Uiteindelijk werden 38 van de arrestanten veroordeeld wegens drugshandel, hoewel er geen drugs werden gevonden bij hun arrestatie. De zaak tegen hen berustte louter en alleen op de getuigenverklaring van Coleman, die beweerde dat zij hem drugs hadden geprobeerd te verkopen.
Een aantal van de verdachten had vrijwillig een bekentenis afgelegd in ruil voor een lagere straf. Zij kozen daarvoor nadat een van de verdachten, Joe Moore, negentig jaar gevangenisstraf had gekregen wegens handel in cocaïne. Een conservatieve blanke boer uit de omgeving kon echter niet geloven dat Moore, een 60-jarige veehouder, inderdaad schuldig was. Gary Gardner begon een campagne voor zijn vrijlating, maar de protesten sorteerden aanvankelijk weinig effect.
De blanke bevolking van Tulia, een stadje in het armoedige en uiterst conservatieve noorden van Texas, de zogeheten panhandle, stond vierkant achter Coleman, zeker nadat sheriff Larry Stewart hem had geprezen als een uiterst bekwame politieagent.
Gardner wist echter de steun te krijgen van zwarte burgerrechtenorganisaties, zoals de NAACP (National Association for the Advancement of Colored People), en enkele advocatenkantoren uit New York en Washington. Na uitgebreid onderzoek kwamen de advocaten erachter dat er allerlei tegenstrijdigheden zaten in de getuigenverklaring van Coleman.
Zo kon een van de veroordeelden bewijzen dat ze op de dag dat ze geprobeerd zou hebben agent Coleman drugs te verkopen, helemaal niet in de staat Texas was. Aan de hand van een bonnetje van een bank kon worden vastgesteld dat ze op die dag in Oklahoma City was.
Uiteindelijk besloten de autoriteiten de zaak opnieuw te laten onderzoeken door een gepensioneerde rechter. Die kwam er al snel achter dat Coleman zat te liegen, toen hij hem aan de tand voelde over zijn undercover-operatie. Coleman is nu zelf aangeklaagd wegens meineed.
Niettemin blijven veel blanken in Tulia ervan overtuigd dat de veroordeelden wel degelijk terecht vastzaten. Sheriff Stewart weigerde commentaar te leveren op de vrijlating van de twaalf. Hij klaagde er tegenover de pers wel over dat Tulia ten onrechte werd afgeschilderd als een racistisch stadje.
Voor de twaalf vrijgelaten gevangenen is de zaak nog niet helemaal afgelopen. Eerst moet een commissie van de staat Texas die over gratieverleningen gaat, zich nog uitspreken over hun zaak.
Zelfs als dat oordeel in hun voordeel uitvalt, zal het volgens een van hun advocaten nog heel moeilijk zijn voor de ex-gevangenen om weer een normaal leven op te bouwen in het stadje, dat maar vijfduizend inwoners telt. Hij voorspelde dat ze 'zelfs voor spugen' zullen worden gearresteerd, als zij in de toekomst in Tulia blijven.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is nou zo'n verhaal dat eens boven komt drijven endat wel model zal staan voor vele. Onvoorstelbaar dat zoiets kan gebeuren. Prachtig detail dat de zaak aan het rollen komt door een blanke conservatieve buurman die het voor zijn zwarte buurman opneemt.
Maar voor de rest een staaltje treurig conservatisme uit het zuiden van de VS.
is niet de 1e keer dat je zoiets hoort
quote:Kom op, dit soort dingen gebeuren overal... Kijk maar eens naar het "zwarte" Afrika, daar hébben ze niet eens een rechtssysteem.
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef erikh het volgende:
De VS heeft misschien wel het meest corrupte rechtssysteem van de wereld volgens mijis niet de 1e keer dat je zoiets hoort
quote:Kom maar met vergelijkbare voorbeelden. Kijk maar eens naar de doodsstraf, hoeveel mensen er uiteindelijk vrijgelaten zijn en wat voor kleur die hadden? Wat wil je met je opmerking?
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef Jarno het volgende:
Alsof blanken niet onschuldig in de gevangenis zitten!
quote:Kan me niet echt een bericht herinneren van een zwarte politieagent die 46 blanken mensen liet oppakken en 38 van hem liet veroordelen berustend op de verklaring van 1 man.
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef Jarno het volgende:
Alsof blanken niet onschuldig in de gevangenis zitten!
quote:Prachtig, aan de hand van één verhaal trek jij de conclussie dat die wel overal in de VS zal voorkomen. Als mensen hier hetzelfde doen als er een incident met Marokkanen heeft plaatsgevonden sta je op je achterste benen.
Op woensdag 18 juni 2003 10:41 schreef SCH het volgende:
Dit is nou zo'n verhaal dat eens boven komt drijven en dat wel model zal staan voor vele.
Ontopic:
Schandalig gedrag van die politieman, hopelijk wordt hij goed gestraft.
quote:Ssst stil amerika moet afgebeeld worden als het slechtste land ter wereld en dat zijn ze toch ook?
Op woensdag 18 juni 2003 10:50 schreef QOnline het volgende:[..]
Kom op, dit soort dingen gebeuren overal... Kijk maar eens naar het "zwarte" Afrika, daar hébben ze niet eens een rechtssysteem.
[Dit bericht is gewijzigd door SilverMane op 18-06-2003 10:56]
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:53 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Prachtig, aan de hand van één verhaal trek jij de conclussie dat die wel overal in de VS zal voorkomen. Als mensen hier hetzelfde doen als er een incident met Marokkanen heeft plaatsgevonden sta je op je achterste benen.
Het gaat niet om die politie-agent alleen. Het gaat om het systeem, zoals je kan lezen.
quote:Moet je het rechtspraak van indonesie, china of rusland eens gaan bestuderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op woensdag 18 juni 2003 10:55 schreef SCH het volgende:[..]
Mag ik even zeg. Hoezo aan de hand van 1 verhaal? Als je het nieuws over dit soort zaken een beetje volgt, over justitie, over death row enzovoorts dan is dit het zoveelste verhaal in een lange lange rij. Dus kom niet meteen met zo'n dwaze beschuldiging. Het verschil is misschien dat dit een vrij heftig verhaal is en dat ik het daarom hier plaats. Ik zet niet, zoals vaak wel bij Marokkanen gebeurt hier, ieder particulier incident in de schijnwerpers.
Het gaat niet om die politie-agent alleen. Het gaat om het systeem, zoals je kan lezen.
quote:Of Irak.
Op woensdag 18 juni 2003 10:59 schreef SilverMane het volgende:[..]
Moet je het rechtspraak van indonesie, china of rusland eens gaan bestuderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
quote:Het is me even niet duidelijk wat die landen er mee te maken hebben maar misschien kan je me dat uitleggen?
Op woensdag 18 juni 2003 10:59 schreef SilverMane het volgende:
Moet je het rechtspraak van indonesie, china of rusland eens gaan bestuderen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 10:58 schreef kaminawanalaya het volgende:
America is een asociaal kutland wat helemaal is geindoctrineerd door de eigen overheid met gezeik als "the American dream" .
quote:Dat je een beetje heel erg "narrow minded" ben
Op woensdag 18 juni 2003 11:00 schreef SCH het volgende:[..]
Het is me even niet duidelijk wat die landen er mee te maken hebben maar misschien kan je me dat uitleggen?
quote:The Guildford Four?
Op woensdag 18 juni 2003 10:51 schreef SCH het volgende:[..]
Kom maar met vergelijkbare voorbeelden. Kijk maar eens naar de doodsstraf, hoeveel mensen er uiteindelijk vrijgelaten zijn en wat voor kleur die hadden? Wat wil je met je opmerking?
quote:Okee, dit rechtvaardigt het systeem in de VS
Op woensdag 18 juni 2003 10:59 schreef SilverMane het volgende:[..]
quote:Ach gutegut....
America is een asociaal kutland wat helemaal is geindoctrineerd door de eigen overheid met gezeik als "the American dream" .
quote:Bron? Link? Toevoeging tot dit topic?
Lijkt me trouwens het ergste wat er is, onterecht lange tijd vastzitten.
quote:Hoezo???
Op woensdag 18 juni 2003 11:01 schreef SilverMane het volgende:[..]
Dat je een beetje heel erg "narrow minded" ben
Maar je doet nogal benepen. Ga er liever eens op in. Dit is toch gewoon een feit of mogen dit soort dingen niet aan bod komen? Moet ik erbij zetten: ook in China gebeurt wel eens iets ergs?
quote:Sinds wanneer liggen Guildfourd en Birmingham in de VS?
Op woensdag 18 juni 2003 11:02 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
The Guildford Four?
The Birmingham Six?
quote:Wat rechtvaardigt iets? Is er zoiets als 100% rechtvaardige rechtspraak? Je weet niet waar je het over hebt. Het is triest dat zulke dingen er door heen slippen. Maar hadden wij hier in Nederland ook twee zogenaamde *blanke* verkrachters rondlopen?
Op woensdag 18 juni 2003 11:02 schreef paricos het volgende:[..]
Okee, dit rechtvaardigt het systeem in de VS
quote:Birmingham, Alabama. Nooit van gehoord dan?
Op woensdag 18 juni 2003 11:05 schreef SCH het volgende:[..]
Sinds wanneer liggen Guildfourd en Birmingham in de VS?
En je specificeerde niet. Trouwens, het feit dat het in Engeland gebeurt lijkt me iets erger dan dat je zoiets opduikt in het zuiden van de VS, waarvan bekend is dat de segregatie daar nog steeds hoogtij viert. Dit in tegenstelling tot het beschaafde, objectieve Engeland.
quote:Dus volgens jou heeft dit niks met racisme te maken, dat insinueer je namelijk. Leg uit.
Op woensdag 18 juni 2003 11:05 schreef SilverMane het volgende:[..]
Wat rechtvaardigt iets? Is er zoiets als 100% rechtvaardige rechtspraak? Je weet niet waar je het over hebt. Het is triest dat zulke dingen er door heen slippen. Maar hadden wij hier in Nederland ook twee zogenaamde *blanke* verkrachters rondlopen?
quote:Puur en alleen afgeven op het rechtsysteem in Amerika zou je iets kunnen relativeren als je eens naar het beleid van die landen kijkt. Ook andere landen waar wij nauwe betrekkingen mee hebben houden er wel zulke praktijken op na.
Op woensdag 18 juni 2003 11:03 schreef SCH het volgende:[..]
Hoezo???
Ik heb goede redenen om dit hier te posten. Andere landen profileren zich niet als westerse moderne staten. Over het gevangenissysteem in China en Rusland heb ik geen enkele illusie. Maar Amerika is het land waar we nauw mee samenwerken. Dat is toch een heel andere situatie.Maar je doet nogal benepen. Ga er liever eens op in. Dit is toch gewoon een feit of mogen dit soort dingen niet aan bod komen? Moet ik erbij zetten: ook in China gebeurt wel eens iets ergs?
Het lijkt wel weer een goede mogelijkheid om eens Amerika te gaan bashen.
quote:Oh daar
Op woensdag 18 juni 2003 11:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Birmingham, Alabama. Nooit van gehoord dan?
quote:Vergelijkbare voorbeelden. Dus niet uit een heel ander uit een heel ander werelddeel. Is het zo bekend dat segregatie hoogtij viert, zoveel hoor ik er anders niet over. Volgens de regering valt het allemaal wel mee en komt racisme in de VS niet of nauwelijks voor.
En je specificeerde niet. Trouwens, het feit dat het in Engeland gebeurt lijkt me iets erger dan dat je zoiets opduikt in het zuiden van de VS, waarvan bekend is dat de segregatie daar nog steeds hoogtij viert. Dit in tegenstelling tot het beschaafde, objectieve Engeland.
quote:Amerika heeft de meest corrupte "democratie" ter wereld alles wat met authoriteit en politiek te maken heeft is gekocht
Op woensdag 18 juni 2003 10:49 schreef erikh het volgende:
De VS heeft misschien wel het meest corrupte rechtssysteem van de wereld volgens mijis niet de 1e keer dat je zoiets hoort
het is gewoon in en in triest en meneer bush zegt nog dat iedereen die on deathrow zit in texas ook werkelijk schuldig is (wat is bush toch een domme redneck)
quote:In dit geval van die agent was het vanuit racisme. Keur ik ook af. Het geval in Nederland waren twee blanken en was ook niet op een racistisch grondslag gebaseerd. Wat niet weg neemt dat ze een paar jaar onschuldig vast zaten.
Op woensdag 18 juni 2003 11:07 schreef SCH het volgende:[..]
Dus volgens jou heeft dit niks met racisme te maken, dat insinueer je namelijk. Leg uit.
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:13 schreef sp3c het volgende:
tja als bush er niet van overtuigd zou zijn dat die figuren schuldig zijn zou hij het doodvonnis niet tekenen lijkt me
quote:dooddoener, heb je enig idee hoeveel mensen er nu onschuldig op deathrow zitten dan?
Op woensdag 18 juni 2003 11:15 schreef SCH het volgende:[..]
Pardon. Denk je dat hij dat allemaal bestudeert? Weet je wel hoeveel mensen er onschuldig op death row zitten/zaten?
quote:nope, vertel mij maar, en verander die topictitel is
Op woensdag 18 juni 2003 11:15 schreef SCH het volgende:[..]
Pardon. Denk je dat hij dat allemaal bestudeert? Weet je wel hoeveel mensen er onschuldig op death row zitten/zaten?
Zout je nou op, jij?
-edit-
[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 18-06-2003 11:30]
En verder
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:20 schreef sp3c het volgende:[..]
nope, vertel mij maar, en verander die topictitel is
quote:Wat is er mis met de topictitel? Is overgenomen uit de Volkskrant.
Op woensdag 18 juni 2003 11:20 schreef sp3c het volgende:
nope, vertel mij maar, en verander die topictitel is
Vorige eeuw zijn er minstens dertig mensen teer dood gebracht waarvan later kwam vast te staan dat ze onschuldig waren. Sinds een leraar journalistiek met zijn klas een paar jaar geleden in enkele zaken is gaan wroeten en binnen no-time kon aantonen dat een paar mensen onschuldig vastzaten en dat daarbij vrijwel altijd racisme in het spel was, is de beer los.
dat het in de Volkskrant staat maakt het natuurlijk niet automatisch ok.
het komt mij nogal denigrerend over eerlijk gezegd alsof het om beesten gaat ofzo.
doe dan '12 man in jail vanwege huidskleur' ofzo
quote:denigrerend? dat ze 12 jaar onschuldig vast hebben gezeten is pas denigrerend en dat ze zwart zijn is nogal relevant, lijkt me.
Op woensdag 18 juni 2003 11:36 schreef sp3c het volgende:
kun je dat zelf niet bedenken?dat het in de Volkskrant staat maakt het natuurlijk niet automatisch ok.
het komt mij nogal denigrerend over eerlijk gezegd alsof het om beesten gaat ofzo.
quote:
Op woensdag 18 juni 2003 11:15 schreef SCH het volgende:
Weet je wel hoeveel mensen er onschuldig op death row zitten/zaten?
quote:Een paar?
Op woensdag 18 juni 2003 11:31 schreef SCH het volgende:
binnen no-time kon aantonen dat een paar mensen onschuldig vastzaten
quote:Ja zeg, ga hier even lekker de moraalridder uithangen. Jij had het, zoals het een vakkundig journalist betaamt, natuurlijk heel anders aangepakt.
Op woensdag 18 juni 2003 11:36 schreef sp3c het volgende:
kun je dat zelf niet bedenken?dat het in de Volkskrant staat maakt het natuurlijk niet automatisch ok.
De titel is toch duidelijk en pakkend? Waarom morrel je dan over iets onzinnigs als woordkeuze?
En ik zie de noodzaak niet, dus het blijft gewoon zo. Verder hier weer gewoon over het onderwerp graag.
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 18-06-2003 11:45]
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 18-06-2003 11:46]
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 18-06-2003 11:52]
quote:Iemand?
Op woensdag 18 juni 2003 11:11 schreef ullie het volgende:
Oh en weet iemand toevallig hoe het zit met het 'een getuige is geen getuige' principe? Ik dacht dat dat in Nederland gold, maar kennelijk niet in de VS?
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 18-06-2003 11:53]
quote:Oh daar is heel veel over te vinden, als ik tijd heb dan zal ik even voor je spitten.
Op woensdag 18 juni 2003 11:40 schreef What het volgende:Een paar?
Bron? Link?
quote:Offtopic: De hele zaak is toch niet 'vleiend'? Wat maakt het nu in vredesnaam uit of het woord 'zwarte' wordt gebruikt, het geeft direct aan dat het een racistische zaak betreft. Het lijkt net alsof je de journalist van de Volkskrant en SCH van een verkapte vorm van racisme beschuldigt. SCH gaat er juist tegenin, dus waarom zo moeilijk doen...
Op woensdag 18 juni 2003 11:46 schreef sp3c het volgende:
is het nu echt zo moeilijk te bevattende term 'zwarte' is nu niet bepaald vleiend
Ontopic: Ik vraag me af wat de gevolgen van deze grove juridische nalatigheid voor de Amerikaanse justitie zullen zijn. Het hele systeem dat een 'jury', een nota bene volledig juridisch onbekwame groep mensen met vaak middeleeuwse vooroordelen, beslist over het lot van de medeburger is toch niet meer van deze tijd?
ik vind het gewoon een vervelende term
quote:mwah je kunt je wetten en rechtssystemen niet baseren op agenten die zich niet aan de regels houden.
Geplaatst door ELPablo op woensdag 18 juni 2003 11:56quote:
Ontopic: Ik vraag me af wat de gevolgen van deze grove juridische nalatigheid voor de Amerikaanse justitie zullen zijn. Het hele systeem dat een 'jury', een nota bene volledig juridisch onbekwame groep mensen met vaak middeleeuwse vooroordelen, beslist over het lot van de medeburger is toch niet meer van deze tijd?
gewoon de agent in kwestie hard straffen en de slachtoffers geld geven en misschien interne zaken een wat ruimer budget geven en dat was het wel denk ik
quote:Waarom kun je het rechtssysteem niet aanpassen als deze fraude- en corruptgevoelig blijkt? Het is toch vreemd, op zijn minst merkwaardig, dat onervaren burgers worden gevraagd om hun medemens te veroordelen? Dat komt mij volstrekt achterhaald voor. Over gewichtige zaken en zware straffen dient uitsluitend de rechter te oordelen, dus niet de rechter en het volk. Die rechter heeft niet voor niets een lange, intensieve rechtenstudie gevolgd en een eed afgelegd. Hij/zij dient onafhankelijk recht te spreken, iets wat het volk nimmer zou kunnen.
Op woensdag 18 juni 2003 11:58 schreef sp3c het volgende:mwah je kunt je wetten en rechtssystemen niet baseren op agenten die zich niet aan de regels houden.
gewoon de agent in kwestie hard straffen en de slachtoffers geld geven en misschien interne zaken een wat ruimer budget geven en dat was het wel denk ik
quote:Hoeft niet, ik snap het zo ook wel. Ik vond "een paar" een beetje eufemistisch, thats all.
Op woensdag 18 juni 2003 11:49 schreef SCH het volgende:
Oh daar is heel veel over te vinden, als ik tijd heb dan zal ik even voor je spitten.
Het is gewoon een groot land, als je alle agenten die over de schreef gaan in heel europa bij elkaar op zou tellen dan wordt je daar eeeecht niet vrolijk van wil niet zeggen dat je er dan maar van uit moet gaan dat alle europese agenten misdadigers zijn
quote:
Innocent man found not guilty at trial, after 5 years on Alabama's death row
Gary Wayne Drinkard, who was convicted of capital murder in 1995 and sent to Alabama's death row, was acquitted on all counts on May 25, 2001, following a trial in the Circuit Court of Morgan County in Decatur, Alabama.
quote:edit: in alle lagen van de bevolking dus
NEW VOICES: Presidential Aspirant Voices Opposition to Capital Punishment
U.S. Senator John Kerry (D-Mass.), who is likely to seek the 2004 Democratic nomination for President, recently voiced his opposition to the death penalty during an interview on "Meet the Press." Kerry stated:I was a prosecutor. I've sent people to jail for the rest of their lives. I'm opposed to the death penalty in the criminal justice system because I think it's applied unfairly, as even Republican governors have determined, and because I'm for a worse punishment. I think it is worse to take somebody and put them in a small cell for the rest of their lives, deprived of their freedom, never to be paroled.
. . .
I don't think it is right to have a criminal justice system that kills innocent people. Over 100 people have been released from death row in America in the last year with DNA evidence and other evidence showing they didn't commit the crime for which they had been [convicted], some of them in jail for 10, 15 years for a crime they didn't commit.
(Meet the Press - transcript, December 1, 2002). See also, New Voices.
[Dit bericht is gewijzigd door schatje op 18-06-2003 12:21]
quote:Er staat me iets van bij dat als er slechts een getuige is dat die dan niet telt als er geen ander bewijs is. Het is dan namelijk slechts het woord van de getuige tegen het woord van de verdachte. Het is afkomstig uit het Romeins recht en ik dacht dat het in Nederland ook gold.
Op woensdag 18 juni 2003 11:48 schreef sp3c het volgende:
nooit van gehoord kun je iets meer erover uitwijden (wat is het? misschien ken ik het maar ken ik de naam niet)
Misschien telt trouwens een politieagent niet als getuige ofzo.
quote:Er komen ook nogal wat van dit soort zaken naar buiten. Lees de diverse Amnesty-rapporten en Human Right Watch verslagen maar ook gewone journalistieke berichten er maar op na.
Op woensdag 18 juni 2003 12:10 schreef sp3c het volgende:
zo fraudegevoelig is het amerikaanse systeem nu ook weer niet anders zouden er wel meer van dit soort berichten naar buiten komen.Het is gewoon een groot land, als je alle agenten die over de schreef gaan in heel europa bij elkaar op zou tellen dan wordt je daar eeeecht niet vrolijk van wil niet zeggen dat je er dan maar van uit moet gaan dat alle europese agenten misdadigers zijn
Er is nou eenmaal een probleem in een aantal staten als het gaat om de raciale verhoudingen. Dat heeft niks met individuele agenten te maken die over de schreef gaan maar met een systeem waarin mensen nog steeds niet als gelijkwaardig worden gezien.
Niemand zegt dat alle Amerikaanse politie-agenten fout zitten. Dat geloof ik ook helemaal niet. Zelfs niet de meerderheid of wat dan ook. Maar op raciaal gebied zit er nog steeds iets goed fout en dat wordt gevoed door het systeem van jury-rechtspraak en door de handhaving van de doodstraf.
Dat Amerika groot is heeft er weinig mee te maken. Het gaat om het systeem en niet om een optelsom van 'fouten'.
quote:Waar heb ik dat beweerd dan??
Op woensdag 18 juni 2003 12:17 schreef sp3c het volgende:
en dat is allemaal vanwege racisme![]()
Ik bedoel juist dat het overal voorkomt, in alle lagen, daarom ook die blanke meneer.
quote:daar werd naar gevraagd ... misschien handig om de hele discussie te volgen als je je erin wilt mengen
Op woensdag 18 juni 2003 12:20 schreef schatje het volgende:[..]
Waar heb ik dat beweerd dan??
Ik bedoel juist dat het overal voorkomt, in alle lagen, daarom ook die blanke meneer.
quote:Een heel groot deel wel ja, dat geloof je niet ofzo?
Op woensdag 18 juni 2003 12:17 schreef sp3c het volgende:
en dat is allemaal vanwege racisme![]()
quote:Onschuldige mensen in de gevangenis ja.
Op woensdag 18 juni 2003 12:21 schreef sp3c het volgende:[..]
daar werd naar gevraagd ... misschien handig om de hele discussie te volgen als je je erin wilt mengen
SCH vroeg ook om voorbeelden:
quote:Idd, eerst lezen spc3.
[quote]Op woensdag 18 juni 2003 10:51 schreef SCH het volgende:[..]
Kom maar met vergelijkbare voorbeelden. Kijk maar eens naar de doodsstraf, hoeveel mensen er uiteindelijk vrijgelaten zijn en wat voor kleur die hadden? Wat wil je met je opmerking?
.
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 18-06-2003 12:28]
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 18-06-2003 12:29]
quote:Maar vooral bij minderheden.
Op woensdag 18 juni 2003 12:20 schreef schatje het volgende:[..]
Waar heb ik dat beweerd dan??
quote:"Hear say" is toch ook toegestaan??
Op woensdag 18 juni 2003 12:32 schreef Nyrem het volgende:
Daar had ik het laatst over. Die reportage in 2vandaag; die 'undercoveragent' en een jury die wel kon zien of iemand schuldig was (zonder bewijs).
quote:nee niet bepaald, als er DNA onderzoek bij te pas moet komen om zijn onschuld te bewijzen dan zal er toch wel het 1 en ander niet kloppen bij het 'slachtoffer'
Op woensdag 18 juni 2003 12:21 schreef SCH het volgende:[..]
Een heel groot deel wel ja, dat geloof je niet ofzo?
hoeveel van die figuren die van death row af zijn gehaald zijn er eigenlijk daadwerkelijk op vrije voeten gesteld?
quote:De meesten.
Op woensdag 18 juni 2003 12:39 schreef sp3c het volgende:
hoeveel van die figuren die van death row af zijn gehaald zijn er eigenlijk daadwerkelijk op vrije voeten gesteld?
quote:jij geilt op editten he?
Op woensdag 18 juni 2003 12:25 schreef speedcore het volgende:
offtopic
Was Texas town's drug sting racist?
Coleman Contradicts Himself on the Stand
Undercover agent indicted in controversial Texas drug sting
Coleman
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 18-06-2003 12:47]
quote:doe nou niet alsof je daarop reageerde ... als dat wel zo is dan is het zowieso een nutteloze reactie want er wordt met geen woord over de huidskleur van de 100 vrijgesproken figuren gesproken
Op woensdag 18 juni 2003 12:24 schreef schatje het volgende:[..]
Onschuldige mensen in de gevangenis ja.
SCH vroeg ook om voorbeelden:
[..]Idd, eerst lezen spc3.
![]()
.
quote:waar leid je dat aan af?
Op woensdag 18 juni 2003 12:40 schreef SCH het volgende:[..]
De meesten.
quote:Ja, nou je zit er niet ver naast. Nadat ik dat gezien had, stond ik echt met mn oren te klapperen
Op woensdag 18 juni 2003 12:36 schreef schatje het volgende:[..]
"Hear say" is toch ook toegestaan??
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 18-06-2003 12:47]
quote:Uit de rapporten die daarover zijn en de informatie die ik daarover heb gelezen.
Op woensdag 18 juni 2003 12:42 schreef sp3c het volgende:
waar leid je dat aan af?
en dingen als wel of niet met voorbedachte rade willen mensen ook nog al is van death row afkrijgen maar baantjer zegt het al ... moord blijft moord
quote:Meerdere delicten is lang niet altijd aan de orde.
Op woensdag 18 juni 2003 12:54 schreef sp3c het volgende:
vreemd ik was onder de indruk dat het merendeel op deathrow voor meerdere delicten is veroordeeld, als er dus 1 vervalt blijven er nog meerdere staanen dingen als wel of niet met voorbedachte rade willen mensen ook nog al is van death row afkrijgen maar baantjer zegt het al ... moord blijft moord
amerikaanse politiek enzo boeit me verder niet zoveel dus alle extra info is welkom
quote:http://abcnews.go.com/sections/us/DailyNews/deathpenaltystudy000612.html
Op woensdag 18 juni 2003 13:02 schreef sp3c het volgende:
ik ben benieuwdamerikaanse politiek enzo boeit me verder niet zoveel dus alle extra info is welkom
Is wel een interessante link.
quote:De doodstraf en ras in de VS: Wie leeft en wie sterft
Op woensdag 18 juni 2003 13:02 schreef sp3c het volgende:
ik benamerikaanse politiek enzo boeit me verder niet zoveel dus alle extra info is welkom
Doodstraf in de VS / Leven en dood in een lek systeem
Opperrechter hekelt doodstraf
info
(onderaan o.a.)
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 18-06-2003 13:41]
quote:wow ik schrik dr wel een beetje van idd ik geef het toe ... dr moet wel het 1 en ander veranderen dan ja.
Op woensdag 18 juni 2003 13:34 schreef Nyrem het volgende:[..]
De doodstraf en ras in de VS: Wie leeft en wie sterft
Ras als invloed of een persoon de doodstraf krijgtDoodstraf in de VS / Leven en dood in een lek systeem
info
(onderaan o.a.)
maar Saddam verwijderen vind ik nog steeds ok
quote:Lekker misleidende grafiek. In die categorieen verzwarende omstandigheden zitten ook weer zwarten. Zonder informatie over in hoeveel gevallen er bij zwarten verzwarende omstandigheden waren en in hoeval gevallen niet kan je er geen enkele conclusie uit trekken.
Op woensdag 18 juni 2003 13:34 schreef Nyrem het volgende:[..]
De doodstraf en ras in de VS: Wie leeft en wie sterft
Ras als invloed of een persoon de doodstraf krijgtDoodstraf in de VS / Leven en dood in een lek systeem
info
(onderaan o.a.)
Er zijn relatief veel arme zwarten en de verzwarende omstandigheid dat het een roofmoord is zal je dus vaker bij zwarten tegenkomen. Dat er dan meer doodvonnissen vallen is een gevolg daarvan, niet van een racisitisch systeem.
quote:Dat vind ik een voorbarige conclusie. Ik ben het met je eens dat het niet perse zegt dat het vanwege rascisme is, maar dat het dan direct het gevolg is van iets anders is natuurlijk ook een absurde claim.
Er zijn relatief veel arme zwarten en de verzwarende omstandigheid dat het een roofmoord is zal je dus vaker bij zwarten tegenkomen. Dat er dan meer doodvonnissen vallen is een gevolg daarvan, niet van een racisitisch systeem.
quote:Of een homofiele negerjood.
Op woensdag 18 juni 2003 13:56 schreef olal het volgende:
Blij dat ik geen neger ben in Amerika.
Je wordt niet zomaar opgepakt hoor
quote:Ik gaf juist aan dat er ook onschuldige blanke mensen in de gevangenis zitten, zie plaatje meneertje en de daarbij horende tekst
Op woensdag 18 juni 2003 12:42 schreef sp3c het volgende:[..]
doe nou niet alsof je daarop reageerde ... als dat wel zo is dan is het zowieso een nutteloze reactie want er wordt met geen woord over de huidskleur van de 100 vrijgesproken figuren gesproken
Dat tweede stukje heb je wel weer gelijk .
Oke??
quote:In sommige gevallen dus wel.
Op woensdag 18 juni 2003 14:25 schreef Butt_Plugg het volgende:
OnschuldigJe wordt niet zomaar opgepakt hoor
Verder heeft het weinig zin om nu weer met beschuldigende vingers naar elkaar te gaan wijzen...
quote:Naief?
Op woensdag 18 juni 2003 14:25 schreef Butt_Plugg het volgende:
OnschuldigJe wordt niet zomaar opgepakt hoor
quote:Je zou ook het artikel dat erbij hoort even kunnen lezen.
Op woensdag 18 juni 2003 13:48 schreef CeeJee het volgende:[..]
Lekker misleidende grafiek. In die categorieen verzwarende omstandigheden zitten ook weer zwarten. Zonder informatie over in hoeveel gevallen er bij zwarten verzwarende omstandigheden waren en in hoeval gevallen niet kan je er geen enkele conclusie uit trekken.
quote:Die man werd verteld wat hij moest doen en nu wordt hij aangeklaagd. Ik denk dat de rechter ook aangeklaagd moet worden, aangezien die kennelijk zijn werk ook niet goed doet! Waarom word diegene die hem vertelde wat hij moest doen, niet aangeklaagd
(volkskrant)
Twaalf zwarten vier jaar onschuldig in de gevangenis
WASHINGTON - De bezem moest door het Texaanse plaatsje Tulia, zo werd agent Coleman in 1999 verteld. Prompt liet hij 10 procent van de zwarten oppakken. Op basis van zijn uit de duim gezogen verklaring zijn velen veroordeeld. Nu is hij als racist aangeklaagd.
Het stadje Tulia in Texas is in rep en roer nadat een rechter de vrijlating had gelast van twaalf gevangenen die volgens burgerrechtenorganisaties het slachtoffer waren geworden van een overijverige, racistische politieagent. Ze waren vier jaar geleden opgepakt wegens drugshandel.
Het lijkt er op dat de politieagent het bewijsmateriaal tegen hen uit zijn duim heeft gezogen. Ze werden gearresteerd na een undercover-operatie van Tom Coleman, een politieagent die door de sheriff van Tulia was aangetrokken om de bezem door het stadje te halen.
Op aanwijzing van Coleman arresteerden agenten in juli 1999 een groep van 46 mensen wegens drugshandel. Veruit de meeste verdachten waren zwart. De golf arrestaties kwam hard aan in de zwarte gemeenschap: bijna 10 procent van de zwarten in Tulia zat van de ene dag op de andere gevangen.Uiteindelijk werden 38 van de arrestanten veroordeeld wegens drugshandel, hoewel er geen drugs werden gevonden bij hun arrestatie. De zaak tegen hen berustte louter en alleen op de getuigenverklaring van Coleman, die beweerde dat zij hem drugs hadden geprobeerd te verkopen.
Een aantal van de verdachten had vrijwillig een bekentenis afgelegd in ruil voor een lagere straf. Zij kozen daarvoor nadat een van de verdachten, Joe Moore, negentig jaar gevangenisstraf had gekregen wegens handel in cocaïne. Een conservatieve blanke boer uit de omgeving kon echter niet geloven dat Moore, een 60-jarige veehouder, inderdaad schuldig was. Gary Gardner begon een campagne voor zijn vrijlating, maar de protesten sorteerden aanvankelijk weinig effect.
De blanke bevolking van Tulia, een stadje in het armoedige en uiterst conservatieve noorden van Texas, de zogeheten panhandle, stond vierkant achter Coleman, zeker nadat sheriff Larry Stewart hem had geprezen als een uiterst bekwame politieagent.
Verre weg de meeste waren zwart, dus niet allemaal doei met je racisme aanklacht!
De NAACP zoekt gewoon weer voer, om hun bestaan te legitimeren.
quote:Die klappen met de hamer zijn terecht, want je maakt een kleine denkfout...
Op woensdag 18 juni 2003 10:53 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Prachtig, aan de hand van één verhaal trek jij de conclussie dat die wel overal in de VS zal voorkomen. Als mensen hier hetzelfde doen als er een incident met Marokkanen heeft plaatsgevonden sta je op je achterste benen.
Incidenten met Marokkanen worden over het algemeen geregistreerd en je kunt ook netjes vergelijken hoe ze in verhouding staan tot incidenten met niet-Marokkanen. Als je op basis daarvan gaat generaliseren, dan criminaliseer je onnodig grote groepen onschuldige mensen.
Het incident waar dit topic over gaat, is in feite iets heel anders. Het betreft namelijk een probleem waarvan je totaal niet weet in welke mate het voorkomt, we weten eigenlijk alleen dat het systeem het in dit geval niet heeft kunnen opvangen.
Stel bijvoorbeeld dat we er morgen aan de hand van één voorbeeld achterkomen dat het voor advocaten heel makkelijk is inkomstenbelasting te ontduiken zonder dat iemand daar achter komt. Dan kunnen we aan de hand van dat ene geval toch wel aannemen dat meer advocaten daar gebruik van zullen maken. Daarmee generaliseer je niet, het is gewoon aannemelijk dat meer mensen ongewenste dingen doen, als die dingen over het algemeen onzichtbaar/onbestraft blijven...
Het spreekwoordelijke topje van de ijsberg dus....
quote:Tegen die beste politieagent werd gezegd dat hij eens wat meer op de veiligheid of zo zou moeten letten. Dat wil nog niet zeggen dat je als politie agent dan veelal willekeurige afro amerikanen zonder deugdelijk bewijs van de straat mag plukken.
Op woensdag 18 juni 2003 16:36 schreef Butt_Plugg het volgende:[..]
Die man werd verteld wat hij moest doen en nu wordt hij aangeklaagd. Ik denk dat de rechter ook aangeklaagd moet worden, aangezien die kennelijk zijn werk ook niet goed doet! Waarom word diegene die hem vertelde wat hij moest doen, niet aangeklaagd
Verre weg de meeste waren zwart, dus niet allemaal doei met je racisme aanklacht!
De NAACP zoekt gewoon weer voer, om hun bestaan te legitimeren.
Voorbeelde om de stupiditeit van je vergelijking aan te tonen, stel jij zit in de auto, ik zit er langs en zeg tegen jou dat je 200 moet gaan rijden, als jij hiervoor wordt opgepakt moet ik dan ook worden opgepakt omdat ik tegen jou dat gezegd heb? Ik dacht het niet he.
Ook als politie agent heb je regels waar je je aan moet houden.
http://www.innocenceproject.org
The Innocence Project at the Benjamin N. Cardozo School of Law was created by Barry C. Scheck and Peter J. Neufeld in 1992. It was set up as and remains a non-profit legal clinic. This Project only handles cases where postconviction DNA testing of evidence can yield conclusive proof of innocence. As a clinic, students handle the case work while supervised by a team of attorneys and clinic staff.
Most of our clients are poor, forgotten, and have used up all of their legal avenues for relief. The hope they all have is that biological evidence from their cases still exists and can be subjected to DNA testing. All Innocence Project clients go through an extensive screening process to determine whether or not DNA testing of evidence could prove their claims of innocence. Thousands currently await our evaluation of their cases.
DNA testing has been a major factor in changing the criminal justice system. It has provided scientific proof that our system convicts and sentences innocent people -- and that wrongful convictions are not isolated or rare events. Most importantly, DNA testing has opened a window into wrongful convictions so that we may study the causes and propose remedies that may minimize the chances that more innocent people are convicted.
quote:Goed systeem zeg.
(volkskrant)
Een aantal van de verdachten had vrijwillig een bekentenis afgelegd in ruil voor een lagere straf.
quote:Zo werkt het dus in de VS. Vrijwel alle verdachten die uit het buitenland komen, krijgen te maken met deze 'plead bargaining' - ook bv. de twee Zwolse dj-s. Als je dat niet doet dan weet je niet wat je te wachten staat, dus vrijwel iedereen bekent schuld.
Op woensdag 18 juni 2003 19:22 schreef Ulx het volgende:[..]
Goed systeem zeg.
quote:Als men dat in Nederland zou invoeren, dan heb je een hoger oplossingspercentage.
Op woensdag 18 juni 2003 19:38 schreef SCH het volgende:[..]
Zo werkt het dus in de VS. Vrijwel alle verdachten die uit het buitenland komen, krijgen te maken met deze 'plead bargaining' - ook bv. de twee Zwolse dj-s. Als je dat niet doet dan weet je niet wat je te wachten staat, dus vrijwel iedereen bekent schuld.
Wat dàt betreft is het wel voordelig.
quote:tegenlicht
In de jaren '80 verklaarde president Reagan de oorlog aan de drugsprocenten, -handelaren en -gebruikers. Wat is inmiddels de impact van deze miljarden verslindende oorlog op het leven van veel gewone Amerikanen?De Amerikaanse Staat geeft elke seconde $ 630 uit om drugs te bestrijden, iedere 20 seconden wordt iemand gearresteerd op verdenking van een drugsdelict en elke dag worden er 117 mensen met een minimum straf van 5 jaar naar de gevangenis gestuurd. Mede hierdoor zitten er in de VS inmiddels ruim 2 miljoen mensen achter de tralies. De ooit door Ronald en Nancy Reagan gestarte 'War on Drugs' woedt nog steeds in alle hevigheid. Het belangrijkste resultaat echter is niet een afname in drugsgebruik maar het feit dat er iedere dag meer geld aan wordt verdiend. Geen hond dus die deze oorlog nog wil stoppen: teveel partijen verdienen er teveel geld aan.
Wanneer in Nederland weer een nieuw idee tegen het drugsprobleem wordt gelanceerd, blijkt telkens weer dat wij met handen en voeten gebonden zijn aan internationale afspraken waar ministers en staatsecretarissen zich dan ook graag achter verschuilen.
Het is duidelijk dat vooral Amerika het internationale drugsbeleid coördineert en domineert gedreven door één motief: in eigen land is er een oorlog aan de gang die al decennia lang woedt, de 'War on Drugs'.
Deze oorlog die dit jaar in Washington voor 37,1 miljard dollar op de begroting staat, is er een van vele superlatieven, vooral in bedrijfsmatige zin. De politie is van misdaadbestrijder verworden tot een ondernemer die elke potentiële drugscrimineel arresteert met maar één doel: het in beslag nemen van zijn geld en zijn bezittingen. De veelal geprivatiseerde gevangenis industrie kan met een populatie van ruim 2 miljoen de positieve bedrijfsresultaten op Wall Street verzilveren. De behandelindustrie moet op haar beurt jaarlijks honderdduizenden veroordeelde verslaafden proberen uit de handen van de geprivatiseerde gevangenissen te houden. En ook daar hangt weer een prijskaartje aan.
Door de 'War on Drugs' worden de contouren zichtbaar van een samenleving die winstmaximalisatie en moraal heeft gecombineerd met de drugsproblematiek, die zo een hele, vooral zwarte generatie totaal dreigt te criminaliseren en het beeld oproept van een dronken reus die niet weet dat hij in zijn eigen voeten schiet.
samenstelling: Frank Wiering
research: Cristina Berio en Olaf Oudheusden
Dit lijkt me wel relevant in dit topic. Zondag op Nederland 3.
Als je dit zo leest, dan denk ik dat we leven in een zieke samenleving.
quote:we leven in een zieke samenleving omdat er actie tegen drugsgebruik (waar mensen aan dood gaan) wordt ondernomen?
Op zaterdag 21 juni 2003 11:42 schreef Nyrem het volgende:
Uitzending: De War on Drugs deel I
Zondag 22 juni, 21:00, NET3
[..]
Dit lijkt me wel relevant in dit topic. Zondag op Nederland 3.
Als je dit zo leest, dan denk ik dat we leven in een zieke samenleving.
Ik kan ook wel zeggen, het Nederlandse ijshockeyteam heeft het afgelopen WK wel 17 keer gescoord, w00h00 wat zijn we goed zeg!
Dat lijkt dan heel wat maar als je er weet gaat dat de winnaar van het wk 34 keer gescoort heeft valt dat wel mee.
quote:Leuk voorstel om het in context te zien, speciaal voor jou heb ik alleen even op amerika gezocht, daar zitten op dit moment 2 miljoen mensen in de gevangenis, 775 van de 100.000 inwoners zijn op dit moment al opgesloten.
Op zaterdag 21 juni 2003 11:50 schreef sp3c het volgende:
we leven in een zieke samenleving omdat er actie tegen drugsgebruik (waar mensen aan dood gaan) wordt ondernomen?
hoeveel mensen worden er trouwens in bijvoorbeeld Frankrijk per dag veroordeeld voor Drugsgebruik, misschien handig om dat er bij te zoeken dan kun je het in zijn context zetten.
Leuk overheids verslag met veel cijfers: http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/pub/pdf/p00.pdf
code:Het kan zijn dat de cijfers voor federale gevanissen iets anders liggen, maar 21% van de gevangenis bewoners in amerika zitten hier dus om drug gerelateerde zaken.Percent of sentenced State inmates
1990 1999
Total 100% 100%
Violent 46 48
Property 25 21
Drug 22 21
Public-order 7 10
Als ik dan eens op de cbs site kijk om de nederlandse getallen te vinden komt ik tot het volgende schrikbarende feit:
Totaal aantal misdrijven per jaar in nederland 1.357.617 (ja ja bijna 10% van de nederlanders begaat per jaar een misdrijf) hiervan zijn er dan voor de opiumwet maar 10.380 van (<1% )
Dit is ook een mooi verslag over het drugsgebruik in europa
http://www.emcdda.org/multimedia/press_releases/2000/AnnualReport/pr05_ar00_problem_nl.pdf
Uit dit verslag komt de volgende quote:
quote:Maar ik kan helaas nergens iets vinden over de de gevangenispopulatie gerelateerd aan drugs gebruik.
EU-cijfers met betrekking tot probleemgebruik van drugs
Luxemburg lijkt het hoogste niveau van probleemgebruikers te hebben ongeveer 7 per
1000 in de bevolkingsgroep tussen de 15 en 64 jaar. Daarna volgen Italië (ongeveer zes per
duizend), het Verenigd Koninkrijk en Spanje (ongeveer vijf), Ierland en Frankrijk (vier), en
Oostenrijk, België en Denemarken (drie). Finland, Duitsland, Nederland en Zweden
hebben het laagste niveau: rond de twee per duizend. In het EU-buurland Noorwegen
bedraagt dit cijfer vier.
In dit verslag stond wel dat er geen echt oorzalijk verband zit tussen een represief beleid (war on drugs) of een tolerant beleid.
Laat jij nu maar eens de cijfers van frankrijk, of groot britannie zien ter vergelijking.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |