Geen Hans Kok.
quote:Ha, we hebben er weer een amateur-frenoloog bij. Gezellig.
Op dinsdag 1 juli 2003 13:22 schreef Roellie80 het volgende:
O.B Laden?
Plaatje!
Alle problemen van deze meneer kwamen voort uit zijn afkomst.
[Dit bericht is gewijzigd door NoSigar op 01-07-2003 13:41]
John Paul Getty III werd in Italië ontvoerd. Toen zijn rijke grootvader weigerde het losgeld te betalen sneden zijn ontvoerders hem een oor af en stuurden dat op. Toen kwam opa opeens wel over de brug.
Later gebruikte hij iets te kwistig alcohol en drugs, waardoor hij verlamd en blind raakte.
Onthoud deze wijze les mensen: geld maakt niet gelukkig.
quote:ben al weg, stomme beeer.
Op dinsdag 1 juli 2003 13:43 schreef beeer het volgende:
Haha. Mijn lol kan niet op.
Spengler?
quote:Geheel juist - dat heeft u goed opgemerkt. Wat gaf de doorslag?
Op dinsdag 1 juli 2003 15:17 schreef SportsIllustrated het volgende:
Dit lijkt me een Germaan die democratie funest vindt voor de volkse hygiene.
quote:Neen, die is het niet. Meneer was veel erger.
Spengler?
Heidegger?
quote:Heeft-ie echter nooit opgehad.
Op dinsdag 1 juli 2003 15:32 schreef SportsIllustrated het volgende:
Geknipt voor soldatenhelm.
quote:Nee, veel gevaarlijker.
Heidegger?
Gevaarlijker dan Heidegger. Hmm, actieve nazi of intellectuele duvelsaanjager?
quote:Eigenlijk beide, maar toch vooral het tweede. Leermeester.
Op dinsdag 1 juli 2003 15:44 schreef SportsIllustrated het volgende:Hmm, actieve nazi of intellectuele duvelsaanjager?
Hij lijkt ook wel op Streicher, maar die is geloof ik wel in dienst geweest.
quote:Drexler?
Op dinsdag 1 juli 2003 15:50 schreef pyl het volgende:[..]
Eigenlijk beide, maar toch vooral het tweede. Leermeester.
quote:Correct.
Op dinsdag 1 juli 2003 16:17 schreef Gellius het volgende:
Dietrich Eckart.
Hoewel door velen, waaronder gans Limburg en enkele R-J-P stamgasten, op een grote hoop gegooid met de Pruis (zie een voorgaand deel uit deze gordel van meesterwerken), is de Duitser niet zonder meer een Pruis. Saksen, Beiers, Rijnland-Westphalers, Thuringers, allen zijn zij Duits.
Verder hebben de Duitsers te lijden onder de schaduw van een voormalig Oostenrijks huisschilder.
Hoewel zij, van het Romeinse Rijk tot aan de hoofdstad van het British Empire, veel hebben verwoest, hebben de Duitsers ook veel opgebouwd. De Duitse componisten zijn vrijwel zonder uitzondering van de bovenste plank; de Duitse taal is een acquired taste. Frans is bevallig, en Engels is universeel: maar als de taal die klank van staal op staal moet hebben, gaat er niets boven Duits. Ook heeft Duitsland veel belangwekkende denkers voortgebracht; geen van hen zonder ernstige tic, overigens.
Nijver, gezagsgetrouw, en niet vies van het open laten staan van de bierkraam.
Op afbeeldingen zijn Duitsers doorgaans te herkennen aan een (al dan niet met overgewicht gepaard gaande) gezonde blos, en een martiale blik.
Voorbeeldopgave
Wie is deze Duitser?
*Heer Sports wakker-schud:
Meneer was zichtbaar begaafd op het technologische vlak. Ik twijfel tussen ontwerper van een veelgebruikte auto, planner van den Duitschen Autobahnen of uitvinder van een nuttig kleinood.
Heer du_ke, u heeft geretourneerd! Welkom terug. En bijna gefeli
quote:Ik begrijp dat meneer's bonkige hoofd dit doet vermoeden, maar meneer was geen AngloSax.
Op woensdag 2 juli 2003 09:39 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Britsch?
quote:U wordt al aanzienlijk warmer, heer hondachtige. Ik zal u voor zijn en het weggeven: meneer was Italiaan
Op woensdag 2 juli 2003 09:41 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Fransch?
quote:Meneer heeft een irritant bekend hoofd, doch de naam onloopt mij nog. Enig hintwerk?
Op woensdag 2 juli 2003 09:44 schreef Parabola het volgende:[..]
U wordt al aanzienlijk warmer, heer hondachtige. Ik zal u voor zijn en het weggeven: meneer was Italiaan
quote:Een hintje kan er wel af, heer Wile_E. Hoewel meneer geen ornitholoog was, kan enig kennis van de kip hem niet ontzegd worden.
Op woensdag 2 juli 2003 09:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Meneer heeft een irritant bekend hoofd, doch de naam onloopt mij nog. Enig hintwerk?
Overigens berust de bekendheid van zijn hoofd aan uw zijde op puur toeval.
quote:Dat is inderdaad jammer.
Op woensdag 2 juli 2003 09:57 schreef Gellius het volgende:
Wat jammer dat het Giambattista Vico niet is..
quote:kip
Op woensdag 2 juli 2003 10:01 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
kip??
quote:Mmmm... lijkt me uitgesloten; deze "foto" dateert van later.
