Whitney Museum of American Art: in de upper east side in een mooi pand van Marcel Breuer. Vooral moderne kunst van bijv Hopper, O'Keeffe, etc.
Guggenheim is iid echt niet te missen. Het bekende pand van Frank Lloyd Wright, maar ook de dependance in SoHo heeft soms aardige tentoonstellingen. Daar vlakbij is ook nog een museum voor hedendaagse kunst warvan de naam me even ontschoten is. En als je toch in SoHo en Tribeca komt, loop dan ook eens een gallerie binnen.
quote:The Cloisters, het Guggenheim vond ik trouwens erg tegenvallen, het enige wat ik er mooi van vond was het gebouw. Er was toen ik er was een tentoonstelling van wat zij 'Chinese Kunst' noemden en ik 'Chinese ambachten' zou hebben genoemd.
Op zaterdag 29 maart 2003 09:50 schreef mbn het volgende:
IK wil binnenkort naar New York gaan en zeker een paar museums bezoeken. Welke museums zou ik absoluut naar toe moeten?
Ik heb al bedacht:
- Museum of Natural History
- Guggenheim
- Metropolitan museum of art
Meer?
quote:De wisseltentoonstellingen in de spiraalvormige oudbouw moeten maar net naar je smaak zijn, maar uiteraard rechtvaardigt het gebouw alleen al een bezoek. De permanente collectie in de nieuwbouw is ook van een hele redelijke kwaliteit.
Op zondag 30 maart 2003 18:04 schreef HiZ het volgende:
The Cloisters, het Guggenheim vond ik trouwens erg tegenvallen, het enige wat ik er mooi van vond was het gebouw. Er was toen ik er was een tentoonstelling van wat zij 'Chinese Kunst' noemden en ik 'Chinese ambachten' zou hebben genoemd.
quote:Er rijdt ook een shuttlebus naar (o.a.) Grand Central Station. Dan kun je vanaf daar verder met metro of taxi.
Op zaterdag 5 april 2003 22:03 schreef mbn het volgende:
Nog een New York vraagje.
Hoe kom je het makkelijkst (en niet te duur) van vliegveld (John F Kennedy of NewArk) naar Manhattan?
Las dat metro wel goedkoop en snel is, maar dat het in het begin zeer ingewikkeld is om uit te vogelen waarheen een metro gaat. Heb zowel in Amsterdam als in Barcelona met de metro gereisd en vond het toen erg makkelijk.
En hoe lang duurt het. ik las 90 minuten. Vindt dat nogal lang voor een afstand van maar 15 km.
quote:Inderdaad is de shuttle bus het handigste. Stopt geloof ik bij de arrivals en op meerder plaatsen op t vliegveld. Op Grand central stap je uit en kun je verder reizen met metro of taxi.
Op zaterdag 5 april 2003 22:03 schreef mbn het volgende:
Nog een New York vraagje.
Hoe kom je het makkelijkst (en niet te duur) van vliegveld (John F Kennedy of NewArk) naar Manhattan?
Las dat metro wel goedkoop en snel is, maar dat het in het begin zeer ingewikkeld is om uit te vogelen waarheen een metro gaat. Heb zowel in Amsterdam als in Barcelona met de metro gereisd en vond het toen erg makkelijk.
En hoe lang duurt het. ik las 90 minuten. Vindt dat nogal lang voor een afstand van maar 15 km.
De metro werkt in ny net zo makkelijk als in elke andere stad. zorg wel dat je weet waar je heen gaat/moet, en stap niet zomaar in een express metro zonder dat je weet waar die uitkomt. voordat je het weet zit je in the bronx en das niet zo fijn.
quote:Wat ook wel aardig is om een keer te doen - en niet veel duurder dan een taxi: je van Manhattan per limo terug laten brengen naar het vliegveld. Ook nog hatstikke handig; je wordt opgehaald op de afgesproken tijd en je hoeft dus niet op zoek te gaan naar die ene beschikbare taxi.
Op vrijdag 11 april 2003 14:00 schreef Babelicious het volgende:
Als je veel baggage hebt en je moet gewoon in manhattan zijn, neem een taxi. niet duur en relaxter als in een volle metro met al je zooi.
Verder, musea. Ik zou de MOMAQns skippen, viel erg tegen. Guggenheim waren ze aan het verbouwen, maar zou best al voorbij kunnen zijn nu (denk het niet, was er in januari), maar heeft wel een mooie expositie van de winnaar van de Hugo Boss Award. Museum of Natural History is ook een aanrader (gratis toegang), evenals het Museum of American History (als je van indianen houdt). The Met is natuurlijk een must, maar kies vantevoren uit welke afdeling je wil zien en blijf daarbij, anders word je murw gemuseumd.
Verder, waar je absoluut heen moet (en niet zo van, ga daar maar heen, maar nee : DIT MAG JE NIET MISSEN), de Blue Man Group. Het kost wat, maar dan krijg je ook zeker de beste theaterervaring ooit. Deze show is van begin tot eind uniek en je zal er geen spijt van krijgen, gegarandeerd! (is een off-broadway show). Als je meer theater wil, moet je op Times Square naar de TKTS-stand gaan ('s ochtends vroeg), daar verkopen ze discount tickets voor broadway-shows.
Eten : Haal een Zagat's guide to NY, het is dé gids tot culinair NY en maakt goed onderscheid tussen goed/slecht in een stad met duizenden restaurants. Het is verstandig om vooral bij de wat betere eettenten vantevoren te reserveren, dat scheelt een hoop gezeur. Een tent waar je zeker heen moet is Carmine's. Supersfeer en echt lekker eten, tegen een goede prijs. Bestel niet teveel, want ze serveren 'family-sized'-porties (1 gerecht per 3/4 personen is meer dan genoeg). Verder moet je natuurlijk een burger gaan halen bij de Corner Bistro (W 4 and Hudson (West Village), de beste burger van NY (let wel : hier staat tot 's nachts een rij voor de burgers..) en tevens een gezellige kroeg.
En natuurlijk naar de Garden om een wedstrijd van de Lakers/Rangers te bekijken. Een must!
Ohja, als je naar het Empire State Building gaat, ga dan 's avonds (is volgens mij tot een uur of 11 open).. Het uitzicht is KILLER!
enjoy.
Statue of liberty. Hoef je niet heen te gaan om het te bekijken, een boottochtje erlangs is genoeg (duurt 2 uur en je ziet de hele stad van de rivierenkant)
[Dit bericht is gewijzigd door Dentist op 14-04-2003 12:12]
quote:Ow je zult je toch sowieso niet vervelen. Nog een bepaald iets waar je tips over zou willen? En de oude NYC topics al doorgelezen?
Op maandag 14 april 2003 23:54 schreef mbn het volgende:
Bedankt Dentist. Ben helemaal enthousiast. Ga volgende week boeken en z na 8 mei vertrekken. Laat het hier nog wel even weten en laat de tips maar komen.
Dingen die we absoluut willen zien:
- Empire State Building (liefst bij schemer)
- Central Park (picknick!)
- Rockefeller Center
- Times Square
- We willen Broadway helemaal aflopen ![]()
- Ground Zero
- Wall Street
- Vrijheidsbeeld
- Chrysler Building
- Cruisen met de metro
- en nog tig dingen meer.
Iemand nog tips?
quote:Ik ben nu zo'n beetje aan het kijken wanneer en hoe lanng. Ik ga denk ik 12 dagen, dat ik er dus 10 dagen echt ben. Die andere topics waren interessant. Bedoelde tips zoals de Blue Man Group. Dingen die bijzonder zijn, maar niet honderd keer worden genoemd in de reisgidsen.
Op dinsdag 15 april 2003 00:21 schreef k_man het volgende:[..]
Ow je zult je toch sowieso niet vervelen. Nog een bepaald iets waar je tips over zou willen? En de oude NYC topics al doorgelezen?
Koop ook een handig kaartje van de subway en/of de stad (het liefst een beetje handzame waar beiden opstaan. Dat scheelt enorm veel loopwerk.
En laat me even weten wat je van de BMG vond
"New York Metro city guide:
ISBN: 90-18-01447-8
Prijs: 9,95
Is een miniformaat reisboekje van de ANWB met allerlei tips op het gebied van attracties, eten, uitgaan en niet te missen spots.
Er staat bij elke attractie ook nog eens beschreven hoe je er met de metro kan komen, en er zit een uitvouwbare metrokaart in het boekje. Aanrader!
quote:Zijn de voorstellingen vaak uitverkocht, want ik zie dat ik niet online kan bestellen (heb zelf geen crefit card) en er staat een leuke aanbieding voor studenten, maar dan kan je je kaartje slechts 1 uur voor de voorstelling kopen op dinsdag en donderdag.
Op dinsdag 15 april 2003 11:39 schreef Dentist het volgende:
En laat me even weten wat je van de BMG vond
quote:ik heb net de Lonely Planet van NY ontvangen. En tis een full color edition
Op dinsdag 15 april 2003 12:25 schreef Robino het volgende:
Als jullie nog een leuk boekje zoeken, kijk dan bij bol.com naar deze:"New York Metro city guide:
ISBN: 90-18-01447-8
Prijs: 9,95Is een miniformaat reisboekje van de ANWB met allerlei tips op het gebied van attracties, eten, uitgaan en niet te missen spots.
Er staat bij elke attractie ook nog eens beschreven hoe je er met de metro kan komen, en er zit een uitvouwbare metrokaart in het boekje. Aanrader!
quote:Standup comedy?
Op dinsdag 15 april 2003 09:52 schreef mbn het volgende:
en zo heb ik nog wel een paar dingen, waar ik nu niet opkom. Moet eens een echt lijstje gaan aanleggen.
quote:Wij zijn 's ochtends langs het theater gelopen en hebben gewoon gevraagd of er nog kaarten waren. Die waren er nog. Ik hoorde later pas dat het bijna elke avond uitverkocht is.
Op dinsdag 15 april 2003 12:41 schreef mbn het volgende:[..]
Zijn de voorstellingen vaak uitverkocht, want ik zie dat ik niet online kan bestellen (heb zelf geen crefit card) en er staat een leuke aanbieding voor studenten, maar dan kan je je kaartje slechts 1 uur voor de voorstelling kopen op dinsdag en donderdag.
Anders mail je ze gewoon even, ik neem aan dat ze vast wel iets met kaarten kunnen doen als je zegt dat je speciaal uit Nederland komt om ze te zien ![]()
Owja, nog een andere tip, die ik ooit kreeg, van iemand die het meegemaakt heeft. Als je geld op zak hebt, zorg ervoor dat je naast het geld in je portemonnee (in je binnenzak) ook een 20 dollar biljet los in je zak hebt. Mochten er problemen zijn, dan is 20 dollar net genoeg (niet teveel, niet te weinig) om niet echt in de problemen te komen en toch jou en het geld in je portemonnee te beschermen.
quote:
Op dinsdag 15 april 2003 15:29 schreef Dentist het volgende:Owja, nog een andere tip, die ik ooit kreeg, van iemand die het meegemaakt heeft. Als je geld op zak hebt, zorg ervoor dat je naast het geld in je portemonnee (in je binnenzak) ook een 20 dollar biljet los in je zak hebt. Mochten er problemen zijn, dan is 20 dollar net genoeg (niet teveel, niet te weinig) om niet echt in de problemen te komen en toch jou en het geld in je portemonnee te beschermen.
Ga mijn reis pas echt volgende week plannen. Dit weekend eerst met mijn ouders praten. Ik wil alleen naar New York. Hun zienten eerste alleen reizen niet zitten en denk dat New York dit nog een tikkeltje erger maakt. Ondanks dat ik volwassen en zelfstandig ben, wil ik het niet hebben dat zij 2 weken in spanning zitten, omdat ik plezier ben gaan maken. Dan kies ik wel wat anders omte gaan doen. Maar ik denk dat ik ze er dit weekend wel van kan overtuigen dat het niks engs is. Dat gaat toch beter persoonlijk als over de telefoon. (plus dat mijn zus er even zal zijn, die een paar maanden naar Australie is geweest)
Ik zit momenteel in New York (internetcafe op 42nd).. en geloof me.. 't is hier fantastisch!! ![]()
ben hier inmiddels 9 dagen, en morgen ga ik weer terug naar huis.. oko wel zin in, want ik mis m'n vriendin toch ook wel....
Als je je wilt vervoeren in New York, raadt ik aan om een metrocard te kopen, die kun je in ieder metrostation kopen, en de metro is hier echt wel veilig..
ook een aanrader is om hop on/off buskaartjes te kopen.. leuke manier om veel dingen te zien.. onderhandel dan wel ff met zo'n persoon, dan kun je d'r nog wel een extradag gratis bij krijgen..
Wat ook leuk is om te doen is de Manhattan TV tour.. je komt dan langs veel bekende tv locaties.. erg grappig om te zien waar Ross, monica en de rest van Friends hun gebouw staat.. ![]()
Natuurlijk moet je ook ground zero, statue of liberty, wallstreet, greenwich village, chinatown, etc bekijken..
hmm.. mijn tijd is hier op.. :S
ga snel uitoggen hierzo...
had nog zoveel mer tips...
groeten vanuit New York!!!
quote:Het tweede. Het is net genoeg voor een 'overvaller' om tevreden te zijn en niet verder te zoeken en net weinig genoeg om niet over in te zitten als je het kwijtraakt.
Op dinsdag 15 april 2003 22:54 schreef mbn het volgende:[..]
Bedoel je te zeggen dat je met die 20 dollar weer ergens terug kan komen of dat je met die 20 dollar een 'overvaller' kan afkopen?
quote:NY is vrij veilig, zeker rond de grote plekken. Ik zat in een hotel 30m van Times Square en op elke hoek van de kruisingen stonden na 17.00u minimaal 2 agenten. De Zero-tolerance schijnt te werken en ik heb me dan ook geen moment onveilig gevoeld. Mocht je ergens afgelegen heengaan, neem dan na een uurtje of 8 gewoon een taxi. Die dingen zijn té goedkoop om je onveilig te voelen in de metro. Bovendien loop je de kans om een 65 jarige Italiaanse taxichauffeur te ontmoeten die je de hele verandering van de stad sinds WOII kan vertellen
Ga mijn reis pas echt volgende week plannen. Dit weekend eerst met mijn ouders praten. Ik wil alleen naar New York. Hun zienten eerste alleen reizen niet zitten en denk dat New York dit nog een tikkeltje erger maakt. Ondanks dat ik volwassen en zelfstandig ben, wil ik het niet hebben dat zij 2 weken in spanning zitten, omdat ik plezier ben gaan maken. Dan kies ik wel wat anders omte gaan doen. Maar ik denk dat ik ze er dit weekend wel van kan overtuigen dat het niks engs is. Dat gaat toch beter persoonlijk als over de telefoon. (plus dat mijn zus er even zal zijn, die een paar maanden naar Australie is geweest)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |