Je hoort vaak dat vrouwen moeite hebben met een (ongeplande) keizersnee. Ik heb dat zelf niet. Christan kon gewoonweg niet op een andere manier geboren worden. Ik heb niet het idee dat ik de bevalling niet heb "afgemaakt". Integendeel, die ks was met recht een verlossing.
Het leek me wel interessant om eens met anderen van gedachten te wisselen over de ervaringen met een ks. Een paar vraagjes om te beginnen:
Had je een geplande of een ongeplande ks? (Ik denk dat dat een wezenlijk verschil maakt - maar misschien is dat niet zo)
Had je er achteraf moeite mee? Het gevoel dat je het niet (helemaal) zelf gedaan hebt?
Heb je nog last van het litteken of andere verschijnselen?
Andere dingen die je erover kwijt wilt?
Ik heb niet het gevoel gefaald te hebben. Maar kan me enorm goed voorstellen dat vrouwen dat wel hebben. Waar ik nog ontzettend veel moeite mee heb is dat ik Bram na de bevalling niet bij me had. Dat ziet er in alle programma's zo geweldig uit. Hem helemaal kunnen bewonderen en alle eerste geluidjes horen. Nadat hij nagekeken was heb ik hem wel heel eventjes gezien maar toen werd ik niet goed en moest hij weg. Hij is toen met zijn vader naar beneden gegaan waar hij gewassen en gewogen is. Ik hem ongeveer een uur later weer gezien want ik lag heel lang op de verkoeverkamer. Peet is met hem naar de verkoeverkamer gekomen want hij vond het ook veels te lang duren allemaal. (ze waren nog aan het wachten op bloeduitslagen of ik een bloedtransfusie moest) Dat we eindelijk naar de afdeling weer gingen is hij gelukkig wel aangelegd, ik zou dat helemaal vergeten zijn te vragen, ik was nog helemaal beduusd. Dat de verpleegkundige hem daarna ging verschonen en temperaturen heeft hij de nieuwe luier en de thermometer ondergepiest en heeft ze hem halfbloot dus even bij mij neergelegd omdat ze een nieuwe luier ging halen. Dat vond ik wel heerlijk. Toch stom dat je dan zelf de puf niet hebt om dat te zeggen, dat je hem eigenlijk wel even helemaal bloot op je buik wilt hebben. Dat zou ik bij een eventuele volgende keer dus wel doen, hem gewoon uitkleden en dan helemaal bewonderen.
Dat ik weer eens een bevallingsprogramma durfde te kijken zag ik dat ze de placenta lieten zien. Ook dat heb ik gemist en vind het echt vreselijk jammer. Ik had wel graag willen zien waar hij al die tijd van geleefd had.
Maar waar ik het meeste van gebaald heb is dat ik hem de eerste dagen niet heb kunnen verzorgen. De eerste luier heb ik pas verschoond toen hij 4 dagen oud was. Ik heb hem voor het eerst in bad gedaan toen hij een dag of 7 was. En daar heb ik in het begin enorm veel last van gehad. Iedereen liep maar met mijn kind te leuren en ik kon niets. Hij had voor mijn gevoel een grotere band met de nachtverpleegkundige dan met mij. Ik was dan ook erg blij dat ik weer naar huis toe mocht, dan was hij 's nachts echt van mij. Heel stom gevoel. Maar ik heb de tijd in het ziekenhuis niet als vervelend ervaren. Ze waren echt verschrikkelijk lief allemaal. Ik vond het wel genant af en toe. Dat ik afgedroogd moest worden met de eerste keer douchen, de verpleegkundige stond tussen mijn tenen af te drogen. Toen heb ik wel even staan janken. Of dat ik op een po moest piesen omdat ze mijn catheter er na een paar uur al uitgehaald hadden en ik nog niet mijn bed uitkon. Maar gelukkig wordt je al snel weer wat zelfstandiger.
Voordat ik zelf die keizersnee had gehad keek ik er veel te licht tegenaan. En dat ik in bladen las dat vrouwen er zo'n schuldgevoel oid over hadden vond ik dat wel een beetje overdreven. Je had toch een kind? Maakt toch niet uit hoe je dat gekregen had. Nu denk ik daar wel wat anders over.
Mijn litteken is nog steeds enorm rood eromheen. En een groot deel van mijn buik eromheen is gevoelloos. Het ziet er ook niet uit, er hangt een grote kwab over dat litteken heen. Ik hoop dat dat nog een beetje goedkomt als ik wat afgevallen ben.
Christan heeft trouwens zowel een verpleegkundige als een arts ondergepiest
Ik heb een collega die een paar weekjes voor mij is bevalling van haar 2e zoon via een keizersnee en zij had ervan geleerd. Zij heeft dus gewoon haar zoon helemaal uitgekleed en op haar buik gelegd. Dat ik dat dus hoorde van haar had ik echt zoiets van "waarom ben ik daar zelf niet op gekomen". En waarom denken verpleegkundigen daar niet aan he?
Lag jij ook met meerdere mensen op zaal daarna? Ik vond dat dus helemaal niets. Dat die na een paar dagen naar huis gingen kon ik pas een beetje uitrusten. Die kinderen van hun hadden alletwee verschrikkelijk last van krampjes, was de een niet aan het janken was het de andere wel. En dan kwam de verpleging 's avonds vragen of ze naar de babykamer moesten en dan lag ik dus te duimen dat ze ja zeiden. Een keer zei eentje ook ja maar na een kwartier wou ze het kind alweer naast haar hebben.
Ik heb Bram wel 1 nachtje naar de babykamer laten gaan. De 2e nacht, ik had echt slaap nodig, was compleet kapot. Wel onder de voorwaarde dat ze hem echt kwamen brengen voor de voeding en dat deden ze gelukkig. Maarja toen lag ik dus regelmatig wakker vanwege die andere babies. Dus de nacht erop maar naast me laten staan, had ik tenminste wat te kijken als ik wakker was.
Zo lag ik erbij toen ik Christan voor het eerst vast kon houden (op de IC):
Maar papa had lang daarvoor de primeur al gehad:
Van deze foto krijg ik steeds weer vlinders in mijn buik
Ik heb ook nog foto's van de keizersnee zelf. Ik weet niet of iemand daarop zit te wachten maar dan moet ik ze nog even inscannen.
En inderdaad, thuis heb ik amper meer op bed gelegen. Alleen verplicht een middagdutje. Mijn verloskundige bleef erop hameren dat ik op bed moest liggen maar dat wou ik niet hoor. Ik was er wel klaar mee.
[Dit bericht is gewijzigd door Karin op 18-06-2003 23:14]
Mijn ervaring :
Ik heb niet het gevoel dat ik het niet heb afgemaakt ,
gelukkig had ik ook gekozen om in het ziekenhuis te bevallen.
De bevalling verliep opzich goed,alleen de ontsluiting liet opzich wachten.
Ík moest ongeveer 2 uur lang persweeen tegen houden,geen makkelijke
opgave,dat zullen jullie eens zijn.
Tegen 7 uur s'morgens kwam er steeds vaker een zuster kijken ,hoe het met het hartje ging .
Het werd snel duidelijk dat de wee te vaak en te hard kwam ,het hartje werd steeds minder actief.
Om 7.30 kwam een dokter binnen,die vertelde dus dat hij het erg vond om te zeggen,maar ik een spoedkeizersnede moest ondergaan,
Tewijl hij dat zei ,kwam er een brancare binnen.hup lag ik erop en ging.
Mitchel is geboren om 8.24 dus het heeft toch nog een poosje geduurd.
Ik werd op de "uitslaapkamer"een beetje wakker 5 min.hooguit
ik kreeg m'n ogen niet open,maar voelde dat er iemand naast me stond..
Die vertelde "deze mevrouw heeft een zoon gekregen" Mitchel
ging er door me heen.
En ik viel weer in slaap,ik zag hem voor het eerst de 2e dag na de bealling,hij is op zaterdag 8.24 geboren en ik zag hem maandag morgen.
Ik wist gelijk wie mijn schatje was , dinsdag mocht hij gewoon bij mij op de kamer ,s'nachts brachten ze alle baby's naar een apart kamertje.
De vrijdag erna gingen we samen naar huis
Van mijn litteken heb ik geen last ,alleen wat weinig/geen gevoel rond die plek. het is al 10 jaar geleden,neem aan dat dat ook niet meer zal veranderen,is ook geen probleem
Ik ben reuze trots op mijn zoon
quote:Ik ook,
Op woensdag 18 juni 2003 22:53 schreef Dinus het volgende:
Fijn topic! Ik kom een deze dagen ook m'n verhaal even doen
quote:Wat is er dan toch een hoop veranderd he in 10 jaar. Dat jij pas je zoon 2 dagen later zag is toch vreselijk! Maar lekker dat hij daarna bij je op de kamer mocht.
Op donderdag 19 juni 2003 18:18 schreef Bengeltje een heel verhaal:
Ik ben zelf met een keizersnee geboren, Lois ook. Als ik dan van onze moeder hoor hoe het in die tijd ging, brrrr. Zij is na een paar dagen met haar bed eventjes naar de kinderafdeling gereden om naar haar kind te kijken. Toen gingen de kinderen ook nog de couveuze in na een keizersnee. Lois is geboren met rood haar, dat kwam ook heel veel voor in de familie dus dat ik geboren was en mijn moeder eindelijk naar mij mocht gaan kijken (vanachter een raam dus, ik bleef gewoon op de kinderkamer en zij mocht buiten kijken) lag ze te kijken naar een kind met rood haar. Dat was ik dus niet, ik was had een kop met zwart haar.
quote:Dat had ik gevraagd, of ie meteen een stukkie buikvet ook weg wou halen. Mijn gyn kon er niet om lachen
Op donderdag 19 juni 2003 21:05 schreef Aernout het volgende:
Kun je het na afloop ook extra strak laten dichtnaaien ?
Onze oudste dochter is nu 18 maanden. Ze is geboren dmv een geplande keizersnede. Vanaf dat ik ongeveer 20 weken zwanger was, lag de kleine in stuitligging. Ze zou nog wel gaan draaien was de verwachting. Ook had ik vanaf die tijd al zon beetje last van een hoge bloeddruk waardoor ik veel en vaak hoofdpijn had.
Vanaf die tijd is ze ook steeds in stuit blijven liggen. Toen ik ongeveer 38 weken zwanger was werd er een poging gedaan om haar in de buik te laten omkeren. Ondanks twee gyns die al hun krachten gebruikten (dr. Vogel zette zich schrap op zn klompen) en mijn gepuf om dit te kunnen doorstaan lukte dit niet.
Ik was tegen die tijd helemaal op, en omdat het ook al een zware baby leek te zijn werd besloten een geplande keizersnee te doen. Er werd gebeld met de afdeling en er was een plekje vrij op 5 december 2001. Dat was een week later. We moeten er om lachen en gaan akkoord met de datum.
Op 4 december werd ik s middags opgenomen. We waren erg vrolijk, er zou een eind komen aan de zwangerschap die intussen door de hoge bloeddruk best vervelend was, en we zouden binnen afzienbare tijd ons meisje kunnen zien, voelen en ruiken. Die avond kletsen we nog wat in mijn kamer in het ziekenhuis, de laatste avond met z;n tweetjes. Het is moeilijk afscheid nemen maar mijn lief gaat naar huis om wat slaap te pakken en ik installeer me met wat tijdschriften in het ziekenhuisbed dat ik toen nog heel comfortabel vond J
De volgende ochtend is het druk aan mn bed. Ik word geschoren, krijg een infuus en een katheter. Die katheter doet heel erg zeer, door de grote baby in mn buik. Ik verlang dan ook erg naar de ruggenprik. Ze komen vertellen dat ik nog een tijd moet wachten, er is een spoedoperatie tussendoor gekomen. Daar lig ik dan in operatiehemd, de katheter doet enorm pijn en het duurt langer voor we ons kindje zien. Tranen dus.
Dan is het eindelijk zover, er stormen twee verpleegkundigen naar binnen en die melden dat we gaan. Meteen! Ze rijden in volle vaart met me door de gang en de adrenaline giert door me heen. Ik zie nog het plafond van het ziekenhuis voor me, tijdens die tocht door de gang.
In de operatiekamer aangekomen wordt mijn vriend meegenomen om een groen marsmannetjespak aan te doen, en leggen ze mij op een heel gekke smalle brancard die schuin ligt. Je hebt het gevoel dat je er zo vanaf rolt. Het is nog stil, de anesthesist en een verpleegkundige vragen zich af waar het operatieteam blijft. We zijn erg melig en grappen wat met elkaar, misschien zijn ze ons vergeten zegt de Belgische anesthesist . weten ze dat u hier vandaag bent, hebt u uw verzekeringspremie wel betaald zegt hij. Dan komen er ineens allerlei mensen binnen en wordt het heel druk en voor mij chaotisch maar al die mensen weten blijkbaar precies wat ze moeten doen.
Ik word rechtop gezet op de brancard en leun op de schouders van een verpleger. Ik krijg koude gel op mn rug en dan de ruggenprik waar ik niets van voel door de kou.
Binnen een paar seconden trekt er een gek warm gevoel door mn benen, en raken ze gevoelloos. Het gaat erg snel, en nu valt mn ene been dus echt van de brancard af.
Iedereen doet van alles en niemand let op mij, lijkt het. Mijn hoofd wordt koud en ik heb even het gevoel dat ik het loodje leg. het gaat niet goed hier roep ik. Meteen komt er iemand aan, die legt mn been terug en zegt dat het prima gaat. Dat zal dan wel, het koude gevoel trekt ook al weer weg. Er wordt een groen zeil gespannen en ik krijg een bloeddrukmeter en zon knijpergeval aan een vinger van mn andere hand. Ik hoor overal van die Emergency room bliepjes en piepjes.
Het gaat beginnen, mijn lief zit achter mij en we kijken elkaar nog even nerveus lachend aan. Ik word nu opengemaakt, vertelt de anesthesist die over het doek kijkt. Ik heb heel veel moeite met ademhalen. Ik meldt dit aan hem. Hij test met een ijsblokje tot hoe ver ik verdoofd ben. Veel te hoog, tot aan mijn sleutelbeentjes! Ik krijg een kapje met zuurstof dat ik zelf vast mag houden. Even later krijg ik een slangetje in de neus. Dat is beter maar ik ben op het randje van paniek. Om mezelf onder controle te houden sabbel ik op een vinger van mijn lief, die ruikt nog naar de tabak van de peuk die hij net nog gerookt heeft. Zo blijf ik een beetje bij de werkelijkheid. Ik ben als de dood dat ik doorsla en onder narcose gebracht wordt. Rustig blijven zeg ik tegen mezelf en probeer rustig te ademen. Mijn vriend blijft me continu gerust stellen door tegen me te praten. Dat geeft toch een beetje een veilig gevoel en letterlijk en figuurlijk houvast
Het gaat er ruig aan toe, ik voel geen pijn maar lig helemaal heen en weer te rollen door het gewroet in de buik. Na betrekkelijk korte tijd wordt er een kindje dat onder het huidsmeer zit omhooggehouden, ze heeft een heel bol toetje, Esther!!
We mogen haar eventjes bekijken en het hele team is enthousiast. Dan nemen ze haar mee voor de gebruikelijke controles en word ik dichtgenaaid. De klus zit er op, de rest is routine lijkt het. Een deel van het team verdwijnt, ze lopen langs ons om te feliciteren. Een paar mensen blijven maar over, en die kletsen ondertussen over het drukke verkeer op weg naar een bepaalde vakantiebestemming.
Dan gaat het doek weg, de bloeddruk- en hartslagmeters worden van me afgehaald en word ik nadat de arts afscheid heeft genomen naar de verkoeverkamer gereden. Daar lig ik tussen twee gordijnen. Links is iemand aan het overgeven en rechts is een oudere man die steeds vermanend wordt toegesproken, hij moet zelf ademen!
We hebben een kind zeg ik steeds tegen mezelf en ik doe verder niks dan proberen m;n tenen te bewegen want als ik dat weer kan mag ik naar de afdeling, naar Esther. Mijn vriend zit bij me, ook een beetje bij te komen van alles. Hij is met me mee omdat ik me nog paniekerig voelde. We kletsen een beetje, en vinden van elkaar dat de ander het zo goed gedaan heeft.
Het duurt nog best lang om daar zo te liggen wachten en als ze eindelijk vinden dat ik weg mag duurt het nog even voor ze me komen halen. Maar dan eindelijk mogen we gaan, en komen we terug in mn kamer, waar een prachtig klein mensje lekker ingepakt in een ziekenhuiswiegje op ons ligt te wachten. Ze had erg zuigdrang vertelt de verpleegkundige en ze wordt meteen aangelegd. Het is een natuurtalentje, ze zuigt meteen hoewel ze natuurlijk nog niet veel binnen krijgt. Maar dat hoeft ook niet. Ze is meteen helemaal ons kind, helemaal verliefd zijn we!
Na een paar uur word ik gewassen en krijg ik weer een eigen pyjama aan. Alles doet zeer en gelukkig mag ik veel pijnstillers. De buik voelt zo gek, een lege blubberige zak, maar zo heerlijk dat ze er uit is! En ik verbaas me over de wond. Er komt een heel kind doorheen en er zit alleen maar een witte pleister over de hechtingen. De volgende dag schuifel ik aan de infuusstander naar het toilet en de dag daarop douche ik zelfstandig. Ik herstel snel. Op woensdag geopereerd, en op zondagmorgen mogen we samen met Esther naar huis.
Ik vond het geen slechte ervaring. Het is jammer dat het niet op een natuurlijk manier is gebeurd, maar ik voelde me meteen Esthers moeder en heb ook niet het gevoel gehad dat ik faalde. Dit is net zo goed een prestatie. Gelukkig vind iedereen in mn omgeving dat ook en heb ik van niemand te horen gekregen dat ik het maar makkelijk heb gehad.
Dat ik Esther de eerste dagen niet zelf kon verzorgen daarvan heb ik helemaal geen last gehad, ik maakte dat voor mezelf (en haar) goed door haar urenlang bij me in bed te houden en te besnuffelen en te koesteren.
Waar ik wel last van heb gehad is dat we Esther alleen hebben gelaten, tijdens het wachten in de uitslaapkamer. Ik voelde me egoïstisch omdat ik mijn lief zelf nodig had, hij had bij haar moeten zijn vond ik achteraf. Dat zou ik een eventuele volgende keer anders willen.
Poeh, nog een heel verhaal geworden. Binnenkort schrijf ik over de tweede keer, die toch heel anders was..
(en dat is ook gebeurd!)
Poeh, nog een heel verhaal geworden. Binnenkort schrijf ik over de tweede keer, die toch heel anders was..
[Dit bericht is gewijzigd door Dinus op 19-06-2003 23:28]
quote:ja dat is de reden, en ergens groot gelijk.
Op donderdag 19 juni 2003 22:04 schreef Karin het volgende:
Vroeger werd dat gedaan om het risico van zuurstofgebrek bij de troonopvolger uit te sluiten. Bij een normale bevalling was daar meer risico op.
mja,
ik heb 2 gezonde kids, 18 en 20
ook met een keizersnee, maar dat wist ik al meteen,
normaal bevallen ging gewoon niet. [ ik blij] als ik dat zie knijp ik mijn tenen bij elkaar......mja, t is de natuur.
je stelt je er wel op in, maar met een volledige narcose is best eng,
wat me bij blijft is dat ik me bestolen voelde, je gaat onder zeil, en dan wordt je wakker met veel pijn, en niks meer in je buik., bedoel t vertrouwdw gevoel van je baby is ineens weg, en je ziet m niet.
ik pas na een dag bij de eerste,
maar t was wel mijn kind meteen, die verwondering alleen al. wat perfect!
bij de 2 e werd ik wakker met t hechten, op de OK , om half 9 is hij geboren, en half 11 had ik mm in mijn armen.
weet je, ik ben levenslang gehandikapt, omdat ze dat toen niet konden of niet deden,
en daar heb ik meer last van als dat ik mijn kinderen niet zelf heb kunnen baren,
en wat is er zo belangrijk aan, je loopt er 9 maandan mee, ben blij dat t zo ook gaat, die schade die je een kind aanricht door t perse moeten ...bij mij wisten ze niet beter, denk ik maar,
niet doen.
ik hou van die 2
en de rest is nog intact gebleven
die bikinee snee... och ja, dat is bijna niet te zien, en wat dan nog?
Gelukkig krijg je tegenwoordig vrijwel altijd een ruggeprik, alleen in noodsituaties als het kind er heel snel uit moet, krijg je nog narcose. Bij een mailvriendin van me werd tijdens een onderzoekje geconstateerd dat de hartslag van de baby wegviel, ze was binnen 3 minuten onder narcose gebracht en het kindje is 1 minuut later geboren! Maar goed ook, want de navelstreng bleek extreem kort. Bij een gewone bevalling was dat zeer waarschijnlijk verkeerd afgelopen...
Lijkt me ook best vaag, als daar zo het bevallingsteam bij Bea in d'r muts aan het staren is of het hoofdje al staat. Zou natuurlijk niet moeten, het blijft de natuur, maar ja het blijft ook de Koningin.
quote:Ik had een geplande keizersnee bij de tweede. (Totaalruptuur bij de eerste en fouten bij het hechten hiervan waren de oorzaak. Ik mocht nooit meer normaal bevallen.)
Op woensdag 18 juni 2003 20:32 schreef Rewimo het volgende:
Had je een geplande of een ongeplande ks? (Ik denk dat dat een wezenlijk verschil maakt - maar misschien is dat niet zo)
Had je er achteraf moeite mee? Het gevoel dat je het niet (helemaal) zelf gedaan hebt?
Heb je nog last van het litteken of andere verschijnselen?
Andere dingen die je erover kwijt wilt?
Mijn man was erbij, wat wel prettig was. Ruggeprik dus.
Aangezien de eerste bevalling een hel was en ik tengevolge daarvan 3 hersteloperaties heb gehad, ervoer ik deze keizersnee als een verademing.
Ik had vantevoren tegen de anaestesist gezegd dat ik niet verdoofd wilde blijven na de bevalling. Dus de ruggeprik meteen verwijderen. Ik wilde weten wat ik voelde.
Heb daarna nog één keer een prik in mijn been gehad tegen de pijn, meer niet.
Bevalling was maandagmorgen en ik stond dinsdagmorgen al weer onder de douche.
Had vanaf die dinsdag ook absoluut geen pijn meer, en had na mijn ontslag ook geen hulp in huis nodig.
Van het litteken heb ik geen last gehad, was vrij vlug genezen.
Het prettige van een keizersnee is dat het kind er zo mooi uitziet. Geen punthoofd, niet rood en zo.
Mijn zoontje was net een pop, zo mooi, zo gaaf.
quote:Weet niet zeker, maar ik geloof dat mijn moeder destijds is ingebonden ofzoiets
Op donderdag 19 juni 2003 21:12 schreef Karin het volgende:[..]
Dat had ik gevraagd, of ie meteen een stukkie buikvet ook weg wou halen. Mijn gyn kon er niet om lachen
Hij was dan ook een in rotbui volgens mij.
quote:yep
Op vrijdag 20 juni 2003 15:12 schreef Rewimo het volgende:
Dat deden ze standaard vroeger, je kreeg dan een zogeheten sluitlaken om. Dat hielp om alles weer in zijn gewone vorm te krijgen. Mijn moeder (3 gewone bevallingen) heeft dat ook gehad.
Ook "gewoon" bevallen maar 7 dagen ingesnoerd geweest dag en nacht daarna alleen de nachten tot de 10 dagen voorbij waren. Mijn baarmoeder stond 9 vingers na de bevalling, 2 dagen er na nog maar 3 vingers.
Leek me juist erg lekker, na de ks zwabberde mijn buik toch al zo en dat gezwabber maakte het pijnlijker vond ik.
quote:ik had daarom voor als het nodig mocht zijn danny en mijn moeder verteld dat ik dat graag wou en hoe je zo'n sluitlaken ombind.
Op vrijdag 20 juni 2003 20:31 schreef Leah het volgende:
Ik had een sluitlaken gekocht voor na de bevalling, alleen weigerde de verpleging het ding om te doen
quote:ja, dat wel,
Op vrijdag 20 juni 2003 12:47 schreef Gia het volgende:[..]Het prettige van een keizersnee is dat het kind er zo mooi uitziet. Geen punthoofd, niet rood en zo.
Mijn zoontje was net een pop, zo mooi, zo gaaf.
alleen bij de 2 e
om t grof te zeggen, ik werd opengesneden, en t klapte met alle zooi door de operatiekamer,
toen duurde t langer als normaal, en kreeg de baby ook iets van mijn volledige narcose binnen,
2 dagen heeft hij overgegeven,
maar alles is goed gekomen., lijkt mij wel
maf kind is t toch wel , en lief
Vlak na de operatie (de eerste 10 dagen zeg maar) had ik net een soort van "weeen" gevoel in de rug, het klopte en kwam dan langzaam omhoog en dan hield het weer op. Maar nu heb ik regelmatig last van een stijf gevoel in de onderrug, ik heb ook wel moeite met als ik een tijd gezeten heb weer rechtop te komen.
Of zouden dat de nog steeds zwakke buikspieren zijn?
Tevens nog een pluim voor jullie dapperheid! Dat geldt uiteraard ook voor mijn eigen lieve moeder. Dat is me wat, zo'n operatie. Zeker als dergelijke complicaties meespelen. Dat doet geen man jullie na, onthoud dat maar!
Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw 2e keizersnee-verhaal. Ook omdat jij zowel de geplande als de ongeplande keizersnee hebt meegemaakt en de verschillen kan aangeven.
quote:Aha, en daar doen ze dat wel? Tja, echt vergelijken kan ik het niet, ik heb eerst bijna 24 uur liggen bevallen en toen hebben ze alsnog een ks gedaan. Maar die is me niet echt tegengevallen. Ik was al snel weer op de been. Alleen kun je erna een tijdje moeilijk lachen
Op woensdag 16 juli 2003 20:42 schreef Tinkepink het volgende:
Ik woon ook niet in Nederland maar in Duitsland
Ik heb nog heel lang niet gehuppeld
Volgens mij herstel je van een vaginale bevalling over het algemeen toch sneller.
Nu ik erover nadenk zou dat misschien ook wel door de HELLP gekomen kunnen zijn, dat zal ook zijn weerslag wel gehad hebben.
Mijn vriendin belde na de geboorte van Freek en zei; "Nou ja, je moet maar zo denken, je doos is nog heel." Mijn lachstuip was niet goed voor de wond....
quote:Dat zal zeker meegespeeld hebben. Ik heb er een vriendin aan verloren
Op woensdag 16 juli 2003 21:13 schreef Leah het volgende:
Joh, ik ben nog wekenlang 's middags gaan slapen...Nu ik erover nadenk zou dat misschien ook wel door de HELLP gekomen kunnen zijn, dat zal ook zijn weerslag wel gehad hebben.
quote:
Mijn vriendin belde na de geboorte van Freek en zei; "Nou ja, je moet maar zo denken, je doos is nog heel." Mijn lachstuip was niet goed voor de wond....
quote:Ik weet het...
Op woensdag 16 juli 2003 21:18 schreef Rewimo het volgende:Dat zal zeker meegespeeld hebben. Ik heb er een vriendin aan verloren
Maar goed, ik zou een eventuele volgende keer niet direct voor een keizersnede kiezen, als ik de keus zou hebben.
Mijn kz was erg onverwachts. Ik zal in het kort mijn verhaal vertellen.
Snachts om 2 uur braken spontaan 2,5 week mijn vliezen. Daarvoor had ik nog helemaal geen weeen. maar na het breken van mijn vliezen begonnen de weeen.
Omdat ik niet zeker wist of Dave goed ingedaald was, hebben we toch maar de verloskundige gebeld. Zij was er binnen 5 minuten. en het bleek dat ik al 4cm had.
om 5 uur gingen we naar het ziekenhuis, dit niet omdat we daar wilden bevallen, maar omdat Dave een nierafwijking heeft. Hier waren we achter gekomen na het maken van een pretecho. Dat ik naar het ziekenhuis moest vond ik vreselijk. Ik wilde thuis bevallen. Maar achteraf ben ik toch blij dat ik al in het ziekenhuis was.
om 6 uur had ik al volledige ontsluiting en begon ik met persen. Maar al heel gauw gaf ik aan dat het niet ging lukken. Ik had ontzettende pijn in mijn buik, Maar de verloskundige (een ouwe tang) wilde daar niets van weten en zij dat ik min. 2 uur moest persen voor ze een arts er bij ging halen.
Die twee uur heb ik alleen maar op de klok gekeken en was ook erg blij dat de twee uren voorbij waren, maar nog geen arts. Na nogeens een half uur persen kwam er een co-arts kijken, en zij kon gelijk vertellen dat het een kz ging worden, omdat mijn bekkens veel te klein waren, dat hoofdje kon daar nooit door heen.
Dus op naar de ok. Om even voor half 10 is onze zoon op de wereld geholpen en had hij een grote bult op zijn kopje omdat hij vast had gezeten in mijn bekkens.
Dave werd even in de lucht aan mij laten zien en ging er toen gelijk vandoor met de artsen en mijn man (op mijn verzoek). Na de onderzoeken etc, kreeg ik Dave even op mijn borst en daarna ging hij naar de kraamafdeling en ik naar de uitslaapkamer. DIt vond ik het vreselijkste van alles. mijn man wist niet waar ik was en ik wist niet waar zij waren, na ruim 2 uur kwam ik ook op de kraamafdeling en in de kamer waren mijn schoonmoeder en mijn ouders al aanwezig. Gelukkig hadden zij hem nog niet vast gehouden. Want ik vond het helemaal niet leuk om te zien dat zij er al waren. en dat zij hem al beter hadden kunnen bewonderen dan ikzelf.
Na ruim een 8 dagen zijn wij eindelijk naar huis toegegaan. Dave moest namelijk aan de antibiotica etc ivm zijn nieren en ik kreeg hoge koorts.
Dave heeft twee dagen bij mij gelegen op de kamer en daarna moest hij naar de kinderafdeling. dit omdat hij niet wilde groeien en de gehaltes in zijn bloed en urine niet goed waren.
Maar gelukkig kon ik wel elk moment van de dag naar hem toe.
Door mijn verhaal vaak op te schrijven ben ik er een beetje overheen gekomen, maar ik denk er nog vaak aan.
Het lijkt me ook niet leuk als je uit de verkoeverkamer komt en de familie zit er al. Wij hadden afgesproken dat we eerst tijd met elkaar zouden nemen en dan kwam er pas familie bij. Zo is het ook gegaan en het was precies goed, want na zo'n 1,5 uur hadden we ook erg veel zin om de kleine te showen!
hoe dat zou zit met de rugpijn die ik nog heb zou ik wel eens willen weten, het kan inderdaad ook van de operatie zijn, en misschien ook wel van de nog slappe buikspieren.
Ik ben nog steeds van plan om onze tweede keizersnee-ervaring op te schrijven, maar wanneer weet ik niet. Het zal wel in een opwelling gebeuren net als mijn andere verhaal. Het is ook wel bijzonder als blijkt dat je verhaal bij andere mensen weer iets oproept.
Ik vind het erg leuk om de andere ervaringen te lezen, veel dingen zijn herkenbaar.
Soms roept het ook nieuwe vragen op. Waarom heb ik beide keren mijn baby in de verkoeverkamer niet bij me gehad, bedenk ik nu ik die foto van Karin met Bram gezien heb.
En ook vraag ik me af waarom ik geen placenta en navelstreng heb gezien, helemaal niks. Daarentegen zijn er vooral bij de eerste ks prachtige gedetaileerde foto's gemaakt door iemand die er gevoel voor had. Daar ben ik erg blij mee.
Ik denk toch wel graag aan beide ervaringen terug merk ik, aan hoe het allemaal ging. Vlak na de geboorte van Jennifer was ik teleurgesteld en boos op het ziekenhuis omdat ik twee weken overtijd was, de baby 9,5 pond en toen uiteindelijk na 48 uur weeen toch een ks kreeg.
Iedereen leek er ook van uit te gaan dat ik wel boos zou zijn.
Maar naarmate de weken verstreken ging ik steeds positiever denken.
Ze hebben echt hun best gedaan om de beste keuze's te maken voor mij en de baby.
Als ik 100 jaar geleden had geleefd of ergens in Roemenie ofzo dan had ik deze zwangerschap vast en zeker niet kunnen navertellen.
Het is dat Peet vreselijk heeft aangedrongen en dat het 's avonds was en niemand anders op de verkoever lag anders had hij ook niet met Bram langs mogen komen. Maar Peet vond het allemaal veels te lang duren (ik lag natuurlijk op de uitslag van het bloed te wachten) en moest en zou naar me toe. Gelukkig maar want het was een prachtig moment.
Ik vind het ook ontzettend jammer dat ik de placenta niet gezien heb. Vanuit mijn vorige baan weet ik wel hoe ze eruit zien maar van jezelf is het net even anders. Eigenlijk had ik de hele keizersnee wel willen zien maar dat mag vast niet. Hmm bij de volgende maar een lijstje maken van te voren en alvast bespreken met de gyn (ik heb zo het idee dat een eventuele volgende ook wel een cs wordt)..
quote:Gelukkig zijn ze bij mij midden in de nacht (half 2 of zo) met Christan, Frank en mijn moeder op de Intensive Care langsgekomen
Op donderdag 24 juli 2003 19:59 schreef Karin het volgende:
Het is dat Peet vreselijk heeft aangedrongen en dat het 's avonds was en niemand anders op de verkoever lag anders had hij ook niet met Bram langs mogen komen. Maar Peet vond het allemaal veels te lang duren (ik lag natuurlijk op de uitslag van het bloed te wachten) en moest en zou naar me toe. Gelukkig maar want het was een prachtig moment.
quote:Ik zeg steeds tegen vrienden dat ik de keizersnee wel had willen zien, maar op dat moment is het er helaas niet van gekomen. Ik heb wel een paar foto's die gemaakt zijn vlak na de keizersnee. Jerry heeft het wel allemaal gezien, hij is gewoon gaan staan en heeft over het blauwe doek staan kijken. en gaf mij verslag wat er allemaal aan het doen waren.
Op donderdag 24 juli 2003 19:59 schreef Karin het volgende:
Ik vind het ook ontzettend jammer dat ik de placenta niet gezien heb. Vanuit mijn vorige baan weet ik wel hoe ze eruit zien maar van jezelf is het net even anders. Eigenlijk had ik de hele keizersnee wel willen zien maar dat mag vast niet. Hmm bij de volgende maar een lijstje maken van te voren en alvast bespreken met de gyn (ik heb zo het idee dat een eventuele volgende ook wel een cs wordt)..
Ook ik maak de volgende keer een lijstje, waarop komt te staan dat alles gefilmd moet worden en dat ik zo snel mogelijk naar ons kindje wil. en niet twee uur aan de andere kant van het ziekenhuis lig en dat ze daar ook niet weten hoe het is. Ook hebben mijn man en ik nu al besproken dat we de bdz ouders niet inlichten voor het kindje op de wereld is gezet zodat ze pas later dan mij het kindje te zien krijgen.
Misschien is het vreemd maar doordat ik wel weeen heb gehad weet ik wel hoe het allemaal voelt, en bij een tweede die ook via een keizersnee moet komen, wil ik toch wachten tot ik weeen heb, voor hij/zij gehaald mag worden. Ik vind namelijk wel dat je de natuur zijn gang moet laten, dus niet een kindje eerder halen dan nodig is. en dat is wel iets wat met een geplande keizersnee gebeurd.
Groetjes
Formie
In de ziekenhuizen waar ik gewerkt heb, werd nooit de placenta en navelstreng aan de ouders laten zien. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat iemand erom vroeg. Het lijkt me dat het wel mogelijk moet zijn, alleen moet je er dan wel om vragen. Ik zou het zelf overigens niet willen zien, waarom was bij jou die behoefte er wel Karin?
Tenslotte over de uitslaapkamer, bij ons is het regel dat alleen als het rustig is vader en kind op de uitslaapkamer mogen komen. In de praktijk komt het er dan op neer dat dat eigenlijk alleen aan het einde van de middag of 's avonds gebeurt. Maar dan hoeven de ouders er niet zelf om te vragen, de verpleegkundige van de kraamafdeling of de verpleegkundige op de uitslaapkamer laten weten dat het kan aan de vader. Jammer dat dit nog niet kan in elk ziekenhuis.
Ik vind het wel jammer dat wij nog geen apart kamertje hebben voor vrouwen die net bevallen zijn. Zeker als het druk is dan lijkt het me heel vervelend om daar te liggen tussen allemaal zieke mensen.
Ik heb het niet echt als vreemd ervaren dat er zoveel mensen bij waren. De meesten stonden toch achter het doek en die zag ik niet. En doek werd pas gespannen toen de ruggeprik erin zat en voor die tijd had ik het veel te druk met hyperventileren en weeen opvangen. Ik heb wel heel veel gehad aan de anesthesiemedewerker daar. Hij hield ons goed op de hoogte wat er allemaal gebeurde en stelde mij ook heel goed gerust. Dat was echt heel fijn. Want de verpleegkundigen die mee waren (vond het wel erg leuk dat dat dezelfde waren vanaf de verlosafdeling) stonden aan de andere kant van het doek en die heb ik niet meer gezien. Een van hun heeft wel prachtige foto's gemaakt. Een paar dagen later kwamen ze nog even kletsen over hoe alles gegaan was, was heel fijn. Kon ik nog wat vragen stellen (en mijn excuses aanbieden voor mijn gedrag, ik was echt superboos omdat we niet snel genoeg naar boven toe gingen maarja daar konden hun ook niets aan doen).
Wat jij zegt is een prachtidee over een aparte kamer voor moeders om uit te slapen. Kunnen ze mooi hun kindje bekijken zonder andere mensen te storen! Want je ligt nog een tijd op de operatiekamer zonder je kind en dan dus ook nog op de verkoeverkamer.
quote:Ik kon en mocht Eva absoluut niet tillen, het deed zelfs verrekte zeer als ik het per ongeluk wel deed.
Op donderdag 30 oktober 2003 20:12 schreef livelink het volgende:Hoe hebben jullie dat gedaan?
Wat ik erg prettig vond was om thuiszorg te krijgen voor het zware huishoudelijk werk, dat hebben ze in het ziekenhuis voor me aangevraagd. Ik kreeg 1 keer per week drie uur hulp voor 3 maanden, maar ik heb na twee maanden de hulp stopgezet.
Het is heel verschillend, als ik het verhaal van Lois lees, heb ik het lichamelijk veel minder zwaar gehad.
Ik zit hier nu echt te janken achter mijn pc
Ik voel echt met je mee meid!
Het probleem zit hem in de woensdag en vrijdag. Voor a.s. vrijdag hebben we geregeld dat Katja naar mijn schoonmoeder gaat en mijn vriend heeft vandaag op zijn werk gesproken over zorgverlof op woensdag de komende weken. Volgens hem stonden ze daar niet onwelwillend tegenover.
Thuishulp was niet mogelijk werd mij verzekerd, zowel in het ziekenhuis als door de kraamzorg. Ik zou er wellicht wel voor in aanmerking komen, maar er zijn gigantische wachtlijsten.
Het zit vandaag gewoon allemaal tegen. Mijn kolf heeft het begeven, dus ik heb niet kunnen kolven. Ik had mijn vriend gevraagd om tussen de middag even tepelhoedjes te kopen (mijn laatste hoop mbt bv) en hij kwam met borstschelpen thuis . De winkels waren toen natuurlijk al dicht, dus ook dat gaat niet door. Het kapotte onderdeel van mijn kolf komt pas morgenmiddag binnen, dus ik zit hier nu met pijnlijke, lekkende borsten en een babietje dat nog steeds niet wil drinken.
(En mijn vriend is om 20.00 onder druk van mijn hormonen naar de buren gevlucht en zit daar nu nog steeds
)
quote:Nou, maar toch wel een beetje goed nieuws dat hij het met die tepelhoedjes een klein beetje lijkt te begrijpen. Wie weet!
Op donderdag 27 november 2003 15:39 schreef livelink het volgende:
Alles is hier weer een beetje tot rust gekomen. De tepelhoedjes hebben we inderdaad gisteren nog gehaald (dankjewel Leah, ik zou nooit op dat idee zijn gekomen). Job is gematigd enthousiast over de tepelhoedjes, dat wil zeggen dat hij ze niet helemaal afwees, maar toch ook niet echt overtuigd ging drinken. Gelukkig wel genoeg om de ergste druk van mijn borsten te halen.
Inmiddels hebben we ook de nieuwe onderdelen van de kolf binnen (gratis, omdat deze onderdelen volgens Avent niet kapot mochten gaan!), de kolf wordt nu uitgekookt en ik kan dus zometeen weer beginnen, gelukkig.
Ik snap het nietquote:Op dinsdag 20 april 2004 20:10 schreef easy-going het volgende:
Ik weet niet of dit al ergens staat, maar ik zet het maar even hier.
Ik moet eigenlijk meteen aan Karin denken toen ik dit las.
[afbeelding]
Ik wist eigenlijk niet* dat als je eenmaal een keizersnede hebt gehad, dat de volgende kinderen dan ook via een ks geboren moeten worden. Dat is me pas duidelijk geworden na een aantal posts van Karin en is zodoende bij me blijven hangen. Toen ik dit bericht dus vanavond op teletekst las moest ik aan Karin denken............quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:36 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik snap het niet
Het enige wat ik kan verzinnen is dat ze misschien wat zenuwen geraakt danwel doorgesneden hebben. Als dat het geval is, kan het zijn dat een gebied gevoelloos is en blijft (het wordt ook toegepast bij mensen met chronische, niet verklaarbare pijn bv, dan worden er bv zenuwen doorgebrand in de schouder, zodat men geen pijn meer voelt. Maar dat is dan dus ook meteen helemaal gevoelloos).quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:41 schreef Rewimo het volgende:
Oh, dat is inderdaad iets heeeeeeeeel anders![]()
Maar iemand nog iets te vertellen over gevoelloze buiken?
nee, na de laatste, verticale, niks geen gevoel,quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:46 schreef Rewimo het volgende:
Dat er zenuwen doorgesneden zijn is duidelijk ja. Maar ik had gehoopt dat dat zich weer zou herstellen. Daar ziet het niet naar uit dus
bijna 22 jaar, en de 2e 19 jaar geleden,quote:Op woensdag 21 april 2004 09:38 schreef livelink het volgende:
Killer_Mom, hoe lang geleden heb jij je keizersnedes gehad? Ik heb het idee dat het nu gelukkig heel anders gaat dan bij jou. Ik had ook altijd verhalen gehoord dat je maanden nodig had om te herstellen na een keizersnede, maar heb zelf gelukkig niet die ervaring gehad.
quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:06 schreef Rewimo het volgende:
Zo, ik geef dit topic een enorme schop *kick*
Mijn keizersnee is nu precies 3,5 jaar geleden, en ik heb nog steeds een groot gebied op mijn buik dat helemaal gevoelloos is. Zijn er meer mensen die er last van hebben? Na al die tijd vraag ik me inmiddels af of het ooit overgaatZeker omdat ik een tijdje daarvoor een galblaasoperatie heb gehad (sleutelgatoperatie) en daardoor ook al een flink gebied gevoelloos is.
quote:Op woensdag 21 april 2004 16:02 schreef Rewimo het volgende:
Er zit dus nog wel verbetering in, Bengeltje? Dat is goed nieuwsNog maar een jaar of 8 wachten dus
Lois, dat idee dat je hebt gevoeld dat ze gingen snijdenquote:Op vrijdag 23 april 2004 10:00 schreef Lois het volgende:
Ik zal eens proberen mijn nooduitgang op de foto te krijgen dit weekend. Je kan heel goed zien, vooral als je goed kijkt, dat ze 2 keer opnieuw zijn begonnen met het zetten van de snede (omdat ik steeds zo gilde) en dat ie door de haast nogal scheef zit.
Killer Mom ik vind jouw gevoelens heel herkenbaar![]()
Waarom mocht jij je kindje niet vasthouden?quote:Op vrijdag 23 april 2004 07:38 schreef Rewimo het volgende:
Ik vind dat helemaal niet off topic, integendeel, het is waar ik naar vroeg in mijn openingspost. Ik denk dat het heel veel uitmaakt dat je onder narcose bent geweest. Met een ruggeprik hoor je over het algemeen je kindje huilen, je kunt het meteen zien (maar niet vasthouden en daar baal ik nog steeds van). Met een narcose mis je die dingen, en zeker vroeger waren ze dan ook niet zo snel met je kindje weer bij je leggen (ik hoop dat dat nu anders is). Het lijkt me een heel onwerkelijke ervaring
Belachelijk, een narcose heeft veel meer risico's voor het kind, dat het ziekenhuis daarmee akkoord gegaan is begrijp ik echt niet!quote:Op vrijdag 23 april 2004 10:17 schreef miss_dynastie het volgende:
Mijn overbuuf is ook via keizersnede bevallen van haar tweeling. Maar zij heeft juist bewust voor een narcose gekozen, omdat ze het echt niet live hoefde mee te makenZe heeft wel geregeld dat haar man aanwezig mocht zijn en die heeft foto's gemaakt. Na de keizersnee is hij gelijk met zijn dochters naar de IC gegaan, dat was voor haar ook een reden tot narcose: 'Anders lig ik daar een beetje in mijn eentje'. Maar zij moest er dus echt echt echt niet aan denken....
Je hebt de keuze tussen een volledige narcose en ruggenprik, ik heb nog nooit gehoord dat dat anders isquote:Op zaterdag 24 april 2004 14:34 schreef sjak het volgende:
[..]
Belachelijk, een narcose heeft veel meer risico's voor het kind, dat het ziekenhuis daarmee akkoord gegaan is begrijp ik echt niet!
Maar als het kind naar de IC moest lijkt het me dat het kind niet goed was en dan is het een ander verhaal.
Ik lag met beide armen vast, voor infuus en bloeddrukmeter geloof ik. Pas na een uur of twee kwamen Frank en mijn moeder met Christan en een verpleegster op de verkoeverkamer, en toen kon ik hem voor het eerst goed bekijken.quote:Op zaterdag 24 april 2004 14:33 schreef sjak het volgende:
[..]
Waarom mocht jij je kindje niet vasthouden?
In het ziekenhuis waar ik werk proberen we dat vaak wel te doen. Uiteraard afhankelijk van de gezondheid van kind en moeder. Ik maak dan ook vaak de eerste foto van allemaal bij elkaar, papa, mama en babietje.
In pricipe doen ze eigenlijk altijd een ruggeprik, behalve in spoedgevallen. Dus ik kan me best voorstellen dat Sjak het opmerkelijk vindt dat je buurvrouw kon kiezen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 16:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Je hebt de keuze tussen een volledige narcose en ruggenprik, ik heb nog nooit gehoord dat dat anders isSommige mensen worden helemaal gek bij het idee dat er live in ze gesneden wordt, dus zo gek vind ik het niet. De kindjes waren wel gezond, maar te klein trouwens.
En als mijn buurvrouw tijdens de bevalling in paniek was geraakt was dat geen risico geweest? Zij kreeg de mogelijkheid tot een ruggenprik, heeft haar angsten uitgelegd en de gyn nam liever het risico van narcose dan het risico van een moeder in stress en paniek.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:15 schreef sjak het volgende:
Dit geeft zoveel risico's ik kan me niet voorstellen dat een arts die vrijwillig neemt!
Tuurlijk komt er een gesprek tussen anesthesioloog en aankomende ouders, daar worden m.i. dan ook de risico's uitgelegd.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:18 schreef miss_dynastie het volgende:
http://www.kindjeopkomst.nl/html/specials/keizersnee.htm
De eerste bron die ik zo gauw kon vinden, die geeft ook aan dat er een gesprek is tussen gyn, anaesthesist en de vrouw zelf, waarin de keuze gemaakt wordtIk heb overigens nooit anders gehoord. Ik heb trouwens ook nog nooit eerder gehoord dat een vrouw niet voor een ruggenprik kiest, maar dat terzijde.
Ik geloof maar gewoon dat zij, in samenspraak met haar artsen, voor haar de beste weg heeft gekozen. Ik denk dat haar gynaecoloog, die haar medisch dossier kent en haar persoonlijk onder behandeling heeft gehad, echt wel weet wat voor zijn patiente het beste is. Ik denk dat jij daar moeilijk op afstand over kan oordelen, eerlijk gezegd. Bovendien vind ik de insinuatie dat zij haar kind doelbewust in gevaar heeft gebracht niet zo leuk.quote:Op zaterdag 24 april 2004 17:28 schreef sjak het volgende:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een patient die bang was om die reden haar kind in gevaar bracht.
Dus ja, het kan, maar![]()
Ik dus ook niet. Zeker aangezien ze dankzij het adequate optreden van de gyn in eerste instantie haar kindjes heeft behoudenquote:Op zaterdag 24 april 2004 18:09 schreef Loena-tik- het volgende:
Kan me overigens niet voorstellen dat de gyn/anestesist al die vrouwen en kinderen in gevaar wilden brengen...
Kun je dan wel een ruggenprik krijgen wanneer je onderdruk altijd al lager dan 70 is?quote:Studies in Amerika tonen aan dat een daling van de onderdruk tot 70 mmHg, ten gevolge van de epiduraal, voor de moeder geen problemen oplevert en dat de baby's met een normale Apgarscore worden geboren. Toch hebben deze baby's gedurende twee dagen na de geboorte een slechte zuigreflex en hebben minder spierspanning. Ter voorkoming van een bloeddrukdaling wordt er voor de ruggenprik een infuus gegeven waardoor vocht kan worden toegediend om een bloeddrukdaling tegen te gaan.
Goed, iets minder fel dan. Ik wilde niets insinueren. Ik begrijp de situatie gewoon niet zo goed. Ik ken daarnaast jouw buurvrouw helemaal niet zoals je heel terecht zegt.quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:04 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik geloof maar gewoon dat zij, in samenspraak met haar artsen, voor haar de beste weg heeft gekozen. Ik denk dat haar gynaecoloog, die haar medisch dossier kent en haar persoonlijk onder behandeling heeft gehad, echt wel weet wat voor zijn patiente het beste is. Ik denk dat jij daar moeilijk op afstand over kan oordelen, eerlijk gezegd. Bovendien vind ik de insinuatie dat zij haar kind doelbewust in gevaar heeft gebracht niet zo leuk.
Maar dan was het toch spoed? Of zie ik het verkeerd?quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:39 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik dus ook niet. Zeker aangezien ze dankzij het adequate optreden van de gyn in eerste instantie haar kindjes heeft behouden
Hoe lang geleden is dat Loena-tik? Merkte je geen verschil tussen de wekbaarheid van de kinderen van zo'n keizersnede onder narcose en die van een ruggeprik?quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:09 schreef Loena-tik- het volgende:
Klinkt idd wat dramatisch, dat "doelbewust in gevaar brengen". In het ziekenhuis waar ik werkte gingen vrouwen altijd onder volledige narcose bij een "spoed"sectio. Dat spoed staat met een reden tussen aanhalingstekens, want een niet vorderende ontsluiting werd bij ons ook als reden opgegeven voor secundaire sectio. Kan me overigens niet voorstellen dat de gyn/anestesist al die vrouwen en kinderen in gevaar wilden brengen...
Dat was met dertig weken, toen de weeën begonnen... hij heeft er toen voor kunnen zorgen dat ze nog zes/zeven weken bleven zitten. De keizersnede was omdat ze beide in stuit lagen en zowel gyn als zijzelf een stuitbevalling niet zagen zitten. Met 36 of 37 weken dus.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:16 schreef sjak het volgende:
[..]
Maar dan was het toch spoed? Of zie ik het verkeerd?
iedereen kan trombose krijgen na een operatie, daarom krijgen mensen in het ziekenhuis ook altijd trombose-spuitjes als ze lang op bed moeten liggen, maar dat is bij elke operatie......quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:38 schreef miss_dynastie het volgende:
Is trombose een risico dat genoemd wordt als je de keizersnede moet ondergaan (van: het is een operatie, dus dat en dat kan ontstaan)? En zo ja, in hoeveel procent van de gevallen treedt het op?
Duh, ik ben in ieder geval geen pleeg uit de oude doos hoor met mijn 27 jaar ,ik spreek hier over 2 jaar geleden en ik weet van oud collega`s dat het er nog steeds zo aan toe gaat...quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:17 schreef sjak het volgende:
[..]
Hoe lang geleden is dat Loena-tik? Merkte je geen verschil tussen de wekbaarheid van de kinderen van zo'n keizersnede onder narcose en die van een ruggeprik?
Er zijn mannen die ervoor kiezen om bij hun vrouw te blijven als het kindje helemaal gezond is, maar dat lijkt me ook niet leuk, vooral voor mijzelf niet, dan zou ik toch het gevoel hebben dat ik het kind dubbel in de steek laat. Als er een eigen camera (dus niet het team van SBS6quote:Op zondag 25 april 2004 11:40 schreef poemojn het volgende:
De baby wordt bij een keizersnee toch al na een kwartier geboren, en daarna zijn ze toch 3 kwartier aan het hechten terwijl je man en baby in een andere kamer zijn? Wat kun je zelf 'doen' in die tijd? Alleen maar luisteren naar alle bliepjes, piepjes en 'geef mij die scalpel even aan' of hebben ze net als de tandarts een tv-tje boven je hoofd hangen?
Wat bedoel jequote:Op zondag 25 april 2004 14:08 schreef sjak het volgende:
Zou je dat ook doen als je kindje gezond is en je moet een keizersnee?
Als de gynaecoloog geen gevaar voor het kind ziet en mij de keuze laat is de enige reden om voor een ruggenprik te kiezen (en dan is het geen overwegen, maar dan doe ik het zeker) als papa er niet bij mag zijn. Ik wil niet graag dat het kindje alleen is na de geboorte, maar ik moet er ook niet aan denken om (met mijn angst voor artsen en ziekenhuizen) drie kwartier tot een uur te liggen wachten hoe ze me dichthechten. Zowel het kindje als ik zouden op dat moment mister_d nodig hebben en hij kan zich nu eenmaal niet in tweeën splitsenquote:Op zondag 25 april 2004 14:24 schreef sjak het volgende:
Ik bedoel dat je een keizersnede moet die geen spoed indicatie heeft. Dus bijvoorbeeld bij een stuitligging of een niet vorderende ontsluiting. Zou je dan ook kiezen voor een algehele anesthesie of zou je dan een ruggeprik overwegen?
geboorteplan opstellen (ja kom ik weer aan met dat gekke ding) en overleggen met de gyn dan is er vakk heeeel veel mogelijk. Bij een keizersnede in ons geval op basis van ruggeprik (dus geen spoed) blijft Danny bij me tot het kindje er is en wordt er gewisseld van wacht zodra hij de kamer met kind en zuster verlaat door mijn mamsie (ook geen held is en alleen al bij het idee daar alleen te moeten blijven paniek voelt) gaan we dit keer ook proberen op deze manier te ondervangen door het geboorteplan.quote:Op zondag 25 april 2004 14:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Als de gynaecoloog geen gevaar voor het kind ziet en mij de keuze laat is de enige reden om voor een ruggenprik te kiezen (en dan is het geen overwegen, maar dan doe ik het zeker) als papa er niet bij mag zijn. Ik wil niet graag dat het kindje alleen is na de geboorte, maar ik moet er ook niet aan denken om (met mijn angst voor artsen en ziekenhuizen) drie kwartier tot een uur te liggen wachten hoe ze me dichthechten. Zowel het kindje als ik zouden op dat moment mister_d nodig hebben en hij kan zich nu eenmaal niet in tweeën splitsen
ik had nog nooit een foto gezien van iemand met keizersnede en vroeg me altijd af hoe laag die zat en hoe groot enz. Is het nu de bedoeling dat hij met de tijd hetzelfde word als je blindedarmoorlogslitteken ? Het valt me enorm mee namleijk hoe het er uitziet, had altijd het idee dat je nooit meer een bikini aankon of een naveltruitje etc. (of zeg ik nu dingen die je alsnog niet meer aankunt/draagt omdat het in het zicht valt)quote:
Ik hoor wel eens dat dat behoorlijk pijn doet om die nietjes te verwijderen, is dat nou zo?quote:Op zondag 25 april 2004 22:12 schreef Rewimo het volgende:
Oh ik had dus 13 nietjes, en het ziekenhuis was vergeten de ontnieter mee te gevenDaarmee had de vk de nietjes er thuis uit kunnen halen, nu moest ik ervoor terug naar het ziekenhuis.
Het is geen fijn gevoel nee... Het zijn behoorlijk dikke nietjes en ze gebruiken een soort ontnieter net als voor nietjes in papier, zeg maar. Maar ach, in vergelijking met de keizersnee zelf valt het wel meequote:Op maandag 26 april 2004 10:03 schreef sjak het volgende:
[..]
Ik hoor wel eens dat dat behoorlijk pijn doet om die nietjes te verwijderen, is dat nou zo?
Het is inderdaad de eerste vrouwelijke en de enige nog steeds. echt een verademing na zoveel mannen, die inderdaad nogal een gebrek aan goede manieren hebben.quote:Op maandag 26 april 2004 10:02 schreef sjak het volgende:
Mooi litteken Lois.
Was die Gyn de eerste vrouwelijke daar in dat ziekenhuis, ja toch? Ik ken haar niet heb daar gewerkt toen de gynaecologie nog beheerst werd door de mannelijke gynaecologen.
Wat een horken konden die zijn zeg. Wel kundig hoor, maar gewoon geen manieren, van de 4 was er 1 geloof ik behept met een glimlach voor de patient.
Volgens mij is dat degene die mijn ks heeft gedaan (tenminste ik vond dat de enige aardige en wij hebben nog wel met hem gelachen op het spreekuur) maar die was behoorlijk sjaggie op de OK, stond alleen maar te vitten op het personeel. Ja lekkere lui daarquote:Op maandag 26 april 2004 10:02 schreef sjak het volgende:
Mooi litteken Lois.
Was die Gyn de eerste vrouwelijke daar in dat ziekenhuis, ja toch? Ik ken haar niet heb daar gewerkt toen de gynaecologie nog beheerst werd door de mannelijke gynaecologen.
Wat een horken konden die zijn zeg. Wel kundig hoor, maar gewoon geen manieren, van de 4 was er 1 geloof ik behept met een glimlach voor de patient.
met een volledige narcose is de baby er binnen 3 a 4 minuten uit.quote:Op zondag 25 april 2004 11:40 schreef poemojn het volgende:
De baby wordt bij een keizersnee toch al na een kwartier geboren, en daarna zijn ze toch 3 kwartier aan het hechten terwijl je man en baby in een andere kamer zijn? Wat kun je zelf 'doen' in die tijd? Alleen maar luisteren naar alle bliepjes, piepjes en 'geef mij die scalpel even aan' of hebben ze net als de tandarts een tv-tje boven je hoofd hangen?
Ieuwquote:Op donderdag 6 mei 2004 09:17 schreef lady-wrb het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_vrouwenbuiken.html
brrrr ik moet dr toch niet aan denken zeg!
WIj hebben voor later ook al een constructie bedacht waardoor er wel een ruggenprik mogelijk zal zijn: mijn beste vriendin, die peettante wordt van onze kinderen, nodigen we uit in het ziekenhuis als het een geplande keizersnee wordt (en alleen dan). Dan kan of zij mee met het kindje als het de OK uit komt, of mister_d mee met het kindje en zij de OK in.quote:Op donderdag 6 mei 2004 10:37 schreef LadyS het volgende:
ik zou juist al de dood zijn voor de narcoseIk heb een programma op tv gezien over mensen die alles voelden toen ze onder narcose waren.
![]()
Dat zit sindsdien in mijn achterhoofd. En dus ga ik zeker voor een ruggeprik. Dat ik eventjes alleen lig neem ik dan maar voor lief.
Wie zegt dat er geen gevaar is dan?quote:Op donderdag 6 mei 2004 10:17 schreef miss_dynastie het volgende:
Waarom geloof ik nou niet dat er echt geen gevaar is voor de vrouw??
Dutchie, ik doelde op dit stukje uit de link van lady-wrb:quote:Op vrijdag 7 mei 2004 11:49 schreef dutchie het volgende:
[..]
Wie zegt dat er geen gevaar is dan?![]()
Dat is er wel degelijk, het blijft immers een operatie.
Maar ik heb liever dat ik gevaar loop dan de baby.
Tenzij je op Schiphol loopt . . . .quote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:25 schreef miss_dynastie het volgende:
De roestvrije en ronde schroeven houden geen gevaar in voor degene die ermee in haar buik loopt.
Ja lastig, zelfs als ze je helemaal strippen gaat dat poortje nog piepenquote:Op vrijdag 7 mei 2004 17:48 schreef ThunderChild het volgende:
[..]
Tenzij je op Schiphol loopt . . . .
Je kan je opvegen als ik dat zou zien . . .quote:Op vrijdag 7 mei 2004 17:49 schreef Rewimo het volgende:
Ja lastig, zelfs als ze je helemaal strippen gaat dat poortje nog piepen
Klopt denk ik wel. Bij mij was ook gepland. Ging dus ongeveer net als bij Dutchie.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 17:52 schreef Rewimo het volgende:
Dutchie, wat een mooi verhaal
Nu ik dat zo lees zie ik toch wel het verschil met een niet-geplande ks. Dan gaat het er allemaal een stuk hectischer aan toe.
Heb geen ks gehad. Maar volgens mij was het de eerste 6 weken nog even niet en daarna rustig opbouwen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 07:38 schreef Sugar het volgende:
Question: wanneer mag je weer gaan sporten (eventueel op low-energy) na een keizersnee? Ik wil allang weer! En het is a.s. donderdag 5 weken geleden...
Thanks!![]()
Je bent zeker geen aanstellerquote:Op woensdag 6 oktober 2004 15:35 schreef LadyS het volgende:
Ik kan me weinig herinneren van de 1e dag na Amber haar geboorteIs dit "normaal"? Ik bedoel er komt veel op je af, keizersnee of niet. Het feit dat ik onder narcose ben geweest heeft er natuurlijk niet aan meegeholpen. Als ik terugdenk aan de tijd na de geboorte word ik helemaal niet vrolijk ofzo... ik voel dan eerder de tranen hoog zitten omdat ik zo weinig weet en zo weinig van haar heb kunnen genieten. Ik had zooo graag haar eerste huiltje gehoord. Ik heb de 1e 5 kwartier van haar leven gewoon gemist.
bah
of ben ik nu een aansteller?
edit: of moet dit in een ander topic?![]()
Met buikspieroefeningen moet je sowieso erg oppassen, ik zou het navragen bij de verlos of je huisarts.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 10:20 schreef Quinny het volgende:
[..]
Heb geen ks gehad. Maar volgens mij was het de eerste 6 weken nog even niet en daarna rustig opbouwen.
Komt mij ook heel bekend voor hoor. Zat vanavond de vk-praktijk te kijken en ik zit bijna te janken omdat zij op tv wel haar kind als eerste vastgehouden heeft. Dat doet mij zo zeer. Ik ben zoiezo ook de eerste 5 kwartier kwijt omdat je op de uitslaap kamer ligt. Ik heb het wegen niet gezien, het meten, het eerste keer aankleden, het tellen van de tenen en de vingers en nog meer van die kleine dingen. Maar het knaagt, dat andere hem eerder en beter hebben kunnen zien, dat anderen er wel bij waren. Bah ik zit gewoon met tranen in mijn ogen nu. Dus LadyS het is niet gek, het is eerder normaal denk ik.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 16:04 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Je bent zeker geen aanstellerIk ben niet onder narcose geweest maar ik ben ook dingen kwijt van de bevalling en dat is beslist niet leuk
Ik heb naderhand veel over de bevalling gepraat met Frank en met mijn vriendin en mijn moeder, die erbij waren. Ik heb Christan dan wel horen huilen, en natuurlijk even gezien, maar ik heb hem niet als eerste vastgehouden en dat vind ik ontzettend jammer. Pas na een paar uur, toen hij al bij Frank, Jolanda en mijn moeder had gelegen, en was gewassen, kreeg ik hem bij me. Niet leuk. En jij hebt ook dingen gemist, misschien dezelfde, misschien andere, maar het is niet gegaan zoals je dat vooraf bedacht had.
Ik kan je alleen aanraden om veel te praten met degenen die erbij waren en de gaten door hun te laten opvullen.
Het is inderdaad dkke bah
Ik ook nietquote:Op donderdag 7 oktober 2004 08:45 schreef Sugar het volgende:
Oh ja, die bobbel boven de snee (huid teveel), heeft iedereen dat? Ik heb dat nu ook en ik hoop dat het nog wegtrekt. Maar vraag me af hoeveel mensen zo'n rolletje boven de snee overhouden. Ik had dat nooit!![]()
quote:Op donderdag 7 oktober 2004 10:08 schreef Leah het volgende:
Als je weer zwanger bent verdwijnt het wel, heb ik gemerkt.
Leah, gefeliciteerd!!!!quote:Op donderdag 7 oktober 2004 10:08 schreef Leah het volgende:
[..]
Ik ook niet, nu wel
.
Freek is nu twee en half, en dat rolletje zit er nog (schijnt een ingekapselde spier te zijn), dus ik kan je niet veel hoop geven helaas...
4 keer een keizersnee gehad, nog steeds een rolletje (en een bobbel aan een kant, ws doordat een hechting aan de binnenkant te strak is getrokken)quote:Op donderdag 7 oktober 2004 10:29 schreef Leah het volgende:
Om het on-topic te houden, er komt weer een ks aan, dus ervaringen over een tweede keizersnede zijn welkom.
Zal ik vragen of ze dat rolletje nog weg kunnen snijden?
Tegen mij was gezegd dat ik Amber wél mocht tillen, maar bijv. een zware wasmand niet..quote:Op donderdag 7 oktober 2004 23:26 schreef livelink het volgende:
Wat ik zwaar vond was dat ik Katja 6 weken lang niet mocht tillen. Mijn vriend heeft zorgverlof gekregen die eerste 6 weken voor de dagen dat ik niemand anders had voor Katja. Dat is dus wel iets waar je rekening mee moet gaan houden.
Dat bedoelde ik inderdaadquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 10:30 schreef Sugar het volgende:
LadyS, ik denk dat Livelink het tillen van Katja bedoelde na de geboorte van Job...![]()
oopsquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 10:30 schreef Sugar het volgende:
LadyS, ik denk dat Livelink het tillen van Katja bedoelde na de geboorte van Job...![]()
de oude wondranden, je littekenweefsel wordt weggehaald, voor t hechten.en je krijgt weer een nieuwe " rits"quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 20:42 schreef livelink het volgende:
Ja, dat dacht ik dus ook, maar volgens de verpleegkundigen in het ziekenhuis gebeurt dat juist niet, omdat het oude littekenweefsel dan in de weg zou zitten, of zo. Geen idee of dat alleen in ons ziekenhuis niet gebeurt of dat dat standaard is.
Eigenlijk geen idee, ik denk vandat soort lijm waar ze ook wel eens bij kinderen -die gevallen zijn en een gat in hun hoofd hebben- de wond plakken....quote:Op donderdag 14 oktober 2004 12:13 schreef dutchie het volgende:
Plakken?Waarmee dan?
![]()
Ik heb hier nl. al een visioen van een chirurg die geen draad meer heeft en gelukkig is daar die Pattex-motor to the rescue.
Zal wel niet kloppen.![]()
Dat komt omdat het voetje bewogen is. die staat er als een waas op. Zijn bips zit echt aan de boven kant en zijn ene armpje naast zijn hoofdje (aan de linkerkant) en andere arm zie je niet. Ik zal even kijken of ik het erbij kan tekenenquote:Op donderdag 14 oktober 2004 12:12 schreef lady-wrb het volgende:
heeeeeeee nu zie ik het
tenminste, ik herken een hoofdje, maar van de rest kan ik echt niks maken hoor
Ik had één hechting. Die werd na een aantal dagen aan één kant los geknipt en er dan vanuit de andere kant in een keer uitgetrokken.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 14:16 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben in elk geval niet geplakt, ik had nietjes
Nietjes uit je buik wrikken merk je wel hoorquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 22:03 schreef livelink het volgende:
Hoe komt het dat jullie dat allemaal wel weten.
Een weekquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 22:27 schreef livelink het volgende:
Ik denk dat ik dan wel gehecht ben met oplosbare hechtingen. Die nietjes lijken mij ook helemaal niks. Ik had het niet prettig gevonden als ze een paar weken later alweer aan die wond waren gaan rommelen.
nu mogen de mannen er bij zijn, 22, en 20 jaar geleden nog niet.quote:Op donderdag 23 december 2004 22:16 schreef Dinus het volgende:
Martineke, ik heb het geloof ik al eens vaker geschreven, maar persoonlijk heb ik eigenlijk geen nare herinneringen aan de geplande keizersnee.
Zelfs niet aan de dingen in mijn verhaal die toch wel naar overkomen als je het zo leest.
Bij mij was de verdoving iets te hoog, maar ik kreeg een beetje zuurstof en daarmee was het probleem opgelost. De anesthesist is echt vlakbij je en die let nergens op behalve op jou. Mijn vriendje zat op een kruk achter me, ik lag als het ware bijna met m'n hoofd in z'n schoot en z'n vertrouwde geur dus heel dichtbij, dat vond ik erg prettig.
Ik was een klein beetje nerveus, maar was ook in een soort van roezige hoera-stemming omdat je gewoon weet dat je binnen een paar minuten je kind eindelijk gaat zien!
Als je de dag van tevoren wordt opgenomen, bieden ze je nog een maaltijd aan misschien. Neem die maar, want je mag de eerste 2 dagen niks, zelfs geen beschuit met muisjes
helaas wel jaquote:Op woensdag 29 december 2004 10:24 schreef Brighteyes het volgende:
Heel goed Martineke...
Heb je ze toevallig al verteld hoe laat je moet? Dan zouden ze namelijk ook nog eens zo eigenwijs zijn om gewoon te komen...
Dat was bij mij zo...(ik heb wel een 'natuurlijke' bevalling gehad, maar wel in het ziekenhuis met het nodige kunst-en vliegwerk) mijn schoonvader en vriendin kwamen gewoon maar even doodleuk naar het ziekenhuis en werden gelukkig tegengehouden door het personeel...ik was volop weeën aan het wegwerken (VEEL pijn) en had écht geen zin om ze te spreken/zien. Ik vond dit best wel asociaal...quote:Op woensdag 29 december 2004 10:24 schreef Brighteyes het volgende:
Heel goed Martineke...
Heb je ze toevallig al verteld hoe laat je moet? Dan zouden ze namelijk ook nog eens zo eigenwijs zijn om gewoon te komen...
Als je even meld welk ziekenhuis dat was dan weten diegene die daar heen gaan dat ze een overlevingspakket mee moeten nemenquote:Op woensdag 29 december 2004 13:31 schreef dutchie het volgende:
Iedereen kreeg dus vast voedsel en wij werden dus gewoon op diëet gezet.![]()
Das netjes hoor, wij moesten echt wel zelf kleertjes meenemen.quote:Op woensdag 29 december 2004 14:21 schreef Martineke het volgende:
*noteert op lijstje*
net even nagevraagd wat ik nu precies mee moet nemen, persoonlijke verz, pyjama's, babykleertjes mag maar hoeft niet (zij stelt voor dat we kleertjes van zkh aandoen zodat ik ook niet gelijk was heb thuis) en 2 of 3 van die hoge onderbroeken omdat ze fijner zijn, maar het hoeft ook al niet aangezien ik van hun onderbroeken krijg en maandverband ( van die netgevallen) sexy hoor
*komt uit lurkstand*quote:Op woensdag 29 december 2004 14:21 schreef Martineke het volgende:
*noteert op lijstje*
net even nagevraagd wat ik nu precies mee moet nemen, persoonlijke verz, pyjama's, babykleertjes mag maar hoeft niet (zij stelt voor dat we kleertjes van zkh aandoen zodat ik ook niet gelijk was heb thuis) en 2 of 3 van die hoge onderbroeken omdat ze fijner zijn, maar het hoeft ook al niet aangezien ik van hun onderbroeken krijg en maandverband ( van die netgevallen) sexy hoor
Wat vervelend voor je dat jij juist meer bloedde..Bij mij stelde het bloeden niet veel voor. Ik had wel veel bloed verloren tijdens de tweede ks ivm het vele littekenweefsel van de eerste ks. Ik voelde me uitstekend, maar zag eruit als een lijk..hihi..en trouwens dat "rolletje" boven het litteken heb ik ook.. snikquote:Op woensdag 29 december 2004 16:25 schreef Anitra het volgende:
Ik heb juis de eerste dagen na de ks meer gebloed dan na de bevalling van Djen Smittend. Je bloed wel korter, na de ks 4 weken en met Djen toen ruim 7 weken. Het ligt er denk ik ook aan hoe "schoon"ze je baarmoeder maken en hoe je eigen lichaam er op reageert. Een kwestie van afwachten dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |