Hier mijn eerste expirimentje van vannacht met mijn ixus400 van mijn uitzicht over Enschede.. Sluitertijd 10 seconde, isowaarde 50. (iets bewogen, want zonder statief) maar toch leuk!) Ga snel 1 dezer dagen een statiefje kopen, is leuk fotograferen!
quote:dan wordt het licht extra geaccentueerd omdat er een paar seconde lang meer licht wordt opgevangen, dit kan zorgen voor leuke effecten op je foto's
Op vrijdag 27 juni 2003 10:01 schreef dexter12win het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat er zo leuk is aan een foto met +1 seconden sluitings tijd ??
Zelfde camera, dit jaar in Turkije; terwijl de zon net onder is, met lange sluitertijd vanaf het strand, richting de zee. Erg apart.
quote:met een korte sluitertijd had je niks gezien op bovenstaande foto (of heel korrelig met heel hoge iso waarde) je kan leuke lichteffecten maken zo, of bij donkere omgeving mooie foto's zonder flits.
kan iemand mij uitleggen wat er zo leuk is aan een foto met +1 seconden sluitings tijd ??
quote:daar dacht ik ook al aan
Op vrijdag 27 juni 2003 10:02 schreef Kreator het volgende:
Is het niet leuker om een lange sluitertijd te gebruiken als je iets bewegends (zoals 's avonds een autosnelweg) wil fotograferen?
plaats: Venlo - Nijmegenseweg
tijd: 23:15
Toestel: Sony DSC-P50 (2.1Mpix)
ook geplaatst in: Zonsondergang
quote:ej daar ben ik ook geweest in Gran Canaria!
Op vrijdag 27 juni 2003 10:03 schreef oCe het volgende:
Canon Digital Ixus 330, gemaakt op Gran Canaria; vorig jaar. Let vooral op de gloei-effectenZelfde camera, dit jaar in Turkije; terwijl de zon net onder is, met lange sluitertijd vanaf het strand, richting de zee. Erg apart.
vooral die eerste. uiterst scherp!
quote:Het is dat jij het zegt, zelf had ik een andere mening
Op vrijdag 27 juni 2003 10:10 schreef oCe het volgende:
...ik vond deze nog;
Nu erg mooie foto geworden, al zeg ik het zelf:
quote:Geile camera heb je, die wil ik ook
Op vrijdag 27 juni 2003 10:03 schreef oCe het volgende:
Canon Digital Ixus 330, gemaakt op Gran Canaria; vorig jaar. Let vooral op de gloei-effectenZelfde camera, dit jaar in Turkije; terwijl de zon net onder is, met lange sluitertijd vanaf het strand, richting de zee. Erg apart.
[Dit bericht is gewijzigd door ArmaniMania op 27-06-2003 10:42]
quote:Die heb ik ook... Ken je daar de sluitertijd van instellen?
Op vrijdag 27 juni 2003 10:08 schreef Peewee het volgende:
De kortste nacht:plaats: Venlo - Nijmegenseweg
tijd: 23:15
Toestel: Sony DSC-P50 (2.1Mpix)ook geplaatst in: Zonsondergang
quote:Dat mag
Op vrijdag 27 juni 2003 10:21 schreef miss_girl het volgende:[..]
Het is dat jij het zegt, zelf had ik een andere mening
Ergens in Belgie onderweg met een bestelauto. ISO 100, F2.9, 1.3sec.
1.
2.
3.
4.
De sluitertijden variëren van 5 tot 15 seconden. Het gebruikte diafragma is F/11, klein dus. (En uiteraard wel een statief gebruikt)
iets meer ingezooned dan foto van de startpost en op 15 sec sluitertijd.. (leuk dat de lucht dan blauw wordt!)
uitzicht wat meer naar het westen gedraaid... nu .... (fotos wel flink kleiner gemaakt op verzoek, je ziet de artifacts )
In het midden de Grolsch
fabriek...^O^
van mijn west balkon nu net gemaakt!... neigen naar wat overbelichtheid door al die straatlantarens.... (ook 15 secs)
Verder KAN ik nu ook wel wat proberen... even kijken hoor... misschien komt er nog wat... een vliegtuigje met sterren er omheen
BHFH, damn, ik zou haast denken dat ik dat deel van Enschede ken...
Pentax optio 330 sluitertijd 15 seconden
Pentax optio 430 Sluitertijd 1 seconde
[Dit bericht is gewijzigd door edding800 op 28-06-2003 16:13]
Ik ben gisteravond ook even op pad gegaan, jammer genoeg kon ik niet zo snel een drukke weg vinden.
Met een Nikon Coolpix 3100:
ISO: ?
sluitertijd: niet zo gek lang (ging automatisch)
Ik weet niet of ik deze dingen met mijn nikon kan regelen, moet de gebruikershandleiding nog beter lezen.
quote:Nee,..
Op vrijdag 27 juni 2003 10:38 schreef HenkieSpankie het volgende:[..]
Die heb ik ook... Ken je daar de sluitertijd van instellen?
Gisternacht trouwens nog iets gaafs gedaan.
Zo'n breeklichtje open gemaakt en op in een bos op bomen en struiken leeggekiept. Dat was een ultra mooi gezicht,.. alleen kon ik er geen foto van maken (ivm de sluitertijd)
Enige foto's van een Boogie Night in de Lichtfabriek in Haarlem. Best leuke effecten!
quote:Hoe komt het nou dat je geen beweging van die persoon op de kruk ziet? Ik neem aan dat die er ongeveer halverwege de foto is gaan zitten, heeft de persoon een grote sprong naar de kruk genomen.
Op zaterdag 28 juni 2003 02:09 schreef TheMarco het volgende:
16 seconden (beide foto's) met diafragma volledig geknepen (f/8 bij mijn cam)
Een xperimentje off me, me gas bol op macro en langere sluitertijd op gevoelige plaat ( of was het pixel ) geschoten.
Is wel een grappig gezicht.
Greet|Z DaaN
Jammer dat ik maar een P1 heb . Daar kan je dit soort dingen niet mee maken. En ik koop straks een F707 over voor 250,-. Weinig geld voor zo'n apparaat maar volgens mij kan je daar ook niet alles handmatig doen.
Volgens mij kan de 707 dat wel hoor , als ik de specs tenminste goed door lees, de 717 heeft een aantal dingen gemodificeerder ...klik daar=== > LiNkiE SpeCs
Greet|Z DaaN
Binnenkort de hele serie van zo`n 800 fotos op m`n website
quote:al had je de camera niet zo bewogen dan hadden wij ook gezien dat het in de efteling was..
Op dinsdag 1 juli 2003 18:37 schreef Ken_Adams het volgende:
[afbeelding]in de efteling
quote:weet je dan ook welke atractie?
Op woensdag 2 juli 2003 11:16 schreef merten het volgende:[..]
al had je de camera niet zo bewogen dan hadden wij ook gezien dat het in de efteling was..
quote:droomvlucht ??
Op woensdag 2 juli 2003 23:06 schreef Ken_Adams het volgende:[..]
weet je dan ook welke atractie?
quote:Werkelijk een schitterende foto !!
Op donderdag 3 juli 2003 13:39 schreef 8Track het volgende:
[afbeelding]10 seconden op f/19
quote:en we hebben een winnaar!!
Op donderdag 3 juli 2003 20:55 schreef McBernie het volgende:[..]
droomvlucht ??
ofzoiets
quote:Hé, dat is Drienerlooooooo!
Op vrijdag 27 juni 2003 10:57 schreef RRoeland het volgende:
En dan nog een aantal:De sluitertijden variëren van 5 tot 15 seconden. Het gebruikte diafragma is F/11, klein dus. (En uiteraard wel een statief gebruikt)
quote:Dankjewel, hier staat trouwens het originele formaat
Op donderdag 3 juli 2003 21:19 schreef elcastel het volgende:[..]
Werkelijk een schitterende foto !!
Binnenshuis kan ook
En van je ouweheer een interesant plaatje maken kan ook
quote:Ik moet zeggen dat ik dit een bijzonder mooie foto vind. Ga vooral zo door!
Op vrijdag 27 juni 2003 10:10 schreef oCe het volgende:
...ik vond deze nog; ook op Gran Canaria, zelfde cam uiteraard. Camera midden in de nacht op de rand van het zwembad, sluitertijd op maximaal (10 seconden), iso op 't laagste (50). Links klein lampje zichtbaar, rechts een redelijke. Verder was er niets geen licht, zonder lange sluitertijd dus alleen 2 kleine lichtpuntjes (v/d lampen) te zien. Nu erg mooie foto geworden, al zeg ik het zelf:
quote:Man op de foto??? Je ziet spoken jong!
Op maandag 30 juni 2003 21:07 schreef Vava het volgende:[..]
Hoe komt het nou dat je geen beweging van die persoon op de kruk ziet? Ik neem aan dat die er ongeveer halverwege de foto is gaan zitten, heeft de persoon een grote sprong naar de kruk genomen.
Wel een erg coole foto
moehahaaaaaaa
quote:Ik wel
Op zondag 6 juli 2003 02:05 schreef Stefkuh het volgende:[..]
Man op de foto??? Je ziet spoken jong!
moehahaaaaaaa
[Dit bericht is gewijzigd door Gose op 07-07-2003 22:40]
quote:YES !!!!!
Op donderdag 3 juli 2003 23:53 schreef Ken_Adams het volgende:[..]
en we hebben een winnaar!!
gefeli!
"Stoffel"
Strand, 13-07-2003, 23.15.
Strand, 13 juli 2003, 23.45.
quote:Ssup!
Op maandag 14 juli 2003 01:19 schreef mvdlubbe het volgende:
[afbeelding]
Vette foto man ... echt kickeuh !
Diegeen op ze hurken en dan de lang gerekte zee erachter ..topppp!!
Greet|Z DaaN
De camera is een Canon powershot s50. Tips om betere foto's te maken zijn zeer welkom. Ohwjah, ik heb het zonder statief gedaan, dus ze zijn niet helemaal recht vanwege de ondergrond.
ISO = 50
Aperture = 6.0
Sluitertijd = 15 sec.
ISO = 50
Aperture = 6.0
Sluitertijd = 15 sec.
ISO = 50
Aperture = 6.0
Sluitertijd = 15 sec.
ISO = 50
Aperture = 4.6
Sluitertijd = 15 sec.
ISO = 50
Aperture = 2.9
Sluitertijd = 15 sec.
quote:Erg jammer, maar dat is te repareren met photoshop (of een dergelijk programma).
Op dinsdag 15 juli 2003 13:36 schreef Wozzy het volgende:
Mijn eerste nachtfoto's: Sydney @ nightDe camera is een Canon powershot s50. Tips om betere foto's te maken zijn zeer welkom. Ohwjah, ik heb het zonder statief gedaan, dus ze zijn niet helemaal recht vanwege de ondergrond.
quote:De ISO van 50 is goed tegen ruis, dat is ook best goed gelukt. Je hebt geen aperture van 6.0, maar een diafragma van 6.0, op zich prima, hier had een diafragma van 8.0 ook mooi geweest, omdat je dan nog wat meer 'scherptediepte' krijgt. De sluitertijd is enorm lang, mede door de lage ISO en het 'trage' diafragma ben je dan wel zo'n beetje verplicht om het zo te doen...
[afbeelding]
ISO = 50
Aperture = 6.0
Sluitertijd = 15 sec.
quote:Euh ja zelfde verhaal, wel jammer van die vlek op het dak van het opera-gebouw.
[afbeelding]
ISO = 50
Aperture = 6.0
Sluitertijd = 15 sec.
quote:Vind persoonlijk de compositie niet zo mooi, door de halve brug en het 'verdwaalde licht' (links) krijg je een beetje een raar beeld.
[afbeelding]
ISO = 50
Aperture = 6.0
Sluitertijd = 15 sec.
quote:Mooi shot, heb je dit op volledig 'wide angle' of 'telezoom' gedaan per ongeluk? Ik zie namelijk naast een ietwat scheve horizon ook wat vertekening aan de uiterst linker- en rechterkant van de foto. (Valt bijna niet op overigens)
[afbeelding]
ISO = 50
Aperture = 4.6
Sluitertijd = 15 sec.
quote:Diafragma zal wel 2,8 zijn
[afbeelding]
ISO = 50
Aperture = 2.9
Sluitertijd = 15 sec.
Erg, heel erg mooie shot, over het algemeen een mooie compositie, mooi onderwerp, goede kleurweergave, maar durf te spelen met je diafragma en je ISO-waarde. Dan kan je de sluitertijd soms net even wat anders houden, waardoor je weer nieuwe effecten kunt krijgen.
Paar kleine weetjes:
ISO50 -> ISO100: Je kan de sluitertijd halveren
Diafragma 2.8 -> 4.0: Je moet de sluitertijd verdubbelen. (De scherptediepte wordt minder hoe lager het getal is)
Door met deze instellingen 'te spelen' kan je nog meer uit je fototoestel halen.
ik krijg hem niet verder dan een paar seconden.
quote:Volgens mij kan dat bij de ixus niet handmatig.
Op dinsdag 15 juli 2003 17:30 schreef Observator het volgende:
even een vraagje,
Hoe stel ik een ixus 400 in op een sluitertijd van 15sec?ik krijg hem niet verder dan een paar seconden.
Rally auto (uit de hand)
(kaarsjes op tafel)
(kampvuurtje)
quote:Mooie foto's
Op maandag 14 juli 2003 23:55 schreef pasoner het volgende:
In de herkansing en dit keer met statief........
Ik heb een Fujifilm 2800z kan ik met deze camera ook sluitertijden aanpassen?
Ik weet wel dat je een soort van nachtstand hebt maar ik kan door dat verdomde lcd en de zoeker geen klote zien als het donker is. Toch wel een nadeel van die camera. Als het donker is heb je er niks aan.
[/off-topic]
[Dit bericht is gewijzigd door smartyMarty op 21-07-2003 21:00]
Wel op klikken, forum verkleint hem nogal drastisch.
Geen bewerkingen, alleen neat image om de ruis weg te halen.
Exif info:
Iso 50
15 sec sluiter
Diafragma: 8
Latrzzzzz
quote:Ligt aan het type camera, maar veelal gewoonweg niet. Het enige waar je voor kan kiezen is nachtstand (dat maantje) of maantje +.
Weet iemand of ik bij de "Sony Cybershot Digital Camera" de sluitertijd kan instellen en waar??Latrzzzzz
Maar als je dan in een omgeving met redelijk veel licht zit, heeft het nog een nut.
beiden gemaakt in Budapest, met een Minolta Dimage 7i
Sluitertijd weet ik niet meer exact, maar is niet superlang geweest.
[Dit bericht is gewijzigd door Breuls op 20-08-2003 01:59]
zo istie ook wel mooi!
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2003 17:07 schreef r0ck3t het volgende:
Sluitertijd van 1 jaar
hij is best aardig geworde al zeg ik het zelf
quote:
Sluitertijd van 1 jaar
[Dit bericht is gewijzigd door MazeNL op 17-08-2003 02:28]
quote:Mooi die Fisheye lens
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:52 schreef KidPaddle het volgende:
1,5 minuut belicht op f/4: (nee, dit is niet overdag, dit was om 2.00 snachts)
[afbeelding]3 minuten belicht op f/11:
[afbeelding]klik voor groot
quote:
Sluitertijd van 1 jaar
Wat is het?
quote:Stom tweaker-grapje!
Sluitertijd van 1 jaar
lol!
Loosduinseweg in Den Haag, maar dan 's nachts. Analoge opname op een K1000 (met c. 8s)
[Dit bericht is gewijzigd door Rodelion op 19-08-2003 08:26]
quote:Ik heb zelf een cybershot DSC-70 en daarbij kan het wel... ik weet niet welk model je hebt dus ik weet ook niet of ht bij de jouwe kan, iets meer informatie over je cam is dus noodzakelijk om antwoord op je vraag te geven.
Op donderdag 31 juli 2003 20:10 schreef DJ_Vamp het volgende:
Weet iemand of ik bij de "Sony Cybershot Digital Camera" de sluitertijd kan instellen en waar??
Latrzzzzz
groetjes Barbara
quote:10 sec?!?!?
Op zondag 17 augustus 2003 22:00 schreef pc-reactive het volgende:
dus dit is uit de hand. De sluitertijd is 10 sec.
Bij mij gaat het na zo ongeveer 1/30 toch wel heel hard achteruit. Jij hebt een heel vaste hand, ben je soms chirurg o.i.d.?
quote:Ja ik vind het ook vaag, vergeleken met de andere foto's maar volgens de handleiding is de sluitertijd ingesteld op 10 sec. Volgens mij klopt het ook niet.
Op dinsdag 19 augustus 2003 18:51 schreef JeroenH het volgende:[..]
10 sec?!?!?
Bij mij gaat het na zo ongeveer 1/30 toch wel heel hard achteruit. Jij hebt een heel vaste hand, ben je soms chirurg o.i.d.?
Nee ik ben geen chirurg, hoewel ik wel eens splinters uit mijn vingers verwijder
edit: ik heb nog even nageteld maar het zijn toch echt 10 seconden Dan heb ik dus idd een vaste hand
quote:Hehehe Jij Drinkt in ieder geval niet
Op dinsdag 19 augustus 2003 22:47 schreef pc-reactive het volgende:[..]
Ja ik vind het ook vaag, vergeleken met de andere foto's maar volgens de handleiding is de sluitertijd ingesteld op 10 sec. Volgens mij klopt het ook niet.
Maar goed iig wel een paar secondenNee ik ben geen chirurg, hoewel ik wel eens splinters uit mijn vingers verwijder
edit: ik heb nog even nageteld maar het zijn toch echt 10 seconden
Dan heb ik dus idd een vaste hand
quote:Oh nee?
Op dinsdag 19 augustus 2003 23:04 schreef DexXx het volgende:[..]
Hehehe Jij Drinkt in ieder geval niet
Nog eentje met dezelfde sluitertijd maar nou stond de A70 op de tafel
Hoe bepalen jullie hoe lang je de sluiter open zet?
Ik bedoel dus niet de mensen met een nachtstand op hun toestel, maar gewoon een good-ol' full-manual stand (tegenwoordig ook wel 'Bulb')
De [foto van KidPaddle] was gemaakt op f/4 en had 1,5 minuut open gestaan.
Hebben jullie bepaalde rule-of-thumb? Werken er mensen met lichtmeters?
Ik gebruik geen digicam en kan dus niet direct zien of 't goed is.
"-gewoon van alles proberen"
Ja dat doe ik ook wel, filmpjes vol, maar toch zijn tips welkom
quote:Bij mijn A70 stel ik het spul in op de Manual-stand en dan geeft de cam vervolgens aan of de instellingen goed zijn of niet.
Op woensdag 20 augustus 2003 21:50 schreef EyE het volgende:
Geen foto, wel een vraag:Hoe bepalen jullie hoe lang je de sluiter open zet?
Ik bedoel dus niet de mensen met een nachtstand op hun toestel, maar gewoon een good-ol' full-manual stand (tegenwoordig ook wel 'Bulb')De [foto van KidPaddle] was gemaakt op f/4 en had 1,5 minuut open gestaan.
Hebben jullie bepaalde rule-of-thumb? Werken er mensen met lichtmeters?
Ik gebruik geen digicam en kan dus niet direct zien of 't goed is.
"-gewoon van alles proberen"
Ja dat doe ik ook wel, filmpjes vol, maar toch zijn tips welkom
Exposure Information:
Shutter Speed: 1 sec
Aperture: f/22
Focal Length: 90mm
quote:Als je de enters weghaalt en de foto een beetje resized dan is het een mooie foto!
Op donderdag 21 augustus 2003 22:03 schreef bbstreams het volgende:
[url=
http://www.webphotoforum.com/user_images/L/29638.jpg
][afbeelding][/url]Exposure Information:
Shutter Speed: 1 sec
Aperture: f/22
Focal Length: 90mm
quote:Klinkt niet als manual
Op donderdag 21 augustus 2003 21:01 schreef pc-reactive het volgende:[..]
Bij mijn A70 stel ik het spul in op de Manual-stand en dan geeft de cam vervolgens aan of de instellingen goed zijn of niet.
This is me!!
Mijn vrouw had de camera verkeerd ingesteld!
Ik denk dat de sluitertijd rond de 1 seconde ligt.
[edit]
Caen says:
"kan je er ff bij zeggen van mij dat het de bedoeling is dat er beweging te zien is op de foto maar dat de camera zelf niet beweegt.... behalve als het object dan stil lijkt te staan...."
bij deze dus
[Dit bericht is gewijzigd door pinquit op 25-08-2003 23:51]
Dit is een sluitertijd van ongeveer 2 seconden denk ik maar ik weet het niet zeker meer want ik was niet erg helder.
quote:Er zijn verschillende trucjes.
Op vrijdag 22 augustus 2003 08:26 schreef EyE het volgende:[..]
Klinkt niet als manual
Maar goed, handig voor jou, maar als tip voor mij redelijk waardeloos
Over het algemeen is gokken belangrijk, maar er zijn ook wel bepaalde regels.
Je kan bijvoorbeeld met spotmeting een hoog licht in de foto meten, en daar dan drie tot vier stops onder gaan zitten. Dus als je meet f4 @ 2", dan belicht je f4 @ 16" (3 stops meer licht).
Verder is het belangrijk om (bij analoog) het scharzschild effect mee te rekenen (informatie hierover staat in de datasheets van het rolletje wat je gebruikt (van merkfilms zijn deze sheets te downloaden vanaf de website van de fabrikant). Vaak moet je 2 of 2,5x langer belichten om een goed belichte opname te krijgen.
Verder bestaan er bepaalde standaard EV-waardes voor bepaalde type foto's. Er zijn tabellen en 'guides' op internet. Deze zijn wat lastig te vinden en ik heb geen linkje bij de hand.
Daarnaast, en dat is het allerbelangrijkste, moet je belichtingstrapjes maken. Dus een foto een stopje langer belichten, en eentje 2 stops langer. Dan heb je dus veel meer kans op een goed belichte foto.
Bij een digi is het allemaal makkelijker: maak een foto, en kijk of je langer of korter moet belichten op je schermpje
quote:Er zijn verschillende trucjes.
Op vrijdag 22 augustus 2003 08:26 schreef EyE het volgende:[..]
Klinkt niet als manual
Maar goed, handig voor jou, maar als tip voor mij redelijk waardeloos
Over het algemeen is gokken belangrijk, maar er zijn ook wel bepaalde regels.
Je kan bijvoorbeeld met spotmeting een hoog licht in de foto meten, en daar dan drie tot vier stops onder gaan zitten. Dus als je meet f4 @ 2", dan belicht je f4 @ 16" (3 stops meer licht).
Verder is het belangrijk om (bij analoog) het scharzschild effect mee te rekenen (informatie hierover staat in de datasheets van het rolletje wat je gebruikt (van merkfilms zijn deze sheets te downloaden vanaf de website van de fabrikant). Vaak moet je 2 of 2,5x langer belichten om een goed belichte opname te krijgen.
Verder bestaan er bepaalde standaard EV-waardes voor bepaalde type foto's. Er zijn tabellen en 'guides' op internet. Deze zijn wat lastig te vinden en ik heb geen linkje bij de hand.
Daarnaast, en dat is het allerbelangrijkste, moet je belichtingstrapjes maken. Dus een foto een stopje langer belichten, en eentje 2 stops langer. Dan heb je dus veel meer kans op een goed belichte foto.
Bij een digi is het allemaal makkelijker: maak een foto, en kijk of je langer of korter moet belichten op je schermpje
Gemaakt op Koh-Samui (Thailand) het was donker toen het begon te onweren. Camera gepakt en de sluiter 10 minuten opengezet.
Kan helaas niet zo snel een voorbeeld geven.
quote:Hangt van de gebruikte brandpuntsafstand af. Hoe langer die is, hoe korter de belichtingstijd wordt waarbij je de sterren als strepen ziet. Ik weet de exacte waarden ook niet, ben alweer een tijdje uit de astronomie.
Op vrijdag 17 oktober 2003 14:08 schreef Lortnoc het volgende:
Hoe lang moet je een foto ongeveer belichten zodat sterren van die sporen/strepen over de foto maken?
Ik schat dat je met een 28mm objectief wel bijna een minuut kunt belichten zonder dat je strepen ziet, ga je naar 100mm en langer dan zit je al gauw aan 10 of 20 seconden, misschien nog wel korter ook.
Hou er ook goed rekening mee dat je op een goed donkere plek zit (in NL bijna niet meer mogelijk), anders wordt je hele foto na een paar minuten helemaal grijs (of geel/wit, als je een kleurenfoto/dia neemt).
quote:Ah bedankt! Zit straks in de Ardennen dus dat komt goed uit
Op vrijdag 17 oktober 2003 15:25 schreef JeroenH het volgende:[..]
Hangt van de gebruikte brandpuntsafstand af. Hoe langer die is, hoe korter de belichtingstijd wordt waarbij je de sterren als strepen ziet. Ik weet de exacte waarden ook niet, ben alweer een tijdje uit de astronomie.
Ik schat dat je met een 28mm objectief wel bijna een minuut kunt belichten zonder dat je strepen ziet, ga je naar 100mm en langer dan zit je al gauw aan 10 of 20 seconden, misschien nog wel korter ook.
Hou er ook goed rekening mee dat je op een goed donkere plek zit (in NL bijna niet meer mogelijk), anders wordt je hele foto na een paar minuten helemaal grijs (of geel/wit, als je een kleurenfoto/dia neemt).
ik zie niet echt iets bijzonders
quote:wow wat een mooie foto's
Op vrijdag 17 oktober 2003 17:54 schreef Anja het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
quote:Op die foto's is het in het echt heel donker, Maar door de lange sluitertijd lijkt het licht
Op zaterdag 18 oktober 2003 19:41 schreef _Supreme het volgende:
HOE! maken jullie normale foto's als er licht is, en een lange sluitertijd, zonder dat de pic overbelicht wordt??
bij mij issie bij bv zonlicht en 3 seconde helemaal wit
quote:hier een voorbeeldje. tijdens de opname wa het redelijk donker. en volgens mij is deze foto vooral belicht door maanlicht en een lantaarnpaal die wat verder op stond.
Op zaterdag 18 oktober 2003 20:00 schreef Ace1 het volgende:[..]
Op die foto's is het in het echt heel donker, Maar door de lange sluitertijd lijkt het licht
[Dit bericht is gewijzigd door Dave_Mustaine op 19-10-2003 22:11]
quote:Sluitertijd is de tijd hoe lang er licht op de film/CCD valt. Als het donker(der) is is er minder licht om de film goed te belichten als dan dat er veel licht is. Om dat te compenseren belicht je de film langer zodat je toch een goed belichte foto krijgt.
Op zaterdag 18 oktober 2003 19:43 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
wat is een sluitertijd?
en wat is het effect?ik zie niet echt iets bijzonders
Een gevolg van het lange belichten is dat bewegende objecten op de foto wazig worden.
In tegenstelling tot deze met EOS 10D op 3200 ISO (geen statief bij de hand) op 1/20e seconde:
quote:leuk ster filtertje heb je erop zitten
Op zondag 19 oktober 2003 16:57 schreef Dave_Mustaine het volgende:
[afbeelding]
quote:geen filtertje... sterretjes ontstonden bij sluitertijden van 4sec en meer. Ik vind die sterretjes altijd wel wat hebben bij zulk soort foto's.
Op maandag 20 oktober 2003 00:36 schreef firecow het volgende:[..]
leuk ster filtertje heb je erop zitten
Sluitertijd van, ik dacht, 3 seconden. Wel met tafelstatief gemaakt. Klik op de foto voor 800x600 formaat.
Spelen met sluitertijden en diafragma's is best tof, alleen dat van die diafragma's is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je dat nu moet instellen voor nachtfotografie.
quote:Hoe groter je diafragma is hoe minder licht je voor een foto nodig hebt. Zie het maar als de pupil van een oog.
Op dinsdag 21 oktober 2003 19:53 schreef RoelerMF het volgende:
Spelen met sluitertijden en diafragma's is best tof, alleen dat van die diafragma's is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je dat nu moet instellen voor nachtfotografie.
groet,
Frida
quote:Pracht foto!
Op woensdag 22 oktober 2003 12:51 schreef cramus het volgende:
Lange sluitertijd plaatjes van mij:Hondsbosse Zeewering:
groet,
Frida
quote:Die mag wel aan de muur bij mij!
Op zondag 19 oktober 2003 16:57 schreef Dave_Mustaine het volgende:
[afbeelding]
groet,
Frida
Omval in Amsterdam; 4 seconden op 5.6 met iso 100 film
quote:Dankuwel!!!
Op zaterdag 1 november 2003 00:57 schreef Frida het volgende:[..]
Pracht foto!
groet,
Frida
[Dit bericht is gewijzigd door Ouwesok op 09-01-2004 23:58]
(Gemaakt voor een review op de FrontPage: http://frontpage.fok.nl/review.fok?doc=852)
quote:cool, erg aparte foto
Op zaterdag 10 januari 2004 22:16 schreef detulp050 het volgende:
http://members.home.nl/detulp050/nachtfoto.jpg [grote versie, zeker de moeite waard]
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 22:19 schreef Xilantof het volgende:[..]
cool, erg aparte foto
erg leuk
quote:enschede?
Op vrijdag 27 juni 2003 10:57 schreef RRoeland het volgende:
En dan nog een aantal:De sluitertijden variëren van 5 tot 15 seconden. Het gebruikte diafragma is F/11, klein dus. (En uiteraard wel een statief gebruikt)
Sluitertijd is overigens ongeveer 43minuten
quote:Ha, "lightpainting".
Op zondag 11 januari 2004 22:15 schreef axon het volgende:
[afbeelding]
16 sec. f11. In donkere ruimte 'geschilderd' met zaklamp.
Mooi vitaminerijk plaatje.
quote:Hoe krijg je dit effect? Dit wil ik ook wel eens proberen.
Op woensdag 22 oktober 2003 13:52 schreef cramus het volgende:
...
quote:Lange sluitertijd < duhh
Op maandag 12 januari 2004 13:14 schreef thomas26 het volgende:[..]
Hoe krijg je dit effect? Dit wil ik ook wel eens proberen.
quote:Omdat je dan zulke foto's kan maken. 30 sec f9 met canon eos 300d
[Dit bericht is gewijzigd door fr.oos op 12-01-2004 23:16]
quote:Goed slimmeke ...
Op maandag 12 januari 2004 13:45 schreef Yonderboi het volgende:[..]
Lange sluitertijd < duhh
en dan met een lampje of aansteker er voor langs gaan
quote:Dus je moet gewoon met een lampje of aansteker bewegen? Waarom zie ik nergens een arm?
Op dinsdag 13 januari 2004 14:50 schreef Yonderboi het volgende:[..]
quote:Komt er licht van een arm?
Op dinsdag 13 januari 2004 20:10 schreef thomas26 het volgende:[..]
Dus je moet gewoon met een lampje of aansteker bewegen? Waarom zie ik nergens een arm?
[afbeelding]
quote:Bij sommige "personen" wel jah
Op dinsdag 13 januari 2004 21:40 schreef Yonderboi het volgende:[..]
Komt er licht van een arm?
Geef uw ongezouten commentaar... .
[Dit bericht is gewijzigd door DJ-Maurits op 17-01-2004 22:32]
Goed. Men neme een donkere omgeving, een zaklampje, (veel alcohol en een paar idiote vrienden) een statief met een digitale camera.quote:Op dinsdag 13 januari 2004 20:10 schreef thomas26 het volgende:
[..]
Dus je moet gewoon met een lampje of aansteker bewegen? Waarom zie ik nergens een arm?
[afbeelding]
vet die sterren!quote:Op zondag 11 januari 2004 01:14 schreef Floor-is het volgende:
Zwitserland, in de bergen, foto van de hemel met een goed lange sluitertijd, heeft wel ietsje photoshop nodig gehad (levelen, zwart weet zwart(er) maken).
Sluitertijd is overigens ongeveer 43minuten
[afbeelding]
werkt niet!quote:Op zondag 18 april 2004 13:42 schreef Salvad0R het volgende:
als je een hoge sluitertijd gebruikt, waarom ga je dan iets statisch fotograferen?
dan kan je toch net zo goed een sluitertijd van 0 sec gebruiken?
hier mijn bijdrage:
[afbeelding]
sluitertijd van 2 secs.
Euhm, gebrek aan lichtquote:Op zondag 18 april 2004 13:42 schreef Salvad0R het volgende:
als je een hoge sluitertijd gebruikt, waarom ga je dan iets statisch fotograferen?
dan kan je toch net zo goed een sluitertijd van 0 sec gebruiken?
owja..quote:Op zondag 18 april 2004 13:54 schreef ebas het volgende:
[..]
Euhm, gebrek aan licht
zonde van die dode pixelquote:Op donderdag 15 april 2004 10:31 schreef CompuMess het volgende:
Tripoli - Libië - mei 2002
Nachtelijke bouwwerkzaamheden aan een hotel.
[[url=http://www.compumess.nl/afb/fok/slides/cm_2002-05-27.JPG\]afbeelding][/url]
Canon Powershot G1 - 1 sec. F2.2
Tripoli@night
[afbeelding]
Canon Powershot G1 - 8 sec. F2.8
Weer dat hotel, maar nu een paar seconden langer...
[afbeelding]
Canon Powershot G1 - 8 sec. F5.6
Grootbeeld te bekijken via www.compumess.nl/afb/fok
Zo erg valt het niet op, want ik zie m nietquote:Op zondag 18 april 2004 19:50 schreef Monkeylover het volgende:
[..]
zonde van die dode pixel
Ik heb meerdere foto's geschoten (nee, niet over de middenberm) maar dit effect vond ik toch het mooistquote:Op dinsdag 20 april 2004 00:58 schreef ebas het volgende:
oeh mooi!
2 minpuntjes:
- jammer dat je niet boven middenberm vloog of het niet middenop een 2 baans weg reed. het midden is een beetje zoek --> de baan aan de andere kant van de middenberm hangt er een beetje bij
- overbelicht rechtsboven in de hoek..
Mjah... idd één stuks dode pixel!quote:Op zondag 18 april 2004 19:50 schreef Monkeylover het volgende:
[..]
zonde van die dode pixel
quote:Op woensdag 21 april 2004 15:17 schreef Impry het volgende:
[afbeelding]
's nachts om half 3 in een volledig donkere kamer met sluitertijd 1.6 sec en een hele felle zaklamp
Tja je moet wat doen he![]()
in de titanic ?quote:Op woensdag 21 april 2004 20:54 schreef Boekel het volgende:
[afbeelding]
origineel
(wie weet waar dit is wint een biertje)
-edit-
oja: Shutter speed: 4.97
quote:Op woensdag 21 april 2004 20:54 schreef Boekel het volgende:
[afbeelding]
origineel
-edit-
nee hoor, van mij nietquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:02 schreef berc het volgende:
lange sluitertijd: 1/15
of is dat niet lang genoeg,
[afbeelding]
* berc is aan de slag gegaan...quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:08 schreef Geminis het volgende:
[..]
nee hoor, van mij niet
[overbodig]
Misschien moet je je foto ff wat meer croppen, beetje meer panorama en weg recht zetten,
of juist schuiner![]()
Mag nog wel wat meer panorama, maar al meteen een stuk beterquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:17 schreef berc het volgende:
[..]
* Impry is aan de slag gegaan...
zoiets?
[[url=http://members.chello.nl/l.berk/auto_to[2].jpg\]afbeelding[/url]]
Ja, beter! ik zie hem nu als uitklapposter in het maandblad over aanhangwagensquote:Op dinsdag 27 april 2004 14:17 schreef berc het volgende:
[..]
zoiets?
De sluiter wat langer openzetten dan normaalquote:Op dinsdag 27 april 2004 21:55 schreef BaZje het volgende:
misschien een beetje rare vraag he... maar ik ben een beetje een beginner op het gebied van digitale fotografie...
Ik heb dus al een tijdje dit topic zitten bekijken... maar ik vraag me af hoe ik met mijn digitale camera (sony dsc p32) ook zulke foto's ken maken....
mmmmh jij bent zeker de leukste thuis of niequote:Op dinsdag 27 april 2004 22:01 schreef Frasier het volgende:
[..]
De sluiter wat langer openzetten dan normaal
Ja dat kan je instellen maar dat moet je cam wel ondersteunen. Maar dat zal bij jouw model wel geen probleem zijn. Handleiding?quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:06 schreef BaZje het volgende:
[..]
mmmmh jij bent zeker de leukste thuis of nie![]()
Neej maar ik vraag me af hoe ik deze langer op kan zetten dan normaal... moet ik dat ergens instellen??
ik heb een sony p1 gehad en daar kon je het een beetje mee instellen. Je kan de camera in de stand met het maantje zetten (of maantje +). daarmee zet je de sluiter iets langer open om een foto te maken. ik weet niet hoe het zit met jouw camera, maar bij die p1 kon je niet echt zeggen dat je een sluitertijd van bv. 2 seconden wilde..quote:Op dinsdag 27 april 2004 22:06 schreef BaZje het volgende:
Neej maar ik vraag me af hoe ik deze langer op kan zetten dan normaal... moet ik dat ergens instellen??
En de breedbeeld versiequote:Op zaterdag 1 mei 2004 16:13 schreef dane het volgende:
[afbeelding]
Tijdje geleden al weer dat ik deze heb gemaakt (rond kerst). Maar ik wilde 'm even laten zien. Foto is gemaakt bij winkelcentrum Emiclaer in Amersfoort, toen het donker was buiten. Sluitertijd=6 sec. met diafragma-waarde F/2,8 en ISO geloof ik 50. Groter versie is >>hier<< te zien!!
0.67 sec,quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:40 schreef danos het volgende:
Nacht vanaf mijn balkon in barcelona (zwart wit)
[afbeelding]
Hier het origineel:
[afbeelding]
dacht iets van 2 seconden
Tis niet echt een boeiende foto, maar wat wel heel goed is, dat dat panorama formaat het gevoel van snelheid nog meer benadrukt.quote:Op dinsdag 27 april 2004 14:17 schreef berc het volgende:
[..]
* hassanjassan is aan de slag gegaan...
zoiets?
Is dat niet hotel Des Indes ?quote:Op woensdag 21 april 2004 20:54 schreef Boekel het volgende:
[afbeelding]
origineel
-edit-
Je mag toch niet flitsen binnen in een grot?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:07 schreef Impry het volgende:
[afbeelding]
Sluitertijd 1.6 sec en de interne flitser gebruikt, gemaakt in mergelgrot in Valkenburg die functioneert als show-steenkolenmijn
Ik mis eigenlijk bij de eerste een echt onderwerp, de foto zelf is echt heeeel mooi. Welke cam e.d.?quote:Op zondag 29 augustus 2004 16:49 schreef Doodkapje het volgende:
Cisternen in Istanboel
[afbeelding]
Ik geloof dat de sluitertijd hier 25 seconden was
Blauwe Moskee in Istanboel (geschoten van het dakterras van ons hotel)
[afbeelding]
En hier was de sluitertijd 15 seconden
De volledige versies zijn![]()
Waarom niet?quote:Op zondag 29 augustus 2004 16:57 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Je mag toch niet flitsen binnen in een grot?
schitterende foto'squote:Op zondag 29 augustus 2004 16:49 schreef Doodkapje het volgende:
Cisternen in Istanboel
[afbeelding]
Ik geloof dat de sluitertijd hier 25 seconden was
Blauwe Moskee in Istanboel (geschoten van het dakterras van ons hotel)
[afbeelding]
En hier was de sluitertijd 15 seconden
De volledige versies zijn![]()
uh een statief mischien.quote:Op woensdag 1 september 2004 22:40 schreef Agiath het volgende:
btje mislukte poging om de maan te doen, maar je moet ergens beginnen he..
[afbeelding]
Wel mooie foto hoor! Misschien moeite waard om hem door photoshop heen te halen, incl. horizon recht zetten, vuiltjes wegpoeten...?quote:Op donderdag 2 september 2004 17:45 schreef pea4fun het volgende:
nachtfoto, erg gespikkeld jammer genoeg.
[afbeelding]
Ik had ook geen statief bij me, en 4 sec stilhouden lukt dus niet echt. Het was echt aardedonker.
Mooie techniek! Die heb je goed onder de knie!quote:Op vrijdag 3 september 2004 14:21 schreef MonoSynth het volgende:
Alle foto's gemaakt met Olympus C2040z, niet ge-edit, geen flits, alleen de laatste is gecropt. Sluitertijden tussen 1/3 en 1.6 seconde.
Effect gekregen door cam te draaien of naar object toe te bewegen tijdens opname.
Eigenlijk verveelde ik me gisteren alleen maar een beetje, zag mijn cam binnen handbereik, en ben wat gaan experimenteren. Ik was zelf ook min of meer verbaasd over het resultaatquote:Op vrijdag 3 september 2004 15:19 schreef Geminis het volgende:
[..]
Mooie techniek! Die heb je goed onder de knie!
Het zijn wel erg veel vuiltjes, ik was er eerlijk gezegd aan begonnen, maar heb het opgegeven. Maar misschien moet ik nog eens met veel tijd opnieuw aan de gangquote:Op donderdag 2 september 2004 22:00 schreef Geminis het volgende:
[..]
Wel mooie foto hoor! Misschien moeite waard om hem door photoshop heen te halen, incl. horizon recht zetten, vuiltjes wegpoeten...?
Bloodhound, die twee donkere op de 1ste pagina met de felle straatlantaarns en donkere hemel doen me zo aan schindler's list denken, weet je dat ghetto razzia.quote:Op vrijdag 27 juni 2003 23:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Heel simpel eigenlijk...sluitertijd op 2 of 4 seconden gezet, met flits aan (mijn cam flitst aan het einde van het shot).quote:Op zondag 5 september 2004 19:46 schreef pea4fun het volgende:
Nummer 2 en 4 vind ik erg leuk. Vooral 2 komt erg mooi uit.
Wat heb je bij nr 3 gedaan eigenlijk?
Vinkhuizenflatsquote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:45 schreef Canon het volgende:
[afbeelding]
selwerdflats groningen bij volle maan, met de auto als statief![]()
Zal wel donker zijn geweest he..quote:Op dinsdag 7 september 2004 14:35 schreef Impry het volgende:
[..]
Waarom 30 sec?![]()
Het was idd donker en ik wilde een maximale scherptediepte.quote:Op dinsdag 7 september 2004 14:35 schreef Impry het volgende:
[..]
Waarom 30 sec?![]()
Zo spin beweegt ook niet ..quote:Op dinsdag 7 september 2004 14:56 schreef American_Nightmare het volgende:
Zal wel donker zijn geweest he..
Als het donker is zitten die spinnen behoorlijk stil, er was ook nauwelijks wind die dag. Dus als het kan, veel scherptediepte en scherp.quote:Op dinsdag 7 september 2004 15:04 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Zo spin beweegt ook niet ..![]()
Diafragma 22 .. beter iets minder scherptediepte dan onscherp.![]()
Volgens mij is nauwelijks wind en een stilzittende spin 30 seconden lang toch een moeilijke combo.quote:Op dinsdag 7 september 2004 15:07 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
er was ook nauwelijks wind die dag. Dus als het kan, veel scherptediepte en scherp.
Op statief beweeg jezelf al niet, en dan moet je idd geluk hebben dat de spin ook stil is. Geluk moet je bij macro fotografie wel vaker hebben omdat je scherptediepte vaak maar een aantal mm bedraagt.quote:Op dinsdag 7 september 2004 15:24 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Volgens mij is nauwelijks wind en een stilzittende spin 30 seconden lang toch een moeilijke combo.
Maar goed ik kan het mis hebben.![]()
Nope, hint: het is in Singaporequote:Op zondag 15 augustus 2004 11:09 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Is dat niet hotel Des Indes ?
op plaatje nr2 heb ik geen flitser gebruikt.. ik was het ook niet van plan.. want tja.. flitsen langs de weg.. dat doen andere mensen wel.. en je hebt dan meteen te maken met andere lichten.. voornamelijk wat heldere rode lampen..quote:Op maandag 6 september 2004 22:11 schreef lastig het volgende:
double-Joop: even een vraagje over foto 2 (leuke plaat) .. Heb je ook geprobeerd om de flits (2nd curtain) te gebruiken? Zo ja.. hoe ziet dat er dan uit?
Erg mooie foto's heb je er hier nog meer van?quote:Op woensdag 25 augustus 2004 14:20 schreef RoelerMF het volgende:
Efteling zomeravonden, op pad met statief en dat levert dan onder meer zulke foto's op;
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Niet slecht![]()
zou je onderste in hoge res kunne posten? ken ik hem op me bureaublad gebruikenquote:Op zondag 5 september 2004 00:01 schreef double-Joop het volgende:
ff wat geprobeerd.. zelfontspanner.. statief.. flits.. 15sec.. maar mijn auto is nog steeds onzichtbaar zowat.. volgende keer een andere lichtbron gebruiken.. even kijken hoe dat gaat lukken
[afbeelding]
en wat hou van xenon verlichting.. 15sec en brugleuning..
[afbeelding]
dank je wel joopquote:Op donderdag 16 september 2004 20:38 schreef double-Joop het volgende:
nee je mag maar fotows plaatsen van 550 breed..
je mag HIER op klikken
Wow, dies wel vette shit !quote:Op maandag 20 september 2004 18:03 schreef robbedoeseos300d het volgende:
http://img.photobucket.co(...)latrava/IMG_1027.jpg
dit is mijn poging
calatrava brug bij Hoofddorp
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |