abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11455095
De Nederlandse staatsschuld bedraagt eind 2004 ongeveer 188 miljard euro. Hier betalen we per jaar dan ongeveer 13 miljard euro aan. Is het met creatief denken mogelijk om de staatsschuld binnen 4 jaar weg te werken?

Ik heb al 2 ideeën daarvoor.

1. Per inwoner bedraagt de staatsschuld ongeveer 10.500 euro. Per werkende inwoner ongeveer 18.000 euro. Per jaar dus 4500 euro per jaar. Dit geld moet opzij gezet worden als een soort verplichte spaarloon regeling om de staatsschuld te financieren.

2. Eenmalige vermogensbelasting van mensen die meer dan 1 miljoen euro bezitten.

Uiteindelijke profiteren we hiervan dan 50 miljard euro per kabinetsperiode aan en de volgende generaties zijn ook nog blij, terwijl de huidige generatie ook volop kan meeprofiteren na 4 jaar.

Hebben jullie misschien nog andere creatieve oplossingen om de staatsschuld snel op te lossen?

pi_11455137
Ja, de mensen die het uiteindelijk hebben afgesloten laten betalen... en hun kinderen en kinderen van de kinderen etc...
pi_11455179
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:43 schreef bop het volgende:
Ja, de mensen die het uiteindelijk hebben afgesloten laten betalen... en hun kinderen en kinderen van de kinderen etc...
het gaat me voornamelijk om de rente. Zonder die rente kunnen veel problemen in NL worden opgelost. Misschien dat die kinderen later verplicht moeten worden 'ouderen' belasting af te dragen voor 2 jaar x 4500 bijvoorbeeld. En die kinderen daarop 1 jaar x 4500.
pi_11455196
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:41 schreef Blaze85 het volgende:
De Nederlandse staatsschuld bedraagt eind 2004 ongeveer 188 miljard euro. Hier betalen we per jaar dan ongeveer 13 miljard euro aan. Is het met creatief denken mogelijk om de staatsschuld binnen 4 jaar weg te werken?

Ik heb al 2 ideeën daarvoor.

1. Per inwoner bedraagt de staatsschuld ongeveer 10.500 euro. Per werkende inwoner ongeveer 18.000 euro. Per jaar dus 4500 euro per jaar. Dit geld moet opzij gezet worden als een soort verplichte spaarloon regeling om de staatsschuld te financieren.

Mensen met een minimum inkomen zullen niet zo snel 4500 euro kunnen "sparen" zonder zelf een schuld te krijgen. Dit gaat dus niet werken.
  zondag 29 juni 2003 @ 23:47:23 #5
59009 paullo
vini vidi vici
pi_11455214
idee 2 is helemaal onzin en idee 1 vind ik ook maar vaag

denk zowiezo dat het gewoon moeilijk is om dit te financieren vooral je nu al in een kwakkelende economie zit

It's not the question how to make your first million, but how many times over.
pi_11455234
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:46 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Mensen met een minimum inkomen zullen niet zo snel 4500 euro kunnen "sparen" zonder zelf een schuld te krijgen. Dit gaat dus niet werken.

"de zwaarste schouders dragen de zwaarste lasten" kan natuurlijk ook hiervoor gelden
pi_11455247
laten we beginnen met het bezuinigen op het aanleggen en verbouwen van tuinen en werkkamers van ministers...voornamelijk die van JPB, dat bespaart iig iets van 6 miljoen euro...:(
Beati Pauperus Spiritu
pi_11455255
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:47 schreef paullo het volgende:
idee 2 is helemaal onzin en idee 1 vind ik ook maar vaag

denk zowiezo dat het gewoon moeilijk is om dit te financieren vooral je nu al in een kwakkelende economie zit

ik nam 2004 maar als voorbeeld. maar dit is als een longterm oplossing bedoelt, en kan natuurlijke makkelijker worden uitgevoerd in een hoogconjunctuur tijd
pi_11455324
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:48 schreef RayOfLight het volgende:
laten we beginnen met het bezuinigen op het aanleggen en verbouwen van tuinen en werkkamers van ministers...voornamelijk die van JPB, dat bespaart iig iets van 6 miljoen euro...:(
Waarom ziet iedereen alleen maar puur die 6 miljoen ? Het creeert ook weer werkgelegenheid. Zelfde geld voor die JSF iedereen ziet het als een luxe uitgave maar het creeert een enorme werkgelegenheid maar dat 'vergeten' we maar even voor het gemak.

Maar ontopic. Als iedereen wat extra's geld afstaat dan kan die staatschuld snel afgelost worden want 13 miljard rente per jaar is gewoon weggegooid geld. Toch zijn jou oplossingen niet echt super in mijn ogen.

Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_11455326
Waarom is het uberhaubt een probleem?
Noot: Deze post is origineel en uniek. De kleine variaties in spelling en grammatica vergroten haar individueele karakter en schoonheid en kunnen in geen geval beschouwd worden als onvolmaaktheden of fouten.
pi_11455362
Elke 10 miljard staatsschuld dat erbij komt, kost ons uiteindelijk 14 tot 21 miljard euro aan rente + de 10 miljard aflossing natuurlijk. Daarom moet er gekeken worden naar een kort-tijdsbestek oplossing.
  zondag 29 juni 2003 @ 23:54:43 #12
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_11455364
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:52 schreef Lopat het volgende:
Omdat iemand dat ooit geroepen heeft en daarmee veel sympathie heeft gewekt onder de kiezers. Dat Paars verspilde maar en verspilde maar.

Ofzo

No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_11455391
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:52 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Waarom ziet iedereen alleen maar puur die 6 miljoen ? Het creeert ook weer werkgelegenheid. Zelfde geld voor die JSF iedereen ziet het als een luxe uitgave maar het creeert een enorme werkgelegenheid maar dat 'vergeten' we maar even voor het gemak.

Maar ontopic. Als iedereen wat extra's geld afstaat dan kan die staatschuld snel afgelost worden want 13 miljard rente per jaar is gewoon weggegooid geld. Toch zijn jou oplossingen niet echt super in mijn ogen.

moet natuurlijk uitgewerkt worden, maar ik ben geen zalm of had je betere ideeën?
  zondag 29 juni 2003 @ 23:56:43 #14
56363 oxi
fokaddict
pi_11455399
onhaalbaar. om het eerste de beste voorbeeld te noemen, kun jij ff 4500 euro van je inkomen missen? ik ook niet, en vele anderen ook niet. best veel geld hoor, 500 euro per maand. er zijn er echt maar weinig die dat 'over' houden.

beter kun je dan gewoon een jaartje of wat geen geld uitgeven:
* geen uitbreiding infrastructuur
* geen subsidie aan NS
* aandelen kpn verkopen
* nutsbedrijven verkopen
* nederland verkopen

echter, dan zou het ook niet eerlijk zijn om belasting te innen. bovendien zou de economie snel op z'n krent liggen, waardoor we een 3e wereld land zouden worden, en dus veel geld zouden moeten lenen om een economie op gang te zetten.

beter zou je dus:
lastenverlichting voor hogere inkomens terugdraaien
inflatie remmen door rente te beperken
jongeren goed opleiden
innovatie subsidieren
energiebelasting opleggen aan energieverslindende bedrijven (hoogovens, tuinders)
kapitaalinjectie voor publieke voorzieningen zodat kwaliteit weer normaal wordt
privatisering van nutsvoorzieningen terugdraaien

allemaal maatregelen die geld lijken te kosten maar zichzelf driedubbel terugverdienen. alleen dat snappen de rekenmeesters bij de vvd nog niet.

"oxi is een open boek, in het chinees geschreven"
pi_11455428
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:56 schreef oxi het volgende:
onhaalbaar. om het eerste de beste voorbeeld te noemen, kun jij ff 4500 euro van je inkomen missen? ik ook niet, en vele anderen ook niet. best veel geld hoor, 500 euro per maand. er zijn er echt maar weinig die dat 'over' houden.

beter kun je dan gewoon een jaartje of wat geen geld uitgeven:
* geen uitbreiding infrastructuur
* geen subsidie aan NS
* aandelen kpn verkopen
* nutsbedrijven verkopen
* nederland verkopen

echter, dan zou het ook niet eerlijk zijn om belasting te innen. bovendien zou de economie snel op z'n krent liggen, waardoor we een 3e wereld land zouden worden, en dus veel geld zouden moeten lenen om een economie op gang te zetten.

beter zou je dus:
lastenverlichting voor hogere inkomens terugdraaien
inflatie remmen door rente te beperken
jongeren goed opleiden
innovatie subsidieren
energiebelasting opleggen aan energieverslindende bedrijven (hoogovens, tuinders)
kapitaalinjectie voor publieke voorzieningen zodat kwaliteit weer normaal wordt
privatisering van nutsvoorzieningen terugdraaien

allemaal maatregelen die geld lijken te kosten maar zichzelf driedubbel terugverdienen. alleen dat snappen de rekenmeesters bij de vvd nog niet.

ben erg voor onderwijs en innovatie, maar dat is een andere topic
  zondag 29 juni 2003 @ 23:59:22 #16
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_11455448
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:52 schreef Lopat het volgende:
Elke schuld is een probleem in potentie.

Als we nu op 0 hadden gestaan dan waren de huidige bezuinigingsplannen niet nodig alleen al door het verschil aan rente.

Ik vind beiden ideeen wel wat hebben. Ze zijn in ieder geval, en dat is uniek! meetbaar voor iedereen. Hang een thermometer op gedurende de 4 jaar en iedereen kan het zien en extra invloed uitoefenen. Het is helder en iedereen weet wat ie moet doen. Ergo samenhorigheid wordt ook gestimuleerd, als gevolg daarvan is iedereen blij en gaat veel meer ondernemen en harder werken en als gevolg daarvoor is er zelfs weer wat chauvinisme in NL.

ik draaf wat door maar zeker de tastbaarheid van dit idee staat me wel aan.

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_11455497
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:59 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Elke schuld is een probleem in potentie.

Als we nu op 0 hadden gestaan dan waren de huidige bezuinigingsplannen niet nodig alleen al door het verschil aan rente.

Ik vind beiden ideeen wel wat hebben. Ze zijn in ieder geval, en dat is uniek! meetbaar voor iedereen. Hang een thermometer op gedurende de 4 jaar en iedereen kan het zien en extra invloed uitoefenen. Het is helder en iedereen weet wat ie moet doen. Ergo samenhorigheid wordt ook gestimuleerd, als gevolg daarvan is iedereen blij en gaat veel meer ondernemen en harder werken en als gevolg daarvoor is er zelfs weer wat chauvinisme in NL.

ik draaf wat door maar zeker de tastbaarheid van dit idee staat me wel aan.

50 miljard per kabinetsperiode extra uitgeven aan zorg, veiligheid en onderwijs en enorme lastenverlichting is mogelijk na die 4 jaar. Liever 4 jaar hard werken dan 30 jaar last te hebben van bezuinigingen en gematigde extra uitgaven.
  maandag 30 juni 2003 @ 00:01:59 #18
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_11455499
quote:
Op zondag 29 juni 2003 23:48 schreef Blaze85 het volgende:
"de zwaarste schouders dragen de zwaarste lasten" kan natuurlijk ook hiervoor gelden
Dus iedereen is gelijk, maar sommigen net iets minder dan de rest?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_11455527
quote:
Op maandag 30 juni 2003 00:01 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

die verdienen ook minder. Precies.
  maandag 30 juni 2003 @ 00:03:50 #20
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_11455541
quote:
Op maandag 30 juni 2003 00:01 schreef Oosthoek het volgende:
Mensen die wat meer hebben mogen best wat meer inleveren. Je hoeft het de minder verdienende Nederlander niet onmogelijk te maken om rond te komen.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_11455556
Waarom overgens in 4 jaar ? Als je het in 8 jaar doet dan is het bedrag beter te dragen, nml 2250 euro. Toch houd je dan nog een kleine 8 miljard per jaar over.

We kunnen overgens ook gewoon op de USA toer gaan, gewoon fuck you roepen tegen iedereen, 1000miljard in de min staan en dan vervolgens niet bezuinigen maar vragen of de limiet om rood te staan wat omhoog kan.

Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  maandag 30 juni 2003 @ 00:05:32 #22
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_11455569
Hmz, je vergeet een dingetje...

Als we met zn allen geld aan de overheid gaan storten, wordt dit geld niet gebruikt om uit te geven...

in dat geval loopt de overheid ruim 1 miljard aan BTW mis, bovenden is er een economische schadepost van 12 miljard euro...
Daardat de mensen niet hun geld mogen uit geven aan luxe goederen loopt de economie in 4 jaar tijd 13 miljard euro mis... Met als gevolg dat er veel, hel veel werklozen gaan vallen. Die werklozen komen weer in de ww, wat de overheid ook weer meer geld gaat kosten, veel meer dan die 13 miljard die ze extra binnenkrijgt..

Je idee lijkt op het eerste idee, goed maar de gevolgen zijn als je goed kijkt niet te overzien.

In tijden van economische tegenspoed moet je niet kijken op een miljardje meer of minder, eerst moet de economie weer op orde zijn.
Trouwens, zonder die staatsschuld hadden we nu de satus van een derde wereldland gehad... Die schuld is namelijk ontstaan door investeringen in infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs.

So we just called him Fred
pi_11455595
quote:
Op maandag 30 juni 2003 00:04 schreef UnleashMitch het volgende:
Waarom overgens in 4 jaar ? Als je het in 8 jaar doet dan is het bedrag beter te dragen, nml 2250 euro. Toch houd je dan nog een kleine 8 miljard per jaar over.

We kunnen overgens ook gewoon op de USA toer gaan, gewoon fuck you roepen tegen iedereen, 1000miljard in de min staan en dan vervolgens niet bezuinigen maar vragen of de limiet om rood te staan wat omhoog kan.

ben overigens voor het monetaire beleid van de VS, want hier profiteren wij alleen maar van Als hun de Zalm norm zouden hanteren was elke economie nu in de min Maar juist een klein export-land als Nederland kan zonder al te veel gevolgen de staatsschuld aflossen. Ik neem Luxemburg maar als voorbeeld.
  maandag 30 juni 2003 @ 00:08:35 #24
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_11455637
quote:
Op maandag 30 juni 2003 00:03 schreef MrTorture het volgende:
Mensen die wat meer hebben mogen best wat meer inleveren. Je hoeft het de minder verdienende Nederlander niet onmogelijk te maken om rond te komen.
Klopt, maar moet het dan wel zo zijn dat je de hardwerkende Nederlander zijn zuurverdiende knaken uit z'n zak moet kloppen?

Dat lijkt ongeveer de nieuwe norm te zijn in Nederland.

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_11455648
quote:
Op maandag 30 juni 2003 00:05 schreef FredvZ het volgende:
Hmz, je vergeet een dingetje...

Als we met zn allen geld aan de overheid gaan storten, wordt dit geld niet gebruikt om uit te geven...

in dat geval loopt de overheid ruim 1 miljard aan BTW mis, bovenden is er een economische schadepost van 12 miljard euro...
Daardat de mensen niet hun geld mogen uit geven aan luxe goederen loopt de economie in 4 jaar tijd 13 miljard euro mis... Met als gevolg dat er veel, hel veel werklozen gaan vallen. Die werklozen komen weer in de ww, wat de overheid ook weer meer geld gaat kosten, veel meer dan die 13 miljard die ze extra binnenkrijgt..

Je idee lijkt op het eerste idee, goed maar de gevolgen zijn als je goed kijkt niet te overzien.

In tijden van economische tegenspoed moet je niet kijken op een miljardje meer of minder, eerst moet de economie weer op orde zijn.
Trouwens, zonder die staatsschuld hadden we nu de satus van een derde wereldland gehad... Die schuld is namelijk ontstaan door investeringen in infrastructuur, gezondheidszorg en onderwijs.

shortterm ja, maar longterm heeft de overheid per jaar 13 miljard extra uit te geven. Maar goed ik ben geen CPB en zalmpje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')