Ted voelt zich nergens te groot voor!
Nieuwe column Ted van der Meer: Doorzettingsvermogen
'Linda, ik heb me in je vergist'Journalisten steken te weinig de hand in eigen boezem. Ik doe dat, bij wijze van uitzondering, nu wel. “Linda, ik heb me in je vergist. Ik heb diverse keren geschreven dat je weliswaar een leuke tafeltennisster bent, maar dat je ontwikkeling richting de top veel te langzaam ging. Je zou het dus nooit halen. Je hebt mijn ongelijk bewezen. Op het EK in Ostrava won je maar liefst vier van je vijf partijen. Chapeau! Karakter!”Tafeltennis is een aparte sport. In Europa kun je tot je 40ste (soms zelfs nog langer) mee op het hoogste niveau. In willekeurige volgorde een aantal namen van ‘ouwetjes’ die het nog altijd uitstekend doen: Elena Timina 41; Li Jiao 37; Christophe Legout 37; Petr Korbel 39; Evgueni Chtchetinine 40; Werner Schlager 38 (over een week); Alan Bentsen 42; Jörgen Persson en Jan-Ove Waldner beiden 44; Ni Xia Lian 47!
Kortom, een lange adem hebben helpt. Dat moet Linda Creemers, die overigens pas 25 jaar is maar al een decennium lang internationaal actief is, zich de laatste jaren gerealiseerd hebben. Ze zal best wel eens flink gebaald hebben: “Laat ik er maar mee kappen, het schiet toch niet op.” Maar ze is doorgegaan en heeft zich in de slipstream van Li Jiao en Li Jie omhooggewurmd. En na de halve finale op de Egyptische Pro Tour kreeg ze voor het eerst op een EK alle vertrouwen van de bondscoach. Chen Zhibin stelde Elena Timina één keer op en koos alle andere malen voor Creemers. Goed gezien coach, ondanks het feit dat het Linda niet gegund was om in de finale het beslissende derde punt te maken. Dat zou het sprookje hebben vervolmaakt.
Het betekent dat we na het afscheid van Li Jiao (na de Spelen van Londen in 2012?) in ieder geval door kunnen met Linda, Li Jie, Britt Eerland en naar ik aanneem ook Carla Nouwen. Dan kan de positie in de hoogste klasse op het Europese en wereldpodium wellicht behouden blijven, en dat zou na de ‘gouden generatie’ (de Li’s en Timina) al heel erg mooi zijn.
Wat is de moraal van dit verhaal? Dat journalisten, of columnisten, het niet altijd bij het rechte eind hebben. En dat is maar goed ook. Het houdt ons nederig…
Reacties
pingpongpositivo
Klasse!
Ted, netjes dat jij jezelf in deze zo nederig opstelt en je ongelijk durft te uiten. Klasse.
*
hugo
Tja!
Ted, je weet niks van tafeltennis! Waarom denk je dan dat men je serieus neemt. Ik kan me niet voorstellen dat Linda zich iets van je commentaar heeft aangetrokken..... Maar wel erg nobel dat je (eenmaal) aan geeft dat je fout zit. Gr Hugo