abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23851914
quote:
Op donderdag 9 december 2004 11:47 schreef k_man het volgende:
Yup, heb ik naar gekeken en zou gene probleem moeten zijn. Maar mij lijkt dat er meer meespeelt dan het gewicht alleen. Bij zo'n telelens steeks het gewicht uit en dat zal eerder voor instabiliteit zorgen dan bijvoorbeeld een zware body.

Maar ik ga er vanavond nog even langs met camera en dan merk ik vanzelf wel of het voldoet.
Licht eraan welke 300mm.
Als je een zwaarder model hebt zit er meestal wel een statiefvoet onder, waardoor het gewicht wat meer uitgebalanceerd wordt. Desalniettemin is het nog steeds zaak om een zo'n stabiel mogelijk statief te nemen. En die zijn helaas ook iets zwaarder.

Je kunt trouwens de stabiliteit van een statief makkelijk verbeteren, door 1 poot in het verlengde van je lens te zetten (naar voren toe dus). Zo kan het statief nooit overhellen en/of omvallen.
pi_23859362
Inmiddels gekocht. Hij is natuurlijk niet zo stabiel als een zwaarder (stalen) statief, maar het is een mooi compromis. Het moet namelijk ook een beetje sjouwbaar blijven.
pi_23903948
Oef, vandaag op school met een Hasselblad 503CM geschoten. Ding stond op een Gitzo statief gemonteerd. Een carbon statief. Mooi degelijk, niet echt zwaar, supermooi afgewerkt en helaas veel en veel te duur.

Maar wel lekker!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2004 @ 20:07:41 #79
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23904973
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 19:18 schreef dawg het volgende:
Oef, vandaag op school met een Hasselblad 503CM geschoten. Ding stond op een Gitzo statief gemonteerd. Een carbon statief. Mooi degelijk, niet echt zwaar, supermooi afgewerkt en helaas veel en veel te duur.

Maar wel lekker!
Manfrotto valt qua gewicht ook reuze mee. Dat valt uiteraard niet zo op, totdat je een goedkope Manfrotto-imitatie tegenkomt, zoals ik een jaar of twee terug op de beurs in Houten.
Statieven leken als twee druppels fixeer op een Manfrotto, alleen voelde je het verschil als je er eentje optilde, althans een poging daartoe in het werk stelde. Bij nadere inspectie bleek de kop van de Nepfrotto ook niet zodanig te vergrendelen dat ie zonder camera stabiel was

Qua Gitzo valt me op dat de statieven weliswaar licht zijn en aangenaam werken, maar niet de levensduur hebben die je bij die prijsstelling mag verwachten. Vooral de knelmoeren op de poten laten het na een aantal dienstjaren nogal eens afweten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 11 december 2004 @ 20:31:35 #80
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_23905544
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 19:18 schreef dawg het volgende:

Maar wel lekker!
Gitzo ikheb er een aantal jaren mee mogen werken,toppie
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_23906313
Ja, ik ga zelf ook voor een Manfrotto. Gitzo vind ik net iets te qua prijs. En als dat klopt wat je zegt Ouwesok, dan ga ik zeer zeker voor Manfrotto en niet voor Gitzo. Hij moet namelijk nog wel een aantal jaartjes mee kunnen draaien.

Ben er alleen nog niet uit of ik een balhoofd of een 3-wegkop wil. Ik neig naar balhoofd.

fotoloog, het viel me meteen op hoe mooi afgewerkt het statief was. Het was de G1327 als ik het goed heb. Erg stabiel ook moet ik zeggen, maarja een Hasselblad 503CM met een Carl Zeiss 150/4.5 Sonnar (ofzoiets ) is dan ook niet erg licht.

Maar wel lekker.
pi_23906552
Lichtelijk offtopic

We moesten vandaag portretten schieten, met studioflitsers. 1 hoofdlicht en 1 invullicht. Model op 3kwart, en dan moest het hoofdlicht 2 stops meer licht afgeven dan het invullicht.
Ik moet zeggen dan het licht mooi op het gezicht laten vallen (zodat de schaduwen/donkere delen nog subtiel en niet zo hard zijn) erg tegenviel. Het was dan wel de eerste keer voor mij dat ik met een dergelijke setup werkte, maar dan nog. Ook het licht meten vond ik in het begin een beetje verwarrend --> eerst testflitsen, om te kijken hoeveel licht het hoofdlicht gaf --> model&licht positioneren --> hoofdlicht meten --> invullicht meten en afstellen op 2 stops minder dan het hoofdlicht --> flitsmeten met beide flitsers --> diafragma instellen en scherpstellen, dan d efoto nemen.

In het begin is dat best verwarrend, je moet met zoveel dingen rekening houden. En dit was volgens de leraar een basisportretje, wat simpel en snel te maken is. Wel erg leuk om te doen, leerzaam was het zeker (school, hoe kan het ook anders). Ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten, we gaan ze volgende week zelf afdrukken.
Oh, en dat geluid als je ontspant, van die Hasselblad. Das pas een degelijk geluidje.

/Lichtelijk offtopic
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2004 @ 21:22:48 #83
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23906758
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 21:03 schreef dawg het volgende:
maarja een Hasselblad 503CM met een Carl Zeiss 150/4.5 Sonnar (ofzoiets ) is dan ook niet erg licht.

Maar wel lekker.
Het klinkt misschien wat , maar ik vind de combinatie H'blad met een 150mm ongelofelijk beroerd werken voor portretfotografie. Zodra je een 'kop' een beetje vullend in beeld wilt hebben, zit je aan extra spullen vast en zelfs dan werk je nog op de rand van de mogelijkheden van het optiekje. Dat is een van de redenen dat ik destijds op mijn examen portretfotografie zo eigengereid was om gewoon mijn vertrouwde twee-oog te pakken, die daarbij nog het voordeel van een vertragingsvrije sluiter kent(ben je een Hasselblad gewend, dan schrik je niet meer van shutterlag)

Als kop op een statief zou ik liever een duur balhoofd nemen met instelbare demping. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat .
Driewegkoppen hebben hoewel ze bijzonder aangenaam werken, het nadeel dat je drie paar handen nodig hebt als je snelle wijzigingen wilt maken, per as een hand om de blokkering te lossen en de kop 'in bedwang te houden' en de ander om de verstelling te maken. Die gescheiden verstelassen zijn heerlijk bij landschap en architectuur, bij meer dynamische vormen van fotografie zijn ze nogal vertragend.
Een gedempt balhoofd kun je zo afstellen dat er alleen iets beweegt wanneer jij dat wilt, blijf je van je camera af, dan staat ie stabiel. Dat gaat met kleine camera's, maar ik heb er ook een waarmee je behoorlijk dynamisch tekeer kunt gaan met een 4*5"-beest.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 december 2004 @ 21:30:38 #84
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23906925
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 21:14 schreef dawg het volgende:
Ook het licht meten vond ik in het begin een beetje verwarrend --> eerst testflitsen, om te kijken hoeveel licht het hoofdlicht gaf --> model&licht positioneren --> hoofdlicht meten --> invullicht meten en afstellen op 2 stops minder dan het hoofdlicht --> flitsmeten met beide flitsers --> diafragma instellen en scherpstellen, dan d efoto nemen.
Na verloop van tijd wordt het een tweede natuur. Vergeet daarbij niet dat wanneer je altijd met dezelfde set flitsers en spullen werkt, je je pappenheimers na verloop van tijd leert kennen.

Daarbij is het setje dat je voor FVS gebruikt(naar alle waarschijnlijkheid een 'portretschaal' en een plu) niet bepaald lief, maar zijn er spannender verlichtingen mee mogelijk dan de eeuwige 'twee softboxen plus haarspot' die je bij de gemiddelde fotograaf ziet staan in een kanniestuknie-optstelling.

laat ons eens heerlijk offtopic gaan
pi_23907290
Ja, dat klopt natuurlijk. Hoe vaker je met apparatuur werkt, hoe beter je de spullen leert kennen.

Overigens viel het me niet tegen, want het waren gloednieuwe Multiblitz flitsers, met softboxen, paraplu's, en zonnekappen? waarvan je die flappen open en dicht kunt klappen.

Maar hoe bedoel je precies dat een 150mm op 6x6 niet zo goed is voor portret? Ik nog leek in middenformaat.
pi_23907370
Trouwens Ouwesok, 6x6 afdrukken, gaat dat hetzelfde als 35mm? Ik neem aan van wel? En zijn er nog dingen waar je specifiek bij 6x6 op moet letten? kan nooit kwaad om alvast wat vooruit te lopen op de komende les
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 december 2004 @ 00:38:00 #87
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23910851
quote:
Op zaterdag 11 december 2004 21:52 schreef dawg het volgende:
Trouwens Ouwesok, 6x6 afdrukken, gaat dat hetzelfde als 35mm? Ik neem aan van wel? En zijn er nog dingen waar je specifiek bij 6x6 op moet letten? kan nooit kwaad om alvast wat vooruit te lopen op de komende les
Ik pak hem van hier even over naar het slowchattopic, kunnen we hier weer over driepoten verder redekavelen
pi_23984637
ik zoek een simpel statief voor mijn digitale camera..
als het wat donker is / de sluitertijd lang is, dan is het nu iets te lastig om stil te houden
iemand enig idee en / of tips over welke ik het beste kan kopen? (en waar?)
ik hoef de cam niet echt op afstand te bedienen, dus een statief met 1 "stok" die je in hoogte kan verstellen (en eventueel in de grond kan prikken) lijkt me wel wat.. als die er zijn dan..
oja handig mee te nemen is ook wel fijn
iemand??...
(ik plak hem nog maar ff hier )
dag
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 december 2004 @ 11:37:18 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23985774
quote:
Op woensdag 15 december 2004 10:39 schreef petre86 het volgende:
ik zoek een simpel statief voor mijn digitale camera..
als het wat donker is / de sluitertijd lang is, dan is het nu iets te lastig om stil te houden
iemand enig idee en / of tips over welke ik het beste kan kopen? (en waar?)
ik hoef de cam niet echt op afstand te bedienen, dus een statief met 1 "stok" die je in hoogte kan verstellen (en eventueel in de grond kan prikken) lijkt me wel wat.. als die er zijn dan..
oja handig mee te nemen is ook wel fijn
iemand??...
(ik plak hem nog maar ff hier )
Wat voor camera is nogal bepalend voor het draagvermogen van het statief
  woensdag 15 december 2004 @ 11:41:32 #90
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23985860
Ik heb nog een mooi groot zwaar statief te koop een Gitzo uitgeschoven meer dan 2 meter. Met een grote 3 weg kop er op. Als extra zit er nog een losse driehoek met wieltjes bij waar je je statief ik kan zetten en dan dus rond rijden. Prijs indicatie 350 euro. foto's op aanvraag

[ Bericht 3% gewijzigd door fr.oosje op 15-12-2004 11:56:23 ]
pi_23986132
quote:
Op woensdag 15 december 2004 11:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wat voor camera is nogal bepalend voor het draagvermogen van het statief
digitale, niet al te duur, dus kom niet aanzetten met een statief van boven de 50 euro
dag
pi_23986193
quote:
Op woensdag 15 december 2004 11:41 schreef fr.oosje het volgende:
Ik heb nog een mooi groot zwaar statief te koop een Gitzo uitgeschoven meer dan 2 meter. Met een grote 3 weg kop er op. Als extra zit er nog een losse driehoek met wieltjes bij waar je je statief ik kan zetten en dan dus rond rijden. Prijs indicatie 350 euro.
is duurder dan mijn hele camera helaas zul je in mij niet een afnemer vinden..
dag
  FOK!fotograaf woensdag 15 december 2004 @ 17:35:18 #93
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_23993615
quote:
Op woensdag 15 december 2004 11:52 schreef petre86 het volgende:

[..]

digitale, niet al te duur, dus kom niet aanzetten met een statief van boven de 50 euro
"digitaal" is denk ik ook nog vrij beperkt

of het een Canon 1Ds mark II is of een olympus mjuh 410 verschilt nogal

maar met je prijs indicatie kom je al een heel eind.
nu je weet hoeveel geld je kwijt zou willen...
waarom niet met camera de winkels langs en hem gewoon er even op zetten...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_23994566
quote:
Op woensdag 15 december 2004 17:35 schreef Xilantof het volgende:

[..]

"digitaal" is denk ik ook nog vrij beperkt

of het een Canon 1Ds mark II is of een olympus mjuh 410 verschilt nogal

maar met je prijs indicatie kom je al een heel eind.
nu je weet hoeveel geld je kwijt zou willen...
waarom niet met camera de winkels langs en hem gewoon er even op zetten...
das een slim idee moet wel eens lukken tnx voor het idee
dag
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 december 2004 @ 21:12:39 #95
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_23998318
quote:
Op woensdag 15 december 2004 11:52 schreef petre86 het volgende:

[..]

Voor een digicompact ben je geen geweldenaar van een statief nodig omdat er nauwelijks bewegende delen aanwezig zijn. Een statief waarmee je aardig wat mogelijkheden hebt hoeft dus niet meer dan zo'n 50 eur te kosten.
pi_23999146
quote:
Op woensdag 15 december 2004 21:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor een digicompact ben je geen geweldenaar van een statief nodig omdat er nauwelijks bewegende delen aanwezig zijn. Een statief waarmee je aardig wat mogelijkheden hebt hoeft dus niet meer dan zo'n 50 eur te kosten.
maar wat voor soor statief dan? 3poot, verstelbaar? (graak klein opvouwbaar wel)..
dag
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 december 2004 @ 22:52:49 #97
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24000932
quote:
Op woensdag 15 december 2004 21:42 schreef petre86 het volgende:

[..]

maar wat voor soor statief dan? 3poot, verstelbaar? (graak klein opvouwbaar wel)..
Ik adviseer in elk geval een driepoot, eenpoten zijn eigenlijk alleen geschikt voor het lange-telelenzenwerk.

Kijk zoals al eerder aangegeven eens in de fotowinkel en probeer je bij een statief af te vragen of je jezelf een daglang met dat ding ziet rondlopen. Dan komt je voorkeur voor een gegeven formaat vanzelf wel bovendrijven
pi_24003104
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik adviseer in elk geval een driepoot, eenpoten zijn eigenlijk alleen geschikt voor het lange-telelenzenwerk.

Kijk zoals al eerder aangegeven eens in de fotowinkel en probeer je bij een statief af te vragen of je jezelf een daglang met dat ding ziet rondlopen. Dan komt je voorkeur voor een gegeven formaat vanzelf wel bovendrijven
hij moet niet te laag zijn.. maar wel tot klein opvouwbaar
lastige klant ben ik zo
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')