Op woensdag 2 juli 2003 10:04 schreef beeer het volgende:
Hmz... een of andere onbekende foto van Cristoforo Colombo?
Zat meneer in de muziek?
quote:Dat is correct, een kleine twee eeuwen later.
Op woensdag 2 juli 2003 10:07 schreef pyl het volgende:[..]
Mmmm... lijkt me uitgesloten; deze "foto" dateert van later.
quote:Dat is dan weer niet correct.
Zat meneer in de muziek?
quote:Het ware ook beter geweest niet naar conclusies te springen: dat iemand in Vaticaanstad woont, ja zelfs werkt, wil niet zeggen dat die persoon ook paus is. Sterker nog, meneer was niet eens een geestelijke.
Op woensdag 2 juli 2003 11:30 schreef pyl het volgende:
Mmmm...een 17e eeuwse paus die "iets" met een kip had - neen, die kan ik niet vinden.
quote:Een creatieve vraag, heer Gellius, dat waardeer ik
Op woensdag 2 juli 2003 11:38 schreef Gellius het volgende:
Was mijnheer er ondergedoken, als het ware?
Desondanks was meneer dat niet, hij was er werkzaam. Meneer was in dienst van de paus.
quote:Bedankt! Ja ik ben onder de stoffige hopen van een grote stapel papier vandaan gekropen en heb een nog stoffiger hoekje van het Fok!forum opgezocht. Toen ik daar een deeltje van de cursus antropologie voor beginners zag moest ik uiteraard een gokje wagen.
Op woensdag 2 juli 2003 09:01 schreef Parabola het volgende:Heer du_ke, u heeft geretourneerd! Welkom terug. En bijna gefeli
Ik heb echter geen flauw idee wie deze 16e eeuwse italiaan is.
quote:Als schilder, of wellicht beeldhouwer?
Op woensdag 2 juli 2003 11:41 schreef Parabola het volgende:
Meneer was in dienst van de paus.
quote:Meneer had gestudeerd. Dan wordt men geen schilder, en al helemaal geen wellicht beeldhouwer.
Op woensdag 2 juli 2003 11:43 schreef pyl het volgende:[..]
Als schilder, of wellicht beeldhouwer?
quote:Al een heel stuk dichter bij de waarheid, maar wat moet een rechtsgeleerde nu toch met kippen?
Op woensdag 2 juli 2003 11:47 schreef beeer het volgende:
Ik krijg opeens zo'n flauw vermoeden dat deze man een rechtsgeleerde is. Waar is Scipio?
quote:Opeten.
Op woensdag 2 juli 2003 11:48 schreef Parabola het volgende:[..]
Al een heel stuk dichter bij de waarheid, maar wat moet een rechtsgeleerde nu toch met kippen?
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 11:50 schreef beeer het volgende:[..]
Opeten.
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 09:59 schreef Parabola het volgende:[..]
Een hintje kan er wel af, heer Wile_E. Hoewel meneer geen ornitholoog was, kan enig kennis van de kip hem niet ontzegd worden.
quote:Hear! Hear!
Op woensdag 2 juli 2003 11:54 schreef Gellius het volgende:
Zeg luister eens, hebben we het hier nu over de XVIe of de XVIIe eeuw, eigenlijk? Dat wil ik nu wel eens weten.
quote:Meneer heeft eeuwtje nummer 17 aan geen van beide zijden verlaten, heer Gellius, rustig nu maar.
Op woensdag 2 juli 2003 11:54 schreef Gellius het volgende:
Zeg luister eens, hebben we het hier nu over de XVIe of de XVIIe eeuw, eigenlijk? Dat wil ik nu wel eens weten.
quote:Order! OOOrderrr!
Op woensdag 2 juli 2003 11:55 schreef pyl het volgende:[..]
Hear! Hear!
quote:Meer precies: dierenarts?
Op woensdag 2 juli 2003 12:14 schreef pyl het volgende:
Okay, nog een poging: was meneer medicus?
quote:Die mag ik helaas niet goed rekenen.
Op woensdag 2 juli 2003 12:14 schreef Gellius het volgende:
Italiaanse kip, Vaticaan-employee: Mijnheer was er kok?
quote:En een heel goede poging ook, heer pyl. Medicus was m'neer welzeker!
Op woensdag 2 juli 2003 12:14 schreef pyl het volgende:
Okay, nog een poging: was meneer medicus?
quote:Dat dan weer niet. Het zou me niets verbazen als die toen nog niet bestonden.
Op woensdag 2 juli 2003 12:16 schreef Gellius het volgende:[..]
Meer precies: dierenarts?
maar ik moet zeggen dat u het creatieve niveau er aardig inhoudt vandaag
quote:Nope.
Op woensdag 2 juli 2003 12:17 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Was meneer Paracelsus?
quote:Sorry
Op woensdag 2 juli 2003 12:57 schreef SportsIllustrated het volgende:
Giulio Mancini?
quote:Fout opnieuw.
Op woensdag 2 juli 2003 13:04 schreef SportsIllustrated het volgende:
Filippo Mazzei?
quote:Malpighi (1628-1694) used the microscope for studies on skin, kidney, and for the first interspecies comparison of the liver. He greatly extended the science of embryology. Use of microscope enabled him to describe the development of the chick in its egg, and discovered that insects (particulary, the silk worm) do not use lungs to breathe, but small holes in their skin called tracheae. He was the first to see capillaries and thus he discovered the link between arteries and veins that had eluded William Harvey. A skin layer was named after him, the Malpighi layer, also other structures, like the Malpighi bodies in the kidneys.
Op woensdag 2 juli 2003 13:19 schreef pyl het volgende:
Marcello Malpighi. Eindelijk.
He was professor at Bologna and Pisa. In 1691, he became chief physician to Pope Innocent XII.
Poe poe --> laatje
quote:C'est une moustache Anglais, oui?
Op woensdag 2 juli 2003 13:23 schreef SportsIllustrated het volgende:
[afbeelding]
quote:Sir Douglas Haig.
Op woensdag 2 juli 2003 13:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Douglas Haig?
quote:Denk ik ook. En wel een acteur.
Op woensdag 2 juli 2003 13:29 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Dat is een Yankee-heer..
[Dit bericht is gewijzigd door pyl op 02-07-2003 13:39]
quote:Yes sir-ree.
Op woensdag 2 juli 2003 13:40 schreef Parabola het volgende:
Jim Garrison
Dan deze maar:
quote:----> B&H
Op woensdag 2 juli 2003 13:43 schreef pyl het volgende:
Aaaahhh...net te laat voor GarrisonDan deze maar:
[afbeelding]
Italiaans actrice?
quote:Zeg dat wel!
Op woensdag 2 juli 2003 13:45 schreef Parabola het volgende:[..]
----> B&H
quote:Twee keer neen. Mevrouw had Spaans, Frans en Deens bloed in de ad'ren.
Italiaans actrice?
quote:Nogal wat bloed. Blauw?
Op woensdag 2 juli 2003 13:48 schreef pyl het volgende:[..]
Zeg dat wel!
[..]Twee keer neen. Mevrouw had Spaans, Frans en Deens bloed in de ad'ren.
quote:Nee, gewoon rood.
Op woensdag 2 juli 2003 13:50 schreef Parabola het volgende:[..]
Nogal wat bloed. Blauw?
Verkeerde wel in "betere" kringen.
* Parabola probeert het vooroordeel te doorbreken dat knappe vrouwen geen hersenen kunnen hebben. * Parabola 's vriendin is er het levende bewijs van
quote:Foto?
Op woensdag 2 juli 2003 14:34 schreef Parabola het volgende:
Schapte mevrouw weten, geerde zij wellicht wijs?* Parabola probeert het vooroordeel te doorbreken dat knappe vrouwen geen hersenen kunnen hebben. * Parabola 's vriendin is er het levende bewijs van
quote:Wetenschapper noch filosoof, maar hanteerde wel met fijne regelmaat - en zeer verdienstelijk - een pen. Mevrouw wendde ook haar niet geringe charmes aan om schrijfstof te vinden; haar fantasieën mochten er eveneens zijn.
Op woensdag 2 juli 2003 14:34 schreef Parabola het volgende:
Schapte mevrouw weten, geerde zij wellicht wijs?* Parabola probeert het vooroordeel te doorbreken dat knappe vrouwen geen hersenen kunnen hebben. * Parabola 's vriendin is er het levende bewijs van
Ondertussen wordt heer Pyl nieuwsgierig naar mevrouw Parabola!
quote:Mevrouw was een zogenoemde 'schrijfster', meen ik te begrijpen
Op woensdag 2 juli 2003 14:43 schreef pyl het volgende:[..]
Wetenschapper noch filosoof, maar hanteerde wel met fijne regelmaat - en zeer verdienstelijk - een pen. Mevrouw wendde ook haar niet geringe charmes aan om schrijfstof te vinden; haar fantasieën mochten er eveneens zijn.
quote:'mevrouw Parabola' (* Parabola spreekt liever van Mama-bola) behoort ondanks herhaaldelijk aandringen niet tot de Fok!-gemeenschap. Het is niet aan mij om daar verandering in te brengen, anders dan door nogmaals aandringen. Ik zal uw nieuwsgierigheid overbrengen.
Ondertussen wordt heer Pyl nieuwsgierig naar mevrouw Parabola!
quote:Mama-bola dient zich dan wel te vervoegen in Fok! Tieten, buikjes, kontjes-usertopic deel 52
Op woensdag 2 juli 2003 14:50 schreef Parabola het volgende:'mevrouw Parabola' (* Parabola spreekt liever van Mama-bola) behoort ondanks herhaaldelijk aandringen niet tot de Fok!-gemeenschap. Het is niet aan mij om daar verandering in te brengen, anders dan door nogmaals aandringen. Ik zal uw nieuwsgierigheid overbrengen.
Is de schrijfster Anais Nin?
quote:Aha, mevrouw Parabola is nog slimmer dan ik dacht! Reden te meer om u te verzoeken haar van mij te groeten.
Op woensdag 2 juli 2003 14:50 schreef Parabola het volgende:'mevrouw Parabola' (* Parabola spreekt liever van Mama-bola) behoort ondanks herhaaldelijk aandringen niet tot de Fok!-gemeenschap.
On topic: "mijn" mevrouw was inderdaad schrijfster.
quote:Correct.
Op woensdag 2 juli 2003 14:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Is de schrijfster Anais Nin?
quote:Op het gebied van buik heeft zij momenteel flink wat in te brengen, kan ik u verzekeren
Op woensdag 2 juli 2003 14:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Mama-bola dient zich dan wel te vervoegen in Fok! Tieten, buikjes, kontjes-usertopic deel 52
quote:Wauw, wat ben ik goed vandaag
Op woensdag 2 juli 2003 14:58 schreef pyl het volgende:[..]
Correct.
quote:Wij gaan echter vooral voor de t-tjes
Op woensdag 2 juli 2003 15:00 schreef Parabola het volgende:[..]
Op het gebied van buik heeft zij momenteel flink wat in te brengen, kan ik u verzekeren
quote:ik zou zeggen: zelfportret van een laat-19e eeuwse Franse schilder...maar dat witte boordje is verwarrend.
Op woensdag 2 juli 2003 15:14 schreef Parabola het volgende:
Back on topic: nog wat voer voor frenologen:
quote:Tijd (ook een stukje begin 20e) en land zijn goed. De witte boord is een instinker, maar schilder was meneer niet.
Op woensdag 2 juli 2003 15:16 schreef pyl het volgende:[..]
ik zou zeggen: zelfportret van een laat-19e eeuwse Franse schilder...maar dat witte boordje is verwarrend.
Intellectueel was meneer wel min of meer, voorzover ik weet was dit geen groepsportret.
[Dit bericht is gewijzigd door SportsIllustrated op 02-07-2003 15:35]
quote:correct, heer sports
Op woensdag 2 juli 2003 15:28 schreef SportsIllustrated het volgende:
Braque. Laat maar, geen schilder. Satie?
Erik Satie (1866-1925) was a music composer, and a performing pianist, though mainly for café- and cabaret audiences. Satie wrote theatre- and ballet music, as well as piano music. His compositions are original, humorous, often bizarre, and very minimalistic. His music is sometimes called furniture music, supposed to be in the background of everyday life. It is evidently is (anti)-romantic and also anti-impressionistic. Satie eventually became a leading figure of the French avant-garde.
quote:Grijp uw kans, het is immers tijd voor een plaatje.
Op woensdag 2 juli 2003 15:44 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Genieën, ik heb ook nog een plaatje die maar niet geraden wordt in jullie topic.
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 16:04 schreef SportsIllustrated het volgende:
En dan moet ik u nu verlaten.
iemand anders een plaat onderwijl?
quote:U heeft het nogal op dames, heer pyl. Niet mis mee overigens, maar de vorige was knapper
Op woensdag 2 juli 2003 16:10 schreef pyl het volgende:
[afbeelding]
Roodharig, inwoner van Albion derhalve. Dure jurk en ontevreden kop: van adel ook nog.
quote:Niet ontevreden! Ze kijkt een beetje afwachtend, weifelend... zal ze of zal ze niet...
Op woensdag 2 juli 2003 16:13 schreef Parabola het volgende:[..]
U heeft het nogal op dames, heer pyl. Niet mis mee overigens, maar de vorige was knapper
Roodharig, inwoner van Albion derhalve. Dure jurk en ontevreden kop: van adel ook nog.
quote:Mmmm...ook deze dame had overigens nogal een reputatie, ook qua uiterlijk. (U zult het niet geloven, heer Parabola, maar ik heb ooit nog eens een verre nazaat van mevrouw gekend en die was/is, geheel volgens de principes van de erfelijkheidsleer, evenmin te versmaden.)
Op woensdag 2 juli 2003 16:13 schreef Parabola het volgende:[..]
U heeft het nogal op dames, heer pyl. Niet mis mee overigens, maar de vorige was knapper
quote:Wel adel, zeker niet uit Albion.
quote:Ach, nu ziek het! Heur haar is Oragne, niet rood, weshalve zij een aanhanger der Oragnes moet zijn, en dus welhaast een Hollandse
Op woensdag 2 juli 2003 16:23 schreef pyl het volgende:[..]
Mmmm...ook deze dame had overigens nogal een reputatie, ook qua uiterlijk. (U zult het niet geloven, heer Parabola, maar ik heb ooit nog eens een verre nazaat van mevrouw gekend en die was/is, geheel volgens de principes van de erfelijkheidsleer, evenmin te versmaden.)
[..]Wel adel, zeker niet uit Albion.
quote:Ja, de schilder heeft haar wat dat aangaat juist getroffen - en u hebt dat goed gezien, heer Gellius. Maar wat zal ze nu wel of niet?
Op woensdag 2 juli 2003 16:20 schreef Gellius het volgende:
Niet ontevreden! Ze kijkt een beetje afwachtend, weifelend... zal ze of zal ze niet....
quote:Laat ik u maar uit de droom helpen, heer Parabola. Zij was van Spaanse origine, althans van vaders kant (haar moeder was "slechts" een bijslaap) en zij heeft haar werken verricht in Italië. Haar nageslacht is ook Italiaans.
Op woensdag 2 juli 2003 16:27 schreef Parabola het volgende:[..]
Ach, nu ziek het! Heur haar is Oragne, niet rood, weshalve zij een aanhanger der Oragnes moet zijn, en dus welhaast een Hollandse
quote:Ze zal wel of niet het klooster in? Kennelijk is het 'niet' geworden, want ze heeft nageslacht.
Op woensdag 2 juli 2003 16:29 schreef pyl het volgende:[..]
Ja, de schilder heeft haar wat dat aangaat juist getroffen - en u hebt dat goed gezien, heer Gellius. Maar wat zal ze nu wel of niet?
quote:Zal ze nu wel of niet iets villeins doen, dacht ik eerder. Overigens heeft ze wel degelijk een tijdje in een klooster gezeten, waarna ze "als een ander mens" haar leven buiten de kloostermuren heeft voortgezet, onder meer als beschermster van de schone kunsten.
Op woensdag 2 juli 2003 16:43 schreef Parabola het volgende:[..]
Ze zal wel of niet het klooster in? Kennelijk is het 'niet' geworden, want ze heeft nageslacht.
quote:Bravo!
Op woensdag 2 juli 2003 17:04 schreef Parabola het volgende:
Lucretia Borgia
quote:Ha, de Eeuwige vraag, Pyl: wass will das Weib? Weet ik het? Wist de schilder het? Wist mevrouw het zèlf wel? Vragen, kwesties, probleemstellingen. Wat is het leven toch interessant. Met plaatjes.
Op woensdag 2 juli 2003 16:29 schreef pyl het volgende:[..]
Ja, de schilder heeft haar wat dat aangaat juist getroffen - en u hebt dat goed gezien, heer Gellius. Maar wat zal ze nu wel of niet?
quote:Een waardige dagsluiting
Op woensdag 2 juli 2003 17:12 schreef Gellius het volgende:[..]
Ha, de Eeuwige vraag, Pyl: wass will das Weib? Weet ik het? Wist de schilder het? Wist mevrouw het zèlf wel? Vragen, kwesties, probleemstellingen. Wat is het leven toch interessant. Met plaatjes.
quote:Een toneelspeelster? Française natuurlijk.
Op donderdag 3 juli 2003 09:40 schreef pyl het volgende:
Ollie heeft het natuurlijk bij het rechte eind.
quote:Goed, dus.
Op donderdag 3 juli 2003 09:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Sarah bernhardt, dus.
quote:Uiteraard
Op donderdag 3 juli 2003 09:59 schreef pyl het volgende:[..]
Goed, dus.
quote:Heer pyl, ik moet u nu toch echt waarschuwen! U brengt de stoffigheid van dit topic ernstig in gevaar
Op donderdag 3 juli 2003 10:47 schreef pyl het volgende:
[afbeelding]
Amerikaanse?
quote:Ach, zie mijn reeks als een aflevering "Antropologie voor Beginners: la femme fatale", uiteraard alleen in de vorm van plaatjes.
Op donderdag 3 juli 2003 10:50 schreef Parabola het volgende:[..]
Heer pyl, ik moet u nu toch echt waarschuwen! U brengt de stoffigheid van dit topic ernstig in gevaar
quote:Nee, heer Coyote heeft haar al geraden (is ook een kenner met smaak, zie ik): Christine Keeler, de femme fatale in de Profumo-affaire.
Amerikaanse?
quote:Ze is eerder voorbijgekomen (evenals de eerdere Sarah Bernhardt)..
Op donderdag 3 juli 2003 10:54 schreef pyl het volgende:Nee, heer Coyote heeft haar al geraden (is ook een kenner met smaak, zie ik): Christine Keeler, de femme fatale in de Profumo-affaire.
quote:18e eeuw is correct, maar hoe kan zo'n gedestingeerde dame met fijne trekken nu van Britse komaf zijn?
Op donderdag 3 juli 2003 11:02 schreef pyl het volgende:
Mmmm...brutaaltje. Engeland, 18e eeuw?
quote:Zie hierboven (Christine Keeler)....
Op donderdag 3 juli 2003 11:03 schreef Parabola het volgende:[..]
maar hoe kan zo'n gedestingeerde dame met fijne trekken nu van Britse komaf zijn?
Okay, was ze Frans dan? (Het lukt mij niet de c-cedille te typen)
quote:die is dan ook een tikje aan de ordinaire kant
Op donderdag 3 juli 2003 11:09 schreef pyl het volgende:[..]
Zie hierboven (Christine Keeler)....
quote:Die ç zult u niet nodig hebben, heer pyl, mevrouw heeft haar roots overduidelijk liggen in de Emilia Romagna (hoewel geboren in de schone stad Milaan).
Okay, was ze Frans dan? (Het lukt mij niet de c-cedille te typen)
quote:Welkom, heer gellius. Zoals u ziet, uw favoriete eeuw. De eeuw ook waarin men niet langer van adel hoefde te zijn om iets te betekenen. Echter een eeuw te vroeg om zonder die A van significante invloed te zijn.
Op donderdag 3 juli 2003 11:21 schreef Gellius het volgende:
Adel, of minus de A?.
Geen van beide, derhalve
quote:De achttiende eeuw!
Op donderdag 3 juli 2003 11:24 schreef Parabola het volgende:[..]
Zoals u ziet, uw favoriete eeuw.
Die eeuw is nièt mijn favoriet. Dat is de negentiende eeuw
. De eeuw van de
kleinburger
.
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 11:27 schreef Gellius het volgende:[..]
De achttiende eeuw!
,
.
Die eeuw is nièt mijn favoriet. Dat is de
negentiende eeuw
. De eeuw van de
kleinburger
.
Wacht effe, nu ik dit zo schrijf: was het die zus van Napoleon, die iets werd in Parma (of draait mijn geheugen me hier een loer?)? Herstel: de zus van Napoleon is natuurlijk niet in Milaan geboren... Deze alinea als ongeschreven te beschouwen, aub.
[Dit bericht is gewijzigd door pyl op 03-07-2003 11:47]
quote:Beschouw mevrouw als een Bolognaanse (Bolognese?
Op donderdag 3 juli 2003 11:41 schreef pyl het volgende:
Emilia Romagna is enigszins een anachronisme, heer Parabola, want die provincie ontstond officieel pas na de Tweede Wereldoorlog. Affijn, er liggen diverse fraaie steden (eertijds stadstaten), met een lange historie: Bologna, Parma, Piacenza, Modena, Ferrara, Ravenna. Kunt u eens aangeven in welke stad mevrouw actief was?ongeschreven alinea
quote:En wat voor werken waren dat dan, heer Parabola? was mevrouw musicienne? Dichteres? Schilderes? Schrijfster?
Op donderdag 3 juli 2003 12:01 schreef Parabola het volgende:[..]
Beschouw mevrouw als een Bolognaanse (Bolognese?
) Ze is later in haar leven teruggekeerd naar Milaan, maar haar belangrijkste werken verrichte zij in Bologna.
quote:Geen van de bovenstaande, heer Wile_E_Coyote, geen van de bovenstaande.
Op donderdag 3 juli 2003 12:04 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
En wat voor werken waren dat dan, heer Parabola? was mevrouw musicienne? Dichteres? Schilderes? Schrijfster?
Hoewel mevrouw natuurlijk wel de pen ter hand moest nemen om haar werken met de wereld te delen. (waar de f*** zit de smiley voor de minzame glimlach)
quote:Dat niet. Zij schapte wel weten. Zoals u weet, schep ik genoegen in vrouwen die zowel mooi als intelligent zijn. Mevrouw schapte meerdere weten, maar is vooral bekend om een wetenschap, die men juist bij vrouwen minder snel zou verwachten.
Op donderdag 3 juli 2003 12:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Was mevrouw dan botanica? medica?
quote:Dat was zij, en wel:
Op donderdag 3 juli 2003 12:10 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Mevrouw was mathematica, derhalve?
quote:Een mooie team-effort heren! Hou omhoog het goede werk!
Op donderdag 3 juli 2003 12:11 schreef pyl het volgende:
Maria Gaetana Agnesi?
The most valuable result of her labours was the Instituzioni analitiche ad uso della gioventu italiana, a work of great merit, which was published Milan in 1748. The first volume treats of the analysis of finite quantities and the second of the analysis of infinitesimals.
She invented and discussed the curve known as the "witch of Agnesi" or "versiera" (Italian "she - devil" or "the witch"), as she named it in 1748.
Plaat!
quote:Het spijt mij meneeerbeeerheeer, het zal niet meeer gebeuren. Maar vond u dan niet dat ik haar mooi getekend had? Iedereen trapte erin, heer pyl zelfs zozeer dat hij de oplossing wist te vinden. Domme pyl. Goed dat u uw ogen open houdt meneeerbeeerheeer, iemand moet het waarheidsgehalte van dit topic bewaken.
Op donderdag 3 juli 2003 12:18 schreef beeer het volgende:
Zulke vrouwen bestaan niet. Gaarne volgende keer een échte vrouw te plaatsen in plaats van een fantasie.
quote:Goed dan:
Zulke vrouwen bestaan niet. Gaarne volgende keer een échte vrouw te plaatsen in plaats van een fantasie.
quote:Past prima bij uw sig, heer pyl
Op donderdag 3 juli 2003 12:21 schreef pyl het volgende:[..]
Goed dan:
quote:Mysogist!
quote:In zeker opzicht ook bij dat van u, heer Parabola!
Op donderdag 3 juli 2003 12:23 schreef Parabola het volgende:
Past prima bij uw sig, heer pyl
quote:Nee zeg, waar ziet u mij voor aan?
Op donderdag 3 juli 2003 12:26 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Toch niet de Maagd Maria, he?
quote:Ik zie u helemaal niet aan!
Op donderdag 3 juli 2003 12:30 schreef pyl het volgende:[..]
Nee zeg, waar ziet u mij voor aan?
quote:U wordt geacht de dame (lees: modelvrouw) te raden. Het ettertje is wel heel beroemd geworden, net als een familielid.
Op donderdag 3 juli 2003 13:09 schreef Gellius het volgende:
Ik dacht dat die knaapjes altijd door een min gezoogd werden. Worden we geacht de dame te raden of dat kleine etterbakje?
quote:Is het ettertje geen familielid
Op donderdag 3 juli 2003 13:15 schreef pyl het volgende:[..]
U wordt geacht de dame (lees: modelvrouw) te raden. Het ettertje is wel heel beroemd geworden, net als een familielid.
Française? (alleen al leuk om te vragen vanwege de ç)
En neen, mevrouw kwam niet uit Frankrijk (even het cedille probleem omzeild), dat ziet u toch wel aan de stijl van het beeld?
quote:Tuuuurlijk, een typisch Italiaans beeld hoop ik
Op donderdag 3 juli 2003 13:20 schreef pyl het volgende:
Het ettertje (dat overigens later geen etter zou worden) is haar zoontje.En neen, mevrouw kwam niet uit Frankrijk (even het cedille probleem omzeild), dat ziet u toch wel aan de stijl van het beeld?
quote:Een Romeinçe! U komt meneeerbeeerheeer nu wel erg tegemoet!
Op donderdag 3 juli 2003 13:23 schreef pyl het volgende:
Ach, Italiaans, Italiaans...dat is een anachronisme; hoogstens zou je van Italisch kunnen spreken, zoals een mijner leermeesters placht te doen. Maar affijn: Romeins is de correcte term.
Is mevrouwe een Wessie of een Ossie, of dateert zij van voor de scheiding?
quote:LOL
Op donderdag 3 juli 2003 13:32 schreef Parabola het volgende:Een Romeinçe!
quote:Van ver voor. U dient zich te concentreren op de term 'modelvrouw'. Anders dan de eerder door mij geplaatste dames huldigde zij de principes van de 'univera', waarmee zij veel respect afdwong. Dat deed zij tevens door haar kinderen met veel meer te laven dan louter melk (zoals op het plaatje).
Is mevrouwe een Wessie of een Ossie, of dateert zij van voor de scheiding?
quote:Had zij dezelfde voornaam als de roodharige van gisteren?
Op donderdag 3 juli 2003 13:37 schreef pyl het volgende:[..]
LOL
[..]Van ver voor. U dient zich te concentreren op de term 'modelvrouw'. Anders dan de eerder door mij geplaatste dames huldigde zij de principes van de 'univera', waarmee zij veel respect afdwong. Dat deed zij tevens door haar kinderen met veel meer te laven dan louter melk (zoals op het plaatje).
quote:U doelt op Lucrezia? Neen.
Op donderdag 3 juli 2003 13:45 schreef Parabola het volgende:[..]
Had zij dezelfde voornaam als de roodharige van gisteren?
quote:Dan zal het Cornelia geweest zijn, verder zijn mijn Romeinçe modelvrouwen wel zo'n beetje op.
Op donderdag 3 juli 2003 13:50 schreef pyl het volgende:[..]
U doelt op Lucrezia? Neen.
Plaat!
quote:Die was het niet, maar u bent warm
Op donderdag 3 juli 2003 14:06 schreef pyl het volgende:
Gokje: Euclides?
quote:Vergeleken bij meneer was Pythagoras een wiskundig watje: een beetje knoeien met rechte lijntjes, dat is toch geen wiskunde?
Op donderdag 3 juli 2003 14:27 schreef pyl het volgende:
In dat geval gaan we het rijtje maar af: Pythagoras?
quote:Dat was een medicus, Salomonella ('psycholoog', tsss...); bovendien is Appolonius goed.
Op donderdag 3 juli 2003 14:38 schreef Salmonella het volgende:
Hippocrates?
Of was die psycholoog?
quote:Correct, met excuses voor mijn trage reactie, zelfs een Parabola moet af en toe wel eens werken.
Op donderdag 3 juli 2003 14:31 schreef pyl het volgende:
Pardon. Appolonius natuurlijk.
Apollonius of Perga (262 -190 BC) was known as 'The Great Geometer'. His work on Conic sections introduced terms which are familiar to us today such as parabola , ellipse and hyperbola.
Plaat!
quote:Mijn voorkeur gaat uit naar een blinde organist of een uit de Jan van Schaffelaar toren springende Jan van Schaffelaar.
Op donderdag 3 juli 2003 16:12 schreef Parabola het volgende:
Plaat!
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 16:14 schreef beeer het volgende:[..]
Mijn voorkeur gaat uit naar een blinde organist of een uit de Jan van Schaffelaar toren springende Jan van Schaffelaar.
quote:Verraad? Heldenmoed. Niets minder dan heldenmoed. En Vaderlandsliefde. Vaderlandsliefde, heldenmoed. En niets minder.
Op donderdag 3 juli 2003 16:30 schreef pyl het volgende:
Ik kan het plaatje van Gellius niet goed zien (te donker), maar het heeft er alle schijn van dat er verraad in het spel was. Was meneer een Engelsman? Achttiende eeuw?
quote:Ik bespeur een lichte ondertoon, die mij weinig bevalt.
Op donderdag 3 juli 2003 16:55 schreef pyl het volgende:
Wat nu, weer Van Speijk?
quote:U bent al te lichtgeraakt, heer Gellius, maar het moet gezegd: ik heb het niet zo op de vaderlandsliefde en deszelfs (pseudo-)aanhangers. Probeert u, en vooral ook heer Beeer, ter verstrooiing mijn plaatje eens te raden.
Op donderdag 3 juli 2003 16:59 schreef Gellius het volgende:[..]
Ik bespeur een lichte ondertoon, die mij weinig bevalt.
.
[Dit bericht is gewijzigd door NoSigar op 03-07-2003 17:21]
De middeleeuwse George Zamfir?
of een geestelijke, een heilige misschien?
quote:Hiermee bent u, onvermoed, behoorlijk in de buurt.
Op donderdag 3 juli 2003 17:22 schreef NoSigar het volgende:
De middeleeuwse George Zamfir?
quote:Meneer kon niet varen, of was hij eunuch?
Op donderdag 3 juli 2003 17:14 schreef pyl het volgende:
Meneer was geen kruisvaarder; hij miste daartoe het vermogen.
quote:Hij kon inderdaad niet varen (hij kon overigens wel meer niet). Eunuch was hij niet, getrouwd evenmin.
Op donderdag 3 juli 2003 17:26 schreef Parabola het volgende:Meneer kon niet varen, of was hij eunuch?
[Dit bericht is gewijzigd door NoSigar op 03-07-2003 17:32]
quote:En toch ligt bij hem het antwoord.
Op donderdag 3 juli 2003 17:30 schreef NoSigar het volgende:
Beer raadplegen? Wat een absurd voorstel!
quote:Neen.
Guillame de Machaut?
Ook geen fluitspeler.
Meneer componeerde wel degelijk - was de beroemdste componist van zijn tijd.
[Dit bericht is gewijzigd door pyl op 03-07-2003 17:35]
quote:Als dit een uit de Jan van Schaffelaar toren springende Jan van Schaffelaar niet is, is het dan een blinde organist?
Op donderdag 3 juli 2003 16:14 schreef beeer het volgende:[..]
Mijn voorkeur gaat uit naar een blinde organist of een uit de Jan van Schaffelaar toren springende Jan van Schaffelaar.
quote:Had u dat maar gedaan! Correct.
Op donderdag 3 juli 2003 17:35 schreef NoSigar het volgende:
Ah, Francesco Landini, zeg dat dan meteen.
Francesco Landino (ook Landini) werd net als Fra Angelico geboren rond 1325 in Fiesole (Oud-Firenze), waar vader Iacopo, die schilder was, een buitenverblijf had. Rond die tijd stierf Dante, en verbleef Petrarca aan het pauselijk hof in Avignon.
Landino werkte vrijwel zijn hele leven als componist en organist aan de Florentijnse San Lorenzo kerk. Reeds als jong kind werd hij volslagen blind, wat hem echter niet belette verschillende instrumenten te leren bespelen.
Ondanks zijn handicap werd hij magister in de Scientia Musica aan de Florentijnse universiteit, die in die tijd niet zo'n beste reputatie had: "De middeleeuwse musici vereren er met hun woorden de leer die ze met hun daden verloochenen", moet hij ooit gezegd hebben.
Tijdens de pestepidemie in Firenze in 1348 zijn we zijn spoor even kwijt. Waarschijnlijk was hij met zijn ouders naar Casentino gevlucht, de geboortestreek van Iacopo.
Landino is nooit gehuwd geweest, hoewel de huwelijkse staat in die tijd voor blinden niet ongewoon was. Hij was lange tijd als kamermusicus in dienst bij de bisschop, maar werd toch geen priester: blinden mochten immers niet gewijd worden. Om in zijn levensonderhoud te voorzien bouwde en herstelde hij onder meer orgels.
Landino ging regelmatig op reis, een alledaagse bezigheid voor de Florentijnse burgerij in die tijd. Zo treffen we hem aan in Rimini, Ferrara, Padova, Verona, Milano, Venezia en andere Noorditaliaanse steden.
In 1375 sterft zijn broer, en de bisschop heeft Landino niet meer nodig. Zo komt hij in een armenhuis terecht, en raken we zijn spoor bijster. Hij zou gestorven zijn op 2 september 1397.
Landino geldt als dé hoofdfiguur uit de trecentokunst, door sommigen ook wel de Italiaanse ars nova genoemd. Helene Nothenius noemt Landino "de Boccaccio van de muziek". Hij is één der eerste Europese musici met een eigen profiel. Omwille van zijn doorzichtige en vlotte schrijftrant heeft men het ook wel eens over de "Mozart van de middeleeuwen". Door de mengeling van conservatieve en heel nieuwe elementen belichaamt hij het Firenze van de veertiende eeuw.
Merkwaardig is wel dat hij nooit contact had met zijn tijd- en stadsgenoot Petrarca, en ook nooit teksten van deze eerste humanistische dichter op muziek zette. Petrarca verachtte namelijk de middeleeuwen en de volkstaal, die enkele decennia vroeger onstaan was uit het werk van één enkele man, Dante Aleghieri.
We kennen van Landino meer dan 150 werken, ballata's, madrigalen en caccia's. Er zijn vage aanwijzingen dat hij ook enkele geestelijke werken zou geschreven hebben, maar deze werden niet voor het nageslacht bewaard. De componist heeft een grafsteen in de San Lorenzo basiliek in Firenze. Hij staat er afgebeeld met een portatief orgeltje in de hand. Met zijn dood eindigde de bloeiperiode van de trecento-muziek.
Ik begrijp alleen de hint nog niet waarom meneer het vermogen tot kruisvaren zou missen.
quote:Varen zonder zicht heeft nadelen, heeer beeer, die snapte ik zelfs.
Op donderdag 3 juli 2003 17:43 schreef beeer het volgende:
Ik was er niet van op de hoogte dat er in de middeleeuwen nog meer visueel gehandicapte organisten rondliepen.
Ik begrijp alleen de hint nog niet waarom meneer het vermogen tot kruisvaren zou missen.
quote:Eenvoudig: meneer miste elk richtinggevoel.
Op donderdag 3 juli 2003 17:43 schreef beeer het volgende:
(edit)
Ah, ja, een blinde: Enrico Dandolo, plunderaar van Constatinopel.
[Dit bericht is gewijzigd door NoSigar op 03-07-2003 18:09]
quote:En leider van de Vierde Kruistocht.
Op donderdag 3 juli 2003 18:00 schreef NoSigar het volgende:
Ah, ja, een blinde: Enrico Dandolo, plunderaar van Constatinopel.
quote:
Ik ga eens kijken welke koning vandaag al genoemd is. Wordt er trouwens toevallig recht gesproken op dit plaatje?
Maar als ik dan toch een gokje moet wagen dan zou ik Rusland zeggen. Ja?
Was dit tijdens of na de Honderdjarige Oorlog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |