quote:Juist, in stappen (vergeten er bij te zetten
Op vrijdag 20 juni 2003 22:51 schreef elcastel het volgende:
Dus als ik het goed begrijp heb je een "in stappen" verstelbaar statief ? Omdat je de "klik" wilt horen ? Bij de mijne hoor je altijd klik, maar heeft geen stappen, dus gewoon klemvast. Overigens kan ik alle poten verstellen (3 stuks) en kunnen ze allemaal evenver.
en verder voor een statief, ik zou wel een statief(je) willen dan en klein is (klein genoeg voor op tafel ofzo) maar ook voor op grond.. (en dan een redelijke hoogte kan bereiken) bestaat zoiets?
bijvoorbaad dank!
Bij de Combi zag ik er een voor 25,-. Het simpelste wat ze hadden, maar ook meteen het lichtste en kleinste.
[Dit bericht is gewijzigd door elcastel op 22-06-2003 00:34]
quote:Ja het statief wat ik nu heb ik van Luxon (oud statief van m'n vader maar wel nog goed). Ik vroeg me alleen af of 25,- nou duur is voor een simpel statief. Want het leek mij niet al te veel.
Op zondag 22 juni 2003 00:23 schreef elcastel het volgende:
Op het interent kan ik ook winig concreets vinden qua prijzen i.c.m. plaatjes. Volgens mij zijn de bekendere merken Luxon en Slik, misschien moet je daar eens op zoeken.
Bij de meest lullige fotowinkel op de hoek echter staan er ook vaak al gauw 5 ofzo ....
quote:ga je hem echt veel gebruiken als je hem hebt/ontdenkt hebt?
Op zondag 22 juni 2003 00:36 schreef elcastel het volgende:
Je wilt natuurlijk wel het een en ander kunnen verstellen en hij moet niet gammel worden van veelvuldig gebruik, want als je het statief hebt ontdekt, dan ga je hem gebruiken ook en veel !
je moet mij maar ff niets kwalijk nemen, ben echt net begonnen
Maar ehh, je maakt gewoon veel scherpere foto's met statief. Ik neem hem niet altijd mee, maar ik heb een auto, dus je legt zo'n ding zo achterin, je camera zit er zo op. Ik praat dan natuurlijk niet over de spontane foto's die je direct moet maken. Denk meer aan foto's met langere sluitertijd, landschappen, portretten, macro's ...
quote:Ik heb er pas nog een gekocht voor vaderdag, bij de lokale fotoshop hier. Een handig 'tafelstatiefje' zoals ze dat daar noemden; zo'n 20 cm hoog, superlicht en makkelijk in je blouse mee te nemen. Was rond de 20 euro.
Op zondag 22 juni 2003 00:20 schreef American_Nightmare het volgende:
Wat is nou een mooie prijs voor een klein licht statief dat handig is om mee te nemen?
Ik heb nu een statief maar dat is eigenlijk wat te groot en zwaar.Bij de Combi zag ik er een voor 25,-. Het simpelste wat ze hadden, maar ook meteen het lichtste en kleinste.
quote:Wat moet er op komen te staan
Op zondag 22 juni 2003 00:20 schreef American_Nightmare het volgende:
Wat is nou een mooie prijs voor een klein licht statief dat handig is om mee te nemen?
Ik heb nu een statief maar dat is eigenlijk wat te groot en zwaar.Bij de Combi zag ik er een voor 25,-. Het simpelste wat ze hadden, maar ook meteen het lichtste en kleinste.
Als dat een digicammetje is zijn er niet zulke zware eisen aan het statief.
Zet je er een camera van formaat(middenformaat of zo'n ouwe reflex met losse transportmotor met twaalf AA-accu's) met een lens van formaat(>= 300mm) op een iets te licht statiefje, dan kun je net zo goed geen statief gebruiken (ruimt veel sneller op)
Verdere (kwaliteits)eisen hangen af van je manier van gebruiken. Zo krijg je van sommige statieven de vergrendelingen van de poten nauwelijks los als je met je kouwe jatten een fraai winterlandschapje probeert te pakken.
Of je hebt een perfect statief dat helaas niet voor wandelaars is gebouwd (mijn Berlebach bijvoorbeeld, bijzonder veelzijdig, megastabiel en duurzaam, alleen weegt ie een dikke acht kilo )
Blijft nog de statiefkop over. Test deze op werkgemak en veiligheid (dat je camera niet voor- of achterover klapt wanneer je één schroef losmaakt)
Een goed gekozen statief gaat enkele camerageneraties mee. Kijk dus niet op een ¤'tje of wat.
quote:En daar sla je sowieso de spijker op zijn kop, even voor de "meer leek dan ik" personen, er wordt gebruik gemaakt van een gestandaardiseerd schroefdraad, zo gebruik ik nu dus eenstatief van mijn vader uit het jaar kruik, wat hij ooit heeft gekocht voor een verrekijker, dus je kunt hem gewoon blijven gebruiken !
