quote:Het knappe van de muziek is dat het je behoorlijk tot nadenken zet. Tegelijkertijd is dat ook het enge ervan...
Op woensdag 16 juli 2003 13:18 schreef Seborik het volgende:
Dan Leng Tch'e. (...) Gruwelijk (nogmaals), dat is misschien nog wel het beste woord ervoor. Een muzikale executie in iets meer dan een half uur. (...) Een muzikaal meesterwerkje. Het onderwerp is perfect gevangen in de muziek.
Impressies van NSJ. Zo dichtbij stonden we dus, het lijkt nu zelfs wat verder weg.
quote:Heej, dat viel mij ook al op!!
Op vrijdag 18 juli 2003 22:29 schreef Tijn het volgende:
Hij heeft dezelfde broek aan als in Carré
http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/0,2622,1347-Cultuur-Nieuws!KCE!__1636749_,00.html
Wat mij erg opviel:
quote:
Zorns eerste 'joodse' plaat, Kristallnacht uit 1993, is ronduit shockerend. Om de muziek, die niets minder is dan regelrechte horror-audio, een keiharde verklanking van de Holocaust waarbij de componist op de hoes zelfs waarschuwt dat te langdurige of herhaalde beluistering schadelijk kan zijn. Maar ook om de jodenster die prominent op de hoes prijkt, terwijl Zorn zelf Duitse concertorganisatoren in verlegenheid brengt door in München op het podium te verschijnen in een lange zwarte jas waarop een gele jodenster is genaaid.
quote:Uitleggen, ik heb niet alle tijd
Op dinsdag 22 juli 2003 17:25 schreef Seborik het volgende:
Lezen.
quote:http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=4:32:51|AM&sql=Bjzdkylo8xpcb
Op dinsdag 22 juli 2003 23:07 schreef Dezz het volgende:[..]
Uitleggen, ik heb niet alle tijd
Knock yourself out.
quote:John Zorn is een avantgarde jazz(alt)saxofonist, maar hij is vooral componist.
Op dinsdag 22 juli 2003 23:07 schreef Dezz het volgende:[..]
Uitleggen, ik heb niet alle tijd
Dit zijn mijn Zorn albums en aanverwante zooi :
Bobby Previte & John Zorn_Euclid's Nightmare
Derek Bailey, John Zorn & William Parker_Harras
Derek Bailey-George Lewis-John Zorn_Yankees
John Zorn_Archery
John Zorn_Film Works 5 - Tears Of Ecstacy
John Zorn_Film Works 6
John Zorn_Kristallnacht
John Zorn_Live In Middelheim
John Zorn_Music Romance, Vol. 2 - Taboo & Exile
John Zorn_News For Lulu
John Zorn_Spy Vs. Spy
John Zorn_The Big Gundown
John Zorn's Bar Kokhba_Bar Kokhba
John Zorn's Painkiller_Execution Ground
Masada_First Live 1993
Masada_Live At Tonic 2001
Masada_Live In Jerusalem
Masada_Live in New York City 1994
Masada_Live In Sevilla 2000
Masada_Live In Taipei
Masada_Vol. 1 - Alef
Masada_Vol. 2 - Beit
Masada_Vol. 3 - Gimel
Masada_Vol. 4 - Dalet
Masada_Vol. 5 - Hei
Masada_Vol. 6 - Vav
Masada_Vol. 7 - Zayin
Masada_Vol. 8 - Het
Masada_Vol. 9 - Tet
Masada_Vol. 10 - Yod
Previte-Sharp-Horvitz-Zorn_Downtown Lullaby
mazzel
quote:Origineel geript op 256 kbit Lame stereo HQ , maar klinkt gewoon top op mn set dus no probs.
Op woensdag 23 juli 2003 11:10 schreef Seborik het volgende:
Allemaal origineel???
Maar wordt er alleen maar naar Zorn geluisterd of ook nog andere AvantGarde artiesten ?. bv Henry Threadgill, Anthony Braxton, Evan Parker, Willam Parker, Peter Brötzmann, Tim Berne.. etc.. to name but a few.
mazzel
Last Exit :
Bill Laswell - Bass
Sonny Sharrock - Gitaar
Peter Brötzmann - Reeds
Ronald Shannon Jackson - Drums
beetje een mix tussen Metal en Free Jazz , gaat wel zwaar tekeer. Heb ze midden 80er jaren op Het NSJ gezien, was wel het hardste concert dat ik ever gehoord heb , helaas bestaat de band niet meer (Sharrock is R.I.P ).
Waar zijn die cd's te vinden? Zitten die ook op het Tzadik label van Zorn?
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS805121307&sql=B1hrsa9qgb238
Weet zeker dat je dr voor gaat (dit gaat verder waar de Metal ophoudt ).
kwootje van de AMG
quote:niet slecht toch ?
When it comes to avant-garde jazz/rock noise, few bands kicked out the jams better than did Last Exit. A who's-who of jazz players with punk-ass attitudes, Last Exit ? guitarist Sonny Sharrock, bassist Bill Laswell, drummer Ronald Shannon Jackson, and saxophonist Peter Brotzmann ? could swing, rock, and create an all-out free-jazz din all in the blink of an eye. More important, Last Exit was about was the thrill and danger of total improvisation; so much did they believe in this concept that their debut performance in Zurich in 1986 was completely improvised and unrehearsed. Granted, one person's free improvisation is another's tuneless chaos, but Last Exit, due primarily to the skill of its individuals, only infrequently fell off the precipice into the netherworld of arty wanking. These were four men that emotionally, intellectually, and musically belonged together: Sharrock had gotten his start playing blues, but rebelled against structured, proper guitar technique, preferring to play sheets of atonal metallic distortion; Shannon Jackson grew up playing Texas blues, but through working with players such as Blood Ulmer, explored a percussive world that was not regimented by time and meter; Bill Laswell played and produced rock, funk, and "straight" jazz, and in Last Exit he mashed all of these influences into one feral ball of noise and rhythm; and Peter Brotzmann didn't simply blow sax, he blew it to bits as if his life depended on it.
Het gaat over deze:
quote:
A BOOKSHELF ON TOP OF THE SKY- 12 STORIES ABOUT JOHN ZORN
De afgelopen twintig jaar is componist en muzikant John Zorn uitgegroeid tot spilfiguur van de New Yorkse avantgarde muziek scene. Hij volgt zijn eigen muzikale regels in ongewone geluidscollages en postmoderne muziekcombinaties. Zorn is er niet op uit een publiek te behagen. Hij vergt het uiterste van zichzelf en zijn collega-muzikanten. De anarchistische vrijheid die hij zo creëert spat in 12 Stories van het doek. Het uitgangspunt voor filmmaker Claudia Heuermann is de ingrijpende invloed van zijn muziek op haar leven. In dit muzikale portret zien we Zorn aan het werk; enthousiast en inspirerend tijdens repetities, in opperste concentratie opgaand in zijn saxofoonspel tijdens verschillende optredens met collega's uit de geïmproviseerde muziek.
quote:1. Gevurah performed by Bar Kokhba - 6:55
Bar Kokhba encompasses the wealth of material John Zorn has composed with his eminent quartet Masada. The album is a collection of Masada songs that have been rearranged for chamber ensembles. For this effort, Zorn enlists some of New York's finest musicians: John Medeski, Marc Ribot, Anthony Coleman, and Erik Freedlander, among others. The compositions range from groups of four to solo performances by Ribot, Medeski, and Coleman. While some compositions retain their original structure and sound, some are expanded and probed by Zorn's arrangements, and resemble avant-garde classical music more than jazz. But this is the beauty of the album; the ensembles provide a forum for Zorn to expand his compositions. The album consistently impresses, and the highlights include "Gevurah," "Paran," and "Mochin." Zorn's genius as both songwriter and arranger are evidenced, and the recording sits well among the traditional Masada material.
* Litpho ziet vol goede moed zijn Zorncollectie binnen 60 jaar gecompleteerd worden *
Vandaag kwam er een lieve bestelbus een pakje brengen met daarin wat geweldige Zorn-cd's, voornamelijk van Masada.
In het boekje van Masada Live in NYC 1994 staat nog iets over de naam Masada:
quote:Deze cd is overigens afkomstig uit 1995, met daarin ook nog dit leuke stukje:
Masada was the name of the last Hebrew fortress the Romans had to seize during the first century in order to consolidate their rule. Neither the Roman Empire nor Judaism were bound for a happy future.
quote:Deze live-cd is qua opname wel beduidend minder dan de cd's die op Zorn's eigen Tzadik-label zijn uitgebracht en er zit ook niet zo'n geil zwart/zandkleurig kaartje omheen (de kleur is afhankelijk van het soort (Masada-)cd je hebt, live-cd's hebben gewoon een zwart kaartje, de studio albums een zandkleurige die overloopt in de cover). Toch is de cd zeer de moeite waard.
Thus, unless this enfant terrible of contemporary music stops again to say, like he usually does, "Okay, let's do something different now," the name Masada needn't be as the historical example seems to suggest.
M'n collectie telt nu 28 delen.
Namelijk (in chronologische volgorde van oorspronkelijke uitgave):
Pool (1980)
Archery (1981)
Yankees (1982)
Ganryu Island (1984)
The Classic Guide to Strategy Vol. 1 & Vol. 2 (1985-1986)
Spillane (1986)
Naked City (1989)
Black Box - Torture Garden/Leng Tch'e (1992)
Kristallnacht (1993)
Masada, Vol. 6: Vav (1995)
Masada: Live in NYC 1994 (1995)
Bar Kokhba (1996)
Film Works, Vol. 7: Cynical Hysterie Tour (1997)
Angelus Novus (1998)
Masada, Vol. 8: Het (1998)
Aporisa: Requia for Piano & Orchestra (1998)
Music Romance, Vol. 1: Music for Children (1998)
Masada, Vol. 4: Dalet (1999)
Masada: Live in Jerusalem 1994 (1999)
Lacrossa (2000)
Cartoon/S&M (2000)
Film Works, Vol. 9: Trembling Before G-D (2000)
The Gift (2001)
Love, Madness and Mysticism (2001)
Songs from the Hermetic Theatre (2001)
Hockey (2002)
I.A.O. (2002)
Masada Guitars (2003)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |