quote:???
Op maandag 14 juli 2003 12:55 schreef Trence het volgende:
Wile_E_Coyote gouden anorankh draagt?*nog steeds beeld van Detritus wilt
En figuren zijn te krijgen bij Clarecraft Models (zie www.lspace.org)
Je weet veel en snel, vandaar. ![]()
Dat valt me wel op trouwens, Pratchett is één van de meest toegankelijke schrijvers op internet en hangt ook als zichzelf rond in andere nieuwsgroepen (Groot fan van Thief bijv)
[Dit bericht is gewijzigd door Trence op 14-07-2003 13:57]
quote:Boeken van TP zijn nergens mee te vergelijken.
Op dinsdag 15 juli 2003 15:40 schreef Tizmo het volgende:
Ik heb The Colour of Magic besteld omdat ik de Harry Potter boeken zo leuk vondt en de spellen van discworld geweldig,
zijn HP en TCOM nou vergelijkbaar of niet echt?
quote:Ik ben heel erg wetenschappelijk onderlegd alleen Moet ik nu eerst the colout lezen
Op dinsdag 15 juli 2003 15:53 schreef stigchel het volgende:
1) Er zit geen echte volgorde in de DW boeken, maar je bent echt beter als je bij The Colour begint en dan via het lijstje de boeken leest. De helft van de grappen is ineens tien keer leuker.
2) Als je dan toch pratchett wilt lezen, lees ze dan in Om's naam in het engels. Hoe goed de vertaling dan ook is, het blijft een vertaling.
3) Ben je een beetje wetenschappenlijk ondelegt, lees dan eerst Science 1. (2 is waarschijnlijk ook hilarisch, maar die heb ik nog niet).
quote:Nee. Koop de boeken (in het Engels) in de volgorde van verschijnen (zie mijn lijst eerder in dit topic) en lees ze ook in die volgorde. Je ziet dan de stijl en het verhaal groeien.
Op dinsdag 15 juli 2003 18:44 schreef Tizmo het volgende:[..]
Ik ben heel erg wetenschappelijk onderlegd alleen Moet ik nu eerst the colout lezen
.
Science of Discworld I en II zijn leuke bij-boeken en kun je het beste als laatste lezen om de Wizard-gedeelten te snappen.
quote:Ah okay, bedankt
Op dinsdag 15 juli 2003 18:48 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Nee. Koop de boeken (in het Engels) in de volgorde van verschijnen (zie mijn lijst eerder in dit topic) en lees ze ook in die volgorde. Je ziet dan de stijl en het verhaal groeien.
Science of Discworld I en II zijn leuke bij-boeken en kun je het beste als laatste lezen om de Wizard-gedeelten te snappen.
Maar Granny roeleerd
.
quote:Gewoon bij deel 1 beginnen en het lijstje afwerken. Kun je meteen voor jezelf bepalen of het één van de mindere is of niet.
Op woensdag 16 juli 2003 13:35 schreef Tizmo het volgende:
Ik lees nou net dat the colour of magic een van de mindere boeken is, maar ik wil wel graag alles chronologisch doen, hoe zit dat nou?
Het is trouwens niet zo gek dat TCOM als een van de mindere beschouwd wordt, het is immers het begin. Pratchett had de Schijfwereld nog maar net bedacht, moest alles nog opzetten en kon nergens naar verwijzen. In de nieuwere delen zie je vaak dat alles in elkaar past en dat er vaak (indirect) verwezen wordt naar eerdere delen.
Zeker als je TCOM pas leest als je al meerdere andere delen gelezen hebt zal hij wat tegenvallen. Je weet als lezer dan immers meer van de Schijfwereld af dan de schrijver ten tijde van het schrijven van TCOM.
quote:Deze ga ik nu denk ik bestellen
Op dinsdag 24 juni 2003 21:05 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Rincewind:
The Colour of Magic
The Light Fantastic
Eric
Sourcery
Interesting Times
The Last Continent
The Last HeroThe Science of Discworld I
The Science of Discworld II
Is er ook nog een daadwerkelijk verschil tussen de UK en de US edition trouwens?
Behalve dan alleen de cover. Dus..
De Amerikaanse uitgever gelooft echt dat Amerikanen het niet snappen als er eens een Brits gespeld woord tussen staat.
Terry Pratchett zelf vindt het ook belachelijk (een stukje van een discussie op alt.fan.pratchett) :
quote:
The text is not identical - it is apparently "translated" for the
American market (eg. colour/color, pavement/sidewalk, etc... you get the
idea).Suzi
++++++
As an American, I can understand this change. To an American, pavement means asphalt, for example, and most Americans don't have a clue what a lorry is, even though there probably isn't one mentioned in any DW books.
As much as I'd prefer originals to be sold here, it's a much better marketing ploy to convert the books to AmerEnglish. (Though British English is much more... uh... colourful... ;Oþ )Red Wolf
++++++
There are fewer changes like that in the more recent books, and I try to see that they are limited. I think an American who doesn't know that a swede is a vegetable in the UK is readily forgiven, but someone who can't handle 'lorry' for 'truck' is not going to get a lot out of the books.
My belief -- and I keep saying this to editors, so don't tell me I'm wrong -- is that keen readers, and fantasy fans especially, are grown-up enough to know that other English-speaking countries have a slightly different vocabulary. A copy editor once put a yellow sticker on an MS page saying 'Do Europeans know about coleslaw?' I need all the support I can get, folks.
But I don't have a problem with spelling changes, or in being a little more understanding when writing for kids.
--
Terry Pratchett
quote:Colour of magic vond ik juist cool
Op woensdag 16 juli 2003 13:35 schreef Tizmo het volgende:
Ik lees nou net dat the colour of magic een van de mindere boeken is, maar ik wil wel graag alles chronologisch doen, hoe zit dat nou?
quote:En toch zijn ze minder, omdat Terry het idee nog niet helemaal in zijn vingers had. De latere delen zijn echt beter.
Op maandag 25 augustus 2003 22:16 schreef Manke het volgende:[..]
Colour of magic vond ik juist cool
ben nu met Light Fantastic bezig
wat een humor
quote:Jammer dat het zo vanaf Maskerade een stuk minder wordt. Misschien een idee om een poll te doen over het 'beste' (favoriete) Discworld-boek van Pratchett. Ik schipper tussen Wyrd Sisters en Guards! Guards!. Is hier trouwens al eens gewezen op de annotated Pratchett file? Dat is een absolute must om de boeken nog meer te waarderen (als je niet behept bent met alle ins en outs van Engelse folklore) - http://www.co.uk.lspace.org/books/apf/
Op maandag 25 augustus 2003 22:18 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
[..]
En toch zijn ze minder, omdat Terry het idee nog niet helemaal in zijn vingers had. De latere delen zijn echt beter.
quote:Ik heb gehoord dat Nightwatch weer helemaal als vanouds is. GG is één van mijn favorieten, maar ook Fifth Elephant en Jingo!
Op maandag 25 augustus 2003 23:09 schreef SigmundFreud het volgende:[..]
Jammer dat het zo vanaf Maskerade een stuk minder wordt. Misschien een idee om een poll te doen over het 'beste' (favoriete) Discworld-boek van Pratchett. Ik schipper tussen Wyrd Sisters en Guards! Guards!. Is hier trouwens al eens gewezen op de annotated Pratchett file? Dat is een absolute must om de boeken nog meer te waarderen (als je niet behept bent met alle ins en outs van Engelse folklore) - http://www.co.uk.lspace.org/books/apf/
Figuren worden soms wel genoemd in andere boeken maar dan spelen ze een ondergeschikte rol.
Op www.lspace.org vind je verschillende lijsten die je helpen de juiste volgorde aan te houden in de groepen. (Dit is wel een handige: [url=http://www.nl.lspace.org/books/reading-order-guides/the-discworld-reading-order-guide-colour-v1-1.gif]link[/url)
De groepen zijn:
Witches
The Watch
Death en familie
Rincewind
Wizards
De laatste twee lopen wel redelijk door elkaar heen want Rincewind is (theoretisch) een wizard.
Verder zijn er nog losstaande boeken: Small Gods, Pyramids, The Truth en The Thief of Time, Moving Pictures, The Wee Free Men en The Amazing Maurice and his Educated Rodents.
Elke groep heeft zo z'n thema, the Watch boeken zijn bijv. wat politieker terwijl de Witches wat meer psychologische truukjes uithalen.
Pratchett verwerkt veel verwijzingen naar films, gebouwen, steden, boeken, muziek eigenlijk naar alles in zijn boeken, de annotated file die hierboven gelinkt staat noemt er zoveel mogelijk, het is niet nodig maar wel altijd grappig
.
Het boek wat je hebt (CoM) is niet één van z'n beste (het is de eerste) en zet je op de Rincewind route, één van de populairste personages.
quote:Night Watch is nu toch wel mijn favoriet, sommige scenes waren gewoon erg mooi geschreven en ik heb meteen Les Miserables maar weer opgepakt
Op donderdag 4 september 2003 16:04 schreef Dogbotherer het volgende:[..]
Ik heb gehoord dat Nightwatch weer helemaal als vanouds is. GG is één van mijn favorieten, maar ook Fifth Elephant en Jingo!
Vimes roeleert sowieso.
quote:Ah, het Terry Pratchett topique is weer leven ingeblazen. Ik lees ze ook in het NL. Heb alle 4 de omnibussen, dus alles tot Witches Abroad. Deze 4 omnibussen zijn nu weer uit de handel helaas, maar ik vraag me af, komen er nieuwe? anders moet ik ze los gaan kopen. Dat doe ik dan maar verder in het engels denk ik.
Op zondag 23 november 2003 16:53 schreef Rahl het volgende:
Heb ze alleen in het nederlands gelezen, maar het is inderdaad geniaal, ik ben nu bij no. 15 (Te wapen - Men at Armss) en tot nu toe waren Kleingoderij (Small Gods) en Rollende Prenten (Moving Pictures) mijn favoriete.
quote:Ik heb eens gelezen dat ze niet meer in omnibus vorm gaan verschijnen, geen nieuwe altans. 100% zeker weet ik het niet. Ik lees ze gewoon in het engels, de taalgrappen zijn nog 10x maal leuker
Op maandag 24 november 2003 15:19 schreef Mobious het volgende:[..]
Ah, het Terry Pratchett topique is weer leven ingeblazen. Ik lees ze ook in het NL. Heb alle 4 de omnibussen, dus alles tot Witches Abroad. Deze 4 omnibussen zijn nu weer uit de handel helaas, maar ik vraag me af, komen er nieuwe? anders moet ik ze los gaan kopen. Dat doe ik dan maar verder in het engels denk ik.
quote:Dit is een schematische voorstelling van de manier waarop je de boeken het best (of iig op een goede manier) kan lezen.
Op maandag 24 november 2003 17:29 schreef Swami_Twelvinchalami het volgende:
Ik heb laatst "Good omens" gelezen, mijn eerste Pratchett-boek.
De humor stond me wel aan, ik denk dat ik binnenkort nog een boek van hem ga kopen.
Maar is het aan te raden om één deel uit de Discworld-reeks te kopen...is elk boek een afzonderlijk verhaal, dat ook zonder kennis van de Discworld-voorgeschiedenis te begrijpen is?
Iedere streng is een serie van een bepaald hoofdpersoon/hoofdpersonen. Zoals Rincewind, de heksen, de wacht, Dood.
Ben begonnen met Reaper Man (zie ook signature
) en ben nu bezig in The Last Continent. Briliante boeken.
Qua woordgrappen doet het me af en toe denken aan Douglas Adams.
-edit- Ik heb trouwens ook ergens alle boeken van de discworld serie als eBook ergens op cd staan ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Mr._T-Rex op 25-11-2003 20:03]
quote:Nee, wel net de twee DVD's binnengekregen van Soul Music en Wyrd Sisters. Play.com verkoopt ze voor 6.95 Pond per stuk
Op donderdag 5 februari 2004 14:41 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Schopje, nog meer mensen Pratchett aan het lezen?
quote:Jij ook al?
Op donderdag 5 februari 2004 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Nee, wel net de twee DVD's binnengekregen van Soul Music en Wyrd Sisters. Play.com verkoopt ze voor 6.95 Pond per stuk
quote:En dit zijn???
Op donderdag 5 februari 2004 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Nee, wel net de twee DVD's binnengekregen van Soul Music en Wyrd Sisters. Play.com verkoopt ze voor 6.95 Pond per stuk
quote:Jep.
Op donderdag 5 februari 2004 17:42 schreef Mr._T-Rex het volgende:[..]
En dit zijn???
Tekenfilms of iets dergelijks?
quote:Nee, het zijn pareltjes van animatiekunst. Zelfs Terry zelf is er lyrisch over
Op donderdag 5 februari 2004 17:42 schreef Mr._T-Rex het volgende:[..]
En dit zijn???
Tekenfilms of iets dergelijks?
quote:Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld! Hoewel ik recentelijk een fanatiek tegenstander ben geworden van het vertalen van woord naar beeld.
Op vrijdag 6 februari 2004 10:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Nee, het zijn pareltjes van animatiekunst. Zelfs Terry zelf is er lyrisch over
quote:Deze zijn echt perfect. Ze volgen de boeken zo goed als letterlijk, hoewel ze het verhaal hier en daar een beetje inkorten. Maar zelfs de gesproken teksten zijn bijna letterlijk.
Op vrijdag 6 februari 2004 10:15 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld! Hoewel ik recentelijk een fanatiek tegenstander ben geworden van het vertalen van woord naar beeld.
En Christopher Lee als DEATH is natuurlijk geniaal gecast
quote:Christopher Lee in elke scary rol is natuurlijk briljant
Op vrijdag 6 februari 2004 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:En Christopher Lee als DEATH is natuurlijk geniaal gecast
quote:Hij doet alleen de stem maar, hoor...
Op vrijdag 6 februari 2004 10:17 schreef Isabeau het volgende:[..]
Christopher Lee in elke scary rol is natuurlijk briljant
quote:* Karboenkeltje knikt goedkeurend. Trouwheid aan het bronmateriaal is goed.
Op vrijdag 6 februari 2004 10:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Deze zijn echt perfect. Ze volgen de boeken zo goed als letterlijk, hoewel ze het verhaal hier en daar een beetje inkorten. Maar zelfs de gesproken teksten zijn bijna letterlijk.
quote:Lee? LEE??? Aaargh!!! Vervloekt zij mijn blutheid! Is er iemand die je dood wil hebben in ruil voor die DVD's?
En Christopher Lee als DEATH is natuurlijk geniaal gecast
quote:Dat is genoeg. Grappig hoe mensen naar mij luisteren. Ik had het er toevallig laatst over, wie zou je kiezen bij een Discworld verfilming. Lee voor Death en Steve Buscemi als Rincewind, had ik in gedachten. Er is niets mis met typecasten. Ik bedenk me zojuist... Ridcully, Harvey Keitel?
Op vrijdag 6 februari 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Hij doet alleen de stem maar, hoor...
quote:LOL.. Mail me even op patricianvetinari@hotmail.com. Ik heb een Soul Music dubbel en misschien ben ik wel genegen de ander voor je te bestellen, als je betrouwbaar genoeg bent
Op vrijdag 6 februari 2004 10:40 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
* Lord_Vetinari knikt goedkeurend. Trouwheid aan het bronmateriaal is goed.
[..]Lee? LEE??? Aaargh!!! Vervloekt zij mijn blutheid! Is er iemand die je dood wil hebben in ruil voor die DVD's?
quote:Er is ook geen 'serie'. Alleen Wyrd Sisters en Soul Music zijn in de jaren 90 als animatiefilm gemaakt. Ze zijn toen uitgezonden door (ik meen) ITV of Channel 4.
Op vrijdag 6 februari 2004 14:36 schreef Mobious het volgende:
verkapte tvp
Cool! ik wist niet dat er een animatieserie was nav de boeken! Binnenkort maar eens wat online shops binnenlopen.
En het goedkoopst vind je ze op www.play.com.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |