarium kunnen wennen
en als je elke dag voor 75% dan het water ververs in dat kleine bakje moet het toch geen problemen opleveren als er geen pomp inzit?

dat is waar, maar je zou in zo'n quarantaine bakje ook aquariumwater kunnen doen. en bovendien is gefilterd water beter dan water wat je steeds verversd.
pi_11541412
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 19:09 schreef akkien het volgende:

[..]

dat is waar, maar je zou in zo'n quarantaine bakje ook aquariumwater kunnen doen. en bovendien is gefilterd water beter dan water wat je steeds verversd.

maar ik ververs het dan met gefilterd water ik ververs het water namelijk met gefilterd aquarium water uit mijn grote bak.
  donderdag 3 juli 2003 @ 19:19:12 #33
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11541547
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 19:11 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

maar ik ververs het dan met gefilterd water ik ververs het water namelijk met gefilterd aquarium water uit mijn grote bak.

ja dat is opzich niet zo slecht...maar wel als je misschien vinrot hebt in je aquarium want dan hebben straks al je vissen dat en moet je weer medicijnen toedienen....
  donderdag 3 juli 2003 @ 19:51:30 #34
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11542164
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 18:27 schreef akkien het volgende:

[..]

ik geef ze eigenlijk nooit vitaminen en mineralen, is dat echt heel erg nodig?

en nog een vraagje? wat voeren jullie je vissen zoal?

ik 5 dagen in de week vlokken, 1 dag diepvriesvoer en 1 rustdag.
Volgens boekjes geef ik ze veel te veel vlokken, maar ik heb er eigenlijk nooit last van gehad.

Ik voer mijn vissen twee of drie dagen in de week vlokken zo'n mix van gedroogde dauphina groenvoer en nog wat zooi. Verder een of twee dagen diepvries en verder nog wat extra als spinazie, eigeel, ewrten of komkommer
  donderdag 3 juli 2003 @ 20:24:27 #35
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11542810
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 19:51 schreef Terrah het volgende:

[..]

Ik voer mijn vissen twee of drie dagen in de week vlokken zo'n mix van gedroogde dauphina groenvoer en nog wat zooi. Verder een of twee dagen diepvries en verder nog wat extra als spinazie, eigeel, ewrten of komkommer

komkommer? hoe geef je dat dan?
  donderdag 3 juli 2003 @ 21:05:39 #36
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11543773
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 20:24 schreef akkien het volgende:

[..]

komkommer? hoe geef je dat dan?

Schil d'r af en een klein plakje afsnijden met de dunschiller. Mijn Ancistrus vind 't heerlijk. Gaat er met zijn grote bek op liggen en als je even later terug komt is het op. Las het in het grote aquarium boek.
  FOK!fotograaf donderdag 3 juli 2003 @ 21:38:52 #37
17893 Forno
pi_11544550
Ik heb inmiddels wat visjes in de bak geplant, 5 platys en 5 zilver kleurige platte visjes (ben de naam kwijt). Als ze in leven blijven deze week koop ik er meer bij want het is nog een beetje zielig gezicht zo.

Ze zien er heel grappig uit, beetje de bak aan het verkennen.

Heb ze gevoerd en ze eten prima van de tropische vlokken, honger dat ze hebben.

vrijdag 4 juli 2003 @ 00:39:00 #38
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11549432
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 21:38 schreef Forno het volgende:
Ik heb inmiddels wat visjes in de bak geplant, 5 platys en 5 zilver kleurige platte visjes (ben de naam kwijt). Als ze in leven blijven deze week koop ik er meer bij want het is nog een beetje zielig gezicht zo.

Ze zien er heel grappig uit, beetje de bak aan het verkennen.

Heb ze gevoerd en ze eten prima van de tropische vlokken, honger dat ze hebben.

vissen hebben altijd honger wel uitkijken dat je niet zo lief voor ze bent dat je ze vet mest, das niet goed voor ze.
Owja en volgens mij kun je beter minimaal 2 weken wachten totdat je weer vissen koopt. Anders krijgt je aquarium 2 keer in zeer korte tijd een hele verandering in t evenwicht, en dat is niet goed. Je hebt kans dat je visjes het daardoor juist niet overleven.

uhm zijn die zilverkleurige platte visjes vissen die op de bodemzwemmen???

hoe groot is je bak eigenlijk???
owja en kun je ene foto posten???

FOK!fotograaf vrijdag 4 juli 2003 @ 20:15:35 #39
17893 Forno
pi_11568090
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 00:39 schreef akkien het volgende:

[..]

owja en kun je ene foto posten???

Totaal beeld: de afmetingen zijn ongeveer 30x30x25cm.

Close-up:

De zilverkleurige visjes zijn ongeveer 4cm lang, plat in doorsnee en ovaal in aanzicht en ze hebben verticale zwarte strepen.

Ik geef ze zoveel eten zodat ze ongeveer 3 minuten bezig zijn.

† In Memoriam † vrijdag 4 juli 2003 @ 20:47:38 #40
7074 moussy
kuttekop
pi_11568799
Als ik het zo zie zijn die zilveren platte visjes Bijlzalmen.

Met dit formaat bakje, is je bakje nu wel vol hoor. Hier kan eigenlijk niks meer bij.

Het is trouwens ook niet een ideale combinatie qua waterwaarden

pi_11572662
die zilveren visjes lijken mij totaal geen bijlzalmen, eerder zwarte tetra's.
lijken ze hier op?
  † In Memoriam † vrijdag 4 juli 2003 @ 23:52:01 #42
7074 moussy
kuttekop
pi_11572696
Je hebt wel gelijk denk ik.

Das de gemarmerde bijlzalm

en das de zwarte tetra

Gelukkig ligt die Ph-waarde van die 2 ook wat dichter bij elkaar.

pi_11572975
nadeel is dat hij er 5 heeft en ze dus redelijk groot worden: 7cm (!)
wat dus wel erg groot is voor zijn bak...
  FOK!fotograaf zaterdag 5 juli 2003 @ 08:57:19 #44
17893 Forno
pi_11575790
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 00:11 schreef Leipo666 het volgende:
nadeel is dat hij er 5 heeft en ze dus redelijk groot worden: 7cm (!)
wat dus wel erg groot is voor zijn bak...
Het is de tetra inderdaad, ik zie wel hoe lang ze overleven ik kan er nu toch niets meer aan veranderen.
  † In Memoriam † zaterdag 5 juli 2003 @ 10:24:57 #45
7074 moussy
kuttekop
pi_11576283
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 08:57 schreef Forno het volgende:

[..]

Het is de tetra inderdaad, ik zie wel hoe lang ze overleven ik kan er nu toch niets meer aan veranderen.

zaterdag 5 juli 2003 @ 10:39:14 #46
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11576387
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 08:57 schreef Forno het volgende:

[..]

jawel, je zou ze kunnen verkopen/geven aan iemand met een groter aquarium, of terug naar de dierenwinkel
  zaterdag 5 juli 2003 @ 20:56:20 #47
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11585264
Zojuist afscheid genomen van mijn platy . "k vond 'm vanochtend halfdood in de hospitaalbak en heb 'm maar uit zijn leiden verlost. Gelukkig gaat voor de rest alles nog goed. Ik hoop in de loop van de week en paar fototjes te uploaden. mijn zus vind mijn bak namelijk te leeg en dat terwijl ik veel moeite heb gedaan de rust te herstellen in mijn bak
pi_11585445
ik heb hier een bakje staan van 40.24.24, met verwarming, en een eheim filter.

iemand leuke ideeen voor wat ik erin kan doen?

zaterdag 5 juli 2003 @ 21:20:49 #49
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_11585609
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 21:09 schreef Athanasia het volgende:

Guppen of Platy's, veel verder moet je niet gaan.
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
  † In Memoriam † zaterdag 5 juli 2003 @ 21:24:21 #50
7074 moussy
kuttekop
pi_11585663
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 21:09 schreef Athanasia het volgende:

een schooltje chinese danio's of een paar kegelvlekbarbeeltjes of euhm, das toch denk ik wel te klein omdat ze gaan jagen een bettaman met 2 bettavrouwen.

Het bakje is gewoon erg klein, maar ik neem aan dat je geen zin hebt in guppen en platy's

[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 05-07-2003 21:37]

pi_11585768
mja ik heb er ooit eens 6 neon tetra's in gehad, drie guppen en 3 platies, maar dat gaat zo vervelen..
pi_11589214
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 10:39 schreef akkien het volgende:

[..]

jawel, je zou ze kunnen verkopen/geven aan iemand met een groter aquarium, of terug naar de dierenwinkel

De tetra's zijn wel een beetje fel, maar dat waren ze ook al in de bak van de dierenwinkel die overigens niet veel groter was en veeeeel drukker.
  FOK!fotograaf zondag 6 juli 2003 @ 00:07:51 #53
17893 Forno
pi_11589246
quote:
Op zondag 6 juli 2003 00:06 schreef Mereltje het volgende:

[..]

De tetra's zijn wel een beetje fel, maar dat waren ze ook al in de bak van de dierenwinkel die overigens niet veel groter was en veeeeel drukker.

Kutcookies, dat was ik.
  zondag 6 juli 2003 @ 00:54:16 #54
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11590254
quote:
Op zondag 6 juli 2003 00:07 schreef Forno het volgende:

[..]

Kutcookies, dat was ik.

ja, maar daar worden ze als het goed is snel verkocht, terwijl ze bij jou voor langere tijd zitten...
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 21:31 schreef Athanasia het volgende:
mja ik heb er ooit eens 6 neon tetra's in gehad, drie guppen en 3 platies, maar dat gaat zo vervelen..
je zou er ook een paartje dwerggourami's in kunnen doen....
pi_11591680
Ehm, een lekenvraagje

Waarom zijn guppen persé alleen in een tropisch aquarium te houden volgens de kenners? Ik heb nu drie jaar 12 verschillend gekleurde (goud, blauw, oranje etc., 4 mannen en 8 vrouwtjes ) guppen in een bak van 40x23x23, zonder verwarming of filter. Hou het water en de plantjes goed bij en geef ze om de dag speciaal guppenvoer.

Ik heb al een keer of 15 een heel nest kleintjes weggegeven. Ze doen het dus blijkbaar wel goed, de dames zijn regelmatig zwanger, worden dan in een apart bakkie gezet tot ze hebben geworpen, daarna gaat de mama terug in de grote bak en de kleintjes (meestal een stuk of 30 per worp) blijven in het aparte bakkie tot ze naar iemand anders kunnen.

In heel die drie jaar heb ik precies 1 dooie gup gehad. En ik vind guppies trouwens niet saai, ik kan er regelmatig uren naar kijken. Drukke bende altijd

zondag 6 juli 2003 @ 11:29:01 #56
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11594964
quote:
Op zondag 6 juli 2003 01:59 schreef Tronica het volgende:
Ehm, een lekenvraagje

Waarom zijn guppen persé alleen in een tropisch aquarium te houden volgens de kenners? Ik heb nu drie jaar 12 verschillend gekleurde (goud, blauw, oranje etc., 4 mannen en 8 vrouwtjes ) guppen in een bak van 40x23x23, zonder verwarming of filter. Hou het water en de plantjes goed bij en geef ze om de dag speciaal guppenvoer.

Ik heb al een keer of 15 een heel nest kleintjes weggegeven. Ze doen het dus blijkbaar wel goed, de dames zijn regelmatig zwanger, worden dan in een apart bakkie gezet tot ze hebben geworpen, daarna gaat de mama terug in de grote bak en de kleintjes (meestal een stuk of 30 per worp) blijven in het aparte bakkie tot ze naar iemand anders kunnen.

In heel die drie jaar heb ik precies 1 dooie gup gehad. En ik vind guppies trouwens niet saai, ik kan er regelmatig uren naar kijken. Drukke bende altijd

Tegenwoordig worden guppen op een hoge temperatuur gekweekt. Zodra het winter wordt daalt de temperatuur echter onder het minimum van wat de guppen op prijs stellen. Misschien heb je of geluk of zijn jouw guppen ook op een lagere temperatuur gekweekt. Denk ik.

Guppen zijn trouwens niet saai maar omdat ze bij een hogere temperatuur (te) vaak jongen krijgen groeit de guppen populatie veels te snel

zondag 6 juli 2003 @ 12:09:14 #57
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11595512
quote:
Op zondag 6 juli 2003 11:29 schreef Terrah het volgende:

[..]

Tegenwoordig worden guppen op een hoge temperatuur gekweekt. Zodra het winter wordt daalt de temperatuur echter onder het minimum van wat de guppen op prijs stellen. Misschien heb je of geluk of zijn jouw guppen ook op een lagere temperatuur gekweekt. Denk ik.

Guppen zijn trouwens niet saai maar omdat ze bij een hogere temperatuur (te) vaak jongen krijgen groeit de guppen populatie veels te snel

bovendien is het zo dat de guppen van tegenwoordig vaak zover doorgefokt zijn dat ze niet zo sterk meer zijn als vroeger. Vaak zitten ze ook in de winkel al in warm water, als jij ze dan thuis opeens in koud water doet (ook al laat je ze rustig wennen) vinden ze dat niet leuk.
  zondag 6 juli 2003 @ 12:12:13 #58
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11595553
quote:
Op zondag 6 juli 2003 12:09 schreef akkien het volgende:

[..]

bovendien is het zo dat de guppen van tegenwoordig vaak zover doorgefokt zijn dat ze niet zo sterk meer zijn als vroeger. Vaak zitten ze ook in de winkel al in warm water, als jij ze dan thuis opeens in koud water doet (ook al laat je ze rustig wennen) vinden ze dat niet leuk.

ja laatst hoelde ze ze op 28 graden . Willen er zeker snel vanaf
  zondag 6 juli 2003 @ 12:16:17 #59
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11595612
quote:
Op zondag 6 juli 2003 12:12 schreef Terrah het volgende:

[..]

ja laatst hoelde ze ze op 28 graden . Willen er zeker snel vanaf

ik heb ze van een vriend, de guppen die ik nu heb. Daar zaten ze ook zo warm, maar bij die temperatuur kweken ze toch snel

Ik heb dr hier 3 zitten op 25 graden,
3 jonkies op temperatuur die varieert tussen de 20-26 graden ('s nachts gaan de verwarming en pomp uit, die kleine guppen en platy's worden nl gek van de pomp)
en nu 2 in koud water (mn quarantaine bak zit vol jonkies ) maar die 2 gaan als t goed is morgen in mn aquarium, als ik geen ziekten kan ontdekken, maar ze zaten bij mn zusje en die vond net ineens een dode platy...

† In Memoriam † zondag 6 juli 2003 @ 12:21:41 #60
7074 moussy
kuttekop
pi_11595688
quote:
Op zondag 6 juli 2003 12:16 schreef akkien het volgende:
('s nachts gaan de verwarming en pomp uit, die kleine guppen en platy's worden nl gek van de pomp)
Pomp moet je niet uit zetten hoor!! Als een pomp langer dan een uur uit staat gaan de uitwerpselen en andere troepies liggen rotten en krijg je de verkeerde bacteriën. Die jij , als je je pomp weer aan zet, zo je bak in blaast.....
  zondag 6 juli 2003 @ 12:23:48 #61
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11595729
quote:
Op zondag 6 juli 2003 12:21 schreef moussy het volgende:

[..]

Pomp moet je niet uit zetten hoor!! Als een pomp langer dan een uur uit staat gaan de uitwerpselen en andere troepies liggen rotten en krijg je de verkeerde bacteriën. Die jij , als je je pomp weer aan zet, zo je bak in blaast.....