Op zondag 22 juni 2003 13:47 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Een goed gekozen statief gaat enkele camerageneraties mee. Kijk dus niet op een ¤'tje of wat.
Ik kreeg in de fotozaak zo vaak mensen die vroegen om een hoog, stevig en degelijk statief waar dan een spiegelreflex met een flink objectief op moest, maar dan uiteraard wel licht en klein als hij ingevouwen was . Dat zijn natuurlijk eisen die elkaar tegenspreken.
quote:Zeker wanneer je erbij bedenkt dat het bij voorkeur nix moet kosten.
Op zondag 22 juni 2003 21:05 schreef JeroenH het volgende:
maar dan uiteraard wel licht en klein als hij ingevouwen was. Dat zijn natuurlijk eisen die elkaar tegenspreken.
En dan krijg je van die bespaaracties met statieven die bijvoorbeeld op een Manfrotto lijken, de helft kosten, maar anderhalf keer zo zwaar zijn of slechts half zo stabiel.
Misschien nog een tipje voor de goeie keuze: Vouw het beoogde statief in de winkel al helemaal uit en neem een camera mee die bij minstens twee keer zo zwaar is als de beoogde digicam (leen voor de gelegenheid even iets) Probeer dan naar hartelust de kop in alle richtingen te verstellen.
De grap is dat wanneer je er nix op zet, elk statief stabiel en sterk is
En mag je de boel niet uitvouwen, dan gewoon en op naar een betere winkel.
quote:JAAAAA het is gelukt met de poten
Op zondag 22 juni 2003 18:00 schreef American_Nightmare het volgende:
Thanx. Hij is inderdaad voor een digicam, dus heel solide hoeft ie niet te zijn. Het voordeel van de goedkopere statiefjes is dat ze ook veel lichter zijn om mee te nemen. Ik zal nog eens wat rondkijken.
Oh en even voor de meneer hierboven:
Die van mij was dus 22 euro bij de Mediamarkt, kan tot 1 meter hoog worden uitgetrokken en staat dan erg stevig (nu wel, nu ik het potenmysterie heb opgelost ). Vanguard Tourist 2. Misschien moet je daar even naar kijken. Met een kogeldinges bovenop zodat hij alle kanten op kan draaien en hij vouwt klein op met een draagzakje.
quote:
Op maandag 23 juni 2003 14:39 schreef Loesje29 het volgende:[..]
JAAAAA het is gelukt met de poten
Ik had gewoon iets verkeerds gedaan. Een kwestie van kwartslagje draaien, nog verder uittrekken en het was prima in orde. Bedankt allemaal.Oh en even voor de meneer hierboven:
Die van mij was dus 22 euro bij de Mediamarkt, kan tot 1 meter hoog worden uitgetrokken en staat dan erg stevig (nu wel, nu ik het potenmysterie heb opgelost). Vanguard Tourist 2. Misschien moet je daar even naar kijken. Met een kogeldinges bovenop zodat hij alle kanten op kan draaien en hij vouwt klein op met een draagzakje.
quote:Loogje
Op maandag 23 juni 2003 15:02 schreef fotoloog het volgende:[..]
Was dus echt even een domme gans... met het statief was niks mis, met mijn logica des te meer
quote:en je bent niet eens blond !
Op maandag 23 juni 2003 15:19 schreef Loesje29 het volgende:[..]
Loogje
![]()
Was dus echt even een domme gans... met het statief was niks mis, met mijn logica des te meer
quote:Heb statiefje uitgeprobeerd, ben er onder gaan liggen
Op maandag 23 juni 2003 15:20 schreef fotoloog het volgende:[..]
en je bent niet eens blond !
En ja... normaal istie stukken groter...
quote:
Op maandag 23 juni 2003 19:33 schreef Loesje29 het volgende:[..]
Heb statiefje uitgeprobeerd, ben er onder gaan liggen
En ja... normaal istie stukken groter...
quote:De mijne is dat ook, ingeklapt 30 cm en uitgeklapt 1 meter. Mediamarkt, 22 euro. Alleen de mijne is vast geen bekend merk (Vanguard Tourist 2)
Op dinsdag 24 juni 2003 13:56 schreef portier het volgende:
Ik meen dat het JeroenH was die het over een statief had dat opgeklapt 30cm is en uitgeklapt 1 meter. In welke prijsklasse moet ik denken en wat zijn de bekende merken?
staand was ie denk ongveer 1 meter..
en ingevouwen geen idee.
(heb hem niet getest )
was wel super licht!
moet die wel ff in mijn achterhoofd houden.
quote:Maak daar ff een foto van, kan me er geen voorstelling van maken
Op dinsdag 24 juni 2003 20:19 schreef Xilantof het volgende:staand was ie denk ongveer 1 meter..
moet die wel ff in mijn achterhoofd houden.
Voor de vanguardisten : http://www.macrolux.nl/vangfotvid.htm
Staat er ook nog een van een maatje groter en een maatje veelzijdiger (maar helaas ook twee maatjes zwaarder, voor wat hoort wat moet je maar denken)
quote:Leuke dingetjes
Op dinsdag 24 juni 2003 21:29 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Maak daar ff een foto van, kan me er geen voorstelling van maken
Staat er ook nog een van een maatje groter en een maatje veelzijdiger (maar helaas ook twee maatjes zwaarder, voor wat hoort wat moet je maar denken)
quote:wat bedoel je? "kan er geen voorstelling van maken"?
Op dinsdag 24 juni 2003 21:29 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Maak daar ff een foto van, kan me er geen voorstelling van maken
op die site staan idd leuke statiefjes... prijs?
Zat op die site van macrolux eens in het Rollei-hoekje te kijken. Staat me daar toch een juweel van een meetzoeker....
quote:Oh, die 35RF? Je weet dat het eigenlijk een Cosina/Voigtländer Bessa R2 is?
Op woensdag 25 juni 2003 21:28 schreef Ouwesok het volgende:
Zat op die site van macrolux eens in het Rollei-hoekje te kijken. Staat me daar toch een juweel van een meetzoeker....
quote:sorry hoor, maar zo flauw had ik hem echt niet gezocht,,
Op woensdag 25 juni 2003 21:28 schreef Ouwesok het volgende:
Kon me niet voorstellen hoe je een statief van 1 meter in je achterhoofd houdt
Nu zie ik regelmatig folders van de kijkshop met daarin een statief van ongeveer 30 euro. Ik ging naar mijn fotograaf en die zei me volgende maand terug te komen, want dan kreeg ie weer nieuwe binnen. Hij had daar een mooie tussen zitten voor 80 euro zei hij.
Nu heb ik al een aantal dingen gelezen waar ik op moet letten, bijvoorbeeld dat hij mijn camera kan dragen, en dat hij goed moet kunnen draaien. Maar waar let ik nu nog meer op?
Ik heb een minolta dimage7. Ik wil hem zowel in als buiten huis gebruiken. Liefst natuurlijk geen hele zware, maar gaat dat samen?
Ik vind het prijsverschil zo groot, waar zit em dat in?
quote:Stabiel en licht gaat niet zo goed samen, je vervalt altijd in een compromis.
Op woensdag 21 januari 2004 21:06 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben van plan een statief te gaan kopen. Ik heb al een tafelstatiefje, maar het is zo lastig steeds met dozen en boeken te gaan stapelen als ik een scherpe foto wil maken.Nu zie ik regelmatig folders van de kijkshop met daarin een statief van ongeveer 30 euro. Ik ging naar mijn fotograaf en die zei me volgende maand terug te komen, want dan kreeg ie weer nieuwe binnen. Hij had daar een mooie tussen zitten voor 80 euro zei hij.
Nu heb ik al een aantal dingen gelezen waar ik op moet letten, bijvoorbeeld dat hij mijn camera kan dragen, en dat hij goed moet kunnen draaien. Maar waar let ik nu nog meer op?
Ik heb een minolta dimage7. Ik wil hem zowel in als buiten huis gebruiken. Liefst natuurlijk geen hele zware, maar gaat dat samen?
Ik vind het prijsverschil zo groot, waar zit em dat in?
Het geluk voor digicambezitters is dat digitale camera's erg licht zijn waardoor de eisen voor een statief niet zo absurd zijn.
Voor een beetje een allround-statief is die 80 Eur realistischer dan 30, waarbij je je moet bedenken dat een goed statief enkele cameralevens meegaat.
Eerder in dit topic heb ik al aangegeven dat je een statief moet kunnen uitproberen in de winkel. Met je eigen camera erop of liefst nog iets zwaarders.
Zoiets als mijn Berlebach (ruim 8Kg) ben je gelukkig niet nodig
plaatje uit de tijd dat mijn kleren nog pasten
* kwaakeend gaat voor een licht en hoog statief.. gaat er dus voorlopig niet komen (te duur). Het Wolf statief is net niet praktisch genoeg, maar ziet er uit..
Het is voor een redelijk zware combinatie (EOS 10D en 300mm f/4 samen zal dat net geen 2,5kg zijn). Nu heb ik in een winkel de Manfrotto 055 AB gezien met als kop zoon 3-weg-ding, ik geloof dat die de 141RC heet. Dat leek mij wel fijn werken (makkelijker met horizotaal houden bijvoorbeeld en nauwkeuriger dan balhoofd denk ik). Maar voor wat betreft draagbaarheid is dat natuurlijk een ramp, 3 van die hendels aan de bovenkant die alle kanten op steken. Dat gaat dus niet makkelijk in een tas of zo. Balhoofd lijkt me daar weer beter voor.
Iemand tips?
Bedankt, Paul.
Voor mijn P1 is hij goed zat, maar het is een rampenapparat voor mijn andere cam. Ik was even kort een fotowinkel binnengelopen voor wat advies, maar ik kon er niet echt uitkomen + dat de prijzen allemaal veel hoger lagen dan ik dacht.
Waar ben ik naar op zoek, een statief om foto's te maken (goh), ik heb een Sony 707 + flitser. In de toekomst wil ik dit vervangen door een 300D/10D met een leuke lens.
Ik wil hem gebruiken op vakantie, dus lopen en foto's maken. Hij moet dus licht zijn maar ook stabiel. De beweging van de kop hoeft niet zo heel soepel te zijn, het is niet voor een videocamera.
Ik heb een budget van ongeveer 100 euro. Wat zouden jullie kopen?
[Dit bericht is gewijzigd door Menyo op 22-01-2004 09:43]
quote:ik zit met hetzelfde probleem, tot nu toe denk ik dat het een Manfrotto 055 AB & 141RC voor 120.00 euro wordt bij konijnenberg/kamera express. Deze zou behoorlijk stevig moeten zijn. Maar ik ben nog niet zeker van de kop, dat is zoon 3-weg-kop en geen balhoofd. Ik weet niet wat handiger is.
Op donderdag 22 januari 2004 09:28 schreef Menyo het volgende:
Ik heb een budget van ongeveer 100 euro. Wat zouden jullie kopen?
quote:Je hebt globaal drie soorten koppen op statieven:
Op donderdag 22 januari 2004 10:14 schreef luap het volgende:[..]
ik zit met hetzelfde probleem, tot nu toe denk ik dat het een Manfrotto 055 AB & 141RC voor 120.00 euro wordt bij konijnenberg/kamera express. Deze zou behoorlijk stevig moeten zijn. Maar ik ben nog niet zeker van de kop, dat is zoon 3-weg-kop en geen balhoofd. Ik weet niet wat handiger is.
De keuze is dus geheel afhankelijk van je fotografische voorkeur. voor snelle actie zit je met een balhoofd goed. Voor veel technisch werk en panorama en zo zit je met een driewegkop beter.
de Hama Statief Star 9
Specificaties:
3 beweegmogelijkheden
3-delig statief met snelklemmen
Maximaal 149 cm hoog
60,5 cm wanneer ingeklapt
Gewicht slechts 1075 gram
Afneembare snelkoppelingsplaat .
Ik moet zeggen het is een fijn ding
Zeer makkelijk tebedienen en ook zeer gebeuksvriendelijk.
En ook nog goed betaalbaar (29,95 Euro-bij-Kinorama)
quote:Bedankt voor de duidelijke uitleg, nu zit ik alleen nog steeds met een dilemma, ik doe vooral natuurfotografie. Voor die libelle, vlinder of vogel is snelheid wel gewensd. Maar ik doe ook graag macro fotografie waarvoor nauwkeurigheid weer noodzakelijk is... lastig lastig.
Op donderdag 22 januari 2004 10:19 schreef Ouwesok het volgende:
...
De keuze is dus geheel afhankelijk van je fotografische voorkeur. voor snelle actie zit je met een balhoofd goed. Voor veel technisch werk en panorama en zo zit je met een driewegkop beter.
Aan de andere kant als snelheid nodig is, is een statief ook niet nodig want dan wil je toch sluitertijden van 1/100 of sneller hebben en dat lukt nog wel uit de hand. Dus waarschijnlijk is een 3weg kop het beste voor mij.
quote:zeer wat
Op donderdag 22 januari 2004 10:58 schreef RAVW het volgende:
....... en ook zeer gebeuksvriendelijk......
Statief ziet er op zich goed uit en zal het met een digicam allemaal wel redden.
De eerder genoemde Manfrotto is echter weliswaar vier keer zo duur, maar voor dat geld heb je dan ook een statief om een langdurige vriendschap mee op te bouwen, ook wanneer je uiteindelijk eens je digitale compact vervangt door een digitale reflex (want dan laten de goedkopere statieven het nogal eens afweten)
quote:Dit ding is aardig stevig hoor.
Op donderdag 22 januari 2004 11:08 schreef Ouwesok het volgende:[..]
zeer wat
.
Statief ziet er op zich goed uit en zal het met een digicam allemaal wel redden.
De eerder genoemde Manfrotto is echter weliswaar vier keer zo duur, maar voor dat geld heb je dan ook een statief om een langdurige vriendschap mee op te bouwen, ook wanneer je uiteindelijk eens je digitale compact vervangt door een digitale reflex (want dan laten de goedkopere statieven het nogal eens afweten)
Maar ik ben er zeer over tespreken en ook over de hoogte.
want ik ben namelijk rugpatient , en dan is het wel handig dat je gewoon lekker recht op kan blijven staan.
Zonder dta je diep moet bukken om het te kunnen zien.
Daarom heb ik voor deze gekozen en ook Qua prijs verhouding vond ik hem best geschikt voor de toepassingen die ik doe of ga doen.
[Dit bericht is gewijzigd door RAVW op 22-01-2004 14:35]
Verder nog een vraag. Ik lees hier ook over statieven van maar 1 meter hoog. Is dat niet erg laag voor als je bijvoorbeeld mensen op de foto wil zetten? Krijg je dan niet dat je altijd van beneden naar boven fotografeert. Of is dat wel zo, maar niet storend voor de foto's?
quote:De meeste statieven uit het 'betaalbare hoekje' (tot 200 eur) komen tot ongeveer anderhalve meter, dan is de stabiliteit doorgaans al ver te zoeken, maar met een lichte digitale camera is het te proberen.
Op donderdag 22 januari 2004 15:55 schreef pea4fun het volgende:Verder nog een vraag. Ik lees hier ook over statieven van maar 1 meter hoog. Is dat niet erg laag voor als je bijvoorbeeld mensen op de foto wil zetten? Krijg je dan niet dat je altijd van beneden naar boven fotografeert. Of is dat wel zo, maar niet storend voor de foto's?
Om mensen te fotograferen ben je die hoogtes niet nodig, dat gaat prima als je ergens tussen de één en anderhalve meter staat.
quote:Dank je, hier heb ik wat aan.
Op vrijdag 23 januari 2004 23:10 schreef Ouwesok het volgende:[..]
De meeste statieven uit het 'betaalbare hoekje' (tot 200 eur) komen tot ongeveer anderhalve meter, dan is de stabiliteit doorgaans al ver te zoeken, maar met een lichte digitale camera is het te proberen.
De grotere en vooral duurdere statieven komen een stuk hoger. De essenhouten Berlebach (van een paar posts terug) komt bijvoorbeeld tot ongeveer 1meter90. De dure maar mooie Gitzo's halen dat soort hoogtes ook.Om mensen te fotograferen ben je die hoogtes niet nodig, dat gaat prima als je ergens tussen de één en anderhalve meter staat.
* pea4fun meteen gaat kijken of mijn salaris eindelijk binnen is
Een 3-weg kop werkt prima maar is idd niet snel, maar voor mijn fotografie ook niet nodig.
Helaas komen we nu wel bij hét grote nadeel, zo'n combinatie is idd groot, lomp en zwaar, dus als je veel van plan bent veel met dat ding te gaan wandelen is een andere oplossing misschien toch handiger.
quote:De MA055 is juist voor zijn stabiliteit enorm licht
Op zaterdag 24 januari 2004 11:39 schreef Lortnoc het volgende:
Helaas komen we nu wel bij hét grote nadeel, zo'n combinatie is idd groot, lomp en zwaar, dus als je veel van plan bent veel met dat ding te gaan wandelen is een andere oplossing misschien toch handiger.
Bedenk dat je een uiterst stevig metalen statief hebt dat met gemak een middenformaatcamera stabiel houdt, en helemaal zonder eigen massa is dat niet te doen. Manfrotto heeft daarvoor in zijn statieven de meest ideale verhouding.ja, Ouwesok heeft ook een MA055
Daar kom je helemaal achter wanneer je een imitatie van een MA055 tegenkomt (ja, die bestaan). Het statief ziet er identiek uit, voelt ook behoorlijk stabiel aan, maar je bent uit de droom wanneer je hem optilt, het ding is niet te hijsen zo zwaar.
Wil je licht en berestabiel, dan is de kleine Berlebach wellicht een optie. Het ziet er niet bepaald flitsend uit (hoewel...fraai essenhout... ) , maar is oerdegelijk en stabiel en weegt bepaald minder dan metaal. Het grote nadeel van essenhout is dat het niet lekker klein wegvouwt. Het statief is dus niet zozeer zwaar maar errug lang.
Volgens mijn vader had hij nog wel een statiefje op zolder liggen waar hij niks meer mee deed. Die mocht ik wel hebben, ik dacht al dat het niks voor zou stellen (mischien zo'n kijkshop ding) maar ging toch naar zolder.
Na een kwartier bezig geweest alle kersspullen weg te halen, drie keer een tekort aan zuurstof gehad te hebben door alle stof, pak ik mijn zaklamp. Op mijn buik liggend schijn ik naar een statief. Mijn vreugde wordt groter als ik zie dat het een manfrotto is. Dat moet wel wat goeds zijn. Ik trek het statief eruit, maar wat schetst mijn verbazing?
De hele kop is er gewoon af.
Het middenstuk heeft hij een keer doorgezaag omdat hij een klein licht pijpje nodig had
Had ik toch bijna een gratis goed statief.
quote:Niet doen, niet doen, staan straffen op.......
Op maandag 26 januari 2004 11:20 schreef Menyo het volgende:
GVD GVDDe hele kop is er gewoon af.
Het middenstuk heeft hij een keer doorgezaag omdat hij een klein licht pijpje nodig had![]()
Had ik toch bijna een gratis goed statief.
Welk type is het ? Volgens mij zijn de meeste onderdelen van Manfrotto gewoon leverbaar, dus kun je er vanuit gaan dat je in elk geval drie poten hebt Voor bijvoorbeeld een MA190 zou ik het niet doen, maar wanneer het een iets zwaarder model is zou ik toch eens kijken
quote:Het type weet ik niet, zal vanavond even kijken. Maar dan moet ik een nieuw "middenpijpje" (snap wat ik bedoel?) en een nieuwe kop. Is dat niet duurder dan gewoon een compleet ding?
Op maandag 26 januari 2004 11:29 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Niet doen, niet doen, staan straffen op.......
Welk type is het ? Volgens mij zijn de meeste onderdelen van Manfrotto gewoon leverbaar, dus kun je er vanuit gaan dat je in elk geval drie poten hebt Voor bijvoorbeeld een MA190 zou ik het niet doen, maar wanneer het een iets zwaarder model is zou ik toch eens kijken
quote:Ik snap even iets niet
Op dinsdag 3 februari 2004 12:01 schreef NiXz het volgende:
Ik ben van plan de nieuwe D70 te kopen met 80-200mm telelens (1,27kg) en nu heb ik zon simpel lichtgewicht 3-poots statiefje staan van ¤29,- als je het statief goed vasthoud (dat het niet omvalt) heb je hier toch ook voldoende aan om bewegingsonscherpte te voorkomen?
Een Eurtje of 1200 voor een digitale reflex heb je geen problemen mee, maar het statief waar je juweel op moet komen te staan moet zo mogelijk zo goedkoop en klein mogelijk zijn.
In zo'n geval kun je beter wat op de camera besparen en voor het overgebleven budget een fatsoenlijke driepoot kopen. Niemand zal je erop aankijken
Geen vlam mee bedoeld en zo, en ook niks nieuws. Ik heb ze vroegâh ook al zat meegemaakt die qua camera geen genoegen namen met minder dan een Nikon Fzoveel en vervolgens dat ding op een driepoot van een tientje zetten
quote:Zo is het maar net!
Op dinsdag 3 februari 2004 21:30 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Ik snap even iets niet
.
Een Eurtje of 1200 voor een digitale reflex heb je geen problemen mee, maar het statief waar je juweel op moet komen te staan moet zo mogelijk zo goedkoop en klein mogelijk zijn.
In zo'n geval kun je beter wat op de camera besparen en voor het overgebleven budget een fatsoenlijke driepoot kopen. Niemand zal je erop aankijken
![]()
Geen vlam mee bedoeld en zo, en ook niks nieuws. Ik heb ze vroegâh ook al zat meegemaakt die qua camera geen genoegen namen met minder dan een Nikon Fzoveel en vervolgens dat ding op een driepoot van een tientje zetten
quote:Vrijheid blijheid
Op dinsdag 3 februari 2004 22:28 schreef NiXz het volgende:
tis zo, ik hem momenteel al een statief... en zonde om die weg te doen.. lekker licht en klein ook, dus makkelijk mee te nemen...
Die lichte statiefjes kunnen onder een compactcamera mits die niet te zwaar is. Een SLR hoort toch echt op iets stevigers.
Een leuk statiefje voor de combinatie die je zelf aangeeft is bijvoorbeeld de [url=http://www.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=2&itemid=770]Manfrotto MA190[/sub] die speciaal voor kleinbeeldcamera's bedoeld is. Wil je nog zwaardere combinaties dan kom je bijna niet om de MA055 heen. Een tikkie zwaarder maar hij houdt met gemak een middenformaatcamera of een stevige telelens.
Tipje: Met die MA055 wordt heel veel gestunt momenteel
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa(...)46297&category=17698quote:Op zondag 2 mei 2004 14:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik zoek een tafelstatiefje. Hij hoeft niet per se enorm licht of klein te zijn. Ik zal hem waarschijnlijk toch alleen maar rond en in huis gebruiken. Aangezien ik echt een amateur 1e klas ben, wil ik er wel niet al te veel geld voor betalen. Ik ben wel van plan later veel meer tijd en energie in fotograferen te steken maar tot die tijd doe ik het graag met een goedkoop Kijkshop-statiefje oid
. Dus, iig onder de 30 euro.
Iemand tips?
Die eerste is best wankel denkquote:Op zondag 2 mei 2004 16:35 schreef Impry het volgende:
[..]
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa(...)46297&category=17698
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2982647327
Wel mooie koopjes denk...![]()
Even de website van Manfrotto bij elkaar goegelenquote:Op woensdag 8 december 2004 17:54 schreef k_man het volgende:
Heeft iemand ervaring met een Manfrotto 724B?
Is die stabiel genoeg voor een F65 + 300mm?
Dat los je zelfs met een betonpaal niet opquote:Op donderdag 9 december 2004 11:47 schreef k_man het volgende:
Maar mij lijkt dat er meer meespeelt dan het gewicht alleen. Bij zo'n telelens steeks het gewicht uit en dat zal eerder voor instabiliteit zorgen dan bijvoorbeeld een zware body.
Licht eraan welke 300mm.quote:Op donderdag 9 december 2004 11:47 schreef k_man het volgende:
Yup, heb ik naar gekeken en zou gene probleem moeten zijn. Maar mij lijkt dat er meer meespeelt dan het gewicht alleen. Bij zo'n telelens steeks het gewicht uit en dat zal eerder voor instabiliteit zorgen dan bijvoorbeeld een zware body.
Maar ik ga er vanavond nog even langs met camera en dan merk ik vanzelf wel of het voldoet.
Manfrotto valt qua gewicht ook reuze mee. Dat valt uiteraard niet zo op, totdat je een goedkope Manfrotto-imitatie tegenkomt, zoals ik een jaar of twee terug op de beurs in Houten.quote:Op zaterdag 11 december 2004 19:18 schreef dawg het volgende:
Oef, vandaag op school met een Hasselblad 503CM geschoten. Ding stond op een Gitzo statief gemonteerd. Een carbon statief. Mooi degelijk, niet echt zwaar, supermooi afgewerkt en helaas veel en veel te duur.
Maar wel lekker!
Gitzoquote:Op zaterdag 11 december 2004 19:18 schreef dawg het volgende:
Oef, vandaag op school met een Hasselblad 503CM geschoten. Ding stond op een Gitzo statief gemonteerd. Een carbon statief. Mooi degelijk, niet echt zwaar, supermooi afgewerkt en helaas veel en veel te duur.
Maar wel lekker!
Het klinkt misschien watquote:Op zaterdag 11 december 2004 21:03 schreef dawg het volgende:
maarja een Hasselblad 503CM met een Carl Zeiss 150/4.5 Sonnar (ofzoiets) is dan ook niet erg licht.
Maar wel lekker.
Na verloop van tijd wordt het een tweede natuur. Vergeet daarbij niet dat wanneer je altijd met dezelfde set flitsers en spullen werkt, je je pappenheimers na verloop van tijd leert kennen.quote:Op zaterdag 11 december 2004 21:14 schreef dawg het volgende:
Ook het licht meten vond ik in het begin een beetje verwarrend --> eerst testflitsen, om te kijken hoeveel licht het hoofdlicht gaf --> model&licht positioneren --> hoofdlicht meten --> invullicht meten en afstellen op 2 stops minder dan het hoofdlicht --> flitsmeten met beide flitsers --> diafragma instellen en scherpstellen, dan d efoto nemen.
Ik pak hem van hier even over naar het slowchattopic, kunnen we hier weer over driepoten verder redekavelenquote:Op zaterdag 11 december 2004 21:52 schreef dawg het volgende:
Trouwens Ouwesok, 6x6 afdrukken, gaat dat hetzelfde als 35mm? Ik neem aan van wel? En zijn er nog dingen waar je specifiek bij 6x6 op moet letten? kan nooit kwaad om alvast wat vooruit te lopen op de komende les
Wat voor cameraquote:Op woensdag 15 december 2004 10:39 schreef petre86 het volgende:
ik zoek een simpel statief voor mijn digitale camera..
als het wat donker is / de sluitertijd lang is, dan is het nu iets te lastig om stil te houden
iemand enig idee en / of tips over welke ik het beste kan kopen? (en waar?)
ik hoef de cam niet echt op afstand te bedienen, dus een statief met 1 "stok" die je in hoogte kan verstellen (en eventueel in de grond kan prikken) lijkt me wel wat.. als die er zijn dan..
oja handig mee te nemen is ook wel fijn
iemand??...
(ik plak hem nog maar ff hier)
digitale, niet al te duur, dus kom niet aanzetten met een statief van boven de 50 euroquote:Op woensdag 15 december 2004 11:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Wat voor camerais nogal bepalend voor het draagvermogen van het statief
is duurder dan mijn hele cameraquote:Op woensdag 15 december 2004 11:41 schreef fr.oosje het volgende:
Ik heb nog een mooi groot zwaar statief te koop een Gitzo uitgeschoven meer dan 2 meter. Met een grote 3 weg kop er op. Als extra zit er nog een losse driehoek met wieltjes bij waar je je statief ik kan zetten en dan dus rond rijden. Prijs indicatie 350 euro.
"digitaal" is denk ik ook nog vrij beperktquote:Op woensdag 15 december 2004 11:52 schreef petre86 het volgende:
[..]
digitale, niet al te duur, dus kom niet aanzetten met een statief van boven de 50 euro
das een slim ideequote:Op woensdag 15 december 2004 17:35 schreef Xilantof het volgende:
[..]
"digitaal" is denk ik ook nog vrij beperkt
of het een Canon 1Ds mark II is of een olympus mjuh 410 verschilt nogal
maar met je prijs indicatie kom je al een heel eind.
nu je weet hoeveel geld je kwijt zou willen...
waarom niet met camera de winkels langs en hem gewoon er even op zetten...
Voor een digicompact ben je geen geweldenaar van een statief nodig omdat er nauwelijks bewegende delen aanwezig zijn. Een statief waarmee je aardig wat mogelijkheden hebt hoeft dus niet meer dan zo'n 50 eur te kosten.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:52 schreef petre86 het volgende:
[..]
digitale, niet al te duur, dus kom niet aanzetten met een statief van boven de 50 euro
maar wat voor soor statief dan? 3poot, verstelbaar? (graak klein opvouwbaar wel)..quote:Op woensdag 15 december 2004 21:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor een digicompact ben je geen geweldenaar van een statief nodig omdat er nauwelijks bewegende delen aanwezig zijn. Een statief waarmee je aardig wat mogelijkheden hebt hoeft dus niet meer dan zo'n 50 eur te kosten.
Ik adviseer in elk geval een driepoot, eenpoten zijn eigenlijk alleen geschikt voor het lange-telelenzenwerk.quote:Op woensdag 15 december 2004 21:42 schreef petre86 het volgende:
[..]
maar wat voor soor statief dan? 3poot, verstelbaar? (graak klein opvouwbaar wel)..
hij moet niet te laag zijn.. maar wel tot klein opvouwbaarquote:Op woensdag 15 december 2004 22:52 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik adviseer in elk geval een driepoot, eenpoten zijn eigenlijk alleen geschikt voor het lange-telelenzenwerk.
Kijk zoals al eerder aangegeven eens in de fotowinkel en probeer je bij een statief af te vragen of je jezelf een daglang met dat ding ziet rondlopen. Dan komt je voorkeur voor een gegeven formaat vanzelf wel bovendrijven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |