abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10813007
Hallo mensen,
ik zit nu een werkstuk te maken voor school. Het gaat erover of de mens van huis uit kwaad is. En daar begon ik over na te denken, en ik vroeg me af, wat vinden jullie ervan?

Is de mens van nature goed of kwaad?

Groet, Casper

Life is what happens to you while you're busy making other plans...
pi_10813030
dat ligt toch bij iedereen verschillend
weet je...
  zondag 1 juni 2003 @ 21:36:08 #3
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_10813042
wat is jouw definitie van goed en kwaad?
Ga doorrrrrr!
  zondag 1 juni 2003 @ 21:36:47 #4
34891 melonovy
La Kutschie
pi_10813060
goed natuurlijk
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_10813150
goed
toen geld kwam slecht
ehm... bla?
  zondag 1 juni 2003 @ 21:42:59 #6
22955 skizmo
#undef BUSH
pi_10813212
beide. . .. dat is het "mooie" (lees : wrange) aan de mens . .
Religion : Mankind's Worst Invention!
pi_10813263
In essentie is de mens niet goed of kwaad. Je bent een mens en je hebt de keuze om iets slecht of iets goed te doen. daarbij is het ook nog afhankelijk van je cultuur of iets goed of slecht is.

Wil je meer weten en heb je meer info nodig, kun je de wereld van sofie van jostein gaarder eens proberen te lezen.

zondag 1 juni 2003 @ 21:45:53 #8
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_10813302
Goed...meestal....... toen steeds kwader toen de mens steeds meer ging materialiseren... gevolg hebzucht en alleen maar om jezelf denken.

Kwaad...soms.... in me jeugd kende ik een jochie, dat was toch een klein kutjochie (6 jaar ofzo)... echt gewoon kinderen schoppen, met een buks (op zijn leeftijd al) op vogels schieten etcetcetc... dan vraag ik me toch af wat er met hem gebeurd is. nu, is hij 17 ofzo, is hij nog erger... zo iemand is gewoon geknipt voor zware crimineel (ZIJN NAAM IS R. VISSER, maar dat doet er niet toe... )

Era Vulgaris
pi_10813341
pi_10813377
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:34 schreef casper23 het volgende:
Ja, waarschijnlijk wel.
pi_10813413
Goed en kwaad zijn niet bestaande termen, er is geen universeel goed of kwaad, het is door mens bedacht om zijn wereld beter te proberen begrijpen.
Maar als jij egoisme onder kwaad verstaat dan is de mens van nature slecht/kwaad ja.
  Forum Admin zondag 1 juni 2003 @ 21:55:12 #12
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_10813557
in de natuur bestaat geen goed of kwaad, alleen het recht van de sterkste / slimste. Dus van nature bestaat er geen goed of kwaad, dat is door de mens verzonnen. ergo de mens is van nature niet goed of kwaad.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  zondag 1 juni 2003 @ 21:57:24 #13
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_10813605
Ik zeg beide, maar het is maar een term die gegeven is want het is wanneer we geen standaard hadden niet op te delen in goed en kwaad.We hebben een beetje gelijke normen en waarden waardoor we iets kunnen beoordelen als goed of kwaad.

Maar om het even relatief te laten zou ik zeggen dus dat de mens over beide beschikt.

We Are Borg, Resistance Is Futile!
  zondag 1 juni 2003 @ 21:57:38 #14
15981 discus-man
Bezoek ook zeker mijn homepage
pi_10813611
Goed of slecht?

Hangt af van je doel: Wil je de vijand verslaan en op deze wijze de overwinning halen, dan is het doden van je vijand een goede daad.

Wil je een vreedzame wereld, dan is het doden van anderen ineens weer slecht.

In meer generieke bewoordingen zou je dus kunnen stellen dat je eerst moet kijken wat je wil bereiken, wat je doelstelling is. Alle activiteiten die je dichter bij je ideaal brengen zijn goed, anderen dus slecht.

Omdat de mensheid als geheel geen unanieme doelstelling heeft, daar is ze veel te veel versplitterd voor, kun je dus ook geen uniforme normen opstellen over goed en fout.

En omdat we geen generieke definitie kunnen geven over goed of fout, kun je ook de vraag niet beantwoorden of de mens van nature goed is.

Als je echter het begrip: goed definieert als ' geneigd tot harmonie met de natuur en samenwerkend met anderen' dan zeg ik: Ja.

Totdat de samenleving, waar we overigens ook zelf deel van uirmaken, ons op jonge leeftijd reeds aanleert dat de wens van de samenleving belangrijker is dan de onze innerlijke stem..

Kun je daar wat mee?

Never argue with idiots. They drag you down to their level, then beat you with experience!
  † In Memoriam † zondag 1 juni 2003 @ 21:57:59 #15
25682 2cv
Niet subtiel
pi_10813618
Ik denk slecht want iedereen wil altijd meer. De manier waarop dat 'meer' te verkrijgen bepaalt hoe 'slecht' iemand is. Als ik geld wil kan ik een oud vrouwtje overvallen. Dat doe ik niet omdat ik weet dat dat oude vrouwtje dat niet fijn vindt en dat maakt mij dus 'goed'.

Ik stel dit even heel simpel en zwart/wit voor, maar je begrijpt -neem ik aan- wat ik bedoel

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_10813646
quote:
Goed noch kwaad, tenzij je een bepaalde context en bepaalde definities hanteert.
pi_10813654
Ik denk dat de mens van nature egoistisch is. De term goed of kwaad wil ik er niet direct aan verbinden. De mens houdt graag rekening met zijn eigenbelang. En op basis van dat eigenbelang worden er wel eens beslissingen genomen die in de ogen van anderen als 'kwaad' zullen worden bestempeld.

Daarbij zijn er natuurlijk uitzonderingen. Mensen die van nature echt 'slecht' zijn, die geen geweten hebben en die mensen die van nature heel 'goed' zijn en die werkelijk alles voor een ander overhebben.

pi_10813657
beide zonder het een bestaat het ander niet
pi_10813671
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:47 schreef fatima het volgende:
[afbeelding]
pi_10813696
Iedereen heeft andere opvattingen over goed en kwaad.
Iedereen ervaart het ook anders, daarom is het onmogelijk om zo iemand te beoordelen, er zijn gewoon geen universele maatstaven ervoor.

Ik denk dat een mens in de eerste instantie goed is, maar er zijn oneindig veel gebeurtenissen die een mens slecht kan maken. Die ommekeer is heel makkelijk gemaakt. Het terugswitchen is echter een probleem.

Def

pi_10813716
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:57 schreef 2cv het volgende:
Ik denk slecht want iedereen wil altijd meer. De manier waarop dat 'meer' te verkrijgen bepaalt hoe 'slecht' iemand is. Als ik geld wil kan ik een oud vrouwtje overvallen. Dat doe ik niet omdat ik weet dat dat oude vrouwtje dat niet fijn vindt en dat maakt mij dus 'goed'.

Ik stel dit even heel simpel en zwart/wit voor, maar je begrijpt -neem ik aan- wat ik bedoel

Ik denk dat dit ook weer met egoisme te maken heeft en dat bepaalde normen en waarden die de persoon heeft inderdaad uitmaken hoe egoistisch/'kwaad' iemand kan worden.
  zondag 1 juni 2003 @ 22:01:33 #22
26928 Aequitas
Boondock Saint
pi_10813722
zoals hierboven al een paar keer is aangehaald is goed en kwaad een relatief begrip. Verschilt idd per cultuur ed.

verder zal iedereen die geboren wordt zich nog van geen kwaad bewust zijn en dus zowel niet goed als kwaad zijn, toeval is nu net dat je dan waarschijnlijk niks doe(als je niks weet) en dat noemen we dan goed.

Het hele traject vanaf het moment dat je ogen aan het licht moeten wennen tot je het lampie weer uit doet is natuurlijk van zeer grote invloed op je.

Catch You On The Flip Side
pi_10813723
Goed en kwaad.

Het is aan de mens om daar een balans tussen te vinden.

pi_10813790
quote:
Op zondag 1 juni 2003 22:01 schreef _Vampierheks_ het volgende:
Goed en kwaad.

Het is aan de mens om daar een balans tussen te vinden.

In mijn ogen is er geen balans. Het is of het een of het andere. Of misschien een beetje van het ene, maar nooit een beetje van allebei. Of je bent scizofreen.

Ik denk dat je gewoon "goed" begint en langzaam begint het "kwade" het over te nemen. De mate waarin dit gebeurt ligt aan de gebeurtenissen die je meemaakt en de manier waarop jij ze afhandelt.
De weg terug is zoals ik al gezegd heb een stuk moeilijker.

Zie het als zwart en wit. Eerst wit, dan telkens een beetje zwart erbij. Het maakt niet uit hoeveel wit je erbij gooit, het blijft altijd grijs.

Def

zondag 1 juni 2003 @ 22:04:42 #25
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_10813795
Je kan moeilijk bepalen of de mens van nature goed is of slecht, want:
- wat is je definitie van goed en slecht?
- waar vind de oorsprong van de mens plaats? (dan kan je heel ver terug in de tijd en dus lastig te bepalen)
- indien er definities zijn van goed en slecht, dan is nog maar de vraag of een mens ook beide heeft en deze anders kan zijn in verschillende situaties
- etc
pi_10813834
Het idee of de mens "goed" of "slecht" is zonder externe invloeden verschilt per stroming (Denk aan Freud, Hobbes of Szazs). Ik zelf denk als Neo-Freudaan dat je neutraal geboren wordt en door je omgeving goed of slecht wordt.

Wat veel belangrijker is: wat is goed en wat is slecht? Dat verschilt ook weer per cultuur, aangezien bijna alle spychologen zich hebben gericht op de westerse cultuur maakt het niet veel uit welke richting je gaat beschrijven.

Suc6!

's nachts een spons, 's ochtends een dweil.
pi_10814083
wat onzettend veel dubbelposts in dit topic zeg

de vraag lijkt mij al beantwoord te zijn, of weet iemand nog een leuke wending te geven?

pi_10814531
quote:
Op zondag 1 juni 2003 22:16 schreef NDAsilenced het volgende:
wat onzettend veel dubbelposts in dit topic zeg
Is toch leuk als mensen het een keer met elkaar eens zijn
quote:
de vraag lijkt mij al beantwoord te zijn, of weet iemand nog een leuke wending te geven?
Aangezien de mens een wezen met rede is, is het altijd mogelijk om goed te handelen. Bijvoorbeeld aan de hand van Kant: "handel zo, dat de stelregel van uw wil steeds tegelijk als beginsel van een algemene wetgeving zou kunnen gelden". Daarmee ging hij ervanuit dat de mens van nature goed is.

Volgens mij gaan alle Duitse idealisten er zelfs vanuit dat de mens van nature goed is; er is dus nog discussie mogelijk!

pi_10814794
quote:
Op zondag 1 juni 2003 22:32 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Is toch leuk als mensen het een keer met elkaar eens zijn
[..]

Aangezien de mens een wezen met rede is, is het altijd mogelijk om goed te handelen. Bijvoorbeeld aan de hand van Kant: "handel zo, dat de stelregel van uw wil steeds tegelijk als beginsel van een algemene wetgeving zou kunnen gelden". Daarmee ging hij ervanuit dat de mens van nature goed is.

Fout, er bestaat een verschil tussen goed.. en goed zoals het hier gebruikt word, je kan altijd goed of slecht handelen, dat is wat anders dan goed of slecht zijn. Zoals het hier gezegd wordt is het ten doelen van iets. Waarom zou je jezelf moeten opleggen om goed te doen als je als mens van nature al goed bent? juist, ..als je slecht bent.
quote:
Volgens mij gaan alle Duitse idealisten er zelfs vanuit dat de mens van nature goed is; er is dus nog discussie mogelijk!
ik zie verder geen argumenten,
pi_10815673
quote:
Op zondag 1 juni 2003 22:43 schreef NDAsilenced het volgende:
Fout, er bestaat een verschil tussen goed.. en goed zoals het hier gebruikt word, je kan altijd goed of slecht handelen, dat is wat anders dan goed of slecht zijn. Zoals het hier gezegd wordt is het ten doelen van iets. Waarom zou je jezelf moeten opleggen om goed te doen als je als mens van nature al goed bent? juist, ..als je slecht bent.
Aangezien de mens een redelijk wezen is - dit zit in zijn natuur - is het voor de mens mogelijk om goed te handelen. De mens is dus van nature goed, omdat hij van de natuur de mogelijkheden heeft gekregen (in de vorm van de rede) om goed te doen.

Dat de mens van nature goed is, wil niet zeggen dat het onmogelijk is om slecht te doen. Die mogelijkheid bestaat zeker wel.

quote:
ik zie verder geen argumenten,
Dat is omdat het maar een suggestie is, omdat ik het verder zelf niet weet Ik wacht op anderen die het bevestigen of weerleggen...
  zondag 1 juni 2003 @ 23:45:16 #31
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10816409
quote:
Hallo mensen,
ik zit nu een werkstuk te maken voor school. Het gaat erover of de mens van huis uit kwaad is. En daar begon ik over na te denken, en ik vroeg me af, wat vinden jullie ervan?

Groet, Casper

=> De mens is niets 'van nature' omdat er geen menselijke natuur bestaat. Onze existentie komt voor onze essentie. Enkel de wereld waarin wij 'geworpen zijn' beperkt onze vrijheid (cf. facticiteit). Binnen die begrenzing zijn we wat we besluiten te zijn. Dat kan een authentiek besluit zijn of een besluit dat ontleend is aan het 'men'.
=> 'Goed' en 'kwaad' bestaan al evenmin. Enkel kennis over de Waarheid brengt ons tot onszelf in de meeste brede zin (onze plaats in de realiteit als geheel). De ethiek biedt ons dus geen vrijheid en dienen we te herleiden tot een machtsspel in dienst van 'vulgaire' belangen. Hoe contextuele denkbeelden verabsoluteerd werden/worden in het teken van de wil-tot-macht is door Nietzsche uitstekend beschreven, die echter verviel in een anti-Verlichtingsdenken.
Laten we ons bevrijden van het routineuze, van het praktische, van de grootste gemene dictatuur en spontaan en samen het leven vullen met ideeën, ervaringen en liefde, waaraan voor de wraak van de tijd geen einde mag komen.
  zondag 1 juni 2003 @ 23:54:13 #32
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10816599
quote:
Op zondag 1 juni 2003 23:15 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Aangezien de mens een redelijk wezen is - dit zit in zijn natuur - is het voor de mens mogelijk om goed te handelen.

Daar komt enkel de instrumentele rede bij te pas. De rede als middel. Want "het goede doen" staat los van de Waarheid.
quote:
De mens is dus van nature goed,
De Rede vervormt toch net de natuur?

Trouwens... heel dat 'natuur-denken' is gevaarlijk. De natuur is de jungle rondom ons. Niets meer. De rest kan enkel maar tot verdrukking leiden, cf. "de vrouw is van nature minder geschikt om...".

quote:
omdat hij van de natuur de mogelijkheden heeft gekregen (in de vorm van de rede) om goed te doen.
Zie boven.
quote:
Dat de mens van nature goed is, wil niet zeggen dat het onmogelijk is om slecht te doen. Die mogelijkheid bestaat zeker wel.
[..]
1. Ik vervang hier "slecht doen" door "in onwaarheid leven". Anders is de discussie zinloos.
2. Dat is niet mogelijk zodra de mens de Waarheid ziet, want in de Waarheid ziet hij zichzelf en daar kan hij niets tegenover plaatsen (als het echt Waarheid is, tenminste, en dat is natuurlijk een proces). Je gaat namelijk niet in tegen je eigen 'zijn'. Dat is hetzelfde als van mij verlangen dat ik niet op meisjes zou verliefd worden. Ik pleit dus voor een "amorele" variant van het socratisch determinisme.
Laten we ons bevrijden van het routineuze, van het praktische, van de grootste gemene dictatuur en spontaan en samen het leven vullen met ideeën, ervaringen en liefde, waaraan voor de wraak van de tijd geen einde mag komen.
  maandag 2 juni 2003 @ 00:26:20 #33
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10817208
quote:
Hallo mensen,

Groet, Casper

Maar wat is nu feitelijk de vraag?

Van nature goed/slecht (mijn commentaar: zie boven)
of
Van huis uit goed/slecht

In het laatste geval wordt natuurlijk iets geheel anders bedoeld: wordt "slecht" gedrag bepaald door sociale context waarin men opgroeit?

pi_10819820
Als mensen van nature goed zouden zijn dan geloven je dus eigenlijk in een "duivel" die de mensen tot het kwaad "verleid"

Als mensen van nature kwaad zouden zijn dan zou er een "god" zijn die zieltjes wint voor het "goede".

Dus het zijn 2 dingen die op hetzelfde neerkomen: je bent het 1 en word "verleid" tot het ander?

Ik geloof niet in goed en kwaad. Wat voor de ene als goed word gezien is voor de ander misschien niet zo. Ik denk dat het voor een deel afhangt van de omgevnig waar je opgroeit en leeft.

pi_10820246
Kan allebei, of gemengd. Maar daarna spelen levenservaringen natuurlijk ook een belangrijke rol.
pi_10820342
mensen hebben van nature een overlevingsdrang, ...bij de één wat sterker dan bij de ander

goed of slecht is subjectief

fokschaap
pi_10820910
mens is per definitie slecht,
alleen sommige mensen kunnen het beter onderdrukken.

we zijn schapen naar god beeld volgens de bijbel en dat is te zien ook!

we gaan dood, alleen nu ff niet.
pi_10822038
quote:
Op maandag 2 juni 2003 10:25 schreef My_Dying_Bride het volgende:
De mens is per definitie slecht, alleen sommige mensen kunnen het beter onderdrukken.
We zijn schapen naar god's beeld volgens de bijbel en dat is te zien ook!
Je bedoelt dat God per definitie ook slecht is?
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_10829562
quote:
Hallo mensen,

Groet, Casper

De mens is van nature absoluut niet kwaad. Kwaad (lees: bv haat_ wordt aangeleerd. Een baby wordt niet met haat geboren. Mensen worden zo gemaakt door de medemens (ouders en verwanten etc).

In andere woorden, een baby wordt geboren in een wereld van zondes.
Iedereen maakt zich schuldig aan zondes, iedereen!! Dit betekent niet dat je slecht bent, want als je ergens echt spijt van hebt wordt je dat opzeker wel vergeven.

Hoop dat je hier wat aan hebt, succes verder!

maandag 2 juni 2003 @ 16:07:46 #40
21066 Potter
At your service
pi_10829608
Ik ben geen freud ofzo.

Maar ik denk dat kwaad je wordt aangeleerd.

"Will the ones who speak their mind, be the first to hold their peace? "
pi_10829655
Je word goed geboren denk ik.. slecht kun je worden
  maandag 2 juni 2003 @ 16:36:32 #42
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_10830488
de mens is niet goed of kwaad. Maar het heeft niet de perfectie, de mens zit nog vol bugs zal ik maar zeggen.

als je de bijbel er op open slaat, wat je in het algemeen wel mag beschouwen als een van de oudste vertellingen die door tijd bewaard zijn gebleven, valt er duidelijk in een aantal verhalen uit op te merken. Laten we oa beginnen in genesis, (een van de vier hoofdstukken die ik in het geheel gelezen heb) waarin Eva van de verbode boom eet, waarom deed ze dat omdat ze er dan beter van konden worden. Leefden ze dan niet goed? Niet goed genoeg, ze wilde beter, ze wilde meer, zo ook met de 2 zonen van Adam en Eva, Kaïn en Abel.

Wat er dus mis is bij de mens is dat deze zich altijd beter wil zijn dan andere en dat beschouw ik zelf als slecht.

Where's my fear???
  maandag 2 juni 2003 @ 16:38:48 #43
54624 _dazzling
nee jij trekt volle zalen
pi_10830554
de mens is kwaad......

and we will burn for it....

liever voor achter dan hoog nietwaar?
pi_10830629
quote:
Op maandag 2 juni 2003 16:36 schreef jagermaster het volgende:
de mens is niet goed of kwaad. Maar het heeft niet de perfectie, de mens zit nog vol bugs zal ik maar zeggen.

als je de bijbel er op open slaat, wat je in het algemeen wel mag beschouwen als een van de oudste vertellingen die door tijd bewaard zijn gebleven, valt er duidelijk in een aantal verhalen uit op te merken. Laten we oa beginnen in genesis, (een van de vier hoofdstukken die ik in het geheel gelezen heb) waarin Eva van de verbode boom eet, waarom deed ze dat omdat ze er dan beter van konden worden. Leefden ze dan niet goed? Niet goed genoeg, ze wilde beter, ze wilde meer, zo ook met de 2 zonen van Adam en Eva, Kaïn en Abel.

Wat er dus mis is bij de mens is dat deze zich altijd beter wil zijn dan andere en dat beschouw ik zelf als slecht.

Hmm.. daar zit wat in, vandaar de zondes ook. Door die aktie.
Maar ik denk dat als je een kind op de "juiste" manier opvoedt ze die normen en waarden ook gewoon overnemen. Leer ze dus aan dat ze alles niet als iets "vanzelfsprekends" moeten zien. Zo zullen ze alles waarderen en dus niet naar meer verlangen.

Maargoed je hebt in enig opzicht zeker wel gelijk, want iedereen streeft naar meer (niet alleen materialistisch gezien).. bv. het streven van hogerop groeien in een bedrijf, of het streven naar het afmaken van de universiteit. In deze gevallen zeg je niet zomaar tegen iemand dat ze met een hbo, of een adjunct dir. functie genoegen moeten nemen.

Streven naar meer zie ik dus niet als iets "kwaads".

maandag 2 juni 2003 @ 17:02:33 #45
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_10831346
quote:
Op maandag 2 juni 2003 16:41 schreef travisyouth het volgende:

[..]

Hmm.. daar zit wat in, vandaar de zondes ook. Door die aktie.
Maar ik denk dat als je een kind op de "juiste" manier opvoedt ze die normen en waarden ook gewoon overnemen. Leer ze dus aan dat ze alles niet als iets "vanzelfsprekends" moeten zien. Zo zullen ze alles waarderen en dus niet naar meer verlangen.

Maargoed je hebt in enig opzicht zeker wel gelijk, want iedereen streeft naar meer (niet alleen materialistisch gezien).. bv. het streven van hogerop groeien in een bedrijf, of het streven naar het afmaken van de universiteit. In deze gevallen zeg je niet zomaar tegen iemand dat ze met een hbo, of een adjunct dir. functie genoegen moeten nemen.

Streven naar meer zie ik dus niet als iets "kwaads".

Het heeft echter wel zin om te streven naar een hogere spirituele rust en beheersing van je zelf. Als iedereen dit zou doen, en zich de rust kon handhaven zouden de ruzies die zoals het aardse kent niet meer zo veel vuldig meer voorkomen. Hierbij heb ik het echt over de bugs die de mensheid bezit en in aller hoogst waarschijnlijkheid niet verholpen kunnen worden en misschien is dat mar goed ook.
Zoals het volgende gedichte over 1 van de bugs van de mens

Het is beter te wensen
dat sommige mensen
hun eigen gebreken
wat beter bekeken
dan zouden ze het praten
over anderen wel laten

(is me een keertje toegezonden via de mail naar mij, dus van wie die is weet ik niet)

Where's my fear???
pi_10833978
Goed en slecht.
Niets.
pi_10835584
quote:
Op maandag 2 juni 2003 17:02 schreef jagermaster het volgende:

[..]

Het heeft echter wel zin om te streven naar een hogere spirituele rust en beheersing van je zelf. Als iedereen dit zou doen, en zich de rust kon handhaven zouden de ruzies die zoals het aardse kent niet meer zo veel vuldig meer voorkomen. Hierbij heb ik het echt over de bugs die de mensheid bezit en in aller hoogst waarschijnlijkheid niet verholpen kunnen worden en misschien is dat mar goed ook.
Zoals het volgende gedichte over 1 van de bugs van de mens

Het is beter te wensen
dat sommige mensen
hun eigen gebreken
wat beter bekeken
dan zouden ze het praten
over anderen wel laten

(is me een keertje toegezonden via de mail naar mij, dus van wie die is weet ik niet)

Ja, daar ben ik het wel mee eens.
Mooi gedichtje!!
  maandag 2 juni 2003 @ 21:15:06 #48
30818 ParAlien
The Truth Hurts
pi_10837683
quote:
Op zondag 1 juni 2003 21:57 schreef discus-man het volgende:
Goed of slecht?

Hangt af van je doel: Wil je de vijand verslaan en op deze wijze de overwinning halen, dan is het doden van je vijand een goede daad.

Wil je een vreedzame wereld, dan is het doden van anderen ineens weer slecht.

In meer generieke bewoordingen zou je dus kunnen stellen dat je eerst moet kijken wat je wil bereiken, wat je doelstelling is. Alle activiteiten die je dichter bij je ideaal brengen zijn goed, anderen dus slecht.

Omdat de mensheid als geheel geen unanieme doelstelling heeft, daar is ze veel te veel versplitterd voor, kun je dus ook geen uniforme normen opstellen over goed en fout.

En omdat we geen generieke definitie kunnen geven over goed of fout, kun je ook de vraag niet beantwoorden of de mens van nature goed is.

Als je echter het begrip: goed definieert als ' geneigd tot harmonie met de natuur en samenwerkend met anderen' dan zeg ik: Ja.

Totdat de samenleving, waar we overigens ook zelf deel van uirmaken, ons op jonge leeftijd reeds aanleert dat de wens van de samenleving belangrijker is dan de onze innerlijke stem..

Kun je daar wat mee?

Mooi gesproken. U is een wijs persoon.
Het Nieuws voor vandaag: [b]http://www.nso.lt/chemtrails/faq.htm[/b]
pi_10838227
De mens zal altijd proberen te overleven, als hij zijn buurman de kop in moet slaan zodat er meer eten overblijft zodat hijzelf kan overleven, is dat dan 'kwaad'? De mens zal van nature niet goed of kwaad zijn, hij zal alleen maar bezig zijn met overleven, en alles doen wat daar voor nodig is, goed of kwaad.
Sea Shepherd
Virtus omnia vincit
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2003 @ 21:36:58 #50
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_10838381
Er is helemaal geen goed of kwaad. We doen gewoon allemaal wat we denken dat in ons voordeel is. Daar kunnen we niet eens van afwijken, al zouden we willen.

En het hangt bijv. van je gewetensfunctie af in hoeveel waarde je aan andere mensen geeft. Anders ga je voor je eigen voordeel zonder nergens rekening mee te houden (wat we dan slecht noemen).

pi_10839606
Ik denk dat mensen alles uit eigenbelang doen, hoe je dat noemt moet je zelf weten.

Bijna alle mensen hebben hun mond vol over dat democratie super is enzo. Maar hoeveel van de dictators geven hun macht op aan de democratie

Dit is dus maar een voorbeeldje

maandag 2 juni 2003 @ 22:17:58 #52
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_10839631
Is goed of kwaad van nature van de mens?

Ja, 't is weer laat.

kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_10843740
ik geloof dat de mens van nature slecht is maar op een onbewuste manier

ik ben van mening dat de evolutie had moeten stoppen bij de apen aangezien we met dat zogehete 'geweldige en veelbelovende' verstand alleen deze wereld en alles eromheen (tot aan de maan aan toe) aan het vernietigen zijn...
alle dieren die leven leven in harmonie met de natuur en de aarde en wanneer er teveel komen breekt er vanzelf een plaat uit die het weer op peil brengt. Dit zou bij de mens ook zo moeten zijn, (neem de pest plagen in de middeleeuwen) maar door ons verstand kunnen we die plagen tegenwoordig de baas, waardoor er nog meer mensen komen en de aarde nog sneller uitgeput wordt...

ik denk wel dat de mens in zijn leven bewuste keuzes kan maken voor goede/slechte keuzes en dat hij daarbij erg gestuurd/gemanipuleerd wordt door zijn omgeving...
dus iemand kan naar mijn mening zeker 'goed' zijn maar ik vind gewoon niet dat wij hier moeten zijn

(en nu niet gaan denken dat ik manisch-depressief ben of zow.. echt niet, is gewoon zo'n wazige overtuiging van mij )

pi_10846316
De mens is van nature neutraal, omdat de mens gemaakt is om als wezen het evenwicht in de aarde tussen natuur en dier te bewaren. Wij zouden moeten zorgen dat de dieren niet de natuur vernielden en andersom. Echter is er een soort van productie fout bij ons gemaakt, genaamd "machtsgevoel en egoisme" daardoor zijn we juist tegen de natuur en de dieren in gaan werken.
Thousands of people believe in god and nobody ever saw him, Thousands of people saw UFO's and nobody believes in them
pi_10847243
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 10:31 schreef buzzin het volgende:
De mens is van nature neutraal, omdat de mens gemaakt is om als wezen het evenwicht in de aarde tussen natuur en dier te bewaren. Wij zouden moeten zorgen dat de dieren niet de natuur vernielden en andersom. Echter is er een soort van productie fout bij ons gemaakt, genaamd "machtsgevoel en egoisme" daardoor zijn we juist tegen de natuur en de dieren in gaan werken.
sorry, een productiefout?
zit hem puur in de opvoeding lijkt me.
1 ding wat wel is aangeboren, ben ik van overtuigd, dat is het feit dat een mens niet perfect kan zijn, en dus fouten maakt.
pi_10847640
quote:
Echter is er een soort van productie fout bij ons gemaakt, genaamd "machtsgevoel en egoisme" daardoor zijn we juist tegen de natuur en de dieren in gaan werken.
Alsof een dier geen egoïsme en macht kent.

[Dit bericht is gewijzigd door Koerok op 03-06-2003 11:37]

pi_10847790
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:14 schreef travisyouth het volgende:
sorry, een productiefout?
zit hem puur in de opvoeding lijkt me.
Nee hoor. Egoïsme en egocentrisme zit ingebakken in de mens, al hoeft dat niet altijd ten koste te gaan van anderen.
pi_10848912
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 11:36 schreef Koerok het volgende:

[..]

Nee hoor. Egoïsme en egocentrisme zit ingebakken in de mens, al hoeft dat niet altijd ten koste te gaan van anderen.

Denk jij serieus dat een kind daarmee geboren wordt.
Naja tuurlijk mag jij dat denken, ben het er alleen absoluut niet mee eens
Misschien is egoisme een te groot woord, want tuurlijk probeert iedereen zichzelf te redden in deze wereld: als jij bijv. ergens een tube tandpasta koopt dan doe jij dat voor jezelf en niet voor de verkoper zodat hij brood op zijn plank krijgt. Dat is dus handelen vanuit eigen belang, maar dat noem ik geen egoisme.

Trouwens Koerok, je hebt in enig opzicht gelijk, want nu ik dit zit te typen kom ik er opeens achter dat er zonder egoisme geen samenleving kan ontstaan. Wij helpen elkaar door egoistisch te zijn. Maargoed nu vind ik het woord "egoisme" toch wel puur, "vanuit eigen belang" zou beter zijn.. hebben ze daar een woord voor? hehe

pi_10851339
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 12:26 schreef travisyouth het volgende:
Denk jij serieus dat een kind daarmee geboren wordt.
Als er één alleen maar met zichzelf bezig is, dan is het wel een baby.
MELK ! ! ! ! ! ! !
En nu meteen anders zet ik het op een oorverdovend brullen.

Echt travisyouth, oog hebben voor anderen moet je kinderen bijbrengen, anders doen ze gewoon waar ze zin inhebben.

quote:
Naja tuurlijk mag jij dat denken, ben het er alleen absoluut niet mee eens
Misschien is egoisme een te groot woord, want tuurlijk probeert iedereen zichzelf te redden in deze wereld: als jij bijv. ergens een tube tandpasta koopt dan doe jij dat voor jezelf en niet voor de verkoper zodat hij brood op zijn plank krijgt. Dat is dus handelen vanuit eigen belang, maar dat noem ik geen egoisme.
Egoisme is ook een groot woord. Het gaat er meer om dat je bij alles wat je doet, je er zelf op een of andere manier (ook) beter op wordt, of juist 'niet-slechter'. Zelfs van het geven aan een collecte wordt je zelf beter. Want of je krijgt een goed gevoel, of je vermijdt een schuldgevoel.
quote:
Maar goed nu vind ik het woord "egoisme" toch wel puur, "vanuit eigen belang" zou beter zijn.. hebben ze daar een woord voor? hehe
Ach ja, woorden vertroebelen soms meer dan dat ze iets verduidelijken. Het gaat erom dat dit 'egoïsme' niet persé negatief hoeft te zijn (terwijl het wel die bijklank heeft). Je eigen belang kan namelijk ook het geluk van anderen inhouden. Het is bijv. (ook) MIJN belang dat mijn kinderen gezond, sterk en gelukkig worden en blijven.
pi_10851720
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 14:08 schreef Koerok het volgende:

[..]

Als er één alleen maar met zichzelf bezig is, dan is het wel een baby.
MELK ! ! ! ! ! ! !
En nu meteen anders zet ik het op een oorverdovend brullen.

Echt travisyouth, oog hebben voor anderen moet je kinderen bijbrengen, anders doen ze gewoon waar ze zin inhebben.
[..]

Egoisme is ook een groot woord. Het gaat er meer om dat je bij alles wat je doet, je er zelf op een of andere manier (ook) beter op wordt, of juist 'niet-slechter'. Zelfs van het geven aan een collecte wordt je zelf beter. Want of je krijgt een goed gevoel, of je vermijdt een schuldgevoel.
[..]

Ach ja, woorden vertroebelen soms meer dan dat ze iets verduidelijken. Het gaat erom dat dit 'egoïsme' niet persé negatief hoeft te zijn (terwijl het wel die bijklank heeft). Je eigen belang kan namelijk ook het geluk van anderen inhouden. Het is bijv. (ook) MIJN belang dat mijn kinderen gezond, sterk en gelukkig worden en blijven.

Hehehe dat is nog eens een goeie van die baby, zo had ik het nog niet bekeken
Denk dat we het weer vrij eens met elkaar zijn..
pi_10856359
quote:
Op maandag 2 juni 2003 11:21 schreef Koerok het volgende:

[..]

Je bedoelt dat God per definitie ook slecht is?

JA!
we gaan dood, alleen nu ff niet.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 17:35:46 #62
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_10856516
Dus: De mens is van nature Slecht:
De mens doet immers alles om te overleven, stelt zijn eigenbelang voorop.
Wij hebben allemaal wel ergens gelezen of gehoord dat dat slecht is.

(bijv. je moet geen ruzie maken met iemand die kleiner is als jij...
Ja, maar als ik niets te eten heb... ik zal even ruzie maken met iemand die mij zonder enige moeite mijn kop inslaat...daag)

Met deze zelfde bewering kun je overigens ook beweren dat al het leven slecht is, we parasiteren immers allemaal op iets anders...
Daardoor is datzelfde leven ook weer goed, omdat het de mogelijkheid geeft aan ander leven om te bestaan.

En de mens?
Wat voor organisme "parasiteerd" op de mens waaraan wij ons bestaansrecht verlenen?

Hoe komen wij erbij dat wij "goed" zijn, dan?

Kunst zonder trein.
pi_10856587
quote:
Op zondag 1 juni 2003 23:54 schreef Kevin_Van_Eeckelen het volgende:
Verhaal over "de waarheid".
Wat is de waarheid? Als je termen gebruikt die ik niet ken, kan ik moeilijk reageren
Bij welke filosofische stroming heb je dat opgedaan?
pi_10861541
Is de mens goed of kwaad.... hmm...
Ik denk dat de mens per definitie inderdaad neutraal is...(lees: de pure oorsprong van de mens)
Maar wat ik me echter wel altijd afvraag is waarom we dan zo geintresseerd zijn in "duistere" zaken. Tenminste ik vind de duistere zaken (noem het kwade zaken ofzo) van deze wereld veel interessanter. Ieder mens heeft daar wel een drang naar.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 21:04:03 #65
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10862661
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 17:37 schreef Kordotium het volgende:

[..]

Wat is de waarheid? Als je termen gebruikt die ik niet ken, kan ik moeilijk reageren
Bij welke filosofische stroming heb je dat opgedaan?

Wat de Waarheid is, weet ik natuurlijk maar gedeeltelijk. Maar ik zal mezelf even quoten en mijn bronnen vermelden, hoewel het allemaal natuurlijk niet eenduidig is.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 21:09:01 #66
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10862762
quote:
Op zondag 1 juni 2003 23:45 schreef Kevin_Van_Eeckelen het volgende:

[..]

=> De mens is niets 'van nature' omdat er geen menselijke natuur bestaat. Onze existentie komt voor onze essentie. Enkel de wereld waarin wij 'geworpen zijn' beperkt onze vrijheid (cf. facticiteit). Binnen die begrenzing zijn we wat we besluiten te zijn. Dat kan een authentiek besluit zijn of een besluit dat ontleend is aan het 'men'.

Heidegger.
quote:
=> 'Goed' en 'kwaad' bestaan al evenmin. Enkel kennis over de Waarheid brengt ons tot onszelf in de meeste brede zin (onze plaats in de realiteit als geheel).
De Waarheid als geheel (structuren...) => Hegel

Een zeer intelligent persoon heeft me laten zien hoe Hegel ons in staat stelt sceptisch te zijn en toch niet te vervallen in postmoderne inactiviteit. Vermits het ware het geheel is, mogen we nooit onze eigen stellingen verabsoluteren: we moeten ze confronteren met hun tegendeel en zo meer inzicht verwerven in de structuur van de werkelijkheid, zodat we steeds meer tegenstellingen kunnen 'opheffen' (hegeliaanse dialectiek). Dus enerzijds bevat dit een kritisch aspect, anderzijds een emancipatorisch.

quote:
De ethiek biedt ons dus geen vrijheid en dienen we te herleiden tot een machtsspel in dienst van 'vulgaire' belangen.
Tenzij je ethiek strikt dianoëtisch ziet.
quote:
Hoe contextuele denkbeelden verabsoluteerd werden/worden in het teken van de wil-tot-macht is door Nietzsche uitstekend beschreven, die echter verviel in een anti-Verlichtingsdenken.
wat dus niet hoefde.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 21:15:44 #67
56815 Kevin_Van_Eeckelen
Romantisch rationalisme!
pi_10862947
quote:
Op zondag 1 juni 2003 23:54 schreef Kevin_Van_Eeckelen het volgende:

[..]

Daar komt enkel de instrumentele rede bij te pas. De rede als middel. Want "het goede doen" staat los van de Waarheid.

Het verschil tussen praktische rede en absolute rede: Kant (als ik me niet vergis). Hoewel Kant natuurlijk wel een categorische imperatief hanteerde die ik niet afwijs indien die dianoëtisch is en het evidente gevolg is van de verhouding tussen de mens en zijn omgeving. PS: "Het individu" bestaat niet!
quote:
[..]

De Rede vervormt toch net de natuur?

Onnauwkeurig uitgedrukt: de mens vervormt de natuur omdat zij/hij redelijk is: de wetten van de jungle kan zij/hij overstijgen.
quote:
Trouwens... heel dat 'natuur-denken' is gevaarlijk. De natuur is de jungle rondom ons. Niets meer. De rest kan enkel maar tot verdrukking leiden, cf. "de vrouw is van nature minder geschikt om...".
[..]
Existentialisme, postmodernisme,...
quote:
Zie boven.
[..]

1. Ik vervang hier "slecht doen" door "in onwaarheid leven". Anders is de discussie zinloos.
2. Dat is niet mogelijk zodra de mens de Waarheid ziet, want in de Waarheid ziet hij zichzelf en daar kan hij niets tegenover plaatsen (als het echt Waarheid is, tenminste, en dat is natuurlijk een proces). Je gaat namelijk niet in tegen je eigen 'zijn'. Dat is hetzelfde als van mij verlangen dat ik niet op meisjes zou verliefd worden. Ik pleit dus voor een "amorele" variant van het socratisch determinisme.

Zowat alles samen...
  vrijdag 13 juni 2003 @ 12:11:22 #68
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_11082368
quote:
Op dinsdag 3 juni 2003 21:09 schreef Kevin_Van_Eeckelen het volgende:

[..]

Heidegger.
Hegel
Nietzsche
Kant
Existentialisme, postmodernisme

En jij?
Wat vindt je zelf?
quote:
[b
Tenzij je ethiek strikt dianoëtisch ziet.
Probeer jij hier het woord dialektiek te koppelen aan het woord ethiek, zodat ethiek per definitie aan discussie onderhevig is, of gebruik je een woord waar ik nog nooit van gehoord heb?
Maw: Wat bedoel je met deze zin/dit woord?
Kunst zonder trein.
pi_11099918
quote:
Op vrijdag 13 juni 2003 12:11 schreef Mr.Zed het volgende:
Probeer jij hier het woord dialektiek te koppelen aan het woord ethiek, zodat ethiek per definitie aan discussie onderhevig is, of gebruik je een woord waar ik nog nooit van gehoord heb?
Maw: Wat bedoel je met deze zin/dit woord?

Volgens mij is dianoetisch een moeilijk woord voor "vanuit het verstand"...

Maar wie ben ik

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')