Ik heb een pomp en een filter maar zet 1 van twee 's nachts uit vanwege het lawaai. Krijg je dan nog steeds dat effect?
  zondag 6 juli 2003 @ 12:24:27 #62
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11595736
quote:
Op zondag 6 juli 2003 12:21 schreef moussy het volgende:

[..]

maar t is een pomp met vrij harde stroming en hij is qua sterkte niet in te stellen. Ik ben al op zoek naar een iets grotere en glazen bak (deze is van plastic, ziet er niet uit)
Ik ben echt bang dat die visjes t niet halen.
Wat een optie zou zijn is om de pomp van mn aquarium en deze om te ruilen. Maar ik weet niet of dat wel zo goed is ivm met bacteriele evenwicht enzo...Ik zal t zo is ff uitzoeken of t mogelijk is om de filterblokken om te ruilen ...
  zondag 6 juli 2003 @ 12:25:51 #63
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11595768
quote:
Op zondag 6 juli 2003 12:23 schreef Terrah het volgende:

[..]

Ik heb een pomp en een filter maar zet 1 van twee 's nachts uit vanwege het lawaai. Krijg je dan nog steeds dat effect?

mijn zusje heeft ook dat lawaai, die heeft er een dimmer opgezet en 's nachts zet ze m gewoon heel erg zacht...

ik bedenk me ineens dat ik dat eigenlijk ook wel kan doen

† In Memoriam † zondag 6 juli 2003 @ 12:31:35 #64
7074 moussy
kuttekop
pi_11595852
Luchtpompjes kunnen wel 's nachts uit, is nog beter voor je plantjes ook. Maar een filter, dus waar de goorigheid in komt, kan niet uit dan krijg je dat verontreinigingsgedoe.

Op hele kleine bakjes zet ik meestal kleine hoekfiltertjes die op een luchtpompje draaien. Lekker goedkoop en werkt prima op die kleine bakjes.

pi_11599153
quote:
Op zondag 6 juli 2003 00:54 schreef akkien het volgende:
je zou er ook een paartje dwerggourami's in kunnen doen....
zou ik echt niet doen in zo'n kleine bak. 60*30*30 is het echte minimum, het liefst nog 80cm of meer!

het gaat namelijk goed totdat het mannetje een nest maakt en dan kunnen er 2 dingen gebeuren:

- vrouwtje is nog niet klaar om eitjes te leggen > mannetje gaat haar pushen (lees aanvallen) en in zo'n kleine bak kan dat haar dood betekenen (bij ging ze zelfs dood in een 80cm bak!)

- vrouwtje is er wel klaar voor en legt dus de eitjes, vanaf dit moment gaat het mannetje het nest bewaken en jaagt hij het vrouwtje van het nest weg > in zo'n kleine bak kan het vrouwtje geen kant op en kan dus ook het loodje leggen!

dus nooit een koppel dwerg gourami's in een kleine bak houden: ze hebben de ruimte nodig!

zondag 6 juli 2003 @ 16:05:43 #66
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11599332
quote:
Op zondag 6 juli 2003 15:54 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

zou ik echt niet doen in zo'n kleine bak. 60*30*30 is het echte minimum, het liefst nog 80cm of meer!

het gaat namelijk goed totdat het mannetje een nest maakt en dan kunnen er 2 dingen gebeuren:

- vrouwtje is nog niet klaar om eitjes te leggen > mannetje gaat haar pushen (lees aanvallen) en in zo'n kleine bak kan dat haar dood betekenen (bij ging ze zelfs dood in een 80cm bak!)

- vrouwtje is er wel klaar voor en legt dus de eitjes, vanaf dit moment gaat het mannetje het nest bewaken en jaagt hij het vrouwtje van het nest weg > in zo'n kleine bak kan het vrouwtje geen kant op en kan dus ook het loodje leggen!

dus nooit een koppel dwerg gourami's in een kleine bak houden: ze hebben de ruimte nodig!

ok....ik heb niet zovel ervaring met die beestjes, maar bij mij waren ze altijd lief en rustig...
pi_11599365
quote:
Op zondag 6 juli 2003 16:05 schreef akkien het volgende:

[..]

ok....ik heb niet zovel ervaring met die beestjes, maar bij mij waren ze altijd lief en rustig...

ze zijn ook lief en rustig totdat het mannetje wil gaan paren en dan hebben ze de ruimte nodig. en gourami's paren nogal makkelijk
  zondag 6 juli 2003 @ 16:14:57 #68
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11599493
quote:
Op zondag 6 juli 2003 16:07 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ze zijn ook lief en rustig totdat het mannetje wil gaan paren en dan hebben ze de ruimte nodig. en gourami's paren nogal makkelijk

ach ja...t is mij nog nooit gelukt...net zoals antennebaarsjes, die beesten blijven bij mij niet eens langer dan een week leven. Maar die kersenbuiken don t goed tot nu toe....
Maar jonkies krijgen ze niet...ik kom hier wel bijna om in de platy jonkies
  zondag 6 juli 2003 @ 18:01:57 #69
60397 Raspberry
Pink, Soft and Delicious... :)
pi_11601383
Goh, mag je je filter snachts niet uitzetten? Nooit geweten
Zit bij mij op een tijdschakelaar, en de pomp gaat tegelijkertijd met het ligt uit...
Misschien moet ik dan toch maar de pomp op een apart stopcontact zetten..
Enz. Enz. Enz.
  zondag 6 juli 2003 @ 18:05:28 #70
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11601449
quote:
Op zondag 6 juli 2003 18:01 schreef Raspberry het volgende:
Goh, mag je je filter snachts niet uitzetten? Nooit geweten
Zit bij mij op een tijdschakelaar, en de pomp gaat tegelijkertijd met het ligt uit...
Misschien moet ik dan toch maar de pomp op een apart stopcontact zetten..
in mijn gewone aquarium staat de pomp ook altijd aan dus eigenlijk wist ik t wel...

kun je niet de tijdschakelaar op een ander stopcontact zetten..??

zondag 6 juli 2003 @ 22:50:09 #71
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11607601
quote:
Op zondag 6 juli 2003 18:05 schreef akkien het volgende:

[..]

in mijn gewone aquarium staat de pomp ook altijd aan dus eigenlijk wist ik t wel...

kun je niet de tijdschakelaar op een ander stopcontact zetten..??

Of gewoon in het stopcontact en altijd aan laten staan. Als ie uit moet gewoon de stekker eruit trekken. Vandaag geprobeert een paar foto's te maken. Maar ze worden niet echt scherp. Hoe doet men dat toch?
pi_11608114
quote:
Op zondag 6 juli 2003 22:50 schreef Terrah het volgende:

[..]

Of gewoon in het stopcontact en altijd aan laten staan. Als ie uit moet gewoon de stekker eruit trekken. Vandaag geprobeert een paar foto's te maken. Maar ze worden niet echt scherp. Hoe doet men dat toch?

2 dingen denk ik:
- tijd/geduld
- snelle autofocus van je camera

je zult veel foto's verneuken maar met een snelle autofocus zullen er heus wel 2 van de 100 lukken

zoals deze

maandag 7 juli 2003 @ 15:35:21 #73
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11620401
Ik wacht nu al bijna twee weken op jong danio's. De vrouwtjes zijn dik en geef ze regelmatig te eten. In de kweekbak zitten echter ook jonge plaatjes. Zullen die de eitjes op eten zo klein als ze zijn?
  maandag 7 juli 2003 @ 18:07:06 #74
60397 Raspberry
pi_11624002
Even een vraag tussendoor.
Weet iemand hier wat over Kogelvisjes; heeft iemand ze?
Enz. Enz. Enz.
  maandag 7 juli 2003 @ 18:21:48 #75
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11624262
quote:
Op maandag 7 juli 2003 18:07 schreef Raspberry het volgende:
Even een vraag tussendoor.
Weet iemand hier wat over Kogelvisjes; heeft iemand ze?
wat ik er over weet is dat het slakken etende vissen zijn die een groot aquarium (120L min. ) nodig hebben. Zodra er geen slakken meer zijn beginnen ze hun medebewoners op te peuzelen...
quote:
Op maandag 7 juli 2003 15:35 schreef Terrah het volgende:
Ik wacht nu al bijna twee weken op jong danio's. De vrouwtjes zijn dik en geef ze regelmatig te eten. In de kweekbak zitten echter ook jonge plaatjes. Zullen die de eitjes op eten zo klein als ze zijn?
ik heb precies t zelfde met mn kersenbuiken...(eten siamese algeneters eitjes?)
  maandag 7 juli 2003 @ 19:05:30 #76
60397 Raspberry
pi_11625014
[quote]Op maandag 7 juli 2003 18:21 schreef akkien het volgende:

[..]

wat ik er over weet is dat het slakken etende vissen zijn die een groot aquarium (120L min. ) nodig hebben. Zodra er geen slakken meer zijn beginnen ze hun medebewoners op te peuzelen...
[..]

Hmmmmmmmmm.... Dat van die slakken klinkt interesant, maar dat tweede.. neh, toch maar iets anders dan

Thanks

Enz. Enz. Enz.
  maandag 7 juli 2003 @ 19:35:20 #77
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11625684
quote:
Op maandag 7 juli 2003 19:05 schreef Raspberry het volgende:
[quote]Op maandag 7 juli 2003 18:21 schreef akkien het volgende:

[..]

[..]

Hmmmmmmmmm.... Dat van die slakken klinkt interesant, maar dat tweede.. neh, toch maar iets anders dan

Thanks

(clown) botia's zijn ook slakken eters. Ze zuigen de slakjes al shet waren leeg. Ze laten je vissen met rust maar kleine visjes peuzelen ze wel graag op.Denk dat dit een beter alternatief is voor het kogelvisje
  maandag 7 juli 2003 @ 19:40:07 #78
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11625804
quote:
Op maandag 7 juli 2003 18:21 schreef akkien het volgende:

ik heb precies t zelfde met mn kersenbuiken...(eten siamese algeneters eitjes?)

Een ding is zeker algeneters eten in ieder geval meer dan alleen algen. Ik heb geen siameesjes maar die ancistrus lebberen heel het raam af als de corydorassen daar eitjes tegen af hebben gezet ik heb de danio's ook niet voor niets apart gezet
  † In Memoriam † maandag 7 juli 2003 @ 20:26:47 #79
7074 moussy
kuttekop
pi_11626910
quote:
Op maandag 7 juli 2003 19:35 schreef Terrah het volgende:

[..]

(clown) botia's zijn ook slakken eters. Ze zuigen de slakjes al shet waren leeg. Ze laten je vissen met rust maar kleine visjes peuzelen ze wel graag op.Denk dat dit een beter alternatief is voor het kogelvisje

en dat is een scholenvis, dus daar moet je er minimaal 5 van hebben en dus weer een grote bak.
http://home.tiscali.be/siervis/geraardsbergen/teksten/zoet_Botia%20Macracantha.htm

Kogelvisjes zijn over het algemeen brakwatervisjes. Als ze erg jong zijn, zijn ze nog wel te houden in een zoetwaterbak. Maar als ze ouder worden, moeten ze toch écht in brakwater. Ik heb ze overigens gehad.

[Dit bericht is gewijzigd door moussy op 07-07-2003 20:28]

pi_11626922
het bloed kruipt .....

ik heb vandaag van zolder een oud aquarium wat we nog hadden naar beneden gehaald

opnieuw gekit ...

Morgen alles mooi schoonmaken, eeen systeem bedenken dat ik mn
lampen mooi kan maken

en dan toch maar weer een aquarium denk ik

A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  dinsdag 8 juli 2003 @ 14:48:49 #81
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11642548
quote:
Op maandag 7 juli 2003 20:26 schreef moussy het volgende:

[..]

en dat is een scholenvis, dus daar moet je er minimaal 5 van hebben en dus weer een grote bak.
http://home.tiscali.be/siervis/geraardsbergen/teksten/zoet_Botia%20Macracantha.htm

ook een gewone botia? Ik heb er 1 in zitten en hij heeft het prima naar zijn zin hij hobbelt door heel het aquarium
pi_11661629
jullie achterwanden , zelf gemaakt of ergens gekocht ?

ik wil een soort boomstronk met allerlei uitlopende wortels ....
maar kan het niet echt vinden in aquaria winkels hier in de buurt

A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  woensdag 9 juli 2003 @ 11:40:01 #83
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11661751
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 11:33 schreef Joene het volgende:

ik heb mn achterwand gekocht....

uhm...misschien kun je op marktplaats ofzo wat vinden, daar zijn vaak mensen die hun 2e hands spullen die ze niet meer gebruiken te koop aanbieden en dat soort stukken hout zitten daar vaak bij. Anders zou je ook bij een aquariumspeciaalszaak kunnen zoeken...

pi_11662106
zoiets :

zou perfect zijn

† In Memoriam † woensdag 9 juli 2003 @ 14:27:46 #85
7074 moussy
kuttekop
pi_11665037
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 11:33 schreef Joene het volgende:
Zelf gemaakt, nu ligt er een achterwandje waar zelf hout in de pur-schuim gedrukt is.. Ik vind dat toch mooier dan een neppert.
quote:
Een Back to Basic achterwand dus, kan besteld worden bij de koningsvis (faunaland) in DH.
pi_11670361
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 14:27 schreef moussy het volgende:

[..]

Zelf gemaakt, nu ligt er een achterwandje waar zelf hout in de pur-schuim gedrukt is.. Ik vind dat toch mooier dan een neppert.
[..]

Een Back to Basic achterwand dus, kan besteld worden bij de koningsvis (faunaland) in DH.

dank je wel vera
  † In Memoriam † woensdag 9 juli 2003 @ 23:40:41 #87
7074 moussy
kuttekop
pi_11675105
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 19:39 schreef Joene het volgende:

[..]

dank je wel vera

Zijn wel prijzig hoor..!!

pi_11675376
ik heb zo'n soort back-to-basic achterwand maar die was zeker niet goedkoop:
80*40cm voor ¤ 80 (!) en dit was nog een van de goedkoopste versies (die met die stronken zijn nog duurder)

maar ze zijn zeker weten wel erg mooi

pi_11681916
Volgende punt : Dag en nacht overschakeling
ik wil een opkomende en ondergaande zon maken....

dus 3 lampen die ombeurten inschakelen en uitschakelen
of 1 lamp die ik minder of meer vermogen kan geven zodat hij feller of minder fel wordt ...iemand tips ?

donderdag 10 juli 2003 @ 13:44:30 #90
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11684161
Ik ben bezig een plant uit een zwart potje te halen. Maar nu zit tussen de wortels nog allemaal van dat schuim. Kan dat kwaad?
  † In Memoriam † donderdag 10 juli 2003 @ 13:46:54 #91
7074 moussy
kuttekop
pi_11684230
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 12:07 schreef Joene het volgende:

of 1 lamp die ik minder of meer vermogen kan geven zodat hij feller of minder fel wordt ...iemand tips ?

Daar zijn aparaatjes voor te koop, maar die zijn rete-duur. Vooral als je weet dat iemand die handig is met electro die dingen voor een 6 euro in elkaar bakt. Er schijnen schemaatjes voor te vinden zijn op internet. Het officiële aparaatje is een memolux.

Wij hebben er gewoon alemaal tijdschakelaars tussen zitten. Die om en om uit-aan gaan. Eerst gaat er een heel piet luttig TL-etje aan en als laatste uit. Dan gaat de paarse lamp (grolux) aan en als 2de uit. Dan gaat de freshwater lamp aan en als eerste uit. Het eerste-laatste lampje is gewoon een klein kantoor TL-etje dat zorgt voor avond-schemering in de bak.

† In Memoriam † donderdag 10 juli 2003 @ 13:48:30 #92
7074 moussy
kuttekop
pi_11684273
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 13:44 schreef Terrah het volgende:
Ik ben bezig een plant uit een zwart potje te halen. Maar nu zit tussen de wortels nog allemaal van dat schuim. Kan dat kwaad?
Kan geen kwaad, maar het beste is om het schuim zo veel mogelijk weg te peuteren. Als er een worteltje breekt is niet zo'n hele grote ramp, groeit wel weer bij.
  donderdag 10 juli 2003 @ 14:04:22 #93
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11684634
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 13:48 schreef moussy het volgende:

[..]

Kan geen kwaad, maar het beste is om het schuim zo veel mogelijk weg te peuteren. Als er een worteltje breekt is niet zo'n hele grote ramp, groeit wel weer bij.

Ok. ik heb het schuim er zoveel mogeljk tussen uit gehaalt. ik hoop dat ie nu wat beter gaat wortelen. Al sdie ancistrus het ding tenminste laat staan. Maar Moussy, hoe komt het dat je overal wel wat voor weet? ervaring?
  † In Memoriam † donderdag 10 juli 2003 @ 14:26:11 #94
7074 moussy
kuttekop
pi_11685150
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 14:04 schreef Terrah het volgende:

[..]

Ok. ik heb het schuim er zoveel mogeljk tussen uit gehaalt. ik hoop dat ie nu wat beter gaat wortelen. Al sdie ancistrus het ding tenminste laat staan.

Zal toch wel? Misschien moet je even een hoopje grind extra op de worteltjes leggen.

quote:
Maar Moussy, hoe komt het dat je overal wel wat voor weet? ervaring?
Ik weet ook veel dingen niet hoor. Vooral met ziekte's ben ik niet bekend. En van waterwaarden heb ik ook geen kaas gegeten, ik kan echt niet zeggen wat er nou goed of fout is.

Voor de rest is van wat ik weet veel ervaring omdat ik al best lang met bakjes grut en veel leeswerk.

donderdag 10 juli 2003 @ 16:05:48 #95
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11687612
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 14:26 schreef moussy het volgende:

[..]

Zal toch wel? Misschien moet je even een hoopje grind extra op de worteltjes leggen.

't is 'm geraaien!!!
pi_11689501
het beste kun je ook de grotere wortels van een plant afbreken, dit zijn namelijk de wortels die een plant vasthouden. als je deze afbreekt wordt de plant gestimuleerd om nieuwe wortels aan te maken en zal hij dus sneller vast gaan zitten in het grind.

je kan trouwens ook zeer veel leren door op internet rond te struinen over de verschillende aquaria-sites die er zijn. zo heb ik ook al zeer veel geleerd in 2 maanden tijd.

het beste kan je ook als je van plan bent een vis te kopen eerst met google op de latijnse naam te zoeken en dan kom je zeer veel te weten over die vissoort. vaak hoor je namelijk in de zaak waar je ze koopt dat het " een leuke vis is" maar later blijkt dat ze bijv. ook een andere kant hebben.

donderdag 10 juli 2003 @ 21:21:28 #97
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11693413
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 17:26 schreef Leipo666 het volgende:
het beste kun je ook de grotere wortels van een plant afbreken, dit zijn namelijk de wortels die een plant vasthouden. als je deze afbreekt wordt de plant gestimuleerd om nieuwe wortels aan te maken en zal hij dus sneller vast gaan zitten in het grind.

je kan trouwens ook zeer veel leren door op internet rond te struinen over de verschillende aquaria-sites die er zijn. zo heb ik ook al zeer veel geleerd in 2 maanden tijd.

het beste kan je ook als je van plan bent een vis te kopen eerst met google op de latijnse naam te zoeken en dan kom je zeer veel te weten over die vissoort. vaak hoor je namelijk in de zaak waar je ze koopt dat het " een leuke vis is" maar later blijkt dat ze bijv. ook een andere kant hebben.

Ja maar de vis zat er eerder in dan het groen. Toen het aquarium nog niet zo lang geinstaleerd was had ik een slakkenplaag die mijn groen verwoeste. Alles dreef naar boven en was niet veel soeps meer. ik heb toen maar een paar andere planten gekocht die niet van die stengels hadden. Maar ik zou mij twee ancistrus voor geen goud willen missen hoor! Zijn veel te leuke beesten en ze hebben me al een keer een kleine supprise bezorgd met z'n tweeen.
  donderdag 10 juli 2003 @ 22:11:52 #98
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11694482
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 21:21 schreef Terrah het volgende:

[..]

Ja maar de vis zat er eerder in dan het groen. Toen het aquarium nog niet zo lang geinstaleerd was had ik een slakkenplaag die mijn groen verwoeste. Alles dreef naar boven en was niet veel soeps meer. ik heb toen maar een paar andere planten gekocht die niet van die stengels hadden. Maar ik zou mij twee ancistrus voor geen goud willen missen hoor! Zijn veel te leuke beesten en ze hebben me al een keer een kleine supprise bezorgd met z'n tweeen.

heb je ene plaatje van dei ancistrussen...??? ik vraag me nl. af hoe ze dr uit zien
pi_11702587
ik heb het idee om een webcam in te gaan bouwen in het aquarium..alleen weet ik nog niet zo goed hoe!
  vrijdag 11 juli 2003 @ 11:24:18 #100
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11703219
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 22:11 schreef akkien het volgende:

heb je ene plaatje van dei ancistrussen...??? ik vraag me nl. af hoe ze dr uit zien

Het zijn al wat oude foto's en deze is ondertussen al verdwenen naar een kennis

volgens mij heb ik deze ook al eerdr gepost. Op de voorgrond met zijn rugvin uit is 'm.

dat bedoel ik nu met onscherpe foto's

Ze worden ongeveer 15 cm groot, althans het mannetje. Ik zal kijken als ik nog wat recentere foto's kan uploaden. daar is het verschil tussen het mannetje en vrouwtje duidelijk te zien. Het mannetje heeft allemaal stekel op zijn kop. Ik heb trouwnes bijna al mijn vissen een naam gegeven . Jullie ook?

vrijdag 11 juli 2003 @ 11:53:09 #101
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11703893
aha....zo'n vis is t dus....

nee geen enkele vis heeft een naam.
Vroeger had ik wel een goudvis die 'blupje' heette, die heeft t alleen niet lang uitgehouden

vrijdag 11 juli 2003 @ 18:59:09 #102
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11714246
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 11:53 schreef akkien het volgende:
aha....zo'n vis is t dus....
Anders dan je had gedacht?
  zondag 13 juli 2003 @ 10:49:35 #103
53288 De_Aquariumwinkel
www.aquariumwinkel.nl
pi_11740739
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 12:07 schreef Joene het volgende:

Hiervoor kan je de AquaMemolux gebruiken. Je hebt er slechts één nodig die je gebruikt op de tl die je als eerste aan, en als laatste uit laat gaan.

Meer info over de AquaMemolux vindt je op onze website (www.aquariumwinkel.nl).

Mvrgr,

Fons.

[url=http://www.aquariumwinkel.nl]De Aquariumwinkel[/url]. Online shopping voor de aquariaan. Kijk op [url=http://www.aquariumwinkel.nl]www.aquariumwinkel.nl[/url]
  zondag 13 juli 2003 @ 15:38:02 #104
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11744107
quote:
Op vrijdag 11 juli 2003 18:59 schreef Terrah het volgende:

[..]

Anders dan je had gedacht?

nou, nee wel ongeveer wat ik dacht, maar nu weet ik het zeker
  FOK!fotograaf dinsdag 15 juli 2003 @ 22:56:34 #105
17893 Forno
pi_11797371
Ik mis een platy in mijn bak. Ik heb goed gezocht en ook tijdens het voeren tel ik er maar vier (het waren er vijf). Is ie opgegeten door zijn vriendjes of de neon tetra's, het was wel de kleinste?
  donderdag 17 juli 2003 @ 19:25:35 #106
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11841082
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 22:56 schreef Forno het volgende:
Ik mis een platy in mijn bak. Ik heb goed gezocht en ook tijdens het voeren tel ik er maar vier (het waren er vijf). Is ie opgegeten door zijn vriendjes of de neon tetra's, het was wel de kleinste?
als ie dood is eten de overige vissen 'm inderdaad op.
  vrijdag 18 juli 2003 @ 10:54:35 #107
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_11854438
Wat kost eigelijk nou zo iets. Gewoon simpel bakje. Met wat leuk gekleurde vissen er in. En wat plantjes. Begin bakje dus zullen we maar zeggen.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  FOK!fotograaf zaterdag 19 juli 2003 @ 10:11:09 #108
17893 Forno
pi_11874186
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 10:54 schreef ook_gek het volgende:
Wat kost eigelijk nou zo iets. Gewoon simpel bakje. Met wat leuk gekleurde vissen er in. En wat plantjes. Begin bakje dus zullen we maar zeggen.
Een simpel bakje (30liter) kost ongeveer 300 euro met alles erop en eraan.
pi_11874764
ik was voor mijn 80cm Juwel met alles erop en eraan (standaard, pomp, etc) ongeveer 500 euro kwijt in totaal
  zondag 20 juli 2003 @ 10:30:13 #110
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11887985
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 10:11 schreef Forno het volgende:

[..]

Een simpel bakje (30liter) kost ongeveer 300 euro met alles erop en eraan.

ik was voor mijn bak van ruim 50 liter 275 gulden kwijt met alles erop en eraan. Maar hij was wel twee keer lek geraakt. Niet goed gekit

ik gisteren iets wonderlijks meeegemaakt. Er was een platy uit de kweekbak gesprongen en lag op de vloer. Mijn moeder had 'm er terug in gedaan en die vis doet helemaal normaal!. Zwemt lekker rond eet en lijkt op eerste gezicht niet beschadigd. Hoezo geluks vis?

† In Memoriam † zondag 20 juli 2003 @ 10:47:04 #111
7074 moussy
kuttekop
pi_11888082
Ja hoor, wat een prijzen!!

Een 70 liter bakje van Juwel komt met meubeltje rond de €145,- Maar dan heb je ook meteen je verlichting en je filter. Dan moet je nog wat planten, laten we eens beginnen met 10 "dure" dan zit je rond de 30 euro.Grind, koop je gewoon in grote zakken bij een tuincentrum, scheelt enorm in kosten.... En dan de vissies nog, dat kan je zo duur maken als dat je zelf wil.

Ik heb ooit eens een berekening van onze bak gemaakt, ff zoeken.

zondag 20 juli 2003 @ 10:56:24 #112
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_11888153
als je het echt simpel wilt houden, laten we zeggen een 50 L bak (wat volgens mij toch zeker wel t minimum is voor een leuke bak) dan ben je tussen de 250 en de 400 euro kwijt.

Maar wat Moussy al zegt, het kan goedkoper...

Een 2e handsaquarium van de maten kost vaak zo'n 50 euro (als t niet lek is) en dan kun je voor 150 euro al een leuke bak hebben.

† In Memoriam † zondag 20 juli 2003 @ 11:12:39 #113
7074 moussy
kuttekop
pi_11888289
quote:
Op zondag 20 juli 2003 10:56 schreef akkien het volgende:
Een 2e handsaquarium van de maten kost vaak zo'n 50 euro (als t niet lek is) en dan kun je voor 150 euro al een leuke bak hebben.
Onze hoekbak hebben we voor 45 euro gekocht. Dat ding is rond de 450 liter. Er kwam nog wel een hoop bij kijken hoor. volgens mij wil ik niet eens weten wat het allemaal gekost heeft

Alle naden hebben we gecontroleerd en daar waar nodig was opnieuw gekit (tube kit 8 euro)
Toen moest er een vijverpomp komen (honder en nog wat euro)
Er kwam een bioloog onder (prijs ?)
Doorvoerdop (prijs rond de 8 a 10 euro)
Slangen voor het filter en pvc buis en bochtjes (prijs ?)
De gaten moesten geboord worden (15 euro per gat x 2 (gratis gedaan))
Er moest een achterwand in, zelf gemaakt van pur schuim (5x pur schuim en verf)
Onderstel (hoekkast bij á €200,- en een stalen frame van ?)
Grind (2x 15 kilo á 8 euro (tuincentrum))
Planten ( een vermogen, omdat de eerste lichting niet aansloeg)
Maanvissen (gratis, gekregen van hoby-kwekers)
Drakenvis (7 euro)
Corydorasje (5 voor 20 euro en nog een keer 5 voor 15 euro en nog 5 voor 15 euro)
Hout (2 stukjes voor 30 euro en wat we nog hadden liggen)
Verlichting (1 lampje van rond de 30 euro,x2 en een kantoorlampje)
Maar daar komen de waterdichte doppen nog bij, de starters lichtbakken enz enz (prijs ??)

Nou ja goed, al met al is het ding voor 1100 euro verzekerd. Bak(nieuwprijs) met onderstel,bioloog, vissen (winkelprijzen) en planten.

zondag 20 juli 2003 @ 11:16:25 #114
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_11888314
Heb een half jaar geleden voor een 70 liter bak van Jewel 100 euro betaald.. dus zonder meubel.. grind kost je een paar euro, achtergrondje (weet eigenlijk niet eens hoe het wel heet.. maar zo'n groene plaat die je tegen de achterwand van je aquarium zet) 13 euro.. plantjes 10 a 15 euro en na een tijdje om te beginnen 25 euro visjes?

Kom ik op zo'n 150 a 160 euro voor een beginnersaquarium..

In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
  zondag 20 juli 2003 @ 11:20:05 #115
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_11888351
Wat dat betrefd zat ik toch wel aardig goed qua pijs denk ik zo. Ik heb alleen een sterkere pomp gekocht en de andere bij een kweekbak aangesloten. Maar nu las ik laatst dat er ook zoiets bestond als een te sterke stroming. Aangezien ik en een filter en een luchtpompje voluit heb staan ben ik gaan twijfelen... Bestaat er zoiets als een te sterke stroming en zo ja wanneer? daar geeft het boek geen sntwoord op namelijk
  † In Memoriam † zondag 20 juli 2003 @ 11:22:11 #116
7074 moussy
kuttekop
pi_11888374
quote:
Op zondag 20 juli 2003 11:20 schreef Terrah het volgende:
Bestaat er zoiets als een te sterke stroming en zo ja wanneer? daar geeft het boek geen sntwoord op namelijk
Als de vissen veel moeite moeten doen om "stil te hangen". Ze moeten dan ook écht stil hangen en niet bewegen. anders is er te veel stroming.
  FOK!fotograaf maandag 21 juli 2003 @ 22:17:37 #117
17893 Forno
pi_11922350
Ik heb al spijt van het formaat dat ik heb gekocht, had beter op marktplaats o.i.d. een grotere bak kunnen kopen voor dat geld. Ach, eerst maar eens proberen om de platy's en de plantjes een paar maanden in leven te houden alvorens het groots aan te pakken. Langzaam sterven er toch enkele visjes en planten in de bak, waarschijnlijk te weinig licht en soms iets te weinig eten. Regelmaat is dus erg belangrijk (daar ontbrak het soms aan), als ik dat voeren eens kon automatiseren?? Het licht heb ik al via een tijdsklok geregeld.
  † In Memoriam † maandag 21 juli 2003 @ 23:08:18 #118
7074 moussy
kuttekop
pi_11923702
Er bestaan voederautomaten hoor. Je kan die vullen met vlokvoer.
  vrijdag 25 juli 2003 @ 21:41:26 #119
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_12021568
quote:
Op zondag 20 juli 2003 11:22 schreef moussy het volgende:

[..]

Als de vissen veel moeite moeten doen om "stil te hangen". Ze moeten dan ook écht stil hangen en niet bewegen. anders is er te veel stroming.

Echt stil hangen doen ze niet allemaal maar de danio's en neons lijken het wel te doen. Heb trouwens mijn overige twee zebra's maar bij de andere danio's vandaan gehaalt want ik heb nog steeds geen jonge danio's
pi_12180605
Hallo mensen, heb even twee vraagjes.

Ga een aquarium inrichten, 110L, deze is beduidend groter dan de ene die eerst had. Nou moet ik iig een pomp/filter hebben, maar aangezien hij op mn slaapkamer staat eentje die zo min mogelijk lawaai maakt. Ben een redelijke noob op het gebied van pompen, dus wat kan ik volgens jullie het beste nemen, zo filter dat je in je aquarium zelf hangt met een luchtpompje er aan. Of een externe pomp en filter buiten je aquarium.

Ook weet ik niet zeker op het moment of de lichtbak het nog wel doet, moet ik eerst een nieuwe tl voor kopen, aangezien deze het iig niet meer doet. wordt dat lastig om een nieuwe lichtbak te maken/kopen voor een al bestaant aquarium, hij valt met de rand zeg maar in de deksel.
Ik heb ook wat gelezen over een tijdklok op je verlichting, zijn dat gewoon van die dingen die je ook in huis kan gebruiken of zijn dit andere?

Alvast bedankt

PSN-ID: Blue-Eyed-NL
  † In Memoriam † zaterdag 2 augustus 2003 @ 13:58:44 #121
7074 moussy
kuttekop
pi_12181529
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 12:54 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Hallo mensen, heb even twee vraagjes.

Ga een aquarium inrichten, 110L, deze is beduidend groter dan de ene die eerst had. Nou moet ik iig een pomp/filter hebben, maar aangezien hij op mn slaapkamer staat eentje die zo min mogelijk lawaai maakt. Ben een redelijke noob op het gebied van pompen, dus wat kan ik volgens jullie het beste nemen, zo filter dat je in je aquarium zelf hangt met een luchtpompje er aan. Of een externe pomp en filter buiten je aquarium.

Eheim!! Ze zijn even duur in aanschaf, maar over 30 jaar kan je nog onderdeeltjes kopen. Van eheim heb je hele goede binnen- en buitenfilters.
quote:
Ook weet ik niet zeker op het moment of de lichtbak het nog wel doet, moet ik eerst een nieuwe tl voor kopen, aangezien deze het iig niet meer doet. wordt dat lastig om een nieuwe lichtbak te maken/kopen voor een al bestaant aquarium, hij valt met de rand zeg maar in de deksel.
Koop anders eerst even een kantoor TL bij de doe het zelf zaak om te testen. meet wel ff de lengte van je kapotte lamp op.
quote:
Ik heb ook wat gelezen over een tijdklok op je verlichting, zijn dat gewoon van die dingen die je ook in huis kan gebruiken of zijn dit andere?

Alvast bedankt

Gewoon huis tuin en keuken tijdklokken. Neem zo'n electronische, die ratelen niet
pi_12200804
Oke bedankt. Ik heb nu de bak, 2 bruissteentjes, 3 luchtpompjes( ff kijken welke 2 het minste lawaai maken ) stuk kienhout en 2 warmte gevallen. Ga van de week grind, voedingsbodem, stenen en een filter halen. Ben trouwens op de Eheim siten geweest, en als ik het allemaal goed begreep zijn die filters zelf aanzuigend toch, dus geen gedoe met nog een aparte pomp erbij?

Hoop dit volgend weekend erin te hebben. Dan laat ik hem een week draaien en dan ga ik kijken voor planten. Wil tegen die tijd ook gekeken hebben of die lichtbak nog werkt, en zo niet kijken voor wat anders.

pi_12254878
Hallo aquariumliefhebbers!

Wij hebben sinds kort ook een aquarium gekregen als cadeau voor ons nieuwe huis.

Het is een 240 L. Jewel met meubel. En er hangt een Eheim buitenpomp aan. De vissen hebben we ook gekregen. (Ja ik weet het, we boffen hier ontzettend mee, als we zelf begonnen waren had het ons klauwen met geld gekost)

We hebben Malawicycliden en uit het Tanyagika meer. Er zitten verder ook nog 2 paartjes Diamant goerami's in. Verder nog algeneterjes, 2 meervallen en 4 wormen (oranje/zwart gestreept). En een paar leftovers uit de bak van mijn vader hij heeft nu een 750 L bak , 3 regenboogzalmen, een maleisische kempvis en een paartje karperachtigen (heel klein en rood) Ben niet zo goed in de namen

De bak draait lekker, de vissen zijn erg tevreden.

Ik heb alleen een probleempje. Een Malawi cyclide man is ontzettend aan het graven in mijn bak. En dat is niet fijn, omdat hij dat vooral onder de lavastenen doet
Weet iemand iets wat ik hieraan kan doen. Ik heb bij een stenengroepje alles meer uit elkaar gezet en het meer in het grind in gegraven. Dat lijkt hier te werken. Bij een andere stenen groep graaft hij nog altijd. Vooral bij het plantje dat ik daar geplant had. Ik weet dat ik die plantjes uit de zwarte bakjes moet halen, maar dat heb ik nog niet gedaan, omdat ik dan mijn plantjes helemaal kwijt raak.

Over een tijdje wanneer we hier helemaal gesetteld zijn, zal ik eens een foto posten.

"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_12265388
Heb nu mijn grind/voedingsbodem in mijn bak. Ook de pomp draait op het moment, maar heeft eigenlijk een iets te grote capaciteit. Nou dacht ik eraan om de aanzuigslang iets afteknellen met een bandje ofzo. Gaat dit problemen geven of is dat geen probleem?
pi_12268508
Je kan de (eheim)pomp zonder probleem 30% afknijpen, maar ALLEEN aan de perszijde.
  † In Memoriam † donderdag 7 augustus 2003 @ 00:05:08 #126
7074 moussy
kuttekop
pi_12269369
quote:
Op woensdag 6 augustus 2003 12:45 schreef Mariposa het volgende:
Hallo aquariumliefhebbers!
ik vrees dat dit echt niet goed gaat....

Deze vissencombi kan eigenlijk niet bij elkaar en al zeker niet qua waterwaarden.

De chicliden leven in holletjes, vandaar dat ze je stenen proberen te verplaatsen. Volgens mij gaan ze ook nog aan je planten vreten.... Je kan beter even contact opnemen met een cichliden-freak wat je hier nou aan moet doen. Maar dit gaat fout.

Heb je piepschuim in je bak op de bodem liggen? De vissen kunnen zo op zoek zijn naar een holletje dat ze uiteondelijk de stenen weten te verplaatsen. De stenen die ze verplaatsen vallen dan in je bak, waardoor je bodem gaan scheuren.

pi_12272657
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 00:05 schreef moussy het volgende:

[..]

ik vrees dat dit echt niet goed gaat....

Deze vissencombi kan eigenlijk niet bij elkaar en al zeker niet qua waterwaarden.

Dit gaat al ruim 5 jaar goed, dus dat is geen probleem. En de vissen zijn erg tevreden, want dat kan ik aan ze zien, alle mannetjes lopen flink te pronken. Uiteindelijk als voornamelijk de restjes, om ze maar even zo te noemen, overlijden. Zal ik ze zeker niet nog een keer nemen. Maar ik wilde deze visjes ook niet aan hun lot overlaten, omdat mijn vader ze niet meer wilde hebben. De mensen met bakken die ik ken, hebben allemaal specifieke soorten, dus aan hen kan ik ze niet kwijt.
quote:
De chicliden leven in holletjes, vandaar dat ze je stenen proberen te verplaatsen. Volgens mij gaan ze ook nog aan je planten vreten.... Je kan beter even contact opnemen met een cichliden-freak wat je hier nou aan moet doen. Maar dit gaat fout.

Heb je piepschuim in je bak op de bodem liggen? De vissen kunnen zo op zoek zijn naar een holletje dat ze uiteondelijk de stenen weten te verplaatsen. De stenen die ze verplaatsen vallen dan in je bak, waardoor je bodem gaan scheuren.

Ik heb geen piepschuim op de bodem liggen. Misschien dar dat voor de volgende keer wel een goeie oplossing is. Op het moment word alleen 1plantje achteraf aangevreten, en nog niet eens zo erg, want er groeien allemaal nieuwe scheuten aan.

Ik heb een en ander in de bak verplaatst en het lijkt nu beter te gaan. Dus ik wacht af. Ben wel heel alert of hij niet onder de stenen gaat graven, want wil zeker niet dat de bak lek gaat.

"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  † In Memoriam † donderdag 7 augustus 2003 @ 11:01:22 #128
7074 moussy
kuttekop
pi_12274752
Tja, nou ja, de waterwaarden van de vissen liggen zo uiteen dat het gewoon niet mogelijk is dat de dieren zich prettig voelen. Maar goed, ieder houdt vissen op zijn eigen manier en ik probeer het de vissen zo prettig mogelijk te maken.

Als ze mij op de noordpool zouden zetten zou ik het ook vreselijk vinden, omdat ik gek op warmte ben, maar omdat het moet en ik er niet weg kan, zal ik er wel aan wennen.. dat gaat met vissen psies zo.

Omdat ik de ballen verstand heb van cichliden heb ik je stukje even meegenomen naar een prikbord waar cichliden houders zitten.....
Je kan hun reactie's hier lezen

pi_12276159
Moussy, bedankt dat je dit aan andere mensen heb laten zien die er wel verstand van hebben. Ik heb de reacties gelezen. En ik zal er zeker aandacht aan besteden, maar die bak staat er nou zo eenmaal bij en heel veel kan je niet in een keer veranderen.

Ik wil uiteindelijk alleen die chicliden overhouden, maar zolang de andere vissen die er eik misschien niet bij horen nog gezond in leven blijven, hou ik de bak zo. Die vissen zijn nu eenmaal aan elkaar gewend geraakt. En zoals iemand in dat prikbord al zei, over een kennis die verschillende soorten door elkaar heeft en dat dat goed gaat, hoeft dit niet te betekenen dat mijn vissen het nu slecht hebben. (Het zou misschien nog beter kunnen).

Ik ga iig even die database doorspitten.

† In Memoriam † donderdag 7 augustus 2003 @ 12:08:50 #130
7074 moussy
kuttekop
pi_12276285
ach ja Vincent. Die of zijn kennissen doen wel meer "aparte" dingen
pi_12287441
Heb nu 1 bruissteentje van 10 cm erin die lucht in het water blaast. Daarnaast heb ik nog de uitloop van de pomp, maar daarbei komt er geen lucht in het water omdat de uitloop totaal onder water zit.
Nu komen de twijfels, nog een bruissteentje erbij of niet. Vind het zelf dan erg onrustig worden lijkt me, maar mischien zuurstof technisch wel beter?

Water waarden zijn trouwens nog steeds goed, dat is ook niet zo moeilijk met een kaal aquarium , ga binnenkort maars kijken voor de beplanting.

† In Memoriam † donderdag 7 augustus 2003 @ 20:58:10 #132
7074 moussy
kuttekop
pi_12287543
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 20:52 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Heb nu 1 bruissteentje van 10 cm erin die lucht in het water blaast. Daarnaast heb ik nog de uitloop van de pomp, maar daarbei komt er geen lucht in het water omdat de uitloop totaal onder water zit.
Nu komen de twijfels, nog een bruissteentje erbij of niet. Vind het zelf dan erg onrustig worden lijkt me, maar mischien zuurstof technisch wel beter?
Volgens mij is dat helemaal niet nodig hoor een 2de bruissteentje.

Als je de uitvoer van het filter op het water zou richten, dus dat het water óp het water klettert zeg maar, dan zou je volgens mij niet eens een bruissteentje nodig hebben.

pi_12287593
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 20:58 schreef moussy het volgende:

[..]

Volgens mij is dat helemaal niet nodig hoor een 2de bruissteentje.

Als je de uitvoer van het filter op het water zou richten, dus dat het water óp het water klettert zeg maar, dan zou je volgens mij niet eens een bruissteentje nodig hebben.

Jah maar dan kan ik niet slape
  † In Memoriam † donderdag 7 augustus 2003 @ 21:35:37 #134
7074 moussy
kuttekop
pi_12288281
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 21:00 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:

[..]

Jah maar dan kan ik niet slape

Oh jah, das niks Dan kan het bruissteentje ook wel uit 's nachts
pi_12321517
Heb vandaag mn planten gekocht, tijdklok voor de lamp en de lichtbak deed het nog dus ook een mooi tl'etje erin.

Planten die ik heb:
Micranthemum umbrosum 2x
Alternanthera cardinalis 2x
Anubias nana 3x
Ammania gracilis 3x
Echinodorus radicans 2x
Echinodorus bleheri 1x
Acorus Gramineus variegeta 2x

Zegt jullie waarschijnlijk niks, mij ook niet:P maar goed.

Hoop dat ik die tijdklok heb ingesteld met die pinnetjes drukken, een handleiding erbij zou in het vervolg wel handig zijn.]

Zou graag wat fotos posten maar heb geen idee hoe dat moet.

pi_12614552
ik heb een nieuwe bak gekocht, een juwel rio 160 (tweedehands, 80 euro). ik wil er graag een gezelschapsbak van maken, maar hoe voorkom ik dat guppy's en platty's als een gek gaan vermenigvuldigen. kan ik er vissen indoen die de jongen vangen, maar de ouders met rust laten?

verder ben ik al een aantal keer plaatjes op internet tegen genkomen van een boomstronk met bovenop mooi groen gras oid. hoe krijg je dat voor elkaar? groeit die plant gewoon op die stronk, en welke plant is het?
zoiets dus (uit het vorige topic):

pi_12661696
die beesten van mij eten echt elke nieuwe plant op. Ik word er doodziek van,. Ik koop echt geen enkele plant meer
pi_12662110
q:verder ben ik al een aantal keer plaatjes op internet tegen genkomen van een boomstronk met bovenop mooi groen gras oid. hoe krijg je dat voor elkaar? groeit die plant gewoon op die stronk, en welke plant is het? /q

Javamos is een leuk plantje, dat makkelijk op een stuk hout vastgroeit, even vastzetten met een speld ofzo.
.

PS in de winkel wordt je hier enorm mee genaaid, de prijs van hout en plant verdubbeld, als het aan elkaar zit.

zaterdag 23 augustus 2003 @ 19:57:07 #139
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12662543
AAAH een aquarium topic!!

Nu moet ik natuurlijk even mn malawibak showen!!

Inhoud: 300 liter, 120cm breed, 60 diep en 80 hoog. Juwel Rio 300
Waterwaarden: PH tussen 7.8 en 8.2, KH tussen 6 en 8 en een GH tussen de 4 en 6

Vissenbestand:
Labidochromis Caeruleus 3
Labidochromis sp. Mbamba 2
Pseudotropoheus Lombardoi 4
Pseudotropheus Zebra Black 1
Melanochromis Maingano 5
Cynotilapia Afra 3
Synodontis Petricola 5
Plecostumous punctatus 1
Corydoras 3

Foto's:

Trotse mamma :)
  zaterdag 23 augustus 2003 @ 20:00:23 #140
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12662623
quote:

Ik heb alleen een probleempje. Een Malawi cyclide man is ontzettend aan het graven in mijn bak. En dat is niet fijn, omdat hij dat vooral onder de lavastenen doet

Je moet je verdiepen in een vissoort voordat je er aan begint.

Malawi's graven nu eenmaal en hebben een bak nodig zonder beplanting en veel stenen. En je kunt niets tegen het graven doen. Dan doen die dieren nu eenmaal. Je moet zorgen dat je, je stenen stevig neerlegt om instorting te voorkomen.

Je moet kiezen wat je houdt: of je malawi''s (deze kunnen in combinatie met je tanganyika's want dit was ooit hetzelfde meer) of je houdt je goerami's en je andere dieren.

Want qua waterwaarden horen ze totaal niet bij elkaar. En malawi's houden wel van een lekker kwetsbaar hapje

Je hoeft er bij mij nml geen gup o.i.d. in te gooien. HAP!

zaterdag 23 augustus 2003 @ 20:03:03 #141
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12662695
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 00:05 schreef moussy het volgende:

[..]

Je kan beter even contact opnemen met een cichliden-freak wat je hier nou aan moet doen. Maar dit gaat fout.

Meldt

En je hebt gelijk.. ze rukken de planten uit de bodem e.d. En cichlides houden idd van verschuilen, ze leven in de natuur ook tussen de stenen. Daarom is het verstandig om piepschuim onder het zand te leggen. Je moet zeker geen SCHERP grind in je bak hebben want cichliden schuren..

En als je van je beesten af wilt kun je ze altijd bij mij onderbrengen en met je goerami's doorgaan

zaterdag 23 augustus 2003 @ 20:07:40 #142
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12662819
quote:
veel tekst..
Mag ik je malawi's hebben? Als je er niet beter voor zorgt hou je ze toch niet lang in leven.

Ik weet dat je, je best doet maar deze dieren hebben een hoger PH dan gemiddeld nodig.. En willen holen waarin ze kunnen schuilen. Daarom graven ze ook. Omdat jij je stenen niet opstapelt en ver van elkaar afzet kunnen ze dat niet. Dat beest is dan niet tervreden maar doodongelukkig..

Ik heb begrepen dat je minder malawi's hebt dan andere vissen Dus ik denk dat je liever doorgaat met je andere vissen? Maar ik zou toch voor de malawi's gaan Die zijn geweldig als je weet hoe je een bak in moet richten voor deze beesten! Constant graven en paren!

De meeste zijn muilbroeders.. dus na een weekje of 5 jongen in hun bek te hebben doen ze spugen! En ze nemen ze soms ook weer terug bij gevaar. Super mooi om te zien

pi_12668638
heeft iemand nog tips? waarover dan? Over mijn vissen die structureel mijn planten opeten. Ze maken er echt een hobbie van
  zondag 24 augustus 2003 @ 11:05:48 #144
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_12673314
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 00:26 schreef TheFrankey het volgende:
heeft iemand nog tips? waarover dan? Over mijn vissen die structureel mijn planten opeten. Ze maken er echt een hobbie van
ik weet niet of het helpt, eigenlijk omdat ik het zelf nog nooit gedaan heb. Maar zou het misschien helpen als je een geweekt slablaadje in je aquarium hangt...
  zondag 24 augustus 2003 @ 11:46:56 #145
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12673802
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 00:26 schreef TheFrankey het volgende:
Wat voor vissen en wat voor planten heb je?
  zondag 24 augustus 2003 @ 11:48:16 #146
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12673820
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 11:05 schreef akkien het volgende:

[..]

ik weet niet of het helpt, eigenlijk omdat ik het zelf nog nooit gedaan heb. Maar zou het misschien helpen als je een geweekt slablaadje in je aquarium hangt...

Nee, je moet het slablaadje eventjes koken, zodat het slap wordt, anders kunnen ze er niet van eten. Komkommer lustten ze ook. Maar niet alle vissen vinden deze groenten lekker.

En al zouden ze het wel lekker vinden, ze vinden je planten ook nog steeds lekker

pi_12680382
Hier weer eens wat foto's. De dwerg goerami's hebben nog geen eieren afgezet, wel een paar keer een nest gebouwd maar daar is het bij gebleven.
Er zitten 2 koppels en dat is denk ik teveel voor deze bak (72 liter).
Heb sinds kort ook een 200 liter bak in de schuur staan, deze gebruik ik als kweek bak voor planten en vis..
Als die goed begroeid is zet ik 1 koppel over om te kijken of dat effect heeft. Iemand nog tips voor leuke kweek-vissen voor in een gezelschapsbak?
Anyway hier wat foto's ze zijn een beetje donker..moet maar eens wat meer met de instellingen van het toestel gaan spelen (FujiFilm S304)

pi_12695738
Beste Faith,

Ik heb meer cichliden dan anderen, dus die blijven mooi zitten. Enkele dagen terug heeft mijn bak een testje gehad, van een vriend van mij, die ontzettend veel cichliden heeft. Het was allemaal in orde, dus dat is geen probleem.

Ik ga over een week de bak weer een beetje anders inrichten, zodat er een grotere stenenpartij inkomt, waar de cichliden zich kunnen schuilen.

En ja, ik weet hoe cichlide-mannetjes zijn, graven, paren enz. Ik heb vaak genoeg gezien dat ze aan het paren waren, dus ik ben niet helemaal onwetend. Ik vond het alleen een beetje vervelend dat hij bij mijn eerste opstelling, de boel grondig verbouwde. Ik heb wat dingen verplaatst en hij heeft nu zijn eigen beschutte graafplek. Ik zal binnenkort eens wat foto's maken. Dan moet ik eerst wel wel hoe up te loaden enz.

maandag 25 augustus 2003 @ 12:20:56 #149
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12698210
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 10:05 schreef Mariposa het volgende:
Beste Faith,

Ik heb meer cichliden dan anderen, dus die blijven mooi zitten. Enkele dagen terug heeft mijn bak een testje gehad, van een vriend van mij, die ontzettend veel cichliden heeft. Het was allemaal in orde, dus dat is geen probleem.

Ik ga over een week de bak weer een beetje anders inrichten, zodat er een grotere stenenpartij inkomt, waar de cichliden zich kunnen schuilen.

En ja, ik weet hoe cichlide-mannetjes zijn, graven, paren enz. Ik heb vaak genoeg gezien dat ze aan het paren waren, dus ik ben niet helemaal onwetend. Ik vond het alleen een beetje vervelend dat hij bij mijn eerste opstelling, de boel grondig verbouwde. Ik heb wat dingen verplaatst en hij heeft nu zijn eigen beschutte graafplek. Ik zal binnenkort eens wat foto's maken. Dan moet ik eerst wel wel hoe up te loaden enz.

Als jij weet hoe cichliden zich gedragen, waarom vraag je dan in godsnaam wat je aan het graven moet doen?

Je kunt die beesten best in combinatie met andere vissen houden, zolang je maar zorgt dat de waterwaarden oke zijn. Dus goed je PH in de gaten houden! En als ik jou was zou ik toch maar onthouden dat cichliden niet altijd lieverdjes zijn en zich graag te goed doen aan een zwakkere vis.

En wat voor test heeft je cichliden vriend gedaan? Waterwaardes? En wat was de uitkomst? Goed zegt namelijk niets

pi_12699467
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 12:20 schreef Faithz het volgende:
Als jij weet hoe cichliden zich gedragen, waarom vraag je dan in godsnaam wat je aan het graven moet doen?
Misschien had ik wel gewoon mijn mond moeten houden, maar goed ik wilde het kwijt, vond het niet echt een probleem. Maar ik dacht dat er misschien wel iets aan gedaan kon worden.
quote:
En wat voor test heeft je cichliden vriend gedaan? Waterwaardes? En wat was de uitkomst? Goed zegt namelijk niets
Met zo'n strookje met kleurtjes, van Esha 2000. De ph was boven de 7,5. De rest weet ik niet meer precies, hij zei dat het goed was. Alleen het nitraat-gehalte was iets aan de hoge kant, maar iig niet gevaarlijk (50 mg) Daarom voed ik de vissen wat minder, ik ververs sowieso regelmatig.
  maandag 25 augustus 2003 @ 13:51:45 #151
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12700413
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 13:14 schreef Mariposa het volgende:
Met zo'n strookje met kleurtjes, van Esha 2000. De ph was boven de 7,5. De rest weet ik niet meer precies, hij zei dat het goed was. Alleen het nitraat-gehalte was iets aan de hoge kant, maar iig niet gevaarlijk (50 mg) Daarom voed ik de vissen wat minder, ik ververs sowieso regelmatig.
Hoeveel voer je dan? En wat?

Tip:
Zuig je de bodem wel eens af? Dit scheelt heel erg in het nitraat gehalte. Je kunt bijvoorbeeld de hals van een cola flesje afknippen en dit aan een tuinslang plakken. Ik zal vanavond een foto maken van onze constructie. Daarmee zuig je alleen rotzooi weg, en zand/grind blijft gewoon liggen.

Dit scheelt ook in de hoeveelheid water die je moet verversen

pi_12705592
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 13:51 schreef Faithz het volgende:

[..]

Tip:
Zuig je de bodem wel eens af? Dit scheelt heel erg in het nitraat gehalte. Je kunt bijvoorbeeld de hals van een cola flesje afknippen en dit aan een tuinslang plakken. Ik zal vanavond een foto maken van onze constructie. Daarmee zuig je alleen rotzooi weg, en zand/grind blijft gewoon liggen.

Dat doe ik ook met de hals van zo'n 0.5 liter PET fles, het water hevel ik via een filter in een emmer. In de emmer heb ik weer een vijverpomp liggen die het schone water weer terug pompt. Zo kan je veel "smurrie" van de bodem hevelen zonder dat je aquarium leeg loopt.
Je verliest wel wat water maar dat is makkelijk bij te vullen.
  maandag 25 augustus 2003 @ 17:05:31 #153
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12705812
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 16:57 schreef B03S het volgende:

[..]

Dat doe ik ook met de hals van zo'n 0.5 liter PET fles, het water hevel ik via een filter in een emmer. In de emmer heb ik weer een vijverpomp liggen die het schone water weer terug pompt. Zo kan je veel "smurrie" van de bodem hevelen zonder dat je aquarium leeg loopt.
Je verliest wel wat water maar dat is makkelijk bij te vullen.

Op deze manier ververs ik mijn water altijd Dus zonder pomp.
pi_12705897
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 17:05 schreef Faithz het volgende:

[..]

Op deze manier ververs ik mijn water altijd Dus zonder pomp.

Ja dat deed ik eerder ook.
Dan had ik pas de helft van de bodem schoon ,maar was al wel 75% van het water uit de bak. Dat is een beetje veel om te verversen
Nu stofzuig ik dus eerst via de emmer met filter en vijverpomp.
Daarna ververs ik een gedeelte van het water, ongeveer 20-25%
pi_12706666
quote:

Tip:

Ik voer vlokken over het algemeen.
's ochtends wat Tetramin
's avonds wat Tetramin en Tetracichlid
De hoeveelheid is ongeveer 2x wat je tussen duim en wijsvinger kan vasthouden per keer. Maar dat fluctueert natuurlijk af en toe wel eens.

Ik ben net nog naar de aquariumwinkel geweest en heb daar wat gevroren witte en rode muggenlarven gekocht en ari(nogwat). Dat wil ik nu 's avonds om de dag geven.

Het stofzuigen doe ik gewoon met de tuinslang, als ik water ververs, maar daar gaan idd veel steentjes in mee. Dus dat met die flessenhals is wel een goeie tip.

Ik heb vooral in het begin teveel gegeven, dat zie je ook aan de plantjes, wat eerst de toppen waren (nu middenin) is donkerder van de algen en de nieuwe toppen zijn helemaal lichtgroen.

maandag 25 augustus 2003 @ 22:31:22 #156
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12715058
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 17:37 schreef Mariposa het volgende:

[..]

Ik voer vlokken over het algemeen.
's ochtends wat Tetramin
's avonds wat Tetramin en Tetracichlid
De hoeveelheid is ongeveer 2x wat je tussen duim en wijsvinger kan vasthouden per keer. Maar dat fluctueert natuurlijk af en toe wel eens.

Ik ben net nog naar de aquariumwinkel geweest en heb daar wat gevroren witte en rode muggenlarven gekocht en ari(nogwat). Dat wil ik nu 's avonds om de dag geven.

Het stofzuigen doe ik gewoon met de tuinslang, als ik water ververs, maar daar gaan idd veel steentjes in mee. Dus dat met die flessenhals is wel een goeie tip.

Ik heb vooral in het begin teveel gegeven, dat zie je ook aan de plantjes, wat eerst de toppen waren (nu middenin) is donkerder van de algen en de nieuwe toppen zijn helemaal lichtgroen.

Wist je dat malawi cichliden eigenlijk vegatariers zijn? Muggelarven vinden ze erg lekker maar pas op met te vaak voeren! Want hun darmen zijn te lang voor vlees/vis. Het best kun je het 1 keer per week doen. Maar ze gaan er wel lekker snel van groeien
En als je dan toch muggelarven voert kun je het beste rode muggelarven nemen, deze vervuilen het minst.

Je kunt ook eens cichliden-sticks halen. Als ze deze eenmaal kennen krijgen ze er geen genoeg van. Ze willen er wel voor uit de bak springen!

De kat vind ze trouwens ook erg lekker

dinsdag 2 september 2003 @ 10:06:04 #157
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_12887972
Nou de grote reoganisatie is compleet. Ik heb mijn bak verplaats naar een iets rustigere omgeving. EIigenlijk heb ik heel mijn kamer daarop aangepast. Ik nu een zooi jonge danio's en corydorassen. Van de oude(re) danio's wil ik echter af maar bij de aquariumzaak kunnen ze ze niet gebruiken (vandaag) Weer iemand een zaak in Utrecht/ omgeving waar ze ook vissen terug nemen?
  dinsdag 2 september 2003 @ 10:18:51 #158
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_12888167
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 10:06 schreef Terrah het volgende:
Nou de grote reoganisatie is compleet. Ik heb mijn bak verplaats naar een iets rustigere omgeving. EIigenlijk heb ik heel mijn kamer daarop aangepast. Ik nu een zooi jonge danio's en corydorassen. Van de oude(re) danio's wil ik echter af maar bij de aquariumzaak kunnen ze ze niet gebruiken (vandaag) Weer iemand een zaak in Utrecht/ omgeving waar ze ook vissen terug nemen?
Zet ze anders op marktplaats
  dinsdag 2 september 2003 @ 19:06:39 #159
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_12899200
quote:
Op dinsdag 2 september 2003 10:06 schreef Terrah het volgende:
t is dat ik niet in de omgeving woon....

ik heb vandaag een nieuw aqaurium geinstalleerd
Nouja, bodem, water, filter en verwarming en wat plantjes,...

ik heb echter nog heel erg veel plantjes nodig...en kienhout....

(en ik had al zo weinig geld )

maar het is dus de bedoeling dat mn platy en guppy jonkes hier ff groot gaan worden...

Als er iemand in geinteresseerd is....ik wil ze kwijt, ik heb dr veel te veel.

pi_12974984

Even 2 foto's van mijn kom (1m60), op de ene een Farlowella Arcu, zij zoekt nog een mannetje, want die heeft de vakantie niet overleefd.

De ander is genomen door de zijruit, met oa een aantal volwassen congozalmen.

Juist vorige week 8 amazone zwaardplanten eruit gehaald met kleinere eraan vast, een oppervlak van 60x40 , tijd voor wat anders.Ik ga een groot gedeelte alleen laag beplanten met crypto's denk ik, met een mooie solitaire plant ertussen.

Verder zijn de kardinalen al erg oud die gaan naar een school waar ik het aquarium onderhoud doe, dan komt er een mooie school citroen tetra's in.
OF ... tja voor hetzelfde geld (alleen figuurlijk) ga ik weer terug naar mijn oude liefde: de Discus.

pi_13050691
Ok even wat vragen...

hoevaak verschonen jullie je aquarium?? En gaat dit goed?? Ik bedoel verversen jullie dan ook al het water meteen enzo??

Op de 1 of andere manier (en dit is al me 2e aquairum) heb ik altijd een plasje water onder de bak liggen en hij lekt niet ik snap nooit hoe dat er komt en ik vind dat vies.

Een 3e vraagje: hoeveel guppies kun je ongeveer houden in een 20 liter bak?

pi_13050719
Ik bedoel dus hoe kan dat plasje water daar komen?!!??!
  dinsdag 9 september 2003 @ 17:13:31 #163
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13050748
Ik verschoon mijn 300 liter bak 1 keer per week en dan haal ik er ongeveer een kwart uit.

Gupjes kunnen veel hebben maar als je ze voor de leuk houdt zorg dan wel dat ze genoeg zwemruimte hebben.

Als er een plasje onderligt is je aquarium OF lek, OF je knoeit.
Of je hebt een incontinent huisdier.

woensdag 10 september 2003 @ 11:53:46 #164
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_13067120
quote:

[..]

Tip:
Zuig je de bodem wel eens af? Dit scheelt heel erg in het nitraat gehalte. Je kunt bijvoorbeeld de hals van een cola flesje afknippen en dit aan een tuinslang plakken. Ik zal vanavond een foto maken van onze constructie.

Zal wel een hele blonde vraag zijn.. maar hoe doen jullie dit? Iets meer details misschien?
Ben jullie bij voorbaat al zeer erkentelijk
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
pi_13067832
quote:
Op woensdag 10 september 2003 11:53 schreef Here2Stay het volgende:

[..]

Zal wel een hele blonde vraag zijn.. maar hoe doen jullie dit? Iets meer details misschien?
Ben jullie bij voorbaat al zeer erkentelijk

Ik heb mijn beloofde foto's niet meer gepost maar ik zal het eens doen.

In het kort: Je neemt een stukje tuinslang van ongeveer anderhalve meter, dit moet je zelf even zien, maar hij moet lang genoeg zijn om de bodem van je bak te raken en eveneens met de andere kant water op een fatsoenlijke manier in de emmer deponeren.
Dan neem je een leeg colaflesje. Je knipt de hals af en maakt deze met bijvoorbeeld ducktape goed vast een de slang. Met de slang dus een stukje door de hals. Let erop dat ze slang niet te ver door de hals steekt anders gaat de werking verloren.

Dan neem je een emmer, je zuigt de slang aan (je zuigt dus af met de kant waar je de hals van het flesje hebt zitten) en laat het water in de emmer vallen. Nu kun je de bodem af gaan met de hals van de fles.

Je kunt het ook zonder de hals van de fles doen maar dan zuig je vaker grind/zand mee. En met een flesje werkt het iets sneller.

Snap je ongeveer wat ik bedoel?

pi_13069007
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 17:13 schreef Faithz het volgende:
Ik verschoon mijn 300 liter bak 1 keer per week en dan haal ik er ongeveer een kwart uit.

Gupjes kunnen veel hebben maar als je ze voor de leuk houdt zorg dan wel dat ze genoeg zwemruimte hebben.

Als er een plasje onderligt is je aquarium OF lek, OF je knoeit.
Of je hebt een incontinent huisdier.

dat is wel een mega verversing hoor. tenzij je het zonder planten doet, zou 10% per week al meer dan genoeg moeten zijn.
pi_13069099
quote:
Op dinsdag 9 september 2003 17:11 schreef Salie het volgende:
Ok even wat vragen...

hoevaak verschonen jullie je aquarium?? En gaat dit goed?? Ik bedoel verversen jullie dan ook al het water meteen enzo??

nooit alles tegelijk verversen, hooguit 1/3 deel. in je aquariumwater zitten bacterien die de afvalstoffen van je vissen afbreken. ververs je al het water dan ben je die bakterien kwijt.
quote:
Op de 1 of andere manier (en dit is al me 2e aquairum) heb ik altijd een plasje water onder de bak liggen en hij lekt niet ik snap nooit hoe dat er komt en ik vind dat vies.
misschien knoei je een beetje bij het verversen? ik zou me er niet druk om maken.
quote:
Een 3e vraagje: hoeveel guppies kun je ongeveer houden in een 20 liter bak?
3 of 4 ongeveer. ik zou zeggen, begin eens met een mannetje en twee vrouwtjes. als er genoeg plek is krijg je er vanzelf meer.
  FOK!fotograaf woensdag 10 september 2003 @ 13:56:47 #168
17893 Forno
pi_13069480
Na twee weken op vakantie te zijn geweest, zat mijn bakje vol met eitjes van of de slakken of de platy's of de zwarte tetra's? Ik heb alle doorzichtige drab eruit gehaald uit voorzorg.

Ook waren al mijn planten aangevreten door de slakken. Ik, heb de helft van de planten verwijderd en alle slakken eruit gehaald. Kun je die slakken op enige wijze permanent verwijderen, want ze komen uit het niets zo lijkt?

pi_13070312
quote:
Op woensdag 10 september 2003 13:33 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

dat is wel een mega verversing hoor. tenzij je het zonder planten doet, zou 10% per week al meer dan genoeg moeten zijn.

Ik heb er 30 cichliden inzitten, als ik dit niet doe dan rijst het nitraat gehalte de pan uit.. Ik heb dus geeeen planten.
Bovendien spuit ik er koud water terug in, dit is bijzonder bevorderend voor de paringsdrang
pi_13070340
quote:
Op woensdag 10 september 2003 13:56 schreef Forno het volgende:
Na twee weken op vakantie te zijn geweest, zat mijn bakje vol met eitjes van of de slakken of de platy's of de zwarte tetra's? Ik heb alle doorzichtige drab eruit gehaald uit voorzorg.

Ook waren al mijn planten aangevreten door de slakken. Ik, heb de helft van de planten verwijderd en alle slakken eruit gehaald. Kun je die slakken op enige wijze permanent verwijderen, want ze komen uit het niets zo lijkt?

je kunt er slakkeneters inzetten: kogelvis of botia. moet je wel even kijken of die geschikt zijn voor jouw aquarium. ze komen uit het niets, omdat je aquarium waarschijnlijk vol zit met eitjes.

overigens kunnen de eitjes niet van je platty's komen, want die zijn levendbarend. en dat je tetra's zich voortplanten lijkt me sterk, want die zijn erg lastig te kweken.

[Dit bericht is gewijzigd door Byte_Me op 10-09-2003 14:39]

pi_13070364
quote:
Op woensdag 10 september 2003 13:36 schreef Byte_Me het volgende:

3 of 4 ongeveer. ik zou zeggen, begin eens met een mannetje en twee vrouwtjes. als er genoeg plek is krijg je er vanzelf meer.

Of mannetjes of vrouwtjes houden, je moet NIET gaan kweken in een 20liter bak en dat doen guppen toch wel en dan zie je alleen nog maar guppen en geen water meer
pi_13070389
quote:
Op woensdag 10 september 2003 14:38 schreef Faithz het volgende:

[..]

Of mannetjes of vrouwtjes houden, je moet NIET gaan kweken in een 20liter bak en dat doen guppen toch wel en dan zie je alleen nog maar guppen en geen water meer

echt niet, in zo'n bakje worden alle kleintjes opgegeten.
pi_13071296
quote:
Op woensdag 10 september 2003 14:40 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

echt niet, in zo'n bakje worden alle kleintjes opgegeten.

Ik help vaak mee bij een vriend met een dierenspeciaalzaak
als daar een vrouwengup naar een mannenbak springt worden de guppies vaak wel allemaal verorberd.

Maar springt er een man naar de vrouwenbak krijg je dus meer jonge guppen, laten we dan zeggen dat we 1 man hebben op 15 guppen. 15x gemiddeld 30 = 450 en deze worden niet allemaal opgegeten.

Als je 4 vrouwen hebt met 1 man is dat 4x gemiddeld 30 = 120 en hier blijven er zeker ook van leven.

Het is ongelooflijk maar echt waar. Het lijkt me echt beter om het bij 1 geslacht te houden. Maar als we het op jouw manier doen hoeft ie nooit te voeren

pi_13071949
alleen mannetjes is ook mooier eigenlijk. alleen heb ik altijd het idee dat mannetjes meer gestresst zijn zonder vrouwtjes erbij. maar goed, 1 mannetje en 2 vrouwtjes, geeft zo'n 30 tot 60 guppen per keer. dat krijgen ze met zn 3en ook wel weer verorbert in 2 dagen. daarna worden ze waarschijnlijk niet meer gegeten, omdat ze te groot en snel zijn geworden.
pi_13072304
Faithz, doe je echt gewoon koud water erin? En is dat niet schadelijk dan voor je vissen? Of verwarmt je verwarmingelement het weer snel?

Met mijn vissen gaat het nog steeds goed. Ik heb 3 keer een schuimnestje gevonden, dus mijn Diamantgoerami's hebben het zeker naar hun zin. De 2 Labidochromis caeruleusen die ik heb, zijn elkaar ook al aan het achterna gaan. En beschermen hun eigen stekje de laatste dag bijzonder goed.

Verder heb ik er een rotspartijtje in gebouwd, waardoor er meer holletjes zijn. Ze lijken er tevreden mee te zijn.

pi_13072513
quote:
Op woensdag 10 september 2003 16:01 schreef Mariposa het volgende:
Faithz, doe je echt gewoon koud water erin? En is dat niet schadelijk dan voor je vissen? Of verwarmt je verwarmingelement het weer snel?
kunnen ze wel tegen. en het paringsgedrag komt doordat ze denken dat het regentijd is.
pi_13072633
Ik heb weer een lading pasgeboren kersenbuiken!
pi_13072962
quote:
Op woensdag 10 september 2003 16:01 schreef Mariposa het volgende:

Met mijn vissen gaat het nog steeds goed. Ik heb 3 keer een schuimnestje gevonden, dus mijn Diamantgoerami's hebben het zeker naar hun zin. De 2 Labidochromis caeruleusen die ik heb, zijn elkaar ook al aan het achterna gaan. En beschermen hun eigen stekje de laatste dag bijzonder goed.

Verder heb ik er een rotspartijtje in gebouwd, waardoor er meer holletjes zijn. Ze lijken er tevreden mee te zijn.

Het is maar een beetje koud water en zoals byte_me al zei, ze denken dat het regenseizoen is want in het echte malawi meer stroomt in het regenseizoen dus koud water door riviertjes in het meer.

Bij mij zwemmen ze zelf met 5 tegelijk tegen de stroom in! Ik hou mn duim op de slang zodat de stroming dan sterker is. Dat vinden ze geweldig.

Ik zou zeggen: probeer het eens, geweldig om te zien!

En fijn dat het goed gaat met je bak!

pi_13076697
Hoi,
heb pas een nieuw aquarium gekocht, een Juwel Rio 400 (omdat overal geschreven stond dat hoe groter hoe beter) Nu draait ie bijna 2 weken,
en hij ziet er zo uit: http://users.pandora.be/glc/aqua0011.jpg
iemand ideetjes of dergelijke?
pi_13076805
effe bijzeggen dat dit geen actuele foto is m'n vissen (die erbij waren, t'is een 2de handse) hadden witte stip. ze zitten nu in een aparte bak, zijn momenteel wel aan het genezen, de rio 400 staat op 33°C om de overige witte stip te elimineren . Ook is de plant in het midden (de enige van zijn soort) kortgeknipt, omdat er op de bladeren algen zaten (die plant zat ook bij het aquarium, het aquarium dat by the way helemaal verneukt was). Ik hoop dat deze plant nu terug zal groeien?
Het speelgoedkasteeltje is ook weg, staat nu in de quarantainebak om wat verschuiling te bieden voor de zieke visjes.
pi_13077004
quote:
Op woensdag 10 september 2003 19:00 schreef jeroenglc het volgende:
effe bijzeggen dat dit geen actuele foto is m'n vissen (die erbij waren, t'is een 2de handse) hadden witte stip. ze zitten nu in een aparte bak, zijn momenteel wel aan het genezen, de rio 400 staat op 33°C om de overige witte stip te elimineren . Ook is de plant in het midden (de enige van zijn soort) kortgeknipt, omdat er op de bladeren algen zaten (die plant zat ook bij het aquarium, het aquarium dat by the way helemaal verneukt was). Ik hoop dat deze plant nu terug zal groeien?
Het speelgoedkasteeltje is ook weg, staat nu in de quarantainebak om wat verschuiling te bieden voor de zieke visjes.
Planten heb ik geen verstand van maar wat voor vissen heb je erin.

ik zie een pl*co en is dat daar boven bij je pomp een piranha? Of ben ik scheel

pi_13077381
quote:
Op woensdag 10 september 2003 19:09 schreef Faithz het volgende:
ik zie een pl*co en is dat daar boven bij je pomp een piranha? Of ben ik scheel
Het lijkt wel een Regenboogzalm. Blauw voor en een beetje oranje achter en de vorm.
pi_13084771
als er alg in het aquarium heeft gezeten, zou ik het aquarium leeghalen en helemaal schoonmaken met bijvoorbeeld schoonmaakazijn. Planten en bodem weggooien Vervolgens een achterwand en een nieuwe bodem (zand/grind/voedingsbodem) erin doen. Leuke planten uitzoeken bij de aquariumspeciaalzaak (het is een beetje kaal zo).
pi_13088995
quote:
Op woensdag 10 september 2003 23:40 schreef Byte_Me het volgende:
als er alg in het aquarium heeft gezeten, zou ik het aquarium leeghalen en helemaal schoonmaken met bijvoorbeeld schoonmaakazijn. Planten en bodem weggooien Vervolgens een achterwand en een nieuwe bodem (zand/grind/voedingsbodem) erin doen. Leuke planten uitzoeken bij de aquariumspeciaalzaak (het is een beetje kaal zo).
Hij heeft hem nu al ingericht Maar hij is vast nog niet klaar.

Maar wat je zegt is idd waar, sommige aquaria hebben last van hevige blauwalg en dat is zeer moeilijk uit te roeien. Maar ik geloof niet dat het zo ernstig was.

Houd er ook rekening mee dat je in het begin altijd meer last van alg hebt! De eerste paar weken zijn het ergst.

pi_13092923
geen algen op dit moment en ie draait zo'n 2 weken, dat grind enzovoort is allemaal al nieuw, weet je wel wat dat ding leeg al woog? ik woon op 1ste verdieping, dus met 3 man naar boven zitten sleuren. En dan zat er nog niets in ik zal strax ofzo eens een recentere foto nemen, en van de quarantainebak dan ook
vissenpopulatie bestaat momenteel nog uit;

http://www.aquahobby.com/gallery/gadolph.html (1X)
http://www.aquahobby.com/gallery/gpleco2.html (2X)
http://www.aquahobby.com/gallery/gneon.html (nog maar 1tje, rest is er aan)
http://www.aquahobby.com/gallery/gleeri.html (ook 2X)
http://www.aquahobby.com/gallery/greed.html (1X)
http://www.aquahobby.com/gallery/gmelanistius.html (1X)

verder zaten er dus nog 16 neons in, nog 2 regenboogvissen en 1 zilverhaai, maar deze zijn door de witte stip niet meer van de partij

pi_13092968
en dan ook nog een black molly
pi_13111335
zojuist 1 van mijn pleco's gevonden, tesamen met siamese algeneter, allebei dood, denk dat ze gevochten hadden, want ze hadden een aantal kleine wondjes. Dacht eerst dat ze niet tegen product konden dat ik er gisteren heb bijgedaan, maar mijn andere pleco leeft toch nog.
was product op basis van aloe vera, naam weet ik niet meer, doosje ligt bij mijn vriendin. Zo is er ook niet veel meer aan als de vissen maar blijven sterven
pi_13125443
tsjaa, de siamese algeneter kan vrij agressief zijn, dus het zou goed kunnen.
  † In Memoriam † vrijdag 12 september 2003 @ 21:50:35 #189
7074 moussy
kuttekop
pi_13129609
Als je bak nog steeds op 33 graden draait is dat de oorzaak. Op deze temp zullen ook je planten sneuvelen.
pi_13137742
quote:
Op donderdag 11 september 2003 13:12 schreef jeroenglc het volgende:
verder zaten er dus nog 16 neons in, nog 2 regenboogvissen en 1 zilverhaai, maar deze zijn door de witte stip niet meer van de partij
ook zonde, aangezien witte stip erg makkelijk te genezen is. volgende keer toch iets eerder ingrijpen?
pi_13137926
Geen achterwand ,wat lelijk
pi_13150520
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 12:25 schreef Joene het volgende:
Geen achterwand ,wat lelijk
Je hoeft niet perse een achterwand in je aquarium om een mooi aquarium te hebben.

Hij kan dat met planten helemaal dichtmaken. Veel mooier.

pi_13155774
kheb wel een achterwand, maar niet op die foto, die is van de eerste 3 dagen ergens, kzal proberen om een recentere foto online te zetten
pi_13155799
die vissen zijn gestorven omdat die witte stip zaterdagavond pas merkbaar was, en toen waren er geen aquariumzaken meer open om middeltjes te halen (zondags wel, voormiddag, maar dan moeten we naar de hondenschool )
pi_13156648
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:57 schreef Faithz het volgende:

[..]

Je hoeft niet perse een achterwand in je aquarium om een mooi aquarium te hebben.

Hij kan dat met planten helemaal dichtmaken. Veel mooier.

met wand wel makkelijker. kun je daar wat javavaren/mos tegenaan prikken.
pi_13156682
quote:
Op zondag 14 september 2003 11:43 schreef jeroenglc het volgende:
die vissen zijn gestorven omdat die witte stip zaterdagavond pas merkbaar was, en toen waren er geen aquariumzaken meer open om middeltjes te halen (zondags wel, voormiddag, maar dan moeten we naar de hondenschool )
misschien handig om een paar dingen op voorraad te hebben? je hebt vast ook aspirine of zo in huis, dus waarom niet voor de vissen. bijvoorbeeld esha2000 en exit, dan heb je voor de meeste problemen al iets in huis.
pi_13168870
Heb vanavond met het voeren wel iets triests meegemaakt. Een vrouwtje chiclide was te gretig en vloog de bak uit. Heb haar zo snel mogelijk weer in de bak gedaan. De eerste 5 minuten zwom ze op haar rug, waarschijnlijk omdat er lucht in de blaas zat Nu gaat het wel weer beter, al hangt ze nog een beetje scheef en op haar kopje lijkt iets van een luchtblaasje te zitten (soort van puistje)
Ik had vanmiddag al wat esha 2000 erin gedaan omdat een vis gevochten had en zijn rug best beschadigd was. Dus ik hoop dat ze daar een beetje profijt van heeft.

Ik heb geen idee of ze het overleeft. Maar ik hoop van wel. Zijn er anderen met ervaringen hiermee?

maandag 15 september 2003 @ 07:57:47 #198
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13174027
quote:
Op zondag 14 september 2003 22:09 schreef Mariposa het volgende:
Heb vanavond met het voeren wel iets triests meegemaakt. Een vrouwtje chiclide was te gretig en vloog de bak uit. Heb haar zo snel mogelijk weer in de bak gedaan. De eerste 5 minuten zwom ze op haar rug, waarschijnlijk omdat er lucht in de blaas zat Nu gaat het wel weer beter, al hangt ze nog een beetje scheef en op haar kopje lijkt iets van een luchtblaasje te zitten (soort van puistje)
Ik had vanmiddag al wat esha 2000 erin gedaan omdat een vis gevochten had en zijn rug best beschadigd was. Dus ik hoop dat ze daar een beetje profijt van heeft.

Ik heb geen idee of ze het overleeft. Maar ik hoop van wel. Zijn er anderen met ervaringen hiermee?

Mijn cichliden zijn er nog nooit uit gesprongen maar ik heb al wel wat tertra's gehad die dat deden Gewoon weer teruggehupst en klaar.
Als ik jou was zou ik haar goed in de gaten houden.

Over je beschadigde vis: die kun je het beste apart zetten en wat vitaminen geven. Turtle vitamin is goedkoper dan die voor vissen maar net zo goed. Het zal beter werken dan een beetje Esha2000. Daar komt bij dat als je ze Esha2000 geeft en je wilt dat het werkt dan zul je er een kuur van moeten maken en je pomp even leeg moeten halen zodat deze het medicijn er niet uit filtert.

Succes

pi_13175023
quote:
Op maandag 15 september 2003 07:57 schreef Faithz het volgende:
Mijn cichliden zijn er nog nooit uit gesprongen maar ik heb al wel wat tertra's gehad die dat deden Gewoon weer teruggehupst en klaar.
Als ik jou was zou ik haar goed in de gaten houden.
Ze leeft nog en eet. Dat is het belangrijkste, al houdt ze zich nog wel afzijdig. Ik heb wel al gemerkt als er andere vissen in de buurt komen dat ze die lekker wegjaagt. Dus ik denk dat het wel goed komt.
quote:
Over je beschadigde vis: die kun je het beste apart zetten en wat vitaminen geven. Turtle vitamin is goedkoper dan die voor vissen maar net zo goed. Het zal beter werken dan een beetje Esha2000. Daar komt bij dat als je ze Esha2000 geeft en je wilt dat het werkt dan zul je er een kuur van moeten maken en je pomp even leeg moeten halen zodat deze het medicijn er niet uit filtert.

Succes

Ik wist niet dat de de filters uit de pomp moest halen. Want ik dacht dat het dan toch nog weer de bak in gepompt werd. Ik weet alleen dat je dan niet water moet verversen of de pomp moet schoonmaken. En dat het dan goed zou moeten gaan.

Die andere vis hersteld zich wel. Ik heb weliswaar een aparte bak, met pompje, maar daar zit geen deksel op. Dus ik zou binnenkort zowieso een klein kant en klaar bakje kopen, die zijn niet zo duur heb ik gehoord. Helaas heb ik het best wel druk, dus dat moeten eventjes wachten, misschien kan ik dat morgen doen. En dan kan ik hem in die bak doen.

Heb je altijd die extra bak draaiende, of haal je hem te voorschijn wanneer dat nodig is? En neem je dan water uit je grote bak al dan niet aangevuld met gewoon water, of gebruik je dan gewoon water?

Ik neem aan dat er dan wel wat grind in moet, maar doe je er dan ook plantjes in?

Zo wat een vragen! Ik hoop dat je me even vooruit kunt helpen.
Alvast bedankt!

maandag 15 september 2003 @ 10:17:25 #200
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13175319
Ik heb nu 2 bakken van 300 liter. 1tje met 100 liter en nog een kleiner bakje zonder kap met een liter of 80 denk ik. Ow en ik heb ook nog goudvissen maar die doen niet mee.

In 1 van 300 liter zit malawi. In de andere frontosa's. In het 100 liter bakje hebben we wat neontetra's en laten we jonge cichliden groot worden tot ze groot genoeg zijn om te worden verkocht of om weg te geven.

Als het bij ons voorkomt dat we een vis apart moeten zetten dan maken we zetten we alle vissen van de 100liter over naar de kleinere van ongeveer 80 liter. Deze kunnen we heel snel opstarten omdat we de helft van het water uit de 100 liter bak gebruiken en daar een extra pompje hebben meedraaien die we dan omswitchen naar de kleinere bak.
In de 100 liter bak draait dan alleen nog een eheim pomp met over-capaciteit.

Dit is mijn situatie.

Nu de jouwe:
Je hoeft het kleine bakje niet compleet in te richten. Maar misschien vind je het wel leuk om er grind en plantjes in te doen. En natuurlijk stenen zodat ze zich kan verschuilen. Maar het hoeft niet per se.
Persoonlijk denk ik dat de vis zich dan wel lekkerder voelt.

En je hebt gelijk, die dingen zijn niet heel erg duur. En ze zijn altijd wel handig. Je kunt er zo een visje inwippen en apart een kuur geven. Zo verspil je ook minder Esha. En als je een pomp hebt draaien met inhoud dan filtert deze al je medicijn eruit.. Daar heb je een pomp voor Je kunt alle sponzen/kool/etc eruit halen en hem 'leeg' laten pompen voor de stroming.

Succes met je vissen!!

[Dit bericht is gewijzigd door Faithz op 15-09-2003 11:55]

pi_13177437
nieuwere foto's op http://users.pandora.be/glc

en dan had ik nog een vraagje: is CO2 echt zo belangrijk? Stel nu dat ik mijn bakje echt tip top in orde wil houden, bijna perfect, is dat dan ook nodig? of is de handel van die installaties gewoon weer nodig om winst te maken?

pi_13179080
tsja, wat is nodig. de planten groeien er beter door, waardoor zo ook weer beter nitraten uit je water halen, maar dan moet ook je verlichting weer goed zijn. het ligt eraan waar de overcapaciteit zit. als je al aan het maximale rendement van je verlichting zit, dan zal extra co2 niets uitmaken.

reken maar eens uit hoeveel watt per liter je hebt. als dit onder de 0.4 komt heb je waarschijnlijk meer aan extra verlichting.

pi_13183964
of je co2 nodig hebt of kan gebruiken ligt aan veel dingen. hier ff een engels lijstje van deze site:

# The levels of pH, hardness and temperature of the water
# The amount and type of filtration
# The amount and type of plants
# The amount and type of lighting
# The amount and type of nutrients

lees de site maar eens door.

deze site is ook wel handig (nederlands)

trouwens: filters filteren de medicijnen niet uit je water zolang je er geen carbon/aktief koolstof in hebt zitten (deze halen namelijk wel de medicijnen uit je water). heb je dus gewoon een filter met (bijv.) blauwe sponzen en filterwatten dan kun je die gewoon laten draaien met de sponzen erin.

[Dit bericht is gewijzigd door Leipo666 op 15-09-2003 16:32]

† In Memoriam † maandag 15 september 2003 @ 17:29:07 #204
7074 moussy
kuttekop
pi_13185754
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:26 schreef Leipo666 het volgende:
trouwens: filters filteren de medicijnen niet uit je water zolang je er geen carbon/aktief koolstof in hebt zitten (deze halen namelijk wel de medicijnen uit je water). heb je dus gewoon een filter met (bijv.) blauwe sponzen en filterwatten dan kun je die gewoon laten draaien met de sponzen erin.
Sommige lampen (grolux of zo) willen ook nog wel eens een negatieve invloed hebben op de werking van medicijnen.

Trouwens, Co2 is vooral handig als je plantenbak wil hebben. Maar wil je gewoon een leuk aquarium dan he j dat helemaal niet nodig. Als je je planten wat extra's wil geven, doe je er gewoon een voedingsbodem in. Ik zou geen vloeibare mest in je water mieteren, algen zijn er ook gek op.

pi_13190011
quote:
Op maandag 15 september 2003 16:26 schreef Leipo666 het volgende:
Ik dacht al dat ik het wel goed gelezen had in de bijsluiter. Ik heb geen koolstoffilter. Dus dat is geen probleem.
Dank je voor de bevestiging
pi_13255110
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:29 schreef moussy het volgende:
[..]
Sommige lampen (grolux of zo) willen ook nog wel eens een negatieve invloed hebben op de werking van medicijnen.
weet je dat zeker? ik heb er nog nooit van gehoord namelijk, maar ik heb wel een grolux lamp. heb je een bron of zo?
  zaterdag 20 september 2003 @ 12:16:50 #207
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_13310354
quote:
Op maandag 15 september 2003 17:29 schreef moussy het volgende:

[..]

Trouwens, Co2 is vooral handig als je plantenbak wil hebben. Maar wil je gewoon een leuk aquarium dan he j dat helemaal niet nodig. Als je je planten wat extra's wil geven, doe je er gewoon een voedingsbodem in. Ik zou geen vloeibare mest in je water mieteren, algen zijn er ook gek op.

mijn algen werden juist midner door de vloeibare mest.
De planten gingen nl. sneller groeien waardoor algen minder kans kregen om zich op de bladeren te vestigen.
  zaterdag 20 september 2003 @ 21:43:18 #208
60397 Raspberry
pi_13321926
weet iemand hier hoeveel sluierstaart goudvisjes je verantwoord kan doen in een bak van 40.25.25? Met filter en lichtkap erbij?
Enz. Enz. Enz.
  zaterdag 20 september 2003 @ 22:08:47 #209
27084 Pissie
Like duh....
pi_13322498
Wie oh wie kan mij advies geven?

Ik heb het idee dat ik een ontzettende zwangere Platy in ons aquarium heb zitten. Nu had ik hier een aantal vraagjes over, zijn er kenmerken waaraan je kan zien dat een vis zwanger is en of ze op het punt van bevallen staat? Wij hebben wel gemerkt dat ze dikker is geworden, nu hadden we gisterenavond 1 jong visje in het aquarium zwemmen, deze eruit gehaald en volgens ons heeft hij het niet overleefd. Hebben jullie tips wat betreft het kweken van deze jonkies.

Het lijkt ons stug dat mw. gisteren alle jonkies heeft gebaard, ze is nog steeds zo dik, maar we hebben dus maar 1 jonkie gevonden en denken nu dat de rest is opgegeten door de clown botia.

Wat kunnen we nu het beste doen met deze Platy?

Alvast bedankt voor jullie tips

Dankzij ivf zijn wij op 02-07-2013 de trotse ouders geworden van onze zoon Bram!
  zaterdag 20 september 2003 @ 22:46:31 #210
60397 Raspberry
pi_13323377
quote:
Op zaterdag 20 september 2003 21:43 schreef Raspberry het volgende:
weet iemand hier hoeveel sluierstaart goudvisjes je verantwoord kan doen in een bak van 40.25.25? Met filter en lichtkap erbij?
Hmm, best wel dom om deze vraag in een TROPISCH aquarium topic te stellen.:) Ik open wel een eigen topic.
Enz. Enz. Enz.
pi_13376482
even dit topic nieuwe leven inblazen. mijn nieuwe aquarium draait nu een maandje:
  dinsdag 23 september 2003 @ 10:10:09 #212
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13378124
Vertel es wat meer over je bakkie
pi_13395604
Tis een rio 180, tweedehand op de kop getikt voor 80 euro
heb er zelf een zandwervelbed filter bij gemaakt. speelzand met voedingsbodem als substraat. leuk stukje kienhout gevonden. links zie je vallisnera (inmiddels al flink gegroeid), met daarvoor zo'n standaard plantje dat lekker veel nitraat eet (weet de naam niet). rechts een stel amazonde planten. ergens nog een rode tijdgerlotus, maar die is nog erg klein.

bewoond door:
* 16 kardinalen
* 5 corydoras julii
* te veel guppen (gratis af te halen in eindhoven)
* 3 appelslakken
* diverse kleine slakjes

toekomstige medebewoners:
* koppeltje ancistrus dolichopterus
* koppeltje killi's
* koppeltje antennebaarsjes
* een stel redtail garnalen

ancistrussen om de algen tegen te gaan, killi's en antennebaarsje om de jonge guppen op te eten en zo de guppenpopulatie in toom te houden. garnalen houden samen met de slakken de bodem schoon.

geen bemesting, geen CO2, een growlux lamp en een onbekende andere. heb er wel reflectors op gezet.

pi_13415845
Ik heb me oude verwaarloosde aquariumpje weer helemaal schoongemaakt, spulletjes schoongemaakt, en heb hem nu helemaal op orde gemaakt. Morgen ofzo even nieuwe plantjes erin doen en dan wat visjes kopen over 2 weekjes ofzo. Nou denk niet te prof van mij want het is een mini bakje van 40x20x25, das volgens mij 20 liter toch???
pi_13418951
We zijn verhuisd en ik mocht geen aquarium meer op mijn kamer van mijn moeder... (ze wil dat een aquarium wordt geplaatst en dat je vervolgens een jaar niets hoeft te doen... )

We hebben nog wel een groot aquarium in de woonkamer. (100x40x40)

De andere 2 aquariums die nu in de box liggen te rotten zijn iets in de 50x30x20 en 60x30x30 ofzow. Allebei gevonden, 1tje was incl. grind, temperatuur meter, wand, deksel en lamp. Helemaal compleet. Tjah, dat krijg je als je er voor de krant elke ochtend vroeg uit gaat.

En als eht nog niet gezegd is: Een plantje op je hout doe je simpel weg door een plantje op een houtje te binden met een elastiekje

pi_13443528
Wat raden jullie mij aan in mijn bakje van 40x20x25 (25 liter volgens mij) ik heb al eerder een aquarium gehad, ik weet er al wel wat vanaf maar ik ben zeker geen prof! Ik heb voldoende plantjes ik heb een pompje licht en verwarming.
Wat is een goed uitgangspunt: 4 guppies en een algeneter ofzo??
pi_13443611
Oja en kan je in elke dierenwinkel je water laten testen?? Moet je dan gewoon een bakje meenemen??? Is het gratis???
  † In Memoriam † vrijdag 26 september 2003 @ 00:00:15 #218
7074 moussy
kuttekop
pi_13448905
quote:
Op donderdag 25 september 2003 20:37 schreef Salie het volgende:
Wat raden jullie mij aan in mijn bakje van 40x20x25 (25 liter volgens mij) ik heb al eerder een aquarium gehad, ik weet er al wel wat vanaf maar ik ben zeker geen prof! Ik heb voldoende plantjes ik heb een pompje licht en verwarming.
Wat is een goed uitgangspunt: 4 guppies en een algeneter ofzo??
Een algeneter kan alleen in verwarmd water.
Als je het gaat verwarmen kan je er platy's in doen,of guppen of misschien wel zebra daio's. Maar ook chinese danio's. Deze laatse kunnen ook in koud water.

Je water kan je het beste bij een aquarium speciaalzaak laten testen. Dan neem je een potje met water mee. het potje moet wel goed schoon zijn voor je er water in doet. Bij de ene winkel kost het geld, bij de andere niet.

pi_13459162
quote:
Op vrijdag 26 september 2003 00:00 schreef moussy het volgende:

[..]

Een algeneter kan alleen in verwarmd water.
Als je het gaat verwarmen kan je er platy's in doen,of guppen of misschien wel zebra daio's. Maar ook chinese danio's. Deze laatse kunnen ook in koud water.

Je water kan je het beste bij een aquarium speciaalzaak laten testen. Dan neem je een potje met water mee. het potje moet wel goed schoon zijn voor je er water in doet. Bij de ene winkel kost het geld, bij de andere niet.

Ik heb een verwarmd aquarium
pi_13464817
lijkt me een mooi guppenbakje. normaal 1 mannetje met drie vrouwtjes, maar in zo'n klein bakje wil je misschien geen voortplanting. dan alleen mannetjes of vrouwtjes, alleen mannetjes is het mooiste.

algeneter zal lastig worden, omdat het zo'n klein bakje is.

eb zijn danio's ook niet te groot?

[Dit bericht is gewijzigd door Byte_Me op 26-09-2003 18:26]

pi_13471465
Ik ga proberen Apistogramma cacatoides te kweken, het wordt de eerste vis die ik ga kweken dus hopelijk wordt het een klein succesje (of een grote natuurlijk )

een fototje van een Apistogramma cacatoides Orange Flash:

† In Memoriam † zaterdag 27 september 2003 @ 00:04:17 #222
7074 moussy
kuttekop
pi_13471560
Wij stoppen met aquaria. Zondag worden al onze maanvissen opgehaald. De bak van ruim 400 liter zal omgebouwd worden tot een terrarium.....

Ergens vind ik het wel jammer, maar een nieuwe uitdaging is ook wel heel erg leuk.

pi_13474660
Zonde van de bak..

Weet je zeker dat je het als terrarium wilt gebruiken?

pi_13474704
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 10:17 schreef Faithz het volgende:
Zonde van de bak..

Weet je zeker dat je het als terrarium wilt gebruiken?

VERA! Jij bent Vera
Ik ken jou van het prikbord!! Ikke is vriendin van Karin
  † In Memoriam † zaterdag 27 september 2003 @ 11:28:08 #225
7074 moussy
kuttekop
pi_13475561
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 10:20 schreef Faithz het volgende:

[..]

VERA! Jij bent Vera
Ik ken jou van het prikbord!! Ikke is vriendin van Karin

Paulina!! Doe je ff de groetjes aan Karin?

We vinden het niet zonde van de bak. Wel jammer van de drakenvis, maar omdaar nou een grote bak voor te laten staan

pi_13479350
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 00:04 schreef moussy het volgende:
Wij stoppen met aquaria. Zondag worden al onze maanvissen opgehaald. De bak van ruim 400 liter zal omgebouwd worden tot een terrarium.....

Ergens vind ik het wel jammer, maar een nieuwe uitdaging is ook wel heel erg leuk.

heb je nog leuke dingen te koop dan? ik zoek nog een filterpomp, ik neem aan dat je die niet nodig hebt in een terrarium.
pi_13481421
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 11:28 schreef moussy het volgende:

[..]

Paulina!! Doe je ff de groetjes aan Karin?

We vinden het niet zonde van de bak. Wel jammer van de drakenvis, maar omdaar nou een grote bak voor te laten staan

Idd!

Ik zou zeggen: maak er lekker een terrarium van en geniet!

zaterdag 27 september 2003 @ 20:31:42 #228
45802 Terrah
Jong en onbezonnen
pi_13484828
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 15:28 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

heb je nog leuke dingen te koop dan? ik zoek nog een filterpomp, ik neem aan dat je die niet nodig hebt in een terrarium.

Hmm... hoe groot is je bak. heb nog zo'n groot k*t ding liggen van Eheim wil 'm graag kwijt evanals thermostaat en een luchtpompje. Allemaal verkeerd gekocht
pi_13486182
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 20:31 schreef Terrah het volgende:

[..]

Hmm... hoe groot is je bak. heb nog zo'n groot k*t ding liggen van Eheim wil 'm graag kwijt evanals thermostaat en een luchtpompje. Allemaal verkeerd gekocht

Ik ben nog op zoek naar een Eheim pomp!!
Hoeveel liter pompt ie en wat moet ie kosten?? En waar af te halen?
pi_13486275
Dubbel.

[Dit bericht is gewijzigd door DuchessX op 27-09-2003 21:47]

#geen
pi_13486288
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 21:41 schreef Faithz het volgende:

[..]

Ik ben nog op zoek naar een Eheim pomp!!
Hoeveel liter pompt ie en wat moet ie kosten?? En waar af te halen?

Even offtopic maar ik wil even zeggen dat je twee hele lieve poezen hebt

http://members.chello.nl/~y.adams/maarten/mito.JPG

#geen
pi_13486313
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 21:47 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Even offtopic maar ik wil even zeggen dat je twee hele lieve poezen hebt

http://members.chello.nl/~y.adams/maarten/mito.JPG

Schijn bedriegt

Maar bedankt!

† In Memoriam † zaterdag 27 september 2003 @ 22:03:04 #233
7074 moussy
kuttekop
pi_13486593
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 15:28 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

We hebben altijd gefilterd over een bioloog.
pi_13493315
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 20:31 schreef Terrah het volgende:

[..]

ik heb een 180 liter bak. weet je het type filter? misschien ben ik ook wel geinteresseerd in de thermostaat en het pompje, als reserve. ik weet alleen niet wat je prijs is, ik zit een beetje krap bij kas stuur me maar een mailtje op davidje apenstaart punkass.com

heb jou ook al een mailtje gestuurd.

pi_13493356
quote:
Op zaterdag 27 september 2003 22:03 schreef moussy het volgende:

[..]

We hebben altijd gefilterd over een bioloog.

daar heb ik helaas geen plek voor. het moet in zo'n Juwel onderkast passen.
  zondag 28 september 2003 @ 12:44:43 #236
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13494884
quote:
Op zondag 28 september 2003 11:06 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik heb een 180 liter bak. weet je het type filter? misschien ben ik ook wel geinteresseerd in de thermostaat en het pompje, als reserve. ik weet alleen niet wat je prijs is, ik zit een beetje krap bij kas stuur me maar een mailtje op davidje apenstaart punkass.com

heb jou ook al een mailtje gestuurd.

Ik heb voor jou een pomp wat je van mij zo voor niks op mag halen. Het is geen Eheim maar pompt met gemak 400 a 500 liter erdoor in een uur en kan anderhalve meter omhoog pompen.
Ik las dat je budget niet zo groot is dus misschien is deze iets voor jou?

Dan ben ik enige kanshebber op de Eheim

pi_13503215
quote:
Op zondag 28 september 2003 12:44 schreef Faithz het volgende:

[..]

Ik heb voor jou een pomp wat je van mij zo voor niks op mag halen. Het is geen Eheim maar pompt met gemak 400 a 500 liter erdoor in een uur en kan anderhalve meter omhoog pompen.
Ik las dat je budget niet zo groot is dus misschien is deze iets voor jou?

Dan ben ik enige kanshebber op de Eheim

eerst even kijken wat die eheim moet kosten. maar anders zou dat erg fijn zijn.
pi_13513453
kan iemand me helpen? ik heb een juwel rio 400, met 2 filters. de orginele binnenfilter en een eheim weet ik veel wat voor type. Nu wil ik van de binnenfilter een biologische filter maken, omdat die toch niet zo dikwijls ververst moet worden dan, en dan neem ik de eheim als mechanische, omdat die in de kast onder aquarium staat, dus makkelijk proper te houden. Ik zou wel willen weten met wat ik de binnenfilter van Juwel moet vullen.
pi_13513670
je kunt er bioballen in doen, of van dat ehfisubstraat. eigenlijk alles met een groot oppervlak, zodat er veel baktierien aan kunnen hechten.
pi_13513969
da efhisubstraat is veel te duur geef dan maar bioballen, en dan moet er voor de rest dus niks in? enkel die ballen?
  † In Memoriam † maandag 29 september 2003 @ 10:52:25 #241
7074 moussy
kuttekop
pi_13515170
Hoe wil je een biologisch evenwicht gaan creeëren in een binnenfilter
quote:
Biologische filters
Dit type filters worden vaak aangeduid als droog/nat filters of druppelfilters. Biologische filters verschillen sterk in uitvoering, maar over het algemeen bestaat het filter uit een overloop in het aquarium, meerdere compartimenten in de onderkast en een opvoerpomp. De uiteindelijke uitvoering van een biologisch filter is in praktijk sterk afhankelijk van het beoogde aquarium en de wensen van de aquariaan.
pi_13525803
quote:
Op maandag 29 september 2003 10:52 schreef moussy het volgende:
Hoe wil je een biologisch evenwicht gaan creeëren in een binnenfilter
[..]
soms wordt hier het eachterste gedeelte van het aquarium voor gebruikt. maar hier wordt iets anders bedoeld, een binnenfilter gevuld met een substraat waar bakterien goed aan kunnen hechten.
pi_13525827
quote:
Op maandag 29 september 2003 09:44 schreef jeroenglc het volgende:
da efhisubstraat is veel te duur geef dan maar bioballen, en dan moet er voor de rest dus niks in? enkel die ballen?
ja, gewoon bioballen erin, hoef je nooit iets aan te doen.
pi_13537529
kheb van m'n vader de tip gekregen om steentjes te gebruiken die ze in beton gieten (ongeveer 1,5 cm doorsnede) we hadden zo nog 15 zakken liggen op zolder. Deze steentjes zijn heel poreus, maar ze blijven drijven, ik heb ze momenteel in water staan, om ze proberen te laten zinken. weet er iemand welke bolletjes ik bedoel? en zijn deze geschikt?
pi_13537698
ik kan niet meer op de naam komen van die steentjes
twas iets van ardex ofzo
  † In Memoriam † dinsdag 30 september 2003 @ 09:31:39 #246
7074 moussy
kuttekop
pi_13538201
je moet niet te veel aanklooien om het zo zo goedkoop mogelijk te maken. Dat kost je vaak je filter.
pi_13538521
aanklooien? tzijn maar gewoon steentjes hoor
  dinsdag 30 september 2003 @ 10:00:38 #248
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13538728
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 09:31 schreef moussy het volgende:
je moet niet te veel aanklooien om het zo zo goedkoop mogelijk te maken. Dat kost je vaak je filter.
En je vissen
pi_13538811
maar kheb nog een 2de filter ook hoor, dus ik wou namiddag mijn binnefilter leeghalen, en dan die bolletjes erin doen
of niet?
  † In Memoriam † dinsdag 30 september 2003 @ 10:06:28 #250
7074 moussy
kuttekop
pi_13538823
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 09:48 schreef jeroenglc het volgende:
aanklooien? tzijn maar gewoon steentjes hoor
Ja, aanklooien. Veel stenen geven kalk af, dus dat komt in je water, met als gevolg, vissen kapot, planten kapot en je filter vol met kalkprut.
  † In Memoriam † dinsdag 30 september 2003 @ 10:07:02 #251
7074 moussy
kuttekop
pi_13538831
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:05 schreef jeroenglc het volgende:
maar kheb nog een 2de filter ook hoor, dus ik wou namiddag mijn binnefilter leeghalen, en dan die bolletjes erin doen
of niet?
Ik zou het niet doen. Tweede filter of niet.
pi_13538916
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:06 schreef moussy het volgende:

[..]

Ja, aanklooien. Veel stenen geven kalk af, dus dat komt in je water, met als gevolg, vissen kapot, planten kapot en je filter vol met kalkprut.

ma dit zijn geen stenen hoor
ik weet de naam niet meer, anders kon ik je een foto geven,

het zijn kleine bolletjes (niet perfect rond, sommige ovaler), heel poreus, en ze worden gebruikt in beton, of onder een bad.

† In Memoriam † dinsdag 30 september 2003 @ 10:50:08 #253
7074 moussy
kuttekop
pi_13539738
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:12 schreef jeroenglc het volgende:

[..]

ma dit zijn geen stenen hoor
ik weet de naam niet meer, anders kon ik je een foto geven,

het zijn kleine bolletjes (niet perfect rond, sommige ovaler), heel poreus, en ze worden gebruikt in beton, of onder een bad.

Als iets poreus is moet je het al helemaal niet in een filter gebruiken.
pi_13539829
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:50 schreef moussy het volgende:

[..]

Als iets poreus is moet je het al helemaal niet in een filter gebruiken.

hallo? ik lees niets anders dan "poreus" als het over biologische filters gaat
  dinsdag 30 september 2003 @ 12:22:05 #255
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_13541955
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 10:54 schreef jeroenglc het volgende:

[..]

hallo? ik lees niets anders dan "poreus" als het over biologische filters gaat

Flikker er nou maar gewoon keramieke pijpjes in.

Moussy heeft gelijk maar als je niet wilt luisteren dan moet je het doen zoals je het zelf wilt. Vind het alleen wel zielig voor je vissen.

pi_13542026
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:22 schreef Faithz het volgende:

[..]

Flikker er nou maar gewoon keramieke pijpjes in.

Moussy heeft gelijk maar als je niet wilt luisteren dan moet je het doen zoals je het zelf wilt. Vind het alleen wel zielig voor je vissen.

we zijn wel vriendelijk zeg. kwou gewoon weten of die steentjes hetzelfde effect zouden hebben als die keramiek pijpjes
ik denk dat ek op een ander forum moet gaan vragen stellